abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16288205
Ik heb sinds kort mijn motorrijbewijs en nu wil ik een mooi 2e hands motortje kopen. Ik ben opzoek naar een sport of supersport model (tussen de 400 en 750 cc), maar weet echt niet waar ik op moet letten als ik een motor aanschaf.
Aangezien ik ook maar een beperkt budget heb (max 4000 euro, exclusief motorkleding) kom ik bij motoren terecht die ouder zijn dan 8 a 10 jaar.

Dus waarmoet ik op letten?

Alvast bedankt!

When life goes too fast, use emergency brake
Der Kleingeist hält Ordnung, das Genie beherrscht das Chaos!
pi_16288263
mag het meer dan 25 kW zijn?
pi_16288278
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 16:55 schreef FLipKick het volgende:
mag het meer dan 25 kW zijn?
Ja, MOET zelfs
When life goes too fast, use emergency brake
Der Kleingeist hält Ordnung, das Genie beherrscht das Chaos!
pi_16288379
voor 4000 euro kun je leuke motoren in duitsland halen hoor.....
pi_16288408
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 16:58 schreef _VoiD_ het volgende:
voor 4000 euro kun je leuke motoren in duitsland halen hoor.....
ja dat is bekend, maar waar moet ik op letten als ik een motor koop?
When life goes too fast, use emergency brake
Der Kleingeist hält Ordnung, das Genie beherrscht das Chaos!
pi_16288518
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 16:58 schreef Boobobob het volgende:

[..]

ja dat is bekend, maar waar moet ik op letten als ik een motor koop?


Allereerst dat ie recht is. Dus zet hem op de bok of een standaard waardoor hij recht staat. Kijk van achter naar de motor in een rechte lijn, als ie krom is heeft ie een klapper gehad en zou ik hem absoluut niet kopen.

Wat betreft motor weet ik niet zoveel helaas.

pi_16288547
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 17:01 schreef santhe het volgende:
Is dit wat voor je?
http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/honda/54801.htm?av=a&fo=1&pv=zh&zoek=cbr1000f
Beetje krachtig voor een beginnersmotor
pi_16288579
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 16:58 schreef Boobobob het volgende:

[..]

ja dat is bekend, maar waar moet ik op letten als ik een motor koop?


Tsja, je moet op zoveel dingen letten.

Belangrijkste zijn toch wel:

- Trillingen tijdens het rijdens
- Roest
- Kwaliteit van banden, ketting en tandwielen
- Vragen naar onderhouds rekeningen (zijn kleppen stellen periodiek gesteld)
- Wat voor persoon is de verkoper, jong en wild??
- Beschadigingen aan de kuip

Neem gewoon een bekende mee die rijervaring heeft en test hem goed uit voor je hem koopt.

  donderdag 15 januari 2004 @ 17:06:59 #10
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_16288654
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 17:03 schreef erikh het volgende:

[..]

Beetje krachtig voor een beginnersmotor


Idd 1000 cc is te veel om mee te beginnen
Ik heb zelf een kawasaki 550 LTD 2e hands gekocht en die bevalt prima!
Snel ,wendbaar en best zuinig
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
pi_16288656
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 17:03 schreef erikh het volgende:

[..]

Beetje krachtig voor een beginnersmotor


Alle begin is moeilijk maar daarna heb je er toch een hoop plezier mee, en geen spijt dat je een lichte motor heb gekocht.
pi_16288694
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 17:01 schreef santhe het volgende:
Is dit wat voor je?
http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/honda/54801.htm?av=a&fo=1&pv=zh&zoek=cbr1000f
ten eerste is dat een 1000 cc, beetje zwaar om op te beginnen, maar dat was ook mijn vraag niet.

Ik wil weten waarop ik moet letten.... waaraan zou ik kunnen zien dat er schade is gereden....welke kilometerstand maximaal, enz enz

When life goes too fast, use emergency brake
Der Kleingeist hält Ordnung, das Genie beherrscht das Chaos!
pi_16288717
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 17:07 schreef santhe het volgende:

[..]

Alle begin is moeilijk maar daarna heb je er toch een hoop plezier mee, en geen spijt dat je een lichte motor heb gekocht.


Hellaas zijn betonnen palen niet heel vergevingsgezind.... Tweede handsmoteren schrijven niet zo heel hard af, dus kan je beter terwijl je leert rijden op een lichtere doorsparen voor een zwaardere (IMHO)
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_16288813
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 17:04 schreef Sinat het volgende:

[..]

Tsja, je moet op zoveel dingen letten.

Belangrijkste zijn toch wel:

- Trillingen tijdens het rijdens
- Roest
- Kwaliteit van banden, ketting en tandwielen
- Vragen naar onderhouds rekeningen (zijn kleppen stellen periodiek gesteld)
- Wat voor persoon is de verkoper, jong en wild??
- Beschadigingen aan de kuip

Neem gewoon een bekende mee die rijervaring heeft en test hem goed uit voor je hem koopt.


Oke thanx
When life goes too fast, use emergency brake
Der Kleingeist hält Ordnung, das Genie beherrscht das Chaos!
  donderdag 15 januari 2004 @ 17:14:11 #15
27211 super_honda
nu met een suzuki GS500E
pi_16288875
kijk ff op de volgende site, daar staat alles wat je wilt weten:

HIER DUS KLIKKEN

Forum voor beginnende motorrijders: www.25kw.net
FOK!Fotoboek
pi_16288940
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 17:14 schreef super_honda het volgende:
kijk ff op de volgende site, daar staat alles wat je wilt weten:

HIER DUS KLIKKEN


Dit wilde ik weten, thanx
When life goes too fast, use emergency brake
Der Kleingeist hält Ordnung, das Genie beherrscht das Chaos!
pi_16289014
als je in duitsland wilt kijken is dit toch de beste site: www.mobile.de. gebruik de search hier (fok) voor invoertips. welk merk heeft je voorkeur?

voor 4.000 kun je een hele mooie GSX R600 of ZX6r halen!

pi_16310278
Los van het te zwaar voor beginner of niet:

http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/kawasaki/21565.htm 4500 euro
http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/schademotoren/2680.htm?oudei=15 schade motor uit 94 (kuipschade) 1499 euro

Maar het blijft marktplaats...
Als je proefrit gaat maken, gewoon iemand meenemen die er meer verstand van heeft dan jij

  vrijdag 16 januari 2004 @ 15:25:31 #19
77202 -FreaK-
'Just different'
pi_16315827
Jahh waar moet je op letten?
Speciek is het een beetje per motor verschillend he.
Standaard dingen zijn al een beetje opgenoemd.
Toch maar ff een lijstje:

- Als je rijd lichtjes het stuur loslaten en kijken of ie niet maar een kant trekt, dan moet er zeker niet aanbeginnen want is het een schade motor geweest en dus krom.
- Kijk of ie goed inveerd en weer netjes terug komt, als het veel te gemakkelijk gaat zit er geen olie meer in en zijn keeringen dus lek.
-Kijken hoe die loopt, zitten er geen rare geluiden in. Geen tikken ed.
-Kijk of ie gewoon netjes doortrekt.
-Maar kijk ook naar hoe de motor is onderhouden, hoe ziet ie der uit. Zit ie onder de troep en staat ie buiten, of staat ie netjes onderdak en ziet ie er spik en span uit.

En wat net gezegt werd, kijk naar de rijder, als je een beetje kan inschatten wat voor persoon het is weet je ook wel hoe die er op rijd.

Ik zou nu(25kw) gaan voor een zxr 400, maar jij wil wat meer vermogen dus dat valt dan af denk ik.

Houd je van honda?:
http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/honda/56465.htm?oudei=60 (afgezien van de kleur)

Kawasaki:
http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/kawasaki/21515.htm?zoek=ZX6R

zo kan je nog wel ff verder zoeken, k heb duitsland niet gekeken, daar zijn ze nog net iets betaalbaarder.

Leon

- We shall learn more and more about less and less until we know everything about nothing -
  vrijdag 16 januari 2004 @ 16:48:01 #20
27211 super_honda
nu met een suzuki GS500E
pi_16318274
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 15:25 schreef -FreaK- het volgende:
Jahh waar moet je op letten?
Speciek is het een beetje per motor verschillend he.
Standaard dingen zijn al een beetje opgenoemd.
Toch maar ff een lijstje:

- Als je rijd lichtjes het stuur loslaten en kijken of ie niet maar een kant trekt, dan moet er zeker niet aanbeginnen want is het een schade motor geweest en dus krom.
- Kijk of ie goed inveerd en weer netjes terug komt, als het veel te gemakkelijk gaat zit er geen olie meer in en zijn keeringen dus lek.
-Kijken hoe die loopt, zitten er geen rare geluiden in. Geen tikken ed.
-Kijk of ie gewoon netjes doortrekt.
-Maar kijk ook naar hoe de motor is onderhouden, hoe ziet ie der uit. Zit ie onder de troep en staat ie buiten, of staat ie netjes onderdak en ziet ie er spik en span uit.

En wat net gezegt werd, kijk naar de rijder, als je een beetje kan inschatten wat voor persoon het is weet je ook wel hoe die er op rijd.

Ik zou nu(25kw) gaan voor een zxr 400, maar jij wil wat meer vermogen dus dat valt dan af denk ik.

Houd je van honda?:
http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/honda/56465.htm?oudei=60 (afgezien van de kleur)

Kawasaki:
http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/kawasaki/21515.htm?zoek=ZX6R

zo kan je nog wel ff verder zoeken, k heb duitsland niet gekeken, daar zijn ze nog net iets betaalbaarder.

Leon


vergeet dan niet dat je nog extra kosten hebt, denk aan het invoeren, kosten om dat ding naar nederland te halen, keuring etc......
Forum voor beginnende motorrijders: www.25kw.net
FOK!Fotoboek
pi_16318733
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 16:48 schreef super_honda het volgende:

[..]

vergeet dan niet dat je nog extra kosten hebt, denk aan het invoeren, kosten om dat ding naar nederland te halen, keuring etc......


etc? wat nog meer dan? de meeste kosten zit in de bpm wat niet meer dan 300 euro kan zijn gezien zijn budget. keuring kost 80 euro en om dat ding hier te halen heb je alleen een aanhanger nodig, brandstof? gewoon met een auto op gas gaan (van een kennis desnoods).

dus? welke kosten nog meer?

  vrijdag 16 januari 2004 @ 17:10:40 #22
27211 super_honda
nu met een suzuki GS500E
pi_16318858
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 17:05 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

etc? wat nog meer dan? de meeste kosten zit in de bpm wat niet meer dan 300 euro kan zijn gezien zijn budget. keuring kost 80 euro en om dat ding hier te halen heb je alleen een aanhanger nodig, brandstof? gewoon met een auto op gas gaan (van een kennis desnoods).

dus? welke kosten nog meer?


eventuele kosten om dat ding door de keuring te krijgen, een ontbrekende reflector kan al de oorzaak zijn dat je motor afgekeurd word.
op zulke dingen verreken je je snel hoor.....
Forum voor beginnende motorrijders: www.25kw.net
FOK!Fotoboek
pi_16319489
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 17:10 schreef super_honda het volgende:

[..]

eventuele kosten om dat ding door de keuring te krijgen, een ontbrekende reflector kan al de oorzaak zijn dat je motor afgekeurd word.
op zulke dingen verreken je je snel hoor.....


Nounou, de herkeuring kost ook net drie tientjes.....
  vrijdag 16 januari 2004 @ 20:06:57 #24
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_16323113
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 17:35 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Nounou, de herkeuring kost ook net drie tientjes.....


Bpm is wel eens schrikken:
Ik moest 915 euro betalen voor een 3 jaar oude motor die eigenlijk 5 jaar oud was.
Niet het bouwjaar maar de eerste toelating op de weg is belangerijk.
Maar van je budget kan je zo 750 euro afhalen voor de kosten.
(benzine - ik 1500 kilometer, huur trailer, keuring, Bpm)

**waar je moet moet letten: (wat ik zo even verzin .. soep word koud :-)
Het overnieuw spuiten van de motor i.v.m. oude schade's.
Op e-keur op de koplamp en knipperlichten. Chassisnummer.
Origineel motorblok, anders denken ze dat die gestolen is.
Alles moet goed werken qua verlichting, ze keuren hem al af op een kapot richtingaanwijzerlampje.
Uiteraard de juiste papieren, die Duitser wilde mij wijsmaken dat ik niets meer nodig had .. toch nog even een[paar maandjes extra bezig geweest. (had alleen maar ongeldige Italiaanse papieren .. hij was in Duitsland nog nooit de weg op geweest)

[Dit bericht is gewijzigd door Patrick281 op 16-01-2004 20:12]

pi_16323402
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 20:06 schreef Patrick281 het volgende:

[..]


Alles moet goed werken qua verlichting, ze keuren hem al af op een kapot richtingaanwijzerlampje.


Heb een husqy door de keuring laten komen met een kapot remlicht.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  vrijdag 16 januari 2004 @ 20:38:36 #26
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_16324051
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 20:17 schreef slashme het volgende:

[..]

Heb een husqy door de keuring laten komen met een kapot remlicht.


Ik moest laten zien dat het remlicht zowel met de hand als met de voet functioneerde.

Er stond iemand voor een herkeuring waar het lampje van de kentekenplaat verlichting eerder niet werkte en een paar extra breedstralers die niet aangesloten bleken. (een auto dus)

pi_16325070
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 20:06 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Bpm is wel eens schrikken:
Ik moest 915 euro betalen voor een 3 jaar oude motor die eigenlijk 5 jaar oud was.
Niet het bouwjaar maar de eerste toelating op de weg is belangerijk.
Maar van je budget kan je zo 750 euro afhalen voor de kosten.
(benzine - ik 1500 kilometer, huur trailer, keuring, Bpm)

**waar je moet moet letten: (wat ik zo even verzin .. soep word koud :-)
Het overnieuw spuiten van de motor i.v.m. oude schade's.
Op e-keur op de koplamp en knipperlichten. Chassisnummer.
Origineel motorblok, anders denken ze dat die gestolen is.
Alles moet goed werken qua verlichting, ze keuren hem al af op een kapot richtingaanwijzerlampje.
Uiteraard de juiste papieren, die Duitser wilde mij wijsmaken dat ik niets meer nodig had .. toch nog even een[paar maandjes extra bezig geweest. (had alleen maar ongeldige Italiaanse papieren .. hij was in Duitsland nog nooit de weg op geweest)


750 euro als je een 3-5 jaar oude motor koopt. als je budget 4000 euro is verandert dat enorm: bpm hooguit 300 euro. en brandstof, wees slim gewoon in een gasauto.
  vrijdag 16 januari 2004 @ 21:39:12 #28
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_16325597
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 21:16 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[knip]als je budget 4000 euro is verandert dat enorm: bpm hooguit 300 euro. en brandstof, wees slim gewoon in een gasauto.
Moet je wel een gasauto tot je beschikking hebben.
En reken boven op die 300 nog wel even ongeveer 200 euro kosten.
Dus kom je al aardig in de richting van die 750 .. ok 50 % minder
  vrijdag 16 januari 2004 @ 21:53:02 #29
27211 super_honda
nu met een suzuki GS500E
pi_16325929
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 21:16 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

750 euro als je een 3-5 jaar oude motor koopt. als je budget 4000 euro is verandert dat enorm: bpm hooguit 300 euro. en brandstof, wees slim gewoon in een gasauto.


mischien vallen de kosten van het invoeren wel mee hoor, het is alleen lullig als je voor 4000 eypo een motor uit dld gehaald hebt en er dan achter komt dat de kosten om hem in te voeren toch hoger zijn dan verwacht en je er ook nog eens achter komt dat je blut bent.....
Forum voor beginnende motorrijders: www.25kw.net
FOK!Fotoboek
pi_16326159
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 21:39 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Moet je wel een gasauto tot je beschikking hebben.
En reken boven op die 300 nog wel even ongeveer 200 euro kosten.
Dus kom je al aardig in de richting van die 750 .. ok 50 % minder


ja dat klopt! is vast wel te regelen toch in je kenniskring, ik gelukkig wel . ja, ok ongeveer 500 euro kosten bovenop de verkoopprijs van 4000 euro is wel reeel. maar met wat moeite blijft het lucratief
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 21:53 schreef super_honda het volgende:

[..]

mischien vallen de kosten van het invoeren wel mee hoor, het is alleen lullig als je voor 4000 eypo een motor uit dld gehaald hebt en er dan achter komt dat de kosten om hem in te voeren toch hoger zijn dan verwacht en je er ook nog eens achter komt dat je blut bent.....


je moet er wel rekening mee houden idd. maar ik denk dat als je een motor gaat kopen dat je toch altijd meer gaat uitgeven dan je van plan was, tenminste dat voorzie ik bij mezelf wel...
  vrijdag 16 januari 2004 @ 22:07:11 #31
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_16326233
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 21:53 schreef super_honda het volgende:

[..]

mischien vallen de kosten van het invoeren wel mee hoor, het is alleen lullig als je voor 4000 eypo een motor uit dld gehaald hebt en er dan achter komt dat de kosten om hem in te voeren toch hoger zijn dan verwacht en je er ook nog eens achter komt dat je blut bent.....


Idd .. ik had via diverse site's wel wat bpm berekeningen gedaan ..
De verleiding om je geld maximaal in de motor te steken blijft toch groot.
Mijn Bimota was 1.400 euro over budget bij aankoop, en toen kwam er nog ruim 2.000 euro aan extra kosten bij.
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 22:03 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
ja dat klopt! is vast wel te regelen toch in je kenniskring
Ik had toen een lease auto zonder trekhaak, maar kon die even ruilen met een collega voor 2 dagen.
Koste mij maar iets meer dan een halve tank in het buitenland.
  vrijdag 16 januari 2004 @ 22:12:52 #32
20741 generalist
Watch me do it!
pi_16326382
Eigen import, mijn Suzuki GSX-R

Uit een ouder topic:


Ik heb eens zitten rondneuzen en door alle info hier ben ik een heel stuk verder gekomen.

Ik heb een overzichtje gemaakt voor mensen die meer info willen (zoals ik) en misschien wel een tweedehands willen importeren.

Hier is het:

FOK! Met plaatjes
http://forum.fok.nl/showtopic.php/231846

Overzicht van merken en typen bij Moto73
http://www.moto73.nl/merken/actueel/mmstart.php

Forum voor motorrijders
http://www.motor-forum.nl/forum/index.php


In DUITSLAND:


Zoeksites in Dld met vele 2e-hands motoren
http://www.mobile.de/

http://www.bikemarkt.de/scripte/index2.asp?wahl=markt

Berekenen van de BPM bij import vanuit Dld:
http://www.vwe.nl/import/bpm_calculator_afdracht_invoer.asp

Kentekenkeuring aanvragen bij RDW
http://www.rdw.nl/ned/kentekenkeuring/index.htm

Ervaring van iemand die een motor in Dld kocht en de gang van zaken richting douane + tips
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/13804/1
Nog een ervaring
http://members.home.nl/rdehaan/alles%20wat%20je%20moet%20weten.htm


Ik zal nog verder zoeken....


edit: toevoeging

om je Theorie te oefenen, jaja, een beetje off-topic, maar wel handig
http://www.cbr.nl/goodies/Oefen%20theorie/theorie.asp

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_16336608
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 22:12 schreef generalist het volgende:
*knip*
wel heel nuttige info! kan ik iig wel gebruiken, thx !
pi_16336688
O god..

Weer zo'n "te zwaar om te beginnen" discussie
1000CC HOEFT niet per definitie te zwaar te zijn, cc's zeggen weinig tot niets.

Supersport 1000cc te zwaar: JA!
Off-roadje 1000cc te zwaar: NEE!

Mensen vragen bij het zien van je motor altijd hoeveel cc ie is.. alsof dat iets zegt

Enige waar je op moet letten is de kg/pk verhouding en of de motor vergevingsgezind is..

[Dit bericht is gewijzigd door Rietvaerder op 17-01-2004 12:34]

pi_16337742
ik mijn husq met een open demper geluk dat zijn metertje kapot was..... maar een crosser/supermotard invoeren kan echt kut zijn, hoop geklooi aan die dingen altijd
  zaterdag 17 januari 2004 @ 13:15:48 #36
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_16339246
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 11:00 schreef Rietvaerder het volgende:
O god..

Weer zo'n "te zwaar om te beginnen" discussie
1000CC HOEFT niet per definitie te zwaar te zijn, cc's zeggen weinig tot niets.

Supersport 1000cc te zwaar: JA!
Off-roadje 1000cc te zwaar: NEE!

Mensen vragen bij het zien van je motor altijd hoeveel cc ie is.. alsof dat iets zegt

Enige waar je op moet letten is de kg/pk verhouding en of de motor vergevingsgezind is..


Mee eens. Die CBR1000 van de vorige pagina is wel een lastige beginnersfiets.
Alleen al dat gewicht om te manoevreren e.d. bij parkeren, keren. Maar niet perse het aantal cc dus!
Al kan je jezelf wel overschatten bij de snelheden die deze motor kan halen.
(tussenacceleratie is ook best bruut)
Ik zou zelf met een toermotor beginnen en daar minimaal een half jaar even wat kilometers opzetten.
- meer uit het idee van wat ik hierboven over die CBR1000 zeg.
Omvallen is dan wat minder erg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')