Vrijheid, Vrij zijn , Vrije uitingen, Hoe vrij????
politiek | 07 Mei 2004 Vrijheid is waar het recht op meningsuiting berust.
Op dit moment ben ik bezig te onderzoeken hoe vrij een SP-er mag zijn in zijn uitlatingen, ook als hij/zij dat doet op eigen titel.
Ik weet dat de SP van alle partijen openheid verlangd in alle te nemen beslissingen en beleidsuitvoeringen. Ik steun dit standpunt en verwacht het zeker van de SP zelf.
Ook de grote mate van meningsvrijheid staat op de prioriteiten lijst bij de SP Maar de vraag die mij bezighoud is wanneer mag men wel een eigen mening als bestuurder binnen de SP naar buiten dragen en wanneer het partijstandpunt.
Ik wil dit weten, en ik denk velen met mij nu deze vraag zich door meningsverschil over openbare uitspraken in het noorden van Nederland zich voordoet.
Ik kan het me begrijpen (en sta daar volledig achter) dat wanneer een bestuurder lokaal dan wel provinciaal en zelfs regionaal als SP er in functie voor de partij het partijstandpunt naar buiten toe behoort te verkondigen. Maar wanneer een SP er op eigen titel over een bepaald standpunt een andere mening is toegedaan, dat hij als vrij staatsburger het recht heeft zijn mening naar buiten te dragen. Zou dat niet zo zijn, dan zou een SP er (lid en in functie van) zijn vrijheid hebben ingeleverd mijn inziens.
Voor mij als Sp er was het tot nu toe vanzelfsprekend dat elk individu die vrijheid genoot en mogelijk geniet, maar door een recentelijk openbare uiting van een bestuurder op eigen titel is er kennelijk binnen de gelederen een andere mening over het recht van meningsuitingen.
Ik heb mijn vraag in deze bij de top van de partij gesteld, en zal u natuurlijk wanneer ik antwoord heb ontvangen hier over berichten op deze site.
Graag zou ik van lezers van dit bericht willen weten wat hun mening in deze is.
http://martensmening.punt.nl/?id=35328&r=1&Geen antwoord van Jan maar wel duidelijkheid
politiek | 10 Mei 2004 Ook vandaag heb ik van Jan Marijnissen nog geen antwoord mogen ontvangen op de vraag of partijleden op persoonlijke titel hun mening vrij mogen uitspreken mocht deze niet hetzelfde zijn als die van de partij zelf. Ik ben gewend op de meeste vragen binnen 3 dagen een antwoord te ontvangen.
Zoals beloofd houd ik u op de hoogte Voorts wil ik hen die mij persoonlijk mailden bedanken voor hun interesse en steun, maar respecteer ook hen die een andere mening zijn toegedaan en dit in goed fatsoen met het zelfde respect jegens anderen doen.
Belofte maakt schuld. 16-05-04 Ik verzekerde dat ik van Marijnissen wel een antwoord zou krijgen, maar helaas moet ik bekennen daar niet meer in te geloven. Wat de reden er van is, daar kan ik alleen maar naar gissen al heb ik daar wel een idee over. Wel heb ik van een vooraanstaand partij lid de verzekering gekregen dat wat ik voor ogen heb betreffende vrijheid van meningsuiting op eigen titel , mag en mogelijk is en blijft zolang duidelijk is dat het niet het standpunt van de parij is. Ik hoop dat dit duidelijkheid heeft verschaft.
http://martensmening.punt.nl/?id=36127&r=1&