abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16275998
quote:
Als leerkracht ben je vogelvrij

AMSTERDAM - Het schokkende schooldrama op het Terra College in Den Haag is in ons land weliswaar het eerste met dodelijke afloop voor een leerkracht, maar geweld op scholen is aan de orde van de dag. Veel leraren zijn feitelijk niet eens verbaasd. "Politici die nu nog durven stellen dat dit het werk van een gestoorde leerling is en dat dit niet snel nog een keer zal gebeuren, hebben geen idee van het aantal leerlingen die met dezelfde problemen kampen als de dader van deze aanslag", zegt een ervaren docent van het Terra College.

De man, die twintig jaar voor de klas staat, vindt de situatie dusdanig alarmerend dat hij het spreekverbod van zijn schooldirectie negeert. Hij wil wel vertellen over het moeilijke werk als docent, maar niet met zijn naam in de krant. "Dan komen er hoe dan ook leerlingen verhaal halen. Ik heb genoeg toestanden meegemaakt. Het wordt absoluut steeds erger. Het is grotendeels een allochtonenprobleem. Over het algemeen krijgen deze kinderen van huis uit weinig mee, en dat uit zich op school." "Als leerkracht ben je af en toe vogelvrij. Leerlingen kunnen zich bij ons heel veel permitteren voor ze van school worden verwijderd. Zelf ben ik ook enkele malen bedreigd. 'Jij gaat dood!' of 'Ik wacht je buiten wel op!' wordt je dan meegedeeld, op een toon die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Het ziekteverzuim op onze school is mede door dit soort situaties schrikbarend hoog, maar geen enkele instantie die daar lering uit trekt."

Ziekmelden

"De directie steunt je bovendien op geen enkele wijze na zo'n bedreiging. Je moet zelf dreigen dat je ziek naar huis gaat als de betreffende leerling toch je lokaal weer wordt ingestuurd. Dit is momenteel ons enige middel. Collega's die wel dit soort leerlingen bij de directie afleveren, komen diezelfde leerling een uur later weer doodleuk in de gangen tegen. De hele toestand is dan afgedaan met een waarschuwing."

Leerlingen van het Haagse Terra College uiten gisterenelk op hun eigen wijze hun gevoelens over de dood van biologieleraar Hans van Wieren.
"Van vechtpartijen tussen groepen Marokkaanse en Antilliaanse leerlingen kijken we al niet meer op. Er is de laatste tijd zeker al drie keer zwaar vuurwerk afgestoken in de kantine tijdens de pauze, maar daar wordt niets tegen gedaan. Soms vliegen de stoelen door de kantine. Leerlingen die niet op onze school staan ingeschreven, komen de school binnen om ruzies te beslechten en andere leerlingen in elkaar te slaan. Je auto moet je ver van school vandaan parkeren, want het aantal auto's van collega's dat is beschadigd tijdens schooltaken is niet meer op de vingers van twee handen te tellen. En als het niet gebeurt bij school, dan zoeken leerlingen je thuis wel op en spuiten je wagen daar geheel onder de verf. Dat is vorige week nog gebeurd bij een collega."

Regels

"Tegen te laat binnen komen wordt geen actie meer ondernomen. Verzuim wordt niet of nauwelijks geregistreerd. Met alle gevolgen van dien. Regels die lange tijd niet worden nageleefd, worden maar afgeschaft zodat dit geen probleem meer oplevert. Zodoende worden de leraren steeds zwaarder belast en moeten zij het in hun lokaal maar recht zien te breien. Wat er moet gebeuren? Hele strakke regels en een hele strakke leiding. En een betere beveiliging."

Bij de onderwijsbond AOb kwamen gisteren tientallen telefoontjes binnen van docenten die zich kapot zijn geschrokken van het schietdrama. "Laten we wel wezen: een groot deel van het lerarenkorps staat nu met knikkende knieën voor de klas. Hoewel het statistisch om een incident gaat, is de dood van de leraar gevoelsmatig de druppel die de emmer doet overlopen", aldus Marc Matthies van de Algemene Onderwijsbond. "De afgelopen 24 uur hebben veel onderwijzers contact gezocht met de bond, om woede en angst te delen. Daaronder zaten veel leraren die zelf traumatische ervaringen hebben meegemaakt, omdat leerlingen of ouders hen bedreigden of aanvielen", vertelt AOb-voorzitter Walter Dresscher. Ook bij de ouderbelangenvereniging Ouders&Coo hebben ouders gisteren hun zorgen geuit over het veiligheidsklimaat op scholen. "Je verwacht als ouder dat je kind veilig is op school en niet dat er met pistolen wordt rondgelopen", vindt woordvoerder Maaike Lok. "Maar ook naar de opvoedkundige kant moet worden gekeken. Er zijn nu eenmaal ouders die het moeilijk vinden een kind op te voeden. Met als gevolg dat er licht ontvlambare kinderen ontstaan. Eigenlijk zouden ouders en scholen meer moeten samenwerken en hun kind gezamenlijk met een pedagogisch oog moeten volgen."

Het Veghelse Leijgraafcollege, waar in 1999 een 17-jarige jongen uit eerwraak om zich heen schoot en daarbij vijf personen verwondde, meldt desgevraagd dat een aantal betrokkenen de gebeurtenis nooit geheel heeft kunnen verwerken, ondanks begeleiding van traumapsychologen. Woordvoerder Elzen: "Na het incident zijn er extra camera's geplaatst en is er een project intercultureel onderwijs gestart omdat de dader van allochtone afkomst was. Maar wij zijn ook tot de conclusie gekomen dat een dergelijke gebeurtenis nooit is te voorkomen."

Bron: Telegraaf

Dit is eigenlijk toch schandalig. Belachelijk dat dit ooit zover is gekomen! In mijn tijd (niet eens zo lang geleden) waren er op scholen strenge regels en werd je nog geacht respect voor onderwijzers te hebben. Had je een grote bek of deed je iets anders fout dan kreeg je een uitbrander en strafwerk van de (con)-rector. En zei je er thuis iets van dan kreeg je ook nog een klap op je kop van je ouders.

Leve het Poldermodel dat blijkbaar ook zijn intrede op scholen heeft gedaan. Worden regels niet nageleefd dat gedogen we het maar.

Ik zal jullie de foto bij dit artikel van leerlingen van het Haagse Terra College, die gisteren elk "op hun eigen wijze" hun gevoelens over de dood van biologieleraar Hans van Wieren uiten, maar besparen.

[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 15-01-2004 09:16]

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  donderdag 15 januari 2004 @ 08:59:36 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_16276072
Ik denk dat als ik ooit kinderen krijg. Of van plan ben te nemen. Ik maar weer terug moet gaan naar mijn geboorte land.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 15 januari 2004 @ 09:01:42 #3
23007 deantoine
Veritas Aequitas
pi_16276098
quote:
Het is grotendeels een allochtonenprobleem.
nuff said.
[quote]Op donderdag 28 oktober 2004 20:40 schreef Harry_Sack het volgende:
breezah 2 the bottle
[/quote]
pi_16276100
Mijn vriendin is onderwijzeres in het basisonderwijs, ze is van plan door middel van cursussen door te groeien naar het middelbaar onderwijs. Maar dat laat ze nu maar fijn zitten.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_16276106
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 08:59 schreef Megumi het volgende:
Ik denk dat als ik ooit kinderen krijg. Of van plan ben te nemen. Ik maar weer terug moet gaan naar mijn geboorte land.
en dat is?? zodat je weer mag slaan? of wat

niet lullig bedoelt hoor maar ik ben van mening dat je je kinderen in NL ook goed kan opvoeden als ouders maar hun best doen! ouders van tegen woordig kijken niet meer om naar hun kroost en daar ligt de FOUT!

donderdag 15 januari 2004 @ 09:05:52 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_16276157
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 09:02 schreef ghobram het volgende:

[..]

en dat is?? zodat je weer mag slaan? of wat

Wat slaan? Ik sla kinderen nooit.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_16276163
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 09:01 schreef Strolie75 het volgende:
Mijn vriendin is onderwijzeres in het basisonderwijs, ze is van plan door middel van cursussen door te groeien naar het middelbaar onderwijs. Maar dat laat ze nu maar fijn zitten.
En dat ga je steeds meer krijgen, dat mensen geen leraar/lerares meer willen worden (and who can blame them) speciaal niet op scholen in de zogenaamde 'achterstandswijken' En dan?
Ik vraag me af of allochtonen meer aannemen van leraren met dezelfde culturele achtergrond (of hoe moet ik dat omschrijven) Zoals op die Islamitische scholen die je overal (nou ja in Rotterdam dan) als paddestoelen uit de grond ziet springen
pi_16276233
ik zou wat dat betreft echt niet tegenopzien om leraar te worden, alleen wel op een normale school, of bekant op een reformatorische school, daar hebben ze tenminste de touwtjes zelf in handen, en helemaal niet op zo'n zwarte school
ALLES is relatief, behalve het begin en het eind.
pi_16276259
Waarom zijn het nou altijd, echt altijd weer allochtonen?! Ik word erg gewoon zo kotsmiselijk van

Altijd maar dat gezeik van "het is maar een kleine groep" maar het zijn gewoon zo goed als alle marokkaanse/antilliaanse jongeren die fout zijn

| Foto's |
pi_16276289
quote:
Leerlingen van het Haagse Terra College uiten gisterenelk op hun eigen wijze hun gevoelens over de dood van biologieleraar Hans van Wieren.
"Van vechtpartijen tussen groepen Marokkaanse en Antilliaanse leerlingen kijken we al niet meer op. Er is de laatste tijd zeker al drie keer zwaar vuurwerk afgestoken in de kantine tijdens de pauze, maar daar wordt niets tegen gedaan. Soms vliegen de stoelen door de kantine. Leerlingen die niet op onze school staan ingeschreven, komen de school binnen om ruzies te beslechten en andere leerlingen in elkaar te slaan.
Beveiligingsbeamten in dienst nemen die zo af en toe pasjescontrole bij de ingang houden en rond lopen door school en op drukke momenten in de kantine aanwezig zijn.
Wij hebben ze al een jaar op school rond lopen en voel me wel een stuk veiliger..

Tuurlijk, incidenten kun je er niet mee voorkomen maar de kleine dingetjes wel.

pi_16276305
Toen ik nog jong was en op school zat had ik ook veel problemen op school voornamelijk met allochtone jongeren. Ze waren heersend en speelden altijd de baas omdat ze in de meerderheid waren. Ik durfde ook niets te zeggen tegen ze want voor je het weet had je een klap op je gezicht Eerlijk gezegd was ik best wel bang voor ze. Ik heb niet direct iets tegen allochtonen, maar dit zijn mijn ervaringen die ik heb meegemaakt. Ik wist dat dit ooit eens eruit zou komen maar dit is wel dergelijk een alochtonen probleem Ik zeg dit niet graag, maar het wordt alleen erger. Zolang de regering niet strenger optreed tegen allochtonen ben ik ervan overtuigd dat het niet lang meer zal duren voor de allochtonen de heersende kracht krijgen.
pi_16276315
Dezelfde discussie loopt in feite al in Cultiveren volgende generatie scholieren. Daar is dit bericht ook in gepost. Daar dus verder svp.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')