Gelukkig duurt dit nog wel een tijdje, hopelijk...
Maar alsnog,
Mijn vraag is :
Kan je dit in een ziekenhuis laten doen, of zoveel narcose aanvragen dat je de eerste vier dagen niet wakker wordt?
Zijn toch maar rare dingen, die verstandskiezen. Ik ben 22 en nu pas beginnen die dingen een beetje door te komen. De eerste begon vorig jaar februari ergens en zit nu nòg voor de helft onder tandvlees. Gelukkig heb ik er wel plek voor.
quote:Wrijf het lekker in
Op woensdag 14 januari 2004 19:17 schreef P-Style het volgende:
Gelukkig heb ik er wel plek voor.
Maar onderkaak gebeurt volgens mij altijd bij de chirurg... en als ie dan toch bezig is en de bovenste liggen er mooi voor rukt ie die er ook uit...
Geen punt.
1 van de onderste is er in 5 stukken uitgekomen, en behalve dat het een verschrikkelijk klotegeluid was viel dat op zich best mee...
Let dan wel dat ze alle vier tegelijk eruit gaan. Normaal doen ze één kant tegelijk. Dus eerst de ene kant en een aantal weken daarna de andere, zodat je toch normaal kan eten. Maar als ik jou was, zou ik het gewoon op de normale manier doen. Oké, je heb een dag of twee last er van, maar narcose is ook niet alles. Plus, dat ze alle vier getrokken zijn en dus een paar dagen vla moet drinken/eten
quote:Heel herkenbaar... (behalve dan het feit dat ik 22 ben), ik had die "bobbeltjes" dus ook al heel lang achter mijn kiezen zitten (sinds mijn 17e ofzo) dus in principe zijn mijn verstandskiezen al een tijdje lang "klaar", maar het duurde een poos voordat ze door mijn tandvlees heen begonnen te komen en daar zijn ze nu nog mee bezig...
Op woensdag 14 januari 2004 20:20 schreef Taurus1978 het volgende:
Bij mij zijn ze nog steeds niet doorgekomen en ik ben 25. Wel zitten er 'bobbels' achter m'n kiezen en het zou me niks verbazen als ze alsnog gaan doorkomen. Had laatst al een beetje last achter bij de kiezen maar dat kan ook met m'n tandsteenontsteking te maken hebben. Ik ga aanstaande maandag toch naar de tandarts, die kan me er vast meer over vertellen.
quote:na 4 weken oorpijn te hebben gehad zijn mijn vriend en ik er op oudejaarsavond (of all nights) achter gekomen dat het mijn verstandskies was. een en al gat. ik afgelopen vrijdag naar de kaakchirurg. werkte mijn verdoving dus ook niet. doordat hij zo ontstoken was, maar 1 groot voordeel sinds hij eruit is heb ik totaal geen pijn meer gehad. dus hoef ik die gare pijnstillers niet te slikken.
Op woensdag 14 januari 2004 19:38 schreef D75 het volgende:
Ben nu 28 en er zijn er bij mij afgelopen zomer 3 uitgehaald... De kunst lijkt mij om het niet te lang uit te stellen. Er was er één ontstoken en het nadeel daarvan is dat de verdoving dan bijna niet werkt....
ik ben ook een beetje bang voor de tandarts laat staan de kaakchirurg dus ik zag er ook erg tegenop, maar ondanks de pijn viel het reuze mee. volgende maand moet ik voor de andere kant en daar ben ik nu niet bang voor. aangezien die nog heel zijn doet de verdoving het dan wel goed. dus geen last (hoop ik).
probeer je nu niet gek te maken, want uit eigen ervaring spreek ik dat je het jezelf aanpraat en het steeds erger word. terwijl het allemaal wel meevalt. neem iemand mee van wie je de hand kan knijpen dan is er geen probleem.
quote:Bij mij lagen ze net zo! Maak je er niet te druk om, de behandeling bij de kaakchirurg stelt niks voor, alleen daarna kan je er ff last van hebben. Bij 1 kies had ik veel last, bij de 2e niet. Je weet het niet. Maar maak je echt niet druk het valt (zeker achteraf gezien) reuze mee!
Op woensdag 14 januari 2004 21:53 schreef vinsbergen het volgende:
Ik heb binnenkort ook een afspraak bij de kaakchirurg..
Mijn bovenste verstandskiezen kunnen gewoon groeien, er is plek voor gemaakt door de orthodontist...
maarja als je ondersteverstandkiezen HORIZONTAAL onder je onderste kiezen zitten aan allebie de kanten
Ik ben benieuwd heb ook twee operaties, dus ik ze het wel...
de eerste is in maart dus duurt nog even...
Succes
Dit is ook de enige verstandkies die doorgekomen is.
Ik denk dat het maandag wel mee gaat vallen!
quote:Good luck
Op donderdag 22 januari 2004 18:59 schreef UFOtje het volgende:
A.s. Maandag moet ik er dan aan gaan geloven. Bij de kaakchirurg wordt dan mijn verstandkies rechts-onder verwijderd.Dit is ook de enige verstandkies die doorgekomen is.
Ik denk dat het maandag wel mee gaat vallen!
De verdovingsprik vond ik nog het meest onprettig. Verder van de "operatie" zelf weinig gevoeld, maar wel veel druk op de kaak wat niet echt prettig is.
Gewoon al wat lekker kunnen eten... wel zacht voedsel. Soep, ontbijtdrink, zachte rijst.
Oja, doen de prikken van de verdoving zeer?
quote:Bij mij kwamen ze ook pas op mijn 21e... en zijn nu nòg bezig met doorkomen... sommige mensen krijgen ze pas op hun 24e. Als je d'r plek voor hebt, maak je geen zorgen.
Op maandag 2 februari 2004 00:08 schreef fille_fatale het volgende:
Ik ben 18 en heb (nog?) geen verstandskiezen. Kan het dat ik ze gewoon niet krijg?
En... als ze horizontaal in je kaak zitten, merk je dat dan altijd? Want dan lijkt me dat je ze niet ziet. Mja dat voel je dan toch wel? Maar ik dacht: maakt de tandarts misschien rond een bepaalde leeftijd altijd een foto om te kijken of je ze toch hebt?
Oeh ik hoop echt zo dat er nooit wat aan gedaan hoeft te wordenOja, doen de prikken van de verdoving zeer?
quote:Ik heb het onder narcose laten doen in het ziekenhuis. Wat daar voor nodig was? Gewoon naar de kaakchirurg gegaan en hem schijnbaar aangekeken met een blik die zei: "Ja je KAN natuurlijk proberen met zo'n tang bij me in de buurt te komen, of je het gaat overleven .. is een 2e"
Op woensdag 14 januari 2004 19:14 schreef Piro het volgende:
Yeah, den verstandskies, ik moet ze nog krijgen kennelijk, en ik hebEen tandartsenfobie van hier tot Tokio en weer terug Geen plaats meer in mijn bakkes. Gelukkig duurt dit nog wel een tijdje, hopelijk...
Maar alsnog,
Mijn vraag is :
Kan je dit in een ziekenhuis laten doen, of zoveel narcose aanvragen dat je de eerste vier dagen niet wakker wordt?
Al had ik het zelf niet door serieus. Maar die man zei toen meteen: "Dit gaat niet werken, we verwijzen u door naar narcose".
Vraag er gewoon om.
Ik ben 23 en mag er tzt ook aan geloven.
Buiten het feit dat ik er als een berg tegenop zie, laat ik het niet onder narcose doen. Van zo'n narcose zijn er na maanden nog die stoffen in je systeem. En bang om er niet meer wakker uit te worden ben ik ook wel een beetje...
Oja hier is al een centraal topic voor:
TandjesTopic
quote:Ik las eerder in dit topic dat het ook mogelijk is om volledige narcose aan te vragen.
Op dinsdag 3 februari 2004 22:07 schreef Elvi het volgende:
OMG ik vind het zó eng! Ik heb dus ook 2 kiezen inde onderkaak die eruit moeten maar ik heb t al n half jaar uitgesteld....Ik durf gewoon écht niet.... Gewone tandarts vinnik al erg. Ik denk dak t meeste tegen het krakende geluid opzie...
Misschien dat een optie?
quote:Nou, ik vertrouw de ziekenhuizen in Gouda ook niet echt....
Op dinsdag 3 februari 2004 22:19 schreef UFOtje het volgende:Ik las eerder in dit topic dat het ook mogelijk is om volledige narcose aan te vragen.
Misschien dat een optie?
quote:Ik heb ook heilig ontzag voor tandartsen en had het ook wat jaren laten versloffen, mijn gebit dan. Tot ik een jaar of 3 geleden of zo de stoute schoenen aantrok en terecht kon bij de hoofdstedelijke ACTA, waar men mensen behandelt met tandartsangst. Ik heb hier echt hele goeie ervaringen mee en was na een behandeling of 4 (wat gaatjes vullen en een verstandskies verwijderd) klaar om weer naar de 'gewone' tandarts te gaan. Overigens was het verwijderen van DIE verstandskies echt een fluitje van een cent. Gewoon plaatselijk verdoofd en hij was eruit voordat ik Hottentottententententoonstelling kon zeggen, wat nog niet meevalt met al die watten in je bek.
Op woensdag 14 januari 2004 19:14 schreef Piro het volgende:
Yeah, den verstandskies, ik moet ze nog krijgen kennelijk, en ik hebEen tandartsenfobie van hier tot Tokio en weer terug Geen plaats meer in mijn bakkes. Gelukkig duurt dit nog wel een tijdje, hopelijk...
Maar alsnog,
Mijn vraag is :
Een jaar later had ik ineens ongelofelijke kiespijn en moest een andere kies eruit. Ik vol moed naar de tandartsafdeling van het VU ziekenhuis. Nu wil ik je niet ontmoedigen of zo, maar degene die dat klusje moest doen had beter een carriere kunnen kiezen als uitbener in een slagerij, want ik ben 3 kwartier echt gebeuld door die fijne man. Hij oefende op een gegeven moment zoveel kracht uit op mijn kaak (aan de rechterkant) (vanuit mijn perspectief) dat mijn linkerkaak bijkans ontwricht raakte. Maar: Eind goed al goed. De kies was eruit en de pijn was voorbij.
Ik loop, ondanks dat ik nog immer enorm bang ben voor tandartsen, inmiddels weer bij de reguliere tandarts en afgelopen week kreeg ik de verheugende mededeling dat er weer eentje uitmoet. Je begrijpt dat ik dit niet in het (Deja) VU ziekenhuis laat doen, maar in het OLVG, beide overigens ook gesitueerd in Amsterdam.Oh ja, verder had ik geen gaatjes!
Tenslotte nog een kleine en wellicht geruststellende mededeling: Als je echt wilt omdat je bijvoorbeeld extreem angstig bent, is het mogelijk dit onder narcose te laten doen. Je moet dan wel eerst een soort van intake gesprek aangaan en het wordt over het algemeen afgeraden, maar het KAN wel.
Ik kies (25 februari) opnieuw heel stoer voor een plaatselijke verdoving.
Gewoon mijn 2 centen
[Dit bericht is gewijzigd door PeterV op 03-02-2004 23:18]
quote:Waarom wordt een narcose afgeraden?
Op dinsdag 3 februari 2004 23:12 schreef PeterV het volgende:
verhaal
quote:Verstandskiezen krijg je altijd, en als ze horizontaal in je kaak zitten dan hou ik mijn hart voor je vast, volgens mij is dat namelijk altijd gedonder.
Op maandag 2 februari 2004 00:08 schreef fille_fatale het volgende:
Ik ben 18 en heb (nog?) geen verstandskiezen. Kan het dat ik ze gewoon niet krijg?
En... als ze horizontaal in je kaak zitten, merk je dat dan altijd? Want dan lijkt me dat je ze niet ziet. Mja dat voel je dan toch wel? Maar ik dacht: maakt de tandarts misschien rond een bepaalde leeftijd altijd een foto om te kijken of je ze toch hebt?
Oeh ik hoop echt zo dat er nooit wat aan gedaan hoeft te wordenOja, doen de prikken van de verdoving zeer?
quote:Het schijnt, maar pin me er niet op vast, dat je meer last hebt van de narcose dan van de gehele ingreep. En die slager; tsja, dat wist ik vantevoren ook niet, Het leek best een aardige man. Die kies moest trouwens uit de onderkaak verwijderd worden, en dat schijnt sowieso lastiger te zijn.
Op dinsdag 3 februari 2004 23:40 schreef Piro het volgende:[..]
Waarom wordt een narcose afgeraden?
En je keurslagers in het ziekenhuisverhaal doet me ook niet echt de moed geven, ik ben zuinig op mijn tandjes, ookal staan ze zo scheef als de huizen in iran na een aardbeving, en om nou een een of andere debiel aan mijn kaak te laten wroeten terwijl ik al door het lint ga als ik iets anders in mijn bek krijg dan het spiegeltje en dat naaldending van de tandarts...
Overigens wilde ik je niet bang(er) maken dan je al bent hoor, maar uhm nou ja, zie het als een hart onder de riem, als een Wij Lotgenoten. Sterkte in elk geval.
maar nu had ik een vraag heeft het gevolgen als je dezelfde dag rookt??
[Dit bericht is gewijzigd door trance_fan op 05-02-2004 17:27]
En zoals velen hier: ik ben bang voor de tandarts, laat staan voor de kaakchirurg. Maar goed, ik hoop dat die andere 2 nooit doorkomen, want ik ken genoeg "oudere" mensen die ze nooit gehad hebben.
Dan over de narcose. Mijn schoonzusje heeft dat 11 september j.l. laten doen. Alle 4 eruit. Wat had ze een dik gezicht. Maar een gelukje, ze is hierdoor wel gestopt met roken, want dat raadde ze haar ook af om diezelfde dag te roken.
ben er nu alweer bang voor terwijl er al 1 uit is gehaald en dat deed helemaal geen zeer
most toen linksboven eruit en dat ging echt in een wip, voelde alleen een erge druk op mn hoofd maar toen dat voorbij was, was de kies er ook uit
het hechten vond ik eigenlijk wel grappig klinken want je voelt er niks van en dan hoor je een soort rijggeluid
heb de brief voor deze (linksboven) al in huis vanaf september en heb gister al gebeld..
Nou goed, was net verhuist (kuch jaar of anderhalf ) maar nooit aan een nieuwe tandarts toegekomen. Ik me rot bellen om zo'n slagersassistente aan de lijn te krijgen. Wat denk je? Ik kon nergens terecht, dan maar naar mn oude tandarts. Ik kon een paar dagen later terecht.
Met lood in mn schoenen binnengelopen, en doodsbenauwd in de wachtkamer plaats genomen. "meneer L, komt u maar binnen" -slik-. Ik ging in de stoel liggen, de beste hufter neemt een kijkje, "ja die moet getrokken worden". Woei toen was tommy even wit weggetrokken.
Ah fijn, hij neemt nog een kijkje waarna hij vervolgens zo'n lief "spuitje" pakt, en mn mond plat spuit. Helaas was de tent onstoken dus toen hij een of ander lepeltje in mn mond stak om de tand eruit te wippen, was het een beetje gevoelig, maar niet al te pijnlijk.
De ziekte was, hij kreeg hem er zo niet uit! . "Jah dat moet ik echt even met de tang doen", AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!! Hij pakt de tang, de hufter, zet hem in mn mond, duwt de tand het gat weer in, en geeft een gore ruk aan mn kies. Tering dat deed dus wel ff fijn zeer. Gelukkig was de tand er in 1 geheel uitgekomen, heb ik het overleefd, en de tandarts dus automatisch ook.
Ik had wel een gat in mn bovenbek, maar eigenlijk nergens last van. Even een uurtje niets eten of drinken en verder wast goed, ja even om een gaasje kauwen tegen het bloedden, maar dat was het. Ook heb ik lekker doorgerookt en nergens last van gehad.
Het vervelende aan het laten verwijderen van je verstandskiezen is neit de pijn van de tandarts, maar het gat wat overblijft. Ga is een koekje eten ofzo, al-les blijft erin zitten (goor!) en je krijgt het er niet uit zonder een goede tandenborstel erin te proppen .
quote:huh wat vreemd
Het vervelende aan het laten verwijderen van je verstandskiezen is neit de pijn van de tandarts, maar het gat wat overblijft. Ga is een koekje eten ofzo, al-les blijft erin zitten (goor!) en je krijgt het er niet uit zonder een goede tandenborstel erin te proppen .
quote:Oh, had ik het al over mijn hechtingen fobie gehad?
Op vrijdag 6 februari 2004 15:51 schreef polly_rulez het volgende:[..]
huh wat vreemd
bij mij werd dat gat dus gewoon gehecht..
In het ziekenhuis kregen ze hem er direct uit. Je hoeft daar echt niet bang te zijn. En die hechtingen vallen er op ten duur van zelf uit. Ik heb mijn kiezen laten trekken in het LUMC in Leiden en het Rijnland ziekenhuis in Leiderdorp en ging hartstikke goed! Die mensen trekken op een dag tientallen kiezen.
quote:Als die voor mij bedoelt was: ik had die link al gezien. Ik ben niet bang voor de tandarts maar bang voor de pijn van het trekken van die kiezen. De helft van mijn verstandskiezen zijn er al uit, nu worden donderdag de laatste twee getrokken.
Op maandag 9 februari 2004 10:38 schreef edje34 het volgende:
http://www.angstvoortandarts.nl/
quote:Als je er geen last van hebt worden ze over het algemeen niet getrokken. (Eigenlijk net als je blindedarm en amandelen
Op maandag 9 februari 2004 11:56 schreef Chillmeister het volgende:
dus ik ben 22 en ik denk dat ik nog geen verstandkiezen hebt, en heb ook een grote bek. maar als ik het goed begrijp worden verstandkiezen niet altijd getrokken?
de operatie stelt opzich weinig voor, alleen rare geluiden en ene hele grote felle 'ok-lamp' boven je..
nu heb ik een hele dikke wang en dankzij de pijnstillers géén pijn, en het spugen van bloed is sinds vanochtend ook gestopt dus op naar de 2e
(vond ik ff nodig naar aanleiding van mijn vorige post in dit topic )
Het is nu zo'n 4 uur geleden, maar het bloedt nog steeds. Ik heb al meerdere keren een steriel gaasje tussen m'n kiezen gehouden, maar niets helpt. Is dit normaal?!
als het grote hoeveelheden zijn toch maar even contact opnemen met de tandarts..
owja geen hete dranken!!! dat is niet goed voor het 'bloed-propje' iig voor het stollen.. misschien is dat het
Ook heb ik nu totaal geen pijnstillers op. Waar ik nogmaals blij mee ben. heb alleen een beetje last met eten dat mijn mond nog niet zo ver open kan.
nu maar hopen dat mijn laatste verstandskies niet doorkomt anders moet ik nog een derde keer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |