abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16246634
Uit de telegraaf:
quote:
Islamitisch begraven in Nederland probleem

RIJSWIJK - Steeds meer gemeenten worstelen met de vraag hoe ze het best kunnen omgaan met islamitisch begraven. De islamitische gewoonten wijken namelijk sterk af van de Nederlandse.

Zo is het voor moslims belangrijk om binnen 24 uur na het overlijden te worden begraven. In Nederland schrijft de wet echter voor dat er minimaal 36 uur tussen het tijdstip van overlijden en de begrafenis moet liggen. Een ander probleem is dat een islamitisch graf eeuwig dient te zijn. Dit betekent dat het niet mag worden geruimd.

De problemen komen woensdag aan de orde tijdens een themadag in Den Bosch, waaraan adviseurs van begraafplaatsen, vertegenwoordigers van de provincie Noord-Brabant en de Brabantse Islamitische Raad deelnemen.

Tot nu toe worden veel moslims met een buitenlandse herkomst in het land van herkomst begraven. Binding met de familie en verbondenheid met de grond aldaar spelen hierin een belangrijke rol. Wat ook meespeelt is dat een begrafenis in het land van herkomst de garantie geeft dat de islamitische voorschriften worden nagekomen.

Volgens het 'Steunpunt stervensbegeleiding en rouw in de multiculturele samenleving' in Rotterdam wil vooral de eerste generatie moslims graag in het land van herkomst worden begraven. "De tweede en volgende generaties zullen in toenemende mate in Nederland begraven willen worden, maar dan wel in een islamitisch graf", aldus het steunpunt.

De Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond (SPIOR) meent dat de vraag naar een islamitische begrafenis ook stijgt door de komst van (politieke) vluchtelingen uit onder meer Somalië, Irak en Iran. Zij hebben geen mogelijkheid in hun land te worden begraven.

In Nederland bestaan op diverse begraafplaatsen speciale afdelingen voor islamieten, bijvoorbeeld in Rotterdam, Utrecht, Leeuwarden, Schiedam en Eindhoven. Diverse gemeenten hebben plannen in eenzelfde richting. Er is in Nederland nog geen sprake van zelfstandige islamitische begraafplaatsen.

Ingaand op de wens om de begrafenis binnen 24 uur te laten plaatsvinden heeft de gemeente Rotterdam een zogenaamde bespoedigingsprocedure aangenomen. Mits een overlijdensakte is opgesteld, verlenen burgemeester en officier van justitie ontheffing van de termijn van 36 uur.

Er moet ook rekening worden gehouden met de uiteenlopende culturele achtergronden van moslims. De Zuiderbegraafplaats in Rotterdam heeft daarom, naast een algemeen islamitisch gedeelte, aparte vakken gemaakt voor soennieten, Javanen en Pakistani. Daarmee biedt zij ook een oplossing voor een ander probleem: de verhouding tussen soennitische en sjiitische moslims kan zodanig gevoelig liggen dat zij niet op dezelfde plaats begraven willen worden.

Een groter probleem is de eeuwige grafrust. In Nederland is de bekostiging van grafrechten ingedeeld in periodes van bijvoorbeeld tien jaar. De eeuwigdurende grafrust is hierdoor niet gewaarborgd. SPIOR heeft de afgelopen jaren diverse voorstellen ontwikkeld om hier een oplossing voor te bieden. Tot nu toe is geen van deze voorstellen gerealiseerd.

http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article7161241.ece

Ik vraag me af hoe het probleem van het 'eeuwigdurende' graf moet worden opgelost. Het mag toch wel duidelijk zijn dat dit een onmogelijke eis is.

pi_16246737
quote:
Tot nu toe worden veel moslims met een buitenlandse herkomst in het land van herkomst begraven.
Houwe zo. En wat dat eeuwige graf betreft, je betaald per 10 jaar. Dus als jij wilt dat het nooit geruimd wordt wordt dat dokken.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_16246755
quote:
Ik vraag me af hoe het probleem van het 'eeuwigdurende' graf moet worden opgelost. Het mag toch wel duidelijk zijn dat dit een onmogelijke eis is.
Lijkt me ook.
  woensdag 14 januari 2004 @ 11:00:24 #4
63587 Erwin1e
www.flipnet.tk
pi_16246801
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 10:57 schreef Mr.Spock het volgende:

[..]

Houwe zo. En wat dat eeuwige graf betreft, je betaald per 10 jaar. Dus als jij wilt dat het nooit geruimd wordt wordt dat dokken.

Dat word een duur grapje
www.flipnet.tk
pi_16246830
Voor zover ik weet wil praktisch elke moslim in het land van herkomst begraven worden. Ze zien een probleem die er niet is?
Allah Al Watan Al Malik
pi_16246852
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 11:00 schreef Erwin1e het volgende:
Dat word een duur grapje
Dan moeten we uit solidariteit met onze allochtonen landgenoten de premie voor een uitvaartverzekering maar voor iedereen verhogen.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_16246871
gewoon lekker laten betalen voor zo'n graf zeg.. kom op dat moet iedereen hier die een graf wil waar is hier dan de uitzondering?
pi_16246881
er kunnen wel meer moslims op een kerkhof dan nederlanders trouwens,

volgens de traditie worden die in een doek en op hun zij begraven in een graf van een hand en vier vingers breed!

pi_16246902
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 11:01 schreef Mutant01 het volgende:
Voor zover ik weet wil praktisch elke moslim in het land van herkomst begraven worden. Ze zien een probleem die er niet is?
Het punt is dat niet elke Moslim in het buitenland is geboren natuurlijk. De 2e, 3e en verdere generaties, hoe moet dat worden opgelost?
pi_16246919
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 11:03 schreef _The_General_ het volgende:
er kunnen wel meer moslims op een kerkhof dan nederlanders trouwens,

volgens de traditie worden die in een doek en op hun zij begraven in een graf van een hand en vier vingers breed!

In Nederland zal er vast hoe cru dit ook moge klinken een milieu-wet zijn die voorschrijft hoeveel mensen er per vierkante meter begraven worden. Dus dat zal ook niet opgaan.
pi_16246930
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 11:03 schreef SeraphimX het volgende:
gewoon lekker laten betalen voor zo'n graf zeg.. kom op dat moet iedereen hier die een graf wil waar is hier dan de uitzondering?
Natuurlijk, alleen reken jij maar 's uit hoe lang eeuwigdurend is...
pi_16246938
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 11:04 schreef nikk het volgende:

[..]

Het punt is dat niet elke Moslim in het buitenland is geboren natuurlijk. De 2e, 3e en verdere generaties, hoe moet dat worden opgelost?

open een moslim uitvaart centrum en begraafplaats
  woensdag 14 januari 2004 @ 11:06:50 #13
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_16246939
Een eeuwig graf zal niet lukken, in ieder geval niet zonder dat de nabestaanden eeuwig voor zullen door betalen. Dus of ze betalen, of ze betalen niet. Betalen ze niet dan hebben ze geen eeuwig graf, betalen ze wel, dan hebben ze een eeuwig graf totdat de geldkraan dicht word gedraaid.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_16246977
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 10:53 schreef nikk het volgende:
Uit de telegraaf:
Je laat de kerk gewoon voor de kosten opdraaien. Hetzij door ze gewoon eigen grond te laten aankopen die als begraafplaats kan worden gebruikt, hetzij door net als iedere andere familie de grafrechten te blijven betalen.

Gelovigen betalen een bijdrage aan de moskee, en die zorgt voor voldoende begraafplaatsen. En tsja, als er niet geruimd mag worden, dan zullen de kosten dus steeds oplopen.

Die kosten rijzen op een gegeven moment de pan uit, en dan houdt die onzin van een eeuwigdurend graf vanzelf op.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_16247038
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 11:06 schreef nikk het volgende:

[..]

Natuurlijk, alleen reken jij maar 's uit hoe lang eeuwigdurend is...

ja lang.. zo is het nou eenmaal in een klein land.. als alle moslims straks dus hier zomaar voor "eeuwig" worden begraven hebben we straks helemaal geen plaats meer in nederland want op graven kun je natuurlijk geen huizen zetten.

dus als je zoiets wilt doen.. njah moet je maar dokken toch? ik kan me voorstellen dat zulke gebruiken in een groot land makkelijk te doen zijn en dus ook gebruikelijk zijn.. mjah als je dat wilt moet je toch daar heen gaan dan.

woensdag 14 januari 2004 @ 11:25:56 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_16247367
In nederland worden eeuwige graven ook na 25-50 jaar geruimd om plaats te maken voor vers bloed
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 14 januari 2004 @ 11:28:15 #17
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_16247434
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 11:02 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Dan moeten we uit solidariteit met onze allochtonen landgenoten de premie voor een uitvaartverzekering maar voor iedereen verhogen.

Een uitvaartverzekering is niet verplicht, en vaak duurder dan geen verzekering.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_16247551
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 11:08 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Je laat de kerk gewoon voor de kosten opdraaien. Hetzij door ze gewoon eigen grond te laten aankopen die als begraafplaats kan worden gebruikt, hetzij door net als iedere andere familie de grafrechten te blijven betalen.

Gelovigen betalen een bijdrage aan de moskee, en die zorgt voor voldoende begraafplaatsen. En tsja, als er niet geruimd mag worden, dan zullen de kosten dus steeds oplopen.

Die kosten rijzen op een gegeven moment de pan uit, en dan houdt die onzin van een eeuwigdurend graf vanzelf op.

Precies, laat ze het zelf doen.

Bovendien mag er wat mij betreft best wel uitzondering worden gemaakt voor moslims voor da 24-uurprobleem.

Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_16247576
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 11:04 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik ben ook 2/3 (?) generatie moslim en ik word in Turkije begraven. Dat is allemaal al geregeld.
  Moderator woensdag 14 januari 2004 @ 11:34:55 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_16247612
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 10:53 schreef nikk het volgende:
Uit de telegraaf:
[..]

http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article7161241.ece

als zij dat graf eeuwig willen hebben dan zullen ze er voor eeuwig voor moeten betalen, is normaal gesproken geen enkel probleem voor zover ik weet behalve dat het geld kost.

wij hebben hier nu eenmaal geen kilometers zandbak om uitgestrekte begraafplaatsen van te bouwen.

dat binnen 24 uur begraven is wat crú maar dat kan gewoon niet altijd, ivm onderzoeken enzo naar de doodsoorzaak maar als dat 100% vast staad (ouderdom of autoongeluk oid) dan mag dat best versneld worden van mij.

dit is problemen zoeken waar ze er niet zijn als je het mij vraagt

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_16247633
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 11:28 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Een uitvaartverzekering is niet verplicht, en vaak duurder dan geen verzekering.

Wat vrij logisch is, want iedereen gaat een keer dood. Het is niet zoals bij een gewone verzekering dat het merendeel van de clienten nooit iets claimed.
pi_16247747
Wordt inderdaad een probleem voor moslims die hier geboren zijn. Nederland heeft die ruimte niet voor zo'n begraafplaats.
  FOK!fotograaf woensdag 14 januari 2004 @ 11:44:03 #23
18921 freud
Who's John Galt?
pi_16247883
Simpel, elke moslim moet gewoon een stuk grond kopen zodat het eeuwig van hem is. Gat in de markt? Begraafplaats voor moslims beginnen waar je, net als met huizen, een perceel koopt.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_16248588
Het enige probleem dat ik zie is die 24uurs regel. Daar heb ik geen oplossing voor.

Als een moslim een eeuwig graf wil is dat toch geen probleem. Je stelt de kosten van een graf en het is zo berekend welk bedrag je eenmalig in moet leggen om in de eeuwigheid die kosten te kunnen betalen.

De kosten voor de grond kunnen meegenomen worden.

woensdag 14 januari 2004 @ 12:12:18 #25
36246 ixion
ir ixion that is
pi_16248698
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 12:08 schreef Menyo het volgende:
Het enige probleem dat ik zie is die 24uurs regel. Daar heb ik geen oplossing voor.

Als een moslim een eeuwig graf wil is dat toch geen probleem. Je stelt de kosten van een graf en het is zo berekend welk bedrag je eenmalig in moet leggen om in de eeuwigheid die kosten te kunnen betalen.

De kosten voor de grond kunnen meegenomen worden.

jammer alleen dat dit normaal geregeld wordt voor een bepaalde periode... je kunt dus niet gewoon een stukje grond "kopen" en er dan klaar mee zijn.
en het lijkt me ook niet dat die mensen altijd de kosten willen blijven betalen omdat je dan op een gegevenmoment de kosten mag ophoesten voor je oma,opa,overgrootopa enzenz

van mij mogen ze overigens

zucht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')