abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16245875
Ik zat gisteren op de wc een beetje te lezen in de encyclopedie en stuitte daar op een stuk over de polemiek. In het kort is een polemiek een openlijk gevoerde pennenstrijd. Tegenwoordig neemt volgens mij praktisch niemand meer de pen ter hand om te discussiėren over verschillende onderwerpen. In plaats daarvan wordt volgens mij op verschillende fora deze strijd uitgevoerd. Ik vroeg mij dus af of het gebruik van fora de moderne vorm van de klassieke polemiek is.

Heb jij wel eens een klassiek polemiek gevoerd met een bepaald persoon?
Beschouw jij fora als een verrijking voor de maatschappij doordat het de dialoog tussen mensen bevordert?
Zie jij het gebruik van fora ook als een moderne vorm van de klassieke polemiek?

pi_16245997
Is dit een schoolvoorbeeld van een topique dat storm loopt?
pi_16246051
ja op de basisschool moesten we stil zijn van de leraar en dan vochten we geschillen uit door elkaar briefjes te geven: als het gescheld e.d. op de briefjes te erg werd dan gaf iemand het briefje op het gegeven moment aan de leraar en dan was het afgelopen....
  woensdag 14 januari 2004 @ 10:27:35 #4
60947 DamagedBrain
Ik ben klaar met drama...
pi_16246074
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 10:23 schreef nodisch18 het volgende:
Is dit een schoolvoorbeeld van een topique dat storm loopt?
Pennenstrijd als in Balpenmoord......?
Zal ik jou doodmaken met een blije mus... }:|
  woensdag 14 januari 2004 @ 10:28:11 #5
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_16246093
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 10:17 schreef nodisch18 het volgende:
Ik zat gisteren op de wc een beetje te lezen in de encyclopedie en stuitte daar op een stuk over de polemiek.
Een encyclopedie lezen op de plee??
  woensdag 14 januari 2004 @ 10:29:16 #6
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_16246108
Het is forums, en een bezoeker daarvan een krachteloze polemist
pi_16246118
LOL een encyclopedie meenemen om op de plee in te lezen.
Zoals je polemiek beschrijft vind ik het idd wel op een forum lijken. Wat was het medium om de polemiek op uit te vechten?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 14 januari 2004 @ 10:36:06 #8
71558 ComicBase
aar joe talkien toe mie?
pi_16246234
Forums zijn inderdaad een nieuwe vorm van polemiek. Maar de oude vorm bestaat ook nog steeds. Zelf heb ik laatst ergens een pittig opiniestuk gepubliceerd in het blad Stripschrift, waar de betrokkene inhoudelijk (en scherp) op reageerde. Dat is polemiek in de traditionele zin - een echte pennenstrijd.

Maar op forums (fora is volgens mij ook correct) en weblogs wordt eveneens polemiek bedreven. Het gaat dan veel sneller, maar helaas sluipen er ook randfiguren tussen die de gelegenheid aangrijpen om onzin te spuien en te gaan schelden en beledigen. Dat is dus weer geen polemiek!

Laatst had ik een polemiek met Jan Dijkgraaf, hoofdredacteur van Metro. Ik noemde hem de verpersoonlijking van de stripcensuur in Nederland (zie: http://www.comicbase.nl/striplosers2003.htm ), waarop hij een spottend stukje schreef op zijn weblog. Dat vind is nou geinige polemiek.

"Don't believe the hype" (Public Enemy)
pi_16246271
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 10:29 schreef Deetch het volgende:
LOL een encyclopedie meenemen om op de plee in te lezen.
Zoals je polemiek beschrijft vind ik het idd wel op een forum lijken. Wat was het medium om de polemiek op uit te vechten?
Hoezo de encyclopedie meenemen naar de wc? Bij mij thuis heb ik boven op de badkamer de 20-delige Winkler Prins staan. Maar goed het medium dat ze destijds gebruikt was natuurlijk de brief.
pi_16246283
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 10:29 schreef SHE het volgende:
Het is forums, en een bezoeker daarvan een krachteloze polemist
Beide vormen (fora en forums) zijn een goed meervoud van forum.

Naast ingezonden brieven in kranten waarbij er vaak over en weer brieven wordt geplaatst, is een forum een wat directere manier. Iedereen kan hierin antwoorden. Zolang iedereen elkaar met respect behandelt kunnen hier zeker zeer zinvolle discussies worden gevoerd.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')