Sjeese wat is dit spel verslavend zeg!!
Echt zo'n spel waarvan je de tijd compleet kwijt raakt
![]()
Heb nu al 2 nachten tot 5 uur doorgespeelt
![]()
Moet wel zeggen dat ik me nu wel steeds vaker begin te irriteren aan rare dingen in het spel.
Kan ook aan mij liggen maar het volgende lijstje maakt het af en toe een rot spel;
- automatic battle resolve is af en toe gewoon gevaarlijk. Heb je een 3 keer zo sterk leger waarmee je zelf een dikke slachtpartij mee zou aanrichten verliest je bij de automatic battle resolver. Inmiddels save ik maar elke keer voordat ik het risico neem. Je weet maar nooit...
- Soms luisteren de units om onverklaarbare redenen niet naar mijn commando's. Laat ik bijvoorbeeld een paardenunit van achter een spearmen unit chargen gaan ze halverwege de charge richting een andere spreamen unit die wel de goede kant op stond...
En ook bij het in/uit gaan van de dorpjes bij een gate lijken de units een totaal eigen wil te hebben...
- De pest wordt ik echt helemaal gek van. Kan in een keer je 8 sterren generaal kosten omdat hij maar liefst 1 seconde in een besmet dorp heeft gezeten. Bovendien kost het maar 1 unit om hele legers/steden te verneuken.
- Ik heb inmiddels Spanje, Afrika, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Oost-Europa en Noord-Italië en het is niet meer te doen wat betreft city management. Elke keer zijn er wel 4 a 5 dorpen die aan het rebeleren zijn terwijl de tax-rate op low staat, er genoeg legermacht/citywatch aanwezig is en de belangrijkste gebouwen er staan. Met hele dikke pech wordt je er zelfs uitgegooid waarna er een belachelijk groot rebellen leger in komt te zitten....
Het gebeurde me zelfs dat na een hele tijd spelen een van mijn grootste steden in Noord-Italië constant aan het rebelleren ging en ik kon er helemaal niks aan doen...
- Ik voer altijd beetje blikskrieg. Heel snel veel dorpjes veroveren. Daardoor heb ik vaak veel dorpjes maar waarvan de meeste wel laagontwikkeld waren. Ondanks dat je zou denken dat veel dorpjes een goede tradeincome zou leveren (overal is wel zoveel mogelijk economisch gebouwt) draai ik vaak bij de helft van de dorpjes verlies. Het totaal levert me dus veel te weinig winst op. Later in het spel werdt het helemaal lastig omdat ik veel legers had en nog steeds geen stabiele super economie.
- Het senaat wordt ik ook helemaal gek van. Na een aantal uur spelen had ik een stuk of 15/16 gebieden terwijl groen en blauw nog maar op 4 elk zaten. Desondanks vond het senaat dat zij beter romeinen waren... beetje onlogisch lijkt me...
- Misschien kwam het wel door het falen van een aantal dubieuze opdrachten. Vooral de opdrachten op zee vond ik behoorlijk vervelend. Ik was al blij als ik af en toe wat tijd had om scheepjes te bouwen en dan komen ze opeens zeuren dat ik mijn vloot helemaal naar griekenland moet varen omdat groen het daar verprutst. Het gebeurde zelfs een paar keer dat ik helemaal geen vloot beschikbaar had terwijl de target 5 beurten van mijn dichtsbijzijnde haven af lag. Onmogelijk dus....
- Ook heel vervelend vind ik dat alles in een dorp wordt stilgelegd als je besieged wordt. Alsof een leger aan de buitenkant van de stad meteen alles laat uitsterven. Recruiten zou gewoon moeten kunnen.
Dit is vooral belangrijk als je tegen de germanen vecht. Die komen telkens met enkele units uit het niets om je stad te besiegen. Moet je voorstellen dat er 4 archers units, 4 horse units, en nog een hele zooi infantry zich in zo'n stad bevindt. Denk je dan echt dat een groepje barbaren buiten de muren ook maar enige impact heeft op de dagelijkse gang binnen zo'n dorp/stad??
- Elephant units zijn veeeel te sterk. Ik heb de belegering en verovering van een stad compleet met 1 elephant unit gedaan...
- Reïnforcements laten af en toe zo lang op zich wachten (omdat ze bvb van veel te ver moeten komen) dat je er helemaal niets aan hebt. Het gebeurde me zelfs een keer dat mijn hele tweede leger gewoon bleef staan op de rand van de map
![]()
- Na een tijdje wordt een groot deel van de battles heel erg saai. Elke keer dezelfde soort legers die je moet verslaan en elke keer dezelfde soort dorpen die je moet innemen. Het wordt bijna een automatisme. Dit zou geen probleem moeten zijn door de 'automatic battle resolve' ware het niet dat je daardoor af en toe zoveel onnodig verlies lijdt dat je toch maar weer die kleine standaart battle gaat spelen....
Ik wil niet klinken als een zeikerd maar al deze dingetjes hebben er toch voor gezorgt dat ik het spel steeds minder vaak aan heb staan. Sommige van die onlogische dingen zorgen er een beetje voor dat het veel minder leuk speelt...
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.