[Hoe zit dat met...] Suggestie & Feedback topic
geschreven door ThaFreak
Geschiedenis
Het gebruik van Nitrous Oxide in motoren dateert uit de Tweede Wereld oorlog. De Geallieerden gebruikten het in hun vliegtuigen om in tijden van nood extra vermogen bij de hand te hebben zodat het vliegtuig sneller ging en tot grotere hoogte kon klimmen. Door de komst van straalmotoren verdween de belangstelling. In de jaren zeventig kwam de belangstelling hiervoor weer terug maar nu in de racerij. Vanaf die tijd is het niet meer verdwenen. In het begin waren het vrij provisorische systemen waar nogal eens wat mee gebeurde. Maar door bedrijven als Nitrous Oxide Systems ( NOS ), Nitrous Xpress is het product verder ontwikkeld zodat de veiligheid flink is verbeterd ten opzichte van vroeger.
Wat is Nitrous oxide nu precies??
Het is eigenlijk lucht, maar een meer pure vorm dan gewone lucht. NOS bevat 36% pure zuurstof terwijl gewone lucht 23% pure zuurstof bevat. Tel daarbij op dat NOS 50% dichter is dan gewone lucht. Na een kleine rekensom blijkt dat 28 liter NOS 2.3 keer zoveel pure zuurstof bevat dan gewone lucht.
Dus door het vervangen van sommige zuurstof door NOS zal leiden dat er meer pure zuurstof in de motor komt en er dus meer benzine bij kan wat voor de explosieve toename van het vermogen zorgt.
Maar NOS heeft nog een voordeel, wanneer NOS wordt ingespoten zorgt het ook voor een verkoelend effect op de lucht die door de inlaat van de motor gaat, koudere lucht heeft een lagere dichtheid en dus kan er weer meer lucht en benzine worden ingespoten.
Dus samengevat zorgt NOS zorgt ervoor dat er meer zuurstof is die nodig is om meer brandstof te verbranden.
NOS is dus GEEN brandstof.
Typen Nitrous systemen
Er zijn 3 type systemen om de NOS aan te brengen in het systeem, wet, dry en port die ik alle drie hieronder een voor een zal uitleggen:
Wet
Extra benzine wordt samen met de NOS in het bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk ingebracht via een zogenaamde nozzle. Hierbij wordt bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk nat. Hierdoor ook de naam "Wet" NOS.
Dit systeem wordt aangeraden bij een motor met turbo of supercharger
Dry
NOS wordt in het bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk. Kleinere dichtheid dus het management zal kiezen om meer brandstof in te spuiten..... Het bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk blijft hierdoor droog en vandaar weer de naam "Dry"
Dit systeem wordt meestal gebruikt in motoren zonder een vorm van turbo/supercharger
Port
Wordt extra benzine en NOS in elke apart kanaal van het inlaatspruitstuk in gespoten. Dit is dus het serieusere werk aangezien er gaten in het inlaatspruitstuk moeten worden geboord. Systeem is precieser en zal meer pk's opleveren dan een ander NOS systeem, daardoor wordt dit systeem ook vaak gebruikt in race auto's waarvan de motoren gebouwd zijn voor dergelijke pk aantallen.
Nitrous purge
Stoere wolken NOS die uit de auto komen. Niet alleen leuk om te zien maar ook heeft een degelijke functie.
Bij het purgen worden de leidingen schoongeblazen en op druk gebracht, dus er is geen vertraging als het systeem wordt geactiveerd!
Vermogens
Kan varieren van 25 tot wel 350 pk voor streetcars dan. Raceauto's kunnen wel tot een NOS shot van 500pk aan! De nozzle bepaalt hoeveel nitrous erin kan en hoeveel dus de pk winste is. Grotere nozzle meer NOS meer vermogen. Hoeveel vermogen een auto aankan hangt af van model en motor. Sommige motoren kunnen meer aan dan andere.
Laat je goed informeren naar de mogelijkheden en laat het inbouwen aub aan de profs over en ga er niet zelf mee aan de slag als je er niet veel van af weet.
Info van Holley. Gerenomeerde inbouwer in nederland is dbmengineering.
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 17:06 schreef da_rippah het volgende:
Mooie postHet meeste wist ik al wel, maar toch leuk om het weer eens te lezen... goed gedaan
quote:thanxz....
Op dinsdag 13 januari 2004 17:08 schreef babba het volgende:
Well, niet helemaal onverwacht wint de Porsche 911 GT1 de sprint en komt de Jaguar (veruit) als laatste binnen. Die Jag is simpelweg VEELs te zwaar .
Maar dan bouwen ze NOS in bij die Jag...
Die Jag heeft standaard al iets van 315Pk geloof ik, met NOS zaten ze wel over de 500Pk heen. Enneh, het resultaat was dat de andere auto's stil leken te staan .
Wieldruk en dus tractie is prima bij zo'n zware Jag .
Edit:
Ik kon op het web niks anders vinden dan wat postings van mensen die iets meer details wisten te vertellen:
http://lists.dumpshock.com/pipermail/shadowrn/Week-of-Mon-20030526/062210.html
http://lists.dumpshock.com/pipermail/shadowrn/Week-of-Mon-20030526/062219.html
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 13-01-2004 17:21]
quote:Eh: ja.
Op dinsdag 13 januari 2004 17:23 schreef UberPhreak het volgende:
wordt je blok niet ongelofelijk gaar als je dit redelijk vaak gebruikt trouwens..?
quote:zal reuze meevallen MITS
Op dinsdag 13 januari 2004 17:23 schreef UberPhreak het volgende:
wordt je blok niet ongelofelijk gaar als je dit redelijk vaak gebruikt trouwens..?
omdat je nos inspuit gaat er meer benzine in?
oke, dat als er meer zuurstof inzit er meer benzine kan verbranden kan ik inkomen, maar dat zinnetje vind ik dus wat onlogisch.
quote:meer zuurstof meer benzine.....
Op dinsdag 13 januari 2004 17:46 schreef Polleke83 het volgende:
Dus door het vervangen van sommige zuurstof door NOS zal leiden dat er meer pure zuurstof in de motor komt en er dus meer benzine bij kan wat voor de explosieve toename van het vermogen zorgt.omdat je nos inspuit gaat er meer benzine in?
oke, dat als er meer zuurstof inzit er meer benzine kan verbranden kan ik inkomen, maar dat zinnetje vind ik dus wat onlogisch.
quote:bij port en wet systemen extra benzine en bij de dry gewoon meer benzine.....
Op dinsdag 13 januari 2004 17:58 schreef Polleke83 het volgende:
dus die benzine wordt er extra toegevoerd ofzo?
quote:Bijna.........
Op dinsdag 13 januari 2004 17:25 schreef ThaFreak het volgende:[..]
zal reuze meevallen MITS
Je hem niet te lang aan een stuk gebruikt.
Je hem goed hebt laten installeren.
Je hem goed hebt afgesteld en de goede pk-shot hanteerd.
Doordat je meer vermogen hebt zal ook de druk op afzonderlijke onderdelen hierdoor hoger zijn.
Vooral krukas (lagers) hebben hier onder te lijden.
Als je je beseft dat je dus meer druk uitoefent (want meer vermogen) dan zal het ook logisch zijn dat alle draaiende delen meer op te vangen hebben en dus sneller slijten.
Belangrijkste punt voor de slijtage blijft altijd nog de smering, gebruik de juiste olie, laat de motor op temperatuur komen en zorg ervoor dat de boel netjes op peil blijft, zo zorg je er voor dat je lang plezier kan beleven aan je NOS bolide.
quote:Neej als je wil kun je zelf al vanaf versnelling #1 NOS inzetten, als het veel nut zal hebben neej....
Op dinsdag 13 januari 2004 19:56 schreef SAF het volgende:
Je kunt alleen nossen in de hoogste versnelling?
quote:Idd er zijn systemen die automotisch geactiveerd worden bij bepaalde gasstand en toerental.
Op dinsdag 13 januari 2004 20:08 schreef SAF het volgende:
Oke! ik heb ook gelezen ergens dat je het systeem zo in kan stellen dat ingeschakeld word als je pedaal echt vloert, dus zonder knopje?
zo weet ik nu nog niet hoe het dan 'werkt'.
ik bedoel, stel, ik heb een knopje in de auto voor NOS.
moet ik die dan ingedrukt houden? of wordt mijn bus in 1x helemaal erdoor gejast. of moet je vooraf instellen hoeveel NOS er per shot vrij komt? En mag je NOS gebruiken bij half-gas? of alleen vol gas, en waarom dan (niet) ?
Daarnaast, past elke auto met een "chip" (dus electronisch) gestuurde inspuiting automatisch de dosering aan bij dry nos? of moet er een "standalone fuel management system" worden geplaatst. ?
Als je een shot NOS in je motor jakkerd, dan verhoog je het aantal PK's, maar ook het koppel.
Nu het grappige is dat op lage toeren NOS je koppel zo hoog kan opjagen dat je de carterpan eruit drukt, omdat de krukas niet snel genog kan volgen volgens rpm/kracht.
Oftewel je blaast de motor op.
Je kan dus wel NOS veilig inzetten in een lage versnelling wanneer je hoog in toeren zit, maar leer maar eens te schakelen tegen zo'n versnelling.
Nu de potentiele misgebruikersvragen.
********************************************************
zo weet ik nu nog niet hoe het dan 'werkt'.
ik bedoel, stel, ik heb een knopje in de auto voor NOS.
moet ik die dan ingedrukt houden? of wordt mijn bus in 1x helemaal erdoor gejast. of moet je vooraf instellen hoeveel NOS er per shot vrij komt? En mag je NOS gebruiken bij half-gas? of alleen vol gas, en waarom dan (niet) ?
**
Stel, je hebt het leuke Fast & Furious idee met een prachtknop in je stuur.En het is dom systeem(lekker goedkoop) dat met alle parameters zoals welke versnelling, toerental, en dosering niet nodig heeft.
Te lage toeren, Bang daaag motor.
Te lage versnelling, druk op de knop en je had al 4 keer moeten schakelen
Druk op de knop geeft je gewoon een hoop PK's en koppel bij. Heel simpel, de hoeveelheid PK's word beslist door de hoeveelheid N2O er kan vloeien, de hoeveelheid extra benzine moet juist zijn of je hebt of een dooie motor, of minder vermogenswinst en meer verbruik van benzine dan leuk.
Hoe,langer je op de knop drukt, hoe langer de boost duurt, tot de fles leeg is.
****
Daarnaast, past elke auto met een "chip" (dus electronisch) gestuurde inspuiting automatisch de dosering aan bij dry nos? of moet er een "standalone fuel management system" worden geplaatst. ?
*****
Hierop zijn de antwoorden simpel. Dit hangt ervan af hoe intelligent(duur) het systeem is dat je laten plaatsen hebt. Maar in de meeste gevallen zal je fuelmanagment een serieuze custom job worden, want je krijgt meer parameters waaraan voldaan moet worden ,dus extra sensoren en programma's die ingeschakeld worden.
*****
Voordelen van een intelligent systeem zijn wel velerlei. Het kan dus minder of meer N2O injecteren naargelang het toerental en het geprogrammeerde N2O/fuel traject ten opzichte van het motortoerental en de versnelling waarin je jezelf bevind (de eerste streetracescene in F&F ,waarin onze "Held" met die laptop loopt te klooien tegen 140mph+ geeft aan hoever het kan gaan); Dit geeft een geleidelijke stijging van het vermogen ,die exponentieel kan gaan ten opzichte van het toerental.(meest ideaal, blaas je de motor niet op)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |