Keti Koti, het verbreken van de ketens van de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen op 1 juli 1863, is zaterdagavond met een dienst in de Rotterdamse Laurenskerk herdacht.
Ongeveer vierhonderd mensen namen een minuut stilte in acht, waarna de klokken van de Laurenskerk werden geluid. Oorspronkelijk werd Keti Koti alleen in Suriname gevierd, maar omdat er nu ook grote groepen Surinamers in Nederland zijn, is het feest overgewaaid.
De bijeenkomst in de kerk wordt zondag gevolgd door de optocht Bigri Spikri door het centrum van Rotterdam. Bigi Spikri betekent Grote Spiegel. In de slaventijd hadden de slaven op zondag vrij en bewonderden ze zichzelf in hun beste kleren in bijvoorbeeld winkelruiten.
Amsterdam
In Amsterdam werd zaterdag het slavernijverleden herdacht op het Surinameplein. Een groep Surinamers richtte hier enkele jaren geleden in de vorm van een plaquette een eigen monument op. Minister Van Boxtel (Integratie) maakt zondag in Rotterdam bekend welke kunstenaar het landelijke slavernijmonument in het Amsterdamse Oosterpark mag gaan maken.
In Amsterdam wordt zondag de slavernij herdacht en de afschaffing daarvan gevierd op de Dam met optredens van verschillende artiesten.
© ANP
================================================
Tja, dat blijft toch een minder populair onderwerp voor ''ons'' Nederlanders. Zelf voel ik er geen schaamte voor eigenlijk, te lang geleden. Maar toch blijft het de blanke West Europeaan altijd achtervolgen denk ik.
In het kader van mijn ''werkzaamheden'' als FOK! nieuwsposter , heb ik het bericht ook op de frontpage gezet (Gepost door Rob (R@b) - zaterdag 30 juni 2001 @ 23:49).
En nu om 01:23 staat er nog steeds geen reactie op, hetgeen toch wel iets aangeeft? Of niet??. (bericht er na heeft al weer 10 reacties)
Kunnen Nederlanders hier nog steeds niet goed mee omgaan
Wederom een onzinnige herdenking.
quote:mafkees.
Op zondag 01 juli 2001 01:40 schreef BAZZA het volgende:
Wanneer herdenken wij onze slavernij ? dus toen wij de slaven waren van de romeinen ?
know your history....
quote:Te kort door de bocht.
Op zondag 01 juli 2001 01:40 schreef BAZZA het volgende:
Wanneer herdenken wij onze slavernij ? dus toen wij de slaven waren van de romeinen ?
Hier in Alkmaar herdenken ze zelfs nog ieder jaar, met 8 oktober, Alkmaars ontzet.
In Alkmaar begon de victorie op de Spanjaarden tijdens de 80 jarige oorlog.
In..... 1573.
De slavernij in de Nederlandse koloniën: Suriname en de Antillen pas afgeschaft in 1863.
quote:Welke is nog meer onzinnig dan ??
Wat ik wel nog wil opmerken is dat slavernij geen blank monopolie was. Afrika kende het verschijnsel ook zonder de blanken en het waren negers die andere negers verkochten aan de blanke slavenhandelaren. Wat je de blanken wel mag verwijten dat ze door hiervan gebruik te maken hun eigen moraal met de voeten traden ten aanzien van negers.
quote:Dat bedoel ik met onzinnig.
Op zondag 01 juli 2001 01:47 schreef R@b het volgende:[..]
Te kort door de bocht.
Hier in Alkmaar herdenken ze zelfs nog ieder jaar, met 8 oktober, Alkmaars ontzet.
In Alkmaar begon de victorie op de Spanjaarden tijdens de 80 jarige oorlog.
In..... 1573.De slavernij in de Nederlandse koloniën: Suriname en de Antillen pas afgeschaft in 1863.
[..]Welke is nog meer onzinnig dan ??
Na 150 jaar moet je het hoofdstuk wel afsluiten.
quote:mafmiep
Op zondag 01 juli 2001 01:44 schreef popolon het volgende:[..]
mafkees.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |