abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16219302
Ik heb even getwijffeld over het wel of niet openen van dit topic, maar omdat het me wel bezig houdt heb ik besloten hier een balletje op te gooien.

Ik vind dat de sfeer hier in ouder(s) de laatste tijd niet meer zo gezellig is, als dat het is geweest en dat vind ik jammer. Dat het subforum groter wordt is hartstikke leuk, blijkbaar is er wel de behoefte om lekker te kletsen over zwanger worden, zwanger zijn, kinderen en allerlei bijzaken, maar aan de andere kant wordt het allemaal iets onpersoonlijker omdat je elkaar niet meer kent.

Daarbij mis ik ook een hoop users die voorheen veel vaker kwamen posten dan tegenwoordig. Ik ga geen namen noemen, maar opvallend is het wel dat het voornamelijk de users zijn met de wat oudere kinderen, namelijk de papa's en mama's uit de zwangerschap & kindertjes topics...

Is het toeval, vergis ik me misschien of heeft het een rede?
Zijn er meer die deze dip zo ervaren?
Kunnen we de sfeer weer verbeteren? Dat zou me leuk lijken!

Het voelt goed hè?
A je to!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:12:19 #2
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_16219357
Ik vind de sfeer eerlijk gezegd niet veel anders dan eerst. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:13:17 #3
76500 Spyder
onweerstaanbaar onuitstaanbaar
pi_16219383
Heeft OUD soms last van een postnatale depressie
Deze post wordt U aangeboden door: Audi, Bosch, Corel, Davilex, Eneco, Friki, G-Star, Hak, Intertoys, Johma, Kia, Lada, McDonalds, Nike, Ohra, Pepsi, Quantum, Radio 3FM, Sony, Toyota, Uncle Ben's, V&D, Wasa, Xerox, Yokohama, Zeeman
pi_16219669
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:12 schreef Tinkepink het volgende:
Ik vind de sfeer eerlijk gezegd niet veel anders dan eerst. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.
Het is ook allemaal erg subjectief hoor, maar ik 'voelde' een beetje een sfeerdipje.
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:13 schreef Spyder het volgende:
Heeft OUD soms last van een postnatale depressie
Zo kun je het ook noemen....

Laat dit geen uitnodiging zijn voor onzin reacties. Graag serieus reageren...

Het voelt goed hè?
A je to!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:27:29 #5
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_16219831
Eerlijk gezegd ben ik van mening dat we onszelf die sfeerdip aan het aanpraten zijn. Ik heb er zelf niks van gemerkt, maar er gaan nu zoveel mensen zeggen dat de sfeer minder is, dat het ook vanzelf gebeurt.
Het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd zie, maar op deze manier wordt het een self-fulfilling prophecy ben ik bang.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † dinsdag 13 januari 2004 @ 14:49:10 #6
7074 moussy
kuttekop
pi_16220448
Ik heb de laatste tijd erg vaak het gevoel gehad, dat ik een openbaar dagboek aan het tikken was. Dat stoorde mij, vandaar dat ik minder ben gaan posten. Een dagboek kan ik ook wel op een andere manier bijhouden.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:53:31 #7
35189 Troel
scherp en bot
pi_16220569
Een sfeerdip, nee, ik geloof het niet... Wat ik wel erg jammer vind is dat de onzinners en andere onverlaten (ja, ik ben zelf ook iemand die graag in onzin komt, maar ik ken wel het verschil tussen serieus en niet serieus) ouderxs ontdekt hebben...

Kijk één topic is leuk:

waar geef jij de voorkeur aan?

Maar op een gegeven moment begint het te vervelen:
dump
wie heeft er weleens een luier gedumpt?

Tja, en wat betreft mensen die niet meer posten. Kinderen vergen nou eenmaal tijd. Het kan best zijn dat het daarom wat minder wordt.

troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:59:32 #8
8885 moralia
Grip op je zak
pi_16220743
Ik vind de sfeer eerlijk gezegd prima, geen problemen van mijn kant. Ik post hier niet veel meer omdat ik er gewoon minder behoefte aan heb, maar ik lees de boel regelmatig door en soms reageer ik zelfs, en van een dip merk ik helemaal niks hoor.
Ik zie er juist steeds veel leuke nieuwe mensen bijkomen. Ook mensen die zelf geen kinderen hebben of mensen die over hun eigen ouders vertellen, eigenlijk wordt het volgens mij steeds beter.
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
pi_16221294
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:27 schreef livelink het volgende:
Eerlijk gezegd ben ik van mening dat we onszelf die sfeerdip aan het aanpraten zijn. Ik heb er zelf niks van gemerkt, maar er gaan nu zoveel mensen zeggen dat de sfeer minder is, dat het ook vanzelf gebeurt.
Het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd zie, maar op deze manier wordt het een self-fulfilling prophecy ben ik bang.
mee eens.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 13 januari 2004 @ 15:17:59 #10
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_16221343
Ik vind de sfeer niet minder leuk geworden, ik vind het ook leuk dat er zoveel nieuwe mensen bijkomen.

Maar ik mis wel, net als Melonovy, sommige "oudere" users. Ik doe al bijna vanaf het begin mee in de Z&K-topics en sommige mensen die toen geregeld meededen zijn helemaal uit beeld. Dat is jammer.

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_16221552
ja, zo gaat dat nou eenmaal, mensen gaan weg, anderen komen erbij. wel jammer soms, maar 't is niet anders. verder is er geloof ik een deel van 't oude clubje dat liever wat beslotener schrijft, en daarom een prive-mail-groep heeft opgericht. kan me daar best iets bij voorstellen (bijv. om redenen die moussy geeft), maar heb er zelf geen behoefte aan.
pi_16222234
Dat er meer mensen bij komen zie ik absoluut niet als oorzaak van de sfeerdip, hoe meer mensen hoe meer deugt, alleen is het soms jammer dat je iemand niet kent... ( misschien een idee om een voorstel topic te openen om het persoonlijk te maken, maar dit kan ook weer benauwend zijn, plussen en minnen zijn natuurlijk te overwegen...)

Ik kom vanavond hier op terug, ik moet nu moederen!!!

Het voelt goed hè?
A je to!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 16:07:45 #13
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_16223274
Omdat ik ook één van de nieuweren ben voel ik me een beetje aangesproken. Ik weet niet zo goed hoe het hiervoor was, maar aan sfeer vind ik het niet ontbreken hoor.
Dat ikzelf wat moeite had met de manier waarop ik benaderd ben ligt niet aan de algehele sfeer maar aan een misverstand en verkeerde bewoording.

Ieder forum kent wel een dipje, helemaal wanneer er een clubje begint te vormen wat later weer wat uit elkaar valt. Ik heb dat vaker zien gebeuren op diverse fora. Ook ruzie's, vervelende discussies en problemen van andere aard blijf je altijd houden. Je zit nu eenmaal met een groep mensen bij elkaar waarvan iedereen weer een ander karakter heeft en dat kan botsen (of juist héél leuk klikken).

Ik denk dat een groot probleem ligt bij het feit dat je op internet makkelijker je mond open trekt, óók als iets niet bevalt. IRL doe je dat misschien alleen bij hele goede vrienden of bij familieleden, maar sta je ook niet op het schoolplein aan andere moeders te verkondigen (wanneer je een stuk gesprek opvangt tussen twee anderen bijv.) van 'goh ik vind dat je het niet zo aardig brengt'. Hier op internet heb je dat sneller. Men neemt het eerder voor een ander op (die hij/zij misschien niet eens persoonlijk kent) of valt anderzijds eerder iemand aan.

Wanneer dat een paar keer gebeurt lijkt het al snel dat de sfeer keldert en ziet men (lees sommigen) al snel in iedere mug een olifant. En wanneer dat eenmaal speelt krijg je een negatieve tendens die vaak vanzelf weer overwaait, maar op dat moment is dat erg vervelend.

Hmmmzzz... ben ik nu weer betweterig?

pi_16223277
Ik had zelf nog niet echt iets gemerkt van een sfeerdip, maar dat is misschien omdat ik hier zelf pas sinds een paar maanden post. Is het niet gewoon een einde-van-de-winter-dip waar iedereen een beetje last van heeft

Ik heb er persoonlijk geen problemen mee om me voor te stellen, vraag maar wat je van me wil weten

† In Memoriam † dinsdag 13 januari 2004 @ 16:19:49 #15
7074 moussy
kuttekop
pi_16223729
Onenigheden zijn er áltijd wel geweest. Meningen zijn altijd wel gegeven, dus dat is allemaal niet veranderd.

Het post-gedrag van mensen is gewoon veranderd en er zijn uiteindelijk mensen die gewoon helemaal niet meer posten.

pi_16223892
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:19 schreef moussy het volgende:
Het post-gedrag van mensen is gewoon veranderd en er zijn uiteindelijk mensen die gewoon helemaal niet meer posten.
Wat is daar aan veranderd? Posten mensen minder vaak? Of korter/langer? Of moet ik dat anders zien?

Je zult altijd mensen hebben die niet meer terugkomen om wat voor reden dan ook. Al blijft dat natuurlijk wel heel jammer

† In Memoriam † dinsdag 13 januari 2004 @ 16:49:24 #17
7074 moussy
kuttekop
pi_16224801
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:23 schreef piglet het volgende:

[..]

Wat is daar aan veranderd? Posten mensen minder vaak? Of korter/langer? Of moet ik dat anders zien?

quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:49 schreef moussy het volgende:
Ik heb de laatste tijd erg vaak het gevoel gehad, dat ik een openbaar dagboek aan het tikken was. Dat stoorde mij, vandaar dat ik minder ben gaan posten. Een dagboek kan ik ook wel op een andere manier bijhouden.
  dinsdag 13 januari 2004 @ 16:52:05 #18
35972 ikkemikke
*lurken is mijn hobby*
pi_16224910
Hallo allemaal, als fanatieke lurkster lees ik al een hele tijd mee in dit forum. De laatste tijd iets meer, omdat mijn schoonzus in verwachting was en gisteren is bevallen . Mijn eigen dochters zijn al wat ouder, resp. 19 en 15 jaar, dus voor mij voelde het niet zo dat ik veel aan de diverse discussies en topics kon toevoegen. Als ik dan eindelijk de "stoute schoenen" had aangetrokken en iets postte, dan kreeg ik of geen reply of een reply die mijn inziens kant noch wal raakte of een ge-irriteerd antwoord. En dan bedenk je je nog wel een keer om nog iets te posten. Dit geldt trouwens niet alleen voor OUD doch ook voor andere topics hoor!
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat er op dit subforum inderdaad groepjes zijn ontstaan en daar is uiteraard ook niets op tegen, ieder zijn lol nietwaar! Maar dat weerhoudt mij er een beetje van om actief te posten, terwijl ik met iedereen wel ontzettend meeleef hoor! Het voorstel van Melonovy om jezelf misschien een klein beetje voor te stellen, vind ik helemaal niet zo gek. Dat maakt het zowel voor de newbie als voor de lezer misschien alleen maar interessanter
Goh, dit is volgens mij, de langste post die ik ooit op FOK! heb gedaan
-Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced-
  dinsdag 13 januari 2004 @ 17:03:47 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_16225316
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:52 schreef ikkemikke het volgende:
Het voorstel van Melonovy om jezelf misschien een klein beetje voor te stellen, vind ik helemaal niet zo gek. Dat maakt het zowel voor de newbie als voor de lezer misschien alleen maar interessanter
Ik dus ook niet, vandaar: Stel jezelf voor...

Mensen die zich daar willen voorstellen die kunnen dat doen

troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 13 januari 2004 @ 17:07:54 #20
35972 ikkemikke
*lurken is mijn hobby*
pi_16225469
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 17:03 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik dus ook niet, vandaar: Stel jezelf voor...

Mensen die zich daar willen voorstellen die kunnen dat doen

Heeeej leuk, zal ik zeer zeker even doen, maar dat wordt dan wel vanavond. Ik ga me eerst even met het eten bezig houden, kan ik mooi even nadenken over mijn voorstelrondje
-Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced-
  dinsdag 13 januari 2004 @ 18:02:28 #21
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_16227153
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:07 schreef Tan het volgende:
Ik denk dat een groot probleem ligt bij het feit dat je op internet makkelijker je mond open trekt, óók als iets niet bevalt. IRL doe je dat misschien alleen bij hele goede vrienden of bij familieleden, maar sta je ook niet op het schoolplein aan andere moeders te verkondigen (wanneer je een stuk gesprek opvangt tussen twee anderen bijv.) van 'goh ik vind dat je het niet zo aardig brengt'. Hier op internet heb je dat sneller. Men neemt het eerder voor een ander op (die hij/zij misschien niet eens persoonlijk kent) of valt anderzijds eerder iemand aan.

Wanneer dat een paar keer gebeurt lijkt het al snel dat de sfeer keldert en ziet men (lees sommigen) al snel in iedere mug een olifant. En wanneer dat eenmaal speelt krijg je een negatieve tendens die vaak vanzelf weer overwaait, maar op dat moment is dat erg vervelend.

Volgens mij zie je het helemaal juist .
Maar hoewel men eerder zijn mond opentrekt op internet, werkt het ook zo dat er mensen zijn die juist geslotener zijn/worden op internet. Mensen zoals ik. Ik besef gewoon steeds meer hoe openbaar het is, hoeveel mensen meelurken, ook mensen waarvan ik niet wil dat ze van alles van me weten. Dus wat mezelf betreft post ik minder en oppervlakkiger, en erger ik me de laatste tijd wild aan mensen die overal maar wat van moeten vinden en er lopen ook een aantal Fokkers rond die alleen posten als ze zelf hun ei kwijt willen, maar nooit eens betrokkenheid tonen als het om een ander gaat. Ik hoop dat ik me over een tijdje weer meer thuis voel hier, en anders maar niet .
  dinsdag 13 januari 2004 @ 18:57:59 #22
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_16228866
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:07 schreef Tan het volgende:
Goh, dat doe ik dus in het dagelijkse leven ook hoor. Is niet iedereen altijd even blij mee, maar het klaart meestal wel een hoop op.

Wat dat groepjes-gevoel betreft:
Dat is helaas onontkoombaar. Het is gewoon iets wat gebeurd. En ook iets wat al jarenlang gebeurt op Fok!
Dat dit nou in OUD zich begint te vormen is denk ik omdat OUD nu zijn definitieve vorm heeft aangenomen. Iedereen is gewend, heeft zijn favo-onderwerpen. En ook zijn er veel mensen die in een zelfde fase zitten. Je hebt mensen die nu bevallen zijn en elkaar opzoeken voor tips etc. Je hebt mensen die ongeveer tegelijk uitgerekend zijn die elkaar opzoeken. En zo heb je zo ontzettend veel verschillende mensen met zoveel verschillende raakvlakken. Nu iedereen een beetje aan elkaar gewend is trekken bep. groepen naar elkaar toe. Niet iedereen hoor! Ikzelf ben ook niet zo'n groepjesmens. Maar je ziet toch een bepaalde herkenning bij sommigen en dat trekt aan.

Wat ik dus wel heeeeeeel belangrijk vind, is dat; ondanks dat deze groepjes zich toch vormen er genoeg ruimte en tolerantie moet zijn voor nieuwelingen. En dat vind ik wel eens jammer. Als er dan bijv. op een nieuwe user niet gereageerd wordt vind ik dat best sneu. We hadden toevallig laatst met Sugar en Tan een discussie over 'het accepteren van een nieuweling'. Nu begrepen Sugar en ik elkaar toevallig verkeerd en is dat weer helemaal rechtgezet.
Maar misschien is het wel zo aardig om je interesse te tonen in een nieuweling, ookal heb je niet direct raakvlakken met iemand. Want geloof me, die vind je zo.
Toen ik op Fok! kwam - sprak oma - was ik ook even een buitenbeentje. Maar ik zit er nog steeds en ben niet weg te slaan.

Als je niet lacht, ben je dood.
  Jubileum moderator dinsdag 13 januari 2004 @ 19:44:53 #23
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_16230202
Ik wil hier straks even uitgebreid op reageren, ik heb het net allemaal gelezen maar Iris wil eerst even eten. Ik kom hier absoluut op terug, vanavond nog of anders morgen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_16230507
Er wordt me een hoop duidelijk door de geplaatste reacties, gelukkig maar.

Ik begrijp nu de afwezigheid van een aantal useres, en de rede daarvan, de mailinglist. Ik neem aan dat dat niet een openbaar dagboek is. Ik hou er wel rekening mee met wat ik wel of niet post, ik ben vrij open, maar heb echt wel mijn grenzen in wat ik wel op het forum schrijf of wat prive is. Wat ik wel eens minder prettig vind, is dat alles wordt opgeslagen, bewaard en weer na jaren terug te halen is...

De argumenten voor wat betreft de sfeer zijn ook duidelijk. Soms zit ik zo diep te graven naar oorzaken en gevolgen, dat ik vergeet een situatie eens van een andere kant te bekijken. Aangezien me dit toch wel een beetje bezig hield/ houd wilde ik het toch maar even in de groep gooien.

Het voelt goed hè?
A je to!
  Jubileum moderator dinsdag 13 januari 2004 @ 20:16:09 #25
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_16231111
Oke, hier komt dan mijn (spuit 11) reactie,

Ik vind het hier zo slecht nog niet. Ik ben er (tijdelijk) dan wel niet zo vaak als ik zou willen, ik heb toch het idee dat ik iedereen ken. Als ik een post van iemand zie denk ik al gauw "ow ja die geeft al 2 jaar bv" of "dat is een zwangere van het 2 streepjestopic" enz. enz. Dat ik die mensen niet IRL ken vind ik geen beperking, integendeel soms.
Juist die anonimiteit is wel eens lekker.

Er zijn wat oudgedienden minder aanwezig maar daarentegen zijn er juist weer heel veel "nieuwen" bij gekomen, kijk maar eens in het zwangerschapstopic.
Ik vind dat de sfeer juist ten goede komen, "vers bloed" met nieuwe vragen, ervaringen en discussiepunten (en niet te vergeten foto's!)

Een aantal mensen heeft al aangegeven waarom ze hier minder posten, ze hebben daar allemaal hun (goede) redenen voor. Nog even mijn redenen (voor de duidelijkheid en wellicht ten overvloede), ik goochel wat af met 2 kinderen op de dag die allebei op andere tijden slapen. Voorheen als Eva sliep kon ik rustig even computeren, nu Iris er is heb ik dan juist mijn "alleen Iris tijd" met haar en dat is werkt ook zo naar Eva toe als Iris slaapt. 's avonds lees ik alles bij en probeer ook te reageren maar meestal is het dan alweer voedingstijd of is er wel weer 1tje wakker. Ik lees alles maar de tijd om te reageren ontbreekt soms gewoon.
Ik neem aan dat dat ook wel weer zal veranderen binnenkort als alles hier weer een beetje normaal gaat lopen en dingen hun vaste ritme gaan krijgen.

En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')