Tjabbo | dinsdag 13 januari 2004 @ 13:55 |
![]() De 'V' en 'v' aanduidingen Geplaatst en geschreven door: Tjabbo.
Maar wat is het nu precies? Hieronder een uitleg welke hopelijk wat duidelijkheid scheppen kan: cylinders V6 betekend dus 6 cylinders. V8 betekend 8 cylinders. Zonder de V aanduiding (voor het getal) staat de cylinders in een rijtje achter elkaar opgesteld. de W motor Tegenwoordig zijn er ook auto's met een W motor in plaats van een V motor. De W is echter een dubbele V, dus er zijn zeg maar 3 rijen cylinders naast/onder elkaar, in plaats van 2. Dit om in een kleine ruimte toch een grote motor te kunnen plaatsen, waarbij je toch de beschikking houdt over een goed gebalanceerde motor. Een vier-in-lijn motor. (standaard in de meeste auto's) : Een V6 motor: Een W (8 cylinder) motor Kleppen Motoren hebben inlaat en uitlaatkleppen. 2 of 4 kleppen per cylinder.(1 of 2 om brandstof erin te laten, en 1 of 2 om het residu er weer uit te laten) De v staat hier voor valves, in het nederlands dus kleppen. Naast de "even" kleppers (8, 16, 20) heb je ook "oneven" kleppers.
De motoren hebben uiteraard een inhoud. De maximale inhoud van een motor staat vaak achterop de auto. je hoort wel eens van een "1.4", een "1.6" of "2.0", (spreek de punt ook uit!). Dit is hetzelfde als wanneer we praten over een "veertienhonderd", een "zestienhonderd" of een "twee liter". De inhoud wordt gemeten in de maat cc. (kubieke centimeter) Hoe groter de motorinhoud, hoe meer kracht de motor heeft en hoe harder de auto kan "trekken". Ook is een grotere motorinhoud beter voor je snelheid Hoe kun je het zien? tja, meestal staat het achterop de auto. Voor een completere uitleg over hoe een verbrandingsmotor werkt, zie hier: [Hoe zit dat met...]De werking van de motor . Feedback graag in het volgende topic: [Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 13-01-2004 16:59] | |
Tjabbo | dinsdag 13 januari 2004 @ 13:55 |
Een iets uitgebreider verhaal over het andere soort motor, de BOXER! Automotoren zijn er in verschillende soorten en maten. 4-cilinder, 6-cilinders, 16-kleppen, 24-kleppen, diesel en benzine. Een van de meest fundamentele verschillen is echter de opstelling van de cilinders/zuigers ten opzichte van elkaar en de krukas. Zeg maar de basisarchitectuur van het blok. De v-motor heeft waarschijnlijk de meeste prestige en het beste borrelpraatimago. Een lijnmotor is vrij normaal en een boxer is een vreemde eend in de bijt. Wat zijn nou de overwegingen van de onderwerper en wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende concepten?
een boxer motor: Om even kort door de bocht te gaan: de boxermotor heeft qua motorloop de beste prestaties. De boxermotor is het meest trillingvrij en heeft mechanisch de beste verhoudingen. Dat komt doordat de tegenover elkaar liggende zuigers altijd precies in tegengestelde richting bewegen, met exact dezelfde snelheid zodat ze elkaars reactiekrachten opheffen. Niet voor niets ligt er in de auto der auto's een boxermotor... (De Porsche 911 -959, 964, 993, 996- dus).
| |
Mr_Average | dinsdag 13 januari 2004 @ 13:57 |
Ik zag vanmorgen een Audi A4 met daarop V5 ?????? | |
Tjabbo | dinsdag 13 januari 2004 @ 13:58 |
quote:De werking van een V5 is hetzelfde als die van een V6 Alleen heeft deze motor een cylinder minder. ![]() | |
rishi120 | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:00 |
quote:van bovenaf: []------
[Dit bericht is gewijzigd door rishi120 op 13-01-2004 14:01] | |
Mr_Average | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:00 |
Beetje raar dan, twee cylinders links en 3 rechts ? Met dezelfde clinderinhoud, of de ene kant 2/3 van de ander ? | |
Tjabbo | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:02 |
quote:Ze hebben allemaal exact dezelfde cylinderinhoud. En inderdaad, aan de ene kant 3, en aan de andere kant 2 cylinders. | |
t0n | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:03 |
ik had al een boxer, nu weet ik ook hoe hij werkt ![]() 't gaat hier btw in mijn geval om een [Dit bericht is gewijzigd door t0n op 13-01-2004 14:04] | |
Mr_Average | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:04 |
Dat is dan toch wat minder gebalanceerd dan een 6 cylinder ? Is wel opmerkelijk. (PS ik heb ook een tijd met een boxer gereden 33 1,4 QO. Zoop olie, maar wel mooi ding ) [Dit bericht is gewijzigd door Mr_Average op 13-01-2004 14:06] | |
Xtreem | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:04 |
En je bent 'vergeten' dat sommige (mercedes, Hyundai) 3 of (VAG) 5 kleppen per cilinder gebruiken ![]() | |
JAG | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:05 |
quote:Audi levert een aantal motoren met 5 kleppen per cillinder, dus waarschijnlijk bedoelden ze dat. Edit: nu ik ook wat andere reacties zie, zal het waarschijnlijk wel een V-motor zijn. Al heb ik er nog nooit van gehoord en ben ik toch redelijk op de hoogte van Audi-producten [Dit bericht is gewijzigd door JAG op 13-01-2004 14:08] | |
t0n | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:05 |
quote:Mee eens, maar een v5 heeft dan (meestal) 20 kleppen. Wat daar de reden van is kan ik me wel iets bij indenken, maar ik laat 't een ander vertellen... Anders ga ik wellicht op me bek | |
Mr_Average | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:10 |
Tsja , vroeger was dat V16, maar ik neem aan dat er meer dan 5 kleppen inzitten. Misschien was het het een 1 cilinder 5 klepper. | |
Corona1972 | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:11 |
Als je dan toch bezig bent over de werking van motoren,dan moet je eigenlijk niet de rotatiemotor (wankel) vergeten ![]() | |
Xtreem | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:15 |
quote:'k post zo de werking van de normale en diesel motor... maar wankel mag idd niet vergeten worden! | |
Kaalhei | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:18 |
Veelvouden van vier cylinders zijn het meest efiicient aangezien een 4-takt motor, vier fasen kent. Met vier cylinders kan je in elke fase een cylinder laten werken zodat de motor het beste uitgebalanceerd is. | |
Tjabbo | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:19 |
quote:Ze zorgen wel voor de balans in de V5. maar inderdaad is een V6 beter gebalanceerd en loopt dus iets mooier. Het kleppen verhaal is simpel. Mijn verhaalt mist inderdaad de motoren waarbij je 3 kleppen per cylinder hebt. Dan heb je dus 2 kleppen voor het inlaten, en 1 klep voor het uitlaten bij de cylinder. De oudere japanners, zoals de oudere corolla's hebben 12 kleppers. [Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 13-01-2004 14:26] | |
Mustang_driver | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:20 |
Ik heb een 289 en het staat op de zijkant... hoe zit dat dan....
En leg gelijk dan ook even uit hoe de rotatie motor werkt of ook wel wankel motor genoemd.
[Dit bericht is gewijzigd door Mustang_driver op 13-01-2004 14:22] | |
Tjabbo | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:21 |
quote:[Hoe zit dat met...] Suggestie & Feedback topic Mogen daar de grapjes en de slowchat in aub | |
Corona1972 | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:22 |
quote:lama,niet goed opgelet ![]() | |
Xtreem | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:23 |
quote:3 inlaat, 2 uitlaat en Tjabbo: het is 2 inlaat en 1 uitlaat | |
Tjabbo | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:24 |
edit. | |
Mr_Average | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:31 |
Toch eens proberen dan zo'n V5. Ken wel een 5 cylinder in lijn ( Volvo S60 ) en V6 ( Alfa 75 3.0 V6 ) en 4 cylinder in lijn ( huidig bakkie ). | |
t0n | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:24 |
* t0n zal tzt sounds van Boxer motor beschikbaar stellen. btw, topic titel naar: | |
Gerako | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:33 |
quote:Is dat ook niet de cilinderinhoud, maar dan in "cubic inches"?? | |
Tjabbo | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:40 |
quote: ![]() En de wankelmotor gaat in een apart topic ooit behandeld worden. [Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 13-01-2004 16:49] | |
Pharell | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:46 |
quote:hmm nee hoor dat zijn wel degelijk cubic inches! bij andere type autos uit die tijd staat t ook op de zijkant... | |
Tjabbo | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:49 |
quote:sorry je hebt gelijk. aangepast. | |
PeuRac | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:22 |
quote: ![]() ![]() ![]() Een boxermotor is DE motor, het geluid, het koppel, het laag in de auto liggende gewicht, een boxer motor is de ultieme motor. | |
Blackheart | dinsdag 13 januari 2004 @ 21:16 |
Enkele opmerkingen over de V5 5v tegenstelling. Bij mijn weten heeft de VAG groep een VR5 , een 5 cylinder broertje van de VR 6. maar had/heeft Audi een motorblok met 5 kleppen per cylinder. Maar Honda spant de kroon met de 32 klepper 4 cylinder. | |
PeuRac | dinsdag 13 januari 2004 @ 21:46 |
quote:V5 en 5v zijn idd 2 verschillende dingen. kleine 'v' erachter dan staat het voor het aantal kleppen, hoofdletter 'V' ervoor, dan staat het voor het aantal cilinders. Die 32v 4 cilinder wordt dus (als het een V motor is) 4V 32v | |
jacco | dinsdag 13 januari 2004 @ 21:54 |
quote:hoe kom je rbij dat Honda deze motor type produceert? Ik weet alleen dat Nissan, BMW en Ford dit soort motoren produceert. Maar dat zijn allemaal V8 motoren. Als het natuurlijk wel bestaat wil ik er het fijne van weten ![]() | |
jogie | dinsdag 13 januari 2004 @ 23:08 |
De Ferrari 575 Maranello heeft een V12 met 4 kleppen per cylinder...das pas een hoop "valves"! Een VR motor (die van de VAG groep) is een motor met een blokhoek van 15 graden. hierdoor ontstaat een hele compacte bouw, maar het blok wordt daardoor wel heel hoog. nadeel is ook dat de loopcultuur van de motor wat onregelmatig is, hiervoor worden speciale balansassen aangebracht om het trillen tegen te gaan, en dat werkt verdomd goed! Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben... [Dit bericht is gewijzigd door jogie op 13-01-2004 23:17] | |
Yakult | dinsdag 13 januari 2004 @ 23:21 |
quote:Ik denk dat hij de Honda NR 750 bedoelt. V4 met ovale koppen en 8 kleppen: ![]() | |
ZX9R | dinsdag 13 januari 2004 @ 23:25 |
quote:LOL ![]() ![]() ![]() Das zo ongeveer de kleinste motor die er te vinden is bij die amerikanen!!! | |
Tjabbo | woensdag 14 januari 2004 @ 00:10 |
quote:Jij hebt mijn verhaal begrepen ![]() | |
Blackheart | woensdag 14 januari 2004 @ 07:41 |
Yakult haalt de juiste peperdure ,bijna studiemotor uit de boekjes. De NR 750. Eigenlijk een vermomde 8 cylinder.Maar om mee te doen met de superbike mochten 4 takters niet meer dan 4 cylinders hebben.Om zo de grappen van de 5 tot 8 cylinders uit de leuke jaren te vermijden en dat de machines ingezet op de races ook daadwerkelijk verkoopbare technologie bevatten. Eneuh, het V- of -v verhaal had ik ook door. Trouwens, zieke motors qua kleppen zijn de dubbelrijige stermotoren uit de Amerikaanse bommenwerpers en aanverwanten. Nooit gebruikt in wagens bij mijn weten. Wat wil je met een 2000pk + 36 cylinder. Annekdote .De Fransen, altijd de lastigen qua taal duiden multikleppen motoren normaal gezien aan met -S, van Soupapes | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 14 januari 2004 @ 10:07 |
quote:Er zijn Sherman tanks met een stermotor(radial R975)... Er staat er een bij het D-Day museum in Frankrijk (normandie) edit. | |
NoComment | woensdag 14 januari 2004 @ 13:29 |
quote:Die 36 cilinder motoren halen wel wat meer hoor, op m'n oude stageplaats stond een turbocharged 18-cilinder stermotor die vroeger in de Connie dik 3500pk leverde ![]() Hij had wel een (draaiende!) 18-cilinder zonder turbo, schopt het ook al tot die 2000pk ofzo... wel een cilinderinhoud van bijna 40 liter trouwens... | |
SAF | woensdag 14 januari 2004 @ 15:18 |
Er zijn benzine motoren met 2-, 3-, 4-, of 5 kleppen per cilinder. Voorbeeld van 3 kleppen, Mercedes S320, Toyota Corolla | |
Ultimora | donderdag 15 januari 2004 @ 17:26 |
Ferrari had trouwens in de testarossa een V12 met een blokhoek van 180 graden ![]() | |
Yakult | donderdag 15 januari 2004 @ 17:32 |
quote:Das ook bijzonder, net als een bokser met een blokhoek van 90 graden! | |
CrashOne | donderdag 15 januari 2004 @ 17:46 |
Maakt een boxer dan zo'n lekker geluid doordat de trillingen alleen maar anders zijn? Of waar ligt dat aan? | |
Djeez | donderdag 15 januari 2004 @ 19:20 |
De pick-up die we voor de huidige pick-up op het werk hadden, had ook een vijf cilindermotor. Was een VW LT 35, en hij trok geweldig op! Helaas is hij vervangen door een trage, kabaal makende Mercedes Sprinter ![]() | |
SAF | donderdag 15 januari 2004 @ 20:53 |
quote:Heb je dan geen boxermotor? | |
sanger | maandag 2 augustus 2004 @ 15:06 |
EFFE ONTHOUDEN! | |
Zeverzak | maandag 2 augustus 2004 @ 15:22 |
Hoe zit dat dan met een Wankelmotor.... Dat is een cylinder met ronddraaiende driehoek hoorde ik... He zetten ze daat de ontbranding over in beweging?? En wat ze mij nog moeten uitleggen: Smart Roadster: werkt met een 0.7L motor 3 cylinders!!! Maar wel gewoon 1.6i tjes aan gort rijden he! ![]() | |
Tjabbo | maandag 2 augustus 2004 @ 15:32 |
quote:Over de wankelmotor is in [Hoe zit dat met...] nog nooit iets gescheven volgens mij. het concept staat hier uitgelegd. : http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine.htm quote:Alleen bij sommige stoplichtsprintjes. verder niet. Motor is snel op toeren en daardoor een sprintertje, maar topsnelheid hoef je niet te verwachten. | |
blup | maandag 2 augustus 2004 @ 15:39 |
Hebbie niet zown gifje van een W-motor dan? ben benieuwd hoe dat dan in elkaar zit.. ![]() | |
Tjabbo | maandag 2 augustus 2004 @ 15:44 |
quote:Als je het verhaal echt gelezen hebt, kun je hier wel wat bij voorstellen neem ik aan. ![]() | |
blup | maandag 2 augustus 2004 @ 15:49 |
quote:Mja, eigelijk niet helemaal.. in een W-vorm op 1 krukas kan ik me niet helemaal voorstellen eigelijk.. | |
C3La | maandag 2 augustus 2004 @ 16:58 |
Nog wat aparte motoren... Saab had in de 95 en 96 een V4 motor, een 4cylinder V-motor. De eendjes (2cv's) hadden een 2cylinder boxermotor. De BMW motorfietsen hebben die ook... Mijn oude japannertje (subaru justy) had een 3cylinder 9v motor... Voor wie het wilde weten... | |
Catch22- | maandag 2 augustus 2004 @ 17:20 |
en je kan wel stellen een dat een V8 meestal het mooiste geluid maakt. Maar ook de V5 van VAG maakt een leuk geluid en heeft geloof ik ook wel power aan boord. Meestal wordt er bij de 6 cilinders een V6 gebruikt, maar bij BMW zijn dat er 6 in lijn (Correct me if i'm wrong) | |
God_de_Vader | dinsdag 3 augustus 2004 @ 16:58 |
een goede uitleg over de wankelmotor heb ik niet terug gevonden is thans een enorm knappe techniek ... suzuki en nissan haalde daar vaak uit een 1400 cc bijna 300 pk :-) | |
Kaalhei | dinsdag 3 augustus 2004 @ 17:08 |
Een paar tekeningen om mee te beginnen:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Kaalhei | dinsdag 3 augustus 2004 @ 17:12 |
Overigens is de wankelmotor een veel beter concept als het gaat om efficiency dan de verbrandingsmotor die we nu in 99% van de gevallen hanteren. Doordat er geen massa (cilinders en zuigers) constant vertraagd en versneld hoeft te worden kan er een veel hogere effiencygraad behaald worden. | |
Kaalhei | dinsdag 3 augustus 2004 @ 17:14 |
![]() Hier meer: http://www.rotaryengineillustrated.com/animations.html | |
Ixnay | dinsdag 3 augustus 2004 @ 18:05 |
Onze Astra heeft een 16V motor, en trekt behoorlijk krachtig op. Maar de toekomst zit volgens mij in wankelmotoren, omdat die een veel groter brandstof/kracht rendement hebben. | |
Catch22- | dinsdag 3 augustus 2004 @ 18:16 |
haha nee.. Wankelmotoren zijn als heel oud, maar ze zijn echt niet goed ofzo. Ze verbruiken meer geloof ik, hebben veel uitstoot en zijn onderhoudsgevoelig.. | |
Flying_Vee | dinsdag 3 augustus 2004 @ 19:07 |
What about the rotation engine ?? ![]() ![]() ![]() | |
GiSH | dinsdag 3 augustus 2004 @ 19:08 |
wankel motoren worden toch ook best wel erg heet, daarom staat toch altijd bij een NSU de motor kap op een kier. | |
Flying_Vee | dinsdag 3 augustus 2004 @ 19:10 |
en hee zo werkt ie ![]() http://www.autowellink.nl/gnome/ | |
mdeen | dinsdag 3 augustus 2004 @ 19:18 |
En als we het dan toch over aparte motoren hebben dan roep ik de Deltic erbij. Een tweetakt dieselmotor uit de jaren 50, met drie krukassen (ja, je leest het goed) ieder op de hoek van een driehoek en vanuit de krukassen gingen cilinders langs de zijden van de driehoek richting de andere krukas. De cilinders bewogen dus tegen elkaar in. Deze motor werd in 18 cilinder uitvoering gemaakt en in boten en een serie Engelse locomotieven geplaatst. Vermogen was 2500 pk. Geloof je het niet? Zie hier (klik voor hi-res) ![]() Voor meer informatie: http://www.lexcie.zetnet.co.uk/delticengine.htm Voor informatie over de Deltic trein: http://www.lexcie.zetnet.co.uk/deltic.htm | |
Tjabbo | dinsdag 3 augustus 2004 @ 19:27 |
Mensen, dit is echt geweldige informatie. echt. maar dit topic gaat over de meest gangbare verbrandingsmotor. Als iemand genegen is (en graag zelfs, anders doe ik het zelf....ooit) een topic te schrijven over de wankel motor, graag! Info over hoe je een topic maakt voor de [Hoe zit dat met...] reeks staat in het feedbacktopic, waarvan een link staat in de OP van dit topic. graag hoor ik jullie mening/reactie ![]() | |
Frezer | dinsdag 3 augustus 2004 @ 20:52 |
V4 motoren komen wel vaker voor als bij saab, saab had ze (geloof ik) weer van Ford geleend. V4 motoren met kleine blokhoek werden door Lancia sinds 1922 onafgebroken toegepast tot 1976, De VR techniek van Volkswagen is dus eigelijk helemaal niet zo nieuw. Ander weetje: De V6 is kwa balans erg probematisch (een oneven aantal cilinders per rij), de juiste blokhoek is heel belangrijk om een net lopende motor te krijgen. Lancia (alweer ja ![]() | |
Tommy_Kuklinski | dinsdag 3 augustus 2004 @ 21:08 |
quote:suzuki heeft 1 wankel gemaakt, een 500cc enkele rotor voor op een motorfiets.. vrij uniek, motortje leverde 62 pk. Nissan heeft maar enkele wankelmotoren gemaakt, eigenlijk gewoon de 10a van Mazda geleend met 100 pk Dus ik denk dat jij de Mazda wankel motoren bedoel. Mazda heeft namelijk wel wankels en haalt nu uit een 1300cc wankel 240 pk.. (nog veel meer ook) ![]() | |
Kaalhei | woensdag 4 augustus 2004 @ 00:01 |
quote:Nee dat is niet waar. Bovendien is de wankelmotor itt de normale verbrandingsmotor niet uitontwikkeld. | |
Catch22- | woensdag 4 augustus 2004 @ 09:23 |
nou ik wil nietzeggen dat de reguliere verbrandingsmotor uitontwikkeld is. De techniek op zich veranderd mssn niet, maar er wordt nog steeds elke keer weer meer power uit minder cc's gehaald wat de zuinigheid niet aantast | |
sanger | woensdag 4 augustus 2004 @ 12:44 |
Wat kaalhei probeert te zeggen is dat de 'normale' verbrandingsmotor al veel meer ontwikkeling heeft gekent, dat wil zeggen op technologies/mechanisch gebied. De techniek is uitontwikkeld, blijkt ook uit jouw statement, de techniek veranderd op zich niet. De wankelmotor is integenstelling tot de normale verbrandingsmotor nog niet zoveel evoluties gekend. Hier liggen dus wel degelijk kansen voor de autofabrikanten. Ben benieuw welke als eerste komt met een evolutie, waarschijnlijk zal dit Mazda zijn, de enige die dit ontwerp serieus schijnt te nemen. | |
God_de_Vader | woensdag 4 augustus 2004 @ 13:30 |
De mazda was het inderdaad ... maar van wat ik gehoord heb verbruikt die toch ook wel redelijk hoor ... rond de 12 a 15 l op 100 km maar aan de anderekant ... neem eens een andere wagen met 240 pk daar ligt het verbruik ook behoorlijk in die richting hoor. Verder schijnt het dat je een enorme koppel hebt bij een wankelmotor ... wat het toch behoorlijk aangenaam maakt ![]() | |
Bar-Le-Duc | maandag 28 november 2005 @ 11:14 |
even een vraagje. bestaat eigenlijk de V12 voor personenauto's? of zijn het allemaal W12? en met een V12 bedoel ik ook echt 2x6 cilinder in de vorm van een V en geen dubbel V6 in een W | |
Tommy_Kuklinski | maandag 28 november 2005 @ 11:20 |
quote:Ja die bestaan, al bijna een eeuw overigens. Er zijn in het verleden ook b.v. V16's gemaakt. Dat W gebeuren is van VW. | |
Bar-Le-Duc | maandag 28 november 2005 @ 11:27 |
quote:ok bedankt voor je antwoord | |
Geqxon | maandag 28 november 2005 @ 11:56 |
Ook ik had een noobvraagje ![]() BIj een 4-takt 2-cilinder 250cc motorblok, dan heb je toch 2*125cc cilinders? | |
Tjabbo | maandag 28 november 2005 @ 12:00 |
quote:ja ![]() | |
Tommy_Kuklinski | maandag 28 november 2005 @ 12:17 |
quote:Bij een 2 takt ook trouwens ![]() | |
Taxi | maandag 28 november 2005 @ 12:21 |
Boxer techniek is idd geweldig. Een aantal jaren geleden heb ik wat kunnen ronddolen in het F1 museum op Donnington Park. Voor auto(sport) liefhebbers een waar Walhalla!. Daar heb ik voor het eerst kennis gemaakt met BRM (Britisch Racing Motors). Een team uit de UK met een aantal meer dan briljante motorontwerpers. De heren aldaar ontwierpen een boxer racemotor. En wat voor een: een dubbele boxermotor met in totaal 16 cilinders!!! Ook wel een H-motor genoemd... Uit 1966: ![]() ![]() Specs: Cylinders - 16 cylinders in “H” formation as two “flat” eight cylinders one above the other. Bore - 68.95mm. Stroke - 48.89mm. Cubic Capacity - 2,999cc. Power - 400bhp. at 10,000 rpm. (was this a little optimistic?) Valve gear - four camshafts on each side of the engine – two valves per cylinder. Fuel Injection - Lucas port fuel injection Ignition - Lucas transistor ignition with one 10mm. sparking plug per cylinder Engine weight - 555 lb. Gearbox & clutch - 118 lb. "An engine rebuild was reputed to take two mechanics three weeks!" ![]() De BRM V16 (ja, weer een ander fijn ontwerpje, motorinhoud 1,5 ltr!) was destijds een beul van een motor met tot de dag van vandaag het mooiste motorgeluid ooit! quote:Luistert en huivert!!! Exploded view!!! ![]() * adoreert BRM ... ![]() ![]() | |
Tommy_Kuklinski | maandag 28 november 2005 @ 12:23 |
quote: ![]() ![]() | |
Taxi | maandag 28 november 2005 @ 12:38 |
Wankel-principe alhier te zien... | |
flippie_flink | maandag 28 november 2005 @ 15:49 |
Quasiturbine motoren:![]() dat is pas een mooi systeem. Ik heb hier nog een oud school verslag liggen over de rotatie motor, werking, geschiedenis enz enz, mocht iemand info nodig hebben misschien staat er nog wat nuttigs in. | |
Pietverdriet | maandag 28 november 2005 @ 16:14 |
Er zijn ook (diesel)motoren met 2 zuigers per cilinder, en twee assen, doordat de beweging de ene kant op wordt opgeheven door de beweging de andere kant op zijn dit extreem stabile motoren, je kan er een muntstuk op zijn kant opzetten. Ik kan ff niet op de juiste naam komen. Het werd toegepast in scheepsmotoren en als ik me goed herinner is het in de tweede wereldoorlog geprobeerd als vliegtuigmotor. Junkers Doppelkolben geloof ik | |
Sterke_Yerke | maandag 28 november 2005 @ 16:36 |
Staan die 2 zuigers dan in 1 cilinder ruimte tegen elkaar te boksen? En die quasiturbine had ik ook eens ergens anders gezien, maar daar leek ie heel anders of het was toch een ander principe ![]() Oh en om terug te komen op het topic. De 'V' als in '16V' zoals zo mooi op al die escorts staat, betekent 16 volt ![]() |