quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:33 schreef Gerako het volgende:[..]
Is dat ook niet de cilinderinhoud, maar dan in "cubic inches"??
En de wankelmotor gaat in een apart topic ooit behandeld worden.
[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 13-01-2004 16:49]
quote:hmm nee hoor dat zijn wel degelijk cubic inches!
Op dinsdag 13 januari 2004 16:40 schreef Tjabbo het volgende:[..]
Nee hij zat te geinen, dat zijn typeaanduidingen van uitvoeringen van verschillende mustangs.
En de wankelmotor gaat in een apart topic ooit behandeld worden.
quote:sorry je hebt gelijk. aangepast.
Op dinsdag 13 januari 2004 16:46 schreef Pharell het volgende:[..]
hmm nee hoor dat zijn wel degelijk cubic inches!
bij andere type autos uit die tijd staat t ook op de zijkant...
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:24 schreef t0n het volgende:
* t0n zal tzt sounds van Boxer motor beschikbaar stellen.btw, topic titel naar:
De techniek van verschillende motoren?
Een boxermotor is DE motor, het geluid, het koppel, het laag in de auto liggende gewicht, een boxer motor is de ultieme motor.
* PeuRac is gek op auto's met boxer motoren
Bij mijn weten heeft de VAG groep een VR5 , een 5 cylinder broertje van de VR 6.
maar had/heeft Audi een motorblok met 5 kleppen per cylinder.
ook het motormerk Yamaha heeft zulke klepopstellingen.
dan is het niet moeilijk om aan een 4 cylinder 20 klepper te komen.
Maar Honda spant de kroon met de 32 klepper 4 cylinder.
quote:V5 en 5v zijn idd 2 verschillende dingen.
Op dinsdag 13 januari 2004 21:16 schreef Blackheart het volgende:
Enkele opmerkingen over de V5 5v tegenstelling.Bij mijn weten heeft de VAG groep een VR5 , een 5 cylinder broertje van de VR 6.
maar had/heeft Audi een motorblok met 5 kleppen per cylinder.
ook het motormerk Yamaha heeft zulke klepopstellingen.
dan is het niet moeilijk om aan een 4 cylinder 20 klepper te komen.Maar Honda spant de kroon met de 32 klepper 4 cylinder.
kleine 'v' erachter dan staat het voor het aantal kleppen, hoofdletter 'V' ervoor, dan staat het voor het aantal cilinders.
Die 32v 4 cilinder wordt dus (als het een V motor is) 4V 32v
quote:hoe kom je rbij dat Honda deze motor type produceert? Ik weet alleen dat Nissan, BMW en Ford dit soort motoren produceert. Maar dat zijn allemaal V8 motoren. Als het natuurlijk wel bestaat wil ik er het fijne van weten
Op dinsdag 13 januari 2004 21:16 schreef Blackheart het volgende:
Enkele opmerkingen over de V5 5v tegenstelling.Bij mijn weten heeft de VAG groep een VR5 , een 5 cylinder broertje van de VR 6.
maar had/heeft Audi een motorblok met 5 kleppen per cylinder.
ook het motormerk Yamaha heeft zulke klepopstellingen.
dan is het niet moeilijk om aan een 4 cylinder 20 klepper te komen.Maar Honda spant de kroon met de 32 klepper 4 cylinder.
Een VR motor (die van de VAG groep) is een motor met een blokhoek van 15 graden. hierdoor ontstaat een hele compacte bouw, maar het blok wordt daardoor wel heel hoog. nadeel is ook dat de loopcultuur van de motor wat onregelmatig is, hiervoor worden speciale balansassen aangebracht om het trillen tegen te gaan, en dat werkt verdomd goed!
Mooist lopende motoren zijn 6 cylinder lijn motoren, dit komt doordat deze precies een goed aantal cylinders heeft om zeer constant te lopen. V8 is eigenlijk heel erg slecht en alles met een oneven aantal ook. hiervoor moeten allemaal kunstmatige ingrepen gedaan worden om ze mooi te laten lopen. Overigens is een boxermotor ook heel slecht qua loop, dit heeft te maken met de tegenovergestelde krachten die op elkaar inwerken.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben...
[Dit bericht is gewijzigd door jogie op 13-01-2004 23:17]
quote:Ik denk dat hij de Honda NR 750 bedoelt. V4 met ovale koppen en 8 kleppen:
Op dinsdag 13 januari 2004 21:54 schreef jacco het volgende:[..]
hoe kom je rbij dat Honda deze motor type produceert? Ik weet alleen dat Nissan, BMW en Ford dit soort motoren produceert. Maar dat zijn allemaal V8 motoren. Als het natuurlijk wel bestaat wil ik er het fijne van weten
Men praat dan btw over een Quad Cam
quote:LOL
Op dinsdag 13 januari 2004 14:20 schreef Mustang_driver het volgende:
Ik heb een 289 en het staat op de zijkant...
Das zo ongeveer de kleinste motor die er te vinden is bij die amerikanen!!!
quote:Jij hebt mijn verhaal begrepen
Op dinsdag 13 januari 2004 21:46 schreef PeuRac het volgende:[..]
V5 en 5v zijn idd 2 verschillende dingen.
kleine 'v' erachter dan staat het voor het aantal kleppen, hoofdletter 'V' ervoor, dan staat het voor het aantal cilinders.
Die 32v 4 cilinder wordt dus (als het een V motor is) 4V 32v
Eigenlijk een vermomde 8 cylinder.Maar om mee te doen met de superbike mochten 4 takters niet meer dan 4 cylinders hebben.Om zo de grappen van de 5 tot 8 cylinders uit de leuke jaren te vermijden en dat de machines ingezet op de races ook daadwerkelijk verkoopbare technologie bevatten.
Eneuh, het V- of -v verhaal had ik ook door.
Trouwens, zieke motors qua kleppen zijn de dubbelrijige stermotoren uit de Amerikaanse bommenwerpers en aanverwanten. Nooit gebruikt in wagens bij mijn weten. Wat wil je met een 2000pk + 36 cylinder.
Annekdote .De Fransen, altijd de lastigen qua taal duiden multikleppen motoren normaal gezien aan met -S, van Soupapes
quote:Er zijn Sherman tanks met een stermotor(radial R975)... Er staat er een bij het D-Day museum in Frankrijk (normandie)
Op woensdag 14 januari 2004 07:41 schreef Blackheart het volgende:
Trouwens, zieke motors qua kleppen zijn de dubbelrijige stermotoren uit de Amerikaanse bommenwerpers en aanverwanten. Nooit gebruikt in wagens bij mijn weten. Wat wil je met een 2000pk + 36 cylinder.
edit.
In sommige tanks zitten zelfs 9 cil. diesel stermotoren
http://www.rafitalia.net/carri.htm
quote:Die 36 cilinder motoren halen wel wat meer hoor, op m'n oude stageplaats stond een turbocharged 18-cilinder stermotor die vroeger in de Connie dik 3500pk leverde
Op woensdag 14 januari 2004 07:41 schreef Blackheart het volgende:
Trouwens, zieke motors qua kleppen zijn de dubbelrijige stermotoren uit de Amerikaanse bommenwerpers en aanverwanten. Nooit gebruikt in wagens bij mijn weten. Wat wil je met een 2000pk + 36 cylinder.
Hij had wel een (draaiende!) 18-cilinder zonder turbo, schopt het ook al tot die 2000pk ofzo... wel een cilinderinhoud van bijna 40 liter trouwens...
Voorbeeld van 3 kleppen, Mercedes S320, Toyota Corolla
Voorbeeld van 5 kleppen, Volkswagen Golf 4 GTi, Seat Leon Cupra
quote:Das ook bijzonder, net als een bokser met een blokhoek van 90 graden!
Op donderdag 15 januari 2004 17:26 schreef Ultimora het volgende:
Ferrari had trouwens in de testarossa een V12 met een blokhoek van 180 graden
quote:Heb je dan geen boxermotor?
Op donderdag 15 januari 2004 17:26 schreef Ultimora het volgende:
Ferrari had trouwens in de testarossa een V12 met een blokhoek van 180 graden
Over de wankelmotor is in [Hoe zit dat met...] nog nooit iets gescheven volgens mij.quote:Op maandag 2 augustus 2004 15:22 schreef Zeverzak het volgende:
Hoe zit dat dan met een Wankelmotor.... Dat is een cylinder met ronddraaiende driehoek hoorde ik...
He zetten ze daat de ontbranding over in beweging??
Alleen bij sommige stoplichtsprintjes. verder niet. Motor is snel op toeren en daardoor een sprintertje, maar topsnelheid hoef je niet te verwachten.quote:En wat ze mij nog moeten uitleggen: Smart Roadster: werkt met een 0.7L motor 3 cylinders!!! Maar wel gewoon 1.6i tjes aan gort rijden he!
Als je het verhaal echt gelezen hebt, kun je hier wel wat bij voorstellen neem ik aan.quote:Op maandag 2 augustus 2004 15:39 schreef blup het volgende:
Hebbie niet zown gifje van een W-motor dan? ben benieuwd hoe dat dan in elkaar zit...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |