abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16217783
Heb de Return of the King gezien. Maar ik ergerde me aan een bepaalde scene. Namelijk dat net als bij de Two Towers de mannen van Sauron behalve Orks ook een aantal mensen waren die op zijn arabisch (nomadenachtig) gekleed waren. Dus er werd een link gelegd tussen the Arabs and the bad guys. Nou toen dacht ik.... zal wel onbewust gedaan zijn. Op het laatst toen Aragorn met zijn leger naar de poorten reed van Mordor om het gevecht aan te gaan, riep hij: "Voor het westen".Nou moeten jullie weten dat ik alle drie de delen zowat uit mijn hoofd ken en nergens werd eerder een bepaald gebied van Middle Earth aangegeven met 'The West' . Dit moet volgens mij niet kunnen, omdat dat een onbewust effect heeft op het denken van mensen en vooral op het denken van jongeren. The Arabs bad guys......The Western People good guys filosofie. Dit doet me denken aan de Darwinistische theorie dat the white man zal overwinnen over de andere rassen omdat ie gewoon beter is. Wat denken jullie?
Een probleem is niets anders dan een mogelijkheid
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:21:16 #2
60947 DamagedBrain
Ik ben klaar met drama...
pi_16217821
Ik denk dat jij het boek maar eens moet gaan lezen.....

Bij nader inzien vermoedt ik dat je het boek wel hebt gelezen, maar er wordt wel degelijk verwijzingen gemaakt naar de lokatie van Midden-Aarde.....

[Dit bericht is gewijzigd door DamagedBrain op 13-01-2004 13:23]

Zal ik jou doodmaken met een blije mus... }:|
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:22:25 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_16217864
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:20 schreef nothing_compares_2_U het volgende:
"Voor het westen".Nou moeten jullie weten dat ik alle drie de delen zowat uit mijn hoofd ken en nergens werd eerder een bepaald gebied van Middle Earth aangegeven met 'The West' .
Dan zou ik maar terug gaan en opnieuw uit je hoofd gaan leren. Er is minimaal één gelegenheid, waar er wel degelijk sprake is van 'het Westen'. Van 'Mensen uit het Westen' om precies te zijn.

De precieze locatie heb ik even niet voor je, maar ik heb het boek pas geleden weer gelezen.

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_16217871
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:21 schreef DamagedBrain het volgende:
Ik denk dat jij het boek maar eens moet gaan lezen.....
Ik sluit mij volledig bij deze spreker aan. TS: Weet jij zeker dat jij niet de drie delen van de film uit je hoofd kent, IPV het boek? Zo nee: Verdiep je iets meer in het boek, en in de tijd waarin het geschreven is.
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_16217930
quote:
Then Faramir stood up and spoke in a clear voice: 'Men of Gondor hear now the Steward of this Realm! Behold! one has come to claim the kingship again at last. Here is Aragorn son of Arathorn, chieftain of the Dúnedain of Arnor, Captain of the Host of the West, bearer of the Star of the North, wielder of the Sword Reforged, victorious in battle, whose hands bring healing, the Elfstone, Elessar of the line of Valandil, Isildur's son, Elendil's son of Númenor. Shall he be king and enter into the City and dwell there?'
Mental note to self:
Lie! Mislead! Delude! Deceive! Betray!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:24:42 #6
77412 boy26
never trust a shark
pi_16217932
In deel 1 waar gandolf aan frodo vertelt ( in het boek ) over de geschiedenis van de ring word er al gesproken over de mensen uit het westen
pi_16218038
Ok.. ff los van het feit dat er idd sprake is van oost-west, het is natuurlijk wel vaak zo dat in Amerikaanse films the bad guys gespeeld worden door volkeren die er een andere ideologie op na houden dan de VS zelf. Dit verschuift door de jaren heen van duitsers.. russen naar arabieren.
pi_16218073
Tolkien's verhalen hebben ook inspiratie gekregen doordat hij vocht tijdens WW1.
Don't underestimate anyone, for those underestimated have skills that have yet to be shown...
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:30:51 #9
66444 Lord_Vetinari
pi_16218131
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:27 schreef kLowJow het volgende:
Ok.. ff los van het feit dat er idd sprake is van oost-west, het is natuurlijk wel vaak zo dat in Amerikaanse films the bad guys gespeeld worden door volkeren die er een andere ideologie op na houden dan de VS zelf. Dit verschuift door de jaren heen van duitsers.. russen naar arabieren.
Ja, vast. Alleen geeft Tolkien zelf in zijn voorwoord aan dat BvdR geen analogie is van de werkelijke wereld. Bepaalde rassen wonen waar ze wonen omdat ze daar volgens de door hem bedachte kaart wonen.

En Jackson kan veel ritselen in die films, maar dit soort complot-theorieen als TS aandraagt... Nee, daarvoor zijn er teveel mensen die de achtergrond van de BvdR kennen.

dinsdag 13 januari 2004 @ 13:31:22 #10
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_16218143
Ik moet me wel bij de TS aansluiten.
Signature
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:31:56 #11
66444 Lord_Vetinari
pi_16218157
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:31 schreef rishi120 het volgende:
Ik moet me wel bij de TS aansluiten.
Een onderbouwing zou leuk zijn...
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:32:56 #12
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_16218183
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dit moet volgens mij niet kunnen, omdat dat een onbewust effect heeft op het denken van mensen en vooral op het denken van jongeren. The Arabs bad guys......The Western People good guys filosofie. Dit doet me denken aan de Darwinistische theorie dat the white man zal overwinnen over de andere rassen omdat ie gewoon beter is. Wat denken jullie?
Signature
pi_16218192
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet, het is de vrouw van de topicstarter
Buikpijn van het lachen!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:33:54 #14
66444 Lord_Vetinari
pi_16218207
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:32 schreef rishi120 het volgende:

[..]

Dit moet volgens mij niet kunnen, omdat dat een onbewust effect heeft op het denken van mensen en vooral op het denken van jongeren. The Arabs bad guys......The Western People good guys filosofie. Dit doet me denken aan de Darwinistische theorie dat the white man zal overwinnen over de andere rassen omdat ie gewoon beter is. Wat denken jullie?

Gelul. LotR is uit de jaren 50 (en begonnen in de jaren 30), lang voordat de arabieren de bad guys waren, dus je hele verhaal is drijfzand.
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:34:09 #15
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_16218212
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:33 schreef patty het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet, het is de vrouw van de topicstarter

Signature
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:34:47 #16
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_16218231
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Gelul. LotR is uit de jaren 50 (en begonnen in de jaren 30), lang voordat de arabieren de bad guys waren, dus je hele verhaal is drijfzand.

USSR was/is nog steeds een beetje in de westen.
Signature
pi_16218249
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, vast. Alleen geeft Tolkien zelf in zijn voorwoord aan dat BvdR geen analogie is van de werkelijke wereld. Bepaalde rassen wonen waar ze wonen omdat ze daar volgens de door hem bedachte kaart wonen.

En Jackson kan veel ritselen in die films, maar dit soort complot-theorieen als TS aandraagt... Nee, daarvoor zijn er teveel mensen die de achtergrond van de BvdR kennen.

Er is dan ook behoorlijk in geritseld... Ik had het boek ook allang gelezen toen de film uitkwam, en ik moet zeggen dat ik het behoorlijk tegen vond vallen. Hele stukken die naar mijn mening belangrijk waren, zijn weggelaten of gewoon veranderd.

Vooral in deel 2 stond ik wel ff te kijken toen ineens de zonen van Elrond op kwamen dagen!

pi_16218271
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:32 schreef rishi120 het volgende:

[..]

je hebt best wel gelijk, het is jammer dat de westerse mensen opgehemeld worden in films en verhalen die uit de USA (of andere westerse landen) afkomstig zijn, maar in het boek van Lord of the Rings staat wel degelijk een aanhaling naar het westen en het oosten. Maar dat kan ook de schuld zijn van
tolkien en niet alleen van Peter Jackson en crew
pi_16218305
De vrije landen van midden aarde liggen ten westen van Mordor. Lijkt me duidelijk toch?

En ik vind je verwijzing naar "arabische personen" erg ver gezocht. Als het de bedoeling was deze gelijkenis te maken dan hadden ze meer dan genoeg mogelijkheden dit duidelijker te doen.

dinsdag 13 januari 2004 @ 13:37:28 #20
60947 DamagedBrain
pi_16218311
quote:

[..]

*Eensch is.....

In het boek wordt regelmatig duidelijk verwezen naar lokatie's op een kaart... Afgezien van achterliggende gedachten van Tolkien is het in de film gewoon nagedaan.... De film heeft dus totaal niets te maken met enig racistisch idee.....

dinsdag 13 januari 2004 @ 13:38:32 #21
28669 Chirma
Ik moest kloppen..
pi_16218341
Ik ben een groot tegenstander van het demoniseren van andere culturen door de Amerikanen. Ik denk alleen niet dat dat hier zo bedoeld is, met een kritische blik kun je zoveel dingen overal in ontdekken (Lando de verrader in The Empire Strikes Back die een neger is bv) maar ik vind niet dat je dat moet doen. Je zou de twee torens ook wel met de twin towers kunnen vergelijken wat evengoed stompzinnig is. Geniet gewoon van de film, zonder op zoek te gaan naar propaganda
Ik ben het. Chirma, de wonderhond.
pi_16218395
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:38 schreef Chirma het volgende:
Ik ben een groot tegenstander van het demoniseren van andere culturen door de Amerikanen. Ik denk alleen niet dat dat hier zo bedoeld is, met een kritische blik kun je zoveel dingen overal in ontdekken (Lando de verrader in The Empire Strikes Back die een neger is bv) maar ik vind niet dat je dat moet doen. Je zou de twee torens ook wel met de twin towers kunnen vergelijken wat evengoed stompzinnig is. Geniet gewoon van de film, zonder op zoek te gaan naar propaganda
Helemaal mee eens
pi_16218420
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:38 schreef Chirma het volgende:
Je zou de twee torens ook wel met de twin towers kunnen vergelijken wat evengoed stompzinnig is.
Bij voorbaat sorry:

whehehe

mja, en wie begint er straks over de demonisering van negers in LOTR omdat er zo weinig van in de film zitten?

Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:41:23 #24
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_16218436
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:37 schreef DamagedBrain het volgende:

[..]

*Eensch is.....

In het boek wordt regelmatig duidelijk verwezen naar lokatie's op een kaart... Afgezien van achterliggende gedachten van Tolkien is het in de film gewoon nagedaan.... De film heeft dus totaal niets te maken met enig racistisch idee.....

klopt als een bus, Tolkien was tegen racisme,
voorbeeld: Met de vriendschap tussen Legolas en Gimli geeft hij aan dat personen uit 2 volkeren (rassen) die al 1000en jaren onenigheden/ruzie met elkaar hebben toch trouwe vrienden van elkaar kunnen worden, ongeacht ras...

rish!

Signature
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:43:01 #25
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_16218499
Sjongejongejonge wat een gezever. Eigenlijk hadden de 'slechte mensen' in spijkerbroeken moeten lopen vind je niet? Het zijn nomaden en nomaden zien er nou eenmaal zo uit. Punt. Klaar. Niet zeuren over de echte wereld, het is *fantasy*!
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:44:37 #26
60947 DamagedBrain
pi_16218553
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:41 schreef rishi120 het volgende:

[..]

klopt als een bus, Tolkien was tegen racisme,
voorbeeld: Met de vriendschap tussen Legolas en Gimli geeft hij aan dat personen uit 2 volkeren (rassen) die al 1000en jaren onenigheden/ruzie met elkaar hebben toch trouwe vrienden van elkaar kunnen worden, ongeacht ras...

rish!

Titel klopt ook niet.....
TS weet blijkbaar ook de origine niet van Sauron.....
pi_16218564
Ik vermoed dat iemand weer eens iets in een tekst wil zien...
pi_16218576
quote:
Heb de Return of the King gezien.
Wat goed van je. Ga nu dan het boek maar eens lezen.
quote:
Maar ik ergerde me aan een bepaalde scene. Namelijk dat net als bij de Two Towers de mannen van Sauron behalve Orks ook een aantal mensen waren die op zijn arabisch (nomadenachtig) gekleed waren. Dus er werd een link gelegd tussen the Arabs and the bad guys.
Tjonge jonge, weer zo iemand die dingen ziet die er niet zijn. Politiek correcte idioot. Arabieren bestaan niet in de wereld waar LOTR speelt, en hoe kom je er in vredesnaam bij dat je een rechtstreekse link kunt trekken tussen een verhaal van begin vorige eeuw en arabieren in de werkelijke wereld van ruim 70 jaar later!?! Zo dom kan zélfs jij niet zijn..
quote:
Nou toen dacht ik.... zal wel onbewust gedaan zijn. Op het laatst toen Aragorn met zijn leger naar de poorten reed van Mordor om het gevecht aan te gaan, riep hij: "Voor het westen".Nou moeten jullie weten dat ik alle drie de delen zowat uit mijn hoofd ken en nergens werd eerder een bepaald gebied van Middle Earth aangegeven met 'The West' .
Dan ken je de delen dus duidelijk niet uit je hoofd, omdat er welzeker aanduidingen zijn voor mensen uit "the west".
quote:
Dit moet volgens mij niet kunnen, omdat dat een onbewust effect heeft op het denken van mensen en vooral op het denken van jongeren. The Arabs bad guys......The Western People good guys filosofie.
Hoewel ik van mezelf weet dat ik een racist ben - om redenen die hier niet terzake doen - heb zélfs ík deze link nog nooit gelegd. Sterker nog, het was niet eens bij me opgekomen. Sorry, maar kennelijk heb jij zo'n zieke geest dat je de enige bent die dit opvalt. Mijn mening over jou is dus:

- of je bent zó dom, of bevooroordeeld, of "correct", dat je dingen ziet die er niet zijn. De vraag is dan, waarom? wíl je graag tekenen zien van hetgeen je hier beweert? Denk je nu echt dat er samenzweringen zijn tegen jouw arme "arabs" om ze zo een slechte naam te geven?

- óf je bent gewoon aan het uitlokken om te zien hoe mensen hier reageren, en dan is de vraag nog steeds: waaróm dan wel?

quote:
Dit doet me denken aan de Darwinistische theorie dat the white man zal overwinnen over de andere rassen omdat ie gewoon beter is. Wat denken jullie?
Afgezien van het feit dat darwin nooit iets dergelijks gezegd heeft - het darwinisme is een stroming die het bestaan van god ontkend (edit: en sociaal-darwinisme is iets heel anders ) - zal ik me hier niet over uitlaten omdat ik hier graag nog langer wil kunnen posten.

Bovendien komt deze bewering rechtstreeks uit de Bijbel. (vervang white man voor christendom, andere rassen voor anders - en ongelovigen) Of wil je die nu ook gaan aanklagen voor racisme?! Bovendien bestaat in het islamitisme vrijwel hetzelfde verhaal, alleen heet het daar de "Jihad" of heilige oorlog. Ga je daar maar eens druk om maken!

Mijn advies aan TS: Get A Life!

[Dit bericht is gewijzigd door SadKingBilly op 13-01-2004 14:09]

A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:52:19 #29
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_16218758
quote:
Dit doet me denken aan de Darwinistische theorie dat the white man zal overwinnen over de andere rassen omdat ie gewoon beter is.
Wil je Darwin hier alsjeblieft buiten laten, mafketel?
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:53:37 #30
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_16218800
quote:
Heb de Return of the King gezien. Maar ik ergerde me aan een bepaalde scene. Namelijk dat net als bij de Two Towers de mannen van Sauron behalve Orks ook een aantal mensen waren die op zijn arabisch (nomadenachtig) gekleed waren. Dus er werd een link gelegd tussen the Arabs and the bad guys. Nou toen dacht ik.... zal wel onbewust gedaan zijn. Op het laatst toen Aragorn met zijn leger naar de poorten reed van Mordor om het gevecht aan te gaan, riep hij: "Voor het westen".Nou moeten jullie weten dat ik alle drie de delen zowat uit mijn hoofd ken en nergens werd eerder een bepaald gebied van Middle Earth aangegeven met 'The West' . Dit moet volgens mij niet kunnen, omdat dat een onbewust effect heeft op het denken van mensen en vooral op het denken van jongeren. The Arabs bad guys......The Western People good guys filosofie. Dit doet me denken aan de Darwinistische theorie dat the white man zal overwinnen over de andere rassen omdat ie gewoon beter is. Wat denken jullie?
jij bent degene die mensen in jurken ziet en kennelijk meteen denkt 'heej, arabieren.' ....dat ruikt naar rascisme vriend

tip: lees de boeken nog een keer, en dan nog een keer

edit: en de suggestie dat sociaal-darwinisme iets met darwin van doen heeft pleit ook niet echt voor je

[Dit bericht is gewijzigd door Abbadon op 13-01-2004 13:54]

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_16218825
Met het westen wordt niet gedoeld op de landen ten westen van Mordor in Middle Earth, maar op Numénor, waar de voorouders van de hoge mensen (nu Gondorianen) vandaan kwamen.
Boviendien worden de Haradrim en andere Arabier achtige mensen niet als slecht afgeschilderd. In het TTT extended edition zegt Faramir nog zoiets als: what lies and treachry must have driven the poor man from his home (bij dode Zuiderling). Hij had duidelijk medelijden met deze man.
De vijanden van Gondor kwamen nou eenmaal uit het zuiden, en daar is het warmer, dus hebben ze er olifanten en zijn ze er bruin. D
pi_16219092
En waarom moet hiervoor een apart topic worden geopend? We hebben toch een centraal LOTR topic?
pi_16219312
Wat kunnen sommige mensen toch zeiken over nix
Trouwens, Nazgûl zou ook een naam uit een Turks telefoonboek kunnen zijn.
Waarom ga je daar niet over janken
De progressief en de allochtoon vormen een symbiose.
Dat die parasiteert op de samenleving in zijn geheel, moet natuurlijk verzwegen worden.
pi_16219812
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:10 schreef Mr-Mackey het volgende:
Trouwens, Nazgûl zou ook een naam uit een Turks telefoonboek kunnen zijn.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_16219979
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:40 schreef Atrimar het volgende:

[..]

mja, en wie begint er straks over de demonisering van negers in LOTR omdat er zo weinig van in de film zitten?

En rolstoelers dan? Ik heb er geen één in die films gezien. Die vuile Jackson en Tolkien hebben duidelijk wat tegen die arme medemensen. Diskriminaaaasie!

Maar alle gekheid op een stokje. Toen ik in de bioscoop die scènes zag waar TS het over heeft, dacht ik meteen: hier gaan politiek-correcte leipos ongetwijfeld een punt van maken. Tja, ze blijven voorspelbaar, hè.

dinsdag 13 januari 2004 @ 14:33:30 #36
4180 Hare
Come fly with me!
pi_16219998

Wat een ontzettend zielig gedoe zeg. Gaat echt helemaal nergens over

Bullshit

The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
pi_16220178
quote:
Het was mij ook opgevallen, maar het lijkt mij niet juist. Sauron en zijn macht staan voor industrialisatie aan de ene kant en nazisme/fascisme aan de andere kant. Het Arabieren vs Westen idee kun je hineininterpretieren, maar het was niet zo bedoeld.
  dinsdag 13 januari 2004 @ 15:11:00 #38
66444 Lord_Vetinari
pi_16221088
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:39 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het was mij ook opgevallen, maar het lijkt mij niet juist. Sauron en zijn macht staan voor industrialisatie aan de ene kant en nazisme/fascisme aan de andere kant.

Nee! Nee! Nee!

Lees het voorwoord van LotR nou eens! En de 'Brieven' van Tolkien. Er is geen analogie met het hedendaagse leven of met het leven ten dage van het schrijven.

dinsdag 13 januari 2004 @ 15:14:03 #39
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_16221188
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 15:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee! Nee! Nee!

Lees het voorwoord van LotR nou eens! En de 'Brieven' van Tolkien. Er is geen analogie met het hedendaagse leven of met het leven ten dage van het schrijven.

persoonlijk vond ik dat in de film wel....vooral in deel 2 (saruman vs de enten) wordt er in de film wel heel erg de nadruk gelegd op industrie vs. natuur....in het boek is dat iid zeker niet zo
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_16222549
quote:

[..]

Nee! Nee! Nee!

Yeah whatever.
pi_16228583
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:32 schreef watchers het volgende:

[..]

En rolstoelers dan? Ik heb er geen één in die films gezien. Die vuile Jackson en Tolkien hebben duidelijk wat tegen die arme medemensen. Diskriminaaaasie!

Maar alle gekheid op een stokje. Toen ik in de bioscoop die scènes zag waar TS het over heeft, dacht ik meteen: hier gaan politiek-correcte leipos ongetwijfeld een punt van maken. Tja, ze blijven voorspelbaar, hè.

Die ingang naar Helms-deep was anders wel buitengewoon rolstoelvriendelijk
Maar inderdaad Tolkien heeft gezegd: I dislike allegery in each and every form. Als hij jullie eens zou kunnen horen met die kromme vergelijkingen zou hij (denk ik) het liefst een groot jachtgeweer gaan halen.
pi_16231793
quote:
Darwinistische theorie dat the white man zal overwinnen over de andere rassen omdat ie gewoon beter is. Wat denken jullie?
Dan nog eerder de aziaten
  dinsdag 13 januari 2004 @ 22:22:21 #43
32686 G1Ace
Be only the best you can be
pi_16235368
Het is zo dat volgens Tolkien, bijna iedereen uit het oosten, onder invloed van The Enemy waren.
Sauron heeft die gewoon weten te gebruiken
Sommige van de oosterlingen werden zelfs beschreven als donker getintente mensen, of mensen met bruine ogen en bruin haar, terwijl de edain allemaal grijze ogen hadden, zoals de noldor
August 1998- March 2018
The exile ends, and a hero will return home
pi_16251815
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 18:48 schreef frankuitouddorp het volgende:

[..]

Die ingang naar Helms-deep was anders wel buitengewoon rolstoelvriendelijk

Nou je het zegt... Die rolstoelers zitten dan waarschijnlijk in de Politically Correct Extended version
  woensdag 14 januari 2004 @ 14:08:38 #45
66444 Lord_Vetinari
pi_16251837
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 22:22 schreef G1Ace het volgende:
Het is zo dat volgens Tolkien, bijna iedereen uit het oosten, onder invloed van The Enemy waren.
Sauron heeft die gewoon weten te gebruiken
Sommige van de oosterlingen werden zelfs beschreven als donker getintente mensen, of mensen met bruine ogen en bruin haar, terwijl de edain allemaal grijze ogen hadden, zoals de noldor
Your point being...?
  woensdag 14 januari 2004 @ 15:02:43 #46
69791 Alien-Intruder
Innocent Passerby
pi_16253341
quote:

[..]

Nee! Nee! Nee!

Niet met politieke situaties, maar wel degelijk met de het wegdrukken van de natuur door industrialisatie. En dat komt uit één van de boeken van Tolkien zelf (, ik weet even niet meer uit welke).

Het was een stuk waarin hij de weerspiegeling met het fascisme/nazisme aan het ontkennen was iig. Het had iets te maken met zijn jeugd en de ontgroening van zijn geboortegebied.

I need TP, TP for my Bunghole....
pi_16279622
Viel mij ook op, EN tijdens het lezen van het boek EN tijdens de film.
Ergeren doe ik me er niet aan, maar enigzins irritant vind ik het wel.
Maarja, vroeger zal dat wel anders hebben gelegen, tolkien is ook al lang dood.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_16280181
Waarom moet dit boek toch altijd naar realiteit gecopieerd worden? Eerst dat gezeik over de two towers/twin towers en nu dit weer. Nog even en bijbelfanaten gaan protesteren omdat "Return of the King" naar de wederopstanding van jezus verwijst.......
pi_16280362
Trouwens, die donkere mensen komen uit het Zuiden. Het is dan ook wel een klein beetje logisch dat ze een kleurtje hebben.
pi_16280871
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 12:27 schreef Lexie het volgende:
Trouwens, die donkere mensen komen uit het Zuiden. Het is dan ook wel een klein beetje logisch dat ze een kleurtje hebben.
Uiteraard, volledig logisch. Maar toch dacht ik er sterk aan.
Maar dat mag de pret niet drukken wel?
~Leonard Cohen
pi_16284379
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 12:27 schreef Lexie het volgende:
Idd, ik vroeg me al af wanneer iemand dat punt aan zou halen...

Die nieuwe modetrend van het afbranden van de amerikaanse houding ten opzichte van het midden-oosten wordt een beetje triest in mijn ogen.
Niet dat ik voorstander ben van wat die Bush aan het doen is.

[frustratie-modus]
Tolkien was geen amerikaan, de LOTR-films van Peter Jackson hebben qua produktie geen ruk met Amerika te maken en de donkere aanhangers van Sauron waren (grotendeels) zuidelijken. En oh ja, het westen dat wordt aangegeven is niet Gondor, The Shire etc... maar het gebied waar de elven oorspronkelijk vandaan kwamen ten westen van middle-earth (is een werelddeel en geen wereld) dus.
[/frustratie-modus]

Dat lucht op....

Oftewel LOTR is gewoon een heerlijk fantasy verhaal dat je als niet meer of minder dan dat moet zien...

pi_16285596
En het bergvolk vecht ook in dienst van Saruman mee in de strijd om Helm's Deep. Pas maar op dat de Oostenrijkers geen rechtzaak aanspannen wegens discriminatie .
  donderdag 15 januari 2004 @ 18:44:53 #53
70988 BatMat
Swallow This!
pi_16291645
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 12:21 schreef fratsman het volgende:
Nog even en bijbelfanaten gaan protesteren omdat "Return of the King" naar de wederopstanding van jezus verwijst.......
Ik ben als groot Elvis fan zwaar gepikeerd door deze titel. Aragorn had absoluut niet de zangtalenten van Elvis! Noem het boek/de film dan Return of A King, niet Return of THE King!!!
Schande!!!
"I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that don’t work."
pi_16292293
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 18:44 schreef BatMat het volgende:

[..]

Ik ben als groot Elvis fan zwaar gepikeerd door deze titel. Aragorn had absoluut niet de zangtalenten van Elvis! Noem het boek/de film dan Return of A King, niet Return of THE King!!!
Schande!!!

zo kun je het ook bekijken ja....
pi_16292370
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 14:53 schreef Alien-Intruder het volgende:
En oh ja, het westen dat wordt aangegeven is niet Gondor, The Shire etc... maar het gebied waar de elven oorspronkelijk vandaan kwamen ten westen van middle-earth (is een werelddeel en geen wereld) dus.
Hmm niet altijd. In LOTR wordt verschillende keren (vooral) de term 'Free Peoples of the West' gebezigd. Daarmee worden bedoeld alle elfen, dwergen, hobbits, mensen e.d. die niet gebukt gaan onder het bewind van Sauron. Er wordt in LOTR maar heel weinig gerefereerd aan de onsterfelijke landen (het 'echte' westen) van Aman.
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 14:53 schreef Alien-Intruder het volgende:
de LOTR-films van Peter Jackson hebben qua produktie geen ruk met Amerika te maken
Waar komt het geld vandaan?
pi_16306084
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 18:44 schreef BatMat het volgende:

[..]

Schande!!!

Dank je dank je dank je!
Geweldig
~Leonard Cohen
  vrijdag 16 januari 2004 @ 16:49:47 #57
69791 Alien-Intruder
Innocent Passerby
pi_16318318
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 19:14 schreef Joppe het volgende:
Waar komt het geld vandaan?
Ik zat erop te wachten nadat ik het posten maar wou het niet editten...
Maar je hebt gelijk het budget was inderdaad het zwakke punt in mijn betoog. Scherpte is een goed eigenschap zullen we maar zeggen

De rest van wat je zei is (mijn mening) op de films wel van toepassing maar op de boeken niet. Maar Jackson's visie is dan ook niet geheel een verfilming van wat ik gelezen heb. Hij heeft van oudsher al iets meer drang naar een flink portie "gore" dan dat Tolkien zou hebben in zijn ergste nachtmerries.

Dat zal ook wel weer terugkeren in The Hobbit tegen de tijd dat die geproduceerd is...

vrijdag 16 januari 2004 @ 16:55:18 #58
35530 klaus_beyer
immer grade waus
pi_16318459
Goeie propoganda zit niet waar je het in eerste instantie zou verwachten...anders heet het ook indoctrinatie.
Ik weet niet of het wel de bedoeling was van de filmmakers, maar het heeft wel dezelfde werking in ieder geval.
Die Glatze Arschlog
  vrijdag 16 januari 2004 @ 16:59:48 #59
35530 klaus_beyer
immer grade waus
pi_16318578
quote:

[..]

ja, maaaaar de film is van deze tijd.
Die Glatze Arschlog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')