Uit een ander topic:
quote:
Op donderdag 4 november 2004 22:31 schreef Hare het volgende:Dancer in the DarkWat een turn off zeg. Zit je naar een geweldig mooie film te krijgen krijg je echt een van de slechtste stukjes film die ik ooit gezien heb te zien. (haar dagdroom in de fabriek musicalstukje) Past totaal niet. Echt drie keer
![]()
. En daarna is het me echt niet meer gelukt in de film te komen. Ik vond het echt helemaal niks meer, terwijl het zoveel meer had kunnen zijn als het musicalgedeelte zou zijn weggelaten.
Bij deze heb je bij mij nu echt 100% afgedaan als filmliefhebber hoor.
![]()
. Ik denk dat je het niet snapt. Dat is niet erg, kun jij ook niks aan doen. Maar die muziek is juist van enorm belang in de film. Vind je Bjork niet goed qua zang? Dan kan ik me voorstellen dat je het niet mooi vond. Maar dat je zegt dat het niet past slaat helemaal nergens op.
Selma is fan van musicals. Ze houdt van de zoetsappige verhaaltjes, de blije liedjes en de lachende mensen. De positiviteit. In haar eigen leven is dat alles ver te zoeken. Musicals zijn voor Selma een soort van escape.
In de fabriek is ze doodongelukkig. Ze ziet steeds slechter. Haar zoontje zal die ziekte ook krijgen. In haar musical-dromen is ze gelukkig in de fabriek, kan ze zien en daardoor dansen. En dan kom je weer terug in de realiteit. Zomaar. Pats, zegmaar.
De insteek van Lars von Trier was dan ook om de film nog melodramatischer te maken door toevoeging van de muziek, als contrast met de happy endings in musicals uit de tijd waar DitD zich afspeelt. Dat past ook bij het feit dat de film in von Trier's drieluik over Amerika zit (samen met Breaking The Waves en The Idiots, geloof ik, maar weet ik niet zeker).
Ik vond Dancer in the Dark echt geniaal, geweldig, prachtig en ontroerend. Maar het blijkt maar weer dat dit helaas niet voor iedereen is weggelegd.
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 12:38 schreef Hare het volgende:
En dan ben je opeens geen filmliefhebber meer? Of snap je de film niet? Die insteek kan ik helaas voor jou niet volgen. Wat je uitlegd begrijp ik volkomen, maar kan het niet zo zijn dat de musicalstukjes op mij echt als bagger overkomen. Kijk, musical is niet erg, maar maak er dan iets moois van. Ik vond de musicalstukjes gewoonweg slecht, erg slecht. En dan is de 'lol' van de film er snel af voor mij, als je iets doet, doe het dan goed.
Ik weet niet of ik eerder iets gezien heb waar het contrast tussen twee dingen in de film zo groot was. De film was voor mij echt goed, tot de musical kwam. Toen was het over.
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 12:43 schreef Tom_Tom- het volgende:Jij vindt zelfs films die je niet snapt mooi. Dus als je je daar overheen kan zetten, waarom dan niet om die 'verschrikkelijke' musicaldingen?
Wat is er lelijk aan? Waarom moet de muziek mooi zijn? Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik hou van Bjork's muziek. Dus ik vind de muziek daar ook mooi.
Lol past natuurlijk ook niet in de film DitD.
Maar deze discussie past beter in het DitD topic.
![]()
.
Dancer in the Dark
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 12:47 schreef Hare het volgende:
Noem eens wat voorbeelden?
Enige dat mij te binnen schiet is Mulholland Dr.
En verder heeft het niet leuk vinden van DiTD niks te maken met niet snappen, al wil jij dat zo te zien graag geloven.
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 15:46 schreef Tom_Tom- het volgende:Ik heb geen zin om in je postgeschiedenis te duiken, sorry.
![]()
.
En je verdraait m'n woorden. Je vindt de muziek er niet bij passen op de een of andere manier. Nou, dan mis je de essentie van de film en snap je 'm dus niet.
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 16:26 schreef Hare het volgende:
Oh jezus zeg, hoe kun je dat nou in godsnaam zeggen.
quote:
Op donderdag 4 november 2004 22:31 schreef Hare het volgende:Dancer in the DarkWat een turn off zeg. Zit je naar een geweldig mooie film te krijgen krijg je echt een van de slechtste stukjes film die ik ooit gezien heb te zien. (haar dagdroom in de fabriek musicalstukje)
Past totaal niet. Echt drie keer
![]()
. En daarna is het me echt niet meer gelukt in de film te komen. Ik vond het echt helemaal niks meer, terwijl het zoveel meer had kunnen zijn als het musicalgedeelte zou zijn weggelaten.
Nou ja, zo dus.
quote:
Dat vind ik wel erg arrogant en met oogkleppen op.
Ik vind de muziek er niet bij passen omdat de muziek en uitwerking zo ontzettend ruk is en de rest van de film goed. Niet omdat er opzich geen muziek in de film past.
Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
Ja, dat is heel moeilijk te begrijpen. Zoals ik in m'n eerste post al zei: dat mensen Bjork niet waarderen kan ik goed begrijpen. Je moet ervan houden. Maar ik denk ook dat Bjork-haters deze film nooit op zullen zetten. En als je wel van Bjork houdt, dan is de uitvoering van haar nummers in deze film niet anders dan muziek van andere CD's.
De muziek en de uitwerking van de muziek
vind ik totaal niet ruk.
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 15:26 schreef twiFight het volgende:
Ik vond de muziekstukjes juist de film verrijken en bij de film horen. Ik vond de film dan ook goed.
Mja niet iedereen hoeft dat te vinden. Ik vind het jammer dat je de film niet kan waarderen. Aan de andere kant heb ik dat ook zo vaak bij films die (heel veel) anderen wel goed vinden.
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 15:36 schreef Hare het volgende:Dat bedoel ik
![]()
Er zijn films die veel anderen mooi vinden die ik ook mooi vind, maar ook die ik wat vind tegenvallen, maar goed, wat maakt het uit. Niet iedereen heeft dezelfde ideeen, gevoelens, waardes, normen, smaak etc etc etc, en volgens mij beinvloed dat allemaal hoe je een film ziet. En dat iedereen daar anders in is is alleen maar goed
![]()
Anders zouden we straks allemaal van Vin Diesel houden ofzo
![]()