abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 januari 2004 @ 23:33:46 #1
45998 igor
Yes, master!
pi_16204316
Waarschijnlijk kan ik binnenkort in een andere stad gaan wonen, minstens een jaar, in onderhuur, met een vriend van me.

De hoofdhuurder zit voor minstens een jaar in het buitenland. De 'huurovereenkomst' is niet veel meer dan een emailtje met: "Netjes geld overmaken op een rekening, plantjes water geven, en de boel heel houden."

Ik weet niet of de hoofdhuurder toestemming heeft om zijn appartement te verhuren. Ik weet niet of hij van een makelaar huurt, of van een woningbouwvereniging.

Kan ik mij überhaupt, met zo'n 'mondelinge huurovereenkomt' wel inschrijven bij de Gemeentelijke Basis Administratie?
Zo niet, welke gevolgen heeft dat dan? Ik krijg dan geen kaartje om te stemmen bij verkiezingen, ik kan dan geen huursubsidie aanvragen, en ik (of eigenlijk de hoofdhuurder) betaal dan geen extra gemeentelijke belastingen.

Any tips?

maandag 12 januari 2004 @ 23:40:37 #2
33558 Mighty
Brains & Steel
pi_16204532
Inschrijven bij de GBA kan altijd...huursubsidie aanvragen kan volgens mij niet omdat je dan een huurovereenkomst moet laten zien.

Edit: als de hoofhuurder wel huursubsidie krijgt kan hij problemen krijgen als er andere mensen zich ook op hetzelfde adres hebben ingeschreven.

�I look back on my life with regrets. All those wasted years. All that time spent awake.� - Garfield
[Fotoboek!]
  dinsdag 13 januari 2004 @ 09:43:58 #3
45998 igor
Yes, master!
pi_16211708
quote:
Op maandag 12 januari 2004 23:40 schreef Mighty het volgende:

Inschrijven bij de GBA kan altijd...huursubsidie aanvragen kan volgens mij niet omdat je dan een huurovereenkomst moet laten zien.

Hmm, http://www.abcoude.nl/read/producten/burgerzaken/verhuizen :
quote:
Als u persoonlijk in uw nieuwe gemeente uw verhuizing kenbaar maakt moet u meenemen:
- uw legitimatiebewijs
- een kopie van uw huurcontract of koopcontract c.q. eigendomsbewijs
- wanneer u bij iemand gaat inwonen moet u bovendien een verklaring overleggen, dat deze persoon geen bezwaar heeft tegen uw inwoning
quote:
Edit: als de hoofhuurder wel huursubsidie krijgt kan hij problemen krijgen als er andere mensen zich ook op hetzelfde adres hebben ingeschreven.
Volgens mij betaalt hij 1000 euro huur voor het appartement, hij zal dus geen huursubsidie krijgen.

Officieel heb ik zelfs een huisvestingsvergunning nodig, geloof ik.
(http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/46.htm)

quote:
23.2. Wanneer heeft u een huisvestingsvergunning nodig?

De huisvestingsvergunning is vereist voor woonruimte met een huurprijs (of koopprijs) beneden een bepaalde grens. De gemeenten zijn bij het vaststellen van deze grens gebonden aan een landelijk geldend maximum. De maximale huurprijsgrens is gekoppeld aan de maximale huurprijs waarbij nog individuele huursubsidie kan worden aangevraagd. Deze huurprijsgrens wordt elk jaar aangepast.

Gedoe allemaal...
pi_16263563
Voor wat betreft de gemeente: die hebben de vrijheid om bewijsstukken te vragen (huurcontract of schriftelijke ondertekende toestemming huidige bewoner). Bij sommige gemeenten kan je gewoon langsgaan met een legitimatiebewijs en klaar is klara (of een briefje opstellen en een kopietje van je legitimatiebewijs meesturen).

Hoersubsidie heb ik geen verstand van.

zondag 1 februari 2004 @ 23:49:19 #5
33558 Mighty
Brains & Steel
pi_16800091
Ik weet dat ze in Amsterdam alleen maar naar mijn paspoort keken en dat het dan goed was. Ze sturen een kaartje op naar het adres en als je dan niet antwoord is het goed.
�I look back on my life with regrets. All those wasted years. All that time spent awake.� - Garfield
[Fotoboek!]
  maandag 2 februari 2004 @ 13:49:42 #6
38684 miereneuker
klein maar fijn
pi_16813926
heb voor het huren van mijn kamer ook nooit meer dan een paspoort laten zien. ik moest een formuliertje invullen met oud adres en nieuw adres en na iets van 5 dagen waarin ze dat zouden controleren bij mijn oude gemeente kreeg ik een brief thuis om me welkom te heten oid.

wat ze dan precies controleren weet ik niet en waarschijnlijk mogen ze wel meer info vragen bij het inschrijven, maar zijn die ambtenaren gewoon lui

daaaaaaaaaaaaaaag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')