qua functies?quote:Op maandag 1 maart 2004 23:34 schreef berc het volgende:
ik zal hem nooit kopen, ik vind hem niet echt mooi....
Nee, het enige (kleine) minpuntje is dat hij ietsjes dikker is dan zijn voorgangers, de A10..A70 omdat er een uitklapschermpje op zit.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 00:39 schreef De_Klusjesman het volgende:
Ik zit erover te denken een Canon Powershot A80 te kopen, heb er al veel over gelezen en dit lijkt me wel wat. Is er iemand die me met goede argumenten tegen kan houden dit toestel te kopen (ja ik wil hem wel maar als er iets "slechts" aan is kan ik altijd nog iets anders kiezen).
ik denk niet dat de minolta aan jou eisen voldoen........?quote:Op maandag 1 maart 2004 23:52 schreef Lord_Of_Darkness het volgende:
[..]
qua functies?
niemand heeft mij nog een goede 5mpx met 7e optische zoom, en zn shutter kunnen opnoemen
quote:Op maandag 1 maart 2004 20:49 schreef Rekkie het volgende:
Ik denk er ernstig aan om een nieuwe camera te kopen.
Nu zit ik te twijfelen tussen de Z1 en de Z2 van Minolta?
Er zit ongeveer 100 euro prijsverschill tussen beide toestellen.
Is die 100 euro het waard om ipv de 'oude' Z1 de Z2 te kopen?
Wat is er nog meer ander dan het aantal pixels? (4 megapixel t.o.v 3,2)
Ik ben geen professioneel fotograaf, dus wat is mijn voordeel bij meer pixels?
Dan zoek ik ongeveer hetzelfde als jij. Ik heb gekeken naar een combinatie van een Canon EOS 300D met een Sigma 28-300 lens, maar die is niet lichtsterk genoeg (kan ook haast niet anders voor dat geld).quote:Op maandag 1 maart 2004 23:52 schreef Lord_Of_Darkness het volgende:
qua functies?
niemand heeft mij nog een goede 5mpx met 7e optische zoom, en zn shutter kunnen opnoemen
Over de verschillen tussen de Z1 en Z2. Even zoeken op dpreview.com had je dit document opgeleverd:quote:Op dinsdag 2 maart 2004 20:22 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Het wordt alleen maar moeilijkerquote:Strong visible chromatic aberrations in backlit or reflections in bright sunny conditions
Higher noise levels than the current crop of five megapixel digital cameras
Bij dpreview.com vind ik daar weinig van terug hoor? Die F828 heeft wel erg veel last van:quote:Op donderdag 4 maart 2004 13:01 schreef De_Klusjesman het volgende:
Die S7000 is nu voor ¤ 590 te krijgen maar heeft naar wat ik heb vernomen erg veel last van ruis. En die sony, ja dan zou ik denk ik eerder voor een 300D van Canon of 70D van Nikon gaan omdat je dan wel redelijk in dezelfde prijsklasse zit maar met veel meer uitbreidingsmogelijkheden.
quote:Strong visible chromatic aberrations in backlit or reflections in bright sunny conditions
Higher noise levels than the current crop of five megapixel digital cameras
Ik zou zeggen lees van alle drie de camera's de reviews op dpreview.com eens door, die testen een camera ontzettend uitgebreid en je ziet dus in een (flinke) oogopslag wat de verschillen zijn.quote:Op donderdag 4 maart 2004 18:42 schreef -Pepe- het volgende:
De volgende camera's lijken me wel wat:
Fujifilm FinePix S7000
http://www.kelkoo.nl/b/a/ps_7018246/124901.html
Nikon Coolpix 5700
http://www.kelkoo.nl/b/a/sbs/124901/7018281.html
Minolta DiMage A1
http://www.kelkoo.nl/b/a/ps_6881711/124901.html
Kan iemand vertellen over de verschillen tussen deze camera's, ervaringen?
En wat wordt er precies bedoeld met ruis van die S7000?
- Je kunt achteraf nog 'digitaal inzoomen', zodat je een 4mp afdruk kan maken van een deel van de opnamequote:Op zondag 29 februari 2004 22:14 schreef The.PhantoM het volgende:
[...]
Kan iemand mij het nut van 6 mp digicams uitleggen?
Een spiegelreflex zit niet op een camera, maar het is het hele systeem.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 14:39 schreef Bright het volgende:
Nu we dan toch bezig zijn: Kan iemand mij uitleggen waarom een spiegel-reflex op een digitale camera interessant is?
[Off-topic]quote:Op vrijdag 5 maart 2004 15:06 schreef JeroenH het volgende:
[..]
Een spiegelreflex zit niet op een camera, maar het is het hele systeem.
Voordelen van een digitale spiegelreflex boven een compactcamera:
- vele malen sneller (in-/uitschakelen, sluitertijdvertraging en shot-to-shot)
- veel minder ruis bij hoge ISO-waarden (je hoeft dus minder te flitsen en dat is veel mooier)
- grotere CCD --> grotere pixels --> groter dynamisch bereik (minder over-/onderbelichte stukken op een foto)
- door grotere CCD ook de mogelijkheid om kleine scherptediepte te kiezen (lukt je bij een compact never)
- snellere en meer nauwkeurige auto-focus dan compact
- direct bediende focus/zoom, veel sneller en nauwkeuriger dan fly-by-wire knopjes
- mogelijkheid objectieven te wisselen
- objectieven verkrijgbaar van veel hogere kwaliteit van compactcamera's
- doet veel langer met een accu omdat de LCD geen live preview geeft (dus zowel CCD als LCD zijn uitgeschakeld, dit spaart een boel energie)
- je kijkt direct door de lens, daardoor geen parallax, je ziet gelijk de scherptediepte en focus
Nadelen zijn er ook:
- groter en zwaarder
- duurder
- geen live preciew op je LCD
Thanks! Zal zaterdag kijken of ik ff bij je langs kan fietsenquote:Op vrijdag 5 maart 2004 15:13 schreef fotoloog het volgende:
[Off-topic]
Je foto is klaar!
[off-topic/]
Sorry - je hebt gelijk, maar een spiegelreflex is toch een reflectiesysteem waarbij een klein deel dat door de lens binnenkomt wordt afgebogen naar een viewer? (beetje kort door de bocht dan...)quote:Op vrijdag 5 maart 2004 15:06 schreef JeroenH het volgende:
[..]
Een spiegelreflex zit niet op een camera, maar het is het hele systeem.
- Waarom zou de reactietijd hoger zijn bij een sp.refl? Dat snap ik niet.quote:Voordelen van een digitale spiegelreflex boven een compactcamera:
- vele malen sneller (in-/uitschakelen, sluitertijdvertraging en shot-to-shot)
- veel minder ruis bij hoge ISO-waarden (je hoeft dus minder te flitsen en dat is veel mooier)
- grotere CCD --> grotere pixels --> groter dynamisch bereik (minder over-/onderbelichte stukken op een foto)
- door grotere CCD ook de mogelijkheid om kleine scherptediepte te kiezen (lukt je bij een compact never)
- snellere en meer nauwkeurige auto-focus dan compact
- direct bediende focus/zoom, veel sneller en nauwkeuriger dan fly-by-wire knopjes
- mogelijkheid objectieven te wisselen
- objectieven verkrijgbaar van veel hogere kwaliteit van compactcamera's
- doet veel langer met een accu omdat de LCD geen live preview geeft (dus zowel CCD als LCD zijn uitgeschakeld, dit spaart een boel energie)
- je kijkt direct door de lens, daardoor geen parallax, je ziet gelijk de scherptediepte en focus
'preview' bedoel je natuurlijk. Maar inderdaad, deze camera's zijn (ver) boven mijn budget. Groter? Ik wil de Minolta Dimage A1, ook niet echt een kleintje. Zijn die sp.refl. nog groter dan?quote:Nadelen zijn er ook:
- groter en zwaarder
- duurder
- geen live preciew op je LCD
veel vragen, en op sommige denk ik wel te kunnen antwoorden, maar dat laat ik maar aan de echt slimme overquote:Op maandag 8 maart 2004 13:08 schreef Bright het volgende:
knip
Laat mij het maar eens als eigenaar van zo'n ding al die vragen te beantwoorden.quote:Op maandag 8 maart 2004 13:08 schreef Bright het volgende:
[..]
Sorry - je hebt gelijk, maar een spiegelreflex is toch een reflectiesysteem waarbij een klein deel dat door de lens binnenkomt wordt afgebogen naar een viewer? (beetje kort door de bocht dan...)
Nee, alles wordt door een spiegel verbogen naar de viewer.
[..]
- Waarom zou de reactietijd hoger zijn bij een sp.refl? Dat snap ik niet.
- Minder ruis? Waarom dan? Tenslotte wordt juist een beetje extra licht van voor de CCD weggenomen, waardoor deze dus eigenlijk minder licht ontvangt.
bij een (D)SLR wordt er helemaal geen licht weggenomen. In een SLR zit een spiegeltje die opklapt op het moment dat de foto wordt genomen. Dus al het licht gaat bij focussen/compositie maken volledig naar de viewfinder, en daarna wordt de spiegel uit de baan van het licht gehaald, en wordt de CCD/CMOS. En minder ruis omdat er grotere receptoren in de CCD/CMOS gebruikt worden door het veel grotere oppervlak
- Grotere CCD, ok, dat kan verklaren dat je betere foto's krijgt met minder licht. Maar waarom wordt zo'n grotere CCD dan niet in een 'conventionele' digitale camera gebruikt?
Omdat een grotere CCD duurder is, en de lenzen ook groter moeten zijn. Dus minder compact
- Waarom zou de auto-focus beter zijn? Dat werkt toch altijd via de CCD? Of wordt het licht afgevangen nog voor de infrarood-filter, waardoor met IF kan worden gefocussed?
geen idee, weet alleen wel dat het in praktijk zo is![]()
- Betere objectieven, komt denk ik doordat deze sp.refl. nog in een duurdere klasse zitten (semi- en profi) en heeft niks met de techniek of de camera te maken.
Doordat het systeem ontworpen is voor 35mm film, zijn er gewoon grotere lenzen nodig. En omdat er professioneel met deze lenzen ook professioneel gewerkt wordt, zijn de eisen hoger.
- Je doet inderdaad langer met een batterij omdat de viewfinder geen stroom vreet.
- Waarom zou de scherpte-diepte en focus direct door de lens beter te zien zijn? Als een beter LCD wordt gebruikt, dan heb je dat toch ook? Je ziet dan tenminste direct van de foto uiteindelijk zal worden.
Nee, het echte beeld is vele male scherper en helderder dan een EVF.
'preview' bedoel je natuurlijk. Maar inderdaad, deze camera's zijn (ver) boven mijn budget. Groter? Ik wil de Minolta Dimage A1, ook niet echt een kleintje. Zijn die sp.refl. nog groter dan?
Een fototje van mijn 10D met een sigma 70-200 f/2.8 EX lens zal het wel even duidelijk maken
foto 1
foto 2
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |