Ik vroeg me af in hoeverre andere ouders bezig zijn met de toekomst van hun kind. Ik ben benieuwd naar jullie gevoelens, ideeen en ervaringen mbt de toekomst van je kind.
Ik zie alleen niet of het een jongetje of meisje is.
quote:Als je nou ff op het geboortekaartje kijkt...
Op maandag 12 januari 2004 13:34 schreef jojomen4 het volgende:
Wat een lieve fotos van je kindje![]()
Ik zie alleen niet of het een jongetje of meisje is.
![]()
![]()
![]()
De kinderen die geboren waren tussen oktober 2000 en september 2001 waren nu aan de beurt voor inschrijving. Katja krijgt dus volgend jaar haar brief.
Voor de zekerheid ook nog maar even de school gemaild, want dit systeem werkt natuurlijk alleen maar als de scholen ook geen inschrijvingen accepteren van kinderen die nog geen brief hebben gehad.
De directeur verzekerde mij dat dat ook echt niet gebeurde en dat het voordeel van dit systeem is dat er geen wachtlijsten zijn, dat iedereen even veel kans maakt en dat je dus niet de situatie krijgt dat mensen hun kind al in gaan schrijven als ze zwanger zijn.
Het nadeel is dat je er zelf zo weinig invloed op hebt of je kind op de school van je keus terecht komt.
Ik vind het echt het belangrijkst dat de school op loopafstand is en dat er geen gevaarlijke wegen overgestoken moeten worden.
Zag dat anderen ook een link van de school erbij zetten, vind ik ook wel leuk
Bij deze.
[Dit bericht is gewijzigd door jessie op 12-01-2004 15:15]
Christan gaat (aaargh, dit jaar al! Het gaat veel te hard!) naar deze school: http://www.bsv.nu/
quote:Ik zag alleen de fotow, sorry hoor.
Op maandag 12 januari 2004 13:36 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Als je nou ff op het geboortekaartje kijkt...
Wij vonden het erg moeilijk om te kiezen en hebben uiteindelijk voor deze school gekozen, omdat ze les op maat geven en omdat ze relatief kleine klassen hebben.
Voor de rest fantaseer ik er op los wat voor een beroep ze later zal gaan kiezen en naar wat voor een vrouw ze uit zich zal ontwikkelen
Daar gaat Damey na de zomer vakantie naar toe.
Het is de dichtsbijzijnde en de enige openbare basisschool in de directe omgeving. Wat we dus fatsoenlijk lopend af kunnen leggen.
De peuterspeelzaal zit daar ook in een zijstraat dus dat wordt geen probleem als Duncan strax op de psz zit en Damey op de kleuterschool.
quote:thanx, ik vind haar foto's ook errug leuk, het is dus een lief meisje, maar dat het een meisje is had je inmiddels al begrepen..
Op maandag 12 januari 2004 13:34 schreef jojomen4 het volgende:
Wat een lieve fotos van je kindje![]()
Ik zie alleen niet of het een jongetje of meisje is.
![]()
![]()
![]()
quote:Jij als ouder bent toch degene die bepaalt naar welke school je kind gaat...
Op maandag 12 januari 2004 13:37 schreef livelink het volgende:
Het nadeel is dat je er zelf zo weinig invloed op hebt of je kind op de school van je keus terecht komt.
quote:Dat klinkt goed Phileine, een goede sfeer op school is erg belangrijk, prettig ook dat de school in de buurt staat, maar dat is voor mij niet doorslaggevend.
Op maandag 12 januari 2004 13:43 schreef phileine het volgende:
Ze doen gewoon erg hun best om er iets leuks en bijzonders van te maken, de sfeer is goed. Voor een basisschool vinden we het ook gewoon erg belangrijk dat ie in de buurt is, omdat de kans dan veel groter is dat de meeste klasgenootjes ook in de buurt wonen.
Dus ja, wij hebben er zeker al over nagedacht, al voelt het nog wel heel ver weg.
quote:Idd, met het topic doelde ik niet alleen op de keuze voor de toekomstige school, maar ook verder.
Op maandag 12 januari 2004 14:43 schreef moussy het volgende:
Voor de rest fantaseer ik er op los wat voor een beroep ze later zal gaan kiezen en naar wat voor een vrouw ze uit zich zal ontwikkelen
quote:Jammer dat je het leven zo somber inziet.
Op maandag 12 januari 2004 20:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Kinderen hebben geen toekomst, wereld gaat naar de klote, dus party while it lasts
Ik heb nog even de websites bekeken van hierboven genoemde links, er zitten leuke tussen!!
quote:Zie het leven helemaal niet sober,
Op maandag 12 januari 2004 20:44 schreef melonovy het volgende:[..]
Jammer dat je het leven zo somber inziet.
Hij heeft de hersens voor Havo, maar mist een stukje concentratie (ADD), waardoor hij wellicht een onvoldoende score op zijn cito haalt. (Over 4 weken of zo!)
Gelukkig wordt op de school die onze voorkeur heeft een kind op de mavo, die meer in zijn mars heeft, in het eerste jaar al doorgeschoven naar een hoger niveau, dus, als het er in zit, komt het er ook wel uit.
Hij wil paleontoloog worden, maar is er al achter dat dat in beginsel niet zo goed verdient. We hebben hem dus aangeraden om te denken over een ander beroep, wat misschien wel erbij aansluit en makkelijker te realiseren is, zoals geschiedenisleraar. Kan al met havo en daarna de lerarenopleiding. Hij zou dan als volwassene toelatingsexamen kunnen doen op een universiteit en alsnog de studie paleontologie doen, als hij daar dan nog steeds interesse in heeft.
Verder denkt hij ook na over hoe lang alles duurt. Dus vanaf nu tot zijn eerste betaaldag! Ik kan me dus niet aan de indruk onttrekken dat hij liever niet al te lang wil studeren.
Maar ach, we zien wel. Eerst over 4 weken die cito maar eens afwachten.
En jullie allemaal succes met het vinden van een leuke basisschool. Hopenlijk hebben jullie kids ook zo'n fantastische lagere schooltijd!
quote:Hoogte ouderbijdrage en wat daarvoor gerealiseerd wordt.
Op dinsdag 13 januari 2004 07:11 schreef Rewimo het volgende:
Gia (handig, iemand met ervaring met scholen), wat zijn voor jou de sterke punten van een basisschool? Wat is belangrijk om op te letten als je een school kiest?
Is bij ons geloof ik ongeveer 25 euro voor 2 kinderen. Ze krijgen dan een kadootje met sinterklaas, of 3 euro voor de suprise. Met kerst krijgen ze een eenvoudig kerstdiner, of er wordt een kerstmarkt gehouden. Ook met carnaval krijgen ze van alles, drinken, snoep, chips. Verder is er nog een spelletjesdag, avond4daagse en speeltuindag/schoolreisje. (wisselt af per jaar)
Dus best veel voor 12,50.
Verder vind ik het ook belangrijk hoe de overblijfregeling verzorgd wordt. Krijgen ze drinken of moet het kind het zelf meebrengen? Hoeveel ouders op hoeveel kinderen? Wat kost overblijven?
Voor zover wat de ouders aangaat.
Voor de kinderen is het belangrijk dat er een prettige sfeer hangt. Versierde gangen (werkstukken!) vrolijke klaslokalen. Niet te grote klassen.
Speelplaats gescheiden in onderbouw en bovenbouw, of apart speelkwartier.
Ook fijn om te weten is of er onderwijsassistenten zijn, of er gebruik gemaakt wordt van remedial teachers. Of er extra aandacht is voor kinderen die het wat moeilijker vinden.
En uiteraard niet onbelangrijk is de grootte van de school.
Ik vond een kleinere school wel prettig, anderen vinden een hele grote school fijner. Dat is maar net waar je voor kiest.
De afstand naar school en of er drukke wegen overgestoken moeten worden.
Of de school openbaar of bijzonder is, maakt volgens mij niet zo heel veel uit. Tenminste hier niet. (Katholiek)
Misschien dat gereformeerde scholen wat godsdienstiger zijn ingesteld en dan is het maar net wat je wilt.
Ik heb voor deze school gekozen, omdat ik er vroeger zelf op heb gezeten en het altijd een erg fijne school vond. Ik kende sommige leerkrachten dus al, wat wel prettig was.
Het is misschien ook handig, als je nog niks van een school weet, om aan andere ouders te vragen hoe die school bevalt. Als ouders enthousiast reageren, dan zit het wel goed, reageren ze niet zo enthousiast of hebben ze opmerkingen over het reilen en zeilen, dan weet je dat in elk geval en kun je dat meenemen in je beslissing. Vooral als er meer scholen in je buurt zijn.
Christans school is een particuliere school die wordt gerund door een vereniging van ouders (is een heel apart systeem dus). Het schoolgeld is hoog maar daarvan wordt dus de hele school onderhouden. Grote voordelen vind ik de kleine klassen (kleuters 15, daarna maximaal 30 kinderen), en de vele buitenschoolse activiteiten. Er is een continurooster, dus alle kinderen blijven over (zal eens even informeren naar dat drinken trouwens ). De school hangt geen bepaalde godsdienst aan, maar de kinderen krijgen wel les over alle godsdiensten. Ik vind het allemaal erg positief klinken (wie meer wil weten moet maar even op de site neuzen, die ik in mijn eerste bericht heb genoemd).
quote:Wat ik erg belangrijk zou vinden is dat ik van te voren zou willen weten hoeveel kans er is dat mijn kinderen in de klas komen bij deeltijd mensen. Als ik nu op mijn stageschool kijk, dan is het de ene dag leraar a, de tweede dag leraar b, dan nog een keer leraar c enzovoort. Dit lijkt me absoluut niet prettig voor kinderen!
Op dinsdag 13 januari 2004 07:46 schreef Gia het volgende:[..]
Hoogte ouderbijdrage en wat daarvoor gerealiseerd wordt.
Is bij ons geloof ik ongeveer 25 euro voor 2 kinderen. Ze krijgen dan een kadootje met sinterklaas, of 3 euro voor de suprise. Met kerst krijgen ze een eenvoudig kerstdiner, of er wordt een kerstmarkt gehouden. Ook met carnaval krijgen ze van alles, drinken, snoep, chips. Verder is er nog een spelletjesdag, avond4daagse en speeltuindag/schoolreisje. (wisselt af per jaar)
Dus best veel voor 12,50.Verder vind ik het ook belangrijk hoe de overblijfregeling verzorgd wordt. Krijgen ze drinken of moet het kind het zelf meebrengen? Hoeveel ouders op hoeveel kinderen? Wat kost overblijven?
Voor zover wat de ouders aangaat.
Voor de kinderen is het belangrijk dat er een prettige sfeer hangt. Versierde gangen (werkstukken!) vrolijke klaslokalen. Niet te grote klassen.
Speelplaats gescheiden in onderbouw en bovenbouw, of apart speelkwartier.
Ook fijn om te weten is of er onderwijsassistenten zijn, of er gebruik gemaakt wordt van remedial teachers. Of er extra aandacht is voor kinderen die het wat moeilijker vinden.En uiteraard niet onbelangrijk is de grootte van de school.
Ik vond een kleinere school wel prettig, anderen vinden een hele grote school fijner. Dat is maar net waar je voor kiest.De afstand naar school en of er drukke wegen overgestoken moeten worden.
Of de school openbaar of bijzonder is, maakt volgens mij niet zo heel veel uit. Tenminste hier niet. (Katholiek)
Misschien dat gereformeerde scholen wat godsdienstiger zijn ingesteld en dan is het maar net wat je wilt.Ik heb voor deze school gekozen, omdat ik er vroeger zelf op heb gezeten en het altijd een erg fijne school vond. Ik kende sommige leerkrachten dus al, wat wel prettig was.
Het is misschien ook handig, als je nog niks van een school weet, om aan andere ouders te vragen hoe die school bevalt. Als ouders enthousiast reageren, dan zit het wel goed, reageren ze niet zo enthousiast of hebben ze opmerkingen over het reilen en zeilen, dan weet je dat in elk geval en kun je dat meenemen in je beslissing. Vooral als er meer scholen in je buurt zijn.
quote:Grappig dat je dit noemt Troel; ik had ook niet verwacht dat dit prettig voor de kinderen zou zijn! Wij hebben op school heel veel part-times en ik merk niet dat het voor de kinderen/ouders een probleem is. Het gaat volgens mij meer om de vastigheid, elke maandag en dinsdag heb ik juf/meester die en die en de rest van de week die ander.
Op dinsdag 13 januari 2004 09:15 schreef Troel het volgende:
Wat ik erg belangrijk zou vinden is dat ik van te voren zou willen weten hoeveel kans er is dat mijn kinderen in de klas komen bij deeltijd mensen. Als ik nu op mijn stageschool kijk, dan is het de ene dag leraar a, de tweede dag leraar b, dan nog een keer leraar c enzovoort. Dit lijkt me absoluut niet prettig voor kinderen!
quote:Nou, hier is het dus niet elke week hetzelfde, als dat wel zo is, dan is het alweer wat minder erg denk ik wel ja.
Op dinsdag 13 januari 2004 09:24 schreef just me het volgende:[..]
Grappig dat je dit noemt Troel; ik had ook niet verwacht dat dit prettig voor de kinderen zou zijn! Wij hebben op school heel veel part-times en ik merk niet dat het voor de kinderen/ouders een probleem is. Het gaat volgens mij meer om de vastigheid, elke maandag en dinsdag heb ik juf/meester die en die en de rest van de week die ander.
quote:Ma en di heeft mijn dochter juf a en de andere dagen juf b, mijn dochter vindt dat geweldig. Juf a heeft nml een sportschool samen met haar man en doet kinderaerobics met de kinderen op maandag. Terwijl juf b op vrijdag ook gym geeft, maar dan wat liedjes-dansjes doet. En zo vullen de juffen elkaar aan. De één doet dit heel erg leuk, de ander dat.
Op dinsdag 13 januari 2004 09:15 schreef Troel het volgende:[..]
Wat ik erg belangrijk zou vinden is dat ik van te voren zou willen weten hoeveel kans er is dat mijn kinderen in de klas komen bij deeltijd mensen. Als ik nu op mijn stageschool kijk, dan is het de ene dag leraar a, de tweede dag leraar b, dan nog een keer leraar c enzovoort. Dit lijkt me absoluut niet prettig voor kinderen!
Wat Troel schrijft is idd ook van belang, ik heb het zelf meegemaakt dat ik een week tijd 3 soms 4 verschillende leraren had, en ze zaten niet echt op dezelfde lijn, en dat heb ik als heel erg vervelend ervaren.
Tegenwoordig kun je er haast niet aan ontkomen dat er 2 leraren voor dezelfde groep staan, maar zolang er een vaste regelmaat in zit en beide leerkrachten grotendeels op 1 lijn zitten heb ik er geen bezwaar tegen.
quote:Bij ons hebben veel klassen ook duo-banen, en dan dus wel op vaste dagen.
Op dinsdag 13 januari 2004 09:15 schreef Troel het volgende:[..]
Wat ik erg belangrijk zou vinden is dat ik van te voren zou willen weten hoeveel kans er is dat mijn kinderen in de klas komen bij deeltijd mensen. Als ik nu op mijn stageschool kijk, dan is het de ene dag leraar a, de tweede dag leraar b, dan nog een keer leraar c enzovoort. Dit lijkt me absoluut niet prettig voor kinderen!
Voor de onderbouw vind ik dat minder prettig, het hele jaar dezelfde juf lijkt mij fijner voor die kinderen.
Voor de bovenbouw vind ik de afwisseling juist goed. Dan wennen ze vast aan het systeem van de middelbare school: Elke 50 minuten een andere leerkracht.
quote:Als ik dit vergelijk met de school van mijn kinderen, is er qua onderwijs geen verschil, ook niet wat betreft buitenschoolse activiteiten. De kleuterklassen hebben maximaal 20 kinderen, de rest ongeveer 30. Als dat er eens een keertje meer zijn, dan wordt er met die klas ook meer in aparte groepjes gewerkt.
Op dinsdag 13 januari 2004 09:15 schreef Rewimo het volgende:
Dank je voor de tips!![]()
Christans school is een particuliere school die wordt gerund door een vereniging van ouders (is een heel apart systeem dus). Het schoolgeld is hoog maar daarvan wordt dus de hele school onderhouden. Grote voordelen vind ik de kleine klassen (kleuters 15, daarna maximaal 30 kinderen), en de vele buitenschoolse activiteiten. Er is een continurooster, dus alle kinderen blijven over (zal eens even informeren naar dat drinken trouwens
). De school hangt geen bepaalde godsdienst aan, maar de kinderen krijgen wel les over alle godsdiensten. Ik vind het allemaal erg positief klinken (wie meer wil weten moet maar even op de site neuzen, die ik in mijn eerste bericht heb genoemd).
Er is dus weinig verschil en toch kost het mij maar 25 euro per jaar.
Ik zou dus niet kiezen voor zo'n particuliere school, vanwege de hoge kosten.
(Trouwens: 30 kinderen is geen kleine groep!)
Wij hebben hier in de buurt verschillende scholen, een openbare, een Katholieke, een een Jenaplan (vast nog meer maar deze ken ik goed). Ik heb zelf op de Katholieke gezeten, een erg fijne school. Helaas is deze heel groot geworden. Ze zijn nu bezig om er een verdieping bovenop te zetten. Wij willen Bram eigenlijk geen gelovige opvoeding geven maar wat bijbelkennis vind ik toch wel bij de opvoeding horen.
Ook de openbare is erg groot en ik heb gehoord dat daar haast geen kinderen meer aangenomen worden, ze hebben een hele lange wachtlijst (mijn vriendin wilde haar zoontje inschrijven toen hij 2 was en kwam er niet meer tussen, de broertjes en zusjes van kinderen die er al opzitten hebben voorrang en daarmee zat de klas al vol).
De Jenaplan lijkt mij ook een hele fijne school maarja ik weet nog helemaal niet of dat ook bij Bram past dat Jenaplanonderwijs. Het idee spreekt mij wel erg aan maar het moet natuurlijk wel geschikt zijn voor je kind.
Kortom ik wacht nog even af en hou mijn oren en ogen goed open voor ervaringen op deze scholen. Gelukkig heb ik nog wel even voordat ik hem echt moet inschrijven.
Karin wat je schrijft herken ik goed, ik heb op een christelijke school gezeten, terwijl er 2 scholen bij in de straat zaten, echter dit was een katholieke en een openbare. Mijn ouders vonden het belangerijk dat ik op een christelijke school zat. Ik had geen klasgenootjes in de buurt wonen, maar had wel vriend(inne)tjes in de straat en buurt.
Melonovy, die school aan de Sumatralaan ken ik niet. Ik heb zelf trouwens altijd een hekel aan naar school gaan gehad. Zowel de lagere school als de middelbare school vond ik vreselijk. Een van de nadelen van kinderen krijgen was dat ik weer in aanraking zou komen met scholen. De gebouwen staan me al tegen. Ik verwacht dus niet dat ik veel wil participeren in een school. Dat gedeelte moet John maar voor zijn rekening nemen. Als er zo'n grote betrokkenheid wordt verwacht haak ik juist af.
quote:Mooi is juist dat dat bij middelbare scholen juist andersom is. Ik heb vroeger op een "school met den bijbel" gezeten. Eigenlijk nooit iets van andere godsdiensten meegekregen (behalve van klasgenoten, ik zat op school in de Millinxstraat (
Op dinsdag 13 januari 2004 14:13 schreef livelink het volgende:
Karin, op een openbare school wordt meestal ook wel godsdienstles gegeven, met als grote voordeel (vind ik zelf) dat er meerdere religies aan bod komen. Ik vind bijbelkennis ook wel belangrijk, maar een kinderbijbel voldoet mijns inziens ook. Dat deel van de opvoeding ben ik best bereid zelf te geven.
Om ontopic te reageren:
Ik en mijn vrouw (Loena-Tik, beter ingevoerd in OUD ) hebben weloverwogen gekozen voor de Montessorischool voor onze oudste die in maart 4 jaar wordt. We zijn een drietal scholen in de buurt afgeweest (openbaar, Mont. en PC) en die sprak ons (en ons binkie zelf) het meest aan.
Loena heeft op een van die scholen in de buurt gezeten en wilde juist persé niet dat hij naar die school zou gaan vanwege het beleid.
Waarom Montessori?
Het lesgeven op niveau: onze oudste is al heel lang bezig met bijvoorbeeld het schrijven van letters. Wij pushen niets, hij vindt het zelf leuk. Op Mont. worden dat soort zaken gestimuleerd en kan hij in zijn eigen tempo dat soort dingen doen.
quote:Dat gaat vaak vanzelf
Op dinsdag 13 januari 2004 14:28 schreef melonovy het volgende:
Maar ik 't wil niet zo ver laten komen dat ik de onbetaalde onderwijsassitesterende ouder word.
quote:o
Op dinsdag 13 januari 2004 14:40 schreef just me het volgende:[..]
Dat gaat vaak vanzelf
Ik heb eens stage gelopen op een basisschool en idd er waren steeds dezelfde ouders (vaak moeders) die opdraaide voor de klusjes voor ouders... Jammer is dat.
quote:Toevallig gereformeerd-vrijgemaakt?
Op dinsdag 13 januari 2004 14:38 schreef Grijs het volgende:
Daan gaat straks naar de school die banden heeft met onze kerk (gereformeerd).
quote:Tegenwoordig bestaan er kerndoelen waaraan elke school moet voldoen. In die kerndoelen is het gebied levensbeschouwing ook opgenomen. Elke school moet aandacht besteden aan alle belangrijke religies en andere levensbeschouwing (christendom, islam, jodendom, boeddhisme, hindoeïsme... ik geloof dat dat ze waren). Dit wordt Geestelijke stromingen genoemd. Hierbij gaat het vooral om kennisoverdracht.
Op dinsdag 13 januari 2004 11:54 schreef Karin het volgende:
Wij willen Bram eigenlijk geen gelovige opvoeding geven maar wat bijbelkennis vind ik toch wel bij de opvoeding horen.
quote:Wat helemaal niets bijzonders is op die leeftijd. Onze oudste las met 2,5 jaar al de letters op zijn blokken en toch is het maar een goede middenmoter nu in groep 8.
Op dinsdag 13 januari 2004 14:36 schreef Five_Horizons het volgende:Het lesgeven op niveau: onze oudste is al heel lang bezig met bijvoorbeeld het schrijven van letters.
Geloof me, de kunstjes die ze kennen op hun vierde geven nog niet hun intelligentie weer. Je hoeft daar dan ook zeker de schoolkeuze niet op te baseren.
Maar, ik weet het, iedere ouder denkt dan zijn/haar kind erg intelligent is. Ik was zelf niet anders.
quote:Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Wil overigens nog niet zeggen dat dat kind ook hoogbegaafd is op alle gebied. Vaak zijn hoogbegaafden goed op één vlak.
Op dinsdag 13 januari 2004 23:21 schreef poemojn het volgende:
Soms wel... ik ken iemand die zichzelf had leren lezen toen hij 2,5 jr oud was, tot stomme verbazing van zijn ouders (bij het voorlezen bleek hij mee te lezen), en die nu inderdaad hoogbegaafd blijkt te zijn.
Schiet dan dus niet echt op om een niveau hoger te gaan zitten, als je op andere gebieden niet meekunt.
Ik ken ook een kindje en dat was volgens de ouders ook hoogbegaafd en moest een klas overslaan. Zo gebeurde het ook. Kind is van eind oktober, dus zoveel verschil is er niet met de rest van de klas. Maar nu in groep 6 klaagt die moeder steen en been over de grote hoeveelheid huiswerk. Terwijl mijn zoon, die net 3 maanden ouder is, en dus geen klas heeft overgeslagen, er totaal geen probleem mee heeft.
('t is niet echt van belang, maar de betreffende kennis scoorde echt op álle gebieden hoogbegaafd, en had inderdaad problemen met school: niet uitdagend genoeg, onderpresteren, enz.)
quote:Ik ken het probleem. In de klas van mijn oudste zitten een paar kinderen die echt heel intelligent zijn. Van één kind weet ik dat de ouders zich zorgen maken voor volgend jaar, voortgezet onderwijs.
Op dinsdag 13 januari 2004 23:55 schreef poemojn het volgende:
Leuk, die website zocht ik!('t is niet echt van belang, maar de betreffende kennis scoorde echt op álle gebieden hoogbegaafd, en had inderdaad problemen met school: niet uitdagend genoeg, onderpresteren, enz.)
Mijn man en ik hadden vroeger hetzelfde probleem. Het makkelijk hebben op de basisschool om vervolgens in de problemen te komen als je op je niveau moet presteren.
Ik had het advies VWO, maar ben uiteindelijk met moeite voor de havo geslaagd.
Er zou op basisscholen meer aandacht moeten zijn voor de slimmeriken, of een aantal aparte scholen. Wellicht doen die er een jaartje korter over. Ze moeten tenslotte ook langer naar het voortgezet onderwijs.
quote:Idd.
Op dinsdag 13 januari 2004 18:41 schreef poemojn het volgende:[..]
Toevallig gereformeerd-vrijgemaakt?
quote:Ikzelf ging vroeger met de bus naar school, totdat ik oud genoeg was om naar school te fietsen (ongeveer vanaf groep 5). Ik heb dat nooit vervelend gevonden, waarschijnlijk ook omdat ik vriendinnetjes in de buurt had wonen, die bij mij in de klas zaten.
't Is nog erg ver weg, ik ben net 16 weken zwanger, maar wij discussiëren hier ook over de vraag wat beter is: een vrijgemaakte school op een eindje reizen met alle kinderen 'van de kerk', of een christelijke school op 5 minuten lopen. Gelukkig hebben we nog even de tijd om te kiezen.
quote:Ik heb zelf in Haaksbergen op de PC school gezeten. Dat was drie kilometer fietsen, vanaf groep 5 gingen we op de fiets. Groep 1 tot en met 4 had autopool.
Op donderdag 15 januari 2004 16:25 schreef Grijs het volgende:[..]
Idd.
[..]Ikzelf ging vroeger met de bus naar school, totdat ik oud genoeg was om naar school te fietsen (ongeveer vanaf groep 5). Ik heb dat nooit vervelend gevonden, waarschijnlijk ook omdat ik vriendinnetjes in de buurt had wonen, die bij mij in de klas zaten.
Verder heb ik altijd veel met de kinderen uit onze straat gespeeld, waarbij lang niet iedereen bij elkaar op school (en al zeker niet in de klas) zat.
Ik denk dat ik daardoor niet negatief tegenover de afstand van de school sta.
Ik speelde niet tot nauwelijks met buurtgenootjes. Was ook niet echt een buitenspeler hoor. Bij een aantal lag ik er helemaal uit, bij sommige anderen kon ik wel meedoen als ik dat wilde. Dat was waarschijnlijk wel anders geweest als ik op de school van onze buurt naar school was gegaan.
Ondanks dat ben ik blij da tik op mijn schooltje heb gezeten. Ik heb er heel veel geleerd en ga nog met veel mensen om die ik daar heb leren kennen. Het klinkt misschien grof, maar volgens mij heb ik daar meer normen en waarden meegekregen dan anders op het buurtschooltje.
quote:Zeer herkenbaar
Op woensdag 14 januari 2004 00:03 schreef Gia het volgende:
Mijn man en ik hadden vroeger hetzelfde probleem. Het makkelijk hebben op de basisschool om vervolgens in de problemen te komen als je op je niveau moet presteren.Ik had het advies VWO, maar ben uiteindelijk met moeite voor de havo geslaagd.
Ik ben altijd een goede leerling geweest, ik kreeg op de basisschool weinig uitdagingen, ik was een slimme leerling die alles vlot begreep, ik had lesjes snel af, maar kreeg nooit wat extra werk. Ik keek altijd verder in de boeken, naar wat komen ging, maar werd hier voor gewaarschuwd door leerkrachten, ik moest niet zo veel willen... Ik vond dit allemaal niet zo leuk en wilde naar een andere school, maar mijn ouders en mijn leraar vertelde me dat het op een andere school hetzelfde zou zijn, en daar moest ik het maar mee doen...
Ik had op de basisschool naar de cito havo/vwo advies gekregen, heb ook in een hao/vwo brugklas gezeten. Ik snapte alles wel, hoefde daarweinig moeite voor te doen, maar ik had ook niet de motivatie om er iets voor te doen. Een mavo-mentaliteit volgens mijn mentoor en daar ging ik, fluitend naar de MAVO, lekker simpel...
Ik kon me ook niet consentreren op woorden leren, dus voor talen scoorde ik slecht. Wiskunde, scheikunde, biologie, economie dat waren de vakken die ik duidelijk vond, heel concreet en nog leuk ook...
Na de MAVO heb ik dus SPW gedaan, maar daar heb ik ook erg weinig moeite voor hoeven doen, af en toe zat ik achter de computer om mooie werkstukken in elkaar te zetten. Als ik de leerstof een keer gelezen had was dat voldoende. En zo slaagde ik ook met gemak voor deze opleiding.
Toen ik op de toekomstige school (montessori) van Chiara was, realiseerde ik me dat dit type onderwijs zo onwijs goed bij mij had gepast.
quote:Klopt, Timo heeft hem gehad, maar hij gaat ws gewoon naar dezelfde school als Merijn gaat
Op maandag 12 januari 2004 13:37 schreef livelink het volgende:
De kinderen die geboren waren tussen oktober 2000 en september 2001 waren nu aan de beurt voor inschrijving. Katja krijgt dus volgend jaar haar brief.
quote:Bij ons is de klas maximaal 20 lln.............. gewon een kleine school !
Op dinsdag 13 januari 2004 09:15 schreef Rewimo het volgende:
Dank je voor de tips!![]()
Christans school is een particuliere school die wordt gerund door een vereniging van ouders (is een heel apart systeem dus). Het schoolgeld is hoog maar daarvan wordt dus de hele school onderhouden. Grote voordelen vind ik de kleine klassen (kleuters 15, daarna maximaal 30 kinderen), en de vele buitenschoolse activiteiten. Er is een continurooster, dus alle kinderen blijven over (zal eens even informeren naar dat drinken trouwens
). De school hangt geen bepaalde godsdienst aan, maar de kinderen krijgen wel les over alle godsdiensten. Ik vind het allemaal erg positief klinken (wie meer wil weten moet maar even op de site neuzen, die ik in mijn eerste bericht heb genoemd).
quote:Ik werk op een basisschool en ik hoop dat wij "onze" kinderen een veilige leefomgeving kunnen bieden
Op donderdag 15 januari 2004 23:33 schreef miendobbelsteen het volgende:
Ik ben bang voor Jesse's toekomst, zeker nu met al die moorden (de conrector in Den Haag en de directeur in Delft).
Het is een afschuwelijk geweldadige wereld en ik vrees dat dit alleen maar erger wordt [afbeelding]
quote:Ik heb diep respect voor leraren, zeker na het tragische gebeuren rondom dhr. van Wieren
Op donderdag 15 januari 2004 23:35 schreef just me het volgende:[..]
Ik werk op een basisschool en ik hoop dat wij "onze" kinderen een veilige leefomgeving kunnen bieden
quote:*slik* 40?
Op donderdag 15 januari 2004 20:19 schreef Rewimo het volgende:
In de praktijk worden de klassen vaak gesplitst, heb ik op de site van de school gelezen. Tja, ik heb zelf nog met 40 in de klas gezeten op de lagere school
Ik zat zo'n 28 jaartjes geleden maar met 30-en in een klas.
En dat vonden we al wel veel.
Mijn kids zitten nog steeds met 30 kinderen in de klas, dus veel veranderd is er niet.
Mijn vader heeft ook jarenlang les gegeven, die heeft nog wel klassen van 50 (!) leerlingen gehad.
quote:Ik ben dus ook een goede leerling geweest op de basisschool... als voorbereiding op het middelbaar onderwijs werkten we met weektaken... op maandagmiddag had ik de mijne af
Op donderdag 15 januari 2004 20:02 schreef melonovy het volgende:Ik ben altijd een goede leerling geweest, ik kreeg op de basisschool weinig uitdagingen, ik was een slimme leerling die alles vlot begreep, ik had lesjes snel af, maar kreeg nooit wat extra werk. Ik keek altijd verder in de boeken, naar wat komen ging, maar werd hier voor gewaarschuwd door leerkrachten, ik moest niet zo veel willen... Ik vond dit allemaal niet zo leuk en wilde naar een andere school, maar mijn ouders en mijn leraar vertelde me dat het op een andere school hetzelfde zou zijn, en daar moest ik het maar mee doen...
Als echte streber wilde ik altijd tienen halen, dus gelukkig leerde ik wel , dat heeft me dus niet opgebroken op de middelbare school. Ik weet wel dat die leraar tegen mijn vader heeft gezegd dat ik het VWO niet zou redden
. Mijn vader heeft toen gezegd dat hij me wel langs zou sturen met mijn diploma.... zijn lievelingen zijn door hem allemaal op VWO gezet en binnen een jaar naar de MAVO gezet. Een jaar later was hij teruggezet naar groep drie en weer een tijdje later is hij naar Afrika gegaan. Zodra ik hoorde dat hij weer terug was en op dezelfde school werkte, is er van de directeur een mailtje uitgegaan met een kopie van mijn diploma! Mijn vader was inmiddels overleden, maar als hij nog had geleefd, weet ik zeker dat hij persoonlijk langs was gegaan
Mijn CITO gaf overigens wel VWO-advies, maar ik was zo zenuwachtig, dat ik buiten de hokjes had gekleurd
, waardoor ik niet de score heb gehad die ik verdiend heb
En nee, de leraar wilde daar niets aan doen
Maar Dick, ik vind je nog steeds geweldig
! Jammer dat je twee maanden later gestopt bent met lesgeven...
quote:Een beetje laat, maar ik zag het topic ook wat laat.
Op dinsdag 13 januari 2004 23:17 schreef Gia het volgende:[..]
Wat helemaal niets bijzonders is op die leeftijd. Onze oudste las met 2,5 jaar al de letters op zijn blokken en toch is het maar een goede middenmoter nu in groep 8.
Geloof me, de kunstjes die ze kennen op hun vierde geven nog niet hun intelligentie weer. Je hoeft daar dan ook zeker de schoolkeuze niet op te baseren.
Maar, ik weet het, iedere ouder denkt dan zijn/haar kind erg intelligent is. Ik was zelf niet anders.
Ik denk niet dat jij je hebt verdiept in wat Montessori-onderwijs inhoudt. Op elk vlak kun je daar "voorlopen" of "achterlopen", maar nu wordt er daadwerkelijk iets mee gedaan, in tegenstelling tot de gemiddelde basisschool. Je kunt nu gewoon doorgaan naar het volgende boekje in plaats van te moeten wachten.
Ik heb zelf op de basisschool een wat vooruitstrevende docent gehad. Ik was op de basisschool een bovengemiddelde leerling en ik verveelde me stierlijk. Ik wilde evenwel geen klas overslaan, dus kreeg ik extra werk aangeboden op een niveau van een klas hoger. En dat is zo'n beetje het Montessori-principe (in een heel klein note(n)dopje)
Over dat het kunnen lezen en schrijven normaal is op die leeftijd?
Absoluut niet! Ik heb toch een redelijk referentiekader (neefjes van mijn zoontje, mijzelf, klasgenootjes) en wat hij nu aan interesse toont in bijvoorbeeld lezen en schrijven, laat mij zien dat het Montessorisysteem perfect is. (voor hem)
Dat sommigen overigens hun kroost intelligent vinden, zegt meer over de ouders dan over de kinderen. (in veel gevallen)
[Dit bericht is gewijzigd door Five_Horizons op 22-01-2004 21:36]
Leuk voorbeeld hiervan is de reclame van MacDonald's waarbij het kind achterin de M herkent, als het symbool voor de Mac.
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 21:14 schreef Five_Horizons het volgende:Dat sommigen overigens hun kroost intelligent vinden, zegt meer over de ouders dan over de kinderen. (in veel gevallen)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |