abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 januari 2004 @ 17:26:10 #1
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16157578
Hallo,
Jullie zien mij misschien niet zo vaak posten hier in c&h maar ook ik heb interresse in de historie en dan zoals zovelen met name de eerste en tweede wereldoorlog. Ik ben dan ook al een keer met Yvonne naar Ieperen geweest en ik moet zeggen dat het zéér indrukwekkend was!
Nu was ik net wat aan het surfen en kwam deze site tegen en met name dit stuk stond me wel aan. Na even bij Yvonne geinformeerd te hebben of het een leuk idee om daar een meet over/in/op te houden ben ik gaan uitzoeken welke plaatsen het leukste zouden zijn om te bezoeken.
Helaas zijn sommige forten alleen mbv een gids van binnen te bezoeken maar ik denk dat me dat wel waard is. Ook is het zo dat deze op bepaalde tijden maar beschikbaar zijn maar heb ik toch geprobeerd een beetje omheen te plannen.

De volgende forten zouden mijn persoonlijke keuze zijn ivm beschikbaarheid rondleidingen & de tijden daarvan. Ook heb ik gekozen voor de forten in en om Antwerpen omdat deze goed bereikbaar zijn vanuit Nederland en naar elkaar toe.

[
-1
Breendonk - Het Fort
link : http://www.breendonk.be

beschrijving :

Oorsprong

Het fort Breendonk is een vesting in 1906 opgetrokken. Het maakte deel uit van een vestinggordel rond Antwerpen, tussen de forten van Liezele ten westen en Waelhem ten oosten. Het is omringd met een brede watergracht en de gebouwen waren begraven onder de daaruit uitgedolven aarde.

Het beleg van 1914

Op 4 augustus 1914 werd België overvallen door het leger van de Kaizer. Voornamelijk bezorgd om Parijs zo spoedig mogelijk te bereiken keerde het Duitse leger zich met alle macht naar het zuiden en beperkte zich Antwerpen af te schermen. Pas op 9 september gaf het Duitse hoofdkwartier generaal Beseler bevel Antwerpen in te nemen : de belegeringsartillerie was door de val van Namen en Maubeuge vrijgekomen. Op 28 september begon het beschieten van de forten. Breendonk werd voor het eerst beschoten op 1 oktober door geschut opgesteld, 8 tot 9 km buiten bereik van zijn eigen artillerie. De val van Sint-Kathelijne-Waver en van Lier opende een bres die toeliet om Breendonk langs het oosten om te trekken. Op 1, 6 en 8 oktober vielen er op het fort Breendonk 563 mortiergranaten van 305. De bevelhebber van het fort, Weyns, werd dodelijk getroffen op zijn post. Pas op 9 oktober, nadat de val van Antwerpen voltrokken was, gaf het fort zich over. De trots der overlevenden was begrijpelijk. In 1926 hebben zij een bronzen herinneringsplaat aangebracht links van de uitvalpoort.

De tijd tussen de beide wereldoorlogen

Na de bevrijding, in 1918, werd het fort af en toe gebruikt door het Belgisch leger om er troepen in onder te brengen. Toen men zich later moest voorbereiden op een gebeurlijke nieuwe oorlog stelde men vast dat de forten van de vestinggordel van Antwerpen, waarvan sommige erg gehavend werden in 1914, niet vatbaar waren voor aanpassing aan een modern verdedigingsstelsel. Breendonk werd verkozen als gebeurlijke verblijfplaats van de Koning en van het A.H.K. in geval van vijandelijke invasie.

Het Algemeen Hoofdkwartier van 1940

Op 10 mei 1940, om half negen �s morgens kwam Koning Leopold III, opperbevelhebber van het leger, in Breendonk aan. Vooraf hadden reeds de eerste elementen van het hoofdkwartier en het hoofd van de Generale Staf de plaats bereikt. Het is van daar dat de Koning op 10 mei zijn toespraak tot het land richtte. Het is daar ook dat hij de bevelhebbers van het zevende Franse leger en van de Britse krijgsmachten, respectievelijk op de rechte en linker r flanken van het Belgisch leger opgesteld, ontvangen heeft, evenals generaal Billotte, bevelhebber van de Leger Groep Noord waaraan het Belgisch leger toegevoegd werd vanaf 12 mei.
Op 16 mei gaf generaal Billotte het bevel de verdedigingslijn Antwerpen-Namen prijs te geven omdat zij onhoudbaar geworden was door de doorbraak bij Sedan.
Op 16 mei, rond middernacht verliet het hoofd van de Generale Staf het fort. Op 17 mei, in de namiddag werd het geheel van het A.H.K. verplaatst naar de omgeving van Gent.

Het S.S. kamp

Het fort Breendonk betrekt een begunstigde ligging. De verbindingsmogelijkheden lagen aan de grond van zijn keuze als A.H.K. Om dezelfde redenen besloot de vijand er een gevangenkamp van te maken. Zijn opdracht bestond erin gevangenen te ontvangen die bestemd waren om later gedeporteerd te worden. Spoedig werd het fort een bastion van de Gestapo in bezet België, een baken van het schrikbewind dat ernaar streefde ieder verzet in het land te verlammen.
Het uitzicht van Breendonk zou spoedig veranderen : de gevangenen moesten eerst rondom het fort een versperring van prikkeldraad aanbrengen. Vervolgens moesten zij de aanzienlijke hoeveelheid aarde, waaronder de gebouwen bedolven lagen, verwijderen, binnenplaatsen aanleggen en de grachtwallen aanzienlijk verhogen.

rondleiding : alle tijdem mbv een audiogids
kosten : Individueel:6 � / pers.
Groep (20 pers): 5 � / pers.

Luchtfoto Royal Airforce 1942

- 2
FORT LIEZELE vzw
link : http://users.pandora.be/bart.van.bulck/begin.htm

omschrijving :

In 1906 werd er beslist tot de bouw. Het fort behoorde tot de grote verdedigingsgordel rond Antwerpen, die van de stad één van de grootste vestingen van Europa maakte. Nadat de werken door de firma Bolsée waren uitgevoerd, stonden er in een straal van 20 km meer dan dertig forten en veldschansen.

In augustus 1914 brak de Eerste Wereldoorlog uit. De Belgische forten waren niet opgewassen tegen de Duitse artillerie. De forten van Walem en Sint-Katelijne-Waver werden na enkele dagen beschieting overgegeven. Dit was het sein voor de volledige instorting van het verdedigingssysteem te Antwerpen. De andere forten werden door de omtrekkende beweging van het Duitse leger totaal geïsoleerd.

Op 10 oktober 1914 leverde commandant Fiévez het fort van Liezele over aan de Duitse onderhandelaars.

Na de Eerste Wereldoorlog werd het fort van Liezele van 1920 tot 1924 aangewend als kazerne. Daarna bleef het tot 1939 zonder werkelijke bestemming tot het werd ingericht als infanteriesteunpunt in de Tweede Wereldoorlog.

Rondleidingen : om 15.00h
kosten : Het fort is eveneens geopend op feestdagen vanaf 13u30. De toegang is gratis en voor een rondleiding op zondag betaalt U slechts 2,5 Euro per persoon of, kinderen van 12 tot 7 jaar betalen 1,25 Euro en voor kinderen jonger dan 7j. is de rondleiding gratis. Voor groepsrondleidingen betaalt U 2,5 Euro voor een volwassene, kinderen tot 7 jaar bekomen gratis toegang en kinderen van 7 tot 12 jaar betalen slechts 1,25 Euro. Voor een groepsrondleiding kleiner dan 10 personen wordt er een forfait bedrag aangerekend van 25 Euro.

Met deze 3 forten zouden we een mooie indeling kunnen maken van een uur of 2 per fort met eventueel nog ergens in Antwerpen lekker iets eten. Dus welke mensen zouden er interresse hebben om mee te gaan, het liefst minimaal tien aangezien dit verplicht is voor 1 van de rondleidingen.
Qua datum heb ik aan Juni zitten denken omdat dat lekker net na al die vrije dagen ligt en nog voor de grote vakanties waarin niemand kan. Qua zater of zondag maakt het mij niet veel uit alhoewel zondag voor sommigen beter uitkomt ivm werken op zaterdag.
Dus de mogelijke weekenden

Inmiddels is de datum bekend

20 juni

[ Bericht 1% gewijzigd door Natalie op 11-05-2004 13:50:41 (-edit- op verzoek van TS, datum op 20 juni) ]
  Admin zondag 11 januari 2004 @ 21:13:12 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16165941
Ja, leuk plan dit!!!

Ik wilde al een hele tijd al naar Fort Breendonk.

Ik ga mee, iteejer gaat mee,
zijn er al 2

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 11 januari 2004 @ 21:17:17 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16166082
*terugvindpost, klinkt erg aantrekkelijk
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 11 januari 2004 @ 21:37:43 #4
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16166825
3 dus met mij erbij
  zondag 11 januari 2004 @ 21:53:45 #5
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_16167431
Als je forten in de omgeving van Antwerpen gaat bezoeken moet je mijns inziens Fort Lillo niet vergeten. Dit is een oud vestingstadje dat nog steeds redelijk lijkt op 'hoe het ooit geweest moet zijn.' Het stadje binnen de vestingmuren is nog intact en ook de kazerne ligt er nog. Wat echter vooral tot de verbeelding spreekt is de ligging: het fort ligt tussen de zware industrie en de grote dokken van de Antwerpse haven, met op de andere oever de kerncentrale van Doel om het af te maken. Na een rit over een tweebaanssnelweg, die een vrijstaat voor vrachtwagenchauffeurs lijkt, is dit in het groen verstopte fort een haast surrealistische ervaring.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 12 januari 2004 @ 01:13:51 #6
959 opa
De man met de witte shawl
pi_16173552
4
Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
  maandag 12 januari 2004 @ 09:20:39 #7
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16177224
Alleen de datum nog, ik stel voor 19 juni dan kan ik namelijk z.s.m. al reserveren voor die ene rondleiding.
  woensdag 14 januari 2004 @ 07:42:20 #8
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16243834
oh ja mijn vrouw ging ook mee, 5 dus al, wie meer?
  Admin donderdag 15 januari 2004 @ 10:35:18 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16277665
Mega trap.

Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_16282473
Klinkt hartstikke goed
't Is natuurlijk wel een heel eind vanaf Assen-city, maar afstand is te overbruggen. 't Is immer een weekend, en geen dag.

Toch kan ik nog niet met zekerheid zeggen dat ik aanwezig kan zijn. Ik doe liever geen beloftes die ik niet kan houden... maar áls ik kan, dan kom ik.

(Un)masking for the greater good.
pi_16301539
eben emael is niet echt in de buurt van `t aantwaarpse maar zeker en vast en heel erg aan te bevelen

en als tis niet echt een fort maar in willemstad is een een gaaf wo2 bunker complex(haven verdediging, lekker veel kazematten en munitie opslagbunkers en zo)

Zeker de moeite waard van het bekijken en ligt wel enigzins op de lijn Dordrecht antwerpen (bij Steenbergen afslaan)

de groenten van een oude bekende

mackensen

als liegen zeer deed, lag jij nu te creperen
  Admin vrijdag 16 januari 2004 @ 00:13:40 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16302227

vrijdag 16 januari 2004 @ 07:41:12 #13
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16305759
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:50 schreef mackensen het volgende:
eben emael is niet echt in de buurt van `t aantwaarpse maar zeker en vast en heel erg aan te bevelen

en als tis niet echt een fort maar in willemstad is een een gaaf wo2 bunker complex(haven verdediging, lekker veel kazematten en munitie opslagbunkers en zo)

Zeker de moeite waard van het bekijken en ligt wel enigzins op de lijn Dordrecht antwerpen (bij Steenbergen afslaan)

de groenten van een oude bekende

mackensen

is er ook 1 om in het achterhoofd te houden maar ik moet vanuit net niet Limburg komen dus net een beetje een andere kant
pi_16328130
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 07:41 schreef Magneet het volgende:

[..]

is er ook 1 om in het achterhoofd te houden maar ik moet vanuit net niet Limburg komen dus net een beetje een andere kant

dan ligt eben emael zowat in je achteruin

als liegen zeer deed, lag jij nu te creperen
  zaterdag 17 januari 2004 @ 04:13:21 #15
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16335153
Fuck it, ik zeg ja.

De datum maakt me niet uit, dat vrij nemen is wel te regelen. Tegen die tijd zal ik m'n nieuwe camera ook wel onder knie hebben

Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  zaterdag 17 januari 2004 @ 08:50:42 #16
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16335896
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 23:16 schreef mackensen het volgende:

[..]

dan ligt eben emael zowat in je achteruin

net-niet NL limburg dus hé NO Brabant dus maar luik ben ik idd binnen no-time. Ik heb in eerste instantie zitten twijfelen tussen luik & antwerpen maar Antwerpen klonk me beter in de oren
  zaterdag 17 januari 2004 @ 09:48:33 #17
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_16336125
* Natalie is gek op forten!

Maar rond de data die genoemd wordt, komt mijn vriend terug naar Nederland. Natuurlijk wil ik erbij zijn om hem te verwelkomen.

Ik kan pas zeggen of ik kan, als er een datum is vastgesteld.

Admin zaterdag 17 januari 2004 @ 09:59:45 #18
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16336193
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 09:48 schreef Natalie het volgende:
* yvonne is gek op forten!

Maar rond de data die genoemd wordt, komt mijn vriend terug naar Nederland. Natuurlijk wil ik erbij zijn om hem te verwelkomen.

Ik kan pas zeggen of ik kan, als er een datum is vastgesteld.

Hij gaat gewoon mee

zaterdag 17 januari 2004 @ 10:35:36 #19
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_16336419
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 09:59 schreef yvonne het volgende:

Hij gaat gewoon mee

We slepen hem gewoon mee, yvonne
  zaterdag 17 januari 2004 @ 12:12:54 #20
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16337835
oh ja 3 hoeft ook niet per sé, als we er twee doen hebben de mensen die van verder afkomen meer tijd om te komen en kunnen we misschien gewoon meer tijd aan die 2 besteden want nu zitten we op 2 á 2 1/2 uur per fort en die rondleidingen duren soms alleen al 2 uur.
  Admin zaterdag 17 januari 2004 @ 12:38:29 #21
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16338330
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 12:12 schreef Magneet het volgende:
oh ja 3 hoeft ook niet per sé, als we er twee doen hebben de mensen die van verder afkomen meer tijd om te komen en kunnen we misschien gewoon meer tijd aan die 2 besteden want nu zitten we op 2 á 2 1/2 uur per fort en die rondleidingen duren soms alleen al 2 uur.
Ik denk dat 2 meer dan zat is, anders veslapt je aandacht
EN we willen belgisch bier proeven natuurlijk

zaterdag 17 januari 2004 @ 17:04:51 #22
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16344246
Dan doen we fort Breendonk en liezele, dan hoeven we namelijk niet te reserveren
  Moderator woensdag 21 januari 2004 @ 11:07:41 #23
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_16452154
Klinkt heel interessant.

De gekozen data zijn alleen nog zo ver weg, dat ik het moeilijk vind om al definitief toe te zeggen.

In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_16452807
Waar ik zelf nog niet geweest ben, maar ook wel aardig lijkt is Fort Liefkenshoek, op de Linkeroever, thv de Liefkenshoektunnel dus. Misschien ook wel ``to be visited``?
Kijk ook voor meer info op http://www.afsnet.be/beveren/fort_liefkenshoek.htm
  woensdag 21 januari 2004 @ 13:14:14 #25
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16455604
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 11:34 schreef -Carioca- het volgende:
Waar ik zelf nog niet geweest ben, maar ook wel aardig lijkt is Fort Liefkenshoek, op de Linkeroever, thv de Liefkenshoektunnel dus. Misschien ook wel ``to be visited``?
Kijk ook voor meer info op http://www.afsnet.be/beveren/fort_liefkenshoek.htm
dat had inderdaad ook gekunnen maar mij persoonlijk gaat het om de forten die actief gebruikt zijn en gebouwd voor de eerste wereldoorlog
pi_16458297
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 13:14 schreef Magneet het volgende:

[..]

dat had inderdaad ook gekunnen maar mij persoonlijk gaat het om de forten die actief gebruikt zijn en gebouwd voor de eerste wereldoorlog

Ah, dan denk ik toch dat Fort Liefkenshoek wat te oud is, eigenlijk
  FOK!fotograaf woensdag 21 januari 2004 @ 21:25:50 #27
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_16471384
Terugvi... ach jullie weten het wel

en ik bne ook wel geinteresseerd..
en voor mij komt zondag het beste uit (idd ivm werk)

ik houd het topic in de gaten

Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_16474901
* PdeHoog vind dit ook wel interessant

Zet mij ook maar op de lijst De dag maakt me niet zo heel veel uit.

"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_16474940
Ik wil ook misschien wel.

Fort Breendonk ben ik al eens geweest en dat is zeker een boeiende plek.

pi_16485312
Klinkt wel gaaf en interessant, maar het is voor een dag wel een pokkenend vanaf Meppel. Ik hou het in de gaten .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 22 januari 2004 @ 15:03:42 #31
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16488314
Ik heb even de ene waar rondleiding aanvragen nodig was weggehaald, 2 is duidelijk genoeg
  donderdag 22 januari 2004 @ 15:06:22 #32
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16488379
Mensen jullie voorkeur voor een datum? ik hoorde al liever zaterdags niet dus zondag? de 20ste dan!
  donderdag 22 januari 2004 @ 15:43:40 #33
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16489431
Ik heb niet zozeer een voorkeur voor datum of dag, de 20e klinkt mij prima in de oren.
pi_16495722
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 15:06 schreef Magneet het volgende:
Mensen jullie voorkeur voor een datum? ik hoorde al liever zaterdags niet dus zondag? de 20ste dan!
Klinkt interessant... tot nu toe alleen best wel een mod-meet geloof ik

20e ben ik jarig btw, dus als het die datum zou worden pass ik sowieso. Verder is dit een verkapte terugvindpost, ik ga er nog eens hard over nadenken zeg maar!

donderdag 22 januari 2004 @ 21:28:25 #35
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16499312
Sja, vorige keer in ieperen was er ook alleen crew alleen was ik toen nog geen mod maar alleen managercrew. Het is alleen maar leuk als er meer users mee gaan, ik heb daar totaal geen problemen mee hoor
pi_16513336
Ziet er goed uit... Volgens mij ben ik wel eens in Breendonk geweest (weet de naam niet meer maar aan de beschrijving te zien is het dat), erg indrukwekkend.

Maar goed, 20 juni ligt nog zo ver weg dat ik nu nog niet kan zeggen of ik mee kan.

Are you pondering what I'm pondering?
pi_16518495
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 15:06 schreef Magneet het volgende:
De 20ste juni??? is een zondag.
  vrijdag 23 januari 2004 @ 15:30:30 #38
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16519145
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 15:11 schreef Randa_v het volgende:

[..]

De 20ste juni??? is een zondag.

klopt
pi_16519260
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 15:30 schreef Magneet het volgende:

[..]

klopt

Oke, ik heb plaats in mijn agenda. En het staat inmiddels genoteerd.
  vrijdag 23 januari 2004 @ 15:56:21 #40
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16519975
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 07:42 schreef Magneet het volgende:
oh ja mijn vrouw ging ook mee, 5 dus al, wie meer?
jij was al genoteerd
  maandag 9 februari 2004 @ 09:16:24 #41
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_17020830
trapperdetrap, ook deze is leuk mensen niet alleen de kastelenmeet
  maandag 9 februari 2004 @ 17:27:39 #42
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_17033033
Yo.

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  maandag 23 februari 2004 @ 22:54:45 #43
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_17341304
ja hoor ook de forten staan er nog. De 20ste it is en ook hier kunnen natuurlijk nog mensen mee ook al ligt het niet zo centraal als het kasteel helaas.
  zondag 4 april 2004 @ 22:13:05 #44
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_18181098
20 juni is nog steeds de planning?
  zondag 4 april 2004 @ 22:19:31 #45
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_18181270
wat mij betreft wel
pi_18181339
Zet me op de misschien lijst Ik wil best wel ff gluren naar de uniformen in Breendonk!
pi_18982425
Even dit topic weer onder de aandacht brengen, geïnteresseerden kunnen nog altijd mee!
pi_18982742
IS er al een datum geprikt?
  zaterdag 8 mei 2004 @ 21:20:10 #49
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_18982873
ja 20 juni, kan jij dat even in de OP aanpassen?
  maandag 10 mei 2004 @ 10:17:23 #50
67399 marchien
Wijze vrouw
pi_19012368
ik ben denk ik geinteresseerd
Gooi me eerst maar even op de misschien-lijst
Carpe diem
  maandag 10 mei 2004 @ 11:50:19 #51
19111 Blasphemer
No Guts No Glory
pi_19014339
mag ik misschien een opmerking maken
er zijn in die omgeving veel mooiere forten te zien
  Admin maandag 10 mei 2004 @ 16:01:53 #52
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_19021007
quote:
Op maandag 10 mei 2004 11:50 schreef Blasphemer het volgende:
O?
vertel, vertel

maandag 10 mei 2004 @ 16:06:49 #53
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_19021169
quote:
Op maandag 10 mei 2004 16:01 schreef yvonne het volgende:

[..]

O?
vertel, vertel
Ondertussen bij yvonne thuis:

*stommel stommel
'Domme, waar is dat boek?
*Graaf graaf graaf, rommel rommel
Ah hier! Nee, dat is 'em niet
Waar ligt dat boek toch? Iemand "Velden van weleer" zien liggen?
Ah hier!
*blader blader blader
  maandag 10 mei 2004 @ 16:39:31 #54
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19022274
quote:
ik heb deze geselecteerd op openingstijden e.d. dus betere suggesties zijn altijd welkom.

http://www.forten.info/index.htm deze site heb ik gebruikt
  Admin maandag 10 mei 2004 @ 16:41:56 #55
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_19022366
Ik weet "velden van weleer" zo te vinden jah

maandag 10 mei 2004 @ 16:44:42 #56
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_19022471
quote:
Op maandag 10 mei 2004 16:41 schreef yvonne het volgende:
Ik weet "velden van weleer" zo te vinden jah
  Admin maandag 10 mei 2004 @ 16:54:02 #57
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_19022773
quote:
Op maandag 10 mei 2004 16:44 schreef Dagonet het volgende:

[..]

maandag 10 mei 2004 @ 16:59:52 #58
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_19022992
pi_19033323
"Het ned van de loopgraven" ... Is dat wat?

Interessante meet trouwens
Where facts are few, experts are many.
pi_19035953
Ik kan bijna zeker niet. Ik zit tegen die tijd in het socialistisch bolwerk Duitsland 3 weken koffie te drinken op het Adelaarsnest

Ik zie iedereen niet eerder dan de über-meet

[ Bericht 14% gewijzigd door DrWolffenstein op 11-05-2004 00:51:45 ]
  dinsdag 11 mei 2004 @ 13:52:19 #61
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_19044891
20 juni ?
Dat gaat me niet lukken....
  dinsdag 11 mei 2004 @ 13:57:28 #62
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_19045010
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 00:42 schreef DrWolffenstein het volgende:

Ik zie iedereen niet eerder dan de über-meet
POL meet
pi_19045684
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 13:57 schreef Dagonet het volgende:

[..]

POL meet
Het is maar welk naampje je het beestje geeft
pi_19046488
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 00:42 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ik kan bijna zeker niet. Ik zit tegen die tijd in het socialistisch bolwerk Duitsland 3 weken koffie te drinken op het Adelaarsnest
Hier ?

Gaaf.
Where facts are few, experts are many.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 17:23:15 #65
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_19050679
quote:
Op maandag 10 mei 2004 16:54 schreef yvonne het volgende:

[..]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik kom nog eens die boekenkast van jou plunderen daar staat veel in wat ik moet lezen
Ohw , 20 juni Ik hou even een slag om de arm, hangt even er vanaf hoe alles loopt.
It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
  woensdag 12 mei 2004 @ 12:02:50 #66
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_19068731
Wie komen er allemaal dan?
Moet ik een anti sinas jas aan?
Mag ik pas weg wanneer yvonne het goedvind?
Ik neem aan dat er mooie foto's gemaakt kunnen worden? Ik heb nog 30 lege rolletjes in mijn koelkast en vriezer liggen namelijk.
Ff kijken of ik kan aankeren
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  Admin woensdag 12 mei 2004 @ 12:20:28 #67
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_19069204
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 12:02 schreef Shark.Bait het volgende:
Ja,
zucht ende zwijmel

woensdag 12 mei 2004 @ 13:00:26 #68
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19070229
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 12:02 schreef Shark.Bait het volgende:
Wie komen er allemaal dan?
Moet ik een anti sinas jas aan?
Ik neem aan dat er mooie foto's gemaakt kunnen worden? Ik heb nog 30 lege rolletjes in mijn koelkast en vriezer liggen namelijk.
Ff kijken of ik kan aankeren
hele mooie maar ik moet zeggen dat in Ieperen foto's lang niet alles weten te zeggen, je moet er geweest zijn
  woensdag 12 mei 2004 @ 13:02:56 #69
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19070289
ow wacht dit is de Antwerpen meet hier zullen ook vast veel gave foto's gemaakt kunnen worden
pi_19345550
Staat deze meet nog? Wie gaan er allemaal mee? En we gaan definitief naar de in de OP genoemde forten?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 23 mei 2004 @ 21:37:19 #71
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19346859
ja die 2 forten worden het en we zien wel wie er allemaal komen, iig een man of 6 geloof ik + de rest
  maandag 31 mei 2004 @ 20:41:44 #72
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19544640
kickje
  maandag 31 mei 2004 @ 20:45:41 #73
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19544771
quote:
en nu ik je opok persoonlijk een beetje ken wil ik het ook weten ook en passen we het misschien aan want ik geloof je nu op je woord
  maandag 31 mei 2004 @ 23:02:44 #74
19111 Blasphemer
No Guts No Glory
pi_19549363
waneer is deze meet dan?
pi_19549477
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 14:57 schreef Atreidez het volgende:
Hier ?

[afbeelding]

Gaaf.
Dat ding is na de oorlog met de grond gelijk gemaakt. Alleen de weg erheen bestaat nog.
  maandag 31 mei 2004 @ 23:59:17 #76
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_19550861
quote:
Op maandag 31 mei 2004 23:05 schreef iteejer het volgende:

Dat ding is na de oorlog met de grond gelijk gemaakt. Alleen de weg erheen bestaat nog.
Nee, daar is een heel mooi hotel gebouwd inmiddels voor degene die daar eens een nachtje willen slapen.

http://krant.telegraaf.nl(...)r.berchtesgaden.html

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_19550984
quote:
Op maandag 31 mei 2004 23:59 schreef Furby het volgende:
Nee, daar is een heel mooi hotel gebouwd inmiddels voor degene die daar eens een nachtje willen slapen.

http://krant.telegraaf.nl(...)r.berchtesgaden.html

En wat moet je doen voor je ergens een hotel neerzet? Idd, eerst het voorgaande bouwsel opblazen dan wel bombarderen
  dinsdag 1 juni 2004 @ 06:04:11 #78
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19553693
quote:
Op maandag 31 mei 2004 23:02 schreef Blasphemer het volgende:
waneer is deze meet dan?
20 juni
  dinsdag 1 juni 2004 @ 08:11:19 #79
19111 Blasphemer
No Guts No Glory
pi_19554032
Sorry dan moet ik werken
  dinsdag 1 juni 2004 @ 17:21:00 #80
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19566058
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 08:11 schreef Blasphemer het volgende:
Sorry dan moet ik werken
jammer maar wat waren nu die andere forten die leuker waren?
  dinsdag 1 juni 2004 @ 17:35:16 #81
19111 Blasphemer
No Guts No Glory
pi_19566711
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 17:35 schreef Blasphemer het volgende:
Bij Luik
Belgie is niet groot idd, dus een fort aan de andere kant van Belgie als 'in de buurt' te betitelen zou opzichzelf best begrijpelijk zijn.
Desalniettenmin ligt Luik wél aan de andere kant van Belgie
  dinsdag 1 juni 2004 @ 17:49:50 #83
19111 Blasphemer
No Guts No Glory
pi_19566757
Luik zijn mooier
ook omdat daar behoorlijk geknokt is
dus
pi_19566811
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 17:49 schreef Blasphemer het volgende:
Luik zijn mooier
ook omdat daar behoorlijk geknokt is
dus
Breendonk is niks aan, I agree
  dinsdag 1 juni 2004 @ 17:56:38 #85
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19566906
Ik sta open voor suggesties hoor maar dan wel in de buurt van Antwerpen zelf, Luik ga ik zelf nog wel een keer heen, is hier maar een uurtje vandaan
  woensdag 2 juni 2004 @ 23:39:58 #86
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_19604012
Ik kan wel.
pi_19605097
Op een zondag en in Belgie. Het klinkl interessant, maar op zondag redelijk op tijd in Belgie komen en 's avonds ook nog weer naar huis komen, dat gaat me niet lukken. OV is niet altijd handig
pi_19629508
Helaas, helaas.....ik zeg hierbij af. Ik blijk de week erna twee zware tentamens te hebben en dan ga ik liever niet dit soort uitjes (hoe leuk ook) ondernemen.

Moderator woensdag 9 juni 2004 @ 22:47:29 #89
45833 crew  Fogel
pi_19768454
Dit lijkt me wel wat, en laat ik toevallig nou net dat weekend in Nederland zijn (zojuist geboekt) en nog geen plannen hebben.

Ik kan alleen niet helemaal uit het verhaal opmaken hoelaat het nu precies begint (behalve dat bij het ene fort de rondleidingen om 15.00 beginnen) en tot hoelaat het ongeveer duurt. En daarbij is het ook handig om te weten hoelang je er ongeveer over doet vanaf Nijmegen, en of er misschien de mogelijkheid is om met iemand mee te rijden (indien ik niet zelf ergens even een auto kan lenen).

-edit- Dit is dus nog geen definitieve 'ja'.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  donderdag 10 juni 2004 @ 07:03:33 #90
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19774239
qua tijd dacht ik rond een uur of 12 á 1 dan heb je in het eerste fort denk ik tijd genoeg en tijd om naar het tweede te gaan
  vrijdag 11 juni 2004 @ 12:48:46 #91
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19808099
goed, wij gaan er zijn om 12.00h daarna zorgen we dat we om 15.00h bij het andere fort zijn voor de rondleiding. En daarna een keer in Antwerpen gaan eten onder het genot van een biertje die het wilt
  zaterdag 12 juni 2004 @ 03:42:08 #92
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_19828471
Op zich is aan die forten eigenlijk weinig te zien, voor "oorlogsliefhebbers" is de Westhoek 1000x mooier en interessanter om te zien ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 12 juni 2004 @ 03:44:04 #93
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_19828485
Als ik overigens nog een kleine praktische opmerking mag maken , als jullie met de wagen richting Antwerpen gaan, hou er dan rekening mee dat op dit moment de Ring rond Antwerpen volledig open ligt door werkzaamheden en er daar elke dag tientallen km file staan
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 12 juni 2004 @ 09:14:49 #94
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19829582
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 03:44 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Als ik overigens nog een kleine praktische opmerking mag maken , als jullie met de wagen richting Antwerpen gaan, hou er dan rekening mee dat op dit moment de Ring rond Antwerpen volledig open ligt door werkzaamheden en er daar elke dag tientallen km file staan
dat weten we wel hoor en ligt er ook maar aan van welke kant, toen we naar Ieper zijn geweest viel het me mee, amper ergens last van gehad
  Moderator zaterdag 12 juni 2004 @ 11:04:23 #95
45833 crew  Fogel
pi_19830695
Is het mogelijk er met OV te komen? Vind daar niks over op de site van Breendonk.
Voor Liezele is het als volgt "Via station Puurs (afstand tot Fort is ongeveer 1,5km): Ga langs de Stationstraat, Palingstraat, Kimpelberg, Molenstraat en Brandstraat tot aan het fort (deze weg kan ook door fietsers afgelegd worden, huur van fietsen in het station van Puurs is mogelijk)."
Van Nijmegen tot Puurs duurt 3u21m met de trein... Als ik geen auto mee kan krijgen bij mijn ouders, kom ik niet want ik vind dit een beetje te lang (en vooral omdat ik de volgende dag ook al genoeg trein ga zien: Nijmegen-Enschede en Enschede-Schiphol - en dan weer naar huis, Oslo).
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  dinsdag 15 juni 2004 @ 15:33:38 #96
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_19911275
Werk zuigt!

Superbelangrijke klant dreigt weg te lopen als maandag iets niet draait. Dus zit m'n afdeling het hele weekend (alle 48 uur) te werken. Ik zondag

Het wordt tijd voor een andere baan zo ongeveer.
  vrijdag 18 juni 2004 @ 10:48:02 #97
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19986298
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 11:04 schreef Fogel het volgende:
Is het mogelijk er met OV te komen? Vind daar niks over op de site van Breendonk.
Voor Liezele is het als volgt "Via station Puurs (afstand tot Fort is ongeveer 1,5km): Ga langs de Stationstraat, Palingstraat, Kimpelberg, Molenstraat en Brandstraat tot aan het fort (deze weg kan ook door fietsers afgelegd worden, huur van fietsen in het station van Puurs is mogelijk)."
Van Nijmegen tot Puurs duurt 3u21m met de trein... Als ik geen auto mee kan krijgen bij mijn ouders, kom ik niet want ik vind dit een beetje te lang (en vooral omdat ik de volgende dag ook al genoeg trein ga zien: Nijmegen-Enschede en Enschede-Schiphol - en dan weer naar huis, Oslo).
als je iig in Eindhoven kan komen kan ik je eventueel wel oppikken
  vrijdag 18 juni 2004 @ 10:48:11 #98
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19986302
goed wie hebben we allemaal op het lijstje staan?

Yvonne
Iteejer
Magneet
Randa_v

misschien :

_THE_General
Marchien
Fogel
  vrijdag 18 juni 2004 @ 10:51:09 #99
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_19986356
routebeschrijving komt er zo aan
  zaterdag 19 juni 2004 @ 22:40:06 #100
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_20025911
sja Yvonne had ze niet nodig en verder gaat er niemand mee, jammer
  Admin zondag 20 juni 2004 @ 05:13:31 #101
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_20033428
quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 22:40 schreef Magneet het volgende:
sja Yvonne had ze niet nodig en verder gaat er niemand mee, jammer
Lees je mail ff?

zondag 20 juni 2004 @ 07:56:37 #102
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_20033710
ja gelezen, jammer
  zondag 20 juni 2004 @ 09:36:45 #103
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_20034125
Aangezien Yvonne niet kon en Miranda en ik verder de enigen waren die zouden komen word deze dus verplaatst, iemand zin om in juli of AUgustus te gaan?
  Moderator dinsdag 22 juni 2004 @ 21:27:13 #104
45833 crew  Fogel
pi_20104844
quote:
Op vrijdag 18 juni 2004 10:48 schreef Magneet het volgende:

[..]

als je iig in Eindhoven kan komen kan ik je eventueel wel oppikken
Bedankt! Jammer dat ik dit nu pas lees, heb helaas geen toegang gehad tot Internet een paar dagen.
Maarja, aangezien het nu toch allemaal niet doorgaat, volgende keer beter (als ik dan toevallig weer in het land ben)

PS Ik stem voor 24 juli!
  woensdag 23 juni 2004 @ 17:12:32 #105
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_20128061
ik wil wel mee!!!
mits niet op 10 en 31 juli
Augustus weet ik ook nog niet, omdat ik niet in september naar Syrie/Jordanie ga, moet ik een andere vakantie plannen in augustus/september (iig ben ik in NL op 4 sepember )
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_20414178
24 juli komt nu goed uit meer geinteresseerden?
  dinsdag 6 juli 2004 @ 18:45:05 #107
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_20446765
quote:
Op zondag 4 juli 2004 21:07 schreef Randa_v het volgende:
24 juli komt nu goed uit meer geinteresseerden?
*MELDT*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')