abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage zondag 11 januari 2004 @ 10:47:26 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_16147568
Derde persoon verleden tijd?

Hij kwam aan bij de bakker en bestelde een brood. Het is hier niets veranderd in al die jaren, dacht hij

Derde persoon tegenwoordige tijd

Hij komt bij de bakker en bestelt een brood. Het is hier niets veranderd in al die jaren denkt hij.

Eerste persoon verleden tijd

Ik kwam bij de bakker en bestelde een brood. Het is hier niets veranderd in al die jaren.

Eerste persoon tegenwoordige tijd

Ik kom bij de bakker en bestel een brood. Het is hier niets veranderd in al die jaren.

Ik heb alle mogelijkheden wel gelezen, ook in combinatie.

Dus afwisselend eerste en derde persoon, of afwisselend tt ov vt.

Het lijkt wel of ik-boeken steeds meer inkomen. Het is net wat je zelf lekker vindt schrijven denk ik. Nicci French leest lekker weg als ik-boek. De Onderstroom van Nicci Gerard was een hij-boek en die vond ik meteen minder goed geschreven.

pi_16147582
quote:
Op zondag 11 januari 2004 10:47 schreef SunChaser het volgende:
Derde persoon verleden tijd.
  FOK!fotograaf zondag 11 januari 2004 @ 10:50:23 #3
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_16147601
ik denk derde persoon VT of TT
kan zo uit mijn hoofd niet eens op noemen welke schrijfstijl in het boek wordt gebruikt wat ik nu lees.
volgens mij derder persoon VT ....
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 11 januari 2004 @ 22:56:14 #4
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16169846
De tegenwoordige tijd vind ik niet echt lekker lezen, 1e of 3e persoons maakt me niet heel veel uit.

Verleden tijd komt nog het meest voor maar wat ook steeds meer voorkomt zijn de stukjes tegenwoordige tijd om wat meer actie aan te brengen of om bijv. dromen te verbeelden.

Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_16169873
Verleden tijd, in de derde persoon (een anonieme verteller, dus) biedt imho stilistisch de meeste mogelijkheden.
Het gebruik van de tegenwoordige tijd kan als effect hebben dat de vertelgang wat 'bevroren' raakt, dat het geheel dus wat statischer van toon wordt. (Mulisch heeft hier nog eens een essaytje over geschreven)

Het gebruik van een ik-verteller ten slotte beperkt je nogal: de ik-verteller kan niet in andermans hoofd kijken, dus geen gedachten van andere personages weergeven en dergelijke, hij moet het van een externe beschrijving hebben. Je kan dan eigenlijk niet van perspectief wisselen bij het gebruiken van een ik-verteller, of je moet met meerdere ikken gaan goochelen, of een ik-verteller afwisselen met een anonieme. Vooral bij langere teksten kan het exclusief gebruiken van een ik-verteller lastig zijn, en saai worden.

Dus: geef mij maar een anonieme, personale verteller, die af en toe van perspectief wisselt.

And it's only the giving
That makes you
What you are
  Redactie Frontpage zondag 11 januari 2004 @ 23:05:53 #6
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_16170176
quote:
Op zondag 11 januari 2004 22:57 schreef OllieA het volgende:
Het gebruik van een ik-verteller ten slotte beperkt je nogal: de ik-verteller kan niet in andermans hoofd kijken, dus geen gedachten van andere personages weergeven en dergelijke,
Er zijn boeken waarin meerdere ik-personen het verhaal vertellen.

Nicci French-spoiler

spoiler:

In een van haar boeken, ben de naam ff kwijt, gaan twee ik-personen dood, ze vertellen zelfs van het moment dat ze gaan sterfen.
  zondag 11 januari 2004 @ 23:11:56 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16170364
quote:
Op zondag 11 januari 2004 23:05 schreef SunChaser het volgende:

spoiler:

sterfen sterven

Songs of Troy van Colleen McCullough wisselt elk hoofdstuk van verteller, van Priamus naar Achilles naar Odysseus en zo alle hoofdpersonen van de Ilias een paar keer langs. Werkt erg goed moet ik zeggen
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_16170395
quote:
Op zondag 11 januari 2004 23:05 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Er zijn boeken waarin meerdere ik-personen het verhaal vertellen.

Natuurlijk kan dat, zoals ik schreef:
quote:
of je moet met meerdere ikken gaan goochelen,
Maar ook dan kunnen die meerdere ikken énkel vanuit hun eigen perspectief het verhaal vertellen.

Uiteindelijk kan iedere vorm, natuurlijk. Kijk maar eens wat bijvoorbeeld Rushdie allemaal niet hanteert aan verteltechnieken. Ik wou maar zeggen dat een anonieme personale verteller, in de verleden tijd het makkelijkst/handigst/toegankelijkst is.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_16174345
Tweede persoon enkelvoud of eerste persoon meervoud, beide tegenwoordige tijd.
  maandag 12 januari 2004 @ 02:22:58 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16174435
quote:
Op maandag 12 januari 2004 02:16 schreef thabit het volgende:
Tweede persoon enkelvoud of eerste persoon meervoud, beide tegenwoordige tijd.
Welke boeken gebruiken consequent Jij en Wij
pi_16174458
quote:
Op maandag 12 januari 2004 02:22 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Welke boeken gebruiken consequent Jij en Wij

Meestal gebruiken ze de vormen "je" of "we".

Goede boeken doen dat omdat op deze manier de lezer meer bij het verhaal betrokken wordt.

pi_16174471
quote:
Op maandag 12 januari 2004 02:25 schreef thabit het volgende:

[..]

Goede boeken doen dat omdat op deze manier de lezer meer bij het verhaal betrokken wordt.

Jij doelt op wiskundeboeken (studieboeken in het algemeen), smiecht! .
Wittgenstein
  maandag 12 januari 2004 @ 02:29:15 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16174486
quote:
Op maandag 12 januari 2004 02:25 schreef thabit het volgende:

[..]

Het schept juist een afstand, je wordt er continue aan herinnerd dat je aan het lezen bent
pi_16178364
De Ik-vorm is soms leuk om te lezen, maar dan moet het wel kunnen afstemmen met je eigen karakter. Met name bij Nicci French kan ik me verschrikkelijk ergeren aan de "domheid" van de hoofdpersoon en dan is de Ik-vorm een hel. Alsof je naar een goedkope horror zit te kijken, waarbij de hoofdpersoon tóch die kelder ingaat om te kijken waar dat geluid vandaan komt, terwijl net alle lichten zijn uitgevallen door een onverklaarbare reden.
Met het verschil dat die horror gelukkig op zijn hoogst twee uur duurt.
En weer een stukje onzinnige proza.
pi_16178430
Derde persoon VT
  vrijdag 13 februari 2004 @ 16:54:30 #16
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_17148779
Ik vind het sowieso een weinig aansprekende zin.

Hij kwam bij zijn favoriete prostituée en bestelde een blow-job. Wat is ze veranderd na al die jaren, dacht hij mismoedig.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 10:33:37 #17
75316 Merijntje
Rien ne va plus
pi_17248871
quote:
Op zondag 11 januari 2004 22:57 schreef OllieA het volgende:
...
Het gebruik van een ik-verteller ten slotte beperkt je nogal: de ik-verteller kan niet in andermans hoofd kijken, dus geen gedachten van andere personages weergeven en dergelijke, hij moet het van een externe beschrijving hebben. Je kan dan eigenlijk niet van perspectief wisselen bij het gebruiken van een ik-verteller, of je moet met meerdere ikken gaan goochelen, of een ik-verteller afwisselen met een anonieme. Vooral bij langere teksten kan het exclusief gebruiken van een ik-verteller lastig zijn, en saai worden.
...
Ben ik toch niet helemaal met je eens.
De persoon maakt me in principe niet zo veel uit. Na een poosje in een boek gelezen te hebben, ga ik me meestal vanzelf met de hoofdpersoon vereenzelvigen, hij wordt als het ware een tweede-ik.
Toch is de persoon bij sommige boeken zeer belangrijk en moet men zelfs bij één en dezelfde persoon differentiëren. In 'Op zoek naar de verloren tijd' wisselt Marcel Proust regelmatig tussen de ik-die-beleeft en de ik-die-vertelt, waarbij de verteller-ik natuurlijk al meer weet als zijn nog-belevende-ik. Onderbroken wordt het verhaal regelmatig door een auctoriaal wij, waarbij dan algemene waarheden (wetten) worden verkondigd. Een derde, tot een groep (meerderheid) behorende ik, wordt aan het verhaal toegevoegd.
Dit wetende, is het lezen van Proust, mede door het pendelen tussen de ikken, voor mij ontzettend boeiend.

Ook een wij, maar hier als verteller ingezet, vinden we in Arnon Grunbergs novelle 'De heilige Antonio. Hier wordt het verhaal door twee broers op een iets naïve wijze (het zijn immigranten, die de engelse taal nog niet zo goed machtig zijn) verteld. De karaktereigenschappen van de twee zijn voor de lezer nagenoeg gelijk; ze worden in ieder geval niet uitgewerkt. Kan ook niet, omdat dat mijns inziens nu niet direkt tot de intellectuele mogelijkheden van de vertellende broers behoort. Grunberg is hier slechts de vertaler van hun epistel...
De broers treden in ieder geval als een éénheid - lees: ik - op. Eerste persoon enkelvoud of meervoud maakt hier dus niet zoveel uit. Wel wordt door Grunbergs wij-gebruik o.a. het saamhorigheidsgevoel (bijvoorbeeld tegen de vriend van de moeder) versterkt. Tevens ontstaan er, omdat Grunberg ze altijd met z'n tweeën laat zijn, soms kolderieke situaties.

Voor mij is het lezen van een boek in de verleden tijd (ovt) wel het aangenaamst.

Het geheim van vreugde is het leed te kunnen hanteren. - Anais Nin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')