Harry_Sack | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:41 |
Vandaag lees ik het bericht dat de omstreden miljardenproject Joint Strike Fighter nog duurder uitvalt. Jsf is een van die projecten waarvan je vanaf het begin af aan al kan zeggen dat het gedoemd is te mislukken. Vandaag lees ik dat de kosten met 17% is gestegen op het geplande budget.. ![]() In het begin zou er sprake zijn geweest van werkgelegenheid voor Nederlandse bedrijven in dit project. In de praktijk komt daar weinig van terecht. Bedrijven als Philips besteden hun ontwikkeling ten slotte toch uit aan de lagelonenlanden. Als je bedenkt dat de Nederlandse marine geeneens vliegdekschepen heeft, wat moeten we dan in godsvredesnaam met een stel straaljagers? bron: http://www.sp.nl/db/nieuws/kamernieuwspage.html/2147 [Dit bericht is gewijzigd door Harry_Sack op 09-01-2004 17:46] | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:42 |
quote:bron ? | |
Sickie | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:44 |
quote:1). Bron. 2). R&D vindt niet in lagelonenlanden plaats. Daar draait het om voornamelijk massaproductie. 3). Wat dacht je van vliegen. Dat schijnen die moderne toestellen ook zonder vliegdekschip te kunnen.( ![]() | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:47 |
quote:bron quote:nonsense ... productie wordt uitbesteed, ontwikkeling niet als ze dat in lage lonenlanden voor elkaar zouden kunnen krijgen dan zouden het geen lage lonenlanden meer zijn ![]() quote:zelfde als Duitsland gok ik das wel het stomste argument tegen de JSF wat ik ooit gehoord heb | |
speknek | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:47 |
quote:Wat de moederneuk hebben vliegdekschepen met straaljagers te maken? | |
Vampz | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:48 |
jep die hebben we nodig, de F-16 wordt al jaren lang steeds geupdate terwijl het eigenlijk niet meer kan. We zijn echt aan vernieuwing toe | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:48 |
quote:zonder duikboten heb je immers ook nix aan gevechtstanks ... je weet toch | |
Harry_Sack | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:48 |
de bron is aangepast. Maar even los van je politiek voorkeur, hebben we dit nou echt nodig? | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:51 |
quote:geen betrouwbare bron en bovendien driedubbeltopic | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:51 |
quote: ![]() | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:52 |
quote:JSF Overheid VS blokkeert JSF-orders VS bouwen inferieure JSF voor Nederland [Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 09-01-2004 17:56] | |
Harry_Sack | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:53 |
quote:het raakt je wel he? ![]() | |
Kopstoot | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:54 |
Ja, die hebben we nodig. Elk zichzelf respecterend land heeft een behoorlijke defensie, waardoor zij in tijden van nood niet hals over kop nog een hoop materieel aan moet schaffen. Aangezien de F-16 alweer 30 jaar oud is, is die duidelijk aan vervanging toe. En daarbij leert de ervaring dat het spul van de V.S. binnen de Navo het handigst werkt, en gewoon bijna zoniet helemaal het beste is wat er te krijgen valt. Daarnaast zie ik hem persoonlijk ook liever dan de Franse Raphale, maar dat is meer wegens mijn aversie jegens de arrogante, weer bijna Gaullistische Fransen. | |
nietzman | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:54 |
Als ik de kosten van die snert-JSF zie, vind ik het behoorlijk klote dat een eerder bemande-Mars-missie project dat 'slechts' 321 miljoen euro moest kosten, in de ijskast is gezet. | |
snowwie2 | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:55 |
quote: ![]() | |
UnderWorld_ | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:57 |
De SP is gewoon tegen omdat ze pacifisten zijn. ![]() De kosten vallen duurder uit voor iedereen, ook voor de Amerikanen. | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 17:57 |
quote:wat moeten we nou met een bemande mars missie ... we hebben nog geeneens stealth bommenwerpers! | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:00 |
quote:De JSF is voor ons juist goedkoper geworden, omdat ie in dollars betaald wordt, zo kan je het ook bekijken.. > ruim 20% in een jaar. We hebben een nieuw gevechtsvliegtuig nodig, dat staat buiten kijf, ik was tegenstander van de JSF (ten faveure van een europees vliegtuig dus), , NIET tegenstander van een nieuw vliegtuig..maar de weg terug wordt steeds moeilijker en dan kom je op een punt dat je misschien maar beter kan doorgaan.
| |
stukovich | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:14 |
quote:Nou als Nederland een bombardement wil uitvoeren in bijvoorbeeld China of nog verder in Australie of zoiets dergelijks, kan je niet heen en weer vliegen op 1 tank. Je hebt dan een vliegdekschip of een tankvliegtuig nodig. Nogal onlogische situatie hoor, maar stel dat... En Amerika heeft ook bekend gemaakt dat alle landen die aan de JSF deelnemen een uitgeklede versie krijgen, Amerika moet natuurlijk wel betere 'tools' hebben als alle andere landen. | |
nietzman | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:18 |
quote:Wij hebben radar die 'hun' stealth-toestelletjes laat zien. Compenseert wel een beetje. | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:26 |
quote: ![]() zoiets? quote:nee logisch dat ze nog geen cent hebben gezien, het toestel is dan ook nog niet af ... berenhuid kun je ook niet verkopen voor je enige jagerskwaliteiten tentoon hebt gespreid enzo en over die 'uitgeklede' versie dat is onzin, wij krijgen dezelfde versie als de Amerikanen alleen zit nog wat geheime amerikaanse technologie die ze buiten het project om hebben ontwikkeld ... zal een Nederlands toestel ook krijgen (maar dan nederlandse tech). [Dit bericht is gewijzigd door sp3c op 09-01-2004 18:26] | |
DiGuru | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:26 |
De Eurofighter is een veel betere keus, maar daar scoor je bij de Amerikaanse regering geen punten mee. En inderdaad was wel beloofd dat het Nederlandse bedrijfsleven daar geld aan kan verdienen, maar een week later publiceerden de Amerikanen een rapport dat eigenlijk alleen de Amerikaanse industrie er van profiteert. De Eurofighter scoort verder op eigenlijk alle punten beter. En daar profiteert het Nederlandse bedrijfsleven wel van. En die krijgt inderdaad een radar waarmee je Amerikaanse stealth vliegtuigen gewoon ziet (van Holland Signaal Apparaten). Dat zou ook in de JSF zitten, maar dat vonden de Amerikanen maar niets. Willen we de JSF straks dus upgraden naar Eurofighter niveau, dan kost dat natuurlijk nog een berg geld. | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:27 |
quote:je bent er toch niet daadwerkelijk serieus op in aan het gaan hé ![]() | |
Karboenkeltje | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:29 |
quote:Misschien denkt de topicstarter dat wij (Nederland dus) in de markt zijn voor de marine V/STOL versie? | |
NorthernStar | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:34 |
Nee, we hebben de JSF niet nodig. En wie het daar niet mee eens is zou ik vragen, waarom wel dan? | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:36 |
omdat die andere 2 bakken vliegende doodskisten zijn | |
NewOrder | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:39 |
quote:Ik hoop dat ie niet nodig is. Aan de andere kant zal zo'n toestel ook voor vredestaken ingezet worden, dus helemaal weggegooid geld is t niet. Maar ik blijf gematigd sceptisch. | |
Harry_Sack | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:40 |
quote:Ja, misschien kunnen ze er 1 voedselpakket mee droppen ![]() | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:41 |
bovendien zou het flauw zijn voor de piloten, die vliegen al meer dan 20 jaar met de f16 ... die willen ook is wat nieuws zonder meteen opnieuw te moeten leren lopen, erm vliegen | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:43 |
quote:daar lijken die vleugeltjes me wat te klein voor en van precisievoedseldroppings heb ik nog nooit gehoord (al zal het wel wat rechtzaken kunnen besparen misschien) bommen is het meest gangbare | |
Harry_Sack | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:43 |
quote:Ik denk dat je rustig kan stellen dat heel fok er aan betaalt, maar dat waarschijnlijk < 0.1 % daarvan ooit in zo'n vliegtuig zit... [Dit bericht is gewijzigd door Harry_Sack op 09-01-2004 19:36] | |
NorthernStar | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:43 |
quote:Als je ze niet hebt kun je ook niet meedoen aan die hoogstomstreden "vredesmissies". Wat hebben die F16's nu helemaal gedaan? Wat Servische infrastructuur kapotgegooid (en hier en daar een burger meegenomen) en in een of andere zandbak aan de andere kant van de wereld meehelpen met Amerikaanse klusjes. Ze niet hebben lijkt me eerder een voor- dan een nadeel. | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:45 |
quote:zelfde geld voor politiehelikopters ... logisch trouwens want ik ben op fok! nog geen piloten tegengekomen (je herkent ze aan hun grote hoofden). | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:46 |
quote:totdat je ze daadwerkelijk nodig hebt natuurlijk | |
Harry_Sack | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:48 |
quote:dan timmer je toch een hek om je tuin ![]() | |
DiGuru | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:49 |
Meer dan een heel klein legertje om snel ergens te kunnen ingrijpen indien nodig hebben we inderdaad niet nodig. Dat was een hele tijd ook het doel van het kabinet. Helikopters, verkenningsvliegtuigen en transportvliegtuigen zijn nuttig. Van gevechtsvliegtuigen zie ik het nut ook niet in. En als je er dan toch per se een paar gevechtsvliegtuigen wilt, pak dan de beste: de Eurofighter. Daar scoor je misschien bij Bush en co niet mee, maar wel bij Europa. En dat vind ik een stuk belangrijker. | |
stukovich | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:50 |
quote:Ten eerste: Het Nederlandse bedrijfsleven zou WEL direct profiteren werd er beloofd toen Nederland vroeg. Er waren defensiebedrijven die ORDERS toegewezen zouden krijgen als men met het project begon. Die orders, dus geen leveringen, maar orders zijn nu volgens mij allemaal verspreid (99%). En Nederland heeft nu maar een 'schamele' 50 miljoen aan orders gekregen. Ten tweede: we krijgen wel een uitgeklede versie. Dat heeft het ministerie van Defensie van Amerika, bevestigd. | |
NorthernStar | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:51 |
quote:Het kan aan mij liggen maar ik zie geen vijand aan de horizon opdoemen waar we ons voor zouden moeten bewapenen. En de SovjetUnie is inmiddels ook al 20 jaar terzielle. | |
DiGuru | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:55 |
Stealth is tegenwoordig met de nieuwe radars van HSA trouwens geen issue meer. Die radars wel. | |
thabit | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:56 |
quote:Laat ze eerst maar eens een keer een bemande missie naar de maan maken. | |
001 | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:58 |
quote:Werkgelegenheid. Toekomstige conflicten. Technische vooruitgang. | |
thabit | vrijdag 9 januari 2004 @ 18:59 |
quote:Je denkt dat we die daar nodig hebben om ons te beschermen tegen de marsmannetjes? | |
NorthernStar | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:09 |
quote:Werkgelegenheid kun je sowieso wegstrepen als je kijkt naar de verhouding tussen wat het kost en wat het (eventueel) oplevert aan banen. Technische vooruitgang door een gevechtsvliegtuig te kopen? Het argument van toekomstige conflicten is idd altijd waar men tenslotte op uitkomt om de aankoop van wapens te verantwoorden. (hoewel we onder de noemer 'defensie' ook gerust offensieve wapens aanschaffen, maar dat terzijde) Imo kunnen we evengoed wachten tot er daadwerkelijk een bedreiging is voordat we zoveel geld aan deze imaginaire vijand besteden. Wellicht komt hij helemaal niet opdagen. | |
Harry_Sack | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:12 |
quote:Mooi gezegd ![]() - geen oplossingen zoeken voor problemen die niet bestaan - | |
nietzman | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:13 |
quote:Don't go there girlfriend! ![]() | |
LordOfThePings | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:16 |
Dit wordt zo'n tweede Betuwelijn-geval. Steeds duurder begroten, geen enkel praktisch nut, lang niet zo rendabel als gedacht (veel gewilde orders zijn richting actief wervende landen gegaan i.p.v. naar ons) en ook nog eens een uitklede versie krijgen. Meteen mee stoppen en alsnog bij Poetin aanschuiven om een partij Migs kopen. Maar voorlopig natuurlijk niet, eerst het onderwijs, de economie en de zorg, dan pas defensie. Bovendien, eventueel terrorisme als enige overgebleven nationale vijand is niet met domme JSF's te tackelen. En wat betreft dommige Bush-oorlogen en NAVO, i.p.v. er keihard uit te stappen en rebel te zijn is het juist een uitgelezen mogelijkheid om zonder al te veel bombarie nergens aan mee te doen omdat je geen enkel materiaal hebt. Gewoon die F-16's opgebruiken tot 2015/2020 ofzo. Begeven moment willen ze ons helemaal niet meer erbij hebben met oorlogen en vragen ze ons ook nooit, bespaart een hoop centen en ellende. | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:20 |
quote:ze krijgen helemaal nix ze moeten zelf aan het werk om die orders binnen te halen en voorlopig lukt dat aardig het toestel is nog lang niet klaar dus er zijn nog meer dan genoeg orders binnen te halen, het bedrijfsleven is er positief over, ik zie geen reden om er dan anders over te denken quote:helemaal niet, Nederland krijgt exact hetzelfde toestel als de Amerikanen en iedereen die dat ding koopt alleen bouwen de Amerikanen er andere zaken in vergelijk het bijvoorbeeld met die nieuwe fregatten, de Nederlandse versie is verreweg het meest geavanceerd van de 3 (Duitsland en spanje doen ook mee) omdat de nederlandse marinetechnologie lichtjaren vooruit is op de rest van de wereld, wil niet zeggen dat de Armada en Kriegsmarine het met uitgekleedde schepen moeten doen ... de term klopt van geen kant | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:22 |
quote:de beagle is niet uit zichzelf kapot gegaan ![]() | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:23 |
quote:1930 was er ook geen vuiltje aan de lucht | |
DrWolffenstein | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:23 |
We hebben een heel nieuw leger nodig:
Nieuwe straaljagers (F16's kosten een meervoud van de JSF momenteel aan onderhoud) Een nieuwe set instructies voor het OM Een oorlogsgebied een aparte status geven zodat er zolang de oorlog duurt het OM niet kan vervolgen. Alleen de krijgsraad. 10x de hoeveelheid manschappen dienstplichtigen bestaande uit veroordeelde criminelen (voor de nodige mensenrechtenschendingen) Een 'agressief' beleid zodat we het bovenstaande ook echt gebruiken en niet als speelpoppetjes voor de engelsen hebben. (en ja, ik ben zoals Adolf volgens de dictatortest) [Dit bericht is gewijzigd door DrWolffenstein op 09-01-2004 19:26] | |
001 | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:24 |
quote:Ondernemen is vooruitzien: Als er veel JSF's verkocht worden, gaat Nederland er wel degelijk veel aan verdienen, en dus ook veel werkgelegenheid. Veel praktische uitvindingen/verbeteringen komen voort uit defensie en ruimtevaart. | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:24 |
quote:nou nee , dat is niet helemaal waar. De export versie zal niet beschikken over de stealth technologie en over een inferieure targetting pod.. De capaciteiten van de exportversie zullen niet veel boven die van de huidige f16 uitstijgen... het klinkt wrang, maar tis wel de waarheid. | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:26 |
quote:EXCUSE ME??? | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:27 |
quote:bullshit dat zou betekenen dat er 2 totaal verschillende versies ontwikkeld worden en dat lijkt me absoluut niet rendabel | |
DrWolffenstein | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:29 |
quote:enige onderbouwing zal wel prettig zijn. | |
Flumina | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:30 |
We hebben die JSF's nodig als we hem denken te gebruiken. Lijkt mij simpel zat. Als je waarde hecht aan een sterke luchtmacht: JA, en als je daar geen waarde aan hecht dan NEE. ![]() | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:31 |
quote:het antwoord is simpel. Nederland krijgt dezelfde JSF , met wat andere add-on hardware (zoals targetting pod) en vooral zonder de radarstralen absorberende verf, noodzakelijk voor de stealth.. De versie zonder de verf heeft ook al een veel kleiner radar beeld door de vorm, maar ook op oudere radars zal de Nederlandse JSF wel zichtbaar zijn en de Britse en Amerikaanse JSF's niet. (de Britten krijgen als enioge land WEL toegang tot de Amerikaanse defensiehightech) | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:34 |
quote:my thoughts exactly waarom voldoet die 'Duitse rotzooi' niet meer en waarom wil je die vervangen met stokoude amerikaanse tanks? leopard 2a6 = de beste tank ter wereld | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:35 |
quote:bron | |
DiGuru | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:37 |
quote:Klopt helemaal. Kijk bijvoorbeeld maar eens in die andere 3 topics. Linkjes zat. Dus: de exportversie van de JSF kan Amerikaanse JSF's niet neerschieten, maar andersom wel. Heel cru, want die goede radar komt uit nederland. | |
pberends | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:42 |
De JSF: | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:42 |
quote:ok als je het zo zegt wordt het wel heeeeeeeeeel erg onwaarschijnlijk. in dat geval plaatst thales nederland die radar er achteraf in en noemt het men F35 OCU | |
du_ke | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:43 |
Nope zeker bij de oplevering zijn dit model gevechtsvliegtuigen achterhaald voor het type missies die het Nederlandse leger uitvoerd. | |
pberends | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:43 |
![]() Bloedmooi vliegtuig. | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:45 |
quote: quote:http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1070697601334.html misschien krijgen we wel de technologie als we voortaan al onze operaties onder Amerikaans commando doen? | |
pberends | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:45 |
quote: ![]() ![]() ![]() Aldus onze defensiespecialist Ach mens, bel toch het ministerie van defensie! Maar JSF is echt niet achterhaald over 10 jaar, als je kijkt hoe lang de F16 en andere gevechtsvliegtuigen zijn meegegaan | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:46 |
quote:als we het om het uiterlijk deden dan vlogen we nu nog met de F104 ![]() | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:49 |
quote:en nu de bron waar de Amerikanen het bevestigen, ik lees hier vooral dat iemand vind of denkt dat blabla stealth is niet een kwestie van een ander laagje verf hier en een andere radar daar, je zult het hele airframe ervoor aan moeten passen. bovendien gooien ze dan hun eigen glazen in want de concurrentie bied wel stealth toestellen aan | |
DiGuru | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:50 |
quote:Dat zit er inderdaad dik in. Even voor de duidelijkheid: met de introductie van de F22 heeft Amerika veel reklame gemaakt, dat je inderdaad zo belachelijk veel geld aan een vliegtuig moet uitgeven, omdat het onzichtbaar is voor vijandelijke radars. Dat is door Holland Signaal Apparaten heel droog onderuit gehaald, met de demonstratie van hun nieuwe radar en vuurgeleidingssysteem, dat zonder probleem alle Amerikaanse stealth vliegtuigen ziet. En net zoals met de Goalkeeper heeft Amerika er een paar besteld en maken ze ze nu voor een klein bedragje in licentie (net zoals het nieuwe vuurgeleidingsysteem van de Phalanx, nagemaakt van de Goalkeeper). En dat is dus Strategic Technology en mag dus niet naar het buitenland geëxporteerd worden. Zo werkt dat. | |
DiGuru | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:53 |
O, ja. En omdat de F22 toch wel zo belachelijk duur is dat niemand hem wil hebben, moest er een goedkoper vliegtuig komen: de JSF. | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:56 |
quote:de f22 is een jachtvliegtuig geen jachtbommenwerper dat is net zoiets als een apache en een lynx gunship in hetzelfde straatje zetten | |
DiGuru | vrijdag 9 januari 2004 @ 19:59 |
quote:Dat klopt, dat was het andere punt van kritiek op de F22: de beperkte rol. Niet ieder land heeft genoeg geld om voor iedere rol een apart type vliegtuig aan te schaffen. | |
sp3c | vrijdag 9 januari 2004 @ 20:03 |
quote:vandaar dat de Rafale ook al meteen is afgevallen wat mij betreft. en ja ik weet dat er een multi-role upgrade aan zit te komen maar voorlopig zijn daar nog geen centjes voor | |
DiGuru | vrijdag 9 januari 2004 @ 20:10 |
quote:Dus blijft de Eurofighter over. | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 9 januari 2004 @ 20:11 |
quote:wat een onzin, zowel de rafale als de eurofighter zijn in alle denkbare taken superieur aan de JSF. | |
DiGuru | vrijdag 9 januari 2004 @ 20:28 |
Hij is niet zo mooi als de JSF, maar stukken beter. Hier heb je een mooie screensaver. | |
BAZZA | vrijdag 9 januari 2004 @ 21:02 |
quote:Je bedoelt die stealth vliegtuigen die ook alweer +20 jaar bestaan? voor zover ik weet hebben ze iets dergelijks nog nooit geprobeert met een F22. Het idee achter stealth is trouwens niet zozeer dat het helemaal ontzichtbaar is maar dat het moeilijker zichtbaar is danwel een veel kleiner/onduidelijk signaal geeft dan dat van een groot (jacht)vliegtuig. | |
Karboenkeltje | vrijdag 9 januari 2004 @ 21:29 |
quote:Dat maakt weinig uit want de f-117 is nog steeds het vliegtuig met de meest ideale stealth eigenschappen dus als het vuurgeleidingssysteem daarop werkt, werkt het overal op. Maar goed, het draait inderdaad "slechts" om het verkleinen van het radarprofiel en vooralsnog zijn er maar weinig landen met een radarsysteem dat door de stealth-eigenschappen heen prikt. | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 9 januari 2004 @ 21:33 |
quote:dat verkleinen van het radar profiel klopt. De radar absorberende verf zorgt voor de finishing touch in die zin dat op oudere radars dan geen signaal meer wordt opgevangen. | |
Harry_Sack | vrijdag 9 januari 2004 @ 21:39 |
quote:een pot verf dus, lijkt me een beter idee dan een nieuw vliegtuig inderdaad.... en wat mij betreft mag die verf dan best uit Amerika komen, dat interesseert me niet, zolang het maar bij een paar duizend euri blijft maximaal... | |
BAZZA | vrijdag 9 januari 2004 @ 21:43 |
quote:Als het zo simpel was... ![]() | |
Karboenkeltje | vrijdag 9 januari 2004 @ 21:44 |
quote:Daar spuit je nog niet eens een (kleine) auto voor, laat staan een van de meest geavanceerde voertuigen ter wereld met radar absorberende eigenschappen. Het lijkt me wel een euromop als een of ander Nederlands bedrijf een dergelijk soort verf zou ontwikkelen zodat we alsnog een JSF met redelijke stealth zouden krijgen. 'Ja hoor, doet u maar een paar van de export JSF-jes. Kleur? Och, maakt niet uit, we spuiten de boel zelf wel. Oh, enne... Laat die neuskegel ook maar leeg, daar hebben we ook ons eigen dingetje voor.' [Dit bericht is gewijzigd door Karboenkeltje op 09-01-2004 22:36] | |
Karboenkeltje | vrijdag 9 januari 2004 @ 21:47 |
quote:In essentie is het zo simpel. Er zijn maar twee dingen die het radarprofiel bepalen: Vorm en oppervlaktemateriaal. De vorm zal wel hetzelfde blijven dus verder gaat het alleen om de "huid". | |
Harry_Sack | vrijdag 9 januari 2004 @ 21:47 |
quote:Wat mij betreft hoeft die hele jsf niet. Maar ja, bepaalde politici krijgen er nou eenmaal een laatste opleving door en helaas is dat doorslaggevend. Als het echt uit de pan dreigt te lopen, dan hebben we Jape the Hope Shafer toch?| | |
DiGuru | vrijdag 9 januari 2004 @ 21:58 |
quote: ![]() Waarom denk je dat we wereldwijd bijna 10% van de wapenhandel hebben? Wie denk je dat de lachende derde is? HSA natuurlijk! (Die heten tegenwoordig Thales.) Kijk maar eens op hun website. Edit: pin me niet vast op die 10%, het is nogal lastig om dat precies te bepalen. | |
DiGuru | vrijdag 9 januari 2004 @ 22:30 |
Dit is het meest bekende en meest beroemde product van HSA: de Goalkeeper. Het is het enige systeem in zijn soort met tot nu toe 100% effectiviteit. Het is dus nog geen enkele raket gelukt om een schip te raken waarop een Goalkeeper stond. En zo zijn van oudsher al hun producten. En dat weten alle wapenproducenten en kopers héél goed! | |
pberends | vrijdag 9 januari 2004 @ 23:26 |
quote: ![]() The 30mm Thales Nederland Goalkeeper close-in weapon system is positioned at the rear. http://www.naval-technology.com/projects/qatar/qatar6.html Heeft Nederland 'm ook al | |
pberends | vrijdag 9 januari 2004 @ 23:27 |
http://www.warships1.com/Weapons/WNNeth_30mm_Goalkeeper.htm Netherlands? Weet iemand wat Nederland er mee te maken heeft? | |
DiGuru | vrijdag 9 januari 2004 @ 23:37 |
quote: ![]() Oorspronkelijk: Holland Signaal Apparaten Goalkeeper. HSA is opgekocht door Thomson en heet nu Thales. | |
SuperRembo | vrijdag 9 januari 2004 @ 23:40 |
quote:Lullig dattie in de 1e golfoorlog net ff stuk was. | |
DiGuru | vrijdag 9 januari 2004 @ 23:44 |
quote:Hoezo? Volgens mij was dat de reden dat de Amerikanen wilden dat er bij ieder groepje schepen minstens 1 Nederlands schip met een Goalkeeper lag... | |
DiGuru | zaterdag 10 januari 2004 @ 00:26 |
De Goalkeeper beschermt schepen dus tegen vijandelijke raketten, vliegtuigen en granaten als die binnen 2 km van het schip komen. Je moet dus al je eigen dingen aanmelden bij de Goalkeeper als vriendelijk, heel de rest wordt volautomatisch binnen ongeveer een seconde uit de lucht geschoten. Na het bliksemsnelle richten is de normale tijd van "engagement" 0,2 seconde: 14 granaten van 30 mm. Boem. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:00 |
quote:als de britten dit systeem hadden gehad , had ze dat een hoop doden gescheeld in de recent gevoerde falklandoorlog. Tegen de gevreesde Franse exocet raket had dit systeem het uitstekend gedaan. | |
Sickie | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:06 |
quote:De F22 is helemaal niet bedoeld voor export. Nooit geweest ook. | |
Sickie | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:07 |
quote:Loop niet zo ontzettend uit je nek te brallen. We hebben heus wel door dat je totaal niet weet waar je over praat. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:08 |
quote:Juist, de amerikanen 'vinden dat een te machtig wapen voor de export Die willen ze voor zichzelf houden, muv misschien israel krijgt niemand die. maar een f22 is het neusje van de zalm wat de amerikanen kunnen produceren en de f35 (jsf) is daar maar een heel slap aftreksel van. | |
Harry_Sack | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:09 |
quote:vertel jij dan eens waar het over gaat. Ik weet het ook niet.. | |
Sickie | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:10 |
quote:Leuterkoek. De eurofighter is nu al achterhaald en biedt weinig nieuws t.o.v. de F16. Daarnaast zijn zowel de rafale als de eurofighter niet multirole en dat is nou juist het principe waar onze luchtmacht bekend om staat. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:12 |
quote:vertel jij eens wat "multirole"inhoudt dan? Ik ben ergh benieuwd wat je verzint. Want dat is mi namelijk een lariekoek argument.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 10-01-2004 01:14] | |
Sickie | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:13 |
quote:Bijdehand voor iemand die met Krista "ik maak wel even een nucleaire onderzeeer onklaar met een voorhamer" van Velzen aan komt kakken als bron. Als je het stukje op haar site leest dan zul je, mits je over enig benul beschikt, tot de conclusie komen dat ze een hoop lalt maar verder niks concreets te melden heeft. Achterlijke doos is het. | |
Karboenkeltje | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:15 |
quote:Dat is hetzelfde als zeggen dat de F16 een slap aftreksel van de F15 is... Het zijn twee verschillende soorten gevechtsvliegtuigen met verschillende taken. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:15 |
quote:Krista van Velzen is een beruchte hekkenknipster. De afgelopen paar jaar is ze op volkel regelmatig aangehouden, samen met haar vriendin Mariette Moors. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:16 |
quote:ja dat klopt, maar met een f15 kan je alles doen wat je met een f16 kan en veel meer.... het enige verschil is dat de f16 goedkoper en kleiner is.... dus de f15 is net zo goed multirole als de f16, je kan er alleen veel meer mee..... ditzelfde geldt voor de jsf en de eurofighter/rafale... de laatste 2 zijn wat duurder, maar je krijgt er wel een veel completer vliegtuig voor terug.. [Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 10-01-2004 01:17] | |
Dr_Crouton | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:17 |
Nee, natuurlijk hebben we de JSF niet nodig! Wat we echt nodig hebben zijn een stel getrainde hippies die hekken kunnen doorknippen en straaljagers beschadigen en bekladden met pacifistische leuzen. DAT helpt! En ik stel voor om ze naar het buitenland te sturen en bij elke vliegbasis elk militair vliegtuig te bewerken met hun kunstzinnige gedoe en binnen een half jaar hebben we World Peace. Zelfs Amerika zal zwichten om de mooie kleurtjes en geven hun wereldmacht op en Noord Korea zal al zijn kernwapenactiviteiten staken en hun massale leger permanent op vakantie sturen, want de Grote Leider is opeens genezen van zijn oorlogswaanzin door de hippies. Los van dat, de F-16 is nodig aan vervanging toe. Heb zelf gezien dat het de Rafale was, maar de JSF schept aan de andere kant weer banen en orders. Denkt men. | |
Sickie | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:22 |
quote:De F22 is destijds ontworpen omdat de Yanks op het gebied van jachtvliegtuigen t.z.t. the best of the best in huis willen hebben. Bij het ontworpen waren de kosten dan ook geen bepaldende factor. Het is dan ook een gruwelijk duur toestel geworden. Verder kun je het de Americanen niet kwalijk nemen dat ze de F22 niet gaan exporteren. Het is hun product dus dat maken ze zefl wel uit. Zeggen dat de F35 een downgraded F22 is, is onzin aangezien een de F35 geen jachtvliegtuig is en de F22 wel. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:22 |
De reden dat voor de JSF is gekozen is heel simpel. De doorslag heeft gegeven dat de hele cultuur van de Nedelrandse luchtmacht amerikaans georienteerd is... men heft zelfs een compleet ingerichte trainingsbasis in texas... om dat alles om te gooien is heel duur en leidt tot heel veel verzet in alle kringen... men heeft gedacht, dan maar een wat minder goed vliegtuig.... maar alle know how, trainingsfasciliteiten etc.,. etc,,, kunnen gelijk blijven end dat snaop ik ook wel , dat is ook wel wat waard... daar komt nog bij dat nederland voor enkele miljarden euro's aan raketten, subsystemen en andere onderdelen hebben liggen voor de f16... die raketten en subsystemen passen wel onder /in een jsf, maarniet onder een ander vliegtuig.. wellicht heeft dat ook meegespeeld, komt nog bij dat hier veel amerikaans personeel rondloopt en alles, invclusief bijvoorbeeld de computersystemen op de USA is gebaseerd... alles zou moeten veranderen, dat moet je niet onderschatten. [Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 10-01-2004 01:25] | |
Sickie | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:24 |
quote:Een multirole toestel is ook gschikt voor bombardementen. Een jachtvlieger is dit niet. Zowel de Eurofighter en de Rafale zijn jachtvliegtuigen en dus niet geschikt voor bombardementen. | |
Monidique | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:24 |
Ja, of nee. | |
Sickie | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:25 |
quote:Bovendien is het een walgelijk wijf. Maar dat even terzijde. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:25 |
quote:=onzin De eurofigher en rafale zijn jachtbommenwerpers, bij uitstek geschikt voor bombardementen ver in vijandelijke linies, juist in tegenstelling tot de jsf die door zijn beperkte vliegcapaciteiten en mindere wendbaarheid veel meer risico loopt. http://www.airforce-technology.com/projects/rafale/ http://www.airforce-technology.com/projects/ef2000/index.html#ef20001 [Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 10-01-2004 01:30] | |
Harry_Sack | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:27 |
quote:jongens, kunnen we het even professioneel houden? Modder gooien kan altijd nog | |
DiGuru | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:28 |
-laat maar- | |
Sickie | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:28 |
quote:Jachtvliegtuigen zijn geen bommenwerpers. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:32 |
quote:net zo min als de jsf een pure bommenwerper is.. alledrie zijn ze net zeveel multirole dus... ![]() http://www.airforce-technology.com/projects/rafale/ http://www.airforce-technology.com/projects/ef2000/index.html#ef20001 | |
Sickie | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:35 |
quote:Je loopt uit je nek te kletsen. De JSF is multirole en geschikt voor beide taken. De Rafale en Eurofighter zijn pure jachtvliegtuigen en dus niet geschikt voor bombardementen. Dat zijn, sinds er discussies over lopen, bekende feiten. Als jij het beter denkt te weten dan kom je maar eens met bronnen op de proppen. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:40 |
quote:kom jij maar eens met bronnen dan, lees die linkjes dan, je kan toch zien wat er onder die vliegtuigen kan worden gehangen!!! Onder een rafale kan net zo goed bijvoorbeeld een mk82 met een gbu targetting pod als onder een f16... je lult gewoon klinkklare onzin.... ik heb je 2 linkjes gegeven waarin je zulks keihard kan terugvinden!, kom jij maar eens met een bron die dat tegenspreekt dan..ik snap echt niet waar je dat soort onzin verhaaltjes vandaan hebt... ben erg benieuwd! Het grote nadeel van een jsf is dat er maar zo verdomde weinig onder gehangen kan worden in vergelijking met de andere vliegtuigen. | |
Karboenkeltje | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:41 |
quote:Nou... Dat ligt toch net wat anders. De F15 (en ook de F22) is een "air dominance fighter". Dat wil zeggen dat het ding gewoonweg het grootste, engste, gevaarlijkste voorwerp in de lucht moet zijn. Daar is-ie voor ontworpen. Dat doet-ie ook best aardig. Een F16 is ontworpen als een daadwerkelijke multi-role fighter. Zodoende is deze ook goedkoper, lichter, wendbaarder (dan de F15, niet de F22) en breder inzetbaar. quote:Mmm, de Eurofighter vind ik zo lelijk dat ik er geen zinnig woord over zou willen zeggen en de Rafale... Frans vliegen doe ik wel in een Airbus. ![]() Maar goed, voor vredesmissies is een JSF toch weer beter dan beide Europese alternatieven. Stealth (houdt "onze jongens" veiliger) en juist de onderdelen waar de Eurofighter en Rafale beter op scoren zijn luchtruimcontrole aspecten. Iets waar wij (Nederland) toch voor geen meter in geinteresserd zijn. Bij die vredesmissies gaat het om precisiebombardementen en lage fotografiemissies, het ligt niet binnen de verwachting dat men SU-35-s uit de lucht moet halen. Daar hebben we de Amerikanen voor. | |
Sickie | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:43 |
quote:Ik zal mijn linkjes morgen ff droppen hier. Moet ff googlen. | |
DiGuru | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:44 |
quote:Onzin. Lees nu eerst het hele topic eens. Dan weet je ook waar het over gaat. En de Rafale en de Eurofighter zijn niet alleen pure jachtvliegtuigen. En het enige dat de JSF een klein beetje beter doet (behalve in de export versie) is stealth. En je moet ze toch allemaal uitrusten met Nederlandse radars (vanaf nu standaard op de Amerikaanse JSF, de Rafale en de Eurofighter, maar niet op de export JSF). [Dit bericht is gewijzigd door DiGuru op 10-01-2004 01:45] | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:45 |
quote:ja tuurlijk ![]() | |
Sickie | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:47 |
quote:Mjah sorry, je staat nu eenmaal niet bovenaan mijn prioriteitenlijstje. ![]() | |
Karboenkeltje | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:48 |
quote:De JSF gaat voornamelijk in een lucht-grond taak ingezet worden en kan de rest dan als het goed is ongeveer even goed als een F16. De Rafale en de Eurofighter zullen in de lucht een stuk beter zijn. Meer concurrenten voor de F22 dus hoewel wellicht lang niet zo goed. Maar je kunt nog steeds gewoon bombardementen met de Eurofighter of Rafale uitvoeren hoor. | |
Monidique | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:52 |
Allen bennne eikelen | |
DiGuru | zaterdag 10 januari 2004 @ 01:54 |
quote:Goed punt. Maar naast precisiebombardementen (voor fotografiemissies kun je ook andere dingen gebruiken) kan ik me ook voorstellen dat je die vliegtuigen escort wilt laten spelen. Dat zou dan ook de enige zinvolle reden zijn om de F16 te vervangen, want precisiebombardementen kan die ook doen (ok, minder stealthy). En als we dan moeten kiezen tussen een lelijk maar zeer effectief vliegtuig of een mooi, duur en stealthy vliegtuig dat we eerst nog flink moeten upgraden... | |
DiGuru | zaterdag 10 januari 2004 @ 04:50 |
Nou, ja. We weten het niet. De JSF bestaat alleen nog maar op papier, de Eurofighter heeft probleempjes, de Rafale is te licht. De Saab Grifen ziet er goed uit, maar is onbekend. Waarschijnlijk is een Su-27 dan nog de beste keuze... En als we de air-superiority fighters schrappen als te duur en de Su-27 omdat hij Russisch is, blijft als beste keuze over: de F16! Jazeker, de oude, vertrouwde F16, die het eigenlijk op geen enkel terrein af laat weten ten opzichte van de nieuwe garde. Alhoewel hij op het gebied van stealth wat achterblijft bij de JSF en op air superiority bij de Eurofighter en de Su-27, is het op dit moment gewoon een heel goed algemeen inzetbaar vliegtuig. En hij presteert op een aantal gebieden zelfs beter dan de JSF! Hij kan bijvoorbeeld meer wapens meenemen. En hij is veel goedkoper! En als je dan toch echt wat anders wilt, is de tweede beste keuze de fijne Su-27/35. En wie weet, misschien wordt de JSF wel een degelijk toestel, dat net zo goed presteert als een F16. Maar misschien ook niet. | |
Partyman | zaterdag 10 januari 2004 @ 09:28 |
quote:Als je er geen hol verstand van hebt/ niet bent georienteerd bent , hou je mond dan. ![]() Dat zijn speciale versies van de JSF die extra zwaar gemaakt zijn om de harde klappen te kunnen opvangen die vrijkomen bij het landen op een carrier. Nederland krijgt die echt niet wij krijgen de "normale" versie van het vliegtuig ![]() En marine ?? wat dacht je van luchtmacht.... ![]() ![]() | |
sp3c | zaterdag 10 januari 2004 @ 11:53 |
quote:elke jachtvlieger moet met elke jachtbommenwerper elke beschikbare taak uit kunnen voeren zonder dat het toestel aangepast moet worden. JSF is dit wel, Rafale niet, Eurofighter een beetje. Zelfs de Fransen zelf zien in dat dit wel zo'n beetje een must is tegenwoordig en het moment dat ze er de centjes voor hebben wordt de Rafale ook volledig multirole maar dan wordt het toestel nog duurder | |
Estranged_Dream | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:06 |
Als we dan toch zo nodig een vliegtuig moesten kopen hadden we volgens mij beter in Rusland kunnen gaan shoppen voor vliegtuigjes, lijkt me goedkoper. En anders hadden we de Eurofighter moeten nemen, was ook goedkoper en ook goed. Nu zitten we met een veel te dure, inferieure JSF..... Ik had liever gehad dat ze dat geld van die vliegtuigen voor de sociale voorzieningen, economie of anders openbaar vervoer ofzo hadden gebruikt. | |
Karboenkeltje | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:07 |
quote:Nou, hij zal ongeveer even goed moeten gaan presteren als een F16 en ik heb er ook wel vertrouwen in dat dat gaat lukken. Het zou wel heel knullig zijn als ze een gigantisch fortuin in de ontwikkeling van de F22 maken, daar een kleinere doorontwikkeling van maken voor de export die vervolgens toch nog slechter is dan een F16. Als ik mij niet vergis valt de Saab sowieso af in verband met te klein bereik gezien Zweden als neutraal land voornamelijk toestellen voor defensieve taken bouwt. Dat was in ieder geval een bekende eigenschap van zowel de Drakken (Wauw, wat een toestel) en de Viggen. Russisch gaan vliegen lijkt mij persoonlijk ook wel cool maar ook die toestellen vliegen traditioneel onzuinig. Die hebben dan nog als bijkomend nadeel dat de bewapening en de tankventielen niet eens op de NAVO standaarden lijken. | |
lovelight | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:11 |
quote:och.. Nederland heeft wel vaker eens een 'knullig' doorrekenprobleempje; CPB, CBS, HSL, CDA/VVD..eh.. zal ik maar ophouden, nu? | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:12 |
quote:begin jij ook al met dat non argument.. de eurofighter en de rafale zijn net zo goed multirole als de jsf, lees je eens in!
Men had helemaal nog niets moeten kiezen en een toestel meten kopen op het moment dat de f16 aan vervanging toe is en dat moment is nog lang niet gekomen. [Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 10-01-2004 12:19] | |
sp3c | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:12 |
quote:voor zover ik weet is de Eurofighter duurder dan de JSF en heb je enig idee wat het kost om russische toestellen op te waarderen naar klu standaard??? kunnen fokker net zo goed zelf weer gevechtstoestellen laten bouwen (als dat zou kunnen | |
Karboenkeltje | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:16 |
quote:Goedkoper, dat is voor of na de complete aanpassing van de gehele luchtmacht logistiek, trainingsfaciliteiten en wapensystemen? quote:Kan iemand data over de geschatte kosten per toestel vinden? Nu is er weer iemand die beweert dat de Eurofighter goedkoper is terwijl dat enkele pagina's geleden toch echt anders lag. quote:Zowel veel te duur als inferieur moet nog blijken. quote:Ja, ik had ook liever gewild dat alle defensietroepen ter wereld voortaan in rose pluche rond lopen en als meest gevreesde wapen de offensieve knuffel inzetten maar ik denk niet dat de wereld klaar is voor een stel kerels waarvan de strijdkreet 'Ah, wat lief!' is. | |
sp3c | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:16 |
quote:ik heb me ingelezen en dat is het resultaat, de Eurofighter en de Rafale kunnen niet beide taken tegelijk uitvoeren, de JSF wel. Dat is voor de Franse Duitse en zo'n beetje elke andere luchtmacht ter wereld niet erg omdat piloten daar of bombardeurs of jagers zijn maar bij de KLU doet elke piloot alles (Swing role principe) en dan het liefst in zijn 1tje per toestel, dit heeft in de afgelopen jaren een enorme goede reputatie opgeleverd voor de luchtmacht en daar willen we niet graag vanaf sterker nog de Amerikanen vonden het zo cool dat ze hun nieuwste toestel om het principe heen aan het bouwen zijn, dat toestel noemen we nu JSF of F35. one plane to rule them all | |
Estranged_Dream | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:21 |
quote:De JSF blijkt anders een stuk duurder uit te vallen. Andere 'voordelen' zoals dat wij mee mogen bouwen blijken ook tot nix gereduceert. (leuk we mogen de schroeven leveren ![]() Ik weet niet was het moet kosten om Russische vliegtuigen op te waarderen maar de krengen vliegen en schieten, dus het belangsrijkste doen ze al. Mn pa heeft altijd Lada gereden, vrijwel nooit wat aan gehad. | |
Karboenkeltje | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:22 |
quote:Volgens mij is er sinds de V.O.C. geen enkel defensie ontwikkelingsproject binnen het budget gebleven dus dat maakt weinig uit. Daarbij hebben wij geen cent bijgedragen aan de ontwikkeling van de F22 maar gaat een hoop van dat onderzoek wel direct de JSF in. Het enige dat mij echt stoort is dat Amerika de stealtheigenschappen niet exporteert en we dus een versie krijgen die minder is dan de standaard versie. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:22 |
quote:geef maar eens een brion die dat bevestigt dan, ik weet zeker dat het pure onzin is. Maargoed ik zei dat ik wel snap waarom van tevoren voor AMerikaans gekozen wordt, maar ze hadden niet de show moeten opvoeren dat andere vliegtuigbouwers een serieuze kans zouden krijgen omdat op pure capaciteiten de jsf het op alle terreinen aflegt.. Zeg dan gewoon eerlijk: Ja sorrie wij willen geen europese troep, we vliegen al 60 jaar Amerikaans en dat bliven we doen... ben je meteen klaar. | |
Pappie_Culo | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:26 |
quote:Lulkoek vriend.... de auto industrie doet niet anders. Kwestie van plannen. Enige verschil is dat er nu geen kwestie van vraag/aanbod is maar een kwestie van variabel aanbod en een reeds vaststaande vraag. Zo rendabel als je het zelf maakt dus. | |
sp3c | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:31 |
quote:de f16 vliegt en schiet voorlopig ook nog, ik zeg niet dat de Russen rotzooi bouwen het is alleen kwalitatief veel en veel minder als wat de Amerikanen brouwen en de luchtmacht gewend is vooralsnog is de stuksprijs van de F35 nog steeds relatief laag (minder dan 40 miljoen per stuk) daar heb je echt geen gloednieuw russisch toestel met de benodigde upgrades voor. | |
Karboenkeltje | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:32 |
quote:Duurder dan gepland, niet duurder dan de concurrentie. Daarbij kan de Eurofighter ook nog wel een paar miljard over het budget heen vliegen. quote:Dat opwaarderen omhelt onderandere het aanpassen van het brandstofsysteem zodat we er kerosine inkrijgen. Met andere woorden, als wij die dingen kopen en we doen er niets aan vliegen ze nog schieten ze. quote:Dat opwaarderen naar de KNU standaarden is een immens probleem. Punt. Verder heeft niemand (met verstand van zaken) het idee dat Sukhoi en MiG rotzooi maken. Dat verzin jij. Momenteel is het algemeen bekend dat het beste toestel dat reeds in productie is genomen van Russische makelij is. Daar is geeneens twijfel over. quote:Mijn vader heeft ooit eens een Lada Niva gehad. Leuke auto maar ik heb nog nooit een wagen zo vaak moeten aanduwen. Maarre, je punt? [Dit bericht is gewijzigd door Karboenkeltje op 10-01-2004 12:34] | |
sp3c | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:34 |
quote:lekker vergelijkbaar ... de autoindustrie ![]() een JSF zonder stealth = geen JSF meer, want je hebt dan oa een totaal ander airframe nodig ik denk niet dat al die landen zo graag meedoen met de ontwikkeling van een toestel die zij niet mogen kopen? het genoemde voorbeeld zegt al genoeg, denk je nu echt dat Nederland F35's gaat kopen met inferieure radarsystemen erin terwijl de Amerikaanse versie Nederlandse radarsystemen meekrijgt? | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:35 |
Een russisch vliegtuig is natuurlijk helemaal geen optie. Laten we wel reëel blijven, als dat zo'n fantastische optie was zou Duitslang haar mig29's ook wel in de vloot houden, maar die worden binnenkort toch echt uitgefaseerd. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:36 |
quote:nee das niet waar.. het frame blift het zelfde, het wordt alleen niet afgemaakt met de radar absorberende verf.... natuurlijk heeft de jsf door de vorm een veel kleiner radarbeeld dan de f16, maar het zal niet verdwijnen zonder die verf, ook niet van een conventionele radar.. Als je ook maar iets aan de hardpoints hangt is het stealth voordeel al helemaal weg, iets dat je ook niet moet vergeten... maar het voordeel van de jsf is dan wel weer dat er een interne bay is voor een stel bommen, of raketten. [Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 10-01-2004 12:38] | |
Karboenkeltje | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:37 |
quote:Nou ja, dat zal wel meevallen. De radar reflecterende eigenschappen voor zover die door de vorm bepaald worden zijn zo achterlijk simpel dat ze die niet gaan aanpassen om het geheim te houden hoor. Het zal meer gaan om de radar-absorberende verf en dat soort aanpassingen. | |
sp3c | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:38 |
quote:niet bij de hand, maar misschien zal ik het overtikken als ik thuis ben, en vooralsnog heeft de Rafale het tijdens oefeningen nog moeilijk met de F16 mlu, ben benieuwd hoe de Typhoon het gaat doen maar de Rafale is echt niet zo superieur als de fransen de wereld proberen te doen geloven. waarom denk je dat die dingen niet meer naar frisian flag komen quote:wij willen de beste shit, als een Europees toestel beter is dan scoren we dat, zie ook het nh90 helikopter project bv de Rafale en de Typhoon zijn dit gewoonweg niet volgens de luchtmacht | |
sp3c | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:41 |
quote:dan is het dus onzin dat het om een uitgeklede versie gaat. Die 'verf' hebben we zelf ook ongetwijfeld nog wel ergens liggen en het gaat mij er niet in dat Nederland gaat betalen voor een radarsysteem wat inferieur is aan het radarsysteem wat door Nederland voor de JSF is ontwikkeld. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:43 |
Ik zeg dus ook niet dat de JSF een slecht toestel wordt, ik wil alleen maar zeggen dat de beslissing de JSF te kopen prematuur was en dat er europese concurrenten zijn die beter lijken.... het feit dat voor de JSF is gekozen wijst erop dat de andere vliegtuigen geen serieuze kans hebben gehad, omdat ook het voordeel van het steunen van de europese wapenindustrie volledig ter zijde is geschoven... Ik snap de beslissing ook wel.... je weet immers nooit wat voor regering we hebben over 10 jaar, wie weet wel een (God bewaar) SP-Groenlinks0Pvda regering, dan worden er ook op het moment dat het noodzakelijk is geen vliegtuigen meer aangeschaft natuurlijkj.... ik denk dat die angst heel erg heeft meegespeeld bij het nemen van de beslissing zo vroeg in te stappen. | |
sp3c | zaterdag 10 januari 2004 @ 12:48 |
De Europese wapenindustrie wordt genoeg gesteund door Nederland ik noem bv de Sperwer, Fennek, Boxer, NH90, FN firearms etc. etc. etc. ik zie niet in waarom we onze landsverdediging af moeten laten hangen van de europeze eenwording of what not als de Chinezen of de Zimbabwanen een beter toestel hadden gehad dan was ik daar voor geweest overigens is nog steeds niet besloten om de F35 aan te schaffen enkel mee te doen met de ontwikkeling | |
Kopstoot | zaterdag 10 januari 2004 @ 15:13 |
Ik neem aan dat de Amerikanen de JSF graag in hun eigen munteenheid de Dollar betaald krijgen? Welnu, dan zal de JSF ook wel een stuk goedkoper zijn geworden voor ons het afgelopen jaar, aangezien de Dollar 30% van zijn waarde heeft ingeleverd. | |
BAZZA | zaterdag 10 januari 2004 @ 16:40 |
Ook wel een voordeel is dat de JSF met een stuk minder onderhoudspersoneel toe kan dan de Eurovechter en dat Franse krot, dat scheelt ook de nodige centen. | |
X-Phantom-X | zaterdag 10 januari 2004 @ 16:44 |
Toestellen worden in de toekomst toch onbemand, dan kunnen ze veel wendbaarder zijn. Jammer dat we dat niet even afwachten. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 17:02 |
quote:maar dat gaat misschien wel weer ten koste van werkgelegenheid, lijkt me ook niet ideaal.... al kan je wellicht die arrogante piloten beter maar wel missen juist. ![]() Dan wordt de techneut de belangrijkste man en daar ben ik dan wel weer voorstander van. | |
X-Phantom-X | zaterdag 10 januari 2004 @ 17:29 |
Werkgelegenheid? Je hebt er nog steeds een piloot voor nodig, alleen blijft die dan aan de grond achter de afstandbediening. Voordeel is ook dat je geen neergestortte piloten hebt die gedood/gewond/gegijzeld kunnen raken. | |
DiGuru | zaterdag 10 januari 2004 @ 17:41 |
Op zich natuurlijk een goede zaak, vooral als je ziet dat op dit moment eigenlijk het enige goede vliegtuig (Su-27/35) niet haalbaar is omdat onze spullen er niet op passen en je ze niet aan een Amerikaans commandonet kunt aansluiten en heel de rest van de mogelijke vliegtuigen het op een aantal punten laat afweten. En er zijn al een heleboel onbemande vliegtuigen, van hele simpele tot complete jachtbommenwerpers die zo'n beetje alles zelf kunnen doen. Kijk hier voor een lijstje. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 10 januari 2004 @ 17:50 |
quote:dat wordt wel een heel ander soort piloot.. Nu moet je een aardige atleet zijn ,mentaal en psychisch door en door gestest.. Dan krijg je meer van die dikke, bebrilde computernerds die missie uitvoeren achter hun pc. | |
Firmamenten | zaterdag 10 januari 2004 @ 20:00 |
quote:Wat is daar mis mee. Zo kan ik eindelijk mijn jarenlange investering in de carriere van virtuele games uitbetaald zien als full-time strak-betaalde digitale Tom Cruise zonder een vervloekte keuring te moeten meemaken die mij op mijn ![]() De uiteengespatte droom alsnog verwezenlijkt. | |
DiGuru | zaterdag 10 januari 2004 @ 21:02 |
quote:Na die oorlog hebben ze 9 Phalanx systemen besteld, later zijn ze overgestapt op de Goalkeeper omdat de Phalanx bij testen maar 0% tot 30% van de raketten onderschepten en de Goalkeeper 100%. De Phalanx is wereldwijd wel het meest gebruikt, want goedkoper en Amerikaans. Edit: verbetert. [Dit bericht is gewijzigd door DiGuru op 10-01-2004 21:15] | |
DiGuru | zaterdag 10 januari 2004 @ 21:18 |
quote: ![]() Virtueel oorlogje spelen in het echt. Als het alleen tegen andere onbemande toestellen is, wil ik ook meedoen! | |
X-Phantom-X | zondag 11 januari 2004 @ 00:08 |
quote:Lijkt me juist een goede zaak. Nu moeten piloten fysiek fit zijn en ook goed kunnen vliegen. Krijg je toch vaak een compromis. | |
Pappie_Culo | zondag 11 januari 2004 @ 11:37 |
quote:Mig 29 en Sukhoi 27 (beiden Russische makelij) waren anders wel de 2 toestellen die speciaal waren gebouwd om de beste Amerikaanse toestellen in het luchtgevecht neer te halen. En volgense de Amerikanen zelf waren die toestellen daar bij een confrontatie zeer waarschijnlijk vaak genoeg in geslaagd. Dus lul nou niet... die Russen hebben genoeg kwaliteits wapentuig gefabriceerd. Maar er komt meer kijken bij een besluit tot aankoop. En daar gaan de Russen een beetje de fout in denk ik (reserve onderdelen, logistiek, service | |
speknek | zondag 11 januari 2004 @ 17:00 |
Nuja, in die tijd. Ze missen ook de nodige upgrades. Vergeet niet dat de MiG29s van Joegoslavie uit de lucht geschoten werden door F16s. Die niet eens specifiek gebouwd zijn voor air to air combat. (en inderdaad ook met hulp van AWACS) | |
nietzman | zondag 11 januari 2004 @ 17:38 |
quote:Ja, met Awacs... En een overweldigende overmacht van een op honderd ofzo... ![]() | |
DiGuru | zondag 11 januari 2004 @ 20:44 |
Ondertussen is er geen enkele Amerikaanse piloot die het durft op te nemen tegen een goed gevlogen Flanker. Ondanks dat die Rus technologisch een generatie achterloopt. Het negatieve beeld van de Russische toestellen komt voornamelijk door de aanname dat Russisch spul automatisch troep is, en omdat de Russische toestellen in arme landen voornamelijk gevlogen worden door zeer onervaren piloten. De reden dat Westerse landen ze niet kopen is simpel: je wordt daarna volledig geboycot door Amerika. | |
BAZZA | zondag 11 januari 2004 @ 23:38 |
Er zijn simpelweg bijna geen goede Russische piloten meer omdat ze 1 amper training krijgen en 2 geen nieuwe vliegtuigen hebben, de Amerikanen hebben beide wel. In een confrontatie zouden de Russen massaal de grond in geboort worden door de USAF F15's net zoals de Israeliers korte metten maakten met de Russische instructeur in Syrische dienst. | |
Karboenkeltje | zondag 11 januari 2004 @ 23:44 |
quote:Was dat niet het eerste gebruik van de AMRAAM? Met andere woorden: Het was geen luchtgevecht, het was een extern radarnetwerk in combinatie met 's wereld meest geavanceerde (middel)langeafstands lucht-lucht raket. De F16 piloten hebben de desbetreffende MiGs waarschijnlijk niet eens gezien. Daarbij... Die MiG 29s zijn hartstikke oud, als ik mij niet vergis is de F15 als respons op dat apparaat ontwikkeld. Zo van: "Dat wil ik ook!!!" Zei de president. Ik ga zelf nog wel even zoeken. | |
Bill.Lumbergh | zondag 11 januari 2004 @ 23:52 |
quote:...en met 60.000 upgrades... ![]() | |
Dr_Crouton | maandag 12 januari 2004 @ 02:03 |
quote:De MiG-29 stamt uit 1984 en wordt vaak vergeleken met de F-15, F-16 en F-18 en de eerste F-15 vloog in 1972 en is doorontwikkeld naar de F-15C en andere training- en grondbombardementvarianten. Dus de MiG-29 is dus veel 'jonger' dan de 3 Amerikaanse gevechtsvliegtuigen maar is minder gesofistikeerd dan hen omdat die drie up-to-date geupgraded werden. ![]() Bron: http://www.fas.org | |
Pappie_Culo | maandag 12 januari 2004 @ 07:56 |
De mig 29 (en later de sukhoi 27 'flanker') werden specifiek ontworpen om de f 15, f 16, f 14 uit de lucht te schieten. Dus ouder zullen ze niet zijn. Als, als, als, als, als... dan is alles mogelijk.
| |
sp3c | maandag 12 januari 2004 @ 11:38 |
quote:geen fly by wire, geen supersonic cruise, nagenoeg geen stealth etc. het is troep vergeleken met de westerse toestellen en you know it en in elke oefening waar een Nederlandse F16 het tegen een Duitse mig29 opnam was de mig binnen de kortste keren schroot. | |
sp3c | maandag 12 januari 2004 @ 11:40 |
quote:echt niet, hij was onderweg naar een aantal Navo bommenwerpers met een paar kameraden om die uit de lucht te knallen | |
nietzman | maandag 12 januari 2004 @ 12:22 |
quote:Nederlandse piloten hebben het anders ook eens opgenomen tegen de Amerikanen in zo'n oefening, en kickten hun aars anders ook behoorlijk hard. Nee, er is niets mis met de Nederlandse piloten. Point is dat je in een dogfight vij weinig hebt aan wendbaarheid, fly by wire of stealth, dan draait het alleen om de wendbaarheid. En true, dogfights zijn iets van het verleden... maar werd de Phantom tijdens de Vietnam oorlog ook nog aangepast door er een boordkanon in te zetten? | |
sp3c | maandag 12 januari 2004 @ 12:32 |
quote:de bedoeling is juist om uit een dogfight te blijven, daar wil je als westerse piloot echt niet inzitten zeker niet als er russische toestellen tegenover je vliegen, het zijn dan misschien verouderde roestbakken maar 1op1 op korte afstand leg je het vanuit een westers toestel altijd af. maar misschien dat als het air power concept eindelijk in die russische hersens door is gedrongen (is koud dus duurt ff) dan zullen ze ook wel redelijke shit van de grond krijgen maar de huidige toestellen zijn niet geschikt voor de klu | |
nietzman | maandag 12 januari 2004 @ 12:38 |
quote:Tenzij ze natuurlijk echt omgebouwd worden naar Westerse standaarden, en dan bedoel ik niet het 'standaard' upgraden zoals de Duitsers dat gedaan zouden hebben, maar het complete strippen van zo'n toestel, en het volstouwen met Westerse technologie. Er is naar mijn weten in Israel een bedrijf dat dit met oude Mig-21 toestellen doet, en deze toestellen kunnen toch redelijk meekomen met F16's. Maar je hebt gelijk, zoals ze er nu zelf voorstaan is hetgeen wat de Russen hebben niets voor ons. Het zou toch echt wel lachen wezen als de Russen eens verdergingen met de Mig-35. Als je de Russen moet geloven, mat die de F22 nog af. En voor een fractie van de prijs. | |
sp3c | maandag 12 januari 2004 @ 12:41 |
het zal particulier wel afgemaakt worden maar de Russische luchtmacht zal er niet aankomen vrees ik. van de F22 geloof ik uberhaupt al niet meer dat dat ding ooit nog in operationele dienst komt, ik zie de Amerikanen daar eerder F35's voor kopen en dan de f117 upgraden met technologie van het f22 project. | |
DiGuru | maandag 12 januari 2004 @ 15:38 |
De moderne Sukhoi's zoals de Su-27 tot en met de Su-35 hebben ook fly-by-wire, zijn redelijk zuinig, zeer snel en hebben nog betere vliegeigenschappen dan hun voorgangers. Als ze worden achtervolgd door een Amerikaans toestel kunnen ze bijvoorbeeld tijdens volle vlucht 120 graden achterover hellen en hun tegenstander afschieten. Als een Amerikaans toestel zoiets zou proberen kun je het van de grond schrapen. Alle piloten die in een Flanker vliegen worden er verliefd op. Ook qua missiles doen ze het heel goed, de Russische zijn zeker zo goed als de Amerikaanse. Ze hadden ook als eerste missiles die afgingen op de radar van de tegenstander en noodzaakten de Amerikanen voor al hun toestellen nieuwe radars te ontwikkelen. Ook hebben ze de beste AMRAAM, met een langer bereik dan de Amerikaanse. De enige twee dingen waarin ze een generatie achterlopen zijn de radar en stealth. Met alle andere dingen lopen ze gelijk aan de Amerikaanse toestellen of lopen ze een generatie voor, net zoals met de motoren. Gooi er een betere radar in en die Sukhoi doet alles beter dan de Amerikaan. Onze piloten zijn al zo goed, kun je je voorstellen wat ze met een setje Su-35 kunnen doen? | |
BAZZA | maandag 12 januari 2004 @ 16:27 |
SU35 vs F22 zou een slachtpartij worden, 10 dode SU's voor iedere F22 ![]() Ik stel voor dat JP wat telefoontjes laat plegen door Bea naar haar Bilderberg maatjes en we een paar F22's kopen en wat mooie subs kopen met kruisraketten en wat goede UAV's
| |
DiGuru | maandag 12 januari 2004 @ 17:13 |
quote:Nou, dat lijkt me niet zo'n goed idee. Ten eerste, een F-22 is alleen maar bedoeld om van veraf te vechten. In een dogfight moet je echt iets anders vliegen. En zodra je er bommen of zo onderhangt, is je stealth weg. Dus erg swing-role is hij ook niet. En hij is *belachelijk* duur. Maar het klopt dat een standaard F-22 het waarschijnlijk van een standaard Su-35 wint. Behalve als je in die Su-35 een goede radar zet, waardoor hij die F-22 gewoon ziet. Dan maakt hij er gehakt van. Hij kan eerder schieten, want zijn AMRAAM raketten vliegen verder. En hij kan 14 AMRAAM's meenemen, tegen 6 voor de F-22. En ze kunnen allebei nog een paar gewone AAM's meenemen voor op de korte afstand. Maar ja, als die piloot van de F-22 zo stom is om binnen 10 kilometer van die Su-35 te komen, krijgt hij een Darwin Award. En trouwens, op stealth gebied zijn de Russen ook verder dan de Amerikanen: je kunt die Su-35 altijd voorzien van een plasma stealth generator. Dat is uitgebreid getest (kijk hier of hier), dan wordt hij nog een stuk moeilijker te zien dan die F-22. Kan een enkele Su-35 op zijn gemakje een squadron F-22's afschieten. Nou, ja. Een F-22 is wel wat sneller, dus die Amerikanen kunnen hard wegrennen. Daarom overwogen ze ook om in de F-22 goede, Russische schietstoelen te zetten. | |
BAZZA | maandag 12 januari 2004 @ 17:55 |
quote:En dat is ook de manier van vechten, hondengevechten zijn iets van het verleden. quote:Vandaar de onderzeeboten met kruisraketten, bombarderen vandaf vliegtuigen is zo passe. ![]() quote:Nou als je met 10 F22's een stuk of 40 SU-35's neerhaalt, iets waar je misschien wel 30 JSF's bij had verloren dan valt het erg mee. | |
DiGuru | maandag 12 januari 2004 @ 20:20 |
quote:Dat zou je wel denken, maar daar eindigt nog steeds de helft van de gevechten in. Vandaar dat ze toch een machinegeweer op de F-22 hebben gezet, iets waarvan ze eigenlijk vonden dat dat geen nut had. quote:Daar gaan ze inderdaad wel steeds meer naar over. Maar een kruisraket is ongeveer 20x zo duur als een slimme bom. En dat kan dus niet ieder land betalen. quote:Met je aantallen ben ik het uiteraard niet eens, ![]() | |
BAZZA | maandag 12 januari 2004 @ 21:00 |
quote:Het is natuurlijk afhankelijk van de piloot en of het vliegtuig getweakt is etc maar opzich is dit best een leuk stukje: ![]() quote:fas.org | |
DiGuru | maandag 12 januari 2004 @ 21:20 |
quote:Ja, dat zal wel ongeveer kloppen, inderdaad afhankelijk van de piloten. De grootste handicap van de Su-27/35 is de radar, die is niet slecht maar loopt ver achter op die in de westerse toestellen. De wapens die een Su-35 heeft, hebben een langer bereik dan de radar van het vliegtuig. En als je daar stealth bij optelt, krijgt hij het nog moeilijker. Vandaar dat "conversion jobs" zo interessant en big-business zijn: gooi er een goede radar in, pas alle aansluitingen aan de NAVO standaard aan en gooi er een command-bus kit tegenaan zodat je ze kunt aansluiten op westerse commandosystemen en je hebt voor relatief weinig geld een vliegtuig waartegen heel de rest het aflegt. Alleen de pilotenopleidingen in de westerse wereld zijn nog ruim superieur ten opzichte van de opleidingen van de kopers van die toestellen. Goede piloten voor zulke toestellen zijn dus zeldzaam. | |
DiGuru | maandag 12 januari 2004 @ 22:38 |
Het zou dus helemaal geen gek idee zijn voor Nederland om wat Su-35's te kopen en aan te passen. Daarmee hebben we gewoon de beste vliegtuigen voor het minste geld. Maar daarmee scoor je bij Amerika geen punten en veel mensen denken nog steeds dat Russisch spul troep is. En de piloten moeten toch een nieuwe opleiding krijgen, ongeacht welk nieuw vliegtuig er wordt aangeschaft. De kans dat een JSF straks beter presteert dan zo'n geupgrade Super-Flanker is te verwaarlozen. Edit: en dan kunnen we meteen voor veel geld wereldwijd een heleboel andere Flankers ook upgraden. Dat levert veel meer op dan het geld dat onze industrie mogelijk aan de JSF zou kunnen verdienen. [Dit bericht is gewijzigd door DiGuru op 12-01-2004 22:48] | |
Sickie | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:32 |
quote: Houdt wel in gedachten dat we qua onderdelen etc. afhankelijk worden van onze Russische vrinden. Dat lijkt me niet echt een betrouwbaar vooruitzicht. Verder zou je je ook af moeten vragen wat de kosten zijn om een dergelijk toestel naar de huidige technische norm te upgraden. Dat kan nog wel eens flink in de papieren lopen. Het is namelijk niet zo dat je er een radar in kunt klikken en klaar is klara. Dat vergt wel ietsje meer. Verder moet je niet vergeten dat al je personeel voor wat betrft onderhoud en de piloten zelf geheel opnieuw geschoold dienen te worden en dat trainen in de states geen optie meer is. Verder dienen alle buners waar de toestellen staan aangepast te worden. De Flanker is nogal een stukkie groter dan de F16 en JSF en past geeneens in de huidige voorzieningen. Verder dient ook de apparatuur die gebruikt wordt bij het onderhoud grotendeels aangpast / vervangen te worden. Verder kun je denken aan tankvliegtuigen die niet meer zomaar het toestel bij kunnen tanken omdat ze niet compatible zijn. Het gezanik dat dit technisch tot gevolg heeft as we in NAVO verband gezamelijk met onze bondgenoten missies vliegen. Begrijp me niet verkeerd. De Su's en de MIGS's zijn ubergeile toestellen imo. Het is dat Rusland de knaken niet meer heeft maar op technisch gebied denk ik dat ze sterker zijn dan de Amerikanen. Ik zou dan ook dolgraag de MIG 35 in een gesimuleerde dogfight het tegen de F22 op willen zien nemen. Als de Russen gelijk hebben kunnen de Yankees dan hun koffers wel pakken. Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat het technisch en financieel niet realistisch is een Russisch toestel aan te kopen. Wanneer we op Europees niveau besluiten een dergelijk project te starten is het een ander verhaal. | |
Hayek | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:47 |
quote:Misschien omdat elk europees land verplicht is om af en toe vredesmissies uit te voeren waar je dit soort materieel voor nodig hebt? Daarnaast komt het altijd van pas mochten wij worden aangevallen. | |
sp3c | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:57 |
dat is niet waar, we zijn absoluut (nog) niet verplicht om aan vredesmissies deel te nemen, niet via de EU, niet via de VN en niet via de NATO. de enige verplichtingen op militair gebied is wanneer een bondgenoot bedreigd wordt of onder aanval komt te liggen en zelfs dat wordt door landen als Frankrijk nogal ruim genomen. | |
Harry_Sack | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:09 |
quote:Het begrip bondgenoot is sinds de nieuwe eeuw ook in een heel ander daglicht gesteld. | |
arjens | donderdag 15 januari 2004 @ 10:42 |
quote:Bron? Volgens mij klopt dit niet namelijk | |
sp3c | donderdag 15 januari 2004 @ 12:00 |
is dan ook niet waar |