quote:
PALM BEACH GARDENS, Fla. (AP) -- President Bush will announce plans next week to send Americans to Mars and establish a permanent human presence on the moon, senior administration officials said Thursday night.
Bron en rest van het persbericht: http://www.space.com/missionlaunches/bush_mars_040108.html
Zou dit dan eindelijk eens gaan beteken dan er grote stappen vooruit worden gaan gezet op het gebied van "space exploration"? Wetenschappelijk gezien is het nu tig malen makkelijker om een mens naar de maan brengen en daar een basis op te zetten dan dat het 30 jaar geleden was om 2 mensen naar de maan te brengen. De reden waarom dit nog niet is gebeurd is, is omdat er geen "driving force" aanwezig is zoals de wedloop met rusland in de koude oorlog destijds.
Met de opkomen van “space concurrent” China, die al een tijdje terug aankondigde om plannen te hebben voor een eigen ruimtestation en basis op de maan, zijn de Amerikanen weer wakker geschud en bereid om in een hoger tempo te gaan investeren in bemande ruimtevaart lijkt het.
Lijkt mij wel interessant en ik wil wel weten wat die yanks nu precies willen gaan doen en belangrijker natuurlijk nog in welk tijdschema.
Een wedloop voor een basis op de maan (USA vs China) lijkt mij zeer sterke injectie voor wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen. En natuurlijk weer diverse "spin offs" die ons het leven makkelijk en beter gaan maken.
P.S. Dit is geen zinloos Bush bash topic, dat is een deur verder
En waarom een basis op de maan bouwen als een station als international space station in de ruimte nog niet eens af is?
Mijn zegen hebben ze!
massel
quote:Och, als de amerikanen nou es stoppen met oorlog voeren en 'buiten' gaan spelen, dan hebben ze daar wel geld voor denk ik.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:22 schreef clowncloon het volgende:
Yeah right, net als de maanlanding zeker..ik dacht dat Amerika een crisis meemaakte? Kunnen ze dat geld niet beter besteden vraag ik me af.
Maar hoe zit dat, de maan heeft geen eigenaar, kan dan gewoon iedereen daar iets bouwen die daar toevallig langs komt?
quote:reality check: de US verdient echt grof geld met oorlog voeren hoor, amerika heeft de grootste oorlogsindustrie ter wereld. Misschien dat iemand anders je met echte cijfers kan plezieren.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:25 schreef apophis4u het volgende:[..]
Och, als de amerikanen nou es stoppen met oorlog voeren en 'buiten' gaan spelen, dan hebben ze daar wel geld voor denk ik.
quote:Een technologische voorsprong is goed voor de economie.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:22 schreef clowncloon het volgende:
Yeah right, net als de maanlanding zeker..ik dacht dat Amerika een crisis meemaakte? Kunnen ze dat geld niet beter besteden vraag ik me af.
quote:bush zou graag willen dat zijn IQ boven de 80 komt. . .
Bush wil een basis op de maan
Op de maan is helemaal *niks* wat niet op de aarde te vinden is, sterker nog, het is wel bewezen dat de maan een deel van de aarde zelf is geweest. Ja, misschien zitten er in de kern van de maan nog restanten van een komeet ofzo van buiten het zonnestelsel, maar hoe ga je dat er uit halen? Mijnbouw op de maan kost op dit moment gewoon te veel in verhouding tot wat het opbrengt.
Wat hebben ze nog meer op de maan? Sja, lage zwaartekracht, heel bruikbaar om monokristallijne kristallen te laten groeien (silicium voor chips bijvoorbeeld). Maar de maan ligt een stuk verder weg dan de geostationaire baan waar satellieten hangen. Dus is het hoogstwaarschijnlijk een stuk goedkoper om een fabriek te bouwen die geostationair om de aarde draait.
Veiligheid, ja, dat is er wel op de maan. Een maanbasis is een stuk veiliger dan een satelliet, en je kunt er meer mensen in kwijt.
Nou, ik ben nog niet overtuigd dat het Bush niet alleen maar gaat om publiciteit of het botvieren van zijn idee dat hij de incarnatie van Nixon en Kennedy ineen is.
Deze quote overtuigd mij nog minder:
quote:Een publiciteitsstunt dus om support te krijgen. Hij is natuurlijk alle support van welke wetenschapper dan ook kwijtgeraakt met zijn oorlogen die niet getuigden van veel redelijkheid (als in 'eerst denken, dan doen'). Op deze manier krijgt hij al heel snel veel steun terug van deze wetenschappers (hoopt 'ie, maar ja, wetenschappers zijn geboren sceptici
Bush has been expected to propose a bold new space mission in an effort to rally Americans around a unifying theme as he campaigns for re-election.
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 09-01-2004 16:41]
quote:Misschien had ik dit beter vet kunnen neerzetten ipv als subscript.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:20 schreef CoReTeX het volgende:P.S. Dit is geen zinloos Bush bash topic, dat is een deur verder
Dus doe ik dat als maar nog.
[Dit bericht is gewijzigd door digitaLL op 09-01-2004 16:45]
quote:Ik zie die redenen nergens staan in dat bericht?
Op vrijdag 9 januari 2004 16:40 schreef CoReTeX het volgende:
Redenen
[knip]
Dit zijn niet de redenen die Bush aandraagt, of die mensen denken dat Bush ze aan gaat dragen, volgens het bericht.
Blijkbaar heb je ze dus ergens anders van de site vandaan, hoe kun je dan zeggen dat dit Bush zijn redenen zijn?
[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 09-01-2004 16:50]
Is idd goed de onderlinge relaties tussen die (wereld)machten, en dus de handel->economie/welvaart.
Ow ja kosten:
quote:Het lijkt me dus wel handig om die te delen ja, en om eventueel het bedrijfsleven er bij te gaan betrekken. Maar er kan natuurljik ook gigiantisch veel geld verdiend mee worden, alleen al de grondstoffen (mijnen) en toerisme staan garant voor zeer veel geld als eenmaal een permanente basis daar is..
No one, least of all members of Congress, knows how NASA would pay for lunar camps or Mars expeditions. The last time a president pushed such ambitious ideas _ the first President Bush on the 20th anniversary of the first manned moon landing _ the estimated price tag was $400 billion to $500 billion.
quote:Dat is écht een prioriteit van hem geweest inderdaad, tijdens zijn jaren als president. Ik ben er 100% van overtuigd dat dit een herverkiezingssnoepje is.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:40 schreef CoReTeX het volgende:2 Bring nations together: netzoals dat bij het ISS is gebeurd
Leven beter en makkelijker maken? Ach, ik denk dat er andere prioriteiten zouden moeten zijn, maar dat is een eindeloze discussie.
quote:Onzin. Heb jij niet de opkomst van het internet meegemaakt? Da's een echt FIKSE mijlpaal hoor. Ik heb het iig. meegemaakt, ik weet nog heel goed hoe het was voordat het internet er was. Als ik nu in het buitenland ben dan ga ik ff naar een internetshop om met thuis te chatten.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:47 schreef Famas het volgende:
mij lijkt het wel interessant om de rest van het universum te gaan verkennen....maak ik eindelijk ook es een positieve mijlpaal mee
Ik weet nog dat mijn Pa in Kenya zat en dat we de hele dag op een telefoontje zaten te wachten omdat het een kans van 1 op 1000 ofzo was als hij er door kwam . Dus dat ene telefoontje was ontzettend belangrijk. Nu zag ik ze bij de Parijs-Dakar rally midden in de woestijn met een gewone GSM bellen, hehehe
.
quote:Ok sorry klein misverstand; dit zijn redenen in zijn algemeen die aangedragen zijn door diverse personen die voorstanders zijn van een basis op de maan. Gewoon ff om op de potentiele positieve dingen te wijzen en de discussie hier boven het Bush bashen uit te helpen.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:46 schreef RetepV het volgende:[..]
Ik zie die redenen nergens staan in dat bericht?
Dit zijn niet de redenen die Bush aandraagt, of die mensen denken dat Bush ze aan gaat dragen, volgens het bericht.
Blijkbaar heb je ze dus ergens anders van de site vandaan, hoe kun je dan zeggen dat dit Bush zijn redenen zijn?
quote:Nederland heeft geen miljonairs.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:47 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Weet je wat goed is? Als Nederland meebetaalt met de ontwikkeling van dit project om zo het Nederlandse bedrijfsleven een impuls te geven!
Die zijn allemaal zo snel mogelijk Belg geworden, met medeneming van hun miljoenen...
Denk je nou echt dat die calvinistische zuinige Nederlanders mee gaan betalen? Ze betalen nog niet eens om Jos Verstappen in de Formule 1 te houden, en dat gaat maar om een paar simpele miljoentjes!
Maar goed, ik ben benieuwd of ik ongelijk krijg...
Edit:
CoReTex: misschien had ik me wat minder sterk moeten uitdrukken . De redenen zijn prima en ik ken ze ook. Alleen zijn ze niet van Bush, en het blijft raden om welke reden Bush dit gaat voorstellen. Maar goed, we weten allemaal wel dat Bush zich maar op 1 ding tegelijkertijd kan concentreren en dat dat op dit moment zijn herverkiezing is. Dus het ligt wel voor de hand dat het Bush om reden 2 gaat.
Reden 1 zal het *zeker* niet zijn, Bush heeft in het verleden heel wat andere dingen gedaan om zijn soul te satisfyen . (hint: je mag niet meer rijden als je het op zijn manier doet
)
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 09-01-2004 16:58]
quote:Nederland kan ook een bijdrage doen door de tu's, voornamelijk delft, technische vraagstukken op te laten lossen etc. Dat is het gebied waarop een klein (wannabee) kennisland als NL bijdrages kan doen bij zulke projecten.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:54 schreef RetepV het volgende:[..]
Nederland heeft geen miljonairs.
Die zijn allemaal zo snel mogelijk Belg geworden, met medeneming van hun miljoenen...
Denk je nou echt dat die calvinistische zuinige Nederlanders mee gaan betalen? Ze betalen nog niet eens om Jos Verstappen in de Formule 1 te houden, en dat gaat maar om een paar simpele miljoentjes!
Maar goed, ik ben benieuwd of
ik ongelijk krijg...
En ik verzeker je dat er genoeg technische vraagstukken zullen zijn.
quote:Ik was ook sarcastisch, met het gegeven van de JSF in mijn achterhoofd.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:54 schreef RetepV het volgende:[..]
Nederland heeft geen miljonairs.
Maar goed, ik ben benieuwd of ik ongelijk krijg...
Edit:
CoReTex: misschien had ik me wat minder sterk moeten uitdrukken
. De redenen zijn prima en ik ken ze ook. Alleen zijn ze niet van Bush, en het blijft raden om welke reden Bush dit gaat voorstellen. Maar goed, we weten allemaal wel dat Bush zich maar op 1 ding tegelijkertijd kan concentreren en dat dat op dit moment zijn herverkiezing is. Dus het ligt wel voor de hand dat het Bush om reden 2 gaat.
Reden 1 zal het *zeker* niet zijn, Bush heeft in het verleden heel wat andere dingen gedaan om zijn soul te satisfyen
. (hint: je mag niet meer rijden als je het op zijn manier doet
)
quote:Inderdaad. En nou maar hopen dat we dit keer onze kennis voor goed geld verkopen, hebben wij ook eens wat aan de VS.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:57 schreef CoReTeX het volgende:
Nederland kan ook een bijdrage doen door de tu's, voornamelijk delft, technische vraagstukken op te laten lossen etc. Dat is het gebied waarop een klein (wannabee) kennisland als NL bijdrages kan doen bij zulke projecten.
Overigens valt het me op hoeveel moeite ik heb om Bush serieus te nemen, ik blijf maar automatisch in die bushbashhouding vervallen .
Ik geloof meer in dat Japanse plan om een hotel annex bedrijf in een geostationaire baan te zetten. Volgens mij gaat ze dat wel lukken voordat de VS een maanbasis heeft.
Eerste ruimterace werd aangezwengeld door de koude oorlog, ook geen goede reden. Maar heeft ook zeer veel positieve dingen gebracht.
quote:Ik wist helemaal niet dat er het project Prometheus bestond. Blijft interesant.
PASADENA, Calif. -- Details of U.S. President George W. Bush’s plan are emerging to reshape NASA and enable the agency to set its sights beyond low Earth orbit.In next week’s edition of the respected trade publication, Aviation Week and Space Technology, the White House is calling for "sweeping changes" at NASA. An early piece of the space agenda is to scrap the space shuttle – moving toward use of a new modular space vehicle for a return to the Moon in 9-12 years, the magazine explains.
The lunar hardware is geared to help astronauts "practice for an eventual landing on Mars," the magazine explains.
"The White House Office of Management and Budget has already plugged in an extra $800 million to NASA’s Fiscal 2005 budget request to fund early work on the project," Aviation Week reports. Bush is expected to outline the new space agenda in an upcoming Wednesday address.The initiative would drive NASA’s budget up 5% a year after that, according to sources familiar with the development of the new policy, but the agency will refocus its present spending on the new effort as well.
Other details of the plan, according to the magazine and its sources, include:
* Space shuttle flights would be halted after about 2010;
* NASA would backpedal U.S. involvement in the space station later in that decade;
* The effort to develop an orbital space plane (OSP) to deliver crews to the International Space Station would be scrapped; and
* The Project Prometheus space nuclear power initiative, NASA’s principal exploration enabling effort, will be folded into the new activity.The upcoming article in Aviation Week and Space Technology notes that NASA would be reorganized, with a special headquarter’s office -- Code T -- to handle the new exploration initiative.
Een interessante site voor dat soort info, en alle komende ontwikkelingen komen daar ook wel langs. Ook mbt tot de robot's die nu op mars zitten.
Maar laten we dan wel hopen dat het een competitie tussen landen blijft. Al die samenwerkingsprojecten duren meestal alleen maar langer. Bij een beetje competitie worden er tenminste gewoon prototypen de lucht ingestuurd, in plaats van de door 20 landen 100x doorgerekende kostenefficiente versie.
De basis zelf zal niet echt veel nut hebben, maar alle technologie die ontwikkeld gaat worden om dit voor elkaar te krijgen gaat wel weer z'n voordelen opleveren
quote:Nee, dat is nieuwe reality. Er gaan 9 astronauten in, en elke week kun je SMS'en welke eruitgeschopt moet worden. Degene die overblijft, mag met de Shuttle terug
Op zondag 11 januari 2004 01:20 schreef _Leto_ het volgende:
gaan ze die basis ook faken zoals de eerste maanlanding?
quote:big brother on the moon
Op zondag 11 januari 2004 01:23 schreef Leshy het volgende:[..]
Nee, dat is nieuwe reality. Er gaan 9 astronauten in, en elke week kun je SMS'en welke eruitgeschopt moet worden. Degene die overblijft, mag met de Shuttle terug
En ik denk het eigenlijk van wel dat ie zoiets van plan is.
Onderzoek naar delfstoffenwinning
Zonnepanelen op de maan
Smeltend waterijs onder koepel
Maanbases bij de maanpool
Maantank beschemt maanbewoners bij gevaar
Zuurstoffabriek op de maan
Morgen om 3 uur oost amerikaanse tijd houdt bush een toespraak over dit onderwerp. Aangezien het daar altijd 6 uur vroeger is, zal de toespraak hier wel te zien zijn rond een uur of 9 's avonds.
quote:Uhm, ik vrees dat we al het water wat we nodig hebben op de maan zelf moeten vervoeren naar de maan. Alleen hierdoord is het al bijna onmogelijk aangezien 1 liter nog steeds 40.000 dollar kost om te vervoeren naar de maan.
Smeltend waterijs onder koepel
quote:In de polen zit waarschijnlijk bevroren water.
Op dinsdag 13 januari 2004 19:54 schreef borisje007 het volgende:[..]
Uhm, ik vrees dat we al het water wat we nodig hebben op de maan zelf moeten vervoeren naar de maan. Alleen hierdoord is het al bijna onmogelijk aangezien 1 liter nog steeds 40.000 dollar kost om te vervoeren naar de maan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |