Uitgegeven: 9 januari 2004 07:52
DEN HAAG - De leeftijd waarop jongeren een brommer mogen rijden gaat met één jaar omhoog naar zeventien jaar. Minister Peijs van Verkeer wil de maatregel in 2006 laten ingaan. Haar voorstel maakt deel uit van een reeks verkeersmaatregelen die vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer worden voorgelegd.
In het pakket maatregelen bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren, kondigt de bewindsvrouwe een onderzoek aan naar verlaging van de leeftijd waarop jongeren autorijles mogen nemen naar zeventien jaar.
Mensen die al een rijbewijs hebben, moeten meer moeite gaan doen om het papiertje te behouden. Zo komt er een verplichte ogentest vanaf 45 jaar en komt er een proef met nascholingscursussen.
Het bekende roze rijbewijs gaat verder verdwijnen en maakt plaats voor een bewijs op creditcard-formaat. Verkeersveiligheidsorganisatie 3VO is blij dat "de minister haar nek uitsteekt" maar had voor de bromfietsers liever een verhoging naar 18 jaar gezien.
"Bij een verhoging naar 17 jaar scheelt dat zeventien doden per jaar blijkt uit onderzoek, maar bij 18 jaar 44," aldus een woordvoerster voor Radio 1 Journaal vrijdag. "De brommer zal dan door veel jongeren worden overgeslagen. Een economisch belang mag niet zwaarder wegen dan het leven van jongeren."
Bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=257310&c=75
Dus eigenlijk heeft het geen zin meer om brommer te gaan rijden, toch? Want dan kan je beter gewoon een jartje wachten en dan een autootje kopen. Ben ik gelijk van die vervelende scooters en brommers af!
quote:Of de search is gewoon uitgeschakeld!
Op vrijdag 9 januari 2004 10:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Of je kijkt eerst even rond: Brommer pas vanaf 17 jaar
Bovendien staat dat topic niet in PTA!
[Dit bericht is gewijzigd door HPoi op 09-01-2004 11:21]
Edit: Of eigenlijk de bestuurdertjes die zichzelf toffer dan tof vinden op die brommertjes zijn teringdingen
quote:JA en op hun 17de mogen ze al in een auto stappen. Dus we verplatsen het gevaar van de scooter naar de auto. Geef mij liever de gevaarlijke scooters maar. Ik heb liever een scooter ergens in me deur dan een auto
Op vrijdag 9 januari 2004 13:30 schreef Classic-PC het volgende:
Hehe eindelijk. Zijn we eindelijk van die 16jarige huftertjes af op die klere dingen. Heeft me al genoeg gekost die grappenmakers
btw als de leeftijd verzet is naar 17 hoopt de regering alleen maar meer boetes te kunnen uitschrijven aan jonge automobilisten en/of meteen het rijbewijs (permanent) af te nemen zodat er indirect minder verkeer op de weg komt ofzo.... dr zal vast nog wel een of andere valse gedachte achter zitten... want ze verdienen ontzettende bergen geld aan brommertjes die opgevoerd zijn ed. en om dat dan meteen weg te gooien....
quote:toch is ie dubbel.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:45 schreef HPoi het volgende:[..]
Of de search is gewoon uitgeschakeld!
![]()
Bovendien staat dat topic niet in PTA!
quote:Ik denk dat ze meer verdienen aan benzine van een auto. Wegen belasting en boete,s.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:58 schreef Youp het volgende:
ook t argument dat een 16jarige geen verkeerssituatie in kan schattenwaarom kan iemand van 17 dat dan wel?? zo veel verschilt dat nou ook weer niet... dan moeten ze er gelijk 21 van maken... dat ze dan een psygolochische test doen ofzo... in groep 7 op de basisschool heeft iedereen al een verkeersexamen en dat gaat juist over het inschatten van verkeerssituaties... welliswaar met de fiets maar dat is niet veel verschil...
btw als de leeftijd verzet is naar 17 hoopt de regering alleen maar meer boetes te kunnen uitschrijven aan jonge automobilisten en/of meteen het rijbewijs (permanent) af te nemen zodat er indirect minder verkeer op de weg komt ofzo.... dr zal vast nog wel een of andere valse gedachte achter zitten... want ze verdienen ontzettende bergen geld aan brommertjes die opgevoerd zijn ed. en om dat dan meteen weg te gooien....
quote:kan ook... t gaat iig om geld dat weet ik wel zeker...
Op vrijdag 9 januari 2004 15:07 schreef ook_gek het volgende:[..]
Ik denk dat ze meer verdienen aan benzine van een auto. Wegen belasting en boete,s.
btw ook het plan van een aantal jaar geleden om dus de brommers ed. tussen de auto's te laten rijden heeft alleen maar geleidt tot meer verkeersslachtoffers.... dus hebben ze weer een argument om de leeftijd te verzetten...
quote:Dat had een andere reden. Scooters die met 60 fietsers inhalen, of die met 60 tussen de auto's rijden.... 't is allebei kut.....
Op vrijdag 9 januari 2004 15:12 schreef Youp het volgende:[..]
kan ook... t gaat iig om geld dat weet ik wel zeker...
btw ook het plan van een aantal jaar geleden om dus de brommers ed. tussen de auto's te laten rijden heeft alleen maar geleidt tot meer verkeersslachtoffers.... dus hebben ze weer een argument om de leeftijd te verzetten...
quote:Jij leest zeker maar de helft
Op vrijdag 9 januari 2004 15:16 schreef Xtreem het volgende:[..]
Dat had een andere reden. Scooters die met 60 fietsers inhalen, of die met 60 tussen de auto's rijden.... 't is allebei kut.....
dat ze de leeftijd omhoog gooien... heeft niks met geld te maken
quote:met 17 mag je gaan lessen.... praktijk examen als nog vanaf 18 jaar....
Op vrijdag 9 januari 2004 15:19 schreef ook_gek het volgende:[..]
Jij leest zeker maar de helft
Want van af 17 willen ze die knakkertjes in een auto proppen.
Wat heb je liever. Een scooter die met 100 tegen je auto aan rijd. Of een andere auto
Auto lijkt me daarintegen wel fijn, maar als ze die grens ook een jaar zouden verleggen zou ik er ook wel overheen komen,
quote:Als je in een drukke stad woont is een scooter top.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:22 schreef kaashema het volgende:
Mja... ik snap dat hele scooter gezeik toch neit.. ik ben nu zelf 17 en neit eens de behoefte aan een scooter cq. brommerAuto lijkt me daarintegen wel fijn, maar als ze die grens ook een jaar zouden verleggen zou ik er ook wel overheen komen,
quote:Jij blij dat het niet over een celica ging
Op vrijdag 9 januari 2004 15:41 schreef Tjabbo het volgende:
Als ik de topictitel goed begrijp is mijn brommer in 2006 zo ineens een jaar ouder?Wat raar...
quote:Ja idd, het merendeel heeft zo'n ding omdat het oh zo stoer is
Op vrijdag 9 januari 2004 15:22 schreef kaashema het volgende:
Mja... ik snap dat hele scooter gezeik toch neit.. ik ben nu zelf 17 en neit eens de behoefte aan een scooter cq. brommerAuto lijkt me daarintegen wel fijn, maar als ze die grens ook een jaar zouden verleggen zou ik er ook wel overheen komen,
quote:nou ik hoef het niet meegemaakt te hebben, heb totaal geen behoefte aan zo'n ding. Het kost alleen maar geld, dat geld spaar ik liever voor me rijbewijs.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:44 schreef Youp het volgende:
ik vind t gewoon een ontzettend onzinnige beslissing(niet dat ik daar nog last van ga hebben maar dan nog) die daar in den haag hebben vroeger ook op opgefokte zundapp's en kreidlers en puchjes gereden en zijn er mee op vakantie zijn geweest enzo... en daar hebben ze ook plezier aan beleefd... dat is gewoon een fase in je leven die je meegemaakt moet hebben...
quote:en zo'n mensen lach ik uit
Op vrijdag 9 januari 2004 15:46 schreef Catwoman1986 het volgende:[..]
Ja idd, het merendeel heeft zo'n ding omdat het oh zo stoer is
quote:ik wel... maarja, ik ben zo'n 'dorpsjongen'
Op vrijdag 9 januari 2004 15:48 schreef Catwoman1986 het volgende:[..]
nou ik hoef het niet meegemaakt te hebben, heb totaal geen behoefte aan zo'n ding. Het kost alleen maar geld, dat geld spaar ik liever voor me rijbewijs.
quote:Naar mijn weten heeft de verplaatsing een hoop ongelukken gescheeld. Ook in de praktijk merk ik dat het zinvol is geweest. Als je met de auto afslaat naar rechts, en je moet over een fietspad, dan is het vaak zo dat een brommer die met 50km/h aankomt totaal over het hoofd gezien wordt. Dat was dan ook de grootste oorzaak van ongelukken met brommers.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:12 schreef Youp het volgende:
kan ook... t gaat iig om geld dat weet ik wel zeker...btw ook het plan van een aantal jaar geleden om dus de brommers ed. tussen de auto's te laten rijden heeft alleen maar geleidt tot meer verkeersslachtoffers.... dus hebben ze weer een argument om de leeftijd te verzetten...
Zeker als je dan 80 op je opgevoerde kroket rijdt, ben je al snel de zak. En behoorlijk stom, als je 80 op een fietspad rijdt, maar dat doet er nu niet toe.
De invoering van 17 jarige leeftijd is echter totaal zinloos. Dit schuift de probleemleeftijd slechts een jaar verder op. Het is echt niet zo dat scholieren in het jaar van 16 naar 17 zo vreselijk veel meer verantwoordelijkheidsgevoel of verkeersinzicht krijgen dat ze geen ongelukken meer creëren. Het is juist zo dat het inzicht en de verantwoordelijkheid een resultaat is van de ervaring die je opdoet in dat jaar rijden. Aangezien de komende groep nieuwe brommerrijders dit niet opdoet op 16 jarige leeftijd, blijft de risicogroep, en zal het enige resultaat van deze aktie zijn dat jongeren sneller afzien van een brommer, omdat ze met 17 jarige leeftijd onder restrictie in een auto mogen rijden.
quote:ja ik ben t ook wel grotendeels met je eens alleen officieel moet je tussen de auto's 30 gaan rijden... en dat is onveilig..
Op vrijdag 9 januari 2004 16:02 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Naar mijn weten heeft de verplaatsing een hoop ongelukken gescheeld. Ook in de praktijk merk ik dat het zinvol is geweest. Als je met de auto afslaat naar rechts, en je moet over een fietspad, dan is het vaak zo dat een brommer die met 50km/h aankomt totaal over het hoofd gezien wordt. Dat was dan ook de grootste oorzaak van ongelukken met brommers.
Zeker als je dan 80 op je opgevoerde kroket rijdt, ben je al snel de zak. En behoorlijk stom, als je 80 op een fietspad rijdt, maar dat doet er nu niet toe.
De invoering van 17 jarige leeftijd is echter totaal zinloos. Dit schuift de probleemleeftijd slechts een jaar verder op. Het is echt niet zo dat scholieren in het jaar van 16 naar 17 zo vreselijk veel meer verantwoordelijkheidsgevoel of verkeersinzicht krijgen dat ze geen ongelukken meer creëren. Het is juist zo dat het inzicht en de verantwoordelijkheid een resultaat is van de ervaring die je opdoet in dat jaar rijden. Aangezien de komende groep nieuwe brommerrijders dit niet opdoet op 16 jarige leeftijd, blijft de risicogroep, en zal het enige resultaat van deze aktie zijn dat jongeren sneller afzien van een brommer, omdat ze met 17 jarige leeftijd onder restrictie in een auto mogen rijden.
ik ree zelf een keer +-60 door de bebouwde kom (was een niet al te brede weg met op sommige plaatsen een soort van middenberm enzo..) en dr zat een auto achter me te duwen die vond dat ik te langzaam ging zat +-1 meter van mn achterwiel met zn bumper en tuuterde al een paar keer... inhalen kon ie niet... op een gegeven moment moest ik rechts dus ik steek mijn hand uit en wil afremmen... auto achter me wou dat duidelijk niet raakte me bijna ik snel die bocht in gedoken en zo hard mogelijk geremd en proberen niet te slippen wat overigens goed lukte... alleen haalde ik door die snelheid van nog +-50 de bocht niet meer en knal tegen de stoeprand en ik vloog over de kop.... nou had ik toch veel liever op het fietspad gezeten op dat moment...
quote:Van 16 naar 17 krijgen ze niet veel meer inzicht, maar de groep scooterrijders wordt wel bijna gehalveerd!
Op vrijdag 9 januari 2004 16:02 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Naar mijn weten heeft de verplaatsing een hoop ongelukken gescheeld. Ook in de praktijk merk ik dat het zinvol is geweest. Als je met de auto afslaat naar rechts, en je moet over een fietspad, dan is het vaak zo dat een brommer die met 50km/h aankomt totaal over het hoofd gezien wordt. Dat was dan ook de grootste oorzaak van ongelukken met brommers.
Zeker als je dan 80 op je opgevoerde kroket rijdt, ben je al snel de zak. En behoorlijk stom, als je 80 op een fietspad rijdt, maar dat doet er nu niet toe.
De invoering van 17 jarige leeftijd is echter totaal zinloos. Dit schuift de probleemleeftijd slechts een jaar verder op. Het is echt niet zo dat scholieren in het jaar van 16 naar 17 zo vreselijk veel meer verantwoordelijkheidsgevoel of verkeersinzicht krijgen dat ze geen ongelukken meer creëren. Het is juist zo dat het inzicht en de verantwoordelijkheid een resultaat is van de ervaring die je opdoet in dat jaar rijden. Aangezien de komende groep nieuwe brommerrijders dit niet opdoet op 16 jarige leeftijd, blijft de risicogroep, en zal het enige resultaat van deze aktie zijn dat jongeren sneller afzien van een brommer, omdat ze met 17 jarige leeftijd onder restrictie in een auto mogen rijden.
quote:wat ben ik toch blij dat ik scooters niet kan uitstaan
Op vrijdag 9 januari 2004 16:40 schreef Xtreem het volgende:[..]
Van 16 naar 17 krijgen ze niet veel meer inzicht, maar de groep scooterrijders wordt wel bijna gehalveerd!
-edit-
om de een of andere reden gebeuren 90% van de ongelukken met scooters... nooit zo vaak met schakels en brommertjes
quote:90% van de brommers zijn scooters slimerik
Op vrijdag 9 januari 2004 16:41 schreef Youp het volgende:[..]
om de een of andere reden gebeuren 90% van de ongelukken met scooters... nooit zo vaak met schakels en brommertjes
quote:dus niet... dr zijn zoooo veel vespa'tjes en puchjes en schakels op de weg... t is eerder een verhouding van 40% scooters 40% brommertjes 20% schakels... (schatting)
Op vrijdag 9 januari 2004 16:45 schreef slashme het volgende:[..]
90% van de brommers zijn scooters slimerik
-edit-
k kan helaas geen bron vinden waar t duidelijk in staat
[Dit bericht is gewijzigd door Youp op 09-01-2004 16:49]
quote:In limburg misschien.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:46 schreef Youp het volgende:[..]
dus niet... dr zijn zoooo veel vespa'tjes en puchjes en schakels op de weg... t is eerder een verhouding van 40% scooters 40% brommertjes 20% schakels... (schatting)
[Dit bericht is gewijzigd door slashme op 09-01-2004 16:48]
quote:scooters zijn bromscooters... dus bromfietsen officieel
Op vrijdag 9 januari 2004 16:46 schreef Youp het volgende:[..]
dus niet... dr zijn zoooo veel vespa'tjes en puchjes en schakels op de weg... t is eerder een verhouding van 40% scooters 40% brommertjes 20% schakels... (schatting)
quote:is ook een schatting.. maar die schatting heb ik gemaakt na aanleiding van het aantal ongevallen onder bekenden en via via verhalen en het feit dat een scooter heel makkelijk op te voeren is en ik kijk naar het slag mensen dat over t algemeen op een scooter rijdt (in mijn omgeving)... dat type van : ik krijg een scooter van pappie voor mn 16e verjaardag...
Op vrijdag 9 januari 2004 16:47 schreef slashme het volgende:[..]
In limburg misschien.
En eh, bron van die 90% ??
quote:Weer allemaal bullshit dus. Heren en dames brommers zijn net zo makkelijk op te voeren als een scooter.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:53 schreef Youp het volgende:[..]
is ook een schatting.. maar die schatting heb ik gemaakt na aanleiding van het aantal ongevallen onder bekenden en via via verhalen en het feit dat een scooter heel makkelijk op te voeren is en ik kijk naar het slag mensen dat over t algemeen op een scooter rijdt (in mijn omgeving)... dat type van : ik krijg een scooter van pappie voor mn 16e verjaardag...
quote:laat een vespa eens 100 lopen en laat een scooter eens 100 lopen (en ik bedoel echte km/s)
Op vrijdag 9 januari 2004 16:56 schreef slashme het volgende:[..]
Weer allemaal bullshit dus. Heren en dames brommers zijn net zo makkelijk op te voeren als een scooter.
voor de vespa kom je heeeeel moeilijk aan het doen voor een scooter geef je gewoon 500 euro uit aan een 70cc cilinder met een snelle uitlaat en een andere koppeling/vario, krukas en carb... dan kom je met zo'n kreng aan de 12-15pk... daar haal je die 100 makkelijk mee...
met 500 euro voor een vespa kom je ook aan 70cc en een grotere carburateur en een mooie uitlaat en dan hou je nog geld over... desnoodes een speedengine carter kopen... of zelf je carter tunen maar uit een vespa blokje valt maximaal 4-4,5 pk te persen... (tenzij je een evolution blok koopt (zo tegen de 6-8 pk afhankelijk van cilinder en carbeurateur) of je koopt een Simonini kit voor 750 euro (12pk)
-edit-
en een schakel hard laten lopen is ook redelijk gemakkelijk ja maar daar rijdt over het algemeen een heel ander slag mensen op.... (dat is mijn ervaring) een uber trendy havo piemeltje wat voor zn 16e een scooter krijgt en nieteens weet wat een carburateur is zal je niet op een schakel tegenkomen...
quote:Leuke opvoerverhaaltjes maar heeft niks te maken met je stelling.
Op vrijdag 9 januari 2004 17:00 schreef Youp het volgende:[..]
laat een vespa eens 100 lopen en laat een scooter eens 100 lopen (en ik bedoel echte km/s)
voor de vespa kom je heeeeel moeilijk aan het doen voor een scooter geef je gewoon 500 euro uit aan een 70cc cilinder met een snelle uitlaat en een andere koppeling/vario, krukas en carb... dan kom je met zo'n kreng aan de 12-15pk... daar haal je die 100 makkelijk mee...
met 500 euro voor een vespa kom je ook aan 70cc en een grotere carburateur en een mooie uitlaat en dan hou je nog geld over... desnoodes een speedengine carter kopen... of zelf je carter tunen maar uit een vespa blokje valt maximaal 4-4,5 pk te persen... (tenzij je een evolution blok koopt (zo tegen de 6-8 pk afhankelijk van cilinder en carbeurateur) of je koopt een Simonini kit voor 750 euro (12pk)-edit-
en een schakel hard laten lopen is ook redelijk gemakkelijk ja maar daar rijdt over het algemeen een heel ander slag mensen op.... (dat is mijn ervaring) een uber trendy havo piemeltje wat voor zn 16e een scooter krijgt en nieteens weet wat een carburateur is zal je niet op een schakel tegenkomen...
quote:dit is alleen een reply op jou post...
Op vrijdag 9 januari 2004 17:03 schreef slashme het volgende:[..]
Leuke opvoerverhaaltjes maar heeft niks te maken met je stelling.
mijn stelling blijft t zelfde
quote:Onzin dus.
Op vrijdag 9 januari 2004 17:03 schreef Youp het volgende:[..]
dit is alleen een reply op jou post...
mijn stelling blijft t zelfde
quote:achja...
Op vrijdag 9 januari 2004 17:04 schreef slashme het volgende:[..]
Onzin dus.
quote:Jij bent degene die de discussie ontwijkt hier.
Op vrijdag 9 januari 2004 17:04 schreef slashme het volgende:
Onzin dus.
quote:nee hoor
Op vrijdag 9 januari 2004 18:18 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Jij bent degene die de discussie ontwijkt hier.
quote:geen discussie mogelijk totdat het duidelijk is of deze cijfers kloppen.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:41 schreef Youp het volgende:
om de een of andere reden gebeuren 90% van de ongelukken met scooters... nooit zo vaak met schakels en brommertjes
Niet dat ik zoveel ouder ben maar die gasten worden tegenwoordig steeds asocialer en aggressiever, vrijdag liep ik weer met eentje te matten omdat ie mn maat om niets liep aan te vallen.
quote:makkelijk praten voor een 21 jarige.
Op vrijdag 9 januari 2004 19:28 schreef Armin het volgende:
16 of 17 maakt nogal wat uit hoor, ja niet als je naar 1 persoon kijkt. Maar in het algemeen, in een puberjaar wordt je heel wat volwassener en wijzer. Er zijn altijd figuren die een gevaar zijn op de weg, maar zo pluk je er al heel wat van de weg. Ik vind het prima. De enige mensen die erom gaan zeuren zijn nu waarschijnlijk zelf 16 of 17.Niet dat ik zoveel ouder ben maar die gasten worden tegenwoordig steeds asocialer en aggressiever, vrijdag liep ik weer met eentje te matten omdat ie mn maat om niets liep aan te vallen.
quote:natuurlijk, maar het is niet aan 16 jarigen om te bepalen of ze verstandig genoeg zijn om te rijden. Een kind van 12 kan wel vinden dat ie brommer kan rijden...
Op vrijdag 9 januari 2004 19:31 schreef slashme het volgende:[..]
makkelijk praten voor een 21 jarige.
Uiteraard is het logisch dat de groep die het hardst wordt getroffen het hardst klaagt.
er zijn genoeg 16-jarigen die prima kunnen rijden hoor en dat ook doen, 15 jarigen ook wel. Voor die personen is het gewoon ruk. Maar je filtert er wel veel foute weggebruikers uit.
'volgens onze berekeningen spaart het 28 mensen het leven als we de leeftijd verleggen naar 17 jaar... de meeste ongelukken gebeuren met 16 jarige vandaar' ...
tyf op... dat heeft puur met rijervaring te maken... een 17jarige die al een jaar rijdt is al een aantal keer op zn bek gegaan en heeft al t een en andere meegemaakt in het verkeer waardoor ie beter en oplettender gaat rijden... als je de leeftijd verlegd krijg je exact het zelfde alleen dan met 17jarige... zeggen van iemand van 16 dan ie een verkeerssituatie niet in kan schatten is de grootste bull****
quote:het ook om asociaal rijgedrag. Bovendien heb je hier van die jochies die het nodig vinden hun uitlaat wat te bewerken, zodat als ze veel te hard door de straat scheuren het klinkt alsof er een underground offroad toernooi wordt gehouden.
Op vrijdag 9 januari 2004 19:57 schreef Youp het volgende:
net was dat ministerfiguurwijf weer op t nieuws... pffff wat heeft die een hele dikke plank voor dr hoofd![]()
'volgens onze berekeningen spaart het 28 mensen het leven als we de leeftijd verleggen naar 17 jaar... de meeste ongelukken gebeuren met 16 jarige vandaar' ...
quote:gewoon pas vanaf 25 rijden, pas vanaf 18 mag je fietsen.
Op vrijdag 9 januari 2004 19:34 schreef Armin het volgende:[..]
natuurlijk, maar het is niet aan 16 jarigen om te bepalen of ze verstandig genoeg zijn om te rijden. Een kind van 12 kan wel vinden dat ie brommer kan rijden...
Toen ik 16 was had ik ook een gevaar op de weg geweest, dat ben ik nu al erg genoeg
*herinnert zich het (al dan niet expres) zakken voor fietsexamen in groep 8*er zijn genoeg 16-jarigen die prima kunnen rijden hoor en dat ook doen, 15 jarigen ook wel. Voor die personen is het gewoon ruk. Maar je filtert er wel veel foute weggebruikers uit.
quote:met brommers? erg knap als je daar zo'n geluid uit krijgt...
Op vrijdag 9 januari 2004 20:01 schreef Armin het volgende:[..]
het ook om asociaal rijgedrag. Bovendien heb je hier van die jochies die het nodig vinden hun uitlaat wat te bewerken, zodat als ze veel te hard door de straat scheuren het klinkt alsof er een underground offroad toernooi wordt gehouden.
quote:brommers of scooters.... Ik denk niet dat die pestjochies op een Harley Angelwings rijden
Op vrijdag 9 januari 2004 20:04 schreef Youp het volgende:[..]
met brommers? erg knap als je daar zo'n geluid uit krijgt...
quote:en voordat je 16 bent mag je niet zonder begeleiding van iemand boven de 30 naar buiten...
Op vrijdag 9 januari 2004 20:02 schreef slashme het volgende:[..]
gewoon pas vanaf 25 rijden, pas vanaf 18 mag je fietsen.
wedden dat je heel wat mensenlevens spaart.
t zal idd een hoop mensenlevens sparen... maar zeker niet het leven van de persoon die zoiets er door knalt in den haag...
quote:mjah... ik denk ook niet dat je 'underground geluiden' krijgt
Op vrijdag 9 januari 2004 20:05 schreef Armin het volgende:[..]
brommers of scooters.... Ik denk niet dat die pestjochies op een Harley Angelwings rijden
btw jij hebt zeker nooit brommer gereden/mogen rijden (van pappie en mammie) ?
quote:hard genoeg om mij wakker te maken, en dat zegt veel. Natuurlijk overdrijf ik graag een beetje, maar voor een brommer/scooter is dat geluid niet normaal.
Op vrijdag 9 januari 2004 20:07 schreef Youp het volgende:[..]
mjah... ik denk ook niet dat je 'underground geluiden' krijgt
btw jij hebt zeker nooit brommer gereden/mogen rijden (van pappie en mammie) ?
En nee ik ben niet zo'n haatdragend mannetje hoor, en van pappie en mammie mocht het wel. Alleen van meneer agent niet. Ik had geen brommercertificaat...
quote:Was nog moeilijker als je fietsexamen zeker
Op vrijdag 9 januari 2004 20:11 schreef Armin het volgende:[..]
En nee ik ben niet zo'n haatdragend mannetje hoor, en van pappie en mammie mocht het wel. Alleen van meneer agent niet. Ik had geen brommercertificaat...
quote:jongen bij mij uit de klas is nu ook voor de 5e keer gezakt
Op vrijdag 9 januari 2004 20:23 schreef slashme het volgende:[..]
Was nog moeilijker als je fietsexamen zeker
quote:nooit een poging gedaan tot brommercertificaat. Wel ns brommergereden, maar zelf had ik er geen nodig, woonde overal dichtbij.
Op vrijdag 9 januari 2004 20:23 schreef slashme het volgende:[..]
Was nog moeilijker als je fietsexamen zeker
quote:ik heb er ook geen nodig, k woon ook overal dicht bij
Op vrijdag 9 januari 2004 20:38 schreef Armin het volgende:[..]
nooit een poging gedaan tot brommercertificaat. Wel ns brommergereden, maar zelf had ik er geen nodig, woonde overal dichtbij.
quote:tja ik heb al genoeg dure hobby's
Op vrijdag 9 januari 2004 20:41 schreef Youp het volgende:[..]
ik heb er ook geen nodig, k woon ook overal dicht bij
toch heb ik er op t moment 2 staan... voor de hobby
quote:En dan hangen er allemaal van die Breezah sletjes omheen lachwekkend gewoon om die bepuiste gasten kick te zien doen met hun 80 cc
Op vrijdag 9 januari 2004 15:46 schreef Catwoman1986 het volgende:[..]
Ja idd, het merendeel heeft zo'n ding omdat het oh zo stoer is
quote:ik heb er te veel
Op vrijdag 9 januari 2004 20:53 schreef Armin het volgende:[..]
tja ik heb al genoeg dure hobby's
Waarom wilt iemand op zijn 16de een brommer? Voor eigen vervoer, iets wat helemaal van jou is, onafhankelijkheid . Nu gaan al die sjakie's en sjonny's in Kadett GSi's/Golf GTi's stoer doen
Van 16 naar 17 jaar, WAT EEN VERSCHIL ZEG.
Ja mevrouw, je hebt al gelijk laten zien hoe slim je wel bent... NOT
BTW, ik ben allang 17, en ik heb geen brommer of scooter, ik spaar voor mijn rijbewijs.
quote:Zeg dat je nu 200.000 scooterrijders hebt. Als 17 de min. leeftijd wordt, heb je nog maar de helft over. Dus ook de helft minder doden.
Op zaterdag 10 januari 2004 01:09 schreef yup het volgende:
Peijs is zo een MONGOOL wat een domme wijf, welke idioot laat nou zo iemand het verkeersbeleid regelenWaarom wilt iemand op zijn 16de een brommer? Voor eigen vervoer, iets wat helemaal van jou is, onafhankelijkheid . Nu gaan al die sjakie's en sjonny's in Kadett GSi's/Golf GTi's stoer doen
Van 16 naar 17 jaar, WAT EEN VERSCHIL ZEG.
quote:nou en... als je op zo'n ding stapt weet je dat je kwetsbaar bent... minister peijs wil iedereen voor zichzelf beschermen ofzo... kom op zeg!
Op zaterdag 10 januari 2004 12:33 schreef Xtreem het volgende:[..]
Zeg dat je nu 200.000 scooterrijders hebt. Als 17 de min. leeftijd wordt, heb je nog maar de helft over. Dus ook de helft minder doden.
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 12:34 schreef Youp het volgende:[..]
nou en... als je op zo'n ding stapt weet je dat je kwetsbaar bent...
quote:dan moeten ze daar bewust van gemaakt worden... net als bij motorrijden... iemand die zn motorrijbewijs haalt heeft ook meestal heel goed door hoe kwetsbaar hij is...
Op zaterdag 10 januari 2004 12:38 schreef Xtreem het volgende:[..]
Als ze dat wisten zouden ze niet zo idioot rijden.
quote:Ja, maar die is een paar jaar ouder & wijzer...
Op zaterdag 10 januari 2004 12:39 schreef Youp het volgende:[..]
dan moeten ze daar bewust van gemaakt worden... net als bij motorrijden... iemand die zn motorrijbewijs haalt heeft ook meestal heel goed door hoe kwetsbaar hij is...
Vind dit geen fout plan, dus.
quote:Je kan het ook een theorie+praktijk maken, is duurder en maakt het onaantrekkelijker voor het jeugd.
Op zaterdag 10 januari 2004 12:38 schreef Xtreem het volgende:[..]
Als ze dat wisten zouden ze niet zo idioot rijden.
Edit:
En dus zullen waarschijnlijk alleen de jongeren die het nodig hebben, een brommer halen, m.u.v. de rijkeluiskindjes, die halen er zowiezo eentje
[Dit bericht is gewijzigd door yup op 10-01-2004 12:47]
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 12:43 schreef Gia het volgende:
Hm...
In 2006 is mijn oudste pas 14. Houdt in dat hij pas met zijn 17de brommer mag rijden. Geeft mij meer hoop dat hij dat dan niet meer wil en liever een jaartje wacht om dan zijn rijbewijs te halen.Vind dit geen fout plan, dus.
quote:Point taken.
Op zaterdag 10 januari 2004 12:43 schreef Gia het volgende:
Hm...
In 2006 is mijn oudste pas 14. Houdt in dat hij pas met zijn 17de brommer mag rijden. Geeft mij meer hoop dat hij dat dan niet meer wil en liever een jaartje wacht om dan zijn rijbewijs te halen.Vind dit geen fout plan, dus.
quote:Hoeveel mensen hebben een auto die het niet nodig hebben? Nee, die eenmalige kosten van het examen zal er geen hond vanaf houden...
Op zaterdag 10 januari 2004 12:45 schreef yup het volgende:[..]
edit:
En dus zullen waarschijnlijk alleen de jongeren die het nodig hebben, een brommer halen, m.u.v. de rijkeluiskindjes, die halen er zowiezo eentje
er zijn genoeg mensen die gewoon hun brommer nodig hebben om naar hun school te komen. Vind het een domme kortzichtige en vooral makkelijke oplossing van het probleem.
quote:Maar jongeren hebben niet zoveel geld als volwassenen, een scooter is al schreeuwend duur, laat staan als je er ook nog eens een praktijk+theorie* voor moet betalen.
Op zaterdag 10 januari 2004 12:50 schreef Xtreem het volgende:[..]
Hoeveel mensen hebben een auto die het niet nodig hebben? Nee, die eenmalige kosten van het examen zal er geen hond vanaf houden...
*Het CBR kennende zal dat weer asociaal duur worden.
Ik wilde ook een auto op me 18de kopen, maar zelfs als ik thuiswoon is dat gewoon te duur, ik zal eerst maar eens "oefenen" met pa's bestelwagen.
Wat ik hiermee bedoel is: Jongeren moeten vaak lang sparen om een scooter of rijbewijs te kunnen betalen.
quote:Jongeren hebben een hoger vrij besteedbaar inkomen dan volwassenen.
Op zaterdag 10 januari 2004 12:58 schreef yup het volgende:[..]
Maar jongeren hebben niet zoveel geld als volwassenen,
[Dit bericht is gewijzigd door ramonweb op 10-01-2004 13:14]
quote:Dan ben ik een uitzondering
Op zaterdag 10 januari 2004 13:03 schreef Xtreem het volgende:[..]
Jongeren hebben een hoger vrij besteedbaar inkomen dan volwassenen.
quote:Maar dan moeten ze het bijzonder streng maken, anders niet!
Op zaterdag 10 januari 2004 13:34 schreef overhyped het volgende:
Als ze nu de leeftijd naar 14 doen, met verplicht praktijkexamen?? Dat lijkt mij een stuk nuttiger.
quote:Als je ziet hoeveel ongelukken jonge automobilisten maken (door stoer doen, overschatting etc), ondanks het praktijk examen.... Scooters zijn VEEL kwetsbaarder, en jochies van 14 t/m 17 veel vatbaarder voor onderschatting van gevaar, overschatting van eigen kunnen en stoerdoenerij...
Op zaterdag 10 januari 2004 13:34 schreef overhyped het volgende:
Als ze nu de leeftijd naar 14 doen, met verplicht praktijkexamen?? Dat lijkt mij een stuk nuttiger.
quote:Vergelijkbaar met auto examen. JE moet echt kunnen rijden en verkeer in kunnen schatten voordat je mag rijden.
Op zaterdag 10 januari 2004 13:37 schreef yup het volgende:[..]
Maar dan moeten ze het bijzonder streng maken, anders niet!
quote:inzicht en inschattingen hangen niet samen met leeftijd.... dit is echter per persoon verschillend... er zijn mensen van 30 die niet verantwoord kunnen rijden en er zijn mensen van 15 die het wel kunnen.........
Op zaterdag 10 januari 2004 13:38 schreef Xtreem het volgende:[..]
Als je ziet hoeveel ongelukken jonge automobilisten maken (door stoer doen, overschatting etc), ondanks het praktijk examen.... Scooters zijn VEEL kwetsbaarder, en jochies van 14 t/m 17 veel vatbaarder voor onderschatting van gevaar, overschatting van eigen kunnen en stoerdoenerij...
quote:Hangt wel degelijk samen met leeftijd.. Uiteraard zijn er uitschietes, positief en negatief, maar de rode draad is toch echt wel leeftijd gebonden...
Op zaterdag 10 januari 2004 13:49 schreef Youp het volgende:[..]
inzicht en inschattingen hangen niet samen met leeftijd.... dit is echter per persoon verschillend... er zijn mensen van 30 die niet verantwoord kunnen rijden en er zijn mensen van 15 die het wel kunnen.........
quote:ja maar daar maakt 1 jaar geen verschil in
Op zaterdag 10 januari 2004 13:51 schreef Xtreem het volgende:[..]
Hangt wel degelijk samen met leeftijd.. Uiteraard zijn er uitschietes, positief en negatief, maar de rode draad is toch echt wel leeftijd gebonden...
quote:nauwelijks, dat klopt. maar de groep is dan wel bijna gehalveerd.
Op zaterdag 10 januari 2004 13:56 schreef Youp het volgende:[..]
ja maar daar maakt 1 jaar geen verschil in
quote:en toch vind ik het onzin
Op zaterdag 10 januari 2004 13:59 schreef Xtreem het volgende:[..]
nauwelijks, dat klopt. maar de groep is dan wel bijna gehalveerd.
quote:Een scooter nodig hebben om op school te komen?
Op zaterdag 10 januari 2004 12:54 schreef Henk_Westbroek het volgende:
ipv dat ze een praktijk examen doener zijn genoeg mensen die gewoon hun brommer nodig hebben om naar hun school te komen. Vind het een domme kortzichtige en vooral makkelijke oplossing van het probleem.
quote:Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen, maar over het algemeen klopt 't wel wat Xtreem zegt.
Op zaterdag 10 januari 2004 13:49 schreef Youp het volgende:inzicht en inschattingen hangen niet samen met leeftijd.... dit is echter per persoon verschillend... er zijn mensen van 30 die niet verantwoord kunnen rijden en er zijn mensen van 15 die het wel kunnen.........
't overgrote deel van de brommer/scooter rijders die verongelukken zijn toch echt wel de "ik ben net 16 en heb al 1 week mijn certificaat" en de "kijk mij eens stoer zijn met m'n een opgevoerde scooter, en een helm is voor mietjes".
Alleen zijn ze meestal niet zo stoer meer als wij erbij komen, jammer dat ze dat dan pas inzien
quote:jup maar dat zal je met 17jarigen precies het zelfde krijgen... en de mensen die wel kunnen rijden zijn er de dupe van...
Op zaterdag 10 januari 2004 15:14 schreef Farao het volgende:[..]
Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen, maar over het algemeen klopt 't wel wat Xtreem zegt.
't overgrote deel van de brommer/scooter rijders die verongelukken zijn toch echt wel de "ik ben net 16 en heb al 1 week mijn certificaat" en de "kijk mij eens stoer zijn met m'n een opgevoerde scooter, en een helm is voor mietjes".
Alleen zijn ze meestal niet zo stoer meer als wij erbij komen, jammer dat ze dat dan pas inzien
btw op zoiets als geen helm op vind ik dat ze een straf mogen zetten als: meteen het certificaat innemen ofzo want dat is toch wel zoiets doms... ik zie ze ook vaker rijden met de helm boven op hun kop dat vinden ze stoer ofzo...
1 het ziet niet uit
2 het is enorm dom
Trouwens, wat mij betreft voeren ze hier, net als in Amerika, een proefrijbewijs in, vanaf 17 jaar. (Voor auto, dus, hè)
Ik vind brommers ondingen op de weg.
Gisteren nog! Omdat onze auto vrij hoog is, Scénic, vinden brommerrijders het schijnbaar prettig om er dicht achter te rijden. Scheelt natuurlijk in de wind. Maar wat als er een kat of hond de weg op schiet? Ga ik op de rem! Of zelfs een kind! Moet ik op de rem! Vliegt zo'n bromfietser toch mooi achterop en waarschijnlijk er overheen.
Echt levensgevaarlijk!
quote:dat ligt niet aan de brommer maar de gene die dr op rijdt...
Op zaterdag 10 januari 2004 17:10 schreef Gia het volgende:
Ik leg het geld dat zo'n brommer kost, veel liever bij een tweedehands autootje een jaartje later.Trouwens, wat mij betreft voeren ze hier, net als in Amerika, een proefrijbewijs in, vanaf 17 jaar. (Voor auto, dus, hè)
Ik vind brommers ondingen op de weg.
Gisteren nog! Omdat onze auto vrij hoog is, Scénic, vinden brommerrijders het schijnbaar prettig om er dicht achter te rijden. Scheelt natuurlijk in de wind. Maar wat als er een kat of hond de weg op schiet? Ga ik op de rem! Of zelfs een kind! Moet ik op de rem! Vliegt zo'n bromfietser toch mooi achterop en waarschijnlijk er overheen.Echt levensgevaarlijk!
niet iedereen rijdt zo niet alle brommertjes zijn gevaarlijk en/of ondingen...
quote:Dat zeg ik ook niet. Ik maak gewoon heel vaak mee dat die brommers op mijn bumper gaan zitten. Of ander voorbeeld: om een rij wachtende auto's voorbij te kunnen gewoon over het fietspad of zelfs het trottoir. Ze zigzaggen ook overal tussendoor op plekken waar je bijvoorbeeld maar 30 mag. Rijden daar gewoon toch 50, terwijl ze dat al helemaal niet mogen kunnen.
Op zaterdag 10 januari 2004 17:26 schreef Youp het volgende:[..]
dat ligt niet aan de brommer maar de gene die dr op rijdt...
niet iedereen rijdt zo
niet alle brommertjes zijn gevaarlijk en/of ondingen...
Er zijn bromfietsers die het goed doen, maar ook heel veel die lak hebben aan alle regeltjes.
Een brommer is gewoon onnodig, mijn kids krijgen er geen.
De jongen die vroeger in dit huis woonde is verongelukt met de brommer. Dus ook al een leuk voorbeeld.
quote:k weet wat je bedoelt... die mensen moeten ze permanent verbieden brommer te rijden en certificaat afnemen...
Op zaterdag 10 januari 2004 20:23 schreef Gia het volgende:[..]
Dat zeg ik ook niet. Ik maak gewoon heel vaak mee dat die brommers op mijn bumper gaan zitten. Of ander voorbeeld: om een rij wachtende auto's voorbij te kunnen gewoon over het fietspad of zelfs het trottoir. Ze zigzaggen ook overal tussendoor op plekken waar je bijvoorbeeld maar 30 mag. Rijden daar gewoon toch 50, terwijl ze dat al helemaal niet mogen kunnen.
Er zijn bromfietsers die het goed doen, maar ook heel veel die lak hebben aan alle regeltjes.
Een brommer is gewoon onnodig, mijn kids krijgen er geen.
De jongen die vroeger in dit huis woonde is verongelukt met de brommer. Dus ook al een leuk voorbeeld.
Je moet die grens ERGENS stellen. 16-jarigen zitten nog zoveel onverantwoordelijke knakkers tussen dat ik 17 een goede grens vind. Daar zitten ze ook wel tussen maar een stuk minder.
Het is wel zuur voor de keurige 16-jarige scholieren die een pokkestuk moeten fietsen dankzij de regeling.
quote:Moeten die dan ineens vanaf hun 16e veel verder naar school reizen? Of kunnen ze vanaf hun 16e niet meer 15 km naar school fietsen, terwijl ze dat al 4 jaar gedaan hebben?
Op zaterdag 10 januari 2004 21:10 schreef Armin het volgende:Het is wel zuur voor de keurige 16-jarige scholieren die een pokkestuk moeten fietsen dankzij de regeling.
quote:lekker ben jij... zijn dr een aantal asociale en/of slechte berijders... laat ze dan maar allemaal boeten
Op zaterdag 10 januari 2004 21:42 schreef Megumi het volgende:
Eindelijk dat opgeschoten scooter tuig van de straat. En maak er maar 18 jaar van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |