abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 januari 2004 @ 01:11:04 #1
52767 dancrazyman
nou ja ook goed
pi_16089126
ik weet niet of er zo een topic al bestaat maar bij de search kon ik niets vinden dus ik neem de gok maar.

bij een cd of lp zie vaak termen staan als 7" 12" 45 b-sides enz.
en om eerlijk te zijn kan ik niet zo een twee drie zeggen wat dat allemaal betekent en misschien zijn er nog meer die dat soort dingen willen weten.

dus ik dacht dat dit misschien wel een leuk topic zou zijn, waar men vragen kan stellen over de Technische kant van muziek of muziekinstrumenten en daar hopelijk een duidelijk antwoordt op krijgt of dat men gewoon enthousiast de leken wat info geeft.

groetjes

Bassie wat is er? Bassie wat heb je? Bassie ik versta je niet
pi_16089429
7",12" (inch dus) is gewoon het formaat van het vinyl (doorsnee).

33/45 is het aantal toeren waarop het vinyl gespeeld dient te worden. Er bestaat trouwens ook nog 78 toeren.

B-side, B-kantje, niet de belangrijkste track, maar meer als een extra, ligt maar net aan hoe de maatschappij het gereleased wil hebben. Sommige B-sides worden soms populairder dan de A-side (meestal de logo-kant). Bij dancemuziek is de B-side vaak een remix, of juist het origineel omdat de A-side belangrijker is... Ligt er maar net aan.

Stamt af van vinyl, A en B kant. Soms heb je ook nog een C,D, omdat niet alles op 1 plaat past...(bijv bij abums tegenwoordig op vinyl). Maar soms worden ze ook gebruikt als tracknummer. A,B op 1 kant, C,D op de andere kant. Verwarrend heh?!

Wat wel nog interessant is bijv. wat je op de eerste audio CD's zag. DDD formaat enzo. Ik weet niet precies meer wat dat betekende.

[Dit bericht is gewijzigd door MaartenHG op 09-01-2004 01:30]

pi_16089491
LP
MC
CD
MD
Mp3

alleen een mp3 ken je neit vasthouden
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_16089764
Bootlegs = opnames die niet gemaakt zijn in een studio. (geen live opnames). Maar wel uitgebracht op CD (of andere opnamebron)

12inch = het formaat van een plaat (31cm ofzoiets) maar die naam wordt vaak gegeven aan maxi singles.

Maxi single = Een single vaak in 12 inch formaat waar meer dan 2 nummers op staan. Vaak verschillende versies van 1 nummer en een b-side nummer.

Hetzelfde geld voor maxi cd single. Maar dan niet natuurlijk in normaal cd formaat.

Mini disc = hetzelfde als als een cassette, maar dan in de vorm van een kleine cd. Het is dus eigenlijk muziek opnemen maar ipv een cassette kan je op deze bron digitaal opnemen. Voordeel hiervan is buiten dat het digitaal is, ook dat je kan skippen dus niet hoeft te spoelen zoals op een cassette.

DAT = is ongeveer hetzelfde als minidisk, maar dan een mislukte versie van philips.

pi_16089818
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 01:43 schreef Zenith4ever het volgende:
Bootlegs = opnames die niet gemaakt zijn in een studio. (geen live opnames). Maar wel uitgebracht op CD (of andere opnamebron)
Kunnen wel live-opnames zijn van concerten. En ook uitgebracht worden, maar dan niet officieel. Tegenwoordig ook begrip voor "mashups" van nummers. (Acapella's van de ene artiest tegen instrumentals van andere artiest etc).

En DAT is beter dan MiniDisc. Zeker niet mislukt, vele studios gebruiken het nog.

vrijdag 9 januari 2004 @ 01:47:32 #6
80234 TilburgPosse
Lord of the Board
pi_16089838
De drie letters vermeld op (oude) cd's vermelden hoe de cd "tot stand is gekomen". De eerste letter staat voor de opname-techniek (Analoog of Digitaal) de tweede voor de zg. duplicaat methode (ofwel: hoe maken we copietjes van de originele opnames) en de derde staat voor de weergave ervan (bij een cd dus altijd (D)igitaal).
AAD is dus AnaloogAnaloogDigitaal; de beste (weergave-)kwaliteit (zonder verlies van frequentie of juist de toevoeging ervan (lees:extra ruis) is dus DDD: DigitaalDigitaalDigitaal
YES, THIS IS A GUN. AND NO, I AM NOT HAPPY TO SEE YOU
pi_16089855
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 01:23 schreef MaartenHG het volgende:
Wat wel nog interessant is bijv. wat je op de eerste audio CD's zag. DDD formaat enzo. Ik weet niet precies meer wat dat betekende.
Ik weet het ook niet precies, DDD is waarschijnlijk volledige digitaal opgenomen. Je had namelijk ook ADD en AAD en AAA. AAA was het slechtste van kwaliteit en DDD het beste.

De D zal voor digital staan en de A voor Analogue denk ik, dus AAA is een analoog opgenomen CD en DDD een digitaal opgenomen CD.

pi_16089873
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 01:48 schreef Zenith4ever het volgende:

[..]

Ik weet het ook niet precies, DDD is waarschijnlijk volledige digitaal opgenomen. Je had namelijk ook ADD en AAD en AAA. AAA was het slechtste van kwaliteit en DDD het beste.

De D zal voor digital staan en de A voor Analogue denk ik, dus AAA is een analoog opgenomen CD en DDD een digitaal opgenomen CD.

---Edit: iemand was me voor, maar ik had toch goed gegokt ---
En waarom schrijf ik dit in een quote van mezelf
pi_16089931
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 01:46 schreef MaartenHG het volgende:

[..]

En DAT is beter dan MiniDisc. Zeker niet mislukt, vele studios gebruiken het nog.

Ik bedoel marketing technisch gezien mislukt. De minidisk had deze strijd gewonnen, maar is ook nooit echt een succes geworden.
pi_16089996
Ik lul gewoon ff verder in mijn eentje

Verder had je nog CD-i een soort cdrom achtig dingetje, waarmee je oa spelletjes kon spelen op je TV of informatie zoals encyclopedieën op je tv bekijken. Ook mislukt idee van Philips, maar zeker geen slecht idee imho.

Video disk = tsja zoals de naam al zegt een cd met beeldopnames. Maar dat werd ook niets, vooral toen de DVD er aan stond te komen was de kans van de video cd al verkeken. Ik geloof dat er zelfs platen (vinyl) videodisks zijn geweest, maar die heette anders volgens mij.

pi_16090881
Laserdisc?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 9 januari 2004 @ 10:50:12 #12
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_16094970
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 01:43 schreef Zenith4ever het volgende:
een bootleg is een niet officieel uitgebrachte opname. Of dat nou uit de studio is of van een live concert maakt niet uit.

En als een band spreekt van een "official bootleg" dan betreft het in vele gevallen live opnames waar ze geen moeite voor hebben gedaan om ze op te poetsen, en even op een makkelijke manier op cd gezet.

Nothing lasts forever but the certainty of change
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 9 januari 2004 @ 10:53:51 #13
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_16095054
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 01:48 schreef Zenith4ever het volgende:

[..]

AAA zal niet gaan, aangezien de cd zelf digitaal is.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  vrijdag 9 januari 2004 @ 12:12:07 #14
7096 moby
fok.muziek uberlurker
pi_16097176
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 01:54 schreef Zenith4ever het volgende:

[..]

Ik bedoel marketing technisch gezien mislukt. De minidisk had deze strijd gewonnen, maar is ook nooit echt een succes geworden.

Je vergist je met DCC. DCC moest concurrenen met Minidisc en was een digitaal systeem op cassettebandje geheel ontwikkeld door Philips en inderdaad geflopt. Of DCC technisch beter was valt over te twijfelen, qua geluidskwaliteit had DCC in het begin het voordeel dat er geen heftige compressie werd toegepast. Het formaat en het tape-idee waren echter een groot nadeel.

DAT bestond al ver voor Minidisc en is vooral voor professioneel gebruik. Voor thuisgebruik is het geboycot door platenmaatschappijen door de digitale, perfecte kopieën die je ermee kon maken. Kwaliteit van DAT is ook beter omdat er (voor zover ik weet) geen compressie op wordt toegepast.

Angry Killer Person Man --> http://koenen.luua.net/akpm
pi_16097282
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 01:54 schreef Zenith4ever het volgende:
Ik vind niet dat MiniDisc geen succes is. Het word nog steeds gebruikt, vooral omdat MiniDiscs zo klein en makkelijk te vervoeren zijn. Vooral voor opname is het makkelijk mee te nemen. Natuurlijk is het door de opkomst van de CD-branders een beetje in het niets gevallen, maar er zijn nog veel mensen die MiniDisc gebruiken volgens mij. Maar goed, we gaan offtopic nu...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')