Dit is echter niet zuiver aangezien Marx in zijn therie over 5 fases sprak. fase 5 was communisme(de ideale klassenloze maatschappij) en fase 1 t/m 4 zijn de weg daar naar toe. Alle landen die het geprobeerd hebben intevoeren zijn blijven hangen in fase 4 en hebben daaar de pech gehad dat ze leiders aan het bewind hadden die zaken deden die NIETS maar dan ook NIETS met het communisme te maken hadden. het echte communisme is dan ook niet dood, het heef nog nooit bestaan!
Leve het communisme dus!
En zo ken ik er nog wel een paar... Wat wil je met dit topic vertellen?
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 16:43 schreef Monidique het volgende:
Misschien is een onderbouwing van "leve het communisme" wel handig voor de discussie?
alleen jammer dat het niet werkt.......
Wat betreft communisme:
- ik word niet graag geleefd
- als ik meer doe/werk dan een ander (kwa tijd, kwaliteit of verantwoordelijkheid) word ik daar ook graag naar beloond
Aanhangers van communisme zijn er niet zo veel meer. In ieder geval niet in westerse landen. Het sterft uit, we weten wel beter!
Echt communise zal er dus ook nooit komen
quote:Wat ook inherent is aan het communisme is een totalitair regime; dat is ook een van de reden dat het communisme praktisch niet werkbaar is.
Op dinsdag 6 januari 2004 16:43 schreef Kaalhei het volgende:
Gezien het feit dat het in dik zeventig jaar en een groot aantal landen geprobeerd is en nog steeds geprobeerd wordt, is elk land nog steeds in 'fase 4' blijven hangen. Misschien is dit dus wel inherent aan het communisme en is het dus niet werkbaar.
Economisch gezien is het ook niet uitvoerbaar; er zal geen econoom zijn die dat niet zal beamen.
Daarnaast is er ook een moreel bezwaar tegen het communisme; namelijk dat in inbreuk maakt op de individuele rechten van de mens zoals eigendomsrecht, vrije meningsuiting.
Cultuur gezien lijkt mij een maatschappij waar iedereen dezelfde schoenen draagt en maar uit één muziekartiest kan kiezen niet echt fijn.
Het communisme is een droom, eerder een nachtmerrie. Laten we dan van de fouten uit het verleden leren en accepteren dat een kapitalistisch systeem de minst slechtste is van allemaal.
[Dit bericht is gewijzigd door Lemmiwinks op 06-01-2004 16:58]
Dat kunnen de meeste communisten wel, dus maak je geen zorgen.
(alhoewel de meeste alcoholisten juist het slachtoffer van het communisme zijn!)
Zij die Marx verder bestudeert hebben zullen ook grif toegeven dat naast een gebrek aan een goede uitwerking het geheel erg gedateerd is geworden.
Communisme is een thoeretisch concept uit vervlogen tijden dat tegenwoordig alle toepasbaarheid heeft verloren.
quote:Stellen "Het communisme werkt in de theorie" is inderdaad een vaakgehoorde grap.
Op dinsdag 6 januari 2004 16:55 schreef Herostratos het volgende:
Dus het theoretische communisme van Marx kan niet praktisch toegepast worden. (evenals zijn onuitgewerkte klassenmaatschappij)Zij die Marx verder bestudeert hebben zullen ook grif toegeven dat naast een gebrek aan een goede uitwerking het geheel erg gedateerd is geworden.
Communisme is een thoeretisch concept uit vervlogen tijden dat tegenwoordig alle toepasbaarheid heeft verloren.
quote:En waaruit blijkt dat democratie wel werkt? Imho heeft dat systeem toch ook enige uitwerking nodig...
Op dinsdag 6 januari 2004 16:55 schreef Herostratos het volgende:
Dus het theoretische communisme van Marx kan niet praktisch toegepast worden. (evenals zijn onuitgewerkte klassenmaatschappij)Zij die Marx verder bestudeert hebben zullen ook grif toegeven dat naast een gebrek aan een goede uitwerking het geheel erg gedateerd is geworden.
quote:Achter aansluiten in de rij bij de gelovigen uit andere detonaties die elk hun eigen -isme hebben.
Op dinsdag 6 januari 2004 16:37 schreef lenin het volgende:
Het communisme zoals wij dit in de westerse wereld gebruiken is een begrip dat wordt geprojecteerd op landen als de USSR,DDR Cuba, Noord Korea en China.Dit is echter niet zuiver aangezien Marx in zijn therie over 5 fases sprak. fase 5 was communisme(de ideale klassenloze maatschappij) en fase 1 t/m 4 zijn de weg daar naar toe. Alle landen die het geprobeerd hebben intevoeren zijn blijven hangen in fase 4 en hebben daaar de pech gehad dat ze leiders aan het bewind hadden die zaken deden die NIETS maar dan ook NIETS met het communisme te maken hadden. het echte communisme is dan ook niet dood, het heef nog nooit bestaan!
Leve het communisme dus!
Als het door jou bejubelde evangelie nog nergens gelukt is dan geeft dat toch te denken over de haalbaarheid ervan...
quote:Natuurlijk heeft democratie uitwerking nodig, dat is al sinds de oude Grieken het geval, het concept alleen blijft de facto gelijk.
Op dinsdag 6 januari 2004 16:57 schreef seriewoordenaar het volgende:En waaruit blijkt dat democratie wel werkt? Imho heeft dat systeem toch ook enige uitwerking nodig...
De Democratie is de minst slechte regeringsvorm (Winston Churchill)
quote:En omdat Churchill het zegt is het zo?
Op dinsdag 6 januari 2004 17:00 schreef Herostratos het volgende:[..]
Natuurlijk heeft democratie uitwerking nodig, dat is al sinds de oude Grieken het geval, het concept alleen blijft de facto gelijk.
De Democratie is de minst slechte regeringsvorm (Winston Churchill)
quote:Democratie kende ook veelvuldig zijn slachtoffers...
Op dinsdag 6 januari 2004 16:59 schreef JB80 het volgende:
Ik denk dat het project communisme (in welke fase dan ook) met 100 miljoen doden tot op heden wel als 'klaar' mag worden beschouwd.
quote:Welvaart, (sociale) stabiliteit en geen schending van mensenrechten.
Op dinsdag 6 januari 2004 17:00 schreef seriewoordenaar het volgende:
Wanneer is een politiek systeem dan gelukt? Wat zijn de criteria?
Geluk is misschien ook een leuke graadmeter.
quote:Kapitalisme heeft het: Stabiliteit; de markt en democratie. Geen schending van de mensenrechten; over het algemeen. En veel veel welvaart.
Op dinsdag 6 januari 2004 17:04 schreef teknomist het volgende:[..]
Welvaart, (sociale) stabiliteit en geen schending van mensenrechten.
Sociale stabiliteit, wat moet ik me daar bij voorstellen?
quote:Dan werkt de democratie ook niet. Of vind je van wel, op basis van bovengenoemde criteria?
Op dinsdag 6 januari 2004 17:04 schreef teknomist het volgende:[..]
Welvaart, (sociale) stabiliteit en geen schending van mensenrechten.
quote:Dat weet ik niet, maar fase vier is in ieder geval tirranie, werkkampen, armoede en staatsterreur.
Op dinsdag 6 januari 2004 17:04 schreef UnderWorld_ het volgende:
Wat zijn de 5 fasen dan van het communisme?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |