abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 januari 2004 @ 10:11:24 #1
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_16003078
Ik ben deze muziek de laatste weken ineens erg gaan waarderen, maar ik weet niet precies waar de schieding ligt... Wat is nou new age en wat is nou ambient? Of is ambient een substroming van new age? Zo ja, is new wave dat ook? En lounge? En downtempo? En wat zijn dan de specifieke kenmerken van deze substromingen?

Sorry, maar al deze termen zijn wat verwarrend voor mij, kan iemand wat duidelijkheid verschaffen

"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 10:23:43 #2
26113 HeartCore
Begint eer ge bezint.
pi_16003299
Voor mijn gevoel is New age muziek met een doel. Bijvoorbeeld:
- Deze cd voor diepe meditatie
- Muziek die je een bijna dood ervaring geeft
- etc.

Ambient kan ook door ongelovigen worden gebruikt om lekker te chillen

Maar goed, ik zal er ongetwijfeld naast zitten...

dinsdag 6 januari 2004 @ 10:24:30 #3
50298 QM84
Het Orakel
pi_16003314
New Age is inderdaad het verzamelnaampje. In de meeste muziekstijlen is het al moeilijk om verschillende stromingen te onderscheiden op specifieke kenmerken, maar bij New Age is dat helemaal moeilijk. Het is sowieso ook een heel brede stroming (van die zweverige muziek die ze draaien als je bij de Chinees gaat eten, tot nummers met een flinke bass en jankende gitaren er onder). Ik weet ook niet precies welke stromingen ik allemaal luister, het gaat er mij om dat de muziek zelf aanspreekt. Het is New Age, dus het moet gewoon goed voelen als je er naar luistert, dan maakt het imho niet echt uit welke stroming het is..
dat dus.
pi_16003344
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 10:23 schreef HeartCore het volgende:
Voor mijn gevoel is New age muziek met een doel. Bijvoorbeeld:
- Deze cd voor diepe meditatie
- Muziek die je een bijna dood ervaring geeft
- etc.

Maar goed, ik zal er ongetwijfeld naast zitten...

Is er zoiets als een bijna-dood ervaring door muziek?
"The smoking of powerful hashish should be saved until after yr. return from the drive, when nerve-ends are crazy & raw."
Hunter S. Thompson
  dinsdag 6 januari 2004 @ 10:31:10 #5
26113 HeartCore
Begint eer ge bezint.
pi_16003444
Of ie er is weet ik niet maar wordt zo nu en dan wel mee geadverteerd ja
  dinsdag 6 januari 2004 @ 10:42:36 #6
77130 star_gazer
pi_16003686
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 10:23 schreef HeartCore het volgende:
Ambient kan ook door ongelovigen worden gebruikt om lekker te chillen
idd

Ik heb nu iets van 'Celtic Nights' opstaan. dat valt dan weer onder new age, maar de meeste nummers zijn echt heerlijk En de muziek van Biosphere is ook goed, beetje spacey/techy, maar wel lekker als je 't zachtjes aanzet tijdens bijv. het leren.

Yup, dit is inderdaad muziek met een doel: ff ontsnappen uit de hectiek van alledag.

-
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 10:43:50 #7
76796 Yamahaha
alles is waar
pi_16003722
New Age is vaak een beetje "zoeter" of zweveriger dan ambient.. Vaak worden in New Age ook meer akoestische instrumenten gebruikt, waar Ambient meer electronisch is.

New Age:
- Andreas Vollenweider
- Kitaro
- Cybertribe
- Enya
- Al Gromer Khan
- Steve Roach
- Mike Oldfield

Ambient (electronic)
- Biosphere
- Future Sound of London (FSOL)
- William Orbit
- Amorphous Androgynous
- Bill Laswell
- Brian Eno
- Sub Dub
- Seti
- Woob

Tegenwoordig wordt er erg goeie ambient gemaakt door groepen die doorgaans psy-trance of psy-dub maken, bijv. Shpongle, Shiva Space Technology, Twisted, etc.

's Avonds knallen op een party, 's ochtends chillen als de zon opkomt...the best there is
[edit: toevoeging]

[Dit bericht is gewijzigd door Yamahaha op 06-01-2004 10:52]

pi_16003870
Ambient is duidelijk ontstaan uit de dance-kant van electronica en is ontstaan in de zogenaamde chill out-ruimtes op house parties.

Ambient ligt heel erg dicht tegen IDM aan terwijl new age meer voor hippies en ander gespuis is.

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 6 januari 2004 @ 10:56:07 #9
76796 Yamahaha
alles is waar
pi_16004030
quote:
..terwijl new age meer voor hippies en ander gespuis is.
FYI moderne hippies luisteren naar trance, dub, world, salsa, ambient, idm en alles wat daar tussen zit...
pi_16004293
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 10:49 schreef teknomist het volgende:
Ambient is duidelijk ontstaan uit de dance-kant van electronica en is ontstaan in de zogenaamde chill out-ruimtes op house parties.

Ambient ligt heel erg dicht tegen IDM aan terwijl new age meer voor hippies en ander gespuis is.

Brian Eno is met z'n "Music for Airports" de grondlegger van de Ambient geweest en dat is niet echt ontstaan uit dance.

[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 06-01-2004 11:11]

dinsdag 6 januari 2004 @ 11:07:50 #11
60646 Jereon
Ik denk dat ik bestond...
pi_16004349
meekijk post...

[offtopic]
"The Flying Dutchman" maakt ook mooie ambient/new age.
Tevens is deze persoon nu actief in een bandje genaamd "One Cent People". Tevens zijn er twee ex-bandleden van "Urban Dance Squad" actief in dit bandje...
[/offtopic]

Ik besta, of dacht ik dat maar?
  dinsdag 6 januari 2004 @ 13:45:30 #12
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_16008303
"Echte" New-Age cd's zijn vaak te koop bij winkeltjes als Dille & kamille, en De Tuin (ofzo). Van die reformzaken.

En af en toe bij de grotere platenzaken.

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  dinsdag 6 januari 2004 @ 15:16:54 #13
77130 star_gazer
pi_16011073
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 13:45 schreef Elegy het volgende:
"Echte" New-Age cd's zijn vaak te koop bij winkeltjes als Dille & kamille, en De Tuin (ofzo). Van die reformzaken.

En af en toe bij de grotere platenzaken.

Dat zijn dan van die 'sounds of nature'-CD's. Met kwetterende vogeltjes, kabbelende beekjes, ruisende golfjes... Is op zich ook wel lekker ja Maar ik ga in het algemeen toch meer voor de space-achtige ambient drones (Biosphere ). Al gaat sommig new age/keltisch spul er ook wel in.

Als het maar relaxed is

-
  dinsdag 6 januari 2004 @ 15:29:14 #14
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_16011410
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 15:16 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Dat zijn dan van die 'sounds of nature'-CD's. Met kwetterende vogeltjes, kabbelende beekjes, ruisende golfjes... Is op zich ook wel lekker ja Maar ik ga in het algemeen toch meer voor de space-achtige ambient drones (Biosphere ). Al gaat sommig new age/keltisch spul er ook wel in.

Als het maar relaxed is

Sounds of nature...tja, ik word er na een tijdje een beetje zenuwachtig van, zo'n bosgeluid door de speakers. Net alsof je een dvd opzet met een brandend haardvuur

Misschien is In The Nursery, Nurse With Wound, Current 93 en Boyd Rice wel wat voor je.

Hoewel niet echt new age, zijn ze wel aardig "soundscape" en spoken word achtig bezig.

Enigzins in hetzelfde rijtje heb je ook nog The Young Gods, Einsturzende Neubauten, Future Sound of London en wellicht wat van Toroidh. (al is die laatste nu niet bepaald politiek correct...)

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')