abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15974836

Altijd als op een Porsche de aanduiding RS verschijnt, gaat het hart van racesportliefhebbers sneller kloppen. En niet zomaar. Want modellen zoals de Carrera RS 2.7 van 1972 en de 911 SC RS van 1984 hebben geschiedenis geschreven, niet alleen voor Porsche maar ook in de autosport.

Beide modellen verkregen de homologatie voor racewagens die succes op succes hebben geboekt. De nieuwe 911 GT3 RS zet deze traditie voort: het ontwerp als homologatiemodel voor de volgende trap in de evolutie van de 911 GT3 racewagen voldoet aan het FIA-N/GT en ACO reglement, dat wil zeggen dat deze rasechte racewagen tevens goedgekeurd is voor het gewone wegverkeer.

Hier is pure, onvervalste sportiviteit tot tastbare werkelijkheid geworden. Deze indruk wordt ook bij nadere beschouwing in alle opzichten bevestigd.

Aandrijving, carrosserie en onderstel zijn voor het circuit geoptimaliseerd.

Zoals elke rechtgeaarde topatleet heeft ook hij geen grammetje te veel. In vergelijking met de 911 GT3 heeft hij nog eens een flinke vermageringskuur ondergaan. De 911 GT3 RS is 50 kg lichter dan de clubsportversie van de 911 GT3.

Op het vermogen daarentegen hebben wij niet bezuinigd: 280 kW (381 pk). En dat in een auto die slechts 1.360 kg weegt. Resultaat: optrekken van 0 tot 100 km/h in 4,4 seconden. Topsnelheid: 306 km/h. De nieuwe 911 GT3 RS is niet alleen thuis op het circuit maar is - zoals dat een Porsche betaamt - geschikt voor gewoon dagelijks gebruik en heeft een typegoedkeuring voor de weg.


Het design van de nieuwe 911 GT3 is sterk bepaald door argumenten op het vlak van rijgedrag en aërodynamica. Altijd volgt de vorm de functie, nooit omgekeerd. De eerste indruk is dan ook: pure Porsche performance.

Voor een optimale aërodynamica heeft de 911 GT3 RS een frontbekleding met een grote, naar beneden doorgetrokken spoilerrand en koelluchtinlaten in het front vóór de voorklep. Hierdoor wordt de asliftcoëfficiënt van de vooras verminderd. Dat betekent: vastere wegligging, grotere koersvastheid en meer rijveiligheid.

Bovendien heeft hij eenzelfde achtervleugel als de 911 GT3 Cup. De zichtbaar van carbon gemaakte achtervleugel kan met de apart leverbare stelspieën voor circuitgebruik onder 4° resp. 8° worden versteld. Al deze maatregelen zijn het resultaat van diepgaand werk aan details met één doel: een grote rijstabiliteit bij alle snelheden.

De voorklep is gemaakt van koolvezelversterkte kunststof (CfK). Dat bespaart gewicht. Hetzelfde geldt voor de kunststof achterruit.

De achterklep is bovendien uitgerust met een geforceerde koelluchtinlaat. Hierdoor wordt de over het dak stromende lucht opgevangen en naar de motor toegevoerd. Bij dit systeem krijgt niet alleen de motor extra koellucht toegediend maar krijgt ook het inlaattraject met name bij hogere snelheden enige overdruk. Dit leidt tot een betere luchttoevoer en als gevolg daarvan tot meer motorvermogen. Voor reserves waar men maar al te graag op rekent.


Het interieur van 911 GT3 RS: een en al racesport. Deze hightech rijmachine heeft alle uitrustingskenmerken van de clubsportversie van de 911 GT3.

Ook de 911 GT3 RS is uitgerust met een aan de carrosserie geschroefde veiligheidsbeugel die voor het circuit in een handomdraai tot veiligheidskooi kan worden uitgebreid – alle benodigde onderdelen hiervoor worden meegeleverd. De kuipstoelen zijn met moeilijk ontvlambare stof bekleed.

Andere voorzieningen: inbouwvoorbereiding voor de bij autosport vereiste accu-hoofdschakelaar. Als extra zijn een 6-puntsgordel voor de bestuurderszijde en een brandblusser met houder aan boord. De kleur van de 3-puntsgordels en de meegeleverde 6-puntsgordel is hierbij afhankelijk van de door u gekozen carrosseriekleurencombinatie.

Heeft de auto rode logo's dan zijn ook de gordels rood. Bij blauwe logos zijn ook de gordels blauw uitgevoerd.

De interieurkleur is zwart: hemelbekleding met alcantara, moeilijk ontvlambare textielbekleding van de kuipstoelen, kunststof delen matglanzend gespoten.

Het handmatig verstelbare 3-spaaks lederen airbagstuur biedt extra grip door de alcantara-bekleding van het stuurwiel. Eveneens met alcantara bekleed: de versnellingshendel en de handremhendel.

Het ontbreken van het dashboardkastje zorgt bij de 911 GT3 RS voor extra gewichtsbesparing.

Van belang voor het circuit maar ook daarbuiten is dat alle essentiële onderdelen direct binnen het zicht en binnen handbereik zitten en dat de vormgeving tot in de kleinste details op ergonomische argumenten berust – de voorwaarde bij uitstek voor snelle reacties en niet vermoeiend autorijden.


Bij Porsche wordt, zeker in de racesport, niet bezuinigd op de bescherming van de inzittenden, dat spreekt vanzelf. Ook in de carrosserie van de 911 GT3 RS wordt voorin een door Porsche gepatenteerde langs- en dwarsdragerconstructie toegepast- een vaste dragerconstructie die in geval van een botsing de vervormingsenergie opneemt en de krachten verdeelt. Hierdoor wordt het risico voor de inzittenden bij een aanrijding gereduceerd.

Maar ook verder is de 911 GT3 RS op het gebied van de passieve veiligheid actief: fullsize airbags voor bestuurder en bijrijder, een veiligheidsstuurkolom en kuipstoelen inclusief 3-puntsgordels met hoogteverstelling, gordelspanners en gordeldrukbegrenzing.


Kloppend hart van de 911 GT3 RS is de verder ontwikkelde racekrachtbron van Le-Mans-winnaar GT1: een vloeistofgekoelde 6-cilinder boxermotor met 4-kleps techniek en VarioCam - een systeem waardoor de inlaatnokkenassen afhankelijk van toerental en belasting worden versteld. De turboloze motor heeft oliekoeling door een olie-waterkoeler en dry-sump-smering met externe olietank. De achterin geplaatste krachtbron haalt uit een cilinderinhoud van 3.600 cm3 het indrukwekkende vermogen van 280 kW (381 pk) bij 7.300 t/min. Dit komt overeen met het zeer hoge specifieke vermogen van 77,8 kW/l (105,8 pk/l). Het maximum koppel bedraagt 380 Nm bij 5.000 t/min. Maximum toerental: afhankelijk van de versnelling tot 8.200 t/min.

Karakteristiek voor de 911 GT3 RS motor zijn niet alleen de optimale gaswisseling, de uitmuntende balans van de massa en het verfijnde draaigedrag, maar ook zijn ongekende felheid en excellente reactiesnelheid.


De nieuwe 911 GT3 RS heeft in vergelijking met de 911 GT3 een verder geoptimaliseerde onderstelgeometrie met fusees van de 911 GT3 racewagen, gelede dwarsdraagarmen aan voor- en achterwielen en een speciale afstelling van vering en schokdempers. De veren aan het onderstel zijn rood gespoten. Dit voor het circuit geoptimaliseerde onderstel biedt een overtuigend vlot rijgedrag, superieure hanteerbaarheid en veel rijveiligheid. De wagenhoogte, wielvlucht, sporing en stabilisatie zijn voor circuitgebruik apart afstelbaar. De nieuwe 911 GT3 RS staat op lichtgewicht 18 inch GT3 velgen die met sportbanden zijn uitgerust. Deze banden hebben het voordeel dat ze een aanzienlijk betere tractie en dwarsversnelling mogelijk maken. Dit leidt tot een verbeterd acceleratie- en remvermogen, exacter rij- en stuurgedrag en hogere snelheden in bochten. En niet te vergeten nog meer rijplezier.

Het standaard ingebouwde achtersperdifferentieel biedt meer tractie en daardoor een groter acceleratievermogen en een betere beheersbaarheid in bochten. Dat leidt uiteindelijk ook tot betere rondetijden op het circuit.


De ware kracht van de 911 GT3 RS schuilt in het specifieke gewicht van slechts 4,86 kg/kW - een verbetering van ongeveer 4% ten opzichte van de clubsportversie van de 911 GT3 - als gevolg van veel gewichtsbesparende maatregelen. Het gewicht van de kale carrosserie is geoptimaliseerd. De voorklep en achtervleugel zijn van carbon, de achterruit is van kunststof. Isolatiematerialen zijn compleet achterwege gelaten. Het dashboard en de portierpanelen hebben een gereduceerd gewicht.


Deze motorkracht wordt via een sportief getrapte 6-versnellings schakelbak op de wielen overgedragen. De verbinding tussen motor en versnellingsbak wordt gemaakt via een eenmassavliegwiel met lagere roterende massa dan een tweemassavliegwiel; desondanks is het geluid uit de bak maar weinig toegenomen. Dit racesportcomponent heeft de volgende voordelen: dynamischer draaigedrag en kortere reactietijden.

De stalen synchromeshringen op de 3e t/m 5e versnelling van de 6-versnellings schakelbak garanderen ook bij zeer hoge belasting exacte schakelbewegingen. Belangrijk voor de autosport is dat de overbrenging van de 2e t/m 6e versnelling verwisselbaar is voor aanpassing aan de kenmerken van de te rijden parcoursen.

Vorige delen

http://www.autogespot.com De verzameling van bijzondere auto's!!
http://www.klassiekergespot.nl
©1983-2007 -Eddow-
  maandag 5 januari 2004 @ 10:03:24 #2
26631 Boink
Ik ben er klaar voor!
pi_15974860
We alles lezen he
http://www.autogespot.com De verzameling van bijzondere auto's!!
http://www.klassiekergespot.nl
©1983-2007 -Eddow-
  maandag 5 januari 2004 @ 10:04:25 #4
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_15974877
Yeah! Jammer dat .tk weer eens down is
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  maandag 5 januari 2004 @ 10:04:27 #5
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_15974878
quote:
Op maandag 5 januari 2004 10:03 schreef -Eddow- het volgende:
We alles lezen he

ok
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  maandag 5 januari 2004 @ 10:06:16 #6
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_15974918
quote:
Op maandag 5 januari 2004 10:04 schreef Sjoewe het volgende:
Yeah! Jammer dat .tk weer eens down is

ik heb nergens last van...

The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  maandag 5 januari 2004 @ 10:07:46 #7
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_15974948
Effe klein vraagje.

Kan iemand het email adres vinden voor vragen bij Academisch Historisch Museum in leiden. Ik moet effe wat info vragen over iets. Maar ik kan geen email adres vinden van het leids history,s museum

Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_15974949
quote:
Op maandag 5 januari 2004 10:06 schreef Xtreem het volgende:

[..]

ik heb nergens last van...


ik ook niet
http://www.autogespot.com De verzameling van bijzondere auto's!!
http://www.klassiekergespot.nl
©1983-2007 -Eddow-
  maandag 5 januari 2004 @ 10:07:50 #9
26631 Boink
Ik ben er klaar voor!
pi_15974950
Tot 14:00 uur, ben naar school
pi_15974957
quote:
Op maandag 5 januari 2004 10:07 schreef Boink het volgende:
Tot 14:00 uur, ben naar school
Laterz!
http://www.autogespot.com De verzameling van bijzondere auto's!!
http://www.klassiekergespot.nl
©1983-2007 -Eddow-
  maandag 5 januari 2004 @ 10:08:44 #11
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_15974976
quote:
Op maandag 5 januari 2004 10:08 schreef -Eddow- het volgende:

[..]

Laterz!


The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  maandag 5 januari 2004 @ 10:09:20 #12
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_15974995
ghehe en toen was'ie wer up.

Zucht ik wil douchen, kut riool

** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_15975010
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_15975021
Eddow

Wat een auto, geweldig, er is maar een betere Porsche en dat is de orginele RS de 2.7 RS uit '73

"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  maandag 5 januari 2004 @ 10:11:55 #15
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_15975050
quote:
Op maandag 5 januari 2004 10:10 schreef PeuRac het volgende:
Eddow

Wat een auto, geweldig, er is maar een betere Porsche en dat is de orginele RS de 2.7 RS uit '73


en de 959

The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_15975077
quote:
Op maandag 5 januari 2004 10:07 schreef ook_gek het volgende:
Effe klein vraagje.

Kan iemand het email adres vinden voor vragen bij Academisch Historisch Museum in leiden. Ik moet effe wat info vragen over iets. Maar ik kan geen email adres vinden van het leids history,s museum


Ga je, je interieur verkopen

hou je me op de hoogte?

"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  maandag 5 januari 2004 @ 10:13:12 #17
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_15975089
Hij heeft géén turbo's

Turbo's zijn lief

** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_15975174
quote:
Op maandag 5 januari 2004 10:13 schreef Sjoewe het volgende:
Hij heeft geen turbo's

Turbo's zijn lief


turbo's zijn voor mietjes.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  maandag 5 januari 2004 @ 10:16:43 #19
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_15975175
quote:
Op maandag 5 januari 2004 09:55 schreef Sjoewe het volgende:

[..]

Wie denk je


Jezus man!
Debatteren, drummen en roeien.
Heb je ook polo shirts thuis?

frotten met computers

[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 05-01-2004 10:18]

  maandag 5 januari 2004 @ 10:17:17 #20
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_15975194
quote:
Op maandag 5 januari 2004 10:16 schreef slashme het volgende:

[..]

turbo's zijn voor mietjes.


Hey! der bester wunschen eh!

En volkswagens voor sjonnies!

pi_15975207
quote:
Op maandag 5 januari 2004 10:16 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Jezus man!
Debatteren, drummen en roeien.
Heb je ook polo shirts thuis?


je vergeet frotten met computers
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_15975214
quote:
Op maandag 5 januari 2004 10:13 schreef Sjoewe het volgende:
Hij heeft géén turbo's

Turbo's zijn lief


Pure auto's zijn lief
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_15975217
quote:
Op maandag 5 januari 2004 10:07 schreef ook_gek het volgende:
Effe klein vraagje.

Kan iemand het email adres vinden voor vragen bij Academisch Historisch Museum in leiden. Ik moet effe wat info vragen over iets. Maar ik kan geen email adres vinden van het leids history,s museum


mailto:M.Zoeteman@BvdU.LeidenUniv.NL
http://www.autogespot.com De verzameling van bijzondere auto's!!
http://www.klassiekergespot.nl
©1983-2007 -Eddow-
  maandag 5 januari 2004 @ 10:18:54 #24
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_15975230
quote:
Op maandag 5 januari 2004 10:17 schreef slashme het volgende:

[..]

je vergeet frotten met computers


nu dan...
  maandag 5 januari 2004 @ 10:22:11 #25
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_15975313
Ghehe niks over mijn hobby's.

Ik heb géén polo's brrt. Ik ben geen kakker
Ik ben een mislukte alto

** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')