abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18785112
Summoner is alvast in het oranje gestoken voor vandaag
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 00:00 schreef Summoner het volgende:
"Free Jazz" vind ik eigenlijk helemaal niet zo taai. De opname communiceert een sterk gevoel van plezier en daardoor vind ik het erg gemakkelijk luisterbaar. Er zitten best harmonische elementen in, evenals het wat conventionelere spel van Freddie Hubbard en Scott Lafaros.
Lijkt me ook wel te doen, ik ben inmiddels wel aardig gewend geraakt aan de wat extremere Jazz. Bepaalde platen moet je gewoon eens wat vaker draaien om ze goed te vinden. Albums die meteen goed in het gehoor liggen verliezen vaak hun kracht naarmate ze vaker gedraait worden.

op een paar uitzonderingen na..

[ Bericht 38% gewijzigd door Beathoven op 30-04-2004 01:36:24 ]
  vrijdag 30 april 2004 @ 01:10:04 #277
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_18785183
En ik ben al zo koningsgezind.
  vrijdag 30 april 2004 @ 01:10:19 #278
2889 Zander
He's gone
pi_18785187
Heb je net nog Brubeck op tv gezien met Take Five, Beathoven? Had er nog nooit live-beelden van gezien, leuk.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_18785531
Oh, gemist.. op welke zender was het?

Ik heb ze een paar weken terug op de archiefbeelden van NPS jazz gezien, toen speelden ze St. Louis Blues. Paul Desmond stond er niet bepaald los bij, een heel verschil met Sonny Rollins in het volgende filmpje

Hier is iig een online fragment (in Quicktime) van Joe Morello in actie

http://www.drummerworld.com/Videos/joemorello.html
  zondag 2 mei 2004 @ 17:35:27 #280
2889 Zander
He's gone
pi_18835768
quote:
Op maandag 19 april 2004 17:57 schreef Zander het volgende:
Ik geloof dat ik in een van de vorige delen van dit topic nog een wat uitgebreider verhaaltje over de Sun Ra-platen die ik ken had geschreven, ik kijk nog wel ff of ik 'm terug kan vinden.
Ik heb vanmiddag de DVD van 'Space is the Place' aangeschaft, ben benieuwd wat het is. Het schijnt in ieder geval wel een vreemde film te zijn, en de soundtrack vind ik sowieso wel okee

http://www.imdb.com/title/tt0072195/
  zondag 2 mei 2004 @ 17:49:56 #281
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18836094
Nooit geweten dat daar een dvd van is. De muziek is wel fijn inderdaad; afgaande op de muziek moet de film inderdaad wel bijzonderd zijn.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 2 mei 2004 @ 18:57:53 #282
84046 dscx
Bite me...
pi_18837600
quote:
Op woensdag 28 april 2004 17:28 schreef Zander het volgende:
Morgen helaas alweer de laatste aflevering van Jazzkelder:
Pas m'n langverwachte, en eerder onvindbaar gewaande, Daddy plays the horn (Gordon) binnengekregen...

Blij als een kind

DSCX
pi_19023346
En weer één van de groten die het tijdelijke voor het eeuwige heeft verruild

Ik heb hem zo'n 20 jaar geleden in De Spiegel in Groningen zien optreden. In de kelder voor een man of 80. De hond van de recensent van het Nieuwsblad van het Noorden scharrelde gewoon rond op het podium en ging op een gegeven moment tegen Barney aanliggen slapen. Lang geleden, maar een goed concert.
pi_19044521
Tipje voor Elvin Jones fans: http://www.jdgm.freeserve.co.uk/
wel moeite waard

Ik ben donderdag naar Sonny Rollins geweest in A'dam Concertgebouw.
Gaaf concert alleen jammer van die akoestiek....

Ik las dr de dag erop een recensie over in de NRC. Nou was die recensie sowieso al zo een waar ik het niet mee eens ben maar nou bleef die recensent ook nog eens structureel de naam van Coltrane verkeerd spellen ('John Coletrane'). Die heeft zichzelf bij mij ieder geval onsterfelijk belachelijk gemaakt...

Ook weer paar nieuwe cd's gehaald bij Concerto (ook altijd leuk)
Elvin Jones & Jimmy Garrison - Heavy Sounds
Bill Evans trio - Sunday at Village Vanguard
John Coltrane - The Paris Concert
Monk Quartet - Misterioso
McCoy Tyner - Live at Newport
Archie Shepp & Roswell Rudd - Live in New York

Verder nog :
Archie Shepp - The Way Ahead
Charles Mingus - Oh yeah
John Coltrane - Olé
Jackie McLean - Hat Trick

en nog wat... allemaal wel gave cd's

ben trouwens al hele tijd op www.northseajazz.nl aant wachten op die verdomde lin up, ze schieten dr niet echt mee op
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  dinsdag 11 mei 2004 @ 13:55:02 #285
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_19044952
Het stukje in de volkskrant over Rollins was erg positief.

Heb je trouwens 'Puttin' it together' van Elvin Jones ooit nog van Bol binnengekregen ??
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_19046476
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 13:55 schreef fripper het volgende:
Het stukje in de volkskrant over Rollins was erg positief.

Heb je trouwens 'Puttin' it together' van Elvin Jones ooit nog van Bol binnengekregen ??
Ik heb em binnen ja (tegen mn verwachtingen in ).
Erg gaaf cd'tje. Alleen dat nummertje waar je het over had met Farrell op fluit is inderdaad beetje maf. Maar vooral die nummers met Farrell (op z'n Coltrane's) op de tenor zijn zeker de moeite waard.
T was trouwens een of ander raar japans importgevalletje, inclusief onleesbaar albumboekje
  woensdag 12 mei 2004 @ 20:35:27 #287
9613 Seborik
I, Voyager
pi_19081764
Kent iemand hier het solo-album van Trevor Dunn? Hij heeft er maar eentje.
  zondag 16 mei 2004 @ 11:25:26 #288
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_19166845
Twee maanden geleden opnieuw uitgebracht door Blue Note en zeer zeker de moeite waard:

Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
pi_19189313
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 13:36 schreef Doff het volgende:
Ik ben donderdag naar Sonny Rollins geweest in A'dam Concertgebouw.
Gaaf concert alleen jammer van die akoestiek....
Jammer van die akoestiek?
Het wereldberoemde Concertgebouw, met de wereldberoemde akoestiek. Wat was er niet goed aan?
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_19246508
Mijn favoriete drummer is niet meer

Van de New York Times :

Percussion powerhouse Elvin Jones dies at 76

NEW YORK — Elvin Jones, whose explosive drumming powered the John Coltrane Quartet, one of the most influential jazz ensembles of the 1960s, died Tuesday at age 76.

Jones' death, which came after several months of failing health, was announced by John DeChristopher, director of artist relations for the Avedis Zildjian Co., maker of Jones' cymbals.

Jones continued to perform until a few weeks ago.

Jones was a fixture of saxophonist Coltrane's group from late 1960 to early 1966, then for more than three decades led noteworthy groups of his own.

Building on the innovations of the jazz modernists Kenny Clarke and Max Roach, who liberated the drum kit from a purely time-keeping function in the 1940s, he paved the way for a later generation of drummers who dispensed with a steady rhythmic pulse altogether in the interest of greater improvisational freedom.

Coltrane's quartet helped redefine the concept of the jazz combo. Jones and the other members of the rhythm section, the pianist McCoy Tyner and the bassist Jimmy Garrison, did not accompany Coltrane so much as engage him in a four-way conversation.

But despite its popularity, the group divided the jazz world. John Tynan of Down Beat magazine dismissed its music as “anti-jazz,” and others agreed. Jones' drumming, a revelation to some listeners, was dismissed by others as overly busy.

Jones left the group in March 1966, shortly after Coltrane began adding musicians. He continued to lead small groups for the rest of his life.

The youngest of 10 children, he was the third Jones brother to become a professional musician.

>>>>fuk smooth Jazz
  woensdag 19 mei 2004 @ 16:03:44 #291
2889 Zander
He's gone
pi_19246546

Heb 'm twee jaar geleden gelukkig nog een keer live kunnen zien. Bedankt voor de muziek, Elvin.

Dit vind ik wel mooi, trouwens:
quote:
Although ailing so badly in recent months that he sometimes required an oxygen tank on stage, Mr. Jones performed with his band as recently as late last month in the Bay Area. He did so, his wife told an audience at Yoshi's in Oakland on April 26, because it was his wish to spend his last moments doing what he loved best: drumming with his band.

[ Bericht 33% gewijzigd door Zander op 19-05-2004 16:55:39 ]
pi_19248758
M'n bestelde CD "Free Jazz" van Ornette Coleman is eindelijk binnen. Had 2 weken vertraging bij Bol.com, maar na m'n mailtje eergisteren is het nu ineens wel heel snel binnen.

Ik zal 'm vanavond eens uitgebreid beluisteren.

Als ik trouwens nog ff met een eigen topic mag spammen, ik heb nog wat lijsten nodig voor een betrouwbare top 100 die ik denk ik ook maar eens ga 'uitzenden' via een audiostream

De Fok! Jazz Top 100 (lever hier je lijsten in) :)

ik geloof dat ik nog een lijst moet krijgen van o.a. OProg en Teknomist

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 19-05-2004 17:42:42 ]
  woensdag 19 mei 2004 @ 19:31:42 #293
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_19251007
Elvin Jones! Heb hem vorig jaar nog gezien!
Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
pi_19273128
Erg jammer van Elvin Jones. Ik heb hem nooit live bezig gezien en dat zal er dus ook niet meer van komen. Ik schrok er echt van toen ik het bericht over zijn overlijden las.
Ik zal ieder geval blijven genieten van zijn mooie muziek
quote:
Op maandag 17 mei 2004 10:43 schreef Mister_Slide het volgende:

[..]

Jammer van die akoestiek?
Het wereldberoemde Concertgebouw, met de wereldberoemde akoestiek. Wat was er niet goed aan?
Denk niet dat het Concertgebouw bekend staat om zijn uitmuntende akoustiek bij de wat snellere hardbop nummers . Tonen vervaagden, dat was nogal jammer. Maar inderdaad, bij de ballads (sowieso de wat langzamere nummers) klonk het wel erg gaaf.
Wat betreft die reputatie dus zal hetw el meer om klassieke concerten gaan, daar kan ik me wle in vinden.
pi_19273771
quote:
Op donderdag 20 mei 2004 17:30 schreef Doff het volgende:
Erg jammer van Elvin Jones. Ik heb hem nooit live bezig gezien en dat zal er dus ook niet meer van komen. Ik schrok er echt van toen ik het bericht over zijn overlijden las.
Ik zal ieder geval blijven genieten van zijn mooie muziek
[..]
Triest, maar hij is iig op een respectabele leeftijd gestorven. Ik zag net dat hij o.a. meespeelde op My Favorite things van Coltrane. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van 'm gehoord had, maar onopgemerkt toch ook weer wel want MFT is een van de beste platen die Coltrane ooit uitgebracht heeft en die draai ik nog geregeld.

Een tijdloos meesterwerk
pi_19284727
* teknomist luistert naar DJ Food - Live @ The Reverb 27.01.2001 (Toronto)
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  vrijdag 21 mei 2004 @ 02:22:43 #297
9613 Seborik
I, Voyager
pi_19284742
Heb wat cd'tjes van Hasidic New Wave 2de hands gevonden. Klinkt goed.
pi_19286442
quote:
Op donderdag 20 mei 2004 18:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Triest, maar hij is iig op een respectabele leeftijd gestorven. Ik zag net dat hij o.a. meespeelde op My Favorite things van Coltrane. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van 'm gehoord had, maar onopgemerkt toch ook weer wel want MFT is een van de beste platen die Coltrane ooit uitgebracht heeft en die draai ik nog geregeld.

Een tijdloos meesterwerk
Elvin Jones vormde samen met Jimmy Garrison en McCoy Tyner de rytmesectie van het legendarische kwartet van John Coltrane in de jaren '60. Ze hebben veel meer mooie dingen opgenomen buiten My Favourite Things. Moeite waard om es wat meer van het kwartet op te zoeken, Beathoven
pi_19288808
kent iemand John Scofield? Best aardige muziek. Heb een live cd'tje geleend van mijn gitaarleraar. Klinkt wel lekker. Tis niet helemaal keiharde jazz, maar wel goed!
  vrijdag 21 mei 2004 @ 12:42:57 #300
81412 Werner_Koekoeksklok
Tikt nog steeds...
pi_19290256
quote:
Op donderdag 20 mei 2004 18:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Een tijdloos meesterwerk
Eerste nummer wat ik opzette na het horen van het overlijden van Elvin! Blijft schitterend, hoewel ik het idee heb dat Coltrane er lang aan geschaafd heeft. In de live-uitvoering die ik heb lijkt het alsof het refrein van het nummer nog niet helemaal bij de rest van de band bekend was.
Paan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')