De spoorwegpolitieagent die vanmorgen dacht mij te kunnen aanspreken op mijn rookgedrag, was het na 1/2 uur discussie en opzoeken van enkele wetteksten en bepalingen uit de algemene voorwaarden van de NS HELEMAAL met me eens....
om een "rookzone" te kunnen inplementeren, moet ie voorafgaand aan het invoeren gedefinieerd zijn in de algemene voorwaarden van de NS.
"rookzone" : een duidelijk zichtbaar gemarkeerd deel van een perron of ruimte, waarin roken is toegestaan.
laten ze nou zijn vergeten om aan te geven hoever de zone reikt...
Totdat er een wettelijke oplossing is, hanteerd de NS het volgende:
de Rookzone is alleen in de nabijheid van een "rookpaal".
.. nabijheid is een ruim begrip.
Tevens is het meerdendeel van deze palen NIET voorzien van pictogrammen, noch van begeleidende text... Deze kunnen dus OOK niet als "rookpaal" worden aangemerkt.
EN alsof dat nog niet voldoende was,
op de "gewone" prullenbakken op de stations zijn enkele maanden geleden asbakken aangebracht.
deze voldoen aan de omschrijving die de NS voor een "rookzone" heeft ingevoerd.
is het hele station TOCH weer een hele grote rookzone geworden.
quote:Misschien wou hij gewoon af van die smerige roker die stond te zeiken
De spoorwegpolitieagent die vanmorgen dacht mij te kunnen aanspreken op mijn rookgedrag, was het na 1/2 uur discussie en opzoeken van enkele wetteksten en bepalingen uit de algemene voorwaarden van de NS HELEMAAL met me eens....
quote:Meen je dat?? Wat een giller!
Op zaterdag 3 januari 2004 15:49 schreef Oversight het volgende:EN alsof dat nog niet voldoende was,
op de "gewone" prullenbakken op de stations zijn enkele maanden geleden asbakken aangebracht.
quote:Of je staat voor paal met zo'n ding in je mond
Op zaterdag 3 januari 2004 15:53 schreef dr.dunno het volgende:
je kunt zeuren wat je wilt, maar uiteindelijk sta je toch bij die paal.
en terecht
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:53 schreef dr.dunno het volgende:
je kunt zeuren wat je wilt, maar uiteindelijk sta je toch bij die paal.
en terecht
wel roken ...
geen paal !
quote:Nee, die wordt overal wel afgezogen door de snijdende wind die doorgaans op perrons waait.
Op zaterdag 3 januari 2004 15:55 schreef dr.dunno het volgende:
omdat anders de rook niet afgezogen kan worden door die installatie.
quote:je kunt het wel proberen te ontwijken, maar uiteindelijk sta je er toch; niet iedere spoorwegagent is zo dom om in dat verhaaltje te trappen, het is namelijk ook wettelijk bepaald en hoeft dus niet in de voorwaarden van de NS te staan.
Op zaterdag 3 januari 2004 15:55 schreef Oversight het volgende:[..]
uiteindelijk stond ik dus NIET bij die paal, maar gewoon op het overdekte stukje perron, naast de koffieautomaat....
wel roken ...
geen paal !
Doe wat je wil, maar ga anderen niet provoceren
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:56 schreef Isabeau het volgende:[..]
Nee, die wordt overal wel afgezogen door de snijdende wind die doorgaans op perrons waait.
quote:Dat is het juist die installatie waar jij het over hebt is er niet. iig niet bij elke paal, want zag gister een perron pikkie op tv uitleggen dat de afzuig installatie die bij de diverse rookpalen op station Haarlem centraal uit niets meer bestand dan de natuurlijke trek
en nabijheid is wel degelijk wettelijk omschreven als een "redelijke" afstand, waarbij je, in dit geval, niemand tot last mag zijn bij wat je doet; in dat geval dus 5 meter max straal vanaf die paal, al is die bepaalde 1.5 meter nog veel beter en volgens mij sowieso wel de bepalende factor, omdat anders de rook niet afgezogen kan worden door die installatie.
Je weet donders goed dat je niet mag roken, al dat gezeik over artikel-zus-sub-zoveel bla-bla rookzone is diep triest. Andere mensen hebben last van die smerige rook, dus doe maar niet zo jopie-popie van "oeh ik heb die onzinnige regel naast me neergelegd, stoer hè".
quote:richting de argeloze niet-rokende medereiziger ja
Op zaterdag 3 januari 2004 15:56 schreef Isabeau het volgende:[..]
Nee, die wordt overal wel afgezogen door de snijdende wind die doorgaans op perrons waait.
overigens kan het me persoonlijk geen fuck schelen voor een eigen situatie; reis altijd met de auto en dat is nog veel goedkoper en fijner ook
wel vind ik het prettig als we eindelijk eens die rokers kunnen bannen uit onze buurt, stinkende apen die steeds mijn frisse lucht zitten te verpesten
quote:...zolang er geen duidelijk ZICHTBARE "einde zone"markering is, kun je voor de wet niet spreken van een "zone"
en nabijheid is wel degelijk wettelijk omschreven als een "redelijke" afstand, waarbij je, in dit geval, niemand tot last mag zijn bij wat je doet; in dat geval dus 5 meter max straal vanaf die paal, al is die bepaalde 1.5 meter nog veel beter en volgens mij sowieso wel de bepalende factor, omdat anders de rook niet afgezogen kan worden door die installatie.
... een redelijke afstand is voor iedere persoon verschillend, en daarom niet af te dwingen, TOTDAT er een wettelijke bepaling regelt wat in DIT geval redelijk is.
... bepalende factor... wellens en afzuiginstallatie gezien op een perron ?
quote:daar gaat het niet om, het blijft allemaal netjes geconcentreerd bij elkaar, waar wij als niet-rokers er tenminste geen last van hebben
Op zaterdag 3 januari 2004 15:59 schreef doemaardrie het volgende:[..]
Dat is het juist die installatie waar jij het over hebt is er niet. iig niet bij elke paal, want zag gister een perron pikkie op tv uitleggen dat de afzuig installatie die bij de diverse rookpalen op station Haarlem centraal uit niets meer bestand dan de natuurlijke trek
quote:Als je buiten staat op het perron, kun je niet last hebben van de rook. Dat kàn gewoon niet. Binnen oké, daar kan ik inkomen, maar dat je buiten niet mag roken
Op zaterdag 3 januari 2004 15:59 schreef StefanP het volgende:
Hij had gewoon je peuk uit je bakkes moeten rammen, niet in discussie gaan.Je weet donders goed dat je niet mag roken, al dat gezeik over artikel-zus-sub-zoveel bla-bla rookzone is diep triest. Andere mensen hebben last van die smerige rook, dus doe maar niet zo jopie-popie van "oeh ik heb die onzinnige regel naast me neergelegd, stoer hè".
[Dit bericht is gewijzigd door Tarantino op 03-01-2004 16:02]
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:58 schreef dr.dunno het volgende:[..]
je kunt het wel proberen te ontwijken, maar uiteindelijk sta je er toch; niet iedere spoorwegagent is zo dom om in dat verhaaltje te trappen, het is namelijk ook wettelijk bepaald en hoeft dus niet in de voorwaarden van de NS te staan.
LEES de openingspost !!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |