LOTR: Return of the King - Napraattopic
LOTR: Return of the King - Napraattopic 2
LOTR ROTK - Napraat en Spoilertopic #3
LOTR ROTK - Napraat en Spoilertopic #4
LOTR ROTK - Napraat en Spoilertopic #5
Dit topic is bedoeld om de hele film te bespreken...
Hier komen dus heel erg veel spoilers in te staan... Als je niets wilt weten over Return of the King, lees dan niet verder...'
Ook worden de andere topics over dit onderwerp door dit topic spoilervrij gehouden... Veel plezier ermee...
quote:Nog een andere hamvraag; wat wordt er aan de film toegevoegd voor de EE?
Op zaterdag 3 januari 2004 10:58 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Eigenlijk is de hamvraag nu, niet óf de film Oscars wint, maar hoeveel.
quote:En de 3e, komt er een soort van 3 LOTR EE halen, 2 betalen actie.
Op zaterdag 3 januari 2004 11:04 schreef SpleeffY het volgende:[..]
Nog een andere hamvraag; wat wordt er aan de film toegevoegd voor de EE?
quote:
Op maandag 29 december 2003 11:15 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik post hier even wat antwoorden op veelgestelde vragen zodat anderen ze niet door het gehele topic hoeven te herhalen.
Jamaar, waarom gaat Frodo nou dood op 't eind?
Nou, dat gaat 'ie niet. Hij gaat met Bilbo en Gandalf naar de Undying Lands. Hij heeft nanelijk wel de Shire gered maar kan 'r niet meer vredig leven en z'n oude leventje oppakken. Dus besluit hij om met Bilbo e.a. mee te gaan zodat hij de rest van zijn leven daar vredig kan leven. In de Undying Lands heb je namelijk geen oorlogen e.d. Het is dus niet zo dat hij dood gaat, hij 'verhuist' alleen.
Aanvulling: Frodo is verwond door zwaard, prik en een lange last, en zo lang hij in Midden-Aarde blijft, zal hij daar last van houden, en zo wil hij niet leven.
"These wounds won't seem to heal, this pain is just too real, there's just too much that time cannot erase."Ik heb 't boek gelezen he. En daarin doet Saruman nog een hele berg dingen in the Shire! Waarom is dat nou weer weg?
.
Omdat het een vreselijke anti-climax zou zijn na de vernietiging van de ring. Er zijn net 2 oorlogen achter de rug, de film duurt al bijna 3.5 uur en de mensen willen dan een einde zien. Het was voor de film vernietigend geweest om dat laatste hoofdstuk ook nog in de film te zetten. Heel misschien (wat ik niet verwacht) zit er nog wat in de EE.
Maar wat gebeurt er dan nu met Saruman? Ik heb 'm niet meer gezien in RotK!
Op dit moment weet je niet wat er gebeurt. Hij is uit de hele film geknipt omdat er geen tijd meer voor was. Eerst zou hij aan het begin van deel 3 nog doodgaan maar aangezien PJ vond dat dat absoluut niet kon aangezien je dan het eind van deel 2 in deel 3 nog propt is dat niet gebeurd. Christopher Lee (die Saruman speelt) was hier natuurlijk niet zo blij mee. Maar PJ heeft al toegegeven dat Saruman nog wel wat leuke scenes krijgt in de EE van RotK dus het is gewoon afwachten geblazen
. Er zijn meerdere sterfscenes (waarvan een van 7 minuten) opgenomen dus een van die zal waarschijnlijk wel opduiken.
Ik zag Faramir en Eowyn nog even naar elkaar lachen in RotK. Betekent dat nog wat?
Jazeker. In de film komt het misschien niet zo duidelijk naar voren maar deze twee trouwen later
.
Heb je nog meer belangrijke vragen die je hiertussen wilt zien, zeg het even.
Maar ik weet wel hoe dat komt. Als PJ dat ook in beeld had moeten brengen, dan werd de film al snel een uur of 6 lang geloof ik. Maar wellicht had hij het ff kunnen noemen hehe.
Nou ja
quote:Duh. IMO iig wel.
Op zaterdag 3 januari 2004 11:55 schreef BlaatschaaP het volgende:
Wat is 't toch ook een geweldige film he?.
quote:Joppe weet het vast
Op zaterdag 3 januari 2004 12:16 schreef Witchfynder het volgende:
Ik heb nu alleen wel weer die hersenbreker gekregen die ik na het boek ook had. Wie wonen er nu in Forodwaith en waarom vechten ze niet mee? Weet iemand dat of iig waar ik die info kan vinden? Of bestaat er gewoon niks over deze "hardy people of the icy cold north lands".
En dan komt er gelijk nog een vraag: hoort het dan bij Arnor? Want als de mensen ook onder Aragorns erfenis vallen, dan hadden ze zeker mee moeten vechten, dus kun je wel aannemen dat ze dat niet zijn.
Aaaarrggh, ik word gek!
quote:Hmm
Op zaterdag 3 januari 2004 14:31 schreef SpleeffY het volgende:
Joppe weet het vast.
Er is niet zoveel te vinden over Forodwaith. Ik denk echter niet dat het bij Arnor hoort. Zo kun je onderstaand kaartje zien dat vlak onder Forodwaith het koninkrijk Arthedain lag. Dit rijk had zich afgesplitst van Arnor, maar werd wel bestuurd door erfgenamen van diens troon.
The westernmost region of the lost realm of Arnor; when that land was divided between the sons of Eärendur, Arthedain became a kingdom in its own right, and was ruled by Eärendur's eldest son Amlaith and his decendants.
Nu speelden de mensen uit dit rijk een grote rol in de strijd tegen de Witch-King van Angmar. De Heer van de Nazgul dus. Over Angmar:
The realm of the Witch-king (the Lord of the Nazgûl) in the far north of the Misty Mountains; Angmar made war unceasingly with Arthedain and its allies, and eventually destroyed them, but was itself destroyed by an army of Gondor.
Angmar lag dus in het noorden van de Misty Mountains. Dat is op onderstaande afbeelding Carn Dum:
Zoals je ziet ligt het rijk van de Witch/King dus vlak onder Forodwaith. Aangezien er bij mijn weten bij niks over de Forodwaith bekend is, blijft het bij speculeren. Ik denk dat het sterk onder de invloed van de Witch-King lag. Bij een klein zoektochtje stuitte ik echter ook op het volgende:
Forodwaith; the great Nortern Waste were in the First Age the plateau of Dor Daedeloth but when the great war ended the First age and Thangorodrim and Angband were destroyed most of Ered Engrin were broken and laid waste or drowned benieth the Belegaer but small parts of it stood still in the Second and Third age, thiese were the Mountains of Angmar and Ered Mithrin. The huge plateau of Dor Daedeloth crumbled and sank and the remnants of it is Forodwaith; the Northern Waste. To the West of Forodwaith is the huge Icebay of Forochel. The Forodwaith is also used for the Inhabitants of this area (of whom the Snowmen of Forochel are a remnant).
en dan
Snowmen of Forochel
Called the Lossoth. They lived on the shores of the Ice Bay of Forochel.
These were a race of men who had learned to live in the severe colds of the far north. They could make shelter using only snow. They could run on the ice with bones on their feet and they had carts without wheels.
The Lossoth were said to be a remnant of a First Age people known as the Forodwaith. Their origins remain shrouded in mystery: they might have been a race of Men travelling in the far north of Middle-earth, foiled by Morgoth and the EredLuin from crossing into Beleriand.
The Lossoth took in Arvedui, the Last King of Arthedain, as he fled from the Witch-king. They did not help Arvedui willingly, as they feared the Witch-king; but out of fear of their weapons and the pity they had for his gauntness, they agreed to help him and his men to survive the cold. Arvedui gave them the Ring of Barahir as a gesture of thanks; it was later ransomed by the Dúnedain. (Aragorn droeg deze ring)
At this point the Lossoth disappear from history. Some contact with them may have been established by the Reunited Kingdom in the Fourth Age.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt Witchfynder. Ik voel me nu in ieder geval een nerd
[Dit bericht is gewijzigd door Joppe op 03-01-2004 19:57]
quote:Is er iets van Middle-Earth wat jij niet weet?!?
Op zaterdag 3 januari 2004 15:02 schreef Joppe het volgende:[..]
enorm gedetailleerd verhaal.
quote:Komt niet allemaal uit m'n hoofdje hoor. Gewoon goed zoeken
Op zaterdag 3 januari 2004 15:18 schreef fratsman het volgende:
Is er iets van Middle-Earth wat jij niet weet?!?
Geintje,kan maar een ding zeggen; Respect!
![]()
Verder helemaal
quote:Weet ik, dat herinner ik mij nog vanuit het boek. Vandaar ook dat ik het miste in de film... Maar ik begrijp wel waarom het eruit gelaten is.
Op zaterdag 3 januari 2004 10:49 schreef Daaniejelluh het volgende:Er is wel degelijk schade aangericht in de Gouw...volgens het boek...Daar is nog een heel stuk over hoe het er aan toe gaat wanneer de vier Hobbits teruggaan.
Misschien dat dat in de special editions zal verschijnen...
quote:Dat herinner ik mij ook nog, maar het is voor mij wel drie jaar geleden dat ik het boek gelezen heb. Ik meende mij te herinneren dat er bij een van de grote strijden tegen Sauron, om de Ring, de elven, mensen en dwergen samenvechten...
Op zaterdag 3 januari 2004 01:55 schreef Joppe het volgende:Dat is niet zozeer de schuld van Jackson, maar ligt meer aan het bronmateriaal van Tolkien. De elfen en dwergen vochten wel tegen Saurons troepen, maar op andere plaatsen.
Toch maar weer tijd om dat boek maar weer 's te lezen...
quote:Volgens mij bedoel jij de Battle of Five Armies aan het einde van The Hobbit. Tijdens die slag vocht een leger van Elfen, Mensen en Dwergen tegen het leger van orc-hoofdman Bolg - dat leger bestond uits orcs en wilde wolven.
Op zaterdag 3 januari 2004 17:08 schreef Mental_Phoenix het volgende:[..]
Dat herinner ik mij ook nog, maar het is voor mij wel drie jaar geleden dat ik het boek gelezen heb. Ik meende mij te herinneren dat er bij een van de grote strijden tegen Sauron, om de Ring, de elven, mensen en dwergen samenvechten...
Toch maar weer tijd om dat boek maar weer 's te lezen...
Alleen het einde is veels te langdradig. Dat geneuzel voordat die ring in de lava valt.
vandaag hoorde ik op radio, dat lotr rotk op 3 stond, best films van het jaar, en op 1 Finding nemo
omdat het zulke goeie graphics heeft :|
quote:Kill Bill Vol. 1
Op zaterdag 3 januari 2004 19:08 schreef BlaatschaaP het volgende:
Welke op 2 eigenlijk?
Maar goed, wat weten filmjournalisten nou van films . Wij hebben er verstand van en weten dat Return of the King eigenlijk veel beter is
.
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 19:47 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Ik zal het wel weer fout hebben, maar Forodwaith ligt dus eigenlijk op de plek waar vroeger Morgoth zijn "Hoofdkwartier" had.
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:02 schreef Joppe het volgende:
Forodwaith; the great Nortern Waste were in the First Age the plateau of Dor Daedeloth but when the great war ended the First age and Thangorodrim and Angband were destroyed most of Ered Engrin were broken and laid waste or drowned benieth the Belegaer but small parts of it stood still in the Second and Third age, thiese were the Mountains of Angmar and Ered Mithrin. The huge plateau of Dor Daedeloth crumbled and sank and the remnants of it is Forodwaith; the Northern Waste. To the West of Forodwaith is the huge Icebay of Forochel. The Forodwaith is also used for the Inhabitants of this area (of whom the Snowmen of Forochel are a remnant).
quote:Nee nee nee nee...
Op zaterdag 3 januari 2004 19:15 schreef Gorro het volgende:[..]
Kill Bill Vol. 1
Maar goed, wat weten filmjournalisten nou van films
. Wij hebben er verstand van en weten dat Return of the King eigenlijk veel beter is
.
(Noop, ik heb de boeken niet gelezen)
quote:De adelaars (want dat zijn het) zijn zo'n beetje de enige wezens in middle earth die geen kant hebben/hadden gekozen. Zij luisteren ook naar bijna niemand en zijn niet te commanderen. Verder zal het ze worst wezen wie de baas is, zij zitten hoog in de bergen waar ze alleen vandaan komen om te eten, drinken en nog wat andere dingen.
Op zaterdag 3 januari 2004 23:47 schreef JoKuMon het volgende:
Een dingetje dat me te snel ging in ROTK. Waar kwamen in godsnaam zo plotseling die gigantische havikken vandaan?
![]()
![]()
Toen de eagles dus uiteindelijk kwamen en de volkeren van middle-earth te hulp schoten werd dat waarschijnlijk gezien als een wending ter goede aangezien ze dus een kant kiezen. Buiten dat is het natuurlijk altijd handig om een paar bovenmaatse parkieten aan je zijde te hebben als je die schreeuwende nazgul op die stinkbeesten boven je koppie rond hebt vliegen
/edit
Volgens mij kan Joppe dit en beter en samenhangender vertellen
Drank en denken gaan schijnbaar niet helemaal meer lekker
[Dit bericht is gewijzigd door deff op 04-01-2004 01:23]
quote:Je hebt ff een shot van Gandalf gemist waar tie weer even wat moppelt tegen een mot (remember FotR?).
Een dingetje dat me te snel ging in ROTK. Waar kwamen in godsnaam zo plotseling die gigantische havikken vandaan?
![]()
![]()
Verder vond ik ook dat ze er wat snel waren
Misschien hebben ze sindsdien een goede relatie
quote:
Op zondag 4 januari 2004 00:01 schreef deff het volgende:[..]
De adelaars (want dat zijn het) zijn zo'n beetje de enige wezens in middle earth die geen kant hebben/hadden gekozen. Zij luisteren ook naar bijna niemand en zijn niet te commanderen. Verder zal het ze worst wezen wie de baas is, zij zitten hoog in de bergen waar ze alleen vandaan komen om te eten, drinken en nog wat andere dingen.
Ze doen zo'n beetje wat ze zelf willen en de enige waar ze naar luisteren is Manwe (Hoogste Valar, Mini baas van Arda, de tolkien benaming voor de aarkloot waar middle-earth een stuk van is. Boven Manwe staat alleen nog Illuvatar, de grote baas doch geen Valar maar een "wezen" op zich).Toen de eagles dus uiteindelijk kwamen en de volkeren van middle-earth te hulp schoten werd dat waarschijnlijk gezien als een wending ter goede aangezien ze dus een kant kiezen. Buiten dat is het natuurlijk altijd handig om een paar bovenmaatse parkieten aan je zijde te hebben als je die schreeuwende nazgul op die stinkbeesten boven je koppie rond hebt vliegen
Maar je hebt wel gelijk, zo is het wel.
Dus de Eagles zijn niet helemaal neutraal
quote:Heet zo iemand niet schildknecht ofzo
Op zaterdag 3 januari 2004 01:58 schreef Joppe het volgende:[..]
Het is Gamling, in de film Theoden's...hm ja, wapendrager? De man die voor de slag om Helm's Deep Theoden helpt om diens wapenuitrusting aan te trekken.
Of 1e luitenant
.
Waarom gaan Frodo en Gandalf mee met de elfen in de boot? Gandalf's missie was om zijn 'taak' te volbrengen, welke volbracht is. Gaan zijn naar 'het eeuwige leven' of juist niet?
ps. Heb het boek niet gelezen, maar ben dit zeker van plan! Dan vallen de laatste puzzelstukjes wat beter op zijn plaats
quote:Come on, begin van dit topic staat 't uitgelegd. Als je geen 15 pagina's door wilt lezen begrijp ik 't maar dit topic is net open
Op zondag 4 januari 2004 15:32 schreef Prof_Dexter het volgende:
Ook is mij nog iets onduidelijk (zal misschien in een van de 6delige serie staan, maar heb geen zin om het door te zoeke..):Waarom gaan Frodo en Gandalf mee met de elfen in de boot? Gandalf's missie was om zijn 'taak' te volbrengen, welke volbracht is. Gaan zijn naar 'het eeuwige leven' of juist niet?
ps. Heb het boek niet gelezen, maar ben dit zeker van plan! Dan vallen de laatste puzzelstukjes wat beter op zijn plaats
quote:
Op zondag 4 januari 2004 15:47 schreef BlaatschaaP het volgende:[..]
Come on, begin van dit topic staat 't uitgelegd. Als je geen 15 pagina's door wilt lezen begrijp ik 't maar dit topic is net open
.
quote:*klik*
Op zondag 4 januari 2004 15:32 schreef Prof_Dexter het volgende:
Ook is mij nog iets onduidelijk (zal misschien in een van de 6delige serie staan, maar heb geen zin om het door te zoeke..):Waarom gaan Frodo en Gandalf mee met de elfen in de boot? Gandalf's missie was om zijn 'taak' te volbrengen, welke volbracht is. Gaan zijn naar 'het eeuwige leven' of juist niet?
quote:In TTT lijkt de beste man inderdaad afgezakt te zijn tot de positie van schildknaap. In ROTK zien we echter dat Gamling ook één van de éoreds (An éored was the main military division of the Rohirrim, normally consisting of one hundred and twenty Riders) leidt tijdens de slag op de Pelennor Fields. Dat doen schildknapen niet, me dunkt.
Op zondag 4 januari 2004 15:28 schreef knep het volgende:
Heet zo iemand niet schildknecht ofzo.
Of 1e luitenant
![]()
.
Gamling, the leader of the watchers of Helm's Dike, an old man, though still a commanding presence at the time of the Battle of the Hornburg. Despite his age, he was still a brave fighter - in that Battle, it was Gamling who first realized that orcs had penetrated the Deep through its culvert, and he led the counterattack himself.
quote:Nah, dat was of Erkenbrand:
Op zondag 4 januari 2004 15:57 schreef knep het volgende:
Aha hij is dus eigenlijk Théodens beste generaal.
A Rider of the Rohirrim who commanded the Westfold at the time of the Second Battle of the Fords of Isen. He was granted the title of Marshal of the West-mark by King Éomer after the War of the Ring.
of Elfhelm:
Marshal of the East-mark of Rohan. A lord of Rohan and later Marshal of the East-mark; he fought with Grimbold in the Second Battle of the Fords of Isen after the loss of Théodred.
of Grimbold (die je geloof ik ook in de film ziet):
A valiant captain of the Rohirrim. A Rider of the Rohirrim who fought at both of the Battles of the Fords of Isen. He rode to Minas Tirith, and was slain in the Battle of the Pelennor.
Dat waren de manse legeraanvoerders. Gamling voerde dan wel een eored aan, maar één eored stelt natuurlijk geen donder voor op een leger van 6000+ man. Maar goed, het is altijd beter dan schildknaapje, niet waar?
quote:In het boek 'de hobbit' komt bilbo ook al in aanraking met deze vogels, zo als ik het mij herinner. Ik geloof dat de vogels een keer geholpen zijn in dat boek door gandalf.
![]()
![]()
quote:Dat zeker
Op zondag 4 januari 2004 16:24 schreef Joppe het volgende:[..]
Maar goed, het is altijd beter dan schildknaapje, niet waar?
Maar allemachtig wat weet jij veel! en weet je veel op te zoeken .
quote:
Op zondag 4 januari 2004 16:48 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Joppe, wat was Éomer dan?
The son of Éomund of Eastfold and Théodwyn, the sister of King Théoden. While still a young man of just twenty-six, Éomer the King's nephew was made Third Marshal of Riddermark, and took command of the Riders of Eastfold.
en dat hield in:
Third Marshal of the Riddermark
Marshal of the cavalry of Rohan
The third of the three Marshals who commanded the forces of Rohan. Like the Second Marshal, the Third Marshal had no fixed duties, and his role changed according to the needs of his King. At the time of the War of the Ring, the Third Marshal was none other than Éomer son of Éomund, whose base of operations was at Aldburg in the Folde.
en een Marshal is:
The highest military title of the Rohirrim - one of (normally) three commanders responsible for mustering and leading the warriors of Rohan in time of war.
De andere twee Marshals waren Elfhelm (Marshal of the East-mark) en Erkenbrand (Marshal of the West-mark). Maar het is een beetje vreemd, want volgens deze bron werden deze twee Marshals aangesteld door Koning Eomer na de War of the Ring. Het blijft dus de vraag wie tijdens die oorlog naast Eomer de eerste en tweede Marshal waren. Ik geloof Elfhelm en Erkenbrand, maar het kan net zo goed ook Grimbold geweest zijn. Ok, genoeg nerdy stuff, terug naar m'n tentamen stuff
quote:Je was niet de enige hoor, ik vond het ook zó mooi...
Op zondag 4 januari 2004 20:49 schreef dutchie het volgende:
Aragorns gezang op het eind was ook wel sfeer bepalend... Droef, maar toch hoopgevend...
quote:Wel jammer dat 3/4 van de mensen in de bios niet weten wattie nou eigenlijk zingt
Op zondag 4 januari 2004 23:20 schreef Skull-splitter het volgende:
Aragorns gezang op het eind was ook wel sfeer bepalend... Droef, maar toch hoopgevend...
quote:Omdat jij het niet doet....
Op maandag 5 januari 2004 00:59 schreef Elladan het volgende:[..]
Wel jammer dat 3/4 van de mensen in de bios niet weten wattie nou eigenlijk zingt
"Et Eärello Endorenna utúlien. Sinome maruvan ar Hildinyar tenn' Ambar-metta"
quote:
Originally spoken by Elendil upon his landing on the shores of Middle-Earth after the destruction of Númenor, 3319 S.A. Repeated by Aragorn Elessar on his coronation in Gondor after the destruction of the One Ring, 3019 T.A., and attested in RotK, Bk. VI, Ch. 5, "The Steward and the King":Et Eärello Endorenna utúlien. Sinome maruvan ar Hildinyar tenn' Ambar-metta!
Translation:
Out of the Great Sea to Middle-Earth I am come. In this place I will abide, and my heirs, unto the ending of the world.
Weet jij waarom Sauron Aragorn al Elessar noemt als hij hem aanspreekt bij de Black Gate? Dacht dat hij die naam pas aannam toen hij was gekroond.
When Aragorn took up the kingship of Gondor, he assumed the name Elessar, and later references to him take the form 'King Elessar'.
quote:Zeer zeker, thanks! Ik was zelf gekomen tot aan het feit dat Morgoths fort tussen Forodwaith en Arthedain lag. Dat laatste stukje bewijst wel dat het iig geen bondgenoten waren van The Enemy (welke van de twee dan ook). Men kan nu speculeren dat ze uit de geschiedenisboeken verdwenen zijn, omdat ze denken dat als niemand weet waar ze uithangen, ze dan veilig zijn.
Op zaterdag 3 januari 2004 15:02 schreef Joppe het volgende:[..]
Hmm
Er is niet zoveel te vinden over Forodwaith. Ik denk echter niet dat het bij Arnor hoort. Zo kun je onderstaand kaartje zien dat vlak onder Forodwaith het koninkrijk Arthedain lag. Dit rijk had zich afgesplitst van Arnor, maar werd wel bestuurd door erfgenamen van diens troon.
[afbeelding]
The westernmost region of the lost realm of Arnor; when that land was divided between the sons of Eärendur, Arthedain became a kingdom in its own right, and was ruled by Eärendur's eldest son Amlaith and his decendants.Nu speelden de mensen uit dit rijk een grote rol in de strijd tegen de Witch-King van Angmar. De Heer van de Nazgul dus. Over Angmar:
The realm of the Witch-king (the Lord of the Nazgûl) in the far north of the Misty Mountains; Angmar made war unceasingly with Arthedain and its allies, and eventually destroyed them, but was itself destroyed by an army of Gondor.
Angmar lag dus in het noorden van de Misty Mountains. Dat is op onderstaande afbeelding Carn Dum:
Zoals je ziet ligt het rijk van de Witch/King dus vlak onder Forodwaith. Aangezien er bij mijn weten bij niks over de Forodwaith bekend is, blijft het bij speculeren. Ik denk dat het sterk onder de invloed van de Witch-King lag. Bij een klein zoektochtje stuitte ik echter ook op het volgende:
en dan
Snowmen of Forochel
Called the Lossoth. They lived on the shores of the Ice Bay of Forochel.
These were a race of men who had learned to live in the severe colds of the far north. They could make shelter using only snow. They could run on the ice with bones on their feet and they had carts without wheels.
The Lossoth were said to be a remnant of a First Age people known as the Forodwaith. Their origins remain shrouded in mystery: they might have been a race of Men travelling in the far north of Middle-earth, foiled by Morgoth and the EredLuin from crossing into Beleriand.
The Lossoth took in Arvedui, the Last King of Arthedain, as he fled from the Witch-king. They did not help Arvedui willingly, as they feared the Witch-king; but out of fear of their weapons and the pity they had for his gauntness, they agreed to help him and his men to survive the cold. Arvedui gave them the Ring of Barahir as a gesture of thanks; it was later ransomed by the Dúnedain. (Aragorn droeg deze ring)
At this point the Lossoth disappear from history. Some contact with them may have been established by the Reunited Kingdom in the Fourth Age.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt Witchfynder. Ik voel me nu in ieder geval een nerd
Die afstamming van Aragorn zet me ook aan het denken. Logisch is het dat Aragorn van Arthedain stamt, omdat Arthedain het leenheerschap over de andere twee staten claimde en zo Aragorn sowieso boven andere pretendenten uit zou steken (tenzij hij ineens een oudere broer had ). Na wat stambomen bekeken te hebben is dat ook zo. Maar zijn er geen erfgenamen van Rhudour en Cardolan?
Damnit, was er maar weer over de Fourth Age te vinden.
Ok, ik ben weer ziek bezig, met Arnorse staatkunde.
The little-known lands in the far east of Middle-earth, from where many attacks on Gondor and its allies came during the Third Age.
We know almost nothing of the lands of beyond the great Sea of Rhûn that stood on its borders with the western lands. Even Gandalf had never explored there, and though Aragorn had travelled there, we have no report of his doings.
Of its ancient geography we can glean a little from the Silmarillion; far beyond the Sea of Rhûn was another inland sea, the Sea of Helcar, and beyond that a range of red mountains known as the Orocarni. Somewhere in the lost east, too, lay Cuiviénen and Hildórien, where Elves and Men first awoke: all the Children of Ilúvatar could trace their ancestries back to the eastward regions of Middle-earth.
Rhûn was far from an empty land; it was the domain of the Easterlings, Men of Darkness who were ready to follow both the Dark Lords and fought as their allies in war. These lands, too, were peopled by lost Elves, Avari and Úmanyar, and by four of the seven clans of the Dwarves.
During the Third Age, Rhûn was visited by three Wizards; Saruman, Alatar and Pallando, and though Saruman returned into the west, the two Blue Wizards remained. Sauron himself journeyed into the eastward lands, in hiding from the White Council during the centuries known in the west as the Watchful Peace.
Over Khand is er helemaal niks te vinden hehe.
Ik denk dat Tolkien gewoon teveel heeft verzonnen om ooit uit te kunnen leggen.
quote:Vond ik soweso al een raar stukje.
Op maandag 5 januari 2004 13:28 schreef Skeffie het volgende:
Weet iemand hoe die Eowen de nazgul kon doden? Ik dacht dat een mens dit niet kon. OK, zij zegt "I'm not a man", maar Gandalf zei eerder in de film dat hij met ze zou afrekenen. Hoe zit dit nou?
quote:Hij heeft een maliënkolder in het boek. Ik kan het citeren als het moet.
Op maandag 5 januari 2004 13:39 schreef Forau_Diavolina het volgende:[..]
Vond ik soweso al een raar stukje.
Je zou toch op zijn minst verwachten dat hij wel wat harnas aan zou hebben. En zo goed in vechten is hij ook niet, als hij het aflegt tegen een shieldmaiden en een hobbit.
quote:Niet anti-Nazgûl, maar het was betoverd. De grootste vijand van de makers was idd wel de Witch-King. (Toen nog de koning van Angmar)
Op maandag 5 januari 2004 13:46 schreef knep het volgende:
Die witchking heeft toch een soort betovering om zich waardoor geen man hem kan doden. Eowyn is een vrouw dus vandaar...
Daarbij heeft Merry een speciaal anti-Nazgul zwaard wat ook nog een handje helpt.
Ik dacht dit ergens gelezen te hebben.
quote:Aha, bedankt
Op maandag 5 januari 2004 13:49 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:[..]
Niet anti-Nazgûl, maar het was betoverd. De grootste vijand van de makers was idd wel de Witch-King. (Toen nog de koning van Angmar)
Het wordt weer eens tijd om de boeken te gaan herlezen, het is alweer 7 jaar geleden .
quote:De profetie over de Witch-King of Angmar was dat 'no living man' hem kon doden. Het moge duidelijk zijn dat Éowyn geen man is. Gandalf had, zoals gedemonstreerd wel de kracht om de Nazgul te verjagen, maar ook hij had de Witch-King niet kunnen doden.
Op maandag 5 januari 2004 13:28 schreef Skeffie het volgende:
Weet iemand hoe die Eowen de nazgul kon doden? Ik dacht dat een mens dit niet kon. OK, zij zegt "I'm not a man", maar Gandalf zei eerder in de film dat hij met ze zou afrekenen. Hoe zit dit nou?
quote:In het boek heeft Merry een mes cq. hobbit-zwaard wat hij "gekregen" heeft uit de tombe van een Barrow Wight (een voor de film geschrapt stuk uit FotR), een ondode geest in één van de graven van mensen die in het Noorden lang geleden vochten tegen de Witch-King. Deze messen waren speciaal tegen hem vervaardigd en betoverd, waardoor Merry hem ermee in zijn knie kon steken.
Op maandag 5 januari 2004 13:39 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Je zou toch op zijn minst verwachten dat hij wel wat harnas aan zou hebben. En zo goed in vechten is hij ook niet, als hij het aflegt tegen een shieldmaiden en een hobbit.
En bovendien doe je er zelfs met een Heavy Plate Armor of the Ages Ultra V2 vrij weinig tegen als iemand een zwaard dwars door je hoofd heen steekt
quote:Tenzij je Achilles heet.
Op maandag 5 januari 2004 13:53 schreef Leshy het volgende:
En bovendien doe je er zelfs met een Heavy Plate Armor of the Ages Ultra V2 vrij weinig tegen als iemand een zwaard dwars door je hoofd heen steekt
mijn kippenvel moment: de strijdkreet van het leger van Rohan, vlak voordat ze op het orc leger inrijden.
[Dit bericht is gewijzigd door Smoonshine op 05-01-2004 14:03]
quote:Dan zeg je "Dank u, maar ik heb geen tandenstoker nodig. Ik flos."
Op maandag 5 januari 2004 13:59 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Tenzij je Achilles heet.
quote:Om de tegenstander daarna óf zijn zwaard netjes terug te geven, of hem met zijn eigen zwaard vermoorden.
Op maandag 5 januari 2004 14:05 schreef Leshy het volgende:[..]
Dan zeg je "Dank u, maar ik heb geen tandenstoker nodig. Ik flos."
/ot
quote:Ik denk inderdaad dat niet alles in Tolkiens werken valt uit te leggen en/of een achtergrond heeft. Wanneer je zo'n enorme wereld creeërt kan dat natuurlijk ook niet. Bijvoorbeeld dat 'Dark Land' continent. Dat schijnt maar een enkele keer in Tolkiens werk te zijn voorgekomen:
Op maandag 5 januari 2004 11:02 schreef Witchfynder het volgende:
Oh en Joppe... over de Dúnedain enzo; de Dúnedain zijn in wezen een soort stam, zoals wij de Germanen hebben? Dan vraag ik me af, wat heb je nog meer? Waar horen die gasten in het oosten nu bij, zoals bijv de Men of Dale?Over Khand is er helemaal niks te vinden hehe.
Ik denk dat Tolkien gewoon teveel heeft verzonnen om ooit uit te kunnen leggen.
On at least one early map of Arda, a great southern continent appears labelled 'Dark Land'. This region is not otherwise mentioned, and is unrelated to the Dark Land mentioned in The Lord of the Rings.
Gezien jouw stuk hierboven kunnen we over de landen in het oosten ook eigenlijk alleen maar speculeren. Ik weet niet of je bekend bent met The Silmarillion, maar daarin wordt verteld hoe de eerste mensen Beleriand betraden. Een groot deel koos ervoor om zich bij de Noldor en andere elfen te voegen. Maar een ander gedeelte wilde liever eigen landen en onafhankelijk blijven. Ze trokken naar het zuiden en oosten en "verdwenen uit de geschiedenis." Het is niet ondenkbaar dat dit de verre voorvaderen waren van de Easterlings e.d.
Over de Numenoreanen / Dunedain staat echter in The Silmarillion wel een heleboel geschreven. Toen zij voor de eerste keer Middle-Earth betraden, koos een grote groep mensen - zoals ik al schreef - ervoor om zich bij de elfen te voegen. Niet alle mensen bleven de elfen trouw; het was immers een tijd van oorlog en verraad. Er waren echter drie Huizen die zich wel aan hun eed hielden. Zij werden door de elfen Edain genoemd:
The name given by the Elves to the Three Houses of Men who first came to the lands west of the Blue Mountains and fought alongside them in the Wars of Beleriand. Whereas Edain is strictly Elvish for all Men, it is normally only applied to those of the Three Houses who remained faithful to the Elves and were given the island of Elenna (Númenor) as a reward.
The Three Houses of the Edain, in the order in which they came to Beleriand, were:
The House of Bëor
The House of Haleth (the Haladin)
The House of Hador (the descendants of Marach and his people)
Als dank voor deze trouw kregen de Edain dus het eiland Elenna (Númenor). De Numenoreanen werden één der machtigste en verfijnde volken van Middle-Earth en zijn dus eigenlijk niet te vergelijken met onze Germanen
The island kingdom of the Dúnedain, raised from the sea by the Valar as a gift and reward to the Men who had remained faithful through the dark years of the First Age. The Edain who had dwelt in Beleriand were led to the island in II 32 by Elros the Half-elven, who unlike his brother Elrond had chosen to be counted among Men rather than Elves.
Elros became the first King of Númenor, taking the name Tar-Minyatur. Under his rule, and the rule of his descendants, the Númenóreans rose to become the most powerful nation of Men in that or any other age. Their mighty ships returned to Middle-earth in II 600, and there they founded havens and cities.
For the early part of their history, the Númenóreans were closely allied with the Elves of Tol Eressëa, which lay close to their western shores. The Elves visited them often, and taught them much, but the Númenóreans themselves were forbidden to sail westwards, because the Valar feared they would become envious of the Undying Lands they and the Elves inhabited. As their greatness and power grew, the Númenóreans began to turn against the Ban of the Valar, and at last Ar-Adûnakhôr, who became King in II 2899 turned openly against it, though he did not dare defy it.
The last King of Númenor was Ar-Pharazôn the Golden, who usurped the throne of the rightful queen Míriel in II 3255. He took his armies to Middle-earth to make war upon Sauron, and so great had the Númenóreans become that Sauron's forces deserted him. Seeing an opportunity to destroy his enemy, Sauron sued for peace and returned with the King to Númenor. He gradually gained Ar-Pharazôn's trust, and persuaded him to sail openly against the Valar. This he did in II 3319, but as he set foot on the forbidden shores of Aman, the Land of Gift was taken away and swallowed beneath the waves forever.
Some few survived the Downfall; Elendil, his sons and his followers had prepared themselves for the disaster and taken ship, and were driven back across the seas to Middle-earth. There they founded the famous realms of Arnor and Gondor, though these were but a dim reflection of the glory of Númenor at its height.
Zoals je ziet verviel het koninkrijk na verloop van tijd door toedoen van Sauron. Sommigen wisten te ontsnappen, waaronder Elendil en zijn zonen. Zij waren de voorvaderen van Aragorn. In Middle-Earth stichtten ze twee koningkrijken:
Arnor
Founded by Elendil in the last years of the Second Age, Arnor was the great kingdom of Men in the north of Middle-earth. It lay between the Misty Mountains in the east, and the Blue Mountains on the borders of Lindon in the west, and encompassed the area where the Shire would be founded many years later. Its capital, and the seat of its Kings, was at Annúminas on Lake Nenuial.
Elendil fell in the Siege of Barad-dûr in II 3441, and his eldest son Isildur, who would have taken the rulership, was lost two years later as he journeyed back from the southlands with his three eldest sons. These were also slain by Orcs at the Disaster of the Gladden Fields. Isildur's youngest son Valandil, however, had not gone to the war, and was kept safe in Rivendell; he was accounted the third King of Arnor, though Isildur had never taken the throne.
The tenth and last King of Arnor was Eärendur. After his death in III 861, his three sons each made claims of succession. This led to the break-up of Arnor into three separate but related kingdoms; Arthedain, Cardolan and Rhudaur. Eärendur's eldest son, Amlaith of Fornost, became King of Arthedain, and is considered the true heir to the line of Isildur.
Gondor
The second of the two great nations of Men founded in Middle-earth by Elendil after the Downfall of Númenor, the other being Arnor in the north. Gondor was at first ruled jointly by Elendil's sons Isildur and Anárion. Both Elendil and Anárion were lost in the Siege of Barad-dûr, and his brother Isildur soon afterwards in the Disaster of the Gladden Fields, and so the Kingship of Gondor fell on Anárion's son Meneldil. Thus, the Kings of Gondor were descendants of Anárion through many generations until the time of Eärnur.
When Eärnur was lost in Minas Morgul in III 2050, the rule of Gondor was taken up by the King's Steward, Mardil Voronwë; the death of Eärnur was not certain, and so Mardil and the Stewards who followed him pledged to rule 'until the King comes back'. Unlikely though this seemed, it happened almost a thousand years later in III 3019 when Aragorn II Elessar, descendant by right line of Isildur, elder brother of Anárion, reclaimed the throne of Gondor.
De afstammelingen van de mensen van Numenor werden werden Dunedain genoemd:
A term used in Middle-earth for the Men of Númenor and (especially) their descendants in Arnor and Gondor after the Downfall in II 3319.
Aragorn en een groep Dunedain doolden in de jaren voor The War of the Ring door het gebied dat vroeger Arnor was. Deze landen hielden zij (in het geheim) vrij van allerlei gespuis uit het noorden. In het zuiden - Gondor - is het bloed van de Numenoreanen echter vermengd geraakt met datgene van de mindere Huizen. Hier zijn alle tekenen van de eens zo trotse Numenoreanen dus verdwenen.
Over landen als Cardolan en Rhudaur is wederom weinig feitelijke informatie te vinden. Maar kijk hier en hier eens. Waar de mensen van Dale vandaan komen kon ik niet vinden. Over Khand en de Oosterlingen vind je hier en hier meer.
Ik weet niet of dit je wat verder helpt. Het komt er in ieder geval op neer dat de Dunedain afstammelingen zijn van de Numenoreanen, die op hun beurt weer verwanten zijn van de Edain, de meest krachtige en eervolle Huizen der mensheid. Over de landen in het oosten is echter veel minder bekend.
Ik ben The Silmarillion nu aan het lezen. Maar het album heb ik al lang.
In hoeverre bestaan Cardolan en Rhudaur nog rond TWOTR? Ik lees dat Cardolan onder water gelopen is (schijnt vaker voor te komen in M-E ) en geesten van Angmar vliegen er rond. Over Rhudaur staat dat Rangers en Rivendell er nog blijven wonen en op passen. Bloody orcs.
Hmm, zouden de geesten van Angmar na het verslaag van hun koning en Sauron automatisch foetsie zijn? Aan het een na laatste hoofdstuk van LOTR (dat gedoe in The Shire met The Chief etc) is te zien dat niet al het vervelende gelijk verdwenen hoeft te zijn, alleen omdat hun meester verslagen is.
Hier kun je misschien wel wat zien van de Men of Dale. Ze stammen af van de Hador. Maar wat dat nou is. In het stukje tekst spreken ze over de Marach, Bëor en Haleth.
Wauw, we gaan wel diep hier.
[Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 05-01-2004 17:32]
quote:Album? Ken je Blind Guardian? Die hebben ook wat leuks gedaan met de The Silmarillion.
Op maandag 5 januari 2004 17:08 schreef Witchfynder het volgende:
Hey, thanks!Ik ben The Silmarillion nu aan het lezen. Maar het album heb ik al lang.
![]()
Hier kun je misschien wel wat zien van de Men of Dale. Ze stammen af van de Hador. Maar wat dat nou is.
In het stukje tekst spreken ze over de Marach, Bëor en Haleth.
Hador was de zoon van Hathol, die op zijn beurt de kleinzoon was van Malach, één van de eerste mensen-leiders die zijn volk over de bergen naar Beleriand bracht. Daar trad Hathols zoon - Hador - in dienst bij de Hoge Koning van de (Noldor) elfen, genaamd Fingolfin. Deze elf werd erg gesteld op Hador en dus kreeg Hador van de Hoge Koning het recht om een eigen land te besturen: Dor-lómin.
Een ander volk dat ook over de bergen trok, was de Haladin. Hun leider was Haldad. In een zeven dagen durende strijd tegen een leger orcs kwamen Haldad en zijn zoon om het leven. Zijn dochter nam toen de leiding over - haar naams was Haleth. Het volk werd sindsdien ook steeds vaker de People of Haleth genoemd.
Het allereerste mensen volk dat Beleriand binnentrok was echter het volk van Bëor. Deze man zou later in dienst treden bij elfenheer Finrod Felagund.
Toevallig zijn de drie bovengenoemde Huizen - dat van Hador, Haleth en Beor - later bekend geworden als de in mijn vorige post genoemde Edain - zij die trouw bleven aan de elfen en voor hun trouw beloond werden met het eiland Elenna (Numenor).
Bekijk trouwens eens The Encyclopedia of Arda, een geweldig online naslagwerk van/over Tolkien-aangelegenheden
quote:Theoden die voor zijn troepen galoppeert en roept: "Ride! Ride!"
Op Monday 5 January 2004 14:02 schreef Smoonshine het volgende:
mijn kippenvel moment: de strijdkreet van het leger van Rohan, vlak voordat ze op het orc leger inrijden.
Voor degenen (ookal is het hier al diverse malen aangehaald) die toch nog meer willen lezen en ook de Hobbit al gelezen hebben, probeer nu eens de Silmarillion te lezen.
Ik weet, het is best wel taaie stof. Maar je hebt een hoop aan de stambomen achterin het boek, alsmede de verklarende woordenlijst. En als je er tijd voor neemt voegt het zo ontzettend veel toe aan LOTR zelf. Dat zie je wel aan de posts van bijv. Joppe en Wytchfinder (ookal gaan die nog weer een stapje verder. Je hebt altijd baas boven baas. )
En als je dan opnieuw LOTR leest of kijkt, valt de puzzel nog beter in elkaar.
quote:Die bedoel ik ook.
Op Monday 5 January 2004 19:18 schreef Joppe het volgende:[..]
Album? Ken je Blind Guardian? Die hebben ook wat leuks gedaan met de The Silmarillion.
quote:Yep ken ik, heb alleen niet zo heel nauwkeurig gekeken net. Dat kaartje van Arda komt daar ook vandaan.
Bekijk trouwens eens The Encyclopedia of Arda, een geweldig online naslagwerk van/over Tolkien-aangelegenheden
quote:Bij die scene had ik ook iets van een emotioneel moment. Zulk soort dingen spreken mij gewoon aan. Heb het wel vaker in films.
Op Monday 5 January 2004 19:34 schreef dutchie het volgende:[..]
Theoden die voor zijn troepen galoppeert en roept: "Ride! Ride!"
En de rest die antwoordt: "To Death!"
Man, ik was bijna zelf opgestaan en meegegaan.
Geweldige scene idd.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik ga de trilogie nog heel vaak kijken. En ik ga opnieuw de boeken lezen.Voor degenen (ookal is het hier al diverse malen aangehaald) die toch nog meer willen lezen en ook de Hobbit al gelezen hebben, probeer nu eens de Silmarillion te lezen.
Ik weet, het is best wel taaie stof. Maar je hebt een hoop aan de stambomen achterin het boek, alsmede de verklarende woordenlijst. En als je er tijd voor neemt voegt het zo ontzettend veel toe aan LOTR zelf. Dat zie je wel aan de posts van bijv. Joppe en Wytchfinder (ookal gaan die nog weer een stapje verder. Je hebt altijd baas boven baas.)
En ik heet Witchfynder!
quote:* SpleeffY dat precies van plan is
Op Monday 5 January 2004 19:34 schreef dutchie het volgende:[...]
De hobbits knielen voor Aragorn, waarop Aragorn zegt van: "You don't have to bow for anyone", waarop iedereen knielt voor de 4 hobbits. Ik krijg nog steeds een brok in mijn keel als ik daar aan terugdenk en dat heb ik eigenlijk nooit in films.
quote:hoe toevallig!
Op Monday 5 January 2004 19:52 schreef Smoonshine het volgende:
nog zo'n moment:De hobbits knielen voor Aragorn, waarop Aragorn zegt van: "You don't have to bow for anyone", waarop iedereen knielt voor de 4 hobbits. Ik krijg nog steeds een brok in mijn keel als ik daar aan terugdenk en dat heb ik eigenlijk nooit in films.
precies dát moment wilde ik ook net noemen; vind dat eigenlijk het machtigste en meest veelzeggende moment van de hele trilogie
quote:Nightfall in Middle-Earth - een geweldige cd door Blind Guardian. Ken je Summoning ook? Dat is dan weer iets... anders, maar zij hebben veel van hun muziek en teksten (voor zover verstaanbaar
Op Monday 5 January 2004 19:42 schreef Witchfynder het volgende:
Trouwens, toen de credits van ROTK in beeld kwamen ergerde ik me kapot aan dat liedje! Dat moest echt "Lord of the Rings" van Blind Guardian zijn!![]()
Het knielen voor de vier hobbits was ronduit absurd; twee van de vier zijn op nagenoeg geen enkel moment iets meer geweest dan toevallige omstanders bij grote gebeurtenissen. De derde heeft eigenlijk gefaald bij het volbrengen van zijn grote missie. Van de vier 'helden' was alleen Sam een echte held.
Van de drie films kan ik nu zeggen, dat ik alleen de eerste de moeite waard heb gevonden. De vervolgdelen waren meer een bezoeking dan een plezier.
quote:Weer zo'n non-boek barbaar!
Op Monday 5 January 2004 20:18 schreef HiZ het volgende:
Het knielen voor de vier hobbits was ronduit absurd; twee van de vier zijn op nagenoeg geen enkel moment iets meer geweest dan toevallige omstanders bij grote gebeurtenissen. De derde heeft eigenlijk gefaald bij het volbrengen van zijn grote missie. Van de vier 'helden' was alleen Sam een echte held.
quote:deze film is gewoon nog kort gehouden, als je iets inkort is t net of t zo gedaan kan worden.
Op maandag 5 januari 2004 20:18 schreef HiZ het volgende:
Phew, nou ik heb 'm gezien hoor. En het is me zelfs gelukt om gedurende de hele film wakker te blijven. Met enige moeite welliswaar, maar de taak is volbracht. Waar ik me het meest over verbaasd heb is hoe het ze weer is gelukt om 90 minuten film ruim twee keer zo lang te laten duren. Het was waarschijnlijk iets te optimistisch gedacht van mij dat ik had gehoopt dat ze van de trilogie Lord of the Rings toch nog een behoorlijk script zouden kunnen brouwen.Het knielen voor de vier hobbits was ronduit absurd; twee van de vier zijn op nagenoeg geen enkel moment iets meer geweest dan toevallige omstanders bij grote gebeurtenissen. De derde heeft eigenlijk gefaald bij het volbrengen van zijn grote missie. Van de vier 'helden' was alleen Sam een echte held.
Van de drie films kan ik nu zeggen, dat ik alleen de eerste de moeite waard heb gevonden. De vervolgdelen waren meer een bezoeking dan een plezier.
quote:Ik heb het boek nu al zo vaak gelezen... Is zo ongeveer een "bedtime story" voor me, onderhand.
Op maandag 5 januari 2004 19:34 schreef dutchie het volgende:[..]
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik ga de trilogie nog heel vaak kijken. En ik ga opnieuw de boeken lezen.
quote:Klopt. Ik heb dan de Silmarillion nu 2 keer gelezen, en ik snap al een heel stuk meer. Dat boek is, IMO, zeker gelijkwaardig aan. (Zo niet, beter dan) LOTR.
Voor degenen (ookal is het hier al diverse malen aangehaald) die toch nog meer willen lezen en ook de Hobbit al gelezen hebben, probeer nu eens de Silmarillion te lezen.
Ik weet, het is best wel taaie stof. Maar je hebt een hoop aan de stambomen achterin het boek, alsmede de verklarende woordenlijst. En als je er tijd voor neemt voegt het zo ontzettend veel toe aan LOTR zelf. Dat zie je wel aan de posts van bijv. Joppe en Wytchfinder (ookal gaan die nog weer een stapje verder. Je hebt altijd baas boven baas.)
quote:Wat hij precies zei was: "My friends, you bow to no one"
Op maandag 5 januari 2004 19:52 schreef Smoonshine het volgende:
nog zo'n moment:De hobbits knielen voor Aragorn, waarop Aragorn zegt van: "You don't have to bow for anyone", waarop iedereen knielt voor de 4 hobbits. Ik krijg nog steeds een brok in mijn keel als ik daar aan terugdenk en dat heb ik eigenlijk nooit in films.
Ik krijg de koude rillingen alweer als ik aan die momenten denk... wat een film
quote:Onzin, ik heb meer boeken gelezen dan alleen LotR en ik vind het boek zelfs in zijn eigen genre niet heel heel sterk. Het feit dat Tolkien er later een hele wereld omheen heeft gesponnen die mensen heeft verleid doet weinig af aan het feit dat de boeken naarmate ze dichter komen tot het einde steeds zwakkere verhalen worden.
Op maandag 5 januari 2004 20:53 schreef MadGuy het volgende:[..]
Weer zo'n non-boek barbaar!
![]()
Daarnaast vond ik de films niet slecht omdat andere mensen hem goed vonden, maar gewoon omdat ik hem slaapverwekkend saai vond. Van deze hele trilogie was alleen het eerste deel te pruimen.
quote:Volgens het IMDb heb je gelijk:
Op zondag 28 december 2003 23:52 schreef tbl1966 het volgende:
Hoi,Ik heb even een vraagje. Heb vandaag voor de 2e keer ROTK gezien en ook deze keer viel me iets op. Als Frodo, Sam, Pippin en Merry terug zijn in de Shire en ze gaan naar de kroeg, loopt er een hobbit met een gigantisch grote pompoen. Nu vind ik deze erg lijken op Gollum (Andy Serkis) is er nog iemand die dit opgevallen is?
Kan iemand me helpen of moet ik echt wachten tot volgend jaar de EE uitkomt.
quote:
Andy Serkis plays the hobbit carrying the pumpkin in the inn where Sam goes after Rosie.
bespaart je weer tijd en de levens van zo'n 2000++ man.
ik had nog nooit de boeken van tolkien gelezen dus ik wist tot het laatste moment niet wat er zou gebeuren.
vandaar dat ik ook nog wel gedacht had dat er nog een belangrijke figuur dood zou gaan, frodo die zichzelf in de lava zou storten ofzo
maar goed achteraf blij dat het zo is afgelopen.
nu is het wachten op de extended versie met wat meer van saruman erin, dat heb ik toch wel gemist.
ook wil ik nu de boeken gaan lezen, eerste de hobbit en dan LOTR. Silmarillion ook nog wel, maar die schijnt vrij zwaar te zijn, met 10 benamingen voor 1 persoon enzo maar het hoort er eigenlijk wel bij
quote:Kreeg er tranen van in mijn ogen.
Op maandag 5 januari 2004 22:26 schreef Come_fly_with_me het volgende:[..]
Wat hij precies zei was: "My friends, you bow to no one"
Maar het was idd een mooi moment! En dan die expressies op de gezichten van die hobbits als iedereen voor hen knielt, echt geweldig
*sigh*
quote:
Op maandag 5 januari 2004 19:44 schreef Witchfynder het volgende:[..]
En ik heet Witchfynder!![]()
quote:The scouring of the shire komt NIET in de EE, dus zet dat maar uit je hoofd.
Op dinsdag 6 januari 2004 09:37 schreef Witchfynder het volgende:
Toch vind ik het jammer dat ze het hoofdstuk overgeslagen hebben waarin de Hobbits terug gaan naar de Shire. Maar dat zou enigzins gecorrigeerd worden in de EE (mbt Saruman iig). Dus nu ben ik dat hoofdstuk maar weer aan het lezen met de gezichten uit de film nog in mijn hoofd.
quote:Nee dat weet ik, had ik al gelezen. Ik zei het ff verkeerd. Ik bedoelde: jammer dat de Scouring of the Shire er niet in zit ÉN in de EE zouden weer stukken over Saruman komen, mede omdat Christopher Lee boos was dat hij niet in deze film zat.
Op dinsdag 6 januari 2004 11:47 schreef Capetown het volgende:[..]
The scouring of the shire komt NIET in de EE, dus zet dat maar uit je hoofd.
Toch is het kut. Knokkende Hobbits regeren!
quote:Lee was helemaal niet zo boos als de media ons wilde doen geloven. teleurgesteld ja, maar er was geen sprake van ruzie tussen PJ en Lee...
Op dinsdag 6 januari 2004 11:54 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Nee dat weet ik, had ik al gelezen. Ik zei het ff verkeerd. Ik bedoelde: jammer dat de Scouring of the Shire er niet in zit ÉN in de EE zouden weer stukken over Saruman komen, mede omdat Christopher Lee boos was dat hij niet in deze film zat.
![]()
Het moment waarop iedereen buigt voor de vier Hobbits was erg mooi ja ...
Morgen heb ik weer volop kans om daar te gaan janken, want ik ga om 20.00 voor de derde keer naar The Return of the King .
quote:Zoek ff zelf met google ofzo. En zoek dan op "Tyler" by the way
Op dinsdag 6 januari 2004 13:25 schreef Aneurism het volgende:
Iemand nudie pics van liv laylor?
Als dat het enige is waar je aan kunt denken na deze trilogie....
-edit-
Ik hoopte in je profiel te vinden dat je 14 was ofzo....maar je bent 23...
[Dit bericht is gewijzigd door Anahka2309 op 06-01-2004 15:18]
quote:Begin maar gewoon met The Hobbit, dan Lord of the Rings en dan de Silmarillion. Dan ben je voorlopig wel even bezig
Op dinsdag 6 januari 2004 13:53 schreef Dark_Neve het volgende:
Mensen hebben mij nieuwsgierig gemaakt door het over dingen te hebben waar ik helemaal niks van af weet. Is er geen website waarop alle boeken in chronologische volgorde staan zodat ik kan beginnen met lezen? Het zal vast wel een heel karwei zijn maar ik ga er denk toch maar aan beginnen.
quote:Someone said my age?
Op dinsdag 6 januari 2004 15:12 schreef Anahka2309 het volgende:[..]
14
quote:Hehe. Dat was nou precies mijn probleem. Ik heb de Valaquenta (of is het Valequenta?) wel 5 keer moeten lezen. hehe
Op dinsdag 6 januari 2004 15:12 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
The Hobbit is qua tijdslijn de 2e, maar om mee te beginnen gewoon goed. Het loopt goed over in LOTR (In mijn versie heb ik het 1e hoofdstuk van LOTR ook nog in The Hobbit) en dan kan je beginnen met de Silmarillion, wat vele malen moeilijker is, denk ik dan. Je moet een beetje door het begin heenbijten, je krijgt in 50 bladzijden ongeveer evenveel personages te kennen...
Meeeeeeeeelkoooooooooooor!
quote:Lijkt me ook niet. Daar is Christopher Lee veel te beschaafd voor.
Op dinsdag 6 januari 2004 13:30 schreef MadGuy het volgende:[..]
Lee was helemaal niet zo boos als de media ons wilde doen geloven. teleurgesteld ja, maar er was geen sprake van ruzie tussen PJ en Lee...
Maar afgezien van zijn gevoelens is het ook gewoon zonde. Hij is gewoon cool!
quote:Hehe
Op dinsdag 6 januari 2004 15:28 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:[..]
Someone said my age?
Sorry voor t offtopic
quote:Ja, who cares?
Op dinsdag 6 januari 2004 15:50 schreef BlaatschaaP het volgende:
L_G, ben jij 14?.
Ik ben 16, btw.
[/offtopic]
quote:Ik keek ook verbaasd op toen ik er vorige week achter kwam dat Legolas 14 was
Op dinsdag 6 januari 2004 15:50 schreef BlaatschaaP het volgende:
L_G, ben jij 14?.
Ik ben 16, btw.
quote:Ik was gewoon verbaasd, je komt volwassener over
Op dinsdag 6 januari 2004 16:06 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:[..]
Ja, who cares?
[/offtopic]
quote:Ik neem aan dat je op zoek bent naar de chronologische volgorde van de boeken, en niet de boeken zelf. Die kun je het best bij je bibliotheek of boekenboer halen, leest sowieso een stuk lekkerder weg dan je scherm
Op dinsdag 6 januari 2004 13:53 schreef Dark_Neve het volgende:
Mensen hebben mij nieuwsgierig gemaakt door het over dingen te hebben waar ik helemaal niks van af weet. Is er geen website waarop alle boeken in chronologische volgorde staan zodat ik kan beginnen met lezen? Het zal vast wel een heel karwei zijn maar ik ga er denk toch maar aan beginnen.
Er zijn twee verschillende chronologische volgordes voor de 'grote vier':
De chronologische volgorde van uitgave: -> The Hobbit, Lord of the Rings, The Silmarillion, Unfinished Tales of Numenor and Middle-Earth
De chronologische volgorde qua verhaallijn: -> The Silmarillion, Unfinished Tales of Numenor and Middle-Earth, The Hobbit, Lord of the Rings
Overigens moet erbij vermeld worden dat aan het einde van de Silmarillion o.a. de periode waarin Lord of the Rings zich afspeelt behandeld wordt, en als je op de een of andere manier nog niet weet hoe dat afloopt, je daar dus de spoiler leest
- Edit: Oeps, er is een extra pagina bij en er zijn al meerder replies En nu voel ik me nog oud ook (20)
-
[Dit bericht is gewijzigd door Leshy op 06-01-2004 16:42]
quote:Was Christopher Lee wel bij de premiere in Nieuw Zeeland?
Op dinsdag 6 januari 2004 13:30 schreef MadGuy het volgende:[..]
Lee was helemaal niet zo boos als de media ons wilde doen geloven. teleurgesteld ja, maar er was geen sprake van ruzie tussen PJ en Lee...
quote:Ik wil ze gaan lezen in de chronologische volgorde van de verhaallijnen. Maar je hebt het over de grote 4, zijn er nog andere boeken die informatie verschaffen voordat The Silmarillion begint?
Op dinsdag 6 januari 2004 16:26 schreef Leshy het volgende:[..]
Ik neem aan dat je op zoek bent naar de chronologische volgorde van de boeken, en niet de boeken zelf. Die kun je het best bij je bibliotheek of boekenboer halen, leest sowieso een stuk lekkerder weg dan je scherm
![]()
Er zijn twee verschillende chronologische volgordes voor de 'grote vier':
De chronologische volgorde van uitgave: -> The Hobbit, Lord of the Rings, The Silmarillion, Unfinished Tales of Numenor and Middle-Earth
De chronologische volgorde qua verhaallijn: -> The Silmarillion, Unfinished Tales of Numenor and Middle-Earth, The Hobbit, Lord of the Rings
Overigens moet erbij vermeld worden dat aan het einde van de Silmarillion o.a. de periode waarin Lord of the Rings zich afspeelt behandeld wordt, en als je op de een of andere manier nog niet weet hoe dat afloopt, je daar dus de spoiler leest
- Edit: Oeps, er is een extra pagina bij en er zijn al meerder replies
En nu voel ik me nog oud ook (20)
-
quote:De Silmarillion begint bij de Ainulindalë, het scheppingsepos van Tolkien's wereld. Chronologisch zit daar niet zoveel meer voor
Op dinsdag 6 januari 2004 16:58 schreef Dark_Neve het volgende:
Ik wil ze gaan lezen in de chronologische volgorde van de verhaallijnen. Maar je hebt het over de grote 4, zijn er nog andere boeken die informatie verschaffen voordat The Silmarillion begint?
Ik noem die vier de 'grote vier' omdat dat in principe de werken zijn waar de verhalen van Tolkien in een redelijk vergevorderd cq. afgerond stadium in staan. The Unfinished Tales is een aanvulling op het materiaal in de Silmarillion, maar zoals de titel zegt, zijn ze niet compleet af; ze zijn echter wel ver genoeg om prima te kunnen lezen
Er zijn ook nog veel andere boeken gepubliceerd over Tolkien's wereld, voornamelijk door zijn zoon Christopher Tolkien. Veel van deze werken bevatten ook werk van J.R.R. Tolkien, hetzij verhalen in een vroeg stadium, hetzij alternatieve versies van verhalen, hetzij brieven of literaire behandelingen over verhalen.
[Dit bericht is gewijzigd door Leshy op 06-01-2004 17:56]
quote:Op naar de bibliotheek dan maar morgen
Op dinsdag 6 januari 2004 17:50 schreef Leshy het volgende:[..]
De Silmarillion begint bij de Ainulindalë, het scheppingsepos van Tolkien's wereld. Chronologisch zit daar niet zoveel meer voor
Ik noem die vier de 'grote vier' omdat dat in principe de werken zijn waar de verhalen van Tolkien in een redelijk vergevorderd cq. afgerond stadium in staan. The Unfinished Tales is een aanvulling op het materiaal in de Silmarillion, maar zoals de titel zegt, zijn ze niet compleet af; ze zijn echter wel ver genoeg om prima te kunnen lezen
Er zijn ook nog veel andere boeken gepubliceerd over Tolkien's wereld, voornamelijk door zijn zoon Christopher Tolkien. Veel van deze werken bevatten ook werk van J.R.R. Tolkien, hetzij verhalen in een vroeg stadium, hetzij alternatieve versies van verhalen, hetzij brieven of literaire behandelingen over verhalen.
quote:Geen. Het einde van de War of the Ring markeert tevens het einde van de Third Age; Het enige mij bekende materiaal over de Fourth Age staat in de Appendices van Lord of the Rings en behandelt chronologisch wat er gebeurt met de overgebleven leden van de Fellowship in Middle-Earth.
Op dinsdag 6 januari 2004 18:36 schreef Dark_Neve het volgende:
Verder had ik nog 2 vragen, welk boek gaat verder waar the lord of the rings op houd?
quote:Rohan is een gedeelte van Gondor wat aan de Rohirrim geschonken is, en die blijven daar dus ook gewoon zelfstandig wonen. Na de dood van Théoden, volgt Éomer hem op en regeert dus gelijktijdig met Aragorn.
En als Aragorn 'King of men' wordt, is hij dan ook de baas over Rohan of alleen over Gondor?
quote:Yeap, hoewel het geloof ik wel binnen de beschermde grenzen van zijn koninkrijk valt, net zoals The Shire, wat hij uitroept tot vrij land waar geen 'grote lieden' dienen te komen
Op dinsdag 6 januari 2004 21:37 schreef Leshy het volgende:
Rohan is een gedeelte van Gondor wat aan de Rohirrim geschonken is, en die blijven daar dus ook gewoon zelfstandig wonen. Na de dood van Théoden, volgt Éomer hem op en regeert dus gelijktijdig met Aragorn.
quote:guppie
Op dinsdag 6 januari 2004 16:26 schreef Leshy het volgende:
En nu voel ik me nog oud ook (20)-
quote:Hier:
Op woensdag 7 januari 2004 10:23 schreef dutchie het volgende:
The Unfinished Tales heb ik dus nog niet gelezen en ik word ineens weer heel erg gretig. Hoe kom ik aan dat boek? Ik neem aan dat je dit niet overal kunt kopen.
Paperback:
http://oas2000.proxis.be/gate/jabba.coreii.g_p?bi=4&sp=DETAILS&mi=281648&si=47855367
Hardback:
http://oas2000.proxis.be/gate/jabba.coreii.g_p?bi=4&sp=DETAILS&mi=3531912&si=47855367
Deze hierboven zijn Engels.
Hier nog een aantal Nederlandse:
http://oas2000.proxis.be/gate/jabba.coreii.g_p?bi=4&sp=DETAILS&mi=152210&si=47855367
Nagelaten Vertellingen (UT). Het Spectrum, 1998. 1e druk als paperback, in een nieuwe vertaling. Witte omslag, cover van John Howe. Nieuw. Out-of-print. Ik heb een kleine voorraad over. 24,50 euro
Nagelaten Vertellingen. Het Spectrum, 2000. De luxe dundruk editie in een geheel herziene vertaling. 1e druk in deze vorm. Nieuw. 29,50 euro.
Nagelaten Vertellingen. Het Spectrum, 2001. Grijs omslag, illustratie van Erik Kriek. 23,95 euro.
De laatste 3 komen van http://www.tolkienwinkel.nl
[Dit bericht is gewijzigd door Morpheus2002 op 07-01-2004 11:06]
quote:Ik ben lekker 23
Op dinsdag 6 januari 2004 23:52 schreef Elladan het volgende:[..]
Yeap, hoewel het geloof ik wel binnen de beschermde grenzen van zijn koninkrijk valt, net zoals The Shire, wat hij uitroept tot vrij land waar geen 'grote lieden' dienen te komen
[..]guppie
(21 hier)
Ik vind het toch een beetje raar, dat King of Men. Ik blijf er van overtuigd zijn dat hij niet de koning is van bijv. The Men of Dale. En tot ik feiten hoor die dat weerleggen, blijf ik er ook van overtuigd dat zij geen nazaten van de Dúnadain zijn.
wat blijf ik mekkeren over die Men of Dale, maar sinds The Hobbit vind ik ze helemaal super
quote:Ik ben eergisteren 20 geworden
Op woensdag 7 januari 2004 13:18 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Ik ben lekker 23
Ik vind het toch een beetje raar, dat King of Men. Ik blijf er van overtuigd zijn dat hij niet de koning is van bijv. The Men of Dale. En tot ik feiten hoor die dat weerleggen, blijf ik er ook van overtuigd dat zij geen nazaten van de Dúnadain zijn.
![]()
wat blijf ik mekkeren over die Men of Dale, maar sinds The Hobbit vind ik ze helemaal super
![]()
King of the West
A title given to Aragorn
A title taken by Aragorn Elessar on his accession to the throne of Gondor, signifying his Kingship over all the Free Peoples of the West, from the north to the south.
In both the North- and South-kingdoms of the Dúnedain, there had been no King for many centuries. At the time of Aragorn's coronation, there had been no King of Gondor for 969 years, and no King of a united Arnor for 2,158 years. The last King to rule both realms jointly had been Aragorn's distant ancestor Isildur, though his Kingship was cut short at the the Disaster of the Gladden Fields before he could truly take up the rule of his twin realms.
From that time, when the Third Age was just two years old, the West had had no uniting King. At the coronation of Aragorn, two years from the Age's end, Arnor and Gondor were at last united once again, and Aragorn's rule of the West is therefore referred to as the Reunited Kingdom.
quote:http://img-fan.theonering.net/rolozo/images/sjogren/gothmog.jpg
Op woensdag 7 januari 2004 15:05 schreef Skull-splitter het volgende:
Bah, kan nergens plaatjes van Gothmog vinden
http://img-fan.theonering.net/middleearthtours/images/fingonandgothmog_tns.jpg
http://img-fan.theonering.net/rolozo/images/papakhian/fingolfin_and_gothmog.jpg
Zoiets?
quote:Denk dat hij de filmversie bedoelt. Die Orc-generaal(?).
Op woensdag 7 januari 2004 15:27 schreef Morpheus2002 het volgende:[..]
http://img-fan.theonering.net/rolozo/images/sjogren/gothmog.jpg
Zoiets?
quote:Nee, nee. Er waren twee Gothmogs. De één was een balrog - daarvan zijn de afbeeldingen hierboven - en leefde vele duizenden jaren voor de gebeurtenissen die we in de film zien. Tijdens de War of the Ring echter, was er nog een Gothmog. Over hem is vrij weinig bekend, maar we zien hem in de film - de misvormde aanvoerder-orc. Tolkien heeft nooit helemaal duidelijk gemaakt of deze mini Gothmog een orc was (zoals in de film) of een mens, een Zwarte Numenoreaan. Maar in ieder geval; deze Gothmog was de luitenant van Minas Morgul, en rechterhand van de Witch-King in die duistere stad. En ik denk dat Skull-splitter van dit creatuur afbeeldingen zoekt
Op woensdag 7 januari 2004 15:27 schreef Morpheus2002 het volgende:[..]
http://img-fan.theonering.net/rolozo/images/sjogren/gothmog.jpg
Zoiets?
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 15:43 schreef Capetown het volgende:[..]
Denk dat hij de filmversie bedoelt. Die Orc-generaal(?).
/edit Hmmz, ik mag niet meer linken, effe zelf hosten danmaar .
[Dit bericht is gewijzigd door knep op 07-01-2004 16:48]
quote:Appendices van Lord of the Rings, zou dat in elk LotR boek moeten staan? of in een bepaald deel?. Ik heb deel 1 en 2 nu gelezen, maar kan mij niet meer herrineren dat het daarin stond. Ben nu begonnen met deel 3. Ben namelijk wel benieuwd daarna, dus als iemand mij dat zou kunnen zeggen.
Op dinsdag 6 januari 2004 21:37 schreef Leshy het volgende:[..]
Geen. Het einde van de War of the Ring markeert tevens het einde van de Third Age; Het enige mij bekende materiaal over de Fourth Age staat in de Appendices van Lord of the Rings en behandelt chronologisch wat er gebeurt met de overgebleven leden van de Fellowship in Middle-Earth.
[..]Rohan is een gedeelte van Gondor wat aan de Rohirrim geschonken is, en die blijven daar dus ook gewoon zelfstandig wonen. Na de dood van Théoden, volgt Éomer hem op en regeert dus gelijktijdig met Aragorn.
The Hobbit heb ik zelf in het engels gelezen (ook meteen voor engels boekverslag). Ik vond het zelf een erg vermakelijk verhaal en ik vind dat het ook zeker de sfeer en kwaliteit behaald dat LotR ook heeft.
Ik hoop dan ook (waarschijnlijk tegen beter weten in) dat Jackson ook nog The Hobbit gaat verfilmen.
Laatst waren er 'geruchten' dat de Extended dvd edition van ROTK 6 uur zou gaan duren. Is hier al wat meer over bekend ? (lijkt mij namelijk helemaal geweldig).
quote:Ze staan inderdaad aan het eind van boek 3. Maar hangt ook af van de uitgave die je hebt, want ik heb ze ook wel eens als apart boekje gezien.
Op woensdag 7 januari 2004 23:02 schreef Slomy het volgende:[..]
Appendices van Lord of the Rings, zou dat in elk LotR boek moeten staan? of in een bepaald deel?. Ik heb deel 1 en 2 nu gelezen, maar kan mij niet meer herrineren dat het daarin stond. Ben nu begonnen met deel 3. Ben namelijk wel benieuwd daarna, dus als iemand mij dat zou kunnen zeggen.
quote:Nee hoor, ik denk dat hij 4 uur en een kwartier gaat duren maximaal.
Laatst waren er 'geruchten' dat de Extended dvd edition van ROTK 6 uur zou gaan duren. Is hier al wat meer over bekend ? (lijkt mij namelijk helemaal geweldig).
Lees dit maar eens (komt uit een interview met PJ.
Link: http://www.scifi.com/sfw/issue349/interview2.html)
quote:
Then I thought it was possible we could have it at the beginning of Return of the King, so we kept it back for that reason. We didn't put it in the DVD of The Two Towers, which was possibly one place for it. But we felt like there was a potential it could be at the beginning of this movie. It's been in this movie as we've gone through various cuts through the year. We had a four-hour, 15-minute cut of Return of the King with everything in there that we shot. But it was too long. It felt like the emotional impact of the film was being diluted. ... So we started trimming the film back, and the Saruman scene was one of many scenes we cut. Obviously, an hour of the film has been cut out of the theatrical version to get the length down. The length to me was totally related to the emotional impact of the last 20-30 minutes, and I wanted that to be as strong as it could. The longer the film was, the less strong it got, because you felt like you'd been there for too long.
[Dit bericht is gewijzigd door Capetown op 07-01-2004 23:39]
quote:De apendices staan meestal in het 3de boek (maar niet in elke uitgave).
Op woensdag 7 januari 2004 23:02 schreef Slomy het volgende:[..]
Appendices van Lord of the Rings, zou dat in elk LotR boek moeten staan? of in een bepaald deel?. Ik heb deel 1 en 2 nu gelezen, maar kan mij niet meer herrineren dat het daarin stond. Ben nu begonnen met deel 3. Ben namelijk wel benieuwd daarna, dus als iemand mij dat zou kunnen zeggen.
The Hobbit heb ik zelf in het engels gelezen (ook meteen voor engels boekverslag). Ik vond het zelf een erg vermakelijk verhaal en ik vind dat het ook zeker de sfeer en kwaliteit behaald dat LotR ook heeft.
Ik hoop dan ook (waarschijnlijk tegen beter weten in) dat Jackson ook nog The Hobbit gaat verfilmen.Laatst waren er 'geruchten' dat de Extended dvd edition van ROTK 6 uur zou gaan duren. Is hier al wat meer over bekend ? (lijkt mij namelijk helemaal geweldig).
En ik denk niet dat je de 6 uur gaat halen, er valt nog wel eea te vertellen maar zoveel denk ik niet (al kunnen we altijd hopen).
zelf gok ik op 45 minuten extra:
- beetje meer Isengard,
- hoop wat meer paden der doden (al zou ik niet weten wat),
- houses of healing,
- bruiloft aragorn mag er ook wel in
- iets duidelijker maken voor de niet boeken lezers/fanatics wrom frodo nou weg gaat en waarheen.
- effect van de entendrank op merry en pippin is volkomen verdwenen in de bios versie, stop dat er ook maar bij PJ.
- verder sommige scnene's wat langer, bij tijd en wijlen kwam het nogal gehaast op me over.
* deff is 30, oude bok aan boord
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 23:33 schreef Capetown het volgende:[..]
Ze staan inderdaad aan het eind van boek 3. Maar hangt ook af van de uitgave die je hebt, want ik heb ze ook wel eens als apart boekje gezien.
[..]Nee hoor, ik denk dat hij 4 uur en een kwartier gaat duren maximaal.
Lees dit maar eens (komt uit een interview met PJ.
Link: http://www.scifi.com/sfw/issue349/interview2.html)
[..]
quote:Helaas heb ik dus weer een uitgave waar geen apendices instaan
Op woensdag 7 januari 2004 23:38 schreef deff het volgende:[..]
De apendices staan meestal in het 3de boek (maar niet in elke uitgave).
Ik heb een setje nederlandse boeken waar ze niet in staan en een set engelse (de zwart gekafte paperback serie van harper collins) waar ze wel in staan. Ooit eens de engelse versie in de bieb gehaald en deze moest ze ook missen.En ik denk niet dat je de 6 uur gaat halen, er valt nog wel eea te vertellen maar zoveel denk ik niet (al kunnen we altijd hopen).
zelf gok ik op 45 minuten extra:
- beetje meer Isengard,
- hoop wat meer paden der doden (al zou ik niet weten wat),
- houses of healing,
- bruiloft aragorn mag er ook wel in
- iets duidelijker maken voor de niet boeken lezers/fanatics wrom frodo nou weg gaat en waarheen.
- effect van de entendrank op merry en pippin is volkomen verdwenen in de bios versie, stop dat er ook maar bij PJ.
- verder sommige scnene's wat langer, bij tijd en wijlen kwam het nogal gehaast op me over.* deff is 30, oude bok aan boord
En ja 6 uur zou inderdaad wat veel zijn, maar natuurlijk wel erg vet. Maar met rond het uur extra is denk ik ook iedereen meer dan tevreden.
Heeft trouwens iemand ergens een landkaart van middle-earth gevonden (of poster met daarop de landkaart van middle-earth ?)
Hier http://www.douglas.eckhart.btinternet.co.uk/maps-middle-earth-01.jpg en hier http://www.isildur.com/tolkien/maps/middle-earth.gif
En hier nog als Wallpaper:
http://www.wildcatweb.com/download/LOTR/
[Dit bericht is gewijzigd door Morpheus2002 op 08-01-2004 15:56]
quote:Ja maar wat ik raar vond is dat je niet zag hoe het met hem af liep.
Op woensdag 7 januari 2004 16:30 schreef knep het volgende:[..]
/edit Hmmz, ik mag niet meer linken, effe zelf hosten danmaar
.
quote:Hij zal wel ergens in die vloedgolf van über-ondoden gesneuveld zijn. Aangenomen dat hij de warm-mes-door-boter-actie van de Rohirrim overleefd heeft
Op donderdag 8 januari 2004 16:35 schreef Djaser het volgende:
Ja maar wat ik raar vond is dat je niet zag hoe het met hem af liep.
[Dit bericht is gewijzigd door Leshy op 08-01-2004 17:21]
quote:Dat moet natuurlijk ook in de EE
Op donderdag 8 januari 2004 16:35 schreef Djaser het volgende:[..]
Bovendien vond ik het jammer dat je niet zag dat de stadhouder de bol had dat had zijn gedrag beter verklaard. Verder natuurlijk een geweldige film.
quote:Ja ik verwacht dat wel ja, maar het komt zo onlogisch over dat die koning zo panoride is en van Aragorn af weet.
Op donderdag 8 januari 2004 20:17 schreef knep het volgende:[..]
Dat moet natuurlijk ook in de EE
.
quote:We zien het wel, al hoop ik met je mee.
Op donderdag 8 januari 2004 20:24 schreef Djaser het volgende:[..]
Ja ik verwacht dat wel ja, maar het komt zo onlogisch over dat die koning zo panoride is en van Aragorn af weet.
Het zelfde geld natuurlijk ook voor Saruman.
quote:Bedankt, zoiets zocht ik inderdaad
Op donderdag 8 januari 2004 15:49 schreef Morpheus2002 het volgende:
Map van Middle Earth:Hier http://www.douglas.eckhart.btinternet.co.uk/maps-middle-earth-01.jpg en hier http://www.isildur.com/tolkien/maps/middle-earth.gif
En hier nog als Wallpaper:
http://www.wildcatweb.com/download/LOTR/
quote:Jahaaa! DIE! MEER! Ben haast verliefd op dit mormel!
Op woensdag 7 januari 2004 16:30 schreef knep het volgende:[..]
/edit Hmmz, ik mag niet meer linken, effe zelf hosten danmaar
.
quote:Het zal dan wel anders gebeuren dan in het boek. Want IIRC kwam het pas uit dat Denethor een Palantir had toen hij al in de fik stond?
Op donderdag 8 januari 2004 20:24 schreef Djaser het volgende:[..]
Ja ik verwacht dat wel ja, maar het komt zo onlogisch over dat die koning zo panoride is en van Aragorn af weet.
Het zelfde geld natuurlijk ook voor Saruman.
Trouwens, wanneer wordt de DVD en de EE verwacht?
In de film (TT) werd door Faramir wel afgevraagd wat hen ertoe gedwongen heeft om zo ver van huis te gaan om hun leven te geven.
quote:Dat maakt niet uit, je kunt een boek nooit zo verfilmen dat het precies klopt dat werkt gewoon niet. Zolang het maar uit komt dat hij een Palantir heeft.
Op donderdag 8 januari 2004 23:45 schreef Capetown het volgende:[..]
Het zal dan wel anders gebeuren dan in het boek. Want IIRC kwam het pas uit dat Denethor een Palantir had toen hij al in de fik stond?
quote:Ja dat is natuurlijk wel zo maar wit en zwart zijn altijd de kleuren van goed en slecht geweest. Wit =licht en zwart=donker dat heeft lijkt me niets met huidskleur te maken te hebben. Volgens mij heeft het trouwens niks met de wereldoorlogen te maken want ik dacht dat Tolkien dat ontkent heeft. Ik denk eigenlijk ook dat je zwarten moeilijk een goede rol had kunnen laten spelen in Lotr aangezien het verhaal zich in een Europees achtig oergebied afspeeld, Tolkien heeft zn inspiratie dan ook dacht ik uit oude mythes gehaald. Het zou dan ook lelijk zijn geweest als Rohan een zwarte leger generaal had om maar een voorbeeld te noemen.
Op vrijdag 9 januari 2004 12:23 schreef BatMat het volgende:
Het viel me trouwens op (in de boeken en de films), dat de goeieriken allemaal iets met wit hebben (behalve Saruman, maar hij verliest die titel dan ook aan Gandalf). White Wizard, Minas Tirith, The White City, enzovoorts. Bovendien maakt Gandalf ook nog eens gebruik van Adelaars (symbool van vrijheid voor Amerika), en wordt er gesproken over 'The free people of the West).
De slechteriken hebben natuurlijk allemaal iets met zwart , komen uit het Oosten en het Zuiden (de slechte mensen), en zien er allemaal een beetje 'getint' uit.
Heeft dat te maken met Tolkien's ervaringen tijdens de Eerste Wereldoorlog en het woeden van WOII ten tijde van het schrijven van LOTR?
Ligt het trouwens nou aan mij of had Frodo aan het eind van de film nou opeens zn vinger weer terug
Trilok - Effected, staat op de Qlimax CD
'What orders from Mordor my Lord'
'What does the Eye command'
'We must face the long dark of Moria'
En dan een lekkere beat erachter
quote:Ik heb er speciaal op gelet en heb het niet gezien.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:33 schreef Djaser het volgende:Ligt het trouwens nou aan mij of had Frodo aan het eind van de film nou opeens zn vinger weer terug
quote:Ik ben gister weer gegaan en heb er expres ook op gelet ja. Niets gezien
Op vrijdag 9 januari 2004 16:50 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Ik heb er speciaal op gelet en heb het niet gezien.
Btw! Die witte lightbeam die uit Minas Morgul naar de hemel schiet.. Wat is dat?
[Dit bericht is gewijzigd door BlaatschaaP op 09-01-2004 17:35]
quote:* sanniejj heeft ROTK @ SVCD
Op vrijdag 9 januari 2004 16:50 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Ik heb er speciaal op gelet en heb het niet gezien.
Vinger is niet terug
quote:Ik gok erop dat het een soort spreuk is die de hemel tot duisternis doet keren. In het boek wordt er gesproken over een duisternis die zich vanuit Mordor verspreidt - ik denk dat dit de uitbeelding van Jackson is daarvan.
Op vrijdag 9 januari 2004 17:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
Btw! Die witte lightbeam die uit Minas Morgul naar de hemel schiet.. Wat is dat?
Dat, of het leger heeft een lampje nodig als ze uit Minas Morgul vertrekken
quote:Illuvatar= de god en schepper van de lotr wereld
Op vrijdag 9 januari 2004 18:08 schreef Gauloise-Brune het volgende:
Wat voor soort wezen is Sauron eigenlijk ?
Valar= zijn zijn schepping en staan onder hem (beperkt aantal, ze zijn te vergelijken met Griekse goden als Poseidon en Hades)
Maia = goddelijke wezens in dienst van de Valar zij zijn weer te vergelijken met engelen.
Een van de Valars; Melkor ging de kwade weg op en name een aantal Maia mee (waaronder Sauron) Melkor werd verslagen en gevangen gezet waarna Sauron het overnam. Dus eigenlijk was het kwaad in de tijd van lotr zwak vergeleken met de tijd van Melkor.
Maar als je het precieser wilt weten moet je de Silmarillen lezen.
quote:[hint]
Op vrijdag 9 januari 2004 20:17 schreef Djaser het volgende:
Maar als je het precieser wilt weten moet je de Silmarillen lezen.
quote:Het antwoord van Minas Morgul aan Barad Dur. Teken dat het leger met aan het hoofd The Witchking of Angmar kan vertrekken naar Minas Tirith...
Op vrijdag 9 januari 2004 17:20 schreef BlaatschaaP het volgende:[..]
quote:Dat ligt eraan waar je precies een schematisch samenvatting zou willen hebben
Op vrijdag 9 januari 2004 22:55 schreef Yokozuna het volgende:
Er er nergens een gigantische samenvatting met verhelderende schema's te vinden? Zoiets zou bij bijv. The Matrix delen ook een goede toevoeging zijn
Zowel de Silmarillion als de Appendices bij Lord of the Rings bevatten een serie stambomen, om in elk geval enigszins de familielijnen uit elkaar te kunnen houden
Ik kom trouwens een aantal elementen van Warcraft (computerspel) tegen in LOTR. Warcraft 3 werkte ook met humans (ridders), orcs en elves. Ja en de undead nog, maar die zou je wat betreft LOTR bij de orcs kunnen rekenen. Elves leefden daar ook in harmonie met de natuur, de undead niet enz... Ik ken het niet precies, maar er zijn behoorlijk wat overeenkomsten
Een schematisch overzicht van gebeurtenissen; je kunt op Google eens zoeken naar timelines van de Silmarillion, of wat chronologische opsommingen van Middle-Earth. Zou genoeg te vinden moeten zijn
http://www.glyphweb.com/arda/default.htm?http://www.glyphweb.com/arda/chronicle.html zou bijvoorbeeld kunnen helpen
quote:Als men persé een paar zwarten wilt zien die aan de goede kant staatn moet je Dungeons & Dragons zien. De film ja...
Op vrijdag 9 januari 2004 14:33 schreef Djaser het volgende:[..]
Ja dat is natuurlijk wel zo maar wit en zwart zijn altijd de kleuren van goed en slecht geweest. Wit =licht en zwart=donker dat heeft lijkt me niets met huidskleur te maken te hebben. Volgens mij heeft het trouwens niks met de wereldoorlogen te maken want ik dacht dat Tolkien dat ontkent heeft. Ik denk eigenlijk ook dat je zwarten moeilijk een goede rol had kunnen laten spelen in Lotr aangezien het verhaal zich in een Europees achtig oergebied afspeeld, Tolkien heeft zn inspiratie dan ook dacht ik uit oude mythes gehaald. Het zou dan ook lelijk zijn geweest als Rohan een zwarte leger generaal had om maar een voorbeeld te noemen.
[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Crouton op 09-01-2004 23:39]
quote:Klopt IMO wel, ja.
Op vrijdag 9 januari 2004 23:12 schreef Yokozuna het volgende:
Een schematische korte samenvatting van de gehele verhaallijn. Gebeurtenis, oorzaak, gevolg voor welke stam, waar etc.Ik kom trouwens een aantal elementen van Warcraft (computerspel) tegen in LOTR. Warcraft 3 werkte ook met humans (ridders), orcs en elves. Ja en de undead nog, maar die zou je wat betreft LOTR bij de orcs kunnen rekenen. Elves leefden daar ook in harmonie met de natuur, de undead niet enz... Ik ken het niet precies, maar er zijn behoorlijk wat overeenkomsten
quote:En War of the King is met de engine van Warcraft 3 gemaakt.
Op zaterdag 10 januari 2004 12:34 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:[..]
Klopt IMO wel, ja.
quote:Klopt ook wel dattie niet op de films lijkt, want ze hebben de rechten niet daarvoor, maar wel voor de boeken
Op zaterdag 10 januari 2004 13:24 schreef Witchfynder het volgende:
En War of the King is met de engine van Warcraft 3 gemaakt.
Grappig spel trouwens, maar totaal andere design en stemmen dan de film. Beetje jammer. Had meer iets gezien als bijv. de Total War serie.
- Ik neem aan dat ze even laten zien dat Sam de ring ook echt om heeft gehad (nadat Frodo door Shelob is 'gestoken')
- Gevecht tussen Gandalf en the witch king of angmar (zat ook een stuk van in de trailer)
- Laten zien dat denethor een palantir heeft.
- Ik verwacht dat het gevecht op de pelanor fields uitgebreid wordt (o.a. dat ze daar iets meer laten zien van het dodenleger)
- Ik denk dat het einde van de film uitgebreid wordt
Iemand nog meer dingen, waarvan hij/zij denkt dat het wel in de extended dvd version komt te zitten ?
quote:Het is natuurlijk overduidelijk dat Warcraft zich erg door Lotr heeft laten inspireren, maar dat maakt het wel weer erg leuk.
Op vrijdag 9 januari 2004 23:12 schreef Yokozuna het volgende:
Een schematische korte samenvatting van de gehele verhaallijn. Gebeurtenis, oorzaak, gevolg voor welke stam, waar etc.Ik kom trouwens een aantal elementen van Warcraft (computerspel) tegen in LOTR. Warcraft 3 werkte ook met humans (ridders), orcs en elves. Ja en de undead nog, maar die zou je wat betreft LOTR bij de orcs kunnen rekenen. Elves leefden daar ook in harmonie met de natuur, de undead niet enz... Ik ken het niet precies, maar er zijn behoorlijk wat overeenkomsten
quote:Saruman natuurlijk.
Op zondag 11 januari 2004 09:23 schreef Slomy het volgende:
Ik was gister eens aan het nadenken over dingen die ze in de extended kunnen stoppen. Ik dacht aan dit soort dingen:- Ik neem aan dat ze even laten zien dat Sam de ring ook echt om heeft gehad (nadat Frodo door Shelob is 'gestoken')
- Gevecht tussen Gandalf en the witch king of angmar (zat ook een stuk van in de trailer)
- Laten zien dat denethor een palantir heeft.
- Ik verwacht dat het gevecht op de pelanor fields uitgebreid wordt (o.a. dat ze daar iets meer laten zien van het dodenleger)
- Ik denk dat het einde van de film uitgebreid wordtIemand nog meer dingen, waarvan hij/zij denkt dat het wel in de extended dvd version komt te zitten ?
quote:*valt flauw*
Op zaterdag 10 januari 2004 16:59 schreef Elladan het volgende:[..]
Klopt ook wel dattie niet op de films lijkt, want ze hebben de rechten niet daarvoor, maar wel voor de boeken
![]()
EA heeft die rechten wel en komt over een tijdje met Battle for Middle Earth, wat dus wel in de sfeer van de films zou moeten zijn. Die wordt trouwens gemaakt op de Generals engine
Dus uh..ipv vanuit helicopters US Rangers gebouwen in te laten glijden, kun je dan vanaf adelaars Arnor Rangers ( ) een minas in laten glijden?
quote:Wat er zeker ook in moet is de reis die Aragorn aflegt vanaf de Paths of Dead naar de Pellenor Fields. En dan vooral het moment waarop hij zich bekend maakt aan Sauron via de Palantir.
Op zondag 11 januari 2004 09:23 schreef Djaser het volgende:[..]
Het is natuurlijk overduidelijk dat Warcraft zich erg door Lotr heeft laten inspireren, maar dat maakt het wel weer erg leuk.
En wat ik zelf errug leuk zou vinden is als ze de terugreis laten zien ipv een beetje over de kaart te bewegen. Eerst langs Edoras, de Ents even gedag zeggen, afscheid nemen van Elrond en co, nog even een biertje te drinken bij meneer Butterbur en dan naar huis
quote:Dat denk ik niet, in de film is het duidelijk dat Sauron niet weet dat de ring zich in de buurt van Mount Doom bevindt. Dat zou dus erg onlogisch zijn.
Op zondag 11 januari 2004 09:23 schreef Slomy het volgende:
-knip-
- Ik neem aan dat ze even laten zien dat Sam de ring ook echt om heeft gehad (nadat Frodo door Shelob is 'gestoken')
-knip-
quote:En bovendien de noordelijke strijd tegen Saurons leger die genoemd wordt, maar niet laten zien.
Op zondag 11 januari 2004 11:50 schreef Hare het volgende:[..]
Wat er zeker ook in moet is de reis die Aragorn aflegt vanaf de Paths of Dead naar de Pellenor Fields. En dan vooral het moment waarop hij zich bekend maakt aan Sauron via de Palantir.
En wat ik zelf errug leuk zou vinden is als ze de terugreis laten zien ipv een beetje over de kaart te bewegen. Eerst langs Edoras, de Ents even gedag zeggen, afscheid nemen van Elrond en co, nog even een biertje te drinken bij meneer Butterbur en dan naar huis
Het ziet er naar uit dat je de legers afzonderlijk kunt besturen, dus of Rohan of Gondor etc. Da's wel beter.
quote:Heb je het nou over de game of over de EE van ROTK?
Op zondag 11 januari 2004 11:50 schreef Hare het volgende:[..]
Wat er zeker ook in moet is de reis die Aragorn aflegt vanaf de Paths of Dead naar de Pellenor Fields. En dan vooral het moment waarop hij zich bekend maakt aan Sauron via de Palantir.
Gandalf, zo sterk als iedereen zegt dat hij is, gebruikt zijn staf, net als een boerenpummel, om de binnenvallende orcs mee te slaan. Nou is dit nou de Gandalf die de Balrog versloeg en de aanvallen van Gimli, Legolas en Aragorn afsloeg zonder enige moeite ervoor te doen? Waarom zou ik eigenlijk onder de indruk moeten zijn van Gandalf, als het puntje bij paaltje komt... slaat hij met zijn stok.
Oh Sam
Oh mister Frodo
Oh Sam
Oh mister Frodo
Het is omdat Sam aan het einde trouwde met een hobbit-vrouwtje, maar anders was er niets dat mij vertelde dat Sam en Frodo niet met elkaar aan het hobitten waren als het licht uitging. Alle zwoele blikken en het kleffe omarmen waren wel heel erg sprekend. Frodo leek bijna niets anders meer te kunnen dan kreunen: "Oh Sam, It's so heavy".
Als Bilbo een kleine twee jaar na zijn ring te hebben opgegeven 40 jaar ouder word, waarom is Gollum, die na zoveel honderd jaar de ring in zijn bezit te hebben gehad, het kreng kwijt raakte en 40 jaar lang zonder ring heeft gezeten, dan nog steeds in leven?
"We can't win, we can't win, all hope is lost"
en tadaaa... wonder boven wonder... ze winnen.
"Sauron will never fall for such a trap!"
en tadaaa... wonder boven wonder... Sauron trapt er toch in.
Deus Ex Machina...
- Leger van doden spoelt als groene golf over het strijdtoneel en aanschouw, de slag is gewonnen. Joepie, dat was spannend zeg.
- En opeens waren er grote vogels... grote vogels die de nazgul versloegen en Sam en Frodo op het nippertje redden van een gruwelijke dood-door-lava.
Remind me again... waarom moeten we bang zijn voor Sauron? Het grote Zoeklicht van het Kwaad? Vuurtoren van Onheil. Oh hemeltje lief ik schijt puntjes... nee echt...
Twee films lang was de grote boosdoener Saruman... en wat krijgen we in deze film te zien? Helemaal niets, oh wacht, een wegwerp opmerking "hij zit in zijn toren en heeft geen macht meer...".
De Witch King, en daar moesten we bang voor worden? Dit is de grote held van Sauron? Die lelijke trol, die generaal van dat legertje orcs kreeg nog meer tijd op het scherm dan de befaamde "champion of Sauron".
So he died... big whoop, het is niet zo dat we enige interesse hadden moeten hebben gevormd voor het personage. Behalve dan dat hij er geinig uitzag en dat iemand ergens droog vertelde dat hij de grote boze held van Sauron is, was er niet veel meer vlees aan dit personage.
CGI... kijk ik ben Legolas en terwijl ik van Oliphaunt naar Oliphaunt spring heb ik plots geen enkel bot in m'n lichaam zitten. Niet echt onder de indruk van onze kleine rubberen man tijdens die actie-scenes.
Legolas en Gimli werkten trouwens meer op de zenuwen dan op de lachspieren. Ik zie de schrijvers van het scenario al denken "oeh er zijn alweer tien minuten verstreken in deze gruwelijk belangrijke strijd, laten we Gimli en Legolas eens een geforceerde opmerking maken over hoe veel ze wel niet van elkaar verschillen en elkaars concurent zijn, maar met de ondertoon dat gimli weleens zijn vlezige dwergenbijl in legolas zijn donkere natte elvengrotje wil rammen.
Het publiek lacht natuurlijk bij iedere gevatte one-liner, omdat het zo hoort. Precies wat er van ze verwacht word.
En dan ga je het internet op na de film en kom je puistige sukkels tegen die alle gebreken van de film verklaren door te zeggen "Ja maar in het boek..."
fuck dat, heb ik het over het boek? Nee! Ik heb het over de film, en als de film iets onduidelijk uitlegt of niet uitlegt om ambigieus omgaat met personages, dan kun je hoog en laag springen met je "maar in het boek...", dat boeit dan vrij weinig, want ik heb het niet over het boek, ik heb het over de film.
quote:Tsja, iedereen zijn mening natuurlijk, maar meer dan de helft van de dingen die jij hierboven aanstipt, zijn uitgelegd of behandeld in de film.
Op zondag 11 januari 2004 13:31 schreef Kugari-Ken het volgende:
*Zogenaamd lollig commentaar*
Gandalf is geen strijder. Hij is een wijze. Een wijze die toevallig ook nog goed met zijn staf overweg kan. Wat had je dan gewild? Bliksemstormen uit zijn staf? Gandalf die in zijn eentje hele legers orcs velt? Dat had je daar weer commentaar op gehad.
Daarnaast is het in de films heel duidelijk uitgelegd dat Gollum op de been blijft juist omdat hij zo lang de Ring heeft gehad. Zijn verlangen houdt hem levend. Daarom glimlacht hij ook als een waanzinnige wanneer hij in de vuren van Mt. Doom ten onder gaat.
Ook is de vorm van Sauron aan bod gekomen. Zo lang Sauron de Ring niet heeft, kan hij geen fysieke vorm aannemen. En dat zoeklicht, misschien ietwat dubieus gevisualiseerd, maar toch treffend, aangezien het Oog verwijst naar wat Sauron onafgebroken doet: staren en observeren. Het zoeklicht is des te treffender aangezien Sauron maar één plaats te gelijk kan bekijken.
"We can't win, we can't win, all hope is lost" zeg jij. De Gondorianen winnen ook niet op de Pelennor Fields. Zeg worden weggevaagd. Het is dankzij de Rohirrim en Aragorns hulp dat de troepen van het Westen overwinnen. En voor de poorten van Mordor wordt er al helemaal niet gewonnen; als de Ring niet was vernietigd was het leger in de pan gehakt. Het was dus geen overwinnig. Maar een redding.
En over de Adelaars; ik begrijp dat het van de non-Tolkien kenners enigzins over kan komen als een deus ex machina, maar er wordt toch heel duidelijk de link gelegd met de eerste film, waarin Gandalf via dezelfde mot ook hulp kreeg van Gwaihir.
Kijk, je kunt je dan wel proberen in te dekken door te zeggen dat je het over de film hebt en niet over het boek, maar feit blijft dat het een boekverfilming is. De verhaalelementen zijn over het algemeen inherent aan het boek. Veel van jouw commentaar (Witch-King, Adelaars) is dan ook terug te voeren op het boek, hoe je dit ook probeert te ontkennen. En daarnaast, een beetje inspanning tijdens het film kijken kan ook geen kwaad. Als je enigzins brains hebt dan leg je zelf ook wel de connectie tussen de mot en adelaar in FOTR en de mot en adelaars in ROTK. Put some effort in it. Anders kun je overal wel over zeuren.
quote:In de filmversie, althans
Op zondag 11 januari 2004 15:01 schreef Joppe het volgende:
Ook is de vorm van Sauron aan bod gekomen. Zo lang Sauron de Ring niet heeft, kan hij geen fysieke vorm aannemen.
quote:Daar zou ik geen commentaar op hebben gehad. Twee films, als het er geen drie zijn, lang hebben we aan moeten horen hoe geweldig groot Gandalf's macht wel niet is. Hij verslaat een Balrog, komt terug uit de dood, slaat zonder een spier te verekken de aanvallen van Legolas, Gimli en Aragorn af.
Op zondag 11 januari 2004 15:01 schreef Joppe het volgende:Gandalf is geen strijder. Hij is een wijze. Een wijze die toevallig ook nog goed met zijn staf overweg kan. Wat had je dan gewild? Bliksemstormen uit zijn staf? Gandalf die in zijn eentje hele legers orcs velt? Dat had je daar weer commentaar op gehad.
Hij kan bliksem neer laten komen, dat heeft hij zelfs bewezen in de films, waarom dan niet in het heetst van de strijd? Dus dat is nog niet eens zo vergezocht.
Je kunt wel blaffen dat Gandalf geen strijder is, zo nu en dan trekt hij nog best wel iets van waarde uit zijn hoed. Geen strijder, maar toch brengt hij de balrog om zeep... toch gaat hij aan de kop van een leger de strijd aan met de tegenstander?
quote:Nergens gezien of gehoord anders. De details omtrend Gollum's transformatie zijn nauwelijks uitgelegd en niemand heeft ooit de vergelijking gemaakt waarom Bilbo wel wegkwijnt na de ring te hebben afgestaan, en Gollum nauwelijks.
Daarnaast is het in de films heel duidelijk uitgelegd dat Gollum op de been blijft juist omdat hij zo lang de Ring heeft gehad. Zijn verlangen houdt hem levend. Daarom glimlacht hij ook als een waanzinnige wanneer hij in de vuren van Mt. Doom ten onder gaat.
quote:Goed argument, jammer alleen dat je daarmee Sauron bagataliseerd. Het grote kwaad, het eeuwenoude gevaar... en eigenlijk kan hij geen ruk doen behalve als een zoeklicht fungeren. Toch knap van een wezen dat volgens jou geen lichaam heeft en alleen kan staren en observeren, om legers te verzamelen en tal van figuren kan over te halen om voor de machten van het Kwaad te werken.
Ook is de vorm van Sauron aan bod gekomen. Zo lang Sauron de Ring niet heeft, kan hij geen fysieke vorm aannemen. En dat zoeklicht, misschien ietwat dubieus gevisualiseerd, maar toch treffend, aangezien het Oog verwijst naar wat Sauron onafgebroken doet: staren en observeren. Het zoeklicht is des te treffender aangezien Sauron maar één plaats te gelijk kan bekijken.
quote:Dat is juist het probleem, ik zeg dat niet, dat zeggen de personages, zo'n veertien keer per film.
"We can't win, we can't win, all hope is lost" zeg jij.
quote:Zoals ik dus al zei "we can't win!" en vervolgens winnen ze toch.
De Gondorianen winnen ook niet op de Pelennor Fields. Zeg worden weggevaagd. Het is dankzij de Rohirrim en Aragorns hulp dat de troepen van het Westen overwinnen.
quote:Oh maar daar heb ik nog geen woord over gerept, daar voor die poorten was het punt juist dat het een valstrik was. Gandalf bleef maar doorhameren dat Sauron er nooit in zou trappen... maar jawel hoor, het almachtige kwade zoeklicht trapt er gloeiend in.
En voor de poorten van Mordor wordt er al helemaal niet gewonnen; als de Ring niet was vernietigd was het leger in de pan gehakt. Het was dus geen overwinnig. Maar een redding.
quote:Het is niet logisch. Waarom niet eerder de hulp van de adelaars inroepen? Nee het moet op het einde gebeuren, zodat het irritante pluimvee Sam en Frodo nog net op tijd kan redden.
En over de Adelaars; ik begrijp dat het van de non-Tolkien kenners enigzins over kan komen als een deus ex machina, maar er wordt toch heel duidelijk de link gelegd met de eerste film, waarin Gandalf via dezelfde mot ook hulp kreeg van Gwaihir.
quote:ik dek me helemaal niet in. Iedere andere film zou neergesabeld worden als er gaten in zaten, dan hoor je geen hond piepen dat "alles hardstikke duidelijk is in het script".
Kijk, je kunt je dan wel proberen in te dekken door te zeggen dat je het over de film hebt en niet over het boek, maar feit blijft dat het een boekverfilming is. De verhaalelementen zijn over het algemeen inherent aan het boek. Veel van jouw commentaar (Witch-King, Adelaars) is dan ook terug te voeren op het boek, hoe je dit ook probeert te ontkennen. En daarnaast, een beetje inspanning tijdens het film kijken kan ook geen kwaad. Als je enigzins brains hebt dan leg je zelf ook wel de connectie tussen de mot en adelaar in FOTR en de mot en adelaars in ROTK. Put some effort in it. Anders kun je overal wel over zeuren.
Boekverfilmingen vallen en staan met hun onafhankelijkheid. Zodra je het boek nodig hebt om zaken uit de film uit te leggen, of om de film te begrijpen dan heeft de film gefaald.
Overigens is dat mot-verhaaltje leuk en aardig, maar tussen 2001 en 2003 zit behoorlijk wat tijd. Het is vrij zinloos om te kramen als een zeug dat je "brains" moet hebben om die "connectie te leggen" aangezien het in de eerste film ook niet iets was dat zo duidelijk werd uitgelegd. Je ziet een mot, je ziet gandalf tevreden, hoopvol lachen, en vervolgens zijn er de grote vogels die hem mee wegnemen.
Nergens word er duidelijk gemaakt dat Gandalf aan die kuttige mot om hulp vraagt, je ziet hem niet praten, je hoort hem niets zeggen, en verder in de film word er geen woord over gerept. Het is leuk als je het boek hebt gelezen, aangezien daar duidelijk word dat hij aan de mot gevraagd heeft om hulp, maar in de film is de mot niet echt iets dat je verbindt aan het zijn van een boodschapper.
En dan nog iets, elke andere film zou een kritische blik krijgen, maar dit is LotR dus moet je het allemaal maar brilliant vinden, en moet het allemaal maar worden bejubeld.
Wee je gebeente als je niet dezelfde mening bent beschonken als de rest van het klapvee.
quote:Waarom moet je hiermee nou weer eindigen? Kan er nou nooit een normale discussie gevoerd worden zonder dat elke (LotR-)fan maar bij de grote groep gegooid wordt. Want ja, elke fan accepteert niet de mening van iemand anders hoor!
Op zondag 11 januari 2004 17:34 schreef Kugari-Ken het volgende:[..]
En dan nog iets, elke andere film zou een kritische blik krijgen, maar dit is LotR dus moet je het allemaal maar brilliant vinden, en moet het allemaal maar worden bejubeld.
Wee je gebeente als je niet dezelfde mening bent beschonken als de rest van het klapvee.
Bijvoorbeeld de openingsscene, waarin wordt uitgelegd hoe Smeagol ooit aan de Ring kwam. Dit was gewoon belabberd geacteerd . De scene waarin Frodo Sam achterlaat op Mount Doom, idem dito.
Het einde van de film was helemaal een teleurstelling. Heb je net drie uur fantastisch, prachtig, meeslepend spektakel gehad, krijg je als uitsmijter een kwartier durend Inspector Gadget-einde voorgeschoteld waar het glazuur van van je tanden springt. Come on, die scene op het bed van Frodo was gewoon verschrikkelijk. Wat een anticlimax. En ook wel erg toevallig dat Gandalf precies na vier jaar, als Frodo zijn boek afheeft, het tijd vindt om naar de Grijze Havens te gaan. "My work here is done..." dat was het dus al een hele tijd. Waarom wachten?
Overigens vond ik Gandalf in de hele trilogie een beetje een teleurstelling. Okee, hij versloeg de Balrog, en hij wist met een witte straal de Nazgul te verjagen - maar dat is dan ook meteen de enige magie die hij doet. Van zo'n machtige tovenaar zou je toch wat meer verwachten - uit de veschtscene met Saruman bleek dat hij zijn staf wel degelijk als magisch wapen kon gebruiken (al legde hij het in dat gevecht af tegen Saruman). Waarom gebruikte hij die dan niet om er een paar Orcs mee omver te blazen ofzo?
Maar goed, afgezien van dat ultiem drakerige einde heb ik wel genoten van alle drie de delen. Vooral Minas Tirith was van een ongekende schoonheid .
quote:Niet met je eens. Ik vond Andy Serkis in de openingsscene juist voortreffelijk acteren
Op zondag 11 januari 2004 17:48 schreef Kwark het volgende:
Ja, ik heb gisteren ook ROTK gezien en daarmee de hele trilogie. Super indrukwekkend natuurlijk, maar er zaten toch wel een paar tenenkrommende momenten in hoor.Bijvoorbeeld de openingsscene, waarin wordt uitgelegd hoe Smeagol ooit aan de Ring kwam. Dit was gewoon belabberd geacteerd
. De scene waarin Frodo Sam achterlaat op Mount Doom, idem dito.
quote:Ben ik gedeeltelijk met je eens. Het was echt net TE erg. Vooral dat gelach
Het einde van de film was helemaal een teleurstelling. Heb je net drie uur fantastisch, prachtig, meeslepend spektakel gehad, krijg je als uitsmijter een kwartier durend Inspector Gadget-einde voorgeschoteld waar het glazuur van van je tanden springt. Come on, die scene op het bed van Frodo was gewoon verschrikkelijk. Wat een anticlimax.
quote:Ja, ik ben het met je eens dat Gandalf eigenlijk te onindrukwekkend was tijdens de echte vechtscenes. Maarja, je het zou natuurlijk ook een enorme anticlimax zijn als al die orcs eraan komen en Gandalf dan ff *wroetsj* doet waarna iedereen daar dood ligt
En ook wel erg toevallig dat Gandalf precies na vier jaar, als Frodo zijn boek afheeft, het tijd vindt om naar de Grijze Havens te gaan. "My work here is done..." dat was het dus al een hele tijd. Waarom wachten?Overigens vond ik Gandalf in de hele trilogie een beetje een teleurstelling. Okee, hij versloeg de Balrog, en hij wist met een witte straal de Nazgul te verjagen - maar dat is dan ook meteen de enige magie die hij doet. Van zo'n machtige tovenaar zou je toch wat meer verwachten - uit de veschtscene met Saruman bleek dat hij zijn staf wel degelijk als magisch wapen kon gebruiken (al legde hij het in dat gevecht af tegen Saruman). Waarom gebruikte hij die dan niet om er een paar Orcs mee omver te blazen ofzo?
Maar goed, afgezien van dat ultiem drakerige einde heb ik wel genoten van alle drie de delen. Vooral Minas Tirith was van een ongekende schoonheid
.
quote:
Op zondag 11 januari 2004 13:31 schreef Kugari-Ken het volgende:
quote:Ja okee, als hij in z'n eentje tienduizend orcs had neergemaaid met een zwaai van z'n staf en een paar rare woordjes was het helemaal belachelijk geweest. Maar nu deed 'ie niets, behalve een paar tikjes uitdelen.
Op zondag 11 januari 2004 17:52 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ja, ik ben het met je eens dat Gandalf eigenlijk te onindrukwekkend was tijdens de echte vechtscenes. Maarja, je het zou natuurlijk ook een enorme anticlimax zijn als al die orcs eraan komen en Gandalf dan ff *wroetsj* doet waarna iedereen daar dood ligt.
Ik kan me overigens goed vinden in het commentaar van Kugari-Ken hierboven - al moet je bij zo'n film als deze ook weer niet al te kritisch alles gaan doodanalyseren, denk ik dan.
quote:Vergeet niet dat hij de helft van de tijd bezig was met Faramir redden van Denethor, he
Op zondag 11 januari 2004 18:00 schreef Kwark het volgende:[..]
Ja okee, als hij in z'n eentje tienduizend orcs had neergemaaid met een zwaai van z'n staf en een paar rare woordjes was het helemaal belachelijk geweest. Maar nu deed 'ie niets, behalve een paar tikjes uitdelen.
quote:Allemaal heel leuk en aardig maar ik kan me herinneren uit het eerste deel dat Gandalf voor die Balrog de Orken OOK liep af te slachten met zijn stok! En warempel hij verslaat die Balrog ook maar met zn zwaard. Overigens ben je behoorlijk knap als je orken kan doden met je staf.
Daar zou ik geen commentaar op hebben gehad. Twee films, als het er geen drie zijn, lang hebben we aan moeten horen hoe geweldig groot Gandalf's macht wel niet is. Hij verslaat een Balrog, komt terug uit de dood, slaat zonder een spier te verekken de aanvallen van Legolas, Gimli en Aragorn af.
Ik verwacht echt wel wat meer van die oh-zo krachtige, machtige Gandalf dan dat hij orks met z'n staf neermept zoals iedere jan-lul.
quote:De ring houd Gollem in zijn mach en daarom kwijnt hij geestelijk en lichamelijk weg maar zijn lust voor de ring houd hem in leven. Bilbo heeft die lust niet en daarom heeft de ring geen macht meer over hem. Dat komt allemaal vrij duidelijk naar voren in de film, natuurlijk moet je er even over na denken maar als je er niet opgelet was het niet eens storend geweest, storen was het pas geweest als dit allemaal uitgelegd zou worden in de film.
Nergens gezien of gehoord anders. De details omtrend Gollum's transformatie zijn nauwelijks uitgelegd en niemand heeft ooit de vergelijking gemaakt waarom Bilbo wel wegkwijnt na de ring te hebben afgestaan, en Gollum nauwelijks.
quote]Goed argument, jammer alleen dat je daarmee Sauron bagataliseerd. Het grote kwaad, het eeuwenoude gevaar... en eigenlijk kan hij geen ruk doen behalve als een zoeklicht fungeren. Toch knap van een wezen dat volgens jou geen lichaam heeft en alleen kan staren en observeren, om legers te verzamelen en tal van figuren kan over te halen om voor de machten van het Kwaad te werken.[/quote]
Dude, Sauron is half goddelijk en staat in orde gelijk aan Gandalf en de Balrog. Is het dan gek dat iets goddelijks geen lichaam heeft? Maar zie ook mijn reactie op Gollem.
quote:Misschien kwamen ze wat laat maar is het zo onlogisch dat er na afloop een zoektocht naar Frodo en Sam word is. En zo nipt was het nou ook weer niet ze lagen daar redelijk veilig.
Het is niet logisch. Waarom niet eerder de hulp van de adelaars inroepen? Nee het moet op het einde gebeuren, zodat het irritante pluimvee Sam en Frodo nog net op tijd kan redden.
quote:Ze liggen op een steen, so far so good, maar die steen ligt in het midden van een bewegende rivier van kolkende lava... ik zou dat niet "redelijk veilig" noemen, vooral niet als ze zelf het idee hadden dat ze hun laatste adem daar zouden uitstoten op die steen.
Misschien kwamen ze wat laat maar is het zo onlogisch dat er na afloop een zoektocht naar Frodo en Sam word is. En zo nipt was het nou ook weer niet ze lagen daar redelijk veilig.
quote:Ik heb niet de tijd om hier uitgebreid op in te gaan (tentamen leren
Op zondag 11 januari 2004 17:34 schreef Kugari-Ken het volgende:
*zucht...*
Ten eerste; je argument over Gandalf slaat helemaal nergens op. Ja, Tolkien/Jackson hadden hem superkrachten kunnen geven, zodat hij in één keer hele leger-onderdelen van de aardbodem zou kunnen wegvagen. Dan was de film echter meteen af geweest he? Zo zinloos dit.
Maar om toch even mee te gaan in dit zinloze mierenneuken; wat had Gandalf moeten doen? Je staat op de muren van Minas Tirith, om je heen zijn honderden orcs en Gondorianen. Een bliksemstorm? Een tornado? En dan tegelijkertijd orc en mens wegvagen? Nee, Gandalf moet het niet van dergelijke krachten hebben. Hij is een wijze en zijn sterke geest en naastenliefde zijn zijn sterkste kanten. En natuurlijk hij heeft ook fysieke krachten. Hij is immers een maiar, een levensvorm die boven de meeste anderen in Midden-Aarde staat. Die functie komt met bepaalde krachten. Maar hij is niet onverwinnelijk en oppermachtig. Saruman is sterker - tenminste in het begin. Sauron is zeker sterker. Hell, Gandalf sterft terwijl hij het opneemt tegen de Balrog. Zijn geest wordt echter teruggestuurd om de mensen bij te staan in de strijd tegen Sauron. Daarom gaat hij mee in de voorste linies van het Leger van het Westen; het is zijn taak en zijn aanwezigheid geeft steun aan de mensen.
En nog even over die bliksem; bedoel je die lichtstraal die hij 'afvuurt' op de nazgul om Faramir te redden? Die zou ik namelijk niet omschrijven als bliksem. Zoals je ziet raakt hij de Nazgul ook niet. Ik zou het omschrijven een straal goddelijk (lees: van Valinor) licht waardoor ongure wezens afgeschrikt worden.
Ok, Gollum. Ik weet niet of jij een andere film hebt gezien, maar in mijn versie wordt er toch verschillende keren duidelijk gemaakt dat Gollum leeft voor de Ring. Dat hij voor niets stopt (zelfs voor de dood niet) voordat hij de Ring heeft. Dat hij alleen geeft om de Ring. En in de intro wordt er nog eens duidelijk gemaakt dat Gollum bereid is om voor de Ring te moorden. Misschien niet altijd expliciet, maar jezus, je bent toch geen kleuter (toch?). Je kan toch ook zelf verbanden leggen? Of gewoon kijken en luisteren?
Zelfde wat betreft die zogenaamde 'kut mot'. Dude, ik weet niet wat je aan het doen was in de bioscoop tijdens die scenes, maar in FOTR zie je toch heel duidelijk dat Gandalf de mot in zijn handen neemt en iets tegen hem fluistert. Als je dan in de volgende scene die mot ziet terugkeren met een adelaar, dan begrijp je hopelijk toch wel dat Gandalf die mot om hulp heeft gevraagd. Zo niet, dan vind ik dat gewoon dom. Sorry. En ik vond het juist goed dat ze dat in ROTK weer hetzelfde hebben gedaan; de mot kwam, zag en liet de adelaars overwinnen. Het is misschien een soort van deus ex machina, maar het is wel duidelijk hoe de adelaars daar komen.
En waarom die grote vogels niet eerder hielpen? Nou, om dezelfde reden dat Gandalf zijn goddelijke machten niet openbaart en de apocalyps inzet: het verhaal is nu eenmaal anders. Dat klinkt als een zwak argument maar het is nu eenmaal zo. Waarom liep Butch niet gewoon weg terwijl Marcellus Wallace verkracht werd? Waarom ging Donnie Darko niet eerder naar Grandma Death toe? Daarom niet!. Dan was de fucking film na fucking 30 minuten al afgelopen. Waarom zetten we hobbit Frodo niet op Gwaihir en vliegen we meteen naar Mt. Doom? Dat zou een spannende film zijn geweest! 'There and Back Again: A Flying Hobbit's Tale'. Naast dit alles was het de adelaars in eerste instantie ook verboden zich te mengen in de conflicten.
Ten slotte; iedereen mag kritiek op alles hebben. Ik heb ook m'n kritiek op de film. Maar als iemand gaat zitten roepen dat de film vol met plotgaten en vol onduidelijkheden zit, terwijl dat eigenlijk gewoon door zijn eigen stomme film-kijk impotentie komt, dan wordt daar wat van gezegd ja.
Ik kraam overigens niet en ben ook geen puberige puistenkop. Ik ben geen hond en ik reken mezelf ook niet tot het schone ras der varkens. En ik ben al helemaal geen klapvee - hoewel ik soms er veel zin heb om wat te 'klappen'. Maar goed, terug nu naar de leerboeken
quote:Kleine correctie: Je ziet Gandalf de mot vangen, je ziet hem de mot iets influisteren, en die vliegt vervolgens weg. Dan wanneer Saruman net kebab van Gandalf wil maken, vliegt dezelfde mot weer voorbij en wordt Gandalf door Gwaihir opgepikt.
Op zondag 11 januari 2004 17:34 schreef Kugari-Ken het volgende:
Je ziet een mot, je ziet gandalf tevreden, hoopvol lachen, en vervolgens zijn er de grote vogels die hem mee wegnemen.
Je moet wel erg onnozel zijn om dan de link niet te leggen.
quote:Waarschijnlijk omdat een scene uit de theatrical edition is geknipt. Wat ik ervan heb gelezen bevat deze scene de confrontatie tussen Gandalf en de Witch King, waarin de Witch King Gandalf's staf breekt.
Op zondag 11 januari 2004 17:48 schreef Kwark het volgende:
Van zo'n machtige tovenaar zou je toch wat meer verwachten - uit de veschtscene met Saruman bleek dat hij zijn staf wel degelijk als magisch wapen kon gebruiken (al legde hij het in dat gevecht af tegen Saruman). Waarom gebruikte hij die dan niet om er een paar Orcs mee omver te blazen ofzo?
Bovendien moet ik wel lachen om sommige delen van bovenstaande reacties. Het feit dat Gandalf een wizard is, wil nog niet zeggen dat hij als een razende roeland vuurballen, bliksemstralen en weet ik het wat in het rond kan lopen smijten. Dat jullie dat verwachten van een tovenaar, wil nog niet zeggen dat Tolkien's tovenaars dat ook doen. Ik heb Gandalf in geen enkele van de films vuurbollen zien werpen, bliksemstralen zien schieten, of monsters zien doodschieten met laserstralen uit zijn ogen.
[Dit bericht is gewijzigd door Leshy op 11-01-2004 19:34]
quote:Eh, het gaat om de mot in ROTK hier hoor
Op zondag 11 januari 2004 19:25 schreef Leshy het volgende:[..]
Kleine correctie: Je ziet Gandalf de mot vangen, je ziet hem de mot iets influisteren, en die vliegt vervolgens weg. Dan wanneer Saruman net kebab van Gandalf wil maken, vliegt dezelfde mot weer voorbij en wordt Gandalf door Gwaihir opgepikt.
Je moet wel erg onnozel zijn om dan de link niet te leggen.
quote:Om zowel de mot in FOTR als in ROTK
Op zondag 11 januari 2004 19:27 schreef Skull-splitter het volgende:[..]
Eh, het gaat om de mot in ROTK hier hoor
quote:Hm, hele mot in RotK gemist
Op zondag 11 januari 2004 19:27 schreef Skull-splitter het volgende:
Eh, het gaat om de mot in ROTK hier hoor
quote:Als ze bezig zijn met hun afleidingsmanoeuvre voor The Black Gates zie je Gandalf opeens met een motje in z'n hand. Die mot vliegt dan omhoog en 2 tellen later vallen allemaal adelaars de Nazgul aan.
Op zondag 11 januari 2004 19:35 schreef Leshy het volgende:[..]
Hm, hele mot in RotK gemist
Maar dan nog is in FotR duidelijk genoeg gemaakt waar Gandalf die mot voor gebruikt
quote:Ah, ok. Tijdens het laatste deel van de film kon ik me eigenlijk alleen nog maar concentreren op 0,5 liter Coca Cola(tm) die zijn queeste door Middle-Belly voltooid had
Op zondag 11 januari 2004 19:37 schreef BlaatschaaP het volgende:
Als ze bezig zijn met hun afleidingsmanoeuvre voor The Black Gates zie je Gandalf opeens met een motje in z'n hand. Die mot vliegt dan omhoog en 2 tellen later vallen allemaal adelaars de Nazgul aan.
quote:Nope. De mot in ROTK is de zoon van de mot uit FOTR. Die overleed namelijk na een noodlottige aanvaring met een studielamp. Aangezien de ROTK-mot niet helemaal op zijn vader leek (zijn voelsprieten zijn duidelijk korter), hebben ze het verschil weggewerkt met make-up. Prima klus moet ik zeggen, de Oscar voor beste make-up is binnen
Op zondag 11 januari 2004 19:39 schreef SaintOfKillers het volgende:
Hebben ze voor beide rollen dezelfde mot gecast? Ik vind het niet meteen terug.
quote:Ik vond al dat die mot uit ROTK er een beetje depri uitzag. Maar hij had dus juist z'n pa verloren.
Op zondag 11 januari 2004 19:51 schreef Joppe het volgende:[..]
Nope. De mot in ROTK is de zoon van de mot uit FOTR. Die overleed namelijk na een noodlottige aanvaring met een studielamp. Aangezien de ROTK-mot niet helemaal op zijn vader leek (zijn voelsprieten zijn duidelijk korter), hebben ze het verschil weggewerkt met make-up. Prima klus moet ik zeggen, de Oscar voor beste make-up is binnen
quote:
Op zondag 11 januari 2004 19:41 schreef Leshy het volgende:[..]
Ah, ok. Tijdens het laatste deel van de film kon ik me eigenlijk alleen nog maar concentreren op 0,5 liter Coca Cola(tm) die zijn queeste door Middle-Belly voltooid had
quote:Gandalf is, zeg maar, een "persoon" die de hopen van anderen weer doet ontvlammen, en de mannen zullen hem ver volgen, daarom gaat ie misschien op kop? Voor de rest, waarom ie niet alle Orcs neermept? Beetje overpowered, niet? En 200.000 Orcs mep je niet met 1 donderstorm neer, een meteoor zou beter werken waarschijnlijk.
Daar zou ik geen commentaar op hebben gehad. Twee films, als het er geen drie zijn, lang hebben we aan moeten horen hoe geweldig groot Gandalf's macht wel niet is. Hij verslaat een Balrog, komt terug uit de dood, slaat zonder een spier te verekken de aanvallen van Legolas, Gimli en Aragorn af.
Ik verwacht echt wel wat meer van die oh-zo krachtige, machtige Gandalf dan dat hij orks met z'n staf neermept zoals iedere jan-lul.Hij kan bliksem neer laten komen, dat heeft hij zelfs bewezen in de films, waarom dan niet in het heetst van de strijd? Dus dat is nog niet eens zo vergezocht.
Je kunt wel blaffen dat Gandalf geen strijder is, zo nu en dan trekt hij nog best wel iets van waarde uit zijn hoed. Geen strijder, maar toch brengt hij de balrog om zeep... toch gaat hij aan de kop van een leger de strijd aan met de tegenstander?
quote:Zoals eerder gezegd, Gollum wordt in leven gehouden door het verlangen naar de Ring, niets meer, niets minder.
Nergens gezien of gehoord anders. De details omtrend Gollum's transformatie zijn nauwelijks uitgelegd en niemand heeft ooit de vergelijking gemaakt waarom Bilbo wel wegkwijnt na de ring te hebben afgestaan, en Gollum nauwelijks.
quote:Zoals in de appendix van LOTR wordt verteld, en ook in de Silmarillion, is Sauron van dezelfde orde als Gandalf, Saruman en de Balrogs. Hij is niet 'hét grote kwaad', dat is Morgoth, en die staat ook qua rang op de aarde nog een stapje hoger dan Sauron. Sauron verloor zijn lichaam bij de ondergang van Númenor, ongeveer 3100 jaar voor de films. Daarna leefde zijn geest voort, maar hij had niet meer de mogelijkheden die Maiar normaal hebben. Daarom "maakte" hij een soort van lichaam voor hem, wat gebaseerd was op de macht van de Ring. Toen de Ring van zijn hand werd gesneden door Isildur, verloor hij ook zijn lichaam. Hij heeft nu dus alleen zijn geest.
Goed argument, jammer alleen dat je daarmee Sauron bagataliseerd. Het grote kwaad, het eeuwenoude gevaar... en eigenlijk kan hij geen ruk doen behalve als een zoeklicht fungeren. Toch knap van een wezen dat volgens jou geen lichaam heeft en alleen kan staren en observeren, om legers te verzamelen en tal van figuren kan over te halen om voor de machten van het Kwaad te werken.
quote:IMO is het gewoon een briljante film, ik respecteer mensen die dat niet vinden. Maar wat jij hier in deze laatste quote zegt, is een enorme cliche, IMO.
quote:
Op zondag 11 januari 2004 19:41 schreef Leshy het volgende:[..]
Ah, ok. Tijdens het laatste deel van de film kon ik me eigenlijk alleen nog maar concentreren op 0,5 liter Coca Cola(tm) die zijn queeste door Middle-Belly voltooid had
quote:Moet ik dit serieus nemen?
Op zondag 11 januari 2004 19:51 schreef Joppe het volgende:[..]
Nope. De mot in ROTK is de zoon van de mot uit FOTR. Die overleed namelijk na een noodlottige aanvaring met een studielamp. Aangezien de ROTK-mot niet helemaal op zijn vader leek (zijn voelsprieten zijn duidelijk korter), hebben ze het verschil weggewerkt met make-up. Prima klus moet ik zeggen, de Oscar voor beste make-up is binnen
quote:Voor de duidelijkheid; volgens Tolkien had Sauron tijdens de War of the Ring wel degelijk een fysiek lichaam
Op zondag 11 januari 2004 20:15 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Maiar normaal hebben. Daarom "maakte" hij een soort van lichaam voor hem, wat gebaseerd was op de macht van de Ring. Toen de Ring van zijn hand werd gesneden door Isildur, verloor hij ook zijn lichaam. Hij heeft nu dus alleen zijn geest.
quote:Andere hints zijn een Tolkien die in een van zijn brieven zegt dat Sauron de vorm heeft van een zeer grote man, alhoewel niet gigantisch groot, en Gollum die vermeldt dat Sauron slechts vier vingers aan zijn hand heeft (omdat Isildur er eentje afgesneden had).
We've already commented in the Movie-goers' Guides for The Fellowship of the Ring and The Two Towers on the film-maker's decision to depict Sauron as a giant glowing eye, whereas Tolkien imagined him as a physical being. In fact his brief appearance in the prologue to the movie of The Fellowship of the Ring - huge and armoured, but basically human in shape - would have been more in keeping with Tolkien's description of him during the War of the Ring.In fact, there's no clear description of Sauron in The Lord of the Rings itself - we have to resort to Tolkien's correspondence for that. What there are, though, are numerous comments and references that only really make sense if Sauron has a physical form (not least, of course, the fact that a disembodied Dark Lord wouldn't have been able to wear his own Ring).
It's curious, then, to find that one of these clues to his physical nature has been included in the movie's script. Outside the Morannon, Aragorn issues a challenge taken directly from the books: 'Let the Lord of the Black Land come forth! Justice shall be done upon him.' (The Return of the King V 10). This makes perfect sense if Sauron has a physical body, but how exactly Aragorn expects a disembodied Red Eye to 'come forth' from the gate, let alone to 'do justice' on it, is something of a mystery.
quote:Ik hoop het niet
Op zondag 11 januari 2004 20:21 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:[..]
Moet ik dit serieus nemen?
quote:Helemaal met je eens. Ik voelde een traantje
Op zondag 11 januari 2004 20:26 schreef Joppe het volgende:[..]
Ik hoop het niet
Maar dode vader of niet, het acteerwerk van de mot was fantastisch. De emotie in het klappen van zijn vleugeltjes; indrukwekkend gewoon.
Die stuntdouble van 'm vond ik alleen uitermate bagger. Je zag gewoon duidelijk verschil in pootlengte. Wees consequent of doe het niet, Peter Jackson .
quote:Ow, moet toch maar weer eens diep in de LOTR boeken duiken, mijn kennis vertoont gaten.
Op zondag 11 januari 2004 20:24 schreef Leshy het volgende:[..]
Voor de duidelijkheid; volgens Tolkien had Sauron tijdens de War of the Ring wel degelijk een fysiek lichaam
[..]Andere hints zijn een Tolkien die in een van zijn brieven zegt dat Sauron de vorm heeft van een zeer grote man, alhoewel niet gigantisch groot, en Gollum die vermeldt dat Sauron slechts vier vingers aan zijn hand heeft (omdat Isildur er eentje afgesneden had).
quote:Ze vielen op die steen in slaap en nog gebeurde er niks, ze werden dus een aantal uren later gevonden. Redelijk veilig dus.
Op zondag 11 januari 2004 18:26 schreef Kugari-Ken het volgende:[..]
Ze liggen op een steen, so far so good, maar die steen ligt in het midden van een bewegende rivier van kolkende lava... ik zou dat niet "redelijk veilig" noemen, vooral niet als ze zelf het idee hadden dat ze hun laatste adem daar zouden uitstoten op die steen.
quote:Interessant, dan vraag ik me wel af waarom Sauron niet duidelijker als persoon naar voren komt in de boeken. Trouwens het klinkt ook een beetje onlogisch dat de zwarte tovernaar uit het donkere woud (Hobbit) alleen maar een rood oog was.
Op zondag 11 januari 2004 20:24 schreef Leshy het volgende:[..]
Voor de duidelijkheid; volgens Tolkien had Sauron tijdens de War of the Ring wel degelijk een fysiek lichaam
[..]Andere hints zijn een Tolkien die in een van zijn brieven zegt dat Sauron de vorm heeft van een zeer grote man, alhoewel niet gigantisch groot, en Gollum die vermeldt dat Sauron slechts vier vingers aan zijn hand heeft (omdat Isildur er eentje afgesneden had).
quote:Sauron always prefers to work from behind the scenes, manipulating events to his favour. On the rare occasions where he goes into battle himself, he is always defeated. This perhaps helps to explain his decision in the later Second Age not to offer battle to the armies of Númenor.
Op zondag 11 januari 2004 20:57 schreef Djaser het volgende:
Interessant, dan vraag ik me wel af waarom Sauron niet duidelijker als persoon naar voren komt in de boeken.
Sauron's desire to work from the shadows is most strongly represented in The Lord of the Rings itself: although he gives his name to that book, and is of pivotal importance to the plot, he never makes a physical appearance.
Oh en nog iets: Sauron en Gandalf zijn van hetzelfde ras heb ik begrepen, maar ook dat Sauron veel ouder is dan Gandalf (zeker een "age" meer). Hoe zit dat dan? Ik dacht dat de Maia allemaal tegelijk op Arda gekomen waren.
quote:We hadden het hier ff over de game.
Op zondag 11 januari 2004 13:31 schreef Joppe het volgende:[..]
Heb je het nou over de game of over de EE van ROTK?
quote:De raad kwam dacht ik van overzee met als doel Sauron te bestreiden, dus dan waren ze er al wel.
Op zondag 11 januari 2004 21:47 schreef Witchfynder het volgende:
Maar hoe zit het dan? Hij is een oog, maar kan in een soort avatar neerstrijken ofzo? Of is hij zijn fysieke vorm kwijtgeraakt? Eventueel na dat gebeuren is Dol Guldur?Oh en nog iets: Sauron en Gandalf zijn van hetzelfde ras heb ik begrepen, maar ook dat Sauron veel ouder is dan Gandalf (zeker een "age" meer). Hoe zit dat dan? Ik dacht dat de Maia allemaal tegelijk op Arda gekomen waren.
quote:De EE.
Op zondag 11 januari 2004 13:31 schreef Joppe het volgende:[..]
Heb je het nou over de game of over de EE van ROTK?
Jaja, ik weet het. Nogal late reactie, maar goed, ben net pas terug van werk
quote:Alleen de tovenaars, de Elven in de raad waren er al. (Galadriel, o.a.)
Op zondag 11 januari 2004 21:58 schreef Djaser het volgende:[..]
De raad kwam dacht ik van overzee met als doel Sauron te bestreiden, dus dan waren ze er al wel.
quote:Alle Ainur hadden de mogelijkheid zich in welke vorm dan ook te kleden, Sauron schijnt het meest van zijn gave gebruik gemaakt te hebben. Onder Morgoth verscheen hij meestal als een 'dark sorceror', maar om de mensen te verleiden, nam hij een wat vriendelijkere Sinterklaas-uitstraling aan.
Op zondag 11 januari 2004 21:47 schreef Witchfynder het volgende:
Maar hoe zit het dan? Hij is een oog, maar kan in een soort avatar neerstrijken ofzo? Of is hij zijn fysieke vorm kwijtgeraakt? Eventueel na dat gebeuren is Dol Guldur?
In de Second Age was Sauron door de Numénoreanen als krijgsgevangene meegenomen naar Numénor, alwaar hij de koning overhaalde naar Valinor op te trekken. Toen de Valar als straf de aarde braken en Numénor de duistere dieptes in lieten zinken, was Sauron nog op het eiland. Zijn enige methode om te ontsnappen was het verlaten van zijn lichaam waarna zijn geest terug naar Middle-Earth wapperde, en sindsdien kon hij geen vriendelijke verschijning meer aannemen.
Na lange jaren had hij dan toch weer genoeg kracht verzameld om zich in een fysieke gedaante te kunnen gieten - ongeveer degene die je aan het begin van Fellowship of the Ring ziet. Als Maiar had hij natuurlijk wel een onsterfelijke geest, en als zodanig bleef hij ondanks door Elendil en Gil-Galad 'overthrown' te zijn, toch bestaan. Hij had veel van zijn kracht in the One Ring gestopt bij het knutselen ervan, en doordat Isildur de Ring niet vernietigde, kon Sauron in het Verre Oosten weer jarenlang een beetje tot rust komen, totdat hij weer sterk genoeg was om terug te keren.
Dus keerde hij terug naar Dol Guldur - of hij toen al een fysieke verschijning aan kon nemen weet ik niet - maar week later uit naar Mordor toen de Council tegen Dol Guldur optrok. De Council dacht overigens aanvankelijk dat één van de Nazgûl in Dol Guldur huisde; ik geloof dat het Gandalf was die Dol Guldur doorzocht, Thrain vond en tot de ontdekking kwam dat Sauron terug was
quote:De Istari, de orde van wizards waartoe Gandalf en Saruman behoorden, waren oorspronkelijk een aantal Maiar in dienst van verschillende Valar in Valinor. Toen zij de missie accepteerden om naar Middle-Earth te gaan als agenten tegen Sauron, verloren ze (grotendeels) hun identiteit als Maiar en werden ze dus Gandalf, Saruman, Radagast, etc. De Maiar spirit van Gandalf is dus evengoed onsterfelijk en net zo oud als Sauron, maar de persoon Gandalf is pas later 'ontstaan'.
Oh en nog iets: Sauron en Gandalf zijn van hetzelfde ras heb ik begrepen, maar ook dat Sauron veel ouder is dan Gandalf (zeker een "age" meer). Hoe zit dat dan? Ik dacht dat de Maia allemaal tegelijk op Arda gekomen waren.
quote:
New York's Lord of the Rings Weekend!
Source: Edward Douglas Sunday, January 11, 2004On Saturday January 10th, Peter Jackson's epic masterpiece invaded the Alice Tully Hall in New York City's Lincoln Center for the first day of their "Lord of the Rings Weekend". On Saturday, all three The Lord of the Rings movies, including the two extended editions, would be shown in order, followed by a four hour Peter Jackson "conversation" on Sunday. Unlike New Line's Trilogy Tuesday, which kicked off the release of the finale in December, a number of the stars were on hand to introduce the movies and answer questions.
At 10 AM, Elijah Wood (Frodo Baggins) and Sean Astin (Samwise Gamgee) came out to thunderous applause and a standing ovation as they introduced the extended edition of The Fellowship of the Rings. Elijah was shocked by the reception, because the 1,000+ capacity Alice Tully Hall was much bigger than he realized. Sean was happy that the films had been so well received; he felt that having the movies shown at Lincoln Center was an extraordinary and prestigious thing that you would expect of movies like Lawrence of Arabia or Gone with the Wind. Elijah was curious about how much of the audience were sticking around for the complete trilogy, which seemed to be the majority, as well as how many had already seen the Trilogy Tuesday. He seemed especially concerned with the audience's comfort, suggesting that they stretched their legs and flexed their toes in the hour between each movie.
Five hours later, The Two Towers was introduced by Bernard Hill, AKA King Theoden of Rohan, who discussed some of the aspects of the second movie that made it different. He felt that the introduction to the world of man made the second film more pragmatic, allowing you to experience the terrible problems of human beings-"like 'Boy, do I need a shave'!" he joked-giving it a sense of reality of what we're all like. He felt that Jackson capitalized on it and trumped it, taking the book into a whole new area. Hill was proud to be a part of it, and he said that everyone appreciated what Jackson did for the books, the actors and the movie.
After doing a bit of Gollum from offstage, Andy Serkis came onstage to another standing ovation, agreeing with Hill about what an extraordinary experience they had making the movies that none of them will ever forget. He was asked down to New Zealand for "three weeks of voice-over work", but when he found out that Gollum was going to be an all CG character he "nearly collapsed" since they hadn't been done very well in the past. The job turned into two years of redefining the " psychologically complex character" with the "extraordinary writing and hard work of the animators". He considered Gollum to be a "symphony" between himself, the writers, animators and computer wizards. For Serkis, it turned into an incredible journey helmed by a "dear compassionate man", who had put together an "incredible melting pot of creativity", and he was very fortunate to be a part of the journey.
All four cast members came out to introduce The Return of the King, and Bernard Hill thanked the audience, declaring them an "incredible, amazing and yet stupid for sitting through it." Serkis even did a bit of Gollum, singing a few stanzas of Frank Sinatra's "My Way".
As The Return of the King ended just before midnight, the cast members came back out for a question and answer session. Peter Jackson, who was supposed to be in New York for the event, was in New Zealand editing the extended edition of The Return of the King, which he said would be four hours and 15 minutes long. Peter Jackson towered over the other cast members as his satellite feed was projected onto the movie screen behind them, and they pointed out the similarities between him and his next subject matter, King Kong. Jackson congratulated the cast for winning the Broadcast Critics' award for Best Ensemble Cast, while they did the same for Jackson's win as Best Director and The Return of the King for Best Picture, all of which had been announced only hours before.
For the next forty-five minutes, Jackson and the cast took questions from the audience about the characters and themes of the movie, but the biggest question on most people's minds was whether Peter Jackson would direct Tolkien's prequel to the trilogy, The Hobbit. Jackson said that the rights to the prequel were still a bit complicated since New Line only purchased the rights to The Lord of the Ring. He hasn't actually talked to anyone at New Line about The Hobbit yet, and he probably wouldn't until they worked out those issues. He said that he would be keen on doing it, although he thought it would be harder to adapt as a film, since it's more of a linear "road movie". That aside, there had been no actions yet and if they asked him, he said that he'd give it serious consideration because "it would be weird for someone else to do it".
After almost fifteen hours, the audience left the Alice Tully Hall satisfied that they had made it through something that began as an event, but became something much more like an experience.
Check back later in the week for more highlights from the question and answer session
Daar had ik toch graag bij gezeten
De oneliners,... sommige zag je al lang van te voren aankomen.
'That still counts as one' en 'i'm not a man' (of zoiets dergelijks) waren niet echt verassend.
Ook was het komen van de adelaars om de hobbits van het lava behoorlijk te voorspellen.
Het truukje van 'oooh er is iemand dood' drie seconden later 'oooh jippie, hij leeft toch'
En het truukje van 'alles is verloren, we kunnen niet meer winnen' en dan uiteindelijk tóch wel winnen.
Het einde was opzich wel leuk om te zien. Maar ik kan niet zeggen dat ik het heel boeiend vond, het was ook zeker niet saai. Maar ik had liever gehad dat het was afgelopen bij het moment dat frodo en sam van het lava waren gered.
Wat boeit mij het nou wat iedereen gaat doen....
En waar sloeg dat gelach op, op Frodo's bed? En niet even lachen,... nee... het leek wel of het uren doorging.
quote:Er was toch weinig jippie aan aangezien de stadhouder niet wilde zien dat Faramir nog leefde en hem dus alsnog probeerde te verbranden.
Op maandag 12 januari 2004 10:10 schreef Mister_Slide het volgende:
Het truukje van 'oooh er is iemand dood' drie seconden later 'oooh jippie, hij leeft toch'
negative meningen nog steeds niet geapprecieerd..?
Heb zelf al genoeg lui gesproken die hem "ludricous en "silly overthetop children's story", vonden, Australiers nog wel!!
quote:Maar uiteindelijk heeft hij het tóch overleefd!
Op maandag 12 januari 2004 10:37 schreef Djaser het volgende:[..]
Er was toch weinig jippie aan aangezien de stadhouder niet wilde zien dat Faramir nog leefde en hem dus alsnog probeerde te verbranden.
quote:Klopt maar de stadhouder overleefde dat dan weer niet dus echt vrolijk was dat niet. Gollem ging uiteindelijk toch dood. En ja je hebt verder wel gelijk, het had het verhaal geen kwaad gedaan als er iemand van het reisgenootschap overleed MAAR zo stond het niet in het boek en de mensen die het boek hebben gelezen zouden meneer Jackson niet erg dankbaar zijn geweest als bijv Pepijn de pijp uitging.
Op maandag 12 januari 2004 11:17 schreef Mister_Slide het volgende:[..]
Maar uiteindelijk heeft hij het tóch overleefd!
En dan ook Frodo, waarvan eerst gedacht werd dat hij dood was.
En Gollem,... nou bij hem was 't dan écht geen 'jippie' maar hij bleek toch niet dood te zijn.
quote:Als die meningen op net zo'n kinderachtige manier worden verwoord als jij net hierboven hebt gedaan denk ik niet nee.
Op maandag 12 januari 2004 10:38 schreef kamagurka het volgende:negative meningen nog steeds niet geapprecieerd..?
Als je op een normale manier kritiek kunt leveren, dus iig zonder vooroordelen, ben je van harte welkom om daar over in discussie te gaan. Maar ga je dan niet als een klein kind gedragen omdat de mensen het hier net met jou eens zijn.
quote:Geen 6 uur dus zoals soms werd gedacht
Peter Jackson, who was supposed to be in New York for the event, was in New Zealand editing the extended edition of The Return of the King, which he said would be four hours and 15 minutes long.
quote:Sommige mensen denken dat "Nog 6 uur aan extra beeldmateriaal" volledig gebruikt gaat worden. Ongeacht wat het in godsnaam is.
Op maandag 12 januari 2004 11:56 schreef calvobbes het volgende:
Geen 6 uur dus zoals soms werd gedacht
quote:Ik lees hier vaak dat mensen zich storen aan deze scène (net zoals ik toen ik de film de eerste keer zag), maar de tweede keer viel me iets op.
En waar sloeg dat gelach op, op Frodo's bed? En niet even lachen,... nee... het leek wel of het uren doorging.
quote:Uhm, er IS iemand overleden uit de Fellowship, namelijk Boromir.
Op maandag 12 januari 2004 11:46 schreef Djaser het volgende:[..]
Klopt maar de stadhouder overleefde dat dan weer niet dus echt vrolijk was dat niet. Gollem ging uiteindelijk toch dood. En ja je hebt verder wel gelijk, het had het verhaal geen kwaad gedaan als er iemand van het reisgenootschap overleed MAAR zo stond het niet in het boek en de mensen die het boek hebben gelezen zouden meneer Jackson niet erg dankbaar zijn geweest als bijv Pepijn de pijp uitging.
quote:Okee, maar dat was in het eerste boek.
Op maandag 12 januari 2004 13:40 schreef FLIPNEUS het volgende:[..]
Uhm, er IS iemand overleden uit de Fellowship, namelijk Boromir.
quote:En volgens jou moet er iemand dood in elk boek?
Op maandag 12 januari 2004 14:29 schreef Djaser het volgende:[..]
Okee, maar dat was in het eerste boek.
Als je op zo'n manier naar films kijkt zal er weinig leuks voor je over blijven naar mijn idee. In de meeste films blijven de goede toch altijd overeind. Hoe miraculeus soms ook.
quote:Nee dat niet maar het is wel zo dat het erg on waarschijnlijk overkomt dat 8 van de 9 helden het allemaal overleden en dat die ene die het niet redde aan het begin van het verhaal doodging.
Op maandag 12 januari 2004 14:40 schreef Hare het volgende:[..]
En volgens jou moet er iemand dood in elk boek?
Als je op zo'n manier naar films kijkt zal er weinig leuks voor je over blijven naar mijn idee. In de meeste films blijven de goede toch altijd overeind. Hoe miraculeus soms ook.
quote:Gandalf sterft. Frodo doet dat in zekere zin ook. En laten we ook Theoden (en zijn zoon) niet vergeten.
Op maandag 12 januari 2004 14:42 schreef Djaser het volgende:
Nee dat niet maar het is wel zo dat het erg on waarschijnlijk overkomt dat 8 van de 9 helden het allemaal overleden en dat die ene die het niet redde aan het begin van het verhaal doodging.
quote:Nee die vliegende draken, Gollum, Gandalf, de hobbits, de Orks etc komen wel erg waarschijnlijk over....
Op maandag 12 januari 2004 14:42 schreef Djaser het volgende:Nee dat niet maar het is wel zo dat het erg on waarschijnlijk overkomt dat 8 van de 9 helden het allemaal overlefen en dat die ene die het niet redde aan het begin van het verhaal doodging.
Heb jij ooit wel eens een sprookje / fantasy gelezen waar alle helden/heldinnen overlijden?
quote:Als je het zo brengt niet nee, maar als je gewoon, in alle redelijkheid, en met respect t.o.v de mening van anderen je eigen mening brengt, is er, IMO, niets mis mee. Maar als je het formuleert zoals je zelf doet, kan je negatieve reply's op je eigen post verwachten...
Op maandag 12 januari 2004 10:38 schreef kamagurka het volgende:
quote:De kleine zeemeermin
Op maandag 12 januari 2004 15:26 schreef calvobbes het volgende:[..]
Nee die vliegende draken, Gollum, Gandalf, de hobbits, de Orks etc komen wel erg waarschijnlijk over....
Heb jij ooit wel eens een sprookje / fantasy gelezen waar alle helden/heldinnen overlijden?
Ikzeg trouwens niet dat alle helden moeten overlijden.
quote:Als je de EE van FOTR bekijkt en dan de commentaar track van de directors and writers. Dan hoor je PJ vertellen (tijdens de spiegel van Laldriel scene) dat dat het enige is wat je nog ziet van de Gouw/Shire met betrekking tot het deel van het verhaal. De zuivering is niet gefilmd en komt dus ook niet op de EE van ROTK, dit om zoals eerder vermeld een anti climax te voorkomen
Op zaterdag 3 januari 2004 17:08 schreef evil-me het volgende:
Ben nog steeds verdrietig omdat de zuivering van de Gouw er niet in zat.
quote:Zolang ze enigszins correct onderbouwd zijn, is er niets mis met kritiek. Ook de fans hebben kritiek op verschillende aspecten van de film; claimen dat de film een "over the top children's story" is (wat weten Australiërs er nou van
Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die de film niets aan vinden omdat het simpelweg niet hun genre is. Ik kan ook wel een Titanic-topic op gaan zoeken en zeuren dat de film zo slecht is (ik heb 'm eigenlijk niet gezien, puur voorbeeldje), maar dan zal ik wel met enige argumenten moeten komen, zeker gezien het feit dat de film een kassucces is, en weet ik het hoeveel oscars binnen heeft gesleept. Dat ik de film kut zou vinden is een kwestie van mijn smaak, en geen gebrek aan de film.
Hetzelfde geldt voor Tolkien's werk. Het boek is verkozen tot het beste boek van de vorige eeuw en het heeft weet ik het hoeveel miljoenen exemplaren verkocht wereldwijd (ook al ruim voordat de film-hype losbarstte). Dat het jouw genre niet is of dat jij er niets aan vindt, betekent niet automatisch dat het werk slecht is.
quote:Ja, en? Wat moeten we er dan mee met die absolute mening van jou? En dan op zo'n denigrerende beledigende manier dat het gewoon weinig zin heeft om op dat zielige gedoe in te gaan. Net zoals die eerste post van Kugari-Ken.
Aha, we zitten nog steeds in het zoveelste heil heil hosanna "prijs hier Tolkien en elfjes en het spelen van duffe fantasygames nerdtopic, en kom niet met negatrive meningen over de film want dat worden we neurotisch en trekken uit frustratie de pleister vantussen onze jampotbril!"negative meningen nog steeds niet geapprecieerd..?
Heb zelf al genoeg lui gesproken die hem "ludricous en "silly overthetop children's story", vonden, Australiers nog wel!!
Als je het geen goede film vond, dan heb je het al gezegd. Mooi. Goed voor jou. We weten het wel weer, hè? Niet dat we er niet tegen kunnen, want de meesten van de Tolkien fans hoeven de mensen die het er niets aan vinden niet af te zeiken, maar je valt van de verveling in de herhaling en doet weinig constructiefs hier.
Laat nu het topic weer over aan de mensen die wel verder willen napraten ipv de film en de mensen constant belachelijk te maken.
[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Crouton op 12-01-2004 19:38]
quote:Correctie: Eerste film. In het boek vindt de sterfscene van Boromir 'off-screen' plaats en wordt hij pas in The Two Towers door Aragorn gevonden.
Op maandag 12 januari 2004 14:29 schreef Djaser het volgende:
Okee, maar dat was in het eerste boek.
quote:Ach jij bent weer 1 van de velen die maar weer wat kritiek moet hebben omdat je niet kunt zeggen dat een film perfect was! Niet omdat het totale gelijkenis heeft met het boek maar omdat het een spectakel was en je je ogen uitkeek. Maar blijkbaar kan dat niet en moet er maar weer wat kritiek zijn. Zeg dan niets!
Ik heb gisteren echt zitten genieten, maar ondanks dat zaten er helaas wel wat minpuntjes in:De oneliners,... sommige zag je al lang van te voren aankomen.
'That still counts as one' en 'i'm not a man' (of zoiets dergelijks) waren niet echt verassend.
Ook was het komen van de adelaars om de hobbits van het lava behoorlijk te voorspellen.
En het truukje van 'alles is verloren, we kunnen niet meer winnen' en dan uiteindelijk tóch wel winnen.Het einde was opzich wel leuk om te zien. Maar ik kan niet zeggen dat ik het heel boeiend vond, het was ook zeker niet saai. Maar ik had liever gehad dat het was afgelopen bij het moment dat frodo en sam van het lava waren gered.
Wat boeit mij het nou wat iedereen gaat doen....En waar sloeg dat gelach op, op Frodo's bed? En niet even lachen,... nee... het leek wel of het uren doorging.
quote:Ik denk dat kamagurka dit soort posts dus bedoelde.
Op maandag 12 januari 2004 19:43 schreef blade182 het volgende:[..]
Ach jij bent weer 1 van de velen die maar weer wat kritiek moet hebben omdat je niet kunt zeggen dat een film perfect was! Niet omdat het totale gelijkenis heeft met het boek maar omdat het een spectakel was en je je ogen uitkeek. Maar blijkbaar kan dat niet en moet er maar weer wat kritiek zijn. Zeg dan niets!
quote:Het maakt me niet uit of er wel of niet mensen doodgaan. Maar telkens doen alsof iemand dood is, en dat later blijkbaar toch niet is... dat vind ik irritant.
Op maandag 12 januari 2004 11:46 schreef Djaser het volgende:[..]
Klopt maar de stadhouder overleefde dat dan weer niet dus echt vrolijk was dat niet. Gollem ging uiteindelijk toch dood. En ja je hebt verder wel gelijk, het had het verhaal geen kwaad gedaan als er iemand van het reisgenootschap overleed MAAR zo stond het niet in het boek en de mensen die het boek hebben gelezen zouden meneer Jackson niet erg dankbaar zijn geweest als bijv Pepijn de pijp uitging.
quote:De film was niet perfect. Geen flim is perfect. Er zitten altijd wel wát minpuntjes is.
Op maandag 12 januari 2004 19:43 schreef blade182 het volgende:[..]
Ach jij bent weer 1 van de velen die maar weer wat kritiek moet hebben omdat je niet kunt zeggen dat een film perfect was! Niet omdat het totale gelijkenis heeft met het boek maar omdat het een spectakel was en je je ogen uitkeek. Maar blijkbaar kan dat niet en moet er maar weer wat kritiek zijn. Zeg dan niets!
quote:
Op maandag 12 januari 2004 19:43 schreef blade182 het volgende:
Dit is vast een kloon van kamagurka die dit heeft gepost. Een walgelijke poging om je gelijk te krijgen hoor, kama
[Dit bericht is gewijzigd door Joppe op 12-01-2004 20:07]
wat mij nou opviel is dat er nog zo verschrikkelijk veel mensen in de bios waren.. de hele zaal was zowat (op een paar stoelen na uitverkocht)
maar toppie toppie film... 3,5 uur vlogen voorbij...
eerste paar minuten vond ik helaas wat saai (mijn mening)
quote:Ik ken er anders nog wel meer van dat caliber. Mijn god, hoe vaak ik wel niet geconfronteerd ben met langharige vette losers die Lord of the Rings zien als hun absolute bijbel, die geen enkel greintje tegenspraak dulden.
Op maandag 12 januari 2004 20:06 schreef Joppe het volgende:Dit is vast een kloon van kamagurka die dit heeft gepost. Een walgelijke poging om je gelijk te krijgen hoor, kama
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |