quote:http://www.geenstijl.nl
Cijfers met een luchtje...
Het mag inmiddels wel bekend zijn. Nederland is op 1 januari massaal gestopt met roken. In totaal zweerden 950.000 Nederlanders de sigaret af. Tenminste dat wil de stichting Stivoro ons wil doen geloven. Werkelijk overal hebben we het bericht terug gezien en gehoord. Is er dan helemaal niemand die vraagtekens zet bij deze cijfers? Ik bedoel, 950.000 is nogal een aantal. Zeker wanneer je in gedachten houdt dat al deze mensen zich ook nog eens via de speciaal hiervoor in het leven geroepen website moesten opgeven. Eén miljoen unieke bezoekers in ruim twee maanden dus. Gelukkig zijn de statistieken van de website - na wat gezamelijk zuigwerk in teerput van Stivoro - openbaar en konden we een analyse uitvoeren. De harde cijfers geven ons een beeld dwars door het rookscherm die de club zo graag optrekt. Zo bezochten in oktober, tijdens de start van de campagne, 2.172 mensen de speciale stoppen met roken website, in november waren dit er 29.909. Toch vreemd dat Stivoro op 9 december al wist te melden dat ruim 400.000 Nederlanders zich hadden voorgenomen te stoppen met roken. Want pakken we de bezoekers van december er nog even bij, 75.068 om precies te zijn, dan komen we in totaal over die drie maanden nog niet verder dan 107.149 Nederlanders die willen stoppen met roken. We zijn dan ook benieuwd waar ze die andere 842.851 mensen vandaan hebben gehaald. Dus of Stivoro speelt de jokkenbrok, of Stivoro heeft de pageviews aangezien voor 'stoppers'.
Doet me trouwens denken aan de southpark episode "713 - Butt Out"
Dat heeft hier wel mee te maken.
quote:En een beetje erg veel.
Op vrijdag 2 januari 2004 17:40 schreef Matrixxx het volgende:
ik vind het ook altijd wel gek dat ze dat zo precies kunnen zeggen. 950.000 is wel een beetje een erg mooi rond getal...
Maar dan blijft 950.000 nog wel erg veel.
quote:Jarenlange hebben de fabrikanten dat gedaan. Eerst was het "nee roken is echt niet schadelijk" en nu "nee het is echt niet verslavend" nu is het dus de beurt aan de anti rook stichting om het allemaal wat mooier te maken dan het is.
Op vrijdag 2 januari 2004 17:49 schreef Dr.Stupid het volgende:Lekker de boel verdraaien om jezelf belangrijk te houden.
Zou overigens niet echt weten wat het nut van die cijfers ophogen is. Maar goed....
quote:Indruk wekken dat je wel een ongelofelijk lozer/buitenstaander bent als je nog doorgaat met roken
Op vrijdag 2 januari 2004 17:52 schreef calvobbes het volgende:
Zou overigens niet echt weten wat het nut van die cijfers ophogen is. Maar goed....
quote:Mooi, op dezelfde manier afstraffen als die fabrikanten. Geen reclame meer en andere betuttelende maatregelen.
Op vrijdag 2 januari 2004 17:52 schreef calvobbes het volgende:[..]
Jarenlange hebben de fabrikanten dat gedaan. Eerst was het "nee roken is echt niet schadelijk" en nu "nee het is echt niet verslavend" nu is het dus de beurt aan de anti rook stichting om het allemaal wat mooier te maken dan het is.
quote:Ja, iedereen stopt dus waarom jij niet? Jammer alleen dat je zoveel mensen om je heen nog steeds ziet roken.
Op vrijdag 2 januari 2004 17:53 schreef Aurelium het volgende:[..]
Indruk wekken dat je wel een ongelofelijk lozer/buitenstaander bent als je nog doorgaat met roken
quote:Stivoro zelf schat 10 a 12 procent hoorde ik gister in het nieuws.
Op vrijdag 2 januari 2004 18:01 schreef Dr.Stupid het volgende:Iemand die weet hoeveel werkelijke rokers er zijn en dus hoeveel er over zouden blijven na die 950.000?
quote:Wat er overblijft? Dat is niet veel...maar de werkelijkheid is anders.
Op vrijdag 2 januari 2004 18:06 schreef calvobbes het volgende:[..]
Stivoro zelf schat 10 a 12 procent hoorde ik gister in het nieuws.
quote:Nou kom maar op met die cijfers dan
Op vrijdag 2 januari 2004 18:26 schreef Dr.Stupid het volgende:Wat er overblijft? Dat is niet veel...maar de werkelijkheid is anders.
Oftewel, wat is je bron daarvan?
quote:Mijn omgeving...wat ik zie aan mensen die proberen te stoppen en wat er gewoon doorrookt zie ik dat vele mensen gewoon doorroken en de standaard nieuwjaarsstopper het weer eens probeert.
Op vrijdag 2 januari 2004 18:39 schreef calvobbes het volgende:[..]
Nou kom maar op met die cijfers dan
Oftewel, wat is je bron daarvan?
quote:Hmmm.... In mijn omgeving zie ik juist alleen maar mensen die het lukt om te stoppen met roken.
Op vrijdag 2 januari 2004 18:49 schreef Dr.Stupid het volgende:Mijn omgeving...wat ik zie aan mensen die proberen te stoppen en wat er gewoon doorrookt zie ik dat vele mensen gewoon doorroken en de standaard nieuwjaarsstopper het weer eens probeert.
Volgens dit artikel:
-in 2002 rookten 4,4 mln nederlanders. In 2002 waren er 100.000 echt gestopt..
Zou kunnen dat ze zo'n aantal voor dit jaar ook weer inschatten (10% van 950.000) , dat het eerder een 'ervaringsgetal' is dan het aantal mensen dat zich heeft aangemeld.
950.000 lijkt me ook wel heel erg veel....
quote:Dat klopt. Echter, in dit geval ging het om statistieken van de Stivoro-website die het geclaimde aantal bezoekers niet staven. Met hun bewering van 950.000 aangemelde rokers zegt Stivoro eigenlijk dat ze minstens zoveel bezoekers hebben gehad in de afgelopen tijd, echter uit de gegevens blijkt dat dit er maar 100.000 zijn...
Op vrijdag 2 januari 2004 19:12 schreef Ole het volgende:
http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artikelen/algemeen/webmagazine/artikelen/2003/1353k.htm
Volgens dit artikel:
-in 2002 rookten 4,4 mln nederlanders. In 2002 waren er 100.000 echt gestopt..
Zou kunnen dat ze zo'n aantal voor dit jaar ook weer inschatten (10% van 950.000) , dat het eerder een 'ervaringsgetal' is dan het aantal mensen dat zich heeft aangemeld.
950.000 lijkt me ook wel heel erg veel....
quote:Vooral omdat ze niet proberen te stoppen...
Op vrijdag 2 januari 2004 19:09 schreef calvobbes het volgende:[..]
En de mensen die gewoon doorgaan met roken weten vantevoren al dat het ze niet gaat lukken om te stoppen....
quote:En als ze erop gewezen worden dan hebben ze een fout gemaakt en zullen nooit rectificeren. Ze kunnen zo de politiek in.
Op vrijdag 2 januari 2004 19:16 schreef QOnline het volgende:[..]
Dat klopt. Echter, in dit geval ging het om statistieken van de Stivoro-website die het geclaimde aantal bezoekers niet staven. Met hun bewering van 950.000 aangemelde rokers zegt Stivoro eigenlijk dat ze minstens zoveel bezoekers hebben gehad in de afgelopen tijd, echter uit de gegevens blijkt dat dit er maar 100.000 zijn...
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 19:16 schreef QOnline het volgende:[..]
Dat klopt. Echter, in dit geval ging het om statistieken van de Stivoro-website die het geclaimde aantal bezoekers niet staven. Met hun bewering van 950.000 aangemelde rokers zegt Stivoro eigenlijk dat ze minstens zoveel bezoekers hebben gehad in de afgelopen tijd, echter uit de gegevens blijkt dat dit er maar 100.000 zijn...
foei stivoro!!
Nou schijnen die cijfers over het aantal doden veroorzaakt door meeroken ook flink gemanipuleerd te zijn
quote:En jij kunt zo aan de slag bij een willekeurig roddelblad met je ongefundeerde sensatie beschuldigingen
Op vrijdag 2 januari 2004 19:18 schreef Dr.Stupid het volgende:
zullen nooit rectificeren.
Wel klagen dat Stivoro misschien verkeerde cijfers geeft, maar ondertussen wel van beschuldigen dat ze gaan liegen.
quote:Dit bericht komt van een tijdje terug op omroep.nl Maar op deze manier heeft het op meer plaatsen gestaan. Dus óf de statistieken van geenstijl.nl kloppen niet óf Stivoro liegt over de cijfers.
Per 1 januari 2004 zullen ten minste 700.000 Nederlanders een poging doen om te stoppen met roken. Zij hebben zich op de website van de Stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro) aangemeld voor de campagne 'Nederland start met stoppen'.
Het laatste lijkt me meer voor de hand liggen...
quote:Dat pakket stelt echt niets voor! Zittten alleen wat folders in.. kost je dan 5 euro
Op vrijdag 2 januari 2004 19:25 schreef Poepoog het volgende:
Er was toch ook een tel.nummer en je kon toch zo'n pakket aanschaffen
Een vervolg verhaal over Stivoro, die roept dat 100.000 mensen zich via de website hebben geregistreerd, alleen vond geenstijl uit dat dit er in wekelijkheid slechts 9849 zijn geweest.
quote:daar heb je geen hoge cijfers voor nodig hoor, dat is zowiezo een vaststaand feit
Op vrijdag 2 januari 2004 17:53 schreef Aurelium het volgende:[..]
Indruk wekken dat je wel een ongelofelijk lozer/buitenstaander bent als je nog doorgaat met roken
quote:dus als fabrikanten mogen liegen dan mag stivero het ook?
Op vrijdag 2 januari 2004 17:52 schreef calvobbes het volgende:
Jarenlange hebben de fabrikanten dat gedaan. Eerst was het "nee roken is echt niet schadelijk" en nu "nee het is echt niet verslavend" nu is het dus de beurt aan de anti rook stichting om het allemaal wat mooier te maken dan het is.
quote:Hehe, "oeps"
Op zaterdag 3 januari 2004 16:56 schreef JohnieTheSelfkicker het volgende:
http://www.geenstijl.nl/gm/archives/00000551.htmlEen vervolg verhaal over Stivoro, die roept dat 100.000 mensen zich via de website hebben geregistreerd, alleen vond geenstijl uit dat dit er in wekelijkheid slechts 9849 zijn geweest.
mijn nieuwjaarsvoornemen: meer roken
Waarom begin je eigenlijk met roken?
Omdat je jezelf rond je 12de niet stoer genoeg vond?
Dan toon je door te roken toch juist een vorm van zieligheid?
Zo dacht ik toen. Gelukkig ben ik er nooit mee begonnen.
quote:De meeste rokers beginnen in hun tienerjaren. Dan probeer je wel meer uit wat niet zo gezond voor je is: de een zet het op een ongebreideld zuipen, een ander gaat roken, en weer een ander begint aan (soft-)drugs. Jij hebt vast ook wel iets gedaan wat je beter niet kon doen.
Op zaterdag 3 januari 2004 22:44 schreef Ixnay het volgende:
van die 950.000 (als het dat werkelijk zoveel zijn) hebben er 900.000 inmiddels alweer een peuk gerookt.Waarom begin je eigenlijk met roken?
quote:ik was 18. zonder vrienden een pakje gevonden en vond het meteen heerlijk. mag smaak ook een rol spelen oh heilige nietroker?
Op zaterdag 3 januari 2004 22:44 schreef Ixnay het volgende:
van die 950.000 (als het dat werkelijk zoveel zijn) hebben er 900.000 inmiddels alweer een peuk gerookt.Waarom begin je eigenlijk met roken?
quote:En diezelfde Prins wordt door sommige bezoekers van Geenstijl.nl bedreigd, volgens 3FM radio nieuws.
Op maandag 5 januari 2004 23:25 schreef Stonehead het volgende:
Stivoro geeft bij monde van ene Trudy Prins uitleg op Planet Multimedia vandaag. Iedereen die het NIPO-onderzoek niet gelooft, mag mailen naar info@stivoro.nl. Wie doet er mee?
quote:Bezoekers van GS, GS is dus niet verantwoordelijk...
Op woensdag 7 januari 2004 05:36 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
En diezelfde Prins wordt door sommige bezoekers van Geenstijl.nl bedreigd, volgens 3FM radio nieuws.
quote:Zeg ik toch? En ik zeg zelfs 'sommige', dus niet 'alle'.
Op donderdag 8 januari 2004 19:46 schreef Par4n0id het volgende:[..]
Bezoekers van GS, GS is dus niet verantwoordelijk...
En nu loopt het uit de hand. Stivoro wilt een rechtszaak, maar ik denk dat GS gelijk heeft en zelf geen schuld heeft aan de reacties van sommige bezoekers. Al hadden ze wel kunnen modereren, maar misschien is hun policy vergaander dan die van Fok! Als ze al een hebben.
En dat het mobiele nummer gewoon bekend is op Prins'/Stivoro's site geeft ook te denken.
Nietemin zijn de bedreigingen ("waar gaan de kinderen van haar naar school") aan het adres van iemand die alleen maar een mening vertegenwoordigd en iets verdedigd wat nu wet is erg triest.
quote:Nee, want zoveel pageviews waren er lang NIET!!! Ze hebben een onderzoekje gehouden ofzo... Heel vaag allemaal hoor...
Op vrijdag 2 januari 2004 17:39 schreef Demon-X het volgende:
k denk dat ze de pageviews als stoppers geteld hebben
k heb et ooit eens bezocht voor een werkstuk maar k rook toch nog altijd lekker door
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |