Dit ondanks tegenwerking van de overheid.
quote:
Ook korpschef Jelle Kuiper uitte vanmorgen harde kritiek op Den Haag. Kuiper zegt dat de regering Amsterdam tegenwerkt bij het beleid tegen 'veelplegers', door de aanpak van verslaafden te blokkeren.
quote:Parool
De burgemeester is optimistisch over de vruchten van het politiewerk in de stad. Met name uit West en Oost komen goede berichten, volgens Cohen ook doordat daar een flink deel van de harde kern van jonge criminelen van de straat is gehaald.Korpschef Jelle Kuiper van de Amsterdamse politie steunde Cohen vanmorgen in zijn kritiek op de regering. Kuiper klaagde vooral dat Den Haag de Amsterdamse plannen om verslaafden aan te pakken én te helpen, blokkeert - bijvoorbeeld door de heroïneverstrekking te verbieden.
''Het valt mij tegen dat het kabinet geen oplossing biedt voor de onbehandelbare drugsverslaafden,'' zei Kuiper. ''Dat mag wat mij betreft ook iets anders zijn dan het op medisch voorschrift verstrekken van drugs, als het maar helpt. ''
Maar de maatregelen die de regering heeft bedacht, helpen beslist niet, denkt Kuiper.
Kuiper: 'Amsterdam is weer veiliger' 02-01-2004
quote:In zijn nieuwjaarstoespraak steekt Cohen amsterdammers met financiële problemen een hart onder de riem en wil hen daarbij helpen:
Volgens de Amsterdamse hoofdcommissaris Jelle Kuiper is het een stuk veiliger geworden in Amsterdam het afgelopen jaar. Dat zei hij vrijdag in zijn nieuwjaarstoespraak. Kuiper is van mening dat de criminaliteit in Amsterdam nog verder kan dalen door de buurtgerichte aanpak en het projectmatig aanpakken van een bepaalde doelgroep. Wat betreft drugsverslaafden wil hij dat het kabinet een oplossing biedt.
Het aantal aangiften in Amsterdam daalde in vergelijking met vorig jaar met 6,5 procent naar 105.750. Omdat ook de aangiftebereidheid toegenomen is, met 0,7 procentpunten naar 26,8 procent, geeft dit volgens Kuiper een extra glans aan het cijfer. Verder noemt Kuiper in zijn toespraak het aantal diefstallen bij winkels en bedrijven dat een daling van zo'n twintig procent laat zien.Het aantal moorden is toegenomen. Kuiper 'irriteert' zich op het gebied van liquidaties. De regiopolitie Amsterdam-Amstelland zou op dit gebied nauwelijks een zaak hebben opgelost. Het aantal aangiften van huiselijk geweld steeg met bijna de helft tot 1660 zaken.
Het is Kuiper tegengevallen dat het kabinet geen oplossing biedt voor onbehandelbare drugsverslaafden. Volgens hem zouden politie en justitie al meer dan 25 jaar ervaren dat hun mogelijkheden ontoereikend zijn.
[Copyright 2004, Novum]
quote:AT5
Burgemeester Cohen heeft donderdag in zijn nieuwjaarstoespraak Amsterdammers die in financiële problemen raken, opgeroepen zo vroeg mogelijk aan de bel te trekken.
Ook roept Cohen op tot 'nieuw burgerschap' en refereert daarbij aan zijn werkopdracht: "Hoe krijgt het stadsbestuur de Amsterdammers zover dat zij nadenken over verbetering van de onderlinge omgangsvormen?"
quote:
Cohen omschreef de opdracht van het stadsbestuur in brede zin als een zoektocht naar een moderne, Amsterdamse invulling van burgerschap. Hij verwees naar de uiteenlopende initiatieven van Amsterdammers in het afgelopen jaar, zoals Dennis Gebbink en zijn voetbalclub voor gehandicapten Only Friends, en Fatimah Sibah die met haar project Nisa for nisa allochtone vrouwen uit hun isolement haalde. ''Deze voorbeelden laten zien dat burgerschap tot stand moet komen in de stad zelf. Dat burgers daartoe het initiatief moeten nemen.''
quote:bron
Cohen: ''Zo herkennen we onze stad, onszelf en elkaar: we voelen onbehagen over de manier waarop we met elkaar omgaan, maar we zijn allergisch voor betutteling. We willen dat er een andere wind gaat waaien, maar gruwen van de spruitjeslucht die het landelijke normen- en waardendebat zo nu en dan omgeeft.''
Goed om te zien dat het zogenaamde 'softe' beleid ook zijn vruchten afwerpt!
(discussie gaarne hetzelfde als het topic over Rotterdam)
quote:inderdaad , amsterdam is zelfs moordstad nr1 geworden.
Goed om te zien dat het zogenaamde 'softe' beleid ook zijn vruchten afwerpt!
(discussie gaarne hetzelfde als het topic over Rotterdam)
quote:Goed dat je het hele topic ook even doorleest; dan had je kunnen lezen dat criminele liquidaties zijn toegenomen. Maar, dat de stad in het algemeen veiliger is geworden voor burgers.
Op vrijdag 2 januari 2004 14:47 schreef itsn0tme het volgende:[..]
inderdaad , amsterdam is zelfs moordstad nr1 geworden.
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 02-01-2004 14:50]
quote:maar of je dan nog kan spreken van soft beleid zoals hierboven gesuggereerd wordt.
Op vrijdag 2 januari 2004 14:58 schreef kwib het volgende:
En daar geef ik de politie groot gelijk in als je bekijkt wat er vorig jaar is gebeurd met O&N. De dagen voor dit O&N hebben de politie alle redenen gegeven die wijk compleet te isoleren en te bewaken. Stelletje lomp kutvolk daar "wij bepalen wat er in onze wijk gebeurd..."
quote:Oh dan is dat natuurlijk niet erg, Wanneer criminelen op klaarlichte dag elkaar neerschieten , wordt de stad alleen maar veiliger van.
Op vrijdag 2 januari 2004 14:50 schreef Nyrem het volgende:[..]
Goed dat je het hele topic ook even doorleest; dan had je kunnen lezen dat criminele liquidaties zijn toegenomen. .
Zie ook het algemene topic over de veiligheid in Nederland: Het gaat goed met de veiligheid op straat!!.
Voordat de discussie echt losbarst, kun je wat bronnen aandragen die tenminste de schijn van objectiviteit hebben?
Als jij hier een hele lap text neerdonderd, met als bronnen exclusief AT5 en het Parool, en het ook nog ens notabene Cohen en de korpschef zelf zijn die zeggen dat alles weer koek en ei is (dat ipv een misschien wat onafhankelijkerere functionaris), dan klinkt dat een beetje als een babbeltje voor eigen paraochie 'Niks aan de hand dames en heren, ga maar weer rustig slapen".
quote:`
Op vrijdag 2 januari 2004 15:22 schreef ExTec het volgende:
Nyrem,Voordat de discussie echt losbarst, kun je wat bronnen aandragen die tenminste de schijn van objectiviteit hebben?
Als jij hier een hele lap text neerdonderd, met als bronnen exclusief AT5 en het Parool, en het ook nog ens notabene Cohen en de korpschef zelf zijn die zeggen dat alles weer koek en ei is (dat ipv een misschien wat onafhankelijkerere functionaris), dan klinkt dat een beetje als een babbeltje voor eigen paraochie 'Niks aan de hand dames en heren, ga maar weer rustig slapen".
En in Rotterdam is dat niet het geval
quote:Zeg ik dat dan?
Op vrijdag 2 januari 2004 15:26 schreef gelly het volgende:[..]
`
En in Rotterdam is dat niet het geval
quote:Op zich is de dalende criminaliteit in de grootste steden geen echt nieuws. Het is een trend die al jaren bezig is en door alle betrokkenen partijen niet echt als verrassend zal worden ervaren. Dat het publiek dalende criminaliteit niet belangrijk lijkt te vinden heeft niets te maken met wat er bij Politie, Jusitie, de verschillenden overheden, de reclassering en alle andere betrokken instanties gebeurt.
Nyrem,Voordat de discussie echt losbarst, kun je wat bronnen aandragen die tenminste de schijn van objectiviteit hebben?
Het échte nieuws is feitelijk alleen de uithaal naar het kabinet die volgens de heren het terugdringen van de criminaliteit zou bemoeilijken.
Amsterdam => gewoon gezellie
quote:Eens. Bij het aanpakken van oorzaken vallen natuurlijk ook geen onschuldige slachtoffers, bij hard optreden is het delict al gepleegd en het slachtoffer dus al gemaakt. De enige hoop is dan dat iemand het delict niet nog eens zal plegen, die hoop blijkt in de praktijk vaak tevergeefs, zie onder andere de criminele verslaafden.
Op vrijdag 2 januari 2004 17:21 schreef thabit het volgende:
Criminaliteitsbestrijding door de oorzaken aan te pakken werkt uiteraard veel beter dan verhard politie-optreden.
Overigens kan stevig optreden van de politie in sommige gevallen wel helpen denk ik, zolang het maar intelligent gebeurt. Cohen heeft bijvoorbeeld de schrik onder de Amsterdamse horeca er goed inzitten door het té extreme drugsgebruik in de Escape keihard aan te pakken. Hetzelfde geldt voor de gebeurtenissen in Floradorp van de afgelopen weken. Als wetshandhaver laten zien dat je bepaalde dingen niet accepteert kan volgens mij best effect sorteren.
quote:Ja, zoals criminele buitenlanders voor eens en voor altijd de toegang tot ons land te ontzeggen zou al veel schelen.
Criminaliteitsbestrijding door de oorzaken aan te pakken werkt uiteraard veel beter dan verhard politie-optreden.
Dan pak je de oorzaken pas goed aan.
Geen jaren 70 gelul meer, maar aanpakken die hap. We weten wie de daders zijn, 25% van de Amsterdamse criminaliteit komt door junks. Aanpakken, zo lastig is het niet.
quote:Ja het is algemeen bekend dat die elkaar doodschietende drugscriminelen arme zielige jongens zijn.
quote:idd ik snap niet waarom ze die junks nog steeds gewoon los laten lopen.
Op vrijdag 2 januari 2004 18:06 schreef JB80 het volgende:[..]
Geen jaren 70 gelul meer, maar aanpakken die hap. We weten wie de daders zijn, 25% van de Amsterdamse criminaliteit komt door junks. Aanpakken, zo lastig is het niet.
quote:Het klinkt als Wim Kok. Uw leider waakt over u. Hij verklaart de stad voor veiliger en zijn spreekbuizen het Parool en AT5, niet geheel toevallig ook de spreekbuizen van Rob Oudkerk en zijn goede nieuws en in het verleden van Felix Rottenberg en zijn goede nieuws,... bevestigen het immers. Of de stad daadwerkelijk veiliger geworden is weten wij niet. Deze week nog werd erbij mij in de buurt weer een man vermoord. Nog steeds tracht men mijn zakken te rollen in een overvolle metro. Ongestraft speel ik voor snelrechter met het idee dat dit eigenmachtige optreden niet slechts mijn beurs redde maar mogelijk één onverlaat tot een wat andere kosten-batenanalyse van zijn activiteiten zal verleiden. Winkelcentrum Kraaienest kan nog steeds geen koopavonden houden i.v.m. onveiligheid, de drogist in WinkelcentrumGanzenhoef sluit i.v.m. veiligheid om 17.00u zijn deuren, de Amsterdamse Poort is tegen 19.00u slechts op koopavonden veilig genoeg om geld te pinnen,..
Mijnheer Cohen en mijnheer Kuiper, over welke stad spreekt u precies in uw goed nieuwsshow? Amsterdam wanneer roept u uw lokale PvdA eens ter verantwoording voor gevoerd beleid? Met de PvdA aan het roer is de SDA met haar zoveelste kostspelige reorganisatie bezig. Wederom vertrok er een directeur met een verhaal, de Megabanenmarkt leverde meer werk voor begeleiders dan banen, leverde meer maatschappelijke kosten dan baten,....
Het besturen van Amsterdam is zeker niet eenvoudig en vanaf de wal kan ik als stuurman op het droge evenals Jan Marijnissen inzake de landelijke politiek gemakkelijk scoren op omissies. Toch zie ik graag een werkelijkheidsgetrouwer verhaal gepresenteerd opdat ik mijn geloof dat u zeker uw best doet om het leefklimaat in de stad te bevorderen niet ga verliezen.
quote:Kom jij eens gezellie winkelen in winkelcentrum Kraaiennest dan. Wellicht krijg je dan wat begrip voor de Rotterdamse methodiek om de misdaad tegen te gaan.
Op vrijdag 2 januari 2004 16:57 schreef lenin het volgende:
iedereen roept maar dat hard ingrijpen helpt en dat dat de problemen oplost maar daar geloof ik niet in. NL moet geen politiestaat worden met op elke hoek van de straat controles zoals in RotterdamAmsterdam => gewoon gezellie
quote:Dat is een toevalligheid, zo zijn er een aantal Rotterdammers in Amsterdam vermoord. Niks anders dan toeval.
Op vrijdag 2 januari 2004 14:47 schreef itsn0tme het volgende:[..]
inderdaad , amsterdam is zelfs moordstad nr1 geworden.
Maar Peter R. de Vries gaat hier wel mee beginnen.
Partijen als VVD doen alleen iets aan één kant, investeren in repressie en bezuinigen op preventie. En partijen als Groenlinks / SP willen alleen investeren in preventie en bezuinigen op repressie.
Naar mijn mening is de gulden middenweg de beste.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |