abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 juni 2001 @ 14:19:34 #1
272 R@b
No-nonsens
pi_1090727
Hoge Raad heropent Puttense moordzaak

Het onderzoek naar de moord op Christel Ambrosius in 1994 wordt heropend. De Hoge Raad heeft dinsdag het herzieningsverzoek in de zogeheten Puttense moordzaak gehonoreerd.

Het gerechtshof in Arnhem veroordeelde de twee zwagers W. Viets en H. du Bois in 1995 voor het verkrachten van en moord op de 23-jarige Ambrosius in het huis van haar grootmoeder in Putten. Ze kregen tien jaar gevangenisstraf opgelegd en zijn inmiddels weer op vrije voeten.

De zwagers bekenden de moord in eerste instantie, maar zeiden naderhand dat ze dat hadden gedaan onder grote druk van de politie. Sindsdien hebben ze altijd volgehouden onschuldig te zijn en gepoogd dit door gerechtelijke procedures formeel aan te tonen.

Sleeptheorie

De Hoge Raad heeft zich vooral gebogen over de zogenoemde sleeptheorie in de moordzaak. Justitie verklaarde dat het sperma dat op Ambrosius' been is gevonden, afkomstig moest zijn van een eerder vrijwillig seksueel contact. Tijdens de verkrachting zou het sperma uit de vagina van het slachtoffer zijn 'gesleept'. Dat zou verklaren waarom het DNA-profiel van het sperma niet overeen kwam met dat van de twee zwagers.

Justitie baseerde de sleeptheorie op een verklaring van prof. T. Eskes. Deze heeft tijdens het herzieningsonderzoek echter verklaard dat hij deze theorie op basis van later verkregen informatie hoogst onwaarschijnlijk acht. Het aangetroffen sperma moet afkomstig zijn van de verkrachter van slachtoffer Ambrosius, aldus Eskes nu. Volgens de Hoge Raad zou het gerechtshof in Arnhem met het huidige oordeel van Eskes de beide verdachten hebben vrijgesproken.

Heropening

De Hoge Raad heeft bij de behandeling van het herzieningsverzoek Eskes zelf ondervraagd. Dat is een zeer zeldzame procedure. Het hoogste rechtscollege maakt slechts bij hoge uitzondering gebruik van zijn recht om zelf onderzoek te doen. Het rechtscollege heeft bepaald dat het hof in Leeuwarden de zaak opnieuw moet behandelen.

Overigens tekent de Hoge Raad fijntjes aan dat het honoreren van het herzieningsverzoek niet betekent dat Viets en Du Bois per definitie moeten worden vrijgesproken.

© ANP
===============================================

Opvallend dat er met geen woord wordt gerept over misdaadjournalist Peter R De Vries, terwijl hij toch degene is die met zijn tv-programma deze zaak jarenlang heeft gevolgd en nieuwe bewijzen aandroeg.

Maar goed, de sleeptheorie heeft mij altijd vreemd in de oren geklonken, ook al omdat de vrijwillige sex-partner nooit is gevonden en dat is toch merkwaardig.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  dinsdag 26 juni 2001 @ 14:32:00 #2
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_1090800
Normaal vind ik PRdeV een lul van de bovenste plank, maar oa met dit gevalletje klinkt ie wel heel aannemelijk... Vooral de 'sleeptheorie' is, als het niet om een zo ontzettend droevige zaak ging, lachwekkend...

Maar ja, die 2 meneren worden in een nieuwe rechtzaak vrijgesproken en als ze verstandig zijn slepen ze er een paar miljoen uit...

Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  woensdag 27 juni 2001 @ 01:25:56 #3
272 R@b
No-nonsens
pi_1095144
quote:
Op dinsdag 26 juni 2001 14:32 schreef Hallahan het volgende:
Normaal vind ik PRdeV een lul van de bovenste plank, maar oa met dit gevalletje klinkt ie wel heel aannemelijk... Vooral de 'sleeptheorie' is, als het niet om een zo ontzettend droevige zaak ging, lachwekkend...

Maar ja, die 2 meneren worden in een nieuwe rechtzaak vrijgesproken en als ze verstandig zijn slepen ze er een paar miljoen uit...

Vanavond was het een onderwerp bij Nova.

Volgens een hoogleraar strafrecht is er geblunderd door zowel de verdedediging als de aanklagers bij de rechtszittingen. De sleeptheorie, die indertijd werd verdedigd door een deskundige, is niet haalbaar met het gegeven dat de vrijwillige sex dan zeer kort voor de verkrachting moet hebben plaatsgevonden.

Volgens justitie is die 12 uur of eerder gebeurd. Deze info was indertijd niet bekend bij de deskundige, die toen hij hiermee geconfronteerd werd (mede door Peter R De Vries) vertelde dat zijn sleeptheorie dan niet haalbaar is.

Ook worden er vragen gesteld over de bekentenissen die zouden zijn afgedwongen. Volgens de hoogleraar is er veel te zeggen over de geldigheid omdat het er van weg heeft dat ze zijn afgedwongen door ellenlange verhoren en in de mond gelegde verklaringen.

Het totale onderzoek betitelde hij als ruim onvoldoende !!!!

[Maar goed dat Nederland géén doodstraf kent.]

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  donderdag 28 juni 2001 @ 19:59:57 #4
10090 waspman
life is sweet
pi_1108759
uit BD:
quote:
Sleutelrol Peter R. de Vries in Puttense moordzaak

28 06 2001, Misdaadverslaggever Peter R. de Vries heeft zich zes jaar lang vastgebeten in de moord op Christel Ambrosius. Met succes. De Puttense moordzaak wordt heropend.

Nadat dinsdag bekend werd dat de Puttense moordzaak wordt heropend, krulden de lippen van Peter R. de Vries zich in een grote glimlach. De misdaadverslaggever, die zich zes jaar heeft verdiept in de moord op Christel Ambrosius en daarbij de twee verdachten al snel als onschuldig bestempelde, kreeg 'een gevoel van triomf' over zich. "Justitie doet altijd smalend en honend over mij, maar nu blijkt dat ik het weer bij het rechte eind had." De Vries heeft zich naar eigen zeggen 'echt in de zaak vastgebeten'. "In de zes jaar dat ik ermee bezig ben geweest heb ik 36 afleveringen aan de Puttense moordzaak gewijd, plus nog talloze columns en artikelen. Als je als misdaadverslaggever berust in het feit dat iemand onterecht vastzit, kan je maar beter gelijk stoppen met dit werk. Ik ben bij alle rechtszittingen over deze zaak geweest en heb het hele schouwspel met kromme tenen gadegeslagen. Het klopte gewoon niet.

Geleidelijk
De misdaadverslaggever was niet gelijk overtuigd dat de veroordeelde zwagers Viets en Du Bois onschuldig waren. "Iedere verdachte roept namelijk dat hij onschuldig is. Dat ik dit duo wel ging geloven was een geleidelijk proces: naarmate ik meer dossiers doorspitte, besefte ik dat de uitspraak niets anders kon zijn dan een vreselijke gerechtelijke dwaling." Er zijn momenten geweest dat zelfs De Vries wat moedeloos werd over een goede afloop. "De omgeving werkte niet mee en justitie werkte ronduit tegen. Gelukkig kreeg ik door dit gedrag een verbetenheid over mij. Door alle tegenwerking werd ik heel gemotiveerd om de zaak tot op de bodem uit te zoeken." Peter R. de Vries is er dan ook van overtuigd dat zijn programma ervoor heeft gezorgd dat de Puttense moordzaak werd heropend. "Als ik op een gegeven moment was afgehaakt, was de zaak in de doofpot gestopt.Voordat ik eraan begon was dit boek voor iedereen al gesloten. De eerste vier jaar stond ik alleen in mijn zoektocht naar de waarheid. Maar ik bleef doorgaan, zodat de andere media zich gingen afvragen wat er in godsnaam aan de hand was." De zaak is dan wel heropend, maar de verdachten zijn nog niet vrijgesproken. De Vries denkt dat dit een kwestie van tijd zal zijn. "De president van de Hoge Raad zei zelf dat als ze destijds de gegevens hadden waar ze nu over beschikten, Viets en Du Bois meteen waren vrijgesproken. Met deze uitspraak wordt deze nieuwe zaak alleen nog maar een formaliteit."

pi_1111618
De Puttense moordzaak, tja op zich een goede zaak dat de heren die eerst bekend hebben maar naar later bleek middels een verhoormethode die deed denken aan de Zaanse, en eveneens de vreemde sleeptheorie, daarnaast het sperma dat niet van de heren afkomstig was, wel een heropening waard lijkt me.

Persoonlijk moet ik zeggen dat ik die hele zaak een beetje moe ben, soms (niet vaak dus) zijn er interessante afleveringen van Peter R(bv die met de autohandelaars), maar grotendeels vind ik het een beetje een verlustiging aan akelige zaken met nagespeelde gebeurtenissen die ik niet geheel kies vind, maar omdat het dus soms interessant is kijk ik vaak waar de aflevering over gaat, en ik denk dat ik inderdaad wel zo,n 30 keer heb gehoord dat de Puttense moordzaak weer zou worden aangezwengeld, dat mag dan leuk zijn voor de heren Viets en Dubois, en voor degenen die maar geen genoeg kunnen krijgen van deze zaak en nog eens wat extra pinda's bijscheppen om de reconstructie voor de 36e keer te gaan bekijken, maar voor de familie van die Kristel (Christel?) vind ik het wat minder gepast, wie zijn nu eigenlijk de slachtoffers hier.
Indien ik familie was zou ik echt bezwaar maken tegen 36 uitzendingen, dat kun je toch niet maken, en ik vrees dat nu de zaak heropend is, dat Peter R. (weet iemand trouwens waar die R voor staat?) trots als hij zich zal voelen ons nog vele uitzendingen zal tracteren op de reconstructie en het verdere verloop van deze moordzaak.

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')