Je ziet m.i. vaak dat beide stromingen wel eens negatief tegenover elkaar staan. Maar gelukkig zijn er het laatste decennia meer toenaderingen geweest in de vorm van trance, breakbeat etc. Maar er blijft een grove scheiding bestaan.
Ervaren jullie die scheiding ook als zodanig? Ik ben zelf een breed liefhebber van zwarte muziek.
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 29-12-2003 23:59]
quote:ligt zelfs de oorsprong, in Duitsland: DAF maar ook Cabaret Voltaire, Kraftwerk.
Op maandag 29 december 2003 23:59 schreef calvobbes het volgende: en house word ook door zat blanken mensen gemaakt.
Zo zijn er ook zat rockende zwarten, etc.etc.
quote:Eminem is de best scorende hip-hop artiest die er ooit geweest is. De grenzen tussen zwarte en blanke muziek zijn idd aan het vervagen.
Op maandag 29 december 2003 23:59 schreef calvobbes het volgende:
Onzin. Beide "kampen" beinvloeden elaar in hevige mate. Blanken die een soulstem erin gooien (Anastacia), zwarten die gaan rocken (kravitz) en house word ook door zat blanken mensen gemaakt.
Hendrix was Kravitz trouwens al ver voor
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:04 schreef Beathoven het volgende:Eminem is de best scorende hip-hop artiest die er ooit geweest is. De grenzen tussen zwarte en blanke muziek zijn idd aan het vervagen.
Hendrix was Kravitz trouwens al ver voor
Twee briljante voorbeelden
quote:Denk niet dat je daar al van 'house' kon spreken. Zeker, het is waar de house vandaan komt, maar house begon toch echt als zwarte muziek ten tijde van The Warehouse.
Op dinsdag 30 december 2003 00:01 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
ligt zelfs de oorsprong, in Duitsland: DAF maar ook Cabaret Voltaire, Kraftwerk.
quote:Als een soort voortzetting van de disco, wat overigens ook zwarte muziek is of was.
Op dinsdag 30 december 2003 00:06 schreef E_Motion het volgende:[..]
Denk niet dat je daar al van 'house' kon spreken. Zeker, het is waar de house vandaan komt, maar house begon toch echt als zwarte muziek ten tijde van The Warehouse.
quote:Waar kwam de disco eigenlijk vandaan
Op dinsdag 30 december 2003 00:07 schreef teknomist het volgende:[..]
Als een soort voortzetting van de disco, wat overigens ook zwarte muziek is of was.
quote:Spreek je jezelf niet een beetje tegen?
Op dinsdag 30 december 2003 00:06 schreef E_Motion het volgende:[..]
Denk niet dat je daar al van 'house' kon spreken. Zeker, het is waar de house vandaan komt, maar house begon toch echt als zwarte muziek ten tijde van The Warehouse.
Ik merk in mijn omgeving wel vaak antipathie tegen sommige muziekstijlen die je hier 'zwart' noemt, misschien ook omdat ik veel met (amateur) rockmuzikanten omga, en daar is het toch al snel "alleen gitaarmuziek is goed". Persoonlijk vind ik dat kortzichtig, maar goed..
quote:Is ook geen house, is meer Techno/Industrial..
Op dinsdag 30 december 2003 00:06 schreef E_Motion het volgende:[..]
Denk niet dat je daar al van 'house' kon spreken. Zeker, het is waar de house vandaan komt, maar house begon toch echt als zwarte muziek ten tijde van The Warehouse.
Anyway, zolang het maar niet de hedendaagse R&B is... dat vind ik echt een vreselijke uiting van wansmaak, maar goed, over smaak valt te twisten, ik vind dat in elk geval VRE-SE-LIJK!!!!
quote:Nee, wat jij net noemt zijn 'voorvaderen' van de house, maar ik zou het nog niet als zodanig bestempelen, de term 'house' is pas later uitgevonden.
Op dinsdag 30 december 2003 00:08 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Spreek je jezelf niet een beetje tegen?
Verdere voorbeelden, New Order Dingen als the Beach, en Blue Monday
quote:Funk met een vierkwartsmaat maar hoe het precies is ontstaan?
Op dinsdag 30 december 2003 00:08 schreef E_Motion het volgende:[..]
Waar kwam de disco eigenlijk vandaan
quote:Precies dat zei ik ook, het komt voor uit, de oorsprong ligt in.
Op dinsdag 30 december 2003 00:09 schreef E_Motion het volgende:[..]
Nee, wat jij net noemt zijn 'voorvaderen' van de house, maar ik zou het nog niet als zodanig bestempelen, de term 'house' is pas later uitgevonden.
quote:Als ik eerlijk ben vind ik R&B wel een van de meeste progressieve muziek van het moment. Denk maar aan heel die riddim-hype... heerlijk
Op dinsdag 30 december 2003 00:08 schreef GM het volgende:[..]
Is ook geen house, is meer Techno/Industrial..
Anyway, zolang het maar niet de hedendaagse R&B is... dat vind ik echt een vreselijke uiting van wansmaak, maar goed, over smaak valt te twisten, ik vind dat in elk geval VRE-SE-LIJK!!!!
Maar luister je ook goeie R&B.... D'Angelo etc.
[Dit bericht is gewijzigd door teknomist op 30-12-2003 00:14]
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:08 schreef E_Motion het volgende:[..]
Waar kwam de disco eigenlijk vandaan
quote:inmiddels zitten we zeker bij disco 4.0?
Deep Funk Begot Proto Disco (1970-1975)Before the word disco existed, the phrase discotheque records was used to denote music played in New York private rent or after hours parties like the Loft and Better Days. The records played there were a mixture of funk, soul and European imports [LP-cuts or 45s]. We will call this genre of music "proto disco". These "proto disco" records are the same kind of records that were played by Kool Herc on the early hip hop scene. -- [... ]
Disco 2.0 (1976-1982)
The times change, the drugs change, new clubs like the Paradise Garage open their doors, the disco twelve inch was invented. For the first time in musical history, music was made with "discotheques" in mind. The disco years ended with its gay audience decimated by a deadly disease called AIDS. My preferred disco labels of this era are Salsoul, Prelude and West end. A perfect CD-introduction to the music of this era is the superb three-volume compilation Give Your Body Up: Club Classics & House Foundations, vol. 1, vol. 2 and vol. 3
Euro Disco
But it wasn't just American music laying the groundwork for house. European music, spanning English electronic pop like Gary Numan and Soft Cell, sparse German proto-techno by Kraftwerk, the more disco based sounds of Giorgio Moroder and Klein & MBO and Belgium's Telex were immensely popular in urban areas like New York and Chicago.
quote:Jah oke, dan heb je gelijk
Op dinsdag 30 december 2003 00:12 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Precies dat zei ik ook, het komt voor uit, de oorsprong ligt in.
Ergo,
Zoals men kan zeggen dat veel muziek zijn oorsprong heeft in de "zwarte" muziek, zo heeft de house zijn oorsprong in heel "blanke" muziek, in Duitsland.
Maar we kunnen dus niet echt spreken van blanke of zwarte muziek, er is zoveel contact tussen die twee...
quote:Wat een bullshit. House komt voort uit de disco. Het werd in het begint ook wel mechanische disco genoemd. Kraftwerk en New Order hebben eerder invloed gehad op de techno - wat een fusie wat tussen de p-funk en de Duitse synthesizersound is.
Op dinsdag 30 december 2003 00:12 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Zoals men kan zeggen dat veel muziek zijn oorsprong heeft in de "zwarte" muziek, zo heeft de house zijn oorsprong in heel "blanke" muziek, in Duitsland.
House is zowat zwart als wat en de Europeaanse invloed verbleekt bij die van de disco-invloeden.
quote:Suuuuuuure, als jij dat zegt
Op dinsdag 30 december 2003 00:20 schreef teknomist het volgende:[..]
Wat een bullshit. House komt voort uit de disco. Het werd in het begint ook wel mechanische disco genoemd. Kraftwerk en New Order hebben eerder invloed gehad op de techno - wat een fusie wat tussen de p-funk en de Duitse synthesizersound is.
House is zowat zwart als wat en de Europeaanse invloed verbleekt bij die van de disco-invloeden.
quote:Nee, dit is een discussietopic
Op dinsdag 30 december 2003 00:28 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Suuuuuuure, als jij dat zegt
quote:En "wat een bullshit" is de discussienorm
Op dinsdag 30 december 2003 00:29 schreef teknomist het volgende:[..]
Nee, dit is een discussietopic
quote:It's all in the game
Op dinsdag 30 december 2003 00:31 schreef Litpho het volgende:[..]
En "wat een bullshit" is de discussienorm
.
quote:dan zou ik niet zo hoog van de toren blazen, toen jij nog in je luiers liep, zat ik in Clubs in Duitsland..
Op dinsdag 30 december 2003 00:29 schreef teknomist het volgende:[..]
Nee, dit is een discussietopic
quote:Van het bestuderen van de geschiedenis leer je meer dan in Duitse clubs rondlopen
Op dinsdag 30 december 2003 00:36 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
dan zou ik niet zo hoog van de toren blazen, toen jij nog in je luiers liep, zat ik in Clubs in Duitsland..
quote:Bedoel je in de Rhythm & Bluess-fase?
Op dinsdag 30 december 2003 00:53 schreef Manji het volgende:
Trouwens rock is ook geen witte muziek. Rock is net als techno een fusie tussen witte en zwarte muziek, namelijk blues en country. Er waren minstens net zoveel zwarten als witten betrokken bij de eerste rock plaatjes.
quote:Waren er indertijd, toen de rock net opkwam, niet ook protesten van de conservatieve Amerikanen tegen deze 'zwarte' muziek?
Op dinsdag 30 december 2003 00:59 schreef Manji het volgende:
R&B, gospel, etc hebben allemaal invloed gehad bij het ontstaan van rock.
quote:Dat zou heel goed kunnen iig.
Op dinsdag 30 december 2003 01:00 schreef E_Motion het volgende:[..]
Waren er indertijd, toen de rock net opkwam, niet ook protesten van de conservatieve Amerikanen tegen deze 'zwarte' muziek?
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor trance of rave. Techno (met uitzondering van de meer minimalistische en Zweedse variant) is toch 'zwart' gebleven.
Het blijft een gevoel natuurlijk, maar toch
quote:Hardcore is toch ook 'zwarte' muziek of niet? Ik ben er van overtuigd, maar omdat niemand het met mee eens is begin ik te twijfelen
Op dinsdag 30 december 2003 01:06 schreef teknomist het volgende:
Rock is wel geëvolueerd naar puur blanke muziek.Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor trance of rave. Techno (met uitzondering van de meer minimalistische en Zweedse variant) is toch 'zwart' gebleven.
Het blijft een gevoel natuurlijk, maar toch
quote:Hardcore house? (Gabber?)
Op dinsdag 30 december 2003 01:10 schreef E_Motion het volgende:[..]
Hardcore is toch ook 'zwarte' muziek of niet? Ik ben er van overtuigd, maar omdat niemand het met mee eens is begin ik te twijfelen
quote:En de Engelse variant, de duitse variant, en wat dacht je van de plaatjes die nu 'oldschool' genoemd worden. In die tijd was dat gewoon techno. Als je kijkt naar een technofeest bijvoorbeeld, staan er voor mijn gevoel toch echt meer witten achter de draaitafels.
Op dinsdag 30 december 2003 01:06 schreef teknomist het volgende:
Rock is wel geëvolueerd naar puur blanke muziek.Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor trance of rave. Techno (met uitzondering van de meer minimalistische en Zweedse variant) is toch 'zwart' gebleven.
Het blijft een gevoel natuurlijk, maar toch
En die komen niet allemaal uit Zweden
quote:Jah, die hardcore
Op dinsdag 30 december 2003 01:11 schreef teknomist het volgende:[..]
Hardcore house? (Gabber?)
quote:Dark Raver is zwart
Op dinsdag 30 december 2003 01:12 schreef E_Motion het volgende:[..]
Jah, die hardcore
quote:Maar als je kijkt naar de 'groten' zoals Jeff Mills en Derrick May, dn zijn die toch allemaal bijna wel zwart
Op dinsdag 30 december 2003 01:12 schreef Manji het volgende:[..]
En de Engelse variant, de duitse variant, en wat dacht je van de plaatjes die nu 'oldschool' genoemd worden. In die tijd was dat gewoon techno. Als je kijkt naar een technofeest bijvoorbeeld, staan er voor mijn gevoel toch echt meer witten achter de draaitafels.
En die komen niet allemaal uit Zweden
quote:Gabber werd wel beinvloed door een aantal 'zwarte' plaatjes (Mentasm van Beltram) maar het was Paul Elstak die de eerste echte gabberplaatjes uitbracht.
Op dinsdag 30 december 2003 01:10 schreef E_Motion het volgende:[..]
Hardcore is toch ook 'zwarte' muziek of niet? Ik ben er van overtuigd, maar omdat niemand het met mee eens is begin ik te twijfelen
quote:Bij Duitse techno heb ik toch vaak nog meer een "detroit feeling"". Jeff Mills produceert ook voor Tresor bijvoorbeeld maar ook als je luistert naar Kanzleramt bijv.
Op dinsdag 30 december 2003 01:12 schreef Manji het volgende:[..]
En de Engelse variant, de duitse variant, en wat dacht je van de plaatjes die nu 'oldschool' genoemd worden. In die tijd was dat gewoon techno. Als je kijkt naar een technofeest bijvoorbeeld, staan er voor mijn gevoel toch echt meer witten achter de draaitafels.
En die komen niet allemaal uit Zweden
[Dit bericht is gewijzigd door teknomist op 30-12-2003 01:17]
quote:Juan Atkins, Kevin Saunderson, Carl Craig, Blake Baxter, Jeff Mills, Rolando, Rush, Carl Cox... hoe zo geen zwarte muziek
Op dinsdag 30 december 2003 01:13 schreef E_Motion het volgende:[..]
Maar als je kijkt naar de 'groten' zoals Jeff Mills en Derrick May, dn zijn die toch allemaal bijna wel zwart
quote:Zijn toch een beetje de godfathers die twee, en ze krijgen terecht zoveel respect.
Op dinsdag 30 december 2003 01:13 schreef E_Motion het volgende:[..]
Maar als je kijkt naar de 'groten' zoals Jeff Mills en Derrick May, dn zijn die toch allemaal bijna wel zwart
quote:Haben sie nimmer Schranz gehort?
Op dinsdag 30 december 2003 01:16 schreef teknomist het volgende:[..]
Bij Duitse techno heb ik toch vaak nog meer een "detroit feeling"". Jeff Mills produceert ook voor Tresor bijvoorbeeld maar ook als je luistert naar Kanzleramt bijv.
ken geen Duits dus bij voorbaat excuses
quote:Schranz zou ik toch meer in de Zweedse of Napolitaanse richting plaatsen
Op dinsdag 30 december 2003 01:21 schreef Manji het volgende:[..]
Haben sie nimmer Schranz gehort?
ken geen Duits dus bij voorbaat excuses
quote:Ik weet niet, het gebruikt wel veel 'zwarte' samples
Op dinsdag 30 december 2003 01:13 schreef teknomist het volgende:[..]
Dark Raver is zwart
Voor de rest toch niet echt zwarte muziek te noemen. Of wel?
quote:Je bedoelt de gangstersamples?
Op dinsdag 30 december 2003 01:23 schreef E_Motion het volgende:[..]
Ik weet niet, het gebruikt wel veel 'zwarte' samples
quote:Nee joh... en meneer Liebing dan?
Op dinsdag 30 december 2003 01:21 schreef teknomist het volgende:[..]
Schranz zou ik toch meer in de Zweedse of Napolitaanse richting plaatsen
* Manji is moe en laat het hier voorlopig bij
quote:Moet je maar eens de playlists checken van Chris Liebing
Op dinsdag 30 december 2003 01:25 schreef Manji het volgende:[..]
Nee joh... en meneer Liebing dan?
* teknomist is moe en laat het hier voorlopig bij
Btw, voor dit soort discussies is een centrale topic
quote:Als je de muziek alleen kent, zou je dat idd ook denken
Op dinsdag 30 december 2003 01:27 schreef El_Bassie het volgende:
Ik dacht altijd dat UB40 zwart was
quote:Heerlijke muziek overigens!
Op dinsdag 30 december 2003 01:35 schreef E_Motion het volgende:[..]
Als je de muziek alleen kent, zou je dat idd ook denken
quote:Van die 3 die je opnoemt komen alleen DAF en Kraftwerk uit Duitsland, Cabaret Voltaire komen uit Sheffield, Engeland...
Op dinsdag 30 december 2003 00:01 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
ligt zelfs de oorsprong, in Duitsland: DAF maar ook Cabaret Voltaire, Kraftwerk.
De oorsprong van de House ligt zowel in de zwarte funk/disco muziek uit de jaren '70/'80, de Duitse electronische muziek uit de jaren'70/'80 (Kraftwerk, DAF) alsmede de Britse electronische New Wave uit begin jaren '80 (Cabaret Voltaire, Fad Gadget, Human League, New Order etc.), Belgische electro-wave uit de jaren '80 (Front 242, Neon Judgement etc.) en ook Giorgio Moroder...
Wat me opvalt: in metal/hardrock heb ik nog nooit een 'zwarte' gezien. Waarom is dat? Een (kleine?) uitzondering waar ik zo snel aan kan denken is Incubus, maar dat is meer een fusie van meerdere stijlen, dacht ik (ken de muziek niet zo goed).
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:56 schreef teknomist het volgende:
Ik ben zelf een breed liefhebber van zwarte muziek.
Het 'imago' van de muziek is misschien wat er bedoeld wordt in dit topic... Ik hou van allerlei genres, jazz en klassiek, funk en rock. Uiteindelijk willen we allemaal geraakt worden door muziek, welk genre het ook is.
Mij maakt het overigens weinig uit, maar de meeste muziek die ik luister valt eerder onder de noemer witte muziek dan zwarte.
quote:Techno en house zijn meer blanke muziekstijlen hoor.
Op maandag 29 december 2003 23:56 schreef teknomist het volgende:
Dit heb ik uit ervaring moet constateren. Er is binnen de popmuziek een belangrijke tweedeling te waarnemen tussen zwarte muziek en blanke muziek. Voorbeelden van zwarte muziek zijn funk, soul, reggea, jazz, techno, house, R&B etc. Voorbeeld van blanke muziek zijn rock, pop, metal, country etc.Je ziet m.i. vaak dat beide stromingen wel eens negatief tegenover elkaar staan. Maar gelukkig zijn er het laatste decennia meer toenaderingen geweest in de vorm van trance, breakbeat etc. Maar er blijft een grove scheiding bestaan.
Ervaren jullie die scheiding ook als zodanig? Ik ben zelf een breed liefhebber van zwarte muziek.
Verder beetje onzinnige stelling
quote:Als je de stelling onzinnig vindt heeft het uberhaupt geen zin voor je om te reageren.
Op zaterdag 3 januari 2004 12:26 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Techno en house zijn meer blanke muziekstijlen hoor.
Verder beetje onzinnige stelling
quote:Dat brazilië schijnt een waar metalparadijs te zijn. Althans, volgens de Brazilianen die hier laatst op bezoek waren.
Op donderdag 1 januari 2004 21:45 schreef Summoner het volgende: Sepultura
Maar ze beinvloeden elkaar wel degelijk, en er zijn typisch blanke, typosch zwarte "stromingen" maar om van clash te spreken, nee.
Is het zwart,omdat het zijn oorsprong vind in de zwarte cultuur ,het (enkele) zwarte bandleden bezit,er een swing,soulstem in zit?
Men denkt dan aan resp. funk, The Temptations, Duke Ellington, of Stevie Wonder.
Maar je zou ook kunnen denken aan resp. house, the Jimi Hendrix Experience (beginperiode), Benny Goodman, Jamiroquai? Is dit dan weer wit of toch zwart?
Als je popgeschiedenisboeken (goed !) leest dan vinden zeer veel popstijlen hun oorsprong in de zwarte muziekcultuur. Vaak onstaan vanuit een bepaalde drang tot rassenemancipatie,vergeldingsdrag en vernieuwing.
Zwarte Amerikanen werden hun cultuur ontnomen als slaaf. Een gemeenschappelijke cultuur leidt tot saamhorigheid en een saamhorige groep zwarte slaven werd door blanke dlavenhouders als een bedreiging gezien.Na de afschaffing van de slavernij hadden de ex-slaven als "Nieuwe Amerikaan" weinig om op terug te vallen.Om dat enorme gat op te vullen zijn veel zwarte potentiele kunstenaars hun eigen cultuur gaan scheppen. De inspiratie en muzikale grondstoffen haalden zijn uit hun land van oorsprong (ritmes, zangmelodieen-koren, stembuigingen) hetgene wat zij onwikkelden in Amerika (blueshollers,negro-spirituals) en wat zij overnamen van hun ex-meesters: Europese religieuze of volksliederen en de Westerse muziektheorie.
Natuurlijk werd er ook gemusiceerd en gecomponeerd om puur geld te verdienen, iets moois te creeren, mensen te vermaken,etc... maar vaak in het achtehoofd: "dit is onze cultuur die we aan het scheppen zijn".
Als men eenmaal een muziekstijl ontwikkeld had, dan kon men niet wachten om een aan nieuwe muziekstijl te beginnen, de vernieuwingsdrang deed zich dan vaak gelden,men wilde doorgaan met het opbouwen.
Ook wilden sommige zwarten ook niet meer geconfronteerd worden met sommige muziekstijlen die zij ontwikkeld hadden,omdat het door blanken als stereotype 'negermuziek' werd bestempeld (zoals blues,jazz,soul) en wilden door nieuwe muzikale stijlen te ontwikkelen hun gestigmatiseerde muzikale juk van zich afschudden.
De eerder genoemde inspiratie-muziekbronnen (Afrikaanse ritmes, blueshollers,et..) vonden dus hun weg in die nieuwe muziek en in onder andere gospels, blues, jazz en soul zijn die gecombineerde kenmerken met de nadruk op de zwarte invloed nog zeer duidelijk te horen.
In de wat latere muziekstijlen zoals funk, jaren '90 R&B, Hiphop, Drum&Bass zijn ze de minder duidelijk aanwezig, maar zijn dan vaak gecombineerd met nieuwe vaak zwarte muziekondekkingen (slappen, funkslag-akkoorden, subbassen etc..) in combinatie met Westerse muziekontdekkingen:synthesizers, (modern) klassieke muziek, digitale instrumenten etc.
Blanke muzikanten hebben meestal die nieuw onstaan popmuziekstijlen niet ontwikkeld,maar hebben wel een belangrijke bijdrage geleverd door goede songs in het het zwarte genre te schrijven of verder te ontwikkelen wat zwarte Amerikanen achterlieten door de stijl te verfijnen. Zo onstond de wat men nu noemt witte popmuziek (Rock, boy-girlbands,gabber,etc..).Sommige van die eerste vormen van witte popmuziek zijn weer zo doorontwikkeld dat men de zwarte roots er weinig terug in herkend,maar toch als men let op ritmiek, musiceertechnieken dan weet men weer van welke boom de appel gevallen is.
De gevolgen voor zwarte muziekstijlen waren vaak ongunstig voor de zwarte Amerikanen.Zij konden vaak niet met de eer strijken de uitvinders,ontdekkers te zijn van hun stijlen,omdat: 1 zij sommige muziekstijlen in grote getalen verlieten en weinig belangrijke performers nalieten (Blues, Jazz, Rhythm & Blues) 2 witte media witte performers ophemelden en een betere toegang boden tot massamedia (Elvis Presley, Frank Sinatra, Eminem) 3 sommige blanken uit een superioriteitsdrang die goede nieuwe muziek toeeigenden aan het eigen blanke volk en verdrongen waar het eigenlijk echt vandaan kwam (Rhythm and Blues > Rock & roll, Jazz> Cool Jazz, Miles Davis-platen uitgezonderd, SKA> Britska,etc)
Het blanke luisterpubliek meende dan ook vaak onterecht dat sommige muziekstijlen door henzelf waren ontwikkeld en riepen sommige blanke performers uit tot de koning van een bepaalde van oorsprong zwarte jazz-,popstijl( Benny Goodman, waarom niet Duke Ellington? Elvis Presley, waarom niet Little Richard? Eminem, waarom niet Tupac). Ik vind trouwens Tupac absoluut geen toprapper,maar veel Hiphoppers laten zich euforisch over hem uit.
Popmuziek kan dus zo vergeleken worden met een boom met zijn wortels in Afrikaanse,Afro-Amerikaanse bodem, met een zwart-witte stam en takken en gekleurde bladeren (popmuziek is nu immers een mengelmoes van muziekstijlen van over de hele wereld afkomstig) .
Robert Johnson en de wereld klonk nooit meer zoals ie was...
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 04-01-2004 02:22]
quote:Of een nog iets ouder voorbeeld : Paul Whiteman ( de naam alleen al ) werd al begin jaren 20 uitgeroepen tot de ' King of Jazz ' , volgens mij geheel onterecht. Ik denk dat je destijds als blanke ook niet werd geacht naar 'zwarte' muziek te luisteren, maar een blanke muzikant als Whiteman was inderdaad wel acceptabel.
Op zaterdag 3 januari 2004 14:12 schreef SKMbeat het volgende:Het blanke luisterpubliek meende dan ook vaak onterecht dat sommige muziekstijlen door henzelf waren onwikkeld en riepen sommige blanke performers uit tot de koning van een bepaalde van oorsprong zwarte jazz-,popstijl( Benny Goodman, waarom niet Duke Ellington? Elvis Presley, waarom niet Little Richard? Eminem, waarom niet Tupac).
quote:Volgens mij heb ik iets over Paul Whiteman gezien in een van eerste delen van Ken Burns over jazz.Mooie serie trouwens waar ook the clash,maar ook de samenwerking tussen zwart en wit in behandeld werd.
Op Sunday 4 January 2004 02:01 schreef fripper het volgende:[..]
Of een nog iets ouder voorbeeld : Paul Whiteman ( de naam alleen al ) werd al begin jaren 20 uitgeroepen tot de ' King of Jazz ' , volgens mij geheel onterecht. Ik denk dat je destijds als blanke ook niet werd geacht naar 'zwarte' muziek te luisteren, maar een blanke muzikant als Whiteman was inderdaad wel acceptabel.
Maakt mij ook niet uit wie de muziek maakt, het gaat om de muziek zelf. Je hebt natuurlijk verschillende stijlen, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
quote:Of zoals Duke Ellington zei: "You got two kinds of music: Good Music and Bad Music"
Op maandag 5 januari 2004 20:52 schreef ChiPMaN het volgende:
Voor mij heeft muziek GEEN kleur!Maakt mij ook niet uit wie de muziek maakt, het gaat om de muziek zelf. Je hebt natuurlijk verschillende stijlen, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |