abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15811552
Dit heb ik uit ervaring moet constateren. Er is binnen de popmuziek een belangrijke tweedeling te waarnemen tussen zwarte muziek en blanke muziek. Voorbeelden van zwarte muziek zijn funk, soul, reggea, jazz, techno, house, R&B etc. Voorbeeld van blanke muziek zijn rock, pop, metal, country etc.

Je ziet m.i. vaak dat beide stromingen wel eens negatief tegenover elkaar staan. Maar gelukkig zijn er het laatste decennia meer toenaderingen geweest in de vorm van trance, breakbeat etc. Maar er blijft een grove scheiding bestaan.

Ervaren jullie die scheiding ook als zodanig? Ik ben zelf een breed liefhebber van zwarte muziek.

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15811590
Kan niet zeggen dat ik die scheiding als zodanig beleef eigenlijk. Ik heb juist het gevoel dat die twee 'werelden' steeds meer samenkomen.
  maandag 29 december 2003 @ 23:58:52 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_15811594
Ik vind de Clash heel ergens anders zitten, tussen punk en new wave

[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 29-12-2003 23:59]

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 december 2003 @ 23:59:04 #4
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_15811600
Kijk maar eens op het forum in de diverse topics, daar zie je de scheiding al duidelijk. Als ik moet kiezen ga ik ook voor de 'zwarte muziek' gezien daar voor mijn gevoel veel meer diversiteit in zit.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_15811603
Onzin. Beide "kampen" beinvloeden elaar in hevige mate. Blanken die een soulstem erin gooien (Anastacia), zwarten die gaan rocken (kravitz) en house word ook door zat blanken mensen gemaakt.
  dinsdag 30 december 2003 @ 00:01:07 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_15811646
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:59 schreef calvobbes het volgende: en house word ook door zat blanken mensen gemaakt.
ligt zelfs de oorsprong, in Duitsland: DAF maar ook Cabaret Voltaire, Kraftwerk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_15811697
Wat calvobbes zegt dus, er zijn zat blanke rockbands met funk soul en weet ik niet wat voor andere brother erdoorheen

Zo zijn er ook zat rockende zwarten, etc.etc.

That never existed
pi_15811701
House is misschien idd geevolueerd als een soort "crossover" tussen blank en zwart - maar is van oorsprong duidelijk zwart.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15811718
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:59 schreef calvobbes het volgende:
Onzin. Beide "kampen" beinvloeden elaar in hevige mate. Blanken die een soulstem erin gooien (Anastacia), zwarten die gaan rocken (kravitz) en house word ook door zat blanken mensen gemaakt.
Eminem is de best scorende hip-hop artiest die er ooit geweest is. De grenzen tussen zwarte en blanke muziek zijn idd aan het vervagen.

Hendrix was Kravitz trouwens al ver voor

pi_15811751
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:04 schreef Beathoven het volgende:

Eminem is de best scorende hip-hop artiest die er ooit geweest is. De grenzen tussen zwarte en blanke muziek zijn idd aan het vervagen.

Hendrix was Kravitz trouwens al ver voor


Twee briljante voorbeelden

pi_15811764
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ligt zelfs de oorsprong, in Duitsland: DAF maar ook Cabaret Voltaire, Kraftwerk.


Denk niet dat je daar al van 'house' kon spreken. Zeker, het is waar de house vandaan komt, maar house begon toch echt als zwarte muziek ten tijde van The Warehouse.
pi_15811785
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:06 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Denk niet dat je daar al van 'house' kon spreken. Zeker, het is waar de house vandaan komt, maar house begon toch echt als zwarte muziek ten tijde van The Warehouse.


Als een soort voortzetting van de disco, wat overigens ook zwarte muziek is of was.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15811804
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:07 schreef teknomist het volgende:

[..]

Als een soort voortzetting van de disco, wat overigens ook zwarte muziek is of was.


Waar kwam de disco eigenlijk vandaan
  dinsdag 30 december 2003 @ 00:08:29 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_15811813
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:06 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Denk niet dat je daar al van 'house' kon spreken. Zeker, het is waar de house vandaan komt, maar house begon toch echt als zwarte muziek ten tijde van The Warehouse.


Spreek je jezelf niet een beetje tegen?
Verdere voorbeelden, New Order Dingen als the Beach, en Blue Monday
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_15811822
Zelf ervaar ik het niet echt zo, ik hou van jazz, funk en hiphop, maar ook van veel rock (van oorsprong eigenlijk ook 'zwarte' muziek trouwens, in ieder geval hebben bands als de Rolling Stones en Led Zeppelin erg goed naar de blues geluisterd), en het zal me worst wezen of muziek door blanke mensen, zwarte mensen of groene marsmannetjes wordt gemaakt.

Ik merk in mijn omgeving wel vaak antipathie tegen sommige muziekstijlen die je hier 'zwart' noemt, misschien ook omdat ik veel met (amateur) rockmuzikanten omga, en daar is het toch al snel "alleen gitaarmuziek is goed". Persoonlijk vind ik dat kortzichtig, maar goed..

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 30 december 2003 @ 00:08:51 #16
55900 GM
vind ik dan toch
pi_15811824
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:06 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Denk niet dat je daar al van 'house' kon spreken. Zeker, het is waar de house vandaan komt, maar house begon toch echt als zwarte muziek ten tijde van The Warehouse.


Is ook geen house, is meer Techno/Industrial..

Anyway, zolang het maar niet de hedendaagse R&B is... dat vind ik echt een vreselijke uiting van wansmaak, maar goed, over smaak valt te twisten, ik vind dat in elk geval VRE-SE-LIJK!!!!

"IK HEB GEMERKT DAT JE HET LEVEN HET BEST KUNT NEMEN ZOALS HET OP JE AF KOMT
Dat lijkt me hoogst onverantwoordelijk.....
MIJ IS HET ALTIJD GOED BEVALLEN"
pi_15811836
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Spreek je jezelf niet een beetje tegen?
Verdere voorbeelden, New Order Dingen als the Beach, en Blue Monday


Nee, wat jij net noemt zijn 'voorvaderen' van de house, maar ik zou het nog niet als zodanig bestempelen, de term 'house' is pas later uitgevonden.
pi_15811884
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:08 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Waar kwam de disco eigenlijk vandaan


Funk met een vierkwartsmaat maar hoe het precies is ontstaan?

http://www.discomusic.com/

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 30 december 2003 @ 00:12:39 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_15811941
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:09 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Nee, wat jij net noemt zijn 'voorvaderen' van de house, maar ik zou het nog niet als zodanig bestempelen, de term 'house' is pas later uitgevonden.


Precies dat zei ik ook, het komt voor uit, de oorsprong ligt in.
Ergo,
Zoals men kan zeggen dat veel muziek zijn oorsprong heeft in de "zwarte" muziek, zo heeft de house zijn oorsprong in heel "blanke" muziek, in Duitsland.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_15811956
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:08 schreef GM het volgende:

[..]

Is ook geen house, is meer Techno/Industrial..

Anyway, zolang het maar niet de hedendaagse R&B is... dat vind ik echt een vreselijke uiting van wansmaak, maar goed, over smaak valt te twisten, ik vind dat in elk geval VRE-SE-LIJK!!!!


Als ik eerlijk ben vind ik R&B wel een van de meeste progressieve muziek van het moment. Denk maar aan heel die riddim-hype... heerlijk Of aan de soundtechnieken bijvoorbeeld. Het kan me i.i.g. momenteel meer boeien dan drum 'n bass dat een beetje is blijven hangen in zijn 'progressiviteit'.

Maar luister je ook goeie R&B.... D'Angelo etc.

[Dit bericht is gewijzigd door teknomist op 30-12-2003 00:14]

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15811989
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:08 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Waar kwam de disco eigenlijk vandaan


quote:
Deep Funk Begot Proto Disco (1970-1975)

Before the word disco existed, the phrase discotheque records was used to denote music played in New York private rent or after hours parties like the Loft and Better Days. The records played there were a mixture of funk, soul and European imports [LP-cuts or 45s]. We will call this genre of music "proto disco". These "proto disco" records are the same kind of records that were played by Kool Herc on the early hip hop scene. -- [... ]

Disco 2.0 (1976-1982)

The times change, the drugs change, new clubs like the Paradise Garage open their doors, the disco twelve inch was invented. For the first time in musical history, music was made with "discotheques" in mind. The disco years ended with its gay audience decimated by a deadly disease called AIDS. My preferred disco labels of this era are Salsoul, Prelude and West end. A perfect CD-introduction to the music of this era is the superb three-volume compilation Give Your Body Up: Club Classics & House Foundations, vol. 1, vol. 2 and vol. 3

Euro Disco

But it wasn't just American music laying the groundwork for house. European music, spanning English electronic pop like Gary Numan and Soft Cell, sparse German proto-techno by Kraftwerk, the more disco based sounds of Giorgio Moroder and Klein & MBO and Belgium's Telex were immensely popular in urban areas like New York and Chicago.


inmiddels zitten we zeker bij disco 4.0?
pi_15812085
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Precies dat zei ik ook, het komt voor uit, de oorsprong ligt in.
Ergo,
Zoals men kan zeggen dat veel muziek zijn oorsprong heeft in de "zwarte" muziek, zo heeft de house zijn oorsprong in heel "blanke" muziek, in Duitsland.


Jah oke, dan heb je gelijk Had niet helemaal in de gaten wat jij nou precies bedoelde dus

Maar we kunnen dus niet echt spreken van blanke of zwarte muziek, er is zoveel contact tussen die twee...

pi_15812145
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals men kan zeggen dat veel muziek zijn oorsprong heeft in de "zwarte" muziek, zo heeft de house zijn oorsprong in heel "blanke" muziek, in Duitsland.


Wat een bullshit. House komt voort uit de disco. Het werd in het begint ook wel mechanische disco genoemd. Kraftwerk en New Order hebben eerder invloed gehad op de techno - wat een fusie wat tussen de p-funk en de Duitse synthesizersound is.

House is zowat zwart als wat en de Europeaanse invloed verbleekt bij die van de disco-invloeden.

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 30 december 2003 @ 00:28:28 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_15812363
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:20 schreef teknomist het volgende:

[..]

Wat een bullshit. House komt voort uit de disco. Het werd in het begint ook wel mechanische disco genoemd. Kraftwerk en New Order hebben eerder invloed gehad op de techno - wat een fusie wat tussen de p-funk en de Duitse synthesizersound is.

House is zowat zwart als wat en de Europeaanse invloed verbleekt bij die van de disco-invloeden.


Suuuuuuure, als jij dat zegt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_15812399
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Suuuuuuure, als jij dat zegt


Nee, dit is een discussietopic
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15812454
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:29 schreef teknomist het volgende:

[..]

Nee, dit is een discussietopic


En "wat een bullshit" is de discussienorm .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_15812483
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:31 schreef Litpho het volgende:

[..]

En "wat een bullshit" is de discussienorm .


It's all in the game
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 30 december 2003 @ 00:36:56 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_15812610
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:29 schreef teknomist het volgende:

[..]

Nee, dit is een discussietopic


dan zou ik niet zo hoog van de toren blazen, toen jij nog in je luiers liep, zat ik in Clubs in Duitsland..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_15812668
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

dan zou ik niet zo hoog van de toren blazen, toen jij nog in je luiers liep, zat ik in Clubs in Duitsland..


Van het bestuderen van de geschiedenis leer je meer dan in Duitse clubs rondlopen
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 30 december 2003 @ 00:44:38 #30
42123 Manji
Cursed with Immortality
pi_15812833
Techno zie ik toch echt niet als zwarte muziek. De geboorteplaats ligt in Detroit, maar de muziek is geadopteerd en grootgebracht in Europa. Voor mij is techno kleurloos.
The Horizons Of The Spring
Glare Of Autumn
...And Winter Becomes
  dinsdag 30 december 2003 @ 00:53:44 #31
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15813072
Oke mensen, even wat minder op de man spelen aub.
  dinsdag 30 december 2003 @ 00:53:58 #32
42123 Manji
Cursed with Immortality
pi_15813086
Trouwens rock is ook geen witte muziek. Rock is net als techno een fusie tussen witte en zwarte muziek, namelijk blues en country. Er waren minstens net zoveel zwarten als witten betrokken bij de eerste rock plaatjes.
The Horizons Of The Spring
Glare Of Autumn
...And Winter Becomes
pi_15813107
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:53 schreef Manji het volgende:
Trouwens rock is ook geen witte muziek. Rock is net als techno een fusie tussen witte en zwarte muziek, namelijk blues en country. Er waren minstens net zoveel zwarten als witten betrokken bij de eerste rock plaatjes.
Bedoel je in de Rhythm & Bluess-fase?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 30 december 2003 @ 00:59:24 #34
42123 Manji
Cursed with Immortality
pi_15813235
R&B, gospel, etc hebben allemaal invloed gehad bij het ontstaan van rock.
The Horizons Of The Spring
Glare Of Autumn
...And Winter Becomes
pi_15813264
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:59 schreef Manji het volgende:
R&B, gospel, etc hebben allemaal invloed gehad bij het ontstaan van rock.
Waren er indertijd, toen de rock net opkwam, niet ook protesten van de conservatieve Amerikanen tegen deze 'zwarte' muziek?
  dinsdag 30 december 2003 @ 01:03:59 #36
42123 Manji
Cursed with Immortality
pi_15813345
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:00 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Waren er indertijd, toen de rock net opkwam, niet ook protesten van de conservatieve Amerikanen tegen deze 'zwarte' muziek?


Dat zou heel goed kunnen iig.
The Horizons Of The Spring
Glare Of Autumn
...And Winter Becomes
pi_15813416
Rock is wel geëvolueerd naar puur blanke muziek.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor trance of rave. Techno (met uitzondering van de meer minimalistische en Zweedse variant) is toch 'zwart' gebleven.

Het blijft een gevoel natuurlijk, maar toch

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15813545
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:06 schreef teknomist het volgende:
Rock is wel geëvolueerd naar puur blanke muziek.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor trance of rave. Techno (met uitzondering van de meer minimalistische en Zweedse variant) is toch 'zwart' gebleven.

Het blijft een gevoel natuurlijk, maar toch


Hardcore is toch ook 'zwarte' muziek of niet? Ik ben er van overtuigd, maar omdat niemand het met mee eens is begin ik te twijfelen
pi_15813568
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:10 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Hardcore is toch ook 'zwarte' muziek of niet? Ik ben er van overtuigd, maar omdat niemand het met mee eens is begin ik te twijfelen


Hardcore house? (Gabber?)
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 30 december 2003 @ 01:12:24 #40
42123 Manji
Cursed with Immortality
pi_15813601
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:06 schreef teknomist het volgende:
Rock is wel geëvolueerd naar puur blanke muziek.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor trance of rave. Techno (met uitzondering van de meer minimalistische en Zweedse variant) is toch 'zwart' gebleven.

Het blijft een gevoel natuurlijk, maar toch


En de Engelse variant, de duitse variant, en wat dacht je van de plaatjes die nu 'oldschool' genoemd worden. In die tijd was dat gewoon techno. Als je kijkt naar een technofeest bijvoorbeeld, staan er voor mijn gevoel toch echt meer witten achter de draaitafels.

En die komen niet allemaal uit Zweden

The Horizons Of The Spring
Glare Of Autumn
...And Winter Becomes
pi_15813603
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:11 schreef teknomist het volgende:

[..]

Hardcore house? (Gabber?)


Jah, die hardcore
pi_15813630
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:12 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Jah, die hardcore


Dark Raver is zwart Voor de rest toch niet echt zwarte muziek te noemen. Of wel?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15813638
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:12 schreef Manji het volgende:

[..]

En de Engelse variant, de duitse variant, en wat dacht je van de plaatjes die nu 'oldschool' genoemd worden. In die tijd was dat gewoon techno. Als je kijkt naar een technofeest bijvoorbeeld, staan er voor mijn gevoel toch echt meer witten achter de draaitafels.

En die komen niet allemaal uit Zweden


Maar als je kijkt naar de 'groten' zoals Jeff Mills en Derrick May, dn zijn die toch allemaal bijna wel zwart
  dinsdag 30 december 2003 @ 01:15:42 #44
42123 Manji
Cursed with Immortality
pi_15813697
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:10 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Hardcore is toch ook 'zwarte' muziek of niet? Ik ben er van overtuigd, maar omdat niemand het met mee eens is begin ik te twijfelen


Gabber werd wel beinvloed door een aantal 'zwarte' plaatjes (Mentasm van Beltram) maar het was Paul Elstak die de eerste echte gabberplaatjes uitbracht.
The Horizons Of The Spring
Glare Of Autumn
...And Winter Becomes
pi_15813719
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:12 schreef Manji het volgende:

[..]

En de Engelse variant, de duitse variant, en wat dacht je van de plaatjes die nu 'oldschool' genoemd worden. In die tijd was dat gewoon techno. Als je kijkt naar een technofeest bijvoorbeeld, staan er voor mijn gevoel toch echt meer witten achter de draaitafels.

En die komen niet allemaal uit Zweden


Bij Duitse techno heb ik toch vaak nog meer een "detroit feeling"". Jeff Mills produceert ook voor Tresor bijvoorbeeld maar ook als je luistert naar Kanzleramt bijv.

[Dit bericht is gewijzigd door teknomist op 30-12-2003 01:17]

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15813763
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:13 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Maar als je kijkt naar de 'groten' zoals Jeff Mills en Derrick May, dn zijn die toch allemaal bijna wel zwart


Juan Atkins, Kevin Saunderson, Carl Craig, Blake Baxter, Jeff Mills, Rolando, Rush, Carl Cox... hoe zo geen zwarte muziek
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 30 december 2003 @ 01:19:05 #47
42123 Manji
Cursed with Immortality
pi_15813796
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:13 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Maar als je kijkt naar de 'groten' zoals Jeff Mills en Derrick May, dn zijn die toch allemaal bijna wel zwart


Zijn toch een beetje de godfathers die twee, en ze krijgen terecht zoveel respect.
The Horizons Of The Spring
Glare Of Autumn
...And Winter Becomes
  dinsdag 30 december 2003 @ 01:21:03 #48
42123 Manji
Cursed with Immortality
pi_15813864
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:16 schreef teknomist het volgende:

[..]

Bij Duitse techno heb ik toch vaak nog meer een "detroit feeling"". Jeff Mills produceert ook voor Tresor bijvoorbeeld maar ook als je luistert naar Kanzleramt bijv.


Haben sie nimmer Schranz gehort?

ken geen Duits dus bij voorbaat excuses

The Horizons Of The Spring
Glare Of Autumn
...And Winter Becomes
pi_15813884
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:21 schreef Manji het volgende:

[..]

Haben sie nimmer Schranz gehort?

ken geen Duits dus bij voorbaat excuses


Schranz zou ik toch meer in de Zweedse of Napolitaanse richting plaatsen
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15813936
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:13 schreef teknomist het volgende:

[..]

Dark Raver is zwart Voor de rest toch niet echt zwarte muziek te noemen. Of wel?


Ik weet niet, het gebruikt wel veel 'zwarte' samples
pi_15813974
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:23 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Ik weet niet, het gebruikt wel veel 'zwarte' samples


Je bedoelt de gangstersamples?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 30 december 2003 @ 01:25:49 #52
42123 Manji
Cursed with Immortality
pi_15814002
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:21 schreef teknomist het volgende:

[..]

Schranz zou ik toch meer in de Zweedse of Napolitaanse richting plaatsen


Nee joh... en meneer Liebing dan?

* Manji is moe en laat het hier voorlopig bij

The Horizons Of The Spring
Glare Of Autumn
...And Winter Becomes
pi_15814031
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:25 schreef Manji het volgende:

[..]

Nee joh... en meneer Liebing dan?

* teknomist is moe en laat het hier voorlopig bij


Moet je maar eens de playlists checken van Chris Liebing

Btw, voor dit soort discussies is een centrale topic

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15814043
Ik dacht altijd dat UB40 zwart was
pi_15814266
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:27 schreef El_Bassie het volgende:
Ik dacht altijd dat UB40 zwart was
Als je de muziek alleen kent, zou je dat idd ook denken
pi_15814485
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:35 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Als je de muziek alleen kent, zou je dat idd ook denken


Heerlijke muziek overigens!
pi_15820125
Rock komt rechtstreeks uit de Blues, nuf said...
That which you give thought to, is that which you invite into your reality. Give though only to what you are wanting to see and forget what you do not wish to see.
  donderdag 1 januari 2004 @ 01:10:01 #58
53149 MasterPeace
Venus in Steenbok
pi_15869435
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ligt zelfs de oorsprong, in Duitsland: DAF maar ook Cabaret Voltaire, Kraftwerk.


Van die 3 die je opnoemt komen alleen DAF en Kraftwerk uit Duitsland, Cabaret Voltaire komen uit Sheffield, Engeland...

De oorsprong van de House ligt zowel in de zwarte funk/disco muziek uit de jaren '70/'80, de Duitse electronische muziek uit de jaren'70/'80 (Kraftwerk, DAF) alsmede de Britse electronische New Wave uit begin jaren '80 (Cabaret Voltaire, Fad Gadget, Human League, New Order etc.), Belgische electro-wave uit de jaren '80 (Front 242, Neon Judgement etc.) en ook Giorgio Moroder...

"Veel naoorlogse Nederlandse architecten moeten ervan overtuigd zijn
dat iemands levensgeluk evenredig toeneemt met de omvang van zijn ramen."
Benno Barnard
  donderdag 1 januari 2004 @ 01:14:50 #59
65945 Cascade
Green changed to White
pi_15869484
Interessant topic.

Wat me opvalt: in metal/hardrock heb ik nog nooit een 'zwarte' gezien. Waarom is dat? Een (kleine?) uitzondering waar ik zo snel aan kan denken is Incubus, maar dat is meer een fusie van meerdere stijlen, dacht ik (ken de muziek niet zo goed).

In Absentia Lucis Tenebrae Vincunt
  donderdag 1 januari 2004 @ 01:20:28 #60
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15869572
Thin Lizzy ??
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  donderdag 1 januari 2004 @ 01:25:08 #61
65945 Cascade
Green changed to White
pi_15869634
Thin Lizzy, inderdaad. En: Jimmy Hendrix...
In Absentia Lucis Tenebrae Vincunt
pi_15870813
En uiteraard mag Living Colour niet vergeten worden .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:45:44 #63
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15886170
Ik kan wel een aantal metalbands noemen met een of meer zwarte bandleden: Entombed, Mystifier, Sevendust, Sepultura... maar het zijn er idd niet al te veel. Jammer, eigenlijk.
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:47:57 #64
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_15886245
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:56 schreef teknomist het volgende:
Ik ben zelf een breed liefhebber van zwarte muziek.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  zaterdag 3 januari 2004 @ 10:27:30 #65
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_15922270
Is niet bijna alles in het jazz- en popmuziekgenre via de oude blues ontstaan?

Het 'imago' van de muziek is misschien wat er bedoeld wordt in dit topic... Ik hou van allerlei genres, jazz en klassiek, funk en rock. Uiteindelijk willen we allemaal geraakt worden door muziek, welk genre het ook is.

'T best bewaarde geheim van Nederland
  zaterdag 3 januari 2004 @ 12:26:00 #66
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_15924185
Prachtige discussies, als je zo doorredeneerd als enkele mensen hier is alles zwarte muziek (maakt de discussie wel ineens een stuk makkelijker en overzichtelijker). De eerste mensen waren Afrikanen, daar heeft vast weel iemand eens per ongeluk ritmisch in de grotwand staan hakken.. tadaaaa

Mij maakt het overigens weinig uit, maar de meeste muziek die ik luister valt eerder onder de noemer witte muziek dan zwarte.

"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
  zaterdag 3 januari 2004 @ 12:26:49 #67
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_15924203
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:56 schreef teknomist het volgende:
Dit heb ik uit ervaring moet constateren. Er is binnen de popmuziek een belangrijke tweedeling te waarnemen tussen zwarte muziek en blanke muziek. Voorbeelden van zwarte muziek zijn funk, soul, reggea, jazz, techno, house, R&B etc. Voorbeeld van blanke muziek zijn rock, pop, metal, country etc.

Je ziet m.i. vaak dat beide stromingen wel eens negatief tegenover elkaar staan. Maar gelukkig zijn er het laatste decennia meer toenaderingen geweest in de vorm van trance, breakbeat etc. Maar er blijft een grove scheiding bestaan.

Ervaren jullie die scheiding ook als zodanig? Ik ben zelf een breed liefhebber van zwarte muziek.


Techno en house zijn meer blanke muziekstijlen hoor.

Verder beetje onzinnige stelling

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_15925245
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 12:26 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Techno en house zijn meer blanke muziekstijlen hoor.

Verder beetje onzinnige stelling


Als je de stelling onzinnig vindt heeft het uberhaupt geen zin voor je om te reageren.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15925295
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 21:45 schreef Summoner het volgende: Sepultura
Dat brazilië schijnt een waar metalparadijs te zijn. Althans, volgens de Brazilianen die hier laatst op bezoek waren.
  zaterdag 3 januari 2004 @ 13:33:44 #70
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_15925855
Europa had klassieke muziek. De beats en ritmes zijn echt van afrikaanse origine. Als je gitaar leert spelen zie je dat ze vaak teruggrijpen op bluesaccoorden, alleen ze spelen het sneller. De twwedeling lijkt te komen doordat de zwarte muziek de langzamere kant uit gaat en de 'blanke' muziek steeds sneller.

Maar ze beinvloeden elkaar wel degelijk, en er zijn typisch blanke, typosch zwarte "stromingen" maar om van clash te spreken, nee.

Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_15925886
Zwarte muziek
  zaterdag 3 januari 2004 @ 14:12:27 #72
76456 SKMbeat
Are You Experienced ?
pi_15927000
Wanneer is muziek zwart,wanneer wit?

Is het zwart,omdat het zijn oorsprong vind in de zwarte cultuur ,het (enkele) zwarte bandleden bezit,er een swing,soulstem in zit?
Men denkt dan aan resp. funk, The Temptations, Duke Ellington, of Stevie Wonder.
Maar je zou ook kunnen denken aan resp. house, the Jimi Hendrix Experience (beginperiode), Benny Goodman, Jamiroquai? Is dit dan weer wit of toch zwart?

Als je popgeschiedenisboeken (goed !) leest dan vinden zeer veel popstijlen hun oorsprong in de zwarte muziekcultuur. Vaak onstaan vanuit een bepaalde drang tot rassenemancipatie,vergeldingsdrag en vernieuwing.
Zwarte Amerikanen werden hun cultuur ontnomen als slaaf. Een gemeenschappelijke cultuur leidt tot saamhorigheid en een saamhorige groep zwarte slaven werd door blanke dlavenhouders als een bedreiging gezien.Na de afschaffing van de slavernij hadden de ex-slaven als "Nieuwe Amerikaan" weinig om op terug te vallen.Om dat enorme gat op te vullen zijn veel zwarte potentiele kunstenaars hun eigen cultuur gaan scheppen. De inspiratie en muzikale grondstoffen haalden zijn uit hun land van oorsprong (ritmes, zangmelodieen-koren, stembuigingen) hetgene wat zij onwikkelden in Amerika (blueshollers,negro-spirituals) en wat zij overnamen van hun ex-meesters: Europese religieuze of volksliederen en de Westerse muziektheorie.

Natuurlijk werd er ook gemusiceerd en gecomponeerd om puur geld te verdienen, iets moois te creeren, mensen te vermaken,etc... maar vaak in het achtehoofd: "dit is onze cultuur die we aan het scheppen zijn".
Als men eenmaal een muziekstijl ontwikkeld had, dan kon men niet wachten om een aan nieuwe muziekstijl te beginnen, de vernieuwingsdrang deed zich dan vaak gelden,men wilde doorgaan met het opbouwen.
Ook wilden sommige zwarten ook niet meer geconfronteerd worden met sommige muziekstijlen die zij ontwikkeld hadden,omdat het door blanken als stereotype 'negermuziek' werd bestempeld (zoals blues,jazz,soul) en wilden door nieuwe muzikale stijlen te ontwikkelen hun gestigmatiseerde muzikale juk van zich afschudden.

De eerder genoemde inspiratie-muziekbronnen (Afrikaanse ritmes, blueshollers,et..) vonden dus hun weg in die nieuwe muziek en in onder andere gospels, blues, jazz en soul zijn die gecombineerde kenmerken met de nadruk op de zwarte invloed nog zeer duidelijk te horen.
In de wat latere muziekstijlen zoals funk, jaren '90 R&B, Hiphop, Drum&Bass zijn ze de minder duidelijk aanwezig, maar zijn dan vaak gecombineerd met nieuwe vaak zwarte muziekondekkingen (slappen, funkslag-akkoorden, subbassen etc..) in combinatie met Westerse muziekontdekkingen:synthesizers, (modern) klassieke muziek, digitale instrumenten etc.

Blanke muzikanten hebben meestal die nieuw onstaan popmuziekstijlen niet ontwikkeld,maar hebben wel een belangrijke bijdrage geleverd door goede songs in het het zwarte genre te schrijven of verder te ontwikkelen wat zwarte Amerikanen achterlieten door de stijl te verfijnen. Zo onstond de wat men nu noemt witte popmuziek (Rock, boy-girlbands,gabber,etc..).Sommige van die eerste vormen van witte popmuziek zijn weer zo doorontwikkeld dat men de zwarte roots er weinig terug in herkend,maar toch als men let op ritmiek, musiceertechnieken dan weet men weer van welke boom de appel gevallen is.

De gevolgen voor zwarte muziekstijlen waren vaak ongunstig voor de zwarte Amerikanen.Zij konden vaak niet met de eer strijken de uitvinders,ontdekkers te zijn van hun stijlen,omdat: 1 zij sommige muziekstijlen in grote getalen verlieten en weinig belangrijke performers nalieten (Blues, Jazz, Rhythm & Blues) 2 witte media witte performers ophemelden en een betere toegang boden tot massamedia (Elvis Presley, Frank Sinatra, Eminem) 3 sommige blanken uit een superioriteitsdrang die goede nieuwe muziek toeeigenden aan het eigen blanke volk en verdrongen waar het eigenlijk echt vandaan kwam (Rhythm and Blues > Rock & roll, Jazz> Cool Jazz, Miles Davis-platen uitgezonderd, SKA> Britska,etc)

Het blanke luisterpubliek meende dan ook vaak onterecht dat sommige muziekstijlen door henzelf waren ontwikkeld en riepen sommige blanke performers uit tot de koning van een bepaalde van oorsprong zwarte jazz-,popstijl( Benny Goodman, waarom niet Duke Ellington? Elvis Presley, waarom niet Little Richard? Eminem, waarom niet Tupac). Ik vind trouwens Tupac absoluut geen toprapper,maar veel Hiphoppers laten zich euforisch over hem uit.

Popmuziek kan dus zo vergeleken worden met een boom met zijn wortels in Afrikaanse,Afro-Amerikaanse bodem, met een zwart-witte stam en takken en gekleurde bladeren (popmuziek is nu immers een mengelmoes van muziekstijlen van over de hele wereld afkomstig) .


Robert Johnson en de wereld klonk nooit meer zoals ie was...

[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 04-01-2004 02:22]

Let me be who I am ! Let me Kick Out The Jams ! Kick Out The Jams ! I done kick them out.
  zondag 4 januari 2004 @ 02:01:10 #73
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15946222
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 14:12 schreef SKMbeat het volgende:

Het blanke luisterpubliek meende dan ook vaak onterecht dat sommige muziekstijlen door henzelf waren onwikkeld en riepen sommige blanke performers uit tot de koning van een bepaalde van oorsprong zwarte jazz-,popstijl( Benny Goodman, waarom niet Duke Ellington? Elvis Presley, waarom niet Little Richard? Eminem, waarom niet Tupac).


Of een nog iets ouder voorbeeld : Paul Whiteman ( de naam alleen al ) werd al begin jaren 20 uitgeroepen tot de ' King of Jazz ' , volgens mij geheel onterecht. Ik denk dat je destijds als blanke ook niet werd geacht naar 'zwarte' muziek te luisteren, maar een blanke muzikant als Whiteman was inderdaad wel acceptabel.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 5 januari 2004 @ 20:12:56 #74
76456 SKMbeat
Are You Experienced ?
pi_15990163
quote:
Op Sunday 4 January 2004 02:01 schreef fripper het volgende:

[..]

Of een nog iets ouder voorbeeld : Paul Whiteman ( de naam alleen al ) werd al begin jaren 20 uitgeroepen tot de ' King of Jazz ' , volgens mij geheel onterecht. Ik denk dat je destijds als blanke ook niet werd geacht naar 'zwarte' muziek te luisteren, maar een blanke muzikant als Whiteman was inderdaad wel acceptabel.


Volgens mij heb ik iets over Paul Whiteman gezien in een van eerste delen van Ken Burns over jazz.Mooie serie trouwens waar ook the clash,maar ook de samenwerking tussen zwart en wit in behandeld werd.
Let me be who I am ! Let me Kick Out The Jams ! Kick Out The Jams ! I done kick them out.
pi_15991198
Voor mij heeft muziek GEEN kleur!

Maakt mij ook niet uit wie de muziek maakt, het gaat om de muziek zelf. Je hebt natuurlijk verschillende stijlen, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.

'Who needs Information, just give me confirmation'. RadioParadise | http://www.radioparadise.com/
  maandag 5 januari 2004 @ 21:04:53 #76
76456 SKMbeat
Are You Experienced ?
pi_15991624
quote:
Op maandag 5 januari 2004 20:52 schreef ChiPMaN het volgende:
Voor mij heeft muziek GEEN kleur!

Maakt mij ook niet uit wie de muziek maakt, het gaat om de muziek zelf. Je hebt natuurlijk verschillende stijlen, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.


Of zoals Duke Ellington zei: "You got two kinds of music: Good Music and Bad Music"
Let me be who I am ! Let me Kick Out The Jams ! Kick Out The Jams ! I done kick them out.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')