quote:Dat gaat weer fantastisch...
Verbod kerstboomverbranding leidt tot onrust
AMSTERDAM - Een verbod op het verbranden van kerstbomen heeft in het weekeinde tot grimmige situaties geleid in Amsterdam-Noord. Bewoners van de wijk Floradorp bekogelden surveillerende agenten met vuurwerk, eieren en stenen en stichtten brandjes. De Mobiele Eenheid heeft de wapenstok gebruikt om ze in de toom te houden. De politie hield negen mensen aan, deelde een woordvoerster zondag mee.
Stadsdeel Amsterdam-Noord heeft dit jaar de traditionele kerstboomverbrandingen met oud en nieuw verboden. Bij de vorige jaarwisseling keerden vijftig tot honderd jongeren op nieuwjaarsochtend zich tegen de politie en gooiden met stenen en flessen. De politie moest extra mankracht optrommelen om de vechtersbazen weer in het gareel te krijgen.Zaterdagochtend stuurde de politie uit voorzorg extra agenten naar Amsterdam-Noord om pogingen tot het verbranden van kerstbomen in de kiem te smoren. In de ochtend leidde dit tot onenigheid met bewoners, waarna de politie tot arrestaties overging. In de middag gingen buurtbewoners de agenten wederom te lijf met vuurwerk en eieren.
Zaterdagavond en in de nacht van zaterdag op zondag rommelde het opnieuw. Een groep van veertig tot vijftig mensen viel agenten lastig en probeerde autobanden in de fik te steken en brand te stichten bij een wijkopbouwcentrum in de buurt. Ze versperden de brandweer de weg, waarna de hulp van de ME werd ingeroepen. ''Het is een kat-en-muis-spel met de politie'', aldus de woordvoerster.
Zondagavond was het wederom hommeles, toen groepjes buurtbewoners het met vuurwerk hadden voorzien op een politieauto en op straat brandjes stichtten. De ME zette een waterkanon in om de brandjes te blussen. De politie heeft een man in de kraag gegrepen.
De politie van Amsterdam heeft de dagen voor de jaarwisseling in Amsterdam-Noord een 'vliegende brigade' van twintig agenten van de ME rondrijden die moet ingrijpen bij het afsteken van verboden vuurwerk en bij illegale kerstboomverbrandingen. Tot na oud en nieuw zal er extra politie in de wijk aanwezig zijn om de boel in de gaten te houden.
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1072680147537.html
Je kunt je afvragen of een dergelijk verbod wel zin heeft als het verbieden meer inzet van overheidsdiensten vergt dan het (gecontroleerd) door laten gaan. Maar ja, kennelijk is er dan ook de behoefte onder deze figuren om zich tegen de politie te keren, zie de gebeurtenissen van vorig jaar.
Steeds meer politie die steeds harder slaat. Steeds minder burgerlijke vrijheden.
quote:toen ze hier al weken geleden voor waarschuwden deed het arrogante amsterdamse bestuur helemaal niks. het lijkt wel of ze het uitlokken op die manier. ik dacht toen maak op een veilige plek een goede afrastering, zodat de mensen van hun enige verzetje (zo doen ze het wel een beetje overkomen) in het jaar kunnen genieten. dat scheelt een hoop troep en overlast.
Op maandag 29 december 2003 11:31 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Dat gaat weer fantastisch...
Je kunt je afvragen of een dergelijk verbod wel zin heeft als het verbieden meer inzet van overheidsdiensten vergt dan het (gecontroleerd) door laten gaan. Maar ja, kennelijk is er dan ook de behoefte onder deze figuren om zich tegen de politie te keren, zie de gebeurtenissen van vorig jaar.
En nu moet je natuurlijk niet de nederlandse staat de schuld geven dat je niks meer mag. Nee die 50 tot 100 galbakken hebben ervoor gezorgd dat het niet doorgaat, dus die moet je de schuld geven. Logisch toch ?
quote:de gemeente had kunnen weten dat dit de duurste en onvriendelijkste oplossing is.
Op maandag 29 december 2003 11:39 schreef Jarno het volgende:
Idd, als men voor een alternatief had gezorgd was er misschien niet zoveel aan de hand geweest. Aan de andere kant is dit gedrag (afdwingen) ook wel weer erg triest.
quote:Ja! Ik wil graag politie bekogelen en dingen vernielen en de hele wereld uitschelden!!! En dat mag niet niet? Waar gaat het heen met deze wereld!!!!
Op maandag 29 december 2003 11:35 schreef chopmax het volgende:
Naast voetbalvandalisme, en demonstaties mag de ME nu ook knuppelen tijdens de traditie van het vreugdevuur.Steeds meer politie die steeds harder slaat. Steeds minder burgerlijke vrijheden.
Misschien dat chopmax nog eens een keertje over zijn post nadenkt?
quote:En zo zou de ME nog veel vaker en harder moeten mogen ingrijpen wanneer 'de burger' zich niet weet te gedragen...
Naast voetbalvandalisme, en demonstaties mag de ME nu ook knuppelen tijdens de traditie van het vreugdevuur.Steeds meer politie die steeds harder slaat. Steeds minder burgerlijke vrijheden.
quote:
Op maandag 29 december 2003 11:42 schreef aa_koch het volgende:[..]
En zo zou de ME nog veel vaker en harder moeten mogen ingrijpen wanneer 'de burger' zich niet weet te gedragen...
quote:Ik heb in die buurt tussen 1993 en 1996 gewoond, en toen was het soms al bijna onbeheersbaar, ondanks afzettingen en politie-inzet. Volgens mij was het vorig jaar trouwens ook al verboden en ontstonden daarom de rellen. Maar dat weet ik niet zeker.
Op maandag 29 december 2003 11:38 schreef zoalshetis het volgende:[..]
toen ze hier al weken geleden voor waarschuwden deed het arrogante amsterdamse bestuur helemaal niks. het lijkt wel of ze het uitlokken op die manier. ik dacht toen maak op een veilige plek een goede afrastering, zodat de mensen van hun enige verzetje (zo doen ze het wel een beetje overkomen) in het jaar kunnen genieten. dat scheelt een hoop troep en overlast.
quote:Yep ons mooie tolerante landje dreigt ten onder te gaan aan repressie
quote:Kul. Mensen verwarren tolerantie met schofterig gedrag. "We" hebben wel bewezen niet met de verkregen vrijheden om te kunnen gaan.
Op maandag 29 december 2003 11:49 schreef du_ke het volgende:[..]
Yep ons mooie tolerante landje dreigt ten onder te gaan aan repressie
.
quote:ik weet de aanleiding van vorig jaar ook niet meer goed, wel dat het er een teringzooi was.
Op maandag 29 december 2003 11:44 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik heb in die buurt tussen 1993 en 1996 gewoond, en toen was het soms al bijna onbeheersbaar, ondanks afzettingen en politie-inzet. Volgens mij was het vorig jaar trouwens ook al verboden en ontstonden daarom de rellen. Maar dat weet ik niet zeker.
Als het niet mag, dan doe je het toch niet, en ga je lekker voor de verandering iets nuttigs doen met je leven ofzo...
De beelden gisteren op AT5 gaven wel het beeld dat de politie belachelijk fanatiek bezig was...
quote:jah autobanden branden wel goed
Op maandag 29 december 2003 12:04 schreef robh het volgende:
Geen kerstbomen?Dan steek je toch een auto in de fik?
quote:ik heb ze zelden bij zoiets kleins zo fanatiek bezig gezien. nisschien durven ze nog in floradorp.
Op maandag 29 december 2003 11:57 schreef BAZZA het volgende:
Floradorphet enige dorp van Amsterdam waar de achtochtonen nog echt tegenover de politie durven te staan net als in die goede jaren 80 en daarvoor, maar nu met behulp van de wel geintegreerde allochtonen.
De beelden gisteren op AT5 gaven wel het beeld dat de politie belachelijk fanatiek bezig was...
quote:gaan we weer....
Op maandag 29 december 2003 11:57 schreef BAZZA het volgende:
Floradorphet enige dorp van Amsterdam waar de achtochtonen nog echt tegenover de politie durven te staan net als in die goede jaren 80 en daarvoor, maar nu met behulp van de wel geintegreerde allochtonen.
quote:Wat heeft dat met durven te maken ? Het getuigt alleen van randdebieliteit. Je bereikt veel meer door via de legale weg, dus gesprekken met burgemeester,wethouders en politieleiding een oplossing te zoeken. Samen afspreken dat er bepaalde plekken zijn waar nog wel kerstbomen in de fik mogen worden gestoken.
Op maandag 29 december 2003 12:06 schreef zoalshetis het volgende:[..]
ik heb ze zelden bij zoiets kleins zo fanatiek bezig gezien. nisschien durven ze nog in floradorp.
Dat werkt hier ook al jaren prima. Ook het gebruik van carbit mag hier gewoon in de bebouwde kom als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan.
quote:Naja het is gewoon zo, kwam je weleens bij Snackbar Willy? dan weet je wat ik bedoel
Op maandag 29 december 2003 12:08 schreef Rahja het volgende:[..]
gaan we weer....
quote:oh maar daar ben ik het ook helemaal mee eens hoor. waar woon jij eigenlijk?
Op maandag 29 december 2003 12:09 schreef gelly het volgende:[..]
Wat heeft dat met durven te maken ? Het getuigt alleen van randdebieliteit. Je bereikt veel meer door via de legale weg, dus gesprekken met burgemeester,wethouders en politieleiding een oplossing te zoeken. Samen afspreken dat er bepaalde plekken zijn waar nog wel kerstbomen in de fik mogen worden gestoken.
Dat werkt hier ook al jaren prima. Ook het gebruik van carbit mag hier gewoon in de bebouwde kom als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan.
quote:Sneeuwbalstraat??
Op maandag 29 december 2003 12:10 schreef BAZZA het volgende:[..]
Naja het is gewoon zo, kwam je weleens bij Snackbar Willy? dan weet je wat ik bedoel
quote:Ja die, die is toen nog door de politie dicht gegooit omdat er alleen maar problemen vandaan kwamen, wel handig voor die gozers was de nabijheid van het zwembad want daar kon je zo een fietsje roven en politie zie je daar normaal gesproken nooit .
Op maandag 29 december 2003 12:15 schreef Kozzmic het volgende:
Sneeuwbalstraat??
quote:
Rellen om boomverbranding in Floradorp
AMSTERDAM - Het is het hele weekeinde onrustig geweest in Floradorp in Amsterdam-Noord, omdat de buurt boos is nu het stadsdeel de jaarlijkse kerstboomverbranding heeft verboden. Tientallen buurtbewoners stichtten brandjes, richtten vernielingen aan, staken vuurwerk af en bekogelden de politie met eieren, stenen en troep. De 'vliegende brigade' en de mobiele eenheid grepen voortdurend in, dertien buurtbewoners zijn gearresteerd.
Toen de laatste ME-busjes vannacht rond één uur waren ingerukt, duurde het één uurtje voor dathet weer onrustig werd. Om twee uur kwamen alweer tientallen bewoners hun huizen uit om hun brandjes te stichten en vuurwerk af te steken. Opnieuw werden vijf buurtbewoners opgepakt wegens openlijke geweldpleging.Zo was het het hele weekeinde gegaan. Nooit braken grote rellen uit, maar evenmin was het lang rustig in het wijkje tussen de Kamperfoelieweg, de Floraweg en de Sneeuwbalweg en -straat. Overal in de straatjes liggen vuurwerkresten, zijn verkeersborden en plantenbakken vernield en duiden schroeiplekken op straat op brandjes.
De reden: het traditionele vreugdevuur dat de buurt elk jaar met oud en nieuw afsteekt op een veldje aan de Floraweg, is dit jaar door het stadsdeel verboden, omdat het feest vorig jaar uit de hand was gelopen. ''Het heet 'een traditionele kerstboomverbranding'. Dan denken wij: was het dat maar,'' zegt woordvoerster Elly Florax van de Amsterdamse politie. ''In de meeste huizen staan de kerstbomen met oud en nieuw nog gewoon binnen, maar de brandstapel van hout, troep, huisraad en autobanden die de buurt de week tevoren bijeen had gesleept, mat vorig jaar veertig bij veertig meter. Twee gestolen auto's die de brand in waren gereden, ontploften.'' Toen de brandweer wilde blussen, probeerden vijftig tot honderd veelal jonge buurtbewoners dat te voorkomen. Dat leidde tot een rel waarbij de ME met stenen werd bekogeld. Dit jaar mag de brandstapel daarom niet worden opgebouwd.
Zaterdag aan het begin van de middag begon een groep van veertig tot vijftig buurtbewoners met eieren, vuurwerk en stenen te gooiden. De 'vliegende brigade' van de politie hield vier mannen aan voor openlijke gewelpleging. Rond etenstijd werd het rustig, maar tegen tien uur 's avonds stichtten bewoners weer her en der brandjes met autobanden en richtten ze vernielingen aan. Tussen tien en één uur 's nachts pakte de politie weer vier mannen op. Omwonenden klaagden over 'provocerend' politie-optreden.
Gisteren bleef het tot 's avonds betrekkelijk rustig, maar vanaf negen uur begon het weer. Een peloton ME en zo'n vijftig buurtbewoners bleven hun kat-en-muisspel spelen. Omdat de brandweer werd bekogeld, zette de politie gisteren een waterwerper in.
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1072680311415.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |