"Veel mensen zijn erdoor gegriefd en gekrenkt", aldus een politiewoordvoerder maandag. Hij zegt dat de politie serieus naar de klachten kijkt. Het formulier blijkt een kunstproject te zijn, dat wordt gesteund door het Amsterdamse Fonds voor de Kunst. Met het enquêteformulier willen de kunstenaars het vraagstuk van de illegalen nadrukkelijker op de agenda zetten. Volgende maand presenteren zij de resultaten in een debat over illegale vluchtelingen in cultureel centrum De Balie.
Het roze kaartje in een envelop met de tekst 'Belangrijke Informatie' is afkomstig van de organisatie 'Regoned', Registratie Orgaan Nederland. Volgens het formulier is het orgaan bezig met een inventarisatie van illegalen in Nederland. "Ook als u niet illegaal bent, wijzen wij u erop dat u dit formulier dient te retourneren", staat erop. De vragen gaan onder meer over het aantal illegalen in de omgeving die men kent. Ook kunnen mensen melden dat zij vermoeden dat iemand in de buurt illegaal is.
--------
Een mooie aanzet om in Amsterdam een discussie over de rechten van illegalen (alleen het woord al ) te beginnen.
Zie ook de zogenaamde site van RegoNED: http://www.regoned.nl/
Maar het is een stomme actie, omdat je weet dat je zulke reacties gaat krijgen
dit was als reactie op sch
quote:Kunst heeft te maken met wat de kunstenaar bezig houdt.
Op maandag 29 december 2003 19:07 schreef moz het volgende:
wat heeft kunst in vredesnaam met het illegalen vraagstuk te maken
quote:Ken je die reclame waarin de vraag word gesteld of iets kunst genoeg is voor subsidie? Dat vond ik altijd een erg mooie reclame.
Op maandag 29 december 2003 21:15 schreef gtotep het volgende:Wat voor idioten beoordeelt dit soort subsidie aanvragen?
Dit soort kunst staat midden in de maatschappij en maakt iets los onder de mensen, ik kan dat wel waarderen. Maar je moet er wel met een wijde blik naar kijken, kunst bestaat in meer vormen dan je denk, en als je denkt dat je alle vormen kent, dan is er weer een nieuwe vorm. Dat is kunst.
quote:Ik hoop dat er in het kabinet vingers gaan jeuken om dit soort subsidies onmiddellijk te schrappen.
Op maandag 29 december 2003 21:37 schreef Puur het volgende:[..]
Ken je die reclame waarin de vraag word gesteld of iets kunst genoeg is voor subsidie? Dat vond ik altijd een erg mooie reclame.
Dit soort kunst staat midden in de maatschappij en maakt iets los onder de mensen, ik kan dat wel waarderen. Maar je moet er wel met een wijde blik naar kijken, kunst bestaat in meer vormen dan je denk, en als je denkt dat je alle vormen kent, dan is er weer een nieuwe vorm. Dat is kunst.
quote:Het gaat niet om waardering. Om iets te waarderen moet je iets ook over een langere termijn kunnen beoordelen. Maar als je toch praat over waardering dan kan ik het goed waarderen, het zet aan tot een open en brede discussie. Dat zou jij misschien ook kunnen waarderen?
Op maandag 29 december 2003 21:46 schreef gtotep het volgende:
Als dit goede kunst is waar een groot publiek waardering voor heeft, dan moeten ze die "waardering" maar effectueren door betalen aan de kunstenaar.
Trouwens, de gedachte dat als iets pas goed genoeg is als het z'n geld verdient levert vooral eenheidsworst op, vaak nauwelijks nog kunst te noemen, eerder een herhalingsoefening. Ook wij hebben daar al zo veel van. Kunst is ook bedoelt om mensen aan het denken te zetten, te prikkelen, en daarin vind ik dit zeer geslaagd. Dat er subsidie is gegeven vind ik terecht.
quote:
Op maandag 29 december 2003 19:07 schreef moz het volgende:
wat heeft kunst in vredesnaam met het illegalen vraagstuk te makenMaar het is een stomme actie, omdat je weet dat je zulke reacties gaat krijgen
Vergelijkingen met NSB zijn absurd want ze zijn gewoon illegaal in Nederland. Laten we de vluchtelingen echte zorg geven en de illegalen gewoon het land uit zetten. In Duitsland gingen ze naar vernietegingskampen. Dat is heel wat anders.
Ik snap de term illegaal nl. nog steeds niet.
quote:Je bent illegaal als je geen verblijfsvergunning hebt. Je bent dan dus zonder geldige papieren in Nederland.
Op dinsdag 30 december 2003 22:19 schreef Puur het volgende:
Kun jij misschien gefundeerd uitleggen waarom jij legaal bent en iemand anders illegaal?Ik snap de term illegaal nl. nog steeds niet.
Illegalen zijn mensen die hier gewoon voor het geld naar toe komen. Dit is geen geldige reden om naar Nederland te komen en die mensen krijgen dus geen verblijfsvergunning.
mensen die tegen die actie zijn moeten mij maar eens haar fijn uitleggen wat er mis is met deze actie.
quote:Inderdaad, illegalen belasten het vluchtelingensysteem onnodig. Dat gaat ten koste van de echte vluchtelingen.
Op dinsdag 30 december 2003 22:27 schreef JohnDope het volgende:
goede actiemensen die tegen die actie zijn moeten mij maar eens haar fijn uitleggen wat er mis is met deze actie.
quote:inderdaad, mee eens.
Op dinsdag 30 december 2003 22:29 schreef Steijn het volgende:[..]
Inderdaad, illegalen belasten het vluchtelingensysteem onnodig. Dat gaat ten koste van de echte vluchtelingen.
quote:Hoef het niet eens te weten
Op maandag 29 december 2003 19:12 schreef SCH het volgende:[..]
Kunst heeft te maken met wat de kunstenaar bezig houdt.
quote:
Aangifteformulier illegalen moet landelijkIn Amsterdam is er door kunstenaars een formulier verspreid waarin mensen worden opgeroepen om aangifte van illegalen te doen. Jong Rechts, de jongerenorganisatie van Nieuw Rechts, waardeert de creativiteit van de Amsterdamse kunstenaars en vindt een aangifteformulier voor illegalen een uitstekend idee. Het aangifteformulier voor IL-legalen zou landelijk verspreidt moeten worden. Jong Rechts wil graag meehelpen met de verspreiding.
Koen Berghuis (voorzitter Jong Rechts): " Er moet nu eens echt werk worden gemaakt van het opsporen van illegalen. IL-legaal betekend niets anders dan onwettig, dit kan dus niet zomaar getolereerd worden. Volgens de publicatie van het CBS raming van het aantal niet in GBA geregistreerden" ligt het totaal in Nederland verblijvende illegalen tussen de 46.500 en 115.600. Dat is ongeveer evenveel als de stad Leeuwarden. Deze verblijven vooral in de grote steden en leggen hier een beslag op voorzieningen als huizen en scholen. Mensen die wel legaal in Nederland verblijven en wel betalen voor deze voorzieningen zijn hier de dupe van."
Een aanmeldingsformulier, het strafbaar stellen van illegaal verblijf in Nederland en het uitzetten van illegalen zouden goede oplossingen zijn om dit probleem aan te pakken. Het is niet onmenselijk om illegalen uit te zetten, want iedere migrant krijgt in Nederland de kans om een verblijfsvergunning aan te vragen. We hebben niet voor niets een asielprocedure!
Uitgeprocedeerde asielzoekers tot hun uitzetting in detentie plaatsen en reizigers zonder paspoort op Schiphol onmiddellijk weer terugsturen zijn oplossingen om zulke problemen in de toekomst te voorkomen. Een harde aanpak zal ook een positief effect hebben op de stroom migranten, Nederland zal dan niet meer een aantrekkelijk land voor hun zijn om hun geluk te beproeven."
quote:Niet echt natuurlijk, veel illegalen vragen ook geen asiel aan... denk aan de Roemenen die hier in Nederland vooral verbouwingen doen omdat de legale klusjesman 3 keer zoveel kost etc.
Op dinsdag 30 december 2003 22:29 schreef Steijn het volgende:[..]
Inderdaad, illegalen belasten het vluchtelingensysteem onnodig. Dat gaat ten koste van de echte vluchtelingen.
Was zelf trouwens best geschrokken van dat formulier.
Of het d.m.v. dit soort akties moet gebeuren, in mijn ogen niet, Misschien dat er iets minder NSB-achtigs bedacht kan worden, ik vind het illegalen probleem niet iets om af te schuiven op de burgers, hier dient de overheid gewoon voor te zorgen.
Ik zie trouwens niet in waarom er überhaupt een toetsing aan vooraf moet gaan, illegaal of niet, je hoeft het land toch niet uit, waar is in hemelsnaam die geldverslindende molen dan voor nodig ?
Zorg eerst dat ie van A tot Z werkt, dat lijkt me wel zo eerlijk naar de bevolking toe.
quote:Uiteraard zijn er tal van illegalen aangegeven, de meesten door een persoon die als eigen naam alleen de naam 'BAZZA' invulde....
Op donderdag 8 januari 2004 03:13 schreef BAZZA het volgende:
Wat was nou de uitkomst van die enquete?
quote:Nou moet je niet liegen Krekkertje want ik heb hem niet ingezonden, zoals je hier: [Brief/hoax?] Of ik illegaal ben ook kan lezen.
Op donderdag 8 januari 2004 04:54 schreef KreKkeR het volgende:[..]
Uiteraard zijn er tal van illegalen aangegeven, de meesten door een persoon die als eigen naam alleen de naam 'BAZZA' invulde....
quote:Ik beken.
Op donderdag 8 januari 2004 05:00 schreef BAZZA het volgende:[..]
Nou moet je niet liegen Krekkertje want ik heb hem niet ingezonden, zoals je hier: [Brief/hoax?] Of ik illegaal ben ook kan lezen.
Anyway, om even een iets serieuzer antwoord op jouw vraag te geven:
quote:
Op zaterdag 10 januari om 18:00 uur houdt REGONED een presentatie in de Balie met de resultaten van het onderzoek.Een verslag van deze uitslag vindt u binnenkort op deze pagina.
zie ook: Grenzeloze Solidariteit in de Balie
http://www.regoned.nl/uitslag.html
http://www.debalie.nl/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |