Als het niet te ver uit de buurt is heb ik wel interrese...
quote:Tja , ik ben niet zo organisatorisch aangelegd , en heb er ook niet echt de middelen voor.
Op zondag 18 januari 2004 21:31 schreef erodome het volgende:
Het grappige is dat in een groep mediteren makkelijker is als alleen mediteren, dus voel je niet bezwaard omdat je nog niet ervaren bent!!!Als het niet te ver uit de buurt is heb ik wel interrese...
Het probleem is alleen dat een meditatiemeeting net iets anders is dan de standaard Fok! zuipmeeting.
We zullen iig een ruimte nodig hebben die niet al teveel geluidsoverlast heeft.
Al dan niet met een redelijke geluidsinstallatie voor evt meditatie guides.
We zijn geen monniken dus we moeten ook nog wat na activiteiten hebben , evt kroegje pakken of zoiets.
En dan bij voorkeur in midden Nederland omdat dat voor iedereen het beste uitkomt.
Suggesties zijn welkom
Anta
quote:Joh maak je niet druk, het wordt een hele gezellige meeting waarbij het niet uit maakt hoeveel ervaring je hebt.
Op zaterdag 17 januari 2004 23:46 schreef Mischa_NL het volgende:
Ik ben btw ook niet heel ver met mediteren, Trance is me nu denk ik 3 a 4 keer gelukt.
Zie het maar als een gezellige bijeenkomst, waarbij we wat meditatietechnieken kunnen proberen/demonstreren.
Vraag aan Erodome: Zou jij iets met Reiki kunnen demonstreren ? ![]()
Vraag aan The Shining: Zou jij eventueel je kennis over jou meditatie technieken willen delen.
Vraag aan Gutterichi: Misschien leuk om unisme en telekinetica te promoten of in ieder geval er ons een beetje over in willen lichten.
quote:Ja hoor, dat kan altijd, maar moet er wel bij zeggen dat een beetje behandeling wel wat tijd in beslag neemt.
Op dinsdag 20 januari 2004 03:14 schreef Nemesiah het volgende:[..]
Joh maak je niet druk, het wordt een hele gezellige meeting waarbij het niet uit maakt hoeveel ervaring je hebt.
Ook mensen zonder ervaring zijn welkom.Zie het maar als een gezellige bijeenkomst, waarbij we wat meditatietechnieken kunnen proberen/demonstreren.
Vraag aan Erodome: Zou jij iets met Reiki kunnen demonstreren ?
Vraag aan The Shining: Zou jij eventueel je kennis over jou meditatie technieken willen delen.
Vraag aan Gutterichi: Misschien leuk om unisme en telekinetica te promoten of in ieder geval er ons een beetje over in willen lichten.
Maar ook als ik als enige reiki gek er ben wil ik wel wat vertellen/demonstreren...
quote:uiteraard
Op dinsdag 20 januari 2004 03:14 schreef Nemesiah het volgende:
ik ben trouwens redelijk goed in gezamelijke meditaties ![]()
maarja dan voornamelijk op afstand ![]()
Ook reiki behandelingen vind ik leuk om te doen. En ik heb zelf nog wat technieken alhoewel dat geen reiki is.
En een biertje erna is ook niet verkeerd
als het pas over een paar maanden is, kan ik nog Magnified Healing behandelingen geven.. maar das pas over een paar maanden
.
[Dit bericht is gewijzigd door Choices op 20-01-2004 10:52]
quote:Zo te horen zijn jullie allebei geoefend in Reiki.
Op dinsdag 20 januari 2004 10:42 schreef The_Shining het volgende:[..]
uiteraard
ik ben trouwens redelijk goed in gezamelijke meditaties
maarja dan voornamelijk op afstand
Ook reiki behandelingen vind ik leuk om te doen. En ik heb zelf nog wat technieken alhoewel dat geen reiki is.En een biertje erna is ook niet verkeerd
Iemand suggesties voor een locatie ?
quote:Ja zeker... Demonstreren zal lastig worden, ben ik bang, zoals je misschien hebt kunnen lezen in mijn topic; parapsychologie deel 1.. Ben de verstandige route ingegaan en mentaal eerst rustiger te worden, voordat ik er meer mee aan de slag ga, maar informeren doe ik graag.
Op dinsdag 20 januari 2004 03:14 schreef Nemesiah het volgende:[..]
Het unisme overigens is ook wel iets waar ik men graag over informeer, maar dit gaat diep tot het wezen van de mens, aangezien ik steeds meer en meer bijleer. Dus, voor de geinteresseerde, altijd.
quote:Magnified healing!!!!!!!
Op dinsdag 20 januari 2004 10:49 schreef Choices het volgende:
wanneer gaat deze geweldige meeting voltrekken, ik heb wel een beetje interesse.
als het pas over een paar maanden is, kan ik nog Magnified Healing behandelingen geven.. maar das pas over een paar maanden
.
Dat voelt zo ontzettend goed, heb van 1 behandeling mogen genieten, erg ok!
quote:Inderdaad voelt dat zeer goed.....
Op dinsdag 20 januari 2004 19:35 schreef erodome het volgende:[..]
Magnified healing!!!!!!!
Lekker!!!!!!!!Dat voelt zo ontzettend goed, heb van 1 behandeling mogen genieten, erg ok!
k heb zelf ook de 1e fase workshop gedaan was een hele ervaring.
een verhaaltje over wat mogenlijk zou zijn met mh vind je hier terug:
spontane genezingen, waar of niet?
choices waar ga je in de leer?
Bij dancing cloud toevallig? of anna dekkers????
Ben benieuwd naar je ervaringen ermee!
lauwrence
quote:Kom je ook naar de meditatie/spiri meeting???????????(pleasssssssseeeee
Op dinsdag 20 januari 2004 20:00 schreef cyberbull het volgende:[..]
Inderdaad voelt dat zeer goed.....
lauwrence
quote:eerst ff zoeken wanneer en waar enzovoort...k wist nl niet dat er een meeting was.........lolz
Op dinsdag 20 januari 2004 20:07 schreef erodome het volgende:[..]
Kom je ook naar de meditatie/spiri meeting???????????(pleasssssssseeeee
).........
als ik die datum kan dan kom ik met me vriendin!
lauwrence
Maar nu heb ik ook altijd de ervaring dat na het ontspannen (of meditatie, mag ook) alles om me heen felgroen lijkt te zijn. Dit duurt dan een seconde of 2-3, dan is alles weer normaal. Misschien dat mensen dit herkennen...
Voor de rest sta ik lichtelijk sceptisch tegenover dit alles, maar toch, ik vind het interessant om de ervaringen van verschillende mensen te lezen
quote:Ik ervaar soms witte flitsen, ook heel apart , ik zou eigenlijk niet precies de oorzaak kunnen geven van alles groen zien al kan het wat me je lichaamsenergie te maken hebben dat die problemen heeft met je wenkbrauw chakra.
Op dinsdag 20 januari 2004 21:22 schreef F-Snake het volgende:
Voor m'n rsi doe ik sinds een paar weken zo nu en dan ontspanningsoefeningen (volgens m'n fysiotherapeut kan dat helpen). Zodoende kwam ik bij dit topic.
Ik herken de eerder genoemde "rillingen", die na een tijdje diep ontspannen vanzelf opduiken.Maar nu heb ik ook altijd de ervaring dat na het ontspannen (of meditatie, mag ook) alles om me heen felgroen lijkt te zijn. Dit duurt dan een seconde of 2-3, dan is alles weer normaal. Misschien dat mensen dit herkennen...
quote:Je moet altijd je sceptische behouden , maar zorg dat je dan ook nieuwschierig bent.
Voor de rest sta ik lichtelijk sceptisch tegenover dit alles, maar toch, ik vind het interessant om de ervaringen van verschillende mensen te lezen
ben hier al een tijdje niet geweest... zelfde geld voor mijn trance... ben ik ook al een tijdje niet geweest. Erg druk de laatste tijd.
m.a.w. ook nix boeiends te melden, wou alleen ff laten weten dat ik het topic nogsteeds volg
quote:Met een beetje geluk bij Sivlia Krijnen, in UT.
Op dinsdag 20 januari 2004 20:00 schreef cyberbull het volgende:[..]
Inderdaad voelt dat zeer goed.....
lauwrence
Dat is simpel, als je mediteert heb je een voordeel in je leven. Ik kom er de laatste paar maanden eigenlijk pas achter dat mensen soms denken dat je geen controle kan uitoefenen op je gedachte stroom of je gevoelsleven. Ik ben van mening dat dat wel kan d.m.v. meditatie. Denken opzich is natuurlijk goed, je gevoel volgen is ook prima. Maar als dat gevoel of die gedachte een negatieve is doe je er beter aan voor jezelf en je omgeving om die geen aandacht te geven. Op die manier help je niet alleen jezelf doordat je positiever in het leven staat maar help je ook je omgeving doordat jouw goede humeur een voorbeeld is voor anderen of anders een hart onder de riem.
Daarnaast, nog veel belangrijker, geloof ikzelf dat vrijwel alle ziekte vanuit de geest ontstaat die zich uit in het lichaam. Als je 10 jaar lang met een minderwaardigheidscomplex rondloopt dan zal dat lichamelijke gevolgen hebben, op bijv. je zenuwbanen. Ook te lang rondlopen met woede gedachtes zal zich uiten, bv aan het hart. Een angst kan zich uiten door je longen, geen "nee" kunnen zeggen aan je schildklier te snel zal functioneren etc. Door meditatie staat je geest stil a.h.w. waardoor de veer die normaal gesproken gespannen is even ontspant. Als de veer constant gespannen is knapt deze uiteindelijk.
In de reguliere geneeskunde wordt die koppeling niet gemaakt. Die stelt dat het autonome zenuwstelsel niet te beinvloeden is door denkprocessen. Het autonome zenuwstelsel is verdeelt in 2 subsystemen: het parasympatisch en sympatisch.
quote:
Het sympatisch zenuwstelsel
Dit zenuwstelsel is actief als wij ook actief zijn. Het heeft invloed op diverse organen. Het versnelt de activiteit van het hart, verhoogt de bloeddruk, versnelt de ademhaling, verhoogt het suikergehalte in het bloed door afgifte van adrenaline door de bijnierschors en zorgt voor aanwezigheid van meer bloed in de spieren die op dat moment in actie zijn. Tegelijkertijd vernauwt het de bloedvaten in het maag-darmkanaal.
quote:Ik ben zelf van mening dat jouw bewuste deel van je geest de processen in je lichaam bestuurt zoals bewegingen van het lichaam, je arm bewegen, maar ook ademhalen. Het onbewuste deel van je geest stuurt alle andere processen aan, zoals hartslag, peristaltische bewegingen v/d darm, verwerking van eten etc. Als je nu uitgaat dat je geen controle hebt over je gedachteprocessen van je geest geef je dus de controle uit handen over je lichaam. Het overgrote deel van je lichaam loopt dan automatisch maar is wel meer vatbaar voor defecten. De defecten treden op omdat je niet met je geest naar je lichaam luisterd, je hebt een verminderde band met je lichaam. Als je aandacht geeft tijdens meditatie aan je organen geef je deze energie. Als je wat verder gevorderd bent zal je merken dat je verbinding kan maken met je organen en voelen in welke staat die verkeerd.
Het parasympatisch zenuwstelsel
Dit zenuwstelsel doet precies het omgekeerde. Het zorgt voor vertraging van de hartactie, verlaging van de ademhaling en bloeddruk, maar stimuleert de spijsvertering. Kortom, het parasympatisch zenuwstelsel is actief in rust en zorgt voor het op peil brengen van de energievoorraad in het lichaam.
Er zijn nog meer mogelijkheden, denk bv. aan mensen die hun hartslag bijzonder laag kunnen brengen. Dit alleen al zal je gezondheid ten goede komen.
Kern van meditatie
Voor mij is de kern van meditatie je gedachtenstroom op een zo laag mogelijk nivo te krijgen. Zoals het lichaam slaapt (wanneer de geest naar elders gaat) zo heeft de geest zelf ook rust nodig. Tijdens slapen rust het lichaam, de geest blijft actief (dit uit zich in dromen). In meditatie kan de geest zich bevrijden van alle gedachten, van de zorgen en angsten die een aanslag plegen op het energienivo van de geest.
Mediteren helpt je ook om verbinding te leggen met je diepste wezen. Je verwachtingspatroon zal veranderen (verminderen) zodat je een onbevooroodeelde houding kan aannemen tegenover situaties in je dagelijks leven (zoals kinderen).
Beginners meditatie
Meditatie is in het begin net als een batterij die opgeladen wordt. Het is de bedoeling om die batterij op een continu nivo te brengen. In het begin is de geest nog gewend (of niet bewust van) om toe te geven aan negatieve gedachtes/gevoelens die overdag een aanslag plegen op de energievoorraad. Als een batterij die langzaam leegloopt, waardoor er geen weerstand kan worden geboden aan de situaties die de energie onttrekken. Mediteren laad je je op zodat je iedere keer een stukje beter in staat bent om niet mee te gaan met die negatieve gedachten.
Het uiteindelijke doel is om de achterliggende redenen van je woede, irritatie, aggressie in te zien en te begrijpen zodat je deze kan weerstaan en daardoor gezonder van geest bent.
Als je begint moet je er rekening mee houden dat je nog een berg van onuitgedachte of onvolledige/niet-uitgewerkte ervaringen hebt opgestapeld in je leven. Het begin is daarom vrij lastig, vroeg of laat wordt je oeverspoelt door die ervaringen. Oefening baart kunst, op een moment zal je een ommekeer bereiken. Discipline helpt je.
Visualisaties
Vrijwel alle meditaties die ik beoefen zijn gebaseerd op visualisaties. Voor mij is dit gedachten een vorm geven zodat ze duidelijker aanwezig zijn en voor mij makkelijker te herkennen. Dit zijn niet de basistechnieken, zoals ademhaling e.d. Het is noodzakelijk eerst de basistechnieken te leren voordat je gaat visualiseren, anders zal je moeite hebben met visualisaties.
Het is overigens niet de bedoeling dat je de "werkelijkheid ontvlucht" door naar een fantasie landschap te gaan. Het is meer een mini-vakantie. Je kan sowieso nooit de werkelijkheid ontvluchten en het is verstandig om zorgen en problemen tijdens je meditatie met een heldere geest te bekijken.
- Eigen omgeving creeëren
De eerste visualisatie die ik deed is degene die ik nu nog steeds gebruik (ong. 9 jaar geleden). Dit is een landschap, een meer met daaromheen een bos van dennebomen en daarachter omheen een gebergte. In het begin kostte me het vrij veel moeite om dat scenario positief te krijgen. Ik stelde mezelf voor dat ik op een vlotje lig in het midden, het meer is kristalhelder en rimpelloos, de lucht strakblauw en een zonnetje. In het begin gebeurde het maar al te vaak dat het water troebel werd, of opeens begon te golven, de dennenbomen verloren maar al te vaak hun naalden en soms werd de hele lucht grijsachtig. Tegenwoordig niet meer na veel oefenen
.
Veel mensen vinden het fijn om zo'n omgeving te creeëren, het kan van alles zijn wat je mooi vind, een sahara met oase, zo diep mogelijk in de oceaan, op het strand, Alaska, of op de maan, wat jij wil. Iedere keer kan je je visualisatie uitbreiden of intensiferen door bijvoorbeeld verschillende kleuren te gebruiken. Als je zelfonderzoek doet, bestudeer dan zoveel mogelijk de betekenis achter je "spontane" visualisaties. Dus als je opeens een bepaalde bloem opvalt, welke kleuren deze heeft, wat voor soort etc.
Als je je omgeving op orde hebt, kan je je voorstellen om een angst vorm te geven. Vraag dat gerust, je intentie om die angst te confronteren is het belangrijkste.
Je kan in deze meditatie ook je eerste contact met je gidsen leggen, maar dat is niet voor iedereen. Als je opeens iemand in je visualisatie opmerkt, zou dat een gids kunnen zijn. Ook dieren kunnen gidsen zijn.
- Energie / aura
Je kan ook andere visualisaties gebruiken, zoals bijvoorbeeld je lichaam opladen in bepaalde kleuren. Hier staat een overzicht van algemene betekenis. Het idee is dat als je bijvoorbeeld vind van jezelf dat je te impulsief bent, zet jezelf dan in het blauw. Te impulsief is teveel rood, je bent geneigd tot snelle actie en handeling, zet je jezelf in een blauwe gloed dan tempert dat je impulsiviteit. Blauw is koeler en een soort tegenhanger van rood en bijelkaar vind je de middenweg. Hier ook nog info. Het is belangrijk dat je een glanzende kleur visualiseert, een fonkeling zegmaar net alsof je naar een ster aan de hemel kijkt.
- Anderen visualiseren
Heb je ruzie met iemand kan je bijvoorbeeld jezelf visualiseren tegenover die persoon. Er hoeft niets gezegd te worden, de bedoeling is om je eigen gevoelens te analyseren ten opzichte van die persoon. Zo kan je oefenen om je eigen positieve gevoelens te versterken zodat je volgende keer dat je die persoon ontmoet niet automatisch vervalt in je negatieve reactie.
- Je lichaam scannen
Hier heb je wel achtergrond informatie nodig over je lichaam. Dus de anatomie van het lichaam bestuderen zodat je de plaats en uiterlijk weet. Het is ook handig om de "metafysische" betekenis te kennen. Je kan in gedachten je organen 1 voor 1 visualiseren en dan de status controleren. Dit is uiteraard iets voor gevorderden, maar ik kom ook wel eens mensen tegen die dit vrij snel eigen maken (niet vaak maar toch). Je kan bijvoorbeeld je hart zien, is die glanzend van gezondheid of zie je er een grijze of donkere waas overheen.
- Mediteren over je dood
Dit is misschien niet voor iedereen. Mediteren over je eigen dood doet je beseffen dat je hier slechts tijdelijk bent. Ook bereid het je voor op het onvermijdelijke. Aangezien dit uniek is voor iedereen zal je je hier zelf een voorstelling van moeten maken.
- Het universum verkennen
Dit is ook een van mijn favoriete visualisaties. Ik stel me voor dat ik als een klein lichtje door het universum reis. Je kan het beste naar de NASA site gaan om inspiratie op te doen. Het doel is je oneindigheid voor te stellen, en jouw plaats in het universum. Je ervaart o.a. bescheidenheid, eenheid.
- Naar het midden v/d aarde
Je kan jezelf voorstellen dat je in de kern van de aarde zit. Dit is een oefening voor mensen die slecht geaard zijn. Deze zijn goed in zweven, begin daarom in een denkbeeldige baan om de aarde en ga in spiraal vorm verder in de aarde, laag na laag totdat je bij de kern komt. Ik stel de kern zelf voor als compleet wit licht. Dit kan je ook doen bij de zon of de andere planeten. Voor een spirituele trip, ga je lekker naar Neptunus. Wil je wat meer werken aan je liefde, stel je je Venus voor. Wil je een glimp van grootsheid ga je naar Jupiter. Maar niet naar Europa, da's verboden terrein ![]()
- Kaars meditatie
Als je snel een voorproefje wil van een trance, ga dan naar een vlam staren. Dit doe je dus met je ogen open. Let op wat er gebeurt met de vormen om je heen zodra je gedachtenstroom mindert. Het leuke van naar een vlam kijken is dat een vlam danst en nooit dezelfde vorm blijft.
-----------------------------------------------------------------------------------
Voor alle visualisaties geldt dat het in het begin min of meer uit jezelf komt, wat jij wil zien. Op een moment echter zal je merken dat veel dingen, symbolen, objecten e.d. spontaan opkomen.
Een ander wel goed voorbeeld dat gedachten invloed hebben op je lichaam, en de staat ervan is bijvoorbeeld lachen: Lachen is gezond, die uitspraak kent iedereen wel.
Maar, denkt men nu, lachen is niet iets dat je denkt, het is iets dat je voelt. Juist, maar wat je denkt, heeft invloed op wat je voelt. En vanzelf ook weer invloed op het lichaam. Persoonlijk geloof ik ook in dat onze fysieke staat van welzijn, een reflectie is van de mentale staat. Dit wordt al geuit natuurlijk in gezichtsuitdrukkingen, maar naar mijn mening is het zo dat veel (zo niet, dan alle) ziektes een verband houden met de geest, dus dat direct of indirect, de geest de oorzaak ervan is, maar dat is een discussie apart.
Immers al onze gedachtens draaien om gevoelens heen. ben benieuwd wie het hier niet mee eens is,
.
[Dit bericht is gewijzigd door Choices op 26-01-2004 11:58]
quote:danku
Op maandag 26 januari 2004 11:51 schreef Choices het volgende:
ahhhh.. wat een postshining. tijd teveel
![]()
quote:dat is zelfs wetenschappelijk bewezen
Een ander wel goed voorbeeld dat gedachten invloed hebben op je lichaam, en de staat ervan is bijvoorbeeld lachen: Lachen is gezond, die uitspraak kent iedereen wel.
quote:Die 2 zijn inderdaad verwoven met elkaar en hebben een wisselwerking op elkaar
Maar denkt men nu, lachen is niet iets dat je denkt, het is iets dat je voelt. Juist, maar wat je denkt, heeft invloed op wat je voelt.Immers al onze gedachtens draaien om gevoelens heen. ben benieuwd wie het hier niet mee eens is,
Nog iets trouwens. Via meditatie leef je volledig in het "nu". Ga maar na, als jij 20 minuten nadenkt over een situatie leef je altijd in het verleden en ben je minder goed in staat om op de huidge situatie te reageren.
quote:Ja, klopt.
Op maandag 26 januari 2004 11:59 schreef The_Shining het volgende:
Nog iets trouwens. Via meditatie leef je volledig in het "nu". Ga maar na, als jij 20 minuten nadenkt over een situatie leef je altijd in het verleden en ben je minder goed in staat om op de huidge situatie te reageren.
Ik lig soms te mediteren, dmv de trap enz.
Maar afentoe als ik het niet doe en in bed lig krijg ik ook een soort van levensechte beelden. deze zijn weer weg als ik weer bewust begin te denken wat altijd is op het moment dat je door krijgt dat het gedachtes zijn hahaha.
Is dit ook visualisatie?
Dit is dus niet in Trance!
Overigens weet ik nog steeds neit precies wanneer ik in trance ben of niet. Is het zo dat je in trance je handen (Ze liggen bij mij op elkaar op mijn borstkas) niet meer voelt liggen. Je voelt dat er iets is maar hoe het ligt voel je neit meer. Ook lijk ik dan boven mijn lichaam te zweven, Ten minste, zo voelt het.
Wie kan me helpen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |