abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 december 2003 @ 14:00:31 #101
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_15740774
quote:
Op vrijdag 26 december 2003 18:02 schreef yup het volgende:

Correct me if i'm wrong.

Bij deze dan (topic is toch al verneukt)
quote:
[..]

De menselijke huid heeft toch een enorme weerstand? Dat maakt toch volgens mij van die 30mA = 0.00000000000000000000003 mA, waarom, juist door die weerstand.

30mA is 30 * 1/1000 A - 0.03A
quote:
Wij hebben thuis een oplaad/auto-start/banden-oppomp apparaat, en daar staat op 12v 600! A (dus geen mA maar A), maar toch als je dat aanraakt ga je niet dood, why? Zoals ik al zei: weerstand van je huid
... Deze aanduiding betekent alleen dat het apparaat in staat is om 600A te leveren bij 12V (en dan vermoedelijk alleen maar gedurende een hele korte tijd)
quote:
Als je de blote delen van een stroom-verdeler (heeft enorme Amperes erin) van een auto aanraakt voel je ook een schok, maar je gaat er niet dood aan en het verwond je ook niet, why? Juist weerstand.
... Hier staat een hoge SPANNING op (om de bougies te laten vonken).
quote:
Edit:

Als je met een natte tong een stopcontact aanraakt ga je dat niet overleven, met je vinger krijg je een dikke schok (je word niet eens verwond, laat staan dat je sterft).

Laten we even uitgaan van het feit dat je bovenstaande dingen bij het zelfde stopcontact geprobeerd hebt. In moderne huizen zit een aardlekschakelaar. Deze schakelt de spanning uit op het moment dat er stroom 'kwijt raakt'. (Normaal gesproken vloeit er evenveel stroom heen als weer door de aardlekschakelaar). Deze stroom kan bijvoorbeeld kwijtraken omdat jij je natte tong in het stopcontact steekt. De stroom loopt dan door jou heen naar de grond! Op het moment dat er 30 mA 'kwijt raakt' schakelt de aardlekschakelaar uit. Dit is, in theorie, een hoeveelheid stroom die geen blijvende schade aanricht aan het menselijk lichaam. Met je vingers in het stopcontact: zelfde verhaal.

Overigens heb ik mezelf eens tussen de nul en de fase weten in te schakelen, het duurde even voordat de aardlekschakelaar dit door had. (Omdat de stroom grotendeels weer via het stopcontact terugliep). Heb hier nog een paar behoorlijke brandwonden aan over gehouden!

pi_15772872
Vervolg: Afrastering

Zie hier het vervolg.

pi_15773175
quote:
Op vrijdag 26 december 2003 14:14 schreef Aurelium het volgende:

[..]

Ja wel lijp dat die gast woest met een honkbal knuppel naar buiten rent om die 2 planten te beschermen in een plantsoen. En de gemeente bellen voor draadjes... klinkt alsof ie niets te doen heeft

Jij hebt zeker ook nisk beters te vertellen.
Mensen zijn typisch primitief, ze willen hun terrein afbakenen. Zo heb je kleine conflicten (dit) en op grote schaal (wereldoorlog 1&2)

Jij hebt zeker ook het verstand van een he :p

Ik vind het ook belachelijk dat mensen onze tuin binnenlopen, de vijver bombarderen met stenen, etcetera.. Belachelijk gewoon. Ik ga toch ook niet aanlopen met een uitklapstoel en die in jouw tuin neerzetten en vervolgens lees ik daar een boekje?? Sta je toch ook raar te kijken?

pi_15773359
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 14:00 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Bij deze dan (topic is toch al verneukt)
[..]

30mA is 30 * 1/1000 A - 0.03A
[..]

... Deze aanduiding betekent alleen dat het apparaat in staat is om 600A te leveren bij 12V (en dan vermoedelijk alleen maar gedurende een hele korte tijd)
[..]

... Hier staat een hoge SPANNING op (om de bougies te laten vonken).

yup, voor 5 seconden kan hij 600 A leveren.
quote:
[..]

Laten we even uitgaan van het feit dat je bovenstaande dingen bij het zelfde stopcontact geprobeerd hebt. In moderne huizen zit een aardlekschakelaar. Deze schakelt de spanning uit op het moment dat er stroom 'kwijt raakt'. (Normaal gesproken vloeit er evenveel stroom heen als weer door de aardlekschakelaar). Deze stroom kan bijvoorbeeld kwijtraken omdat jij je natte tong in het stopcontact steekt. De stroom loopt dan door jou heen naar de grond! Op het moment dat er 30 mA 'kwijt raakt' schakelt de aardlekschakelaar uit. Dit is, in theorie, een hoeveelheid stroom die geen blijvende schade aanricht aan het menselijk lichaam. Met je vingers in het stopcontact: zelfde verhaal.

Overigens heb ik mezelf eens tussen de nul en de fase weten in te schakelen, het duurde even voordat de aardlekschakelaar dit door had. (Omdat de stroom grotendeels weer via het stopcontact terugliep). Heb hier nog een paar behoorlijke brandwonden aan over gehouden!

Thx voor de uitleg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')