quote:Even wat meer info over de beving:
Het zuidoosten van Iran is vandaag getroffen door een zware aardbeving. In de stad Bam zijn daarbij veel doden gevallen, zo melden Iraanse media. De beving had een kracht van 6.3 op de schaal van Richter.Het historische deel van de stad is volledig verwoest. Veel mensen zijn bedolven onder het puin van ingestorte huizen. Het Iraanse Rode Kruis heeft reddingsteams naar het gebied gestuurd. De organisatie heeft nog geen indicatie van het aantal slachtoffers, maar er wordt verwacht dat dit getal hoog zal oplopen.
Iran wordt vaak getroffen door aardbevingen. Sinds 1991 zijn er al bijna 1000 bevingen geteld. Daarbij kwamen ruim 17.600 mensen om het leven en raakten nog eens 53.000 mensen gewond.
Ik begin een patroon te zien.. afgelopen maandag in California een zware beving (6.5) met 2 doden en nu deze beving.... hopelijk valt het dodental mee.
Na een zware beving volgt meestal ergens een andere zware....
Veel huizen zijn soms al 2000 jaar oud.. gemaakt van klei volgens de ambasadeur.
Bij aardbevingen in Iran zijn de afgelopen 25 jaar duizenden mensen omgekomen. In Iran zijn verschillende breuklijnen.
Een 7.7 beving werd 25,000 fataal in 1978. Een 6 beving in Juni, 2002 werd 500 fataal.
Deze beving is een 6.7 volgens het 'Preliminary Earthquake Report'
http://earthquake.usgs.gov/recenteqsww/Quakes/uscvad.htm
lokatie: 29.010°N, 58.266°E
diepte van de beving : 33Km
Lokale tijd ten tijde van de beving:
Friday, December 26, 2003 at 5:26:56 AM
Dus veel mensen sliepen nog
Een half uur later heeft er zicht een nashock voorgedaan van 5.4 op de schaal van richter. Dit op dezelfde diepte als de eerste beving.
Location 28.861°N, 58.322°E
http://earthquake.usgs.gov/recenteqsww/Quakes/uscvag.htm
Voor de exacte locatie:
Wereld bol:
Regio map:
En de info voor de mensen die er wat mee kunnen.
code:03/12/26 01:56:56.09
SOUTHEASTERN IRAN
Epicenter: 29.010 58.266
MW 6.5USGS MOMENT TENSOR SOLUTION
Depth 14 No. of sta: 26
Moment Tensor; Scale 10**18 Nm
Mrr= 1.11 Mtt=-1.89
Mff= 0.78 Mrt=-0.15
Mrf=-0.23 Mtf= 6.43
Principal axes:
T Val= 6.03 Plg= 3 Azm=129
N 1.10 87 313
P -7.12 0 219Best Double Couple:Mo=6.6*10**18
NP1:Strike=264 Dip=88 Slip= 2
NP2: 174 88 178
[Dit bericht is gewijzigd door Vampier op 26-12-2003 08:39]
En ik weet niet of het ook wetenschappelijk is te onderbouwen, maar ik krijg wel degelijk de indruk dat aarbevingen over de wereld elkaar 'aansteken' om het zo maar even te noemen.
quote:Wees niet bang ik leef ook nog na die 6.7
Op vrijdag 26 december 2003 08:53 schreef WimP het volgende:
Ik zit op het moment in Japan, en om eerlijk te zijn kneep ik hem echt eergisteren......aardbeving van 4.0 ofzo. Dat is niet eens genoeg om hier op het nieuws te komen, maar je voelt wel degelijk het hele huis heen en weer gaan....Ik schijt echt in mijn broek bij de gedachte van een zware aarbeving hier....Alles staat zo hutje mutje.En ik weet niet of het ook wetenschappelijk is te onderbouwen, maar ik krijg wel degelijk de indruk dat aarbevingen over de wereld elkaar 'aansteken' om het zo maar even te noemen.
http://www.eqe.com/publications/kobe/kobe.htm
en over de gebouwen:
http://www.eqe.com/publications/kobe/building.htm
quote:Ja, daar heb je wel gelijk in. Toch denk ik dat wanneer hier de big one toeslaat....de hulpdiensten met geen mogelijkheid op de plek kunnen komen waar ze nodig zijn. In Amerika is alles veel wijdser opgezet.
Op vrijdag 26 december 2003 08:55 schreef Vampier het volgende:[..]
Wees niet bang ik leef ook nog na die 6.7
Japan heeft zijn lesje geleerd in Kobe (January 17, 1995)
http://www.eqe.com/publications/kobe/kobe.htm
en over de gebouwen:
http://www.eqe.com/publications/kobe/building.htm
Ik verblijf op het moment gelukkig wel in een earthquake proof appartement (kracht 8 ofzo). Maar dan nog. Ze gebruiken hier nog steeds allemaal aardgas, en alle electriciteitskabels lopen bovensgronds. En dan heb ik het nog niet gehad over de gewenning bij de mensen hier. Ik sprong meteen op en stond op het punt naar buiten te rennen....je had de gezichten van die mensen moeten zien haha (het 'ik ga even naar de plee' smoesje geloofden ze helaas niet ).
quote:Ik snap dat je bang bent... maar naar buiten rennen lost niet veel op.. (tenzij je nog min 6 verdiepingen boven je hebt
Op vrijdag 26 december 2003 09:04 schreef WimP het volgende:[..]
Ja, daar heb je wel gelijk in. Toch denk ik dat wanneer hier de big one toeslaat....de hulpdiensten met geen mogelijkheid op de plek kunnen komen waar ze nodig zijn. In Amerika is alles veel wijdser opgezet.
Ik verblijf op het moment gelukkig wel in een earthquake proof appartement (kracht 8 ofzo). Maar dan nog. Ze gebruiken hier nog steeds allemaal aardgas, en alle electriciteitskabels lopen bovensgronds. En dan heb ik het nog niet gehad over de gewenning bij de mensen hier. Ik sprong meteen op en stond op het punt naar buiten te rennen....je had de gezichten van die mensen moeten zien haha (het 'ik ga even naar de plee' smoesje geloofden ze helaas niet
).
mijn vrouw zegt of tegen een 'interior wall' (die heeft een 7.5 meegemaakt) als die in paniek raakt dan is dat voor mij een teken om ook te gaan gillen als een kip zonder kop
quote:is er iemand die me kan vertellen wat hier precies uit op te maken valt?
Op vrijdag 26 december 2003 08:18 schreef Vampier het volgende:
En de info voor de mensen die er wat mee kunnen.code:03/12/26 01:56:56.09
SOUTHEASTERN IRAN
Epicenter: 29.010 58.266
MW 6.5USGS MOMENT TENSOR SOLUTION
Depth 14 No. of sta: 26
Moment Tensor; Scale 10**18 Nm
Mrr= 1.11 Mtt=-1.89
Mff= 0.78 Mrt=-0.15
Mrf=-0.23 Mtf= 6.43
Principal axes:
T Val= 6.03 Plg= 3 Azm=129
N 1.10 87 313
P -7.12 0 219Best Double Couple:Mo=6.6*10**18
NP1:Strike=264 Dip=88 Slip= 2
NP2: 174 88 178
quote:datum/tijd
Op vrijdag 26 december 2003 09:54 schreef vosss het volgende:[..]
is er iemand die me kan vertellen wat hier precies uit op te maken valt?
naam van aanduiding
diepte van de beving
het moment (de kracht in Nm) (de schaal is 10^18Nm per eenheid gegeven)
Met een aantal dimensie (richting/kracht/amplitude)
het koppel 6.6*(10^18) (dit is de schaal van richter tevens)
Met nog een aantal dimensies.
quote:Bron: http://teletekst.nos.nl/gif/122-01.html
122 Teletekst vr 26 dec
Zeker 2000 doden bij beving in Iran***************************************
TEHERAN In de Iraanse stad Bam zijn
zeker 2000 mensen omgekomen bij een
zware aardbeving.Gevreesd wordt dat dat
aantal tot 10.000 zal oplopen.Veel
mensen werden bedolven onder het puin
van hun huizen toen ze lagen te slapen.
Reddingsploegen zoeken inmiddels naar
overlevenden.De beving had een kracht
van 6,3 op de schaal van Richter.Uit
het gebied,1000 km ten zuidoosten van
Teheran,wordt gemeld dat 60 procent
van de gebouwen in Bam is vernield.
De stad bestaat voornamelijk uit huizen
van klei,leem en stro die 300 jaar of
ouder zijn.Ook uit drie andere naburige
plaatsen komen berichten over schade.
quote:Mooie openingspost
Ik begin een patroon te zien.. afgelopen maandag in California een zware beving (6.5) met 2 doden en nu deze beving.... hopelijk valt het dodental mee.Na een zware beving volgt meestal ergens een andere zware....
Maar dat na een zware aarbeving aan de ene kant van de wereld aan de andere kant van de wereld ook een zware aardbeving volgt is volgens mij niet echt bewezen.
quote:Meestal volgt het elkaar wel vaker op......
Op vrijdag 26 december 2003 11:32 schreef Basp1 het volgende:[..]
Mooie openingspost
Maar dat na een zware aarbeving aan de ene kant van de wereld aan de andere kant van de wereld ook een zware aardbeving volgt is volgens mij niet echt bewezen.
quote:Er zijn op breuk gevoelige plaatsen wel vaker lichte schokken.
Op vrijdag 26 december 2003 11:35 schreef Oom_Agent het volgende:[..]
Meestal volgt het elkaar wel vaker op......
Een dag voor de aardbeving in Californe waren er al lichte schokken in Japan, Noord oost Rusland en Alaska.
quote:Bij die aarbeving in Turkije werd ook binnen 2 dagen gesproken over 25.000 tot 30.000 doden.... uiteindelijk werdt het bijgesteld naar 11.000.
Op vrijdag 26 december 2003 12:25 schreef err het volgende:
op de radio werd net al gesproken van een mogelijke 20.000 doden
Op 11 September werdt er op de eerste dag ook melding gemaakt van waarschijnlijk meer dan 15.000 doden, maar ook dat werden er ongveer 4000 uiteindelijk.
In de eerste dagen van een ramp worden vaak veel hogere nummers geroepen dan daadwerkelijk het geval. Ze hebben al 5000 lijken gevonden, dus mischien dat ze wel tot de 10.000 komen......
Tis afwachten. Het is in ieder geval een ontzettend trieste bedoening allemaal....
Maarja Allah heeft het zo gewild (anders gebeurt iets niet, zo beredeneert de Moslim).
quote:[sarcasme]
Ik begin een patroon te zien.. afgelopen maandag in California een zware beving (6.5) met 2 doden en nu deze beving.... hopelijk valt het dodental mee.Na een zware beving volgt meestal ergens een andere zware....
Zouden de eerste complot theorien snel komen? Je kent die speeltjes toch wel met 5 metalen balletjes aan touwtjes naast elkaar waarbij je de een loslaat en 5 balletjes verderop wordt het balletje de lucht in geslingerd
Het zou me niets verbazen dat er hier mensen zijn die dat ook nog geloven!
quote:HAARP!
Op vrijdag 26 december 2003 19:58 schreef maartena het volgende:[..]
[sarcasme]
Het is een complot. De CIA heeft uitgerekend dat indien men een zware aardbeving creeerd in California, er een neveneffect in Iran zou plaatsvinden. Het is allemaal express gedaan, en het is een van de nieuwe geheime wapens van de Amerikanen. Daarom hebben ze het ook express in een gebied gedaan waar weinig mensen wonen. Wat is nou 2 mensenlevens als je 5000 potentiele terroristen kunt uitschakelen.....
[/sarcasme]Zouden de eerste complot theorien snel komen? Je kent die speeltjes toch wel met 5 metalen balletjes aan touwtjes naast elkaar waarbij je de een loslaat en 5 balletjes verderop wordt het balletje de lucht in geslingerd
Het zou me niets verbazen dat er hier mensen zijn die dat ook nog geloven!
![]()
http://pub70.ezboard.com/ftheloneconspiratorsfrm1.showMessage?topicID=106.topic
quote:At least 20,000 people have died in the huge earthquake which struck south-eastern Iran, according to officials.
Op vrijdag 26 december 2003 20:11 schreef elcastel het volgende:
15.000 doden ?
quote:Masse Beben können auch von den grossen Deutschen mit Brätwurste am Oktoberfest verursacht werden.
Op zaterdag 27 december 2003 00:45 schreef tvlxd het volgende:
Oneerbiedig of zelfs onrespectvol wil ik geenszins overkomen, maar rampen van dit kaliber komen vrij regelmatig voor in het gebied dat zich uitstrekt van Istanbul tot Tibet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |