abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15656885
Kan iemand me uitleggen wat een transaxle is? Ik hoor vaak bij Alfa Romeo 75 dat het een transaxle is, kan iemand me uitleggen wat dat precies is?

Heeft het iets te maken met de centrale schijfremmen op de achteras?

Alvast bedankt!

woensdag 24 december 2003 @ 00:23:22 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_15656937
motor voorin en versnelingsbak achterin geloof ik.
Ferrari 456, Porsche 924,944 en 928 ook.
Andersom zou ook kunnen maar daar ken ik geen voorbeelden van
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 24 december 2003 @ 00:23:41 #3
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_15656943
Ga slapen
Klaar?
Ik niet!
pi_15657047
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:23 schreef Hyperdude het volgende:
motor voorin en versnelingsbak achterin geloof ik.
Ferrari 456, Porsche 924,944 en 928 ook.
Andersom zou ook kunnen maar daar ken ik geen voorbeelden van
Alfa 75 is dat ook zeggen ze, maar de versnellingsbak zit toch gewoon voor bij de 75
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:23 schreef Foo_niks het volgende:
Ga slapen
Als die-hard PTA'er mag ik de PTA niet in de steek laten

[Dit bericht is gewijzigd door yup op 24-12-2003 00:30]

pi_15657064
Dubbelpost
pi_15657114
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:29 schreef yup het volgende:

[..]

Als die-hard PTA'er mag ik de PTA niet in de steek laten

dat je dan niet weet wat Transaxle betekent (nofi uiteraard )

een eenheid die bestaat uit een combinatie van de versnellingsbak en de vooras gebruikt in voorwiel-aangedreven auto's

- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_15657151
Je hebt niet goed geluisterd..

spoiler:

Trans-sexual . . .
RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP
  woensdag 24 december 2003 @ 00:35:18 #8
33594 rvgeelen
The man with the plan
pi_15657152
dus............
  woensdag 24 december 2003 @ 00:35:48 #9
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_15657160
Tansaxle is dat de motor voor in de wagen ligt, dat de aandrijflijn naar de achteras dus draait met het toerental van de motor en dan binnenkomt in de versnellingsbak die aan het cardan van de achteras is gebouwd. Ideaal voor gewichtsverdeling, beetje lastig om het netjes en zonder haken te laten schakelen..
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_15657256
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:32 schreef bas-beest het volgende:

[..]

dat je dan niet weet wat Transaxle betekent (nofi uiteraard )

een eenheid die bestaat uit een combinatie van de versnellingsbak en de vooras gebruikt in voorwiel-aangedreven auto's

Alfa 75 is RWD
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:35 schreef UndergroundWorldWide het volgende:
Je hebt niet goed geluisterd..

spoiler:

Trans-sexual . . .

quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:35 schreef rvgeelen het volgende:
http://www.patgosscarworld.com/transaxle.htm

check it out. In het Engels

De versnellingsbak zit boven de aandrijf-as, right?
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:35 schreef JaapB het volgende:
Tansaxle is dat de motor voor in de wagen ligt, dat de aandrijflijn naar de achteras dus draait met het toerental van de motor en dan binnenkomt in de versnellingsbak die aan het cardan van de achteras is gebouwd. Ideaal voor gewichtsverdeling, beetje lastig om het netjes en zonder haken te laten schakelen..
Zoals ik al zei, dus de versnellingsbak zit boven de achter-aandrijfas right?
pi_15657303
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

Transaxle:

Dus de versnellingsbak zit boven de achteras begrijp ik nu, en dat is idd beter voor de gewichtsverdeling.

Of is dit wat ik zeg fout?

Als dit juist is mag er wel een slotje op hoor.

woensdag 24 december 2003 @ 00:49:55 #12
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_15657422
@YUP schreef het volgende:
quote:
Zoals ik al zei, dus de versnellingsbak zit boven de achter-aandrijfas right?
Nou niet helemaal, bij de Alfa 75 hangt de bak vooraan het differentieel, er bovenop kost teveel binnenruimte.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_15657423
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:41 schreef yup het volgende:

[..]

Alfa 75 is RWD

dat klopt ja... maar bij die link van rvgeelen, staat zo'n beetje hetzelfde als dat ik neerzet...
o.a. dus The term transaxle came into being with the advent of front wheel drive.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_15657506
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:49 schreef bas-beest het volgende:

[..]

dat klopt ja... maar bij die link van rvgeelen, staat zo'n beetje hetzelfde als dat ik neerzet...
o.a. dus The term transaxle came into being with the advent of front wheel drive.

Jullie maken het allemaal wel heel ingewikkeld. TransAxle betekend gewoon dat het differentieel en de versnellingsbak geïntegreerd zijn. Wordt idd vaak toegepast in FWD auto's (ivm ruimte gebrek en minder bewegende delen), maar kan uiteraard ook RWD toegepast worden (wat meestal gebeurd bij sportauto's ivm gewichtsverdeling idd).
pi_15657914
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:49 schreef JaapB het volgende:
@YUP schreef het volgende:
[..]

Nou niet helemaal, bij de Alfa 75 hangt de bak vooraan het differentieel, er bovenop kost teveel binnenruimte.

Ok ik snap hem nu, thx
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:49 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Ja je hebt gelijk Ik heb de artikel ook gelezen en snap hem nu, ook thx
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:54 schreef The_Matrix het volgende:

[..]

Jullie maken het allemaal wel heel ingewikkeld. TransAxle betekend gewoon dat het differentieel en de versnellingsbak geïntegreerd zijn. Wordt idd vaak toegepast in FWD auto's (ivm ruimte gebrek en minder bewegende delen), maar kan uiteraard ook RWD toegepast worden (wat meestal gebeurd bij sportauto's ivm gewichtsverdeling idd).

JaapB zegt dat de versnellingsbak voor de achter-differentieel zit. Jij zegt dat de differentieel en bak samen geintegreerd zijn, hoe kan dat dan, ik snap het effe niet meer
pi_15660250
quote:
Op woensdag 24 december 2003 01:21 schreef yup het volgende:

JaapB zegt dat de versnellingsbak voor de achter-differentieel zit. Jij zegt dat de differentieel en bak samen geintegreerd zijn, hoe kan dat dan, ik snap het effe niet meer

Bij Alfa is de implementatie iets anders om te zorgen dat je wat meer ruimte hebt in de auto. Het principe is verder hetzelfde.
  woensdag 24 december 2003 @ 08:41:57 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_15660354
M'n eerste otoo was een 75 TS, als je een goeie kunt vinden, een beetje handig bent en niet al te zuinig bent is het echt een prima scheurijzer, zou wel voor de TS of V6 gaan
geinige Alfa 75 site: http://phantom.urbis.net.il/alfa75/index.html

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 24 december 2003 @ 08:43:13 #18
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_15660361
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:35 schreef JaapB het volgende:
Maar is de transaxle dan niet gewoon alleen de as die in dit systeem zit?
pi_15660570
quote:
Op woensdag 24 december 2003 08:43 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Maar is de transaxle dan niet gewoon alleen de as die in dit systeem zit?

Het woord transaxle is een samenvoeging van de woorden transmission (versnellingsbak) en axle (as), Met de vertaling van het woord alleen zou je al kunnen weten, wat het was. De aandrijs as geintegreerd in de bak, dat kan dus bij voor en achter wiel aandrijving zijn. Het voordeel bij achterwiel aandijving is dat het vliegwiel veel kleiner kan zijn, of zelfs kan wegvallen.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_15665663
Uhh volgens mij heeft het vliegwiel ook nog een ander doel, ten eerste je startmotor start de motor door zijntandwiel op het vliegwiel te zetten. en ten tweede het zorgt voor de balans van de motor.
The best way to life is to life your live
pi_15668201
Zover ik weet, is transaxle een systeem van Alfa Romeo's.
Ik weet niet of andere merken het ook gebruiken.

Zelf heb ik een Alfa Romeo 75 en een GTV6.
De Alfa 75 was de laatste auto met het zogenoemde Transaxle systeem.
Alle Transaxle systemen hebben RWD en nooit FWD.

Transaxle houdt in het kort in, dat de versnellingsbak voor de achteras is geplaatst. Bij Alfa heb je een lichte allu motorblok voorin liggen en een zware gietijzeren versnellingbak achterin. Bij de GTV6 zorgt dit voor een bijna 50/50% gewichtsverdeling. Hetgeen weer zorgt voor een uitstekende wegligging.

http://www.bradporter.com/auto/alfa/ar_trsxl.html

pi_15668472
Dit principe wordt ook toegepast in de nieuwe Maserati Quattroporte en het gaat (waarschijnlijk) toegepast worden in de nieuwe grote VW (die het gat tussen de Passat en de Phaeton op moet vullen) en JA die gaat achterwielaandrijving krijgen.

Voor de rest kan het woord 'transaxle' idd ook duiden op een ordinaire voorwielaandrijver, maar het wordt meestal gebruikt als aanduiding dat de motor voorin en de bak achterin ligt (en daar een eenheid vormt met het differentieel).

pi_15668560
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:25 schreef Threepio het volgende:
Dit principe wordt ook toegepast in de nieuwe Maserati Quattroporte en het gaat (waarschijnlijk) toegepast worden in de nieuwe grote VW (die het gat tussen de Passat en de Phaeton op moet vullen) en JA die gaat achterwielaandrijving krijgen.

Voor de rest kan het woord 'transaxle' idd ook duiden op een ordinaire voorwielaandrijver, maar het wordt meestal gebruikt als aanduiding dat de motor voorin en de bak achterin ligt (en daar een eenheid vormt met het differentieel).

Zover ik weet bestaat er geen transaxle met voorwiel aandrijving.
pi_15668867
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:28 schreef Italiaan het volgende:

[..]

Zover ik weet bestaat er geen transaxle met voorwiel aandrijving.

Zoals eerder gezegd: het woord 'transaxle' is een samentrekking van 'transmission' en 'axle', het betekent dus dat de bak en de as(differentieel) een eenheid vormen. Dit is afaik bij alle voorwielaandrijvers het geval.
pi_15669293
Transaxle is juist het systeem met de bak voor de achteras.
Zoals ook op alle plaatjes hierboven te zien is.

Je hebt ook een heel andere wielophanging bij een transaxle.

Voorwielaangedreven auto's hebben een bak die aan het motorblok hangt.

Een voorwielaangedreven transaxle bestaat gewoon niet

pi_15673150
Ok ik snap het nu, THX all!
pi_15673278
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:52 schreef Italiaan het volgende:
Transaxle is juist het systeem met de bak voor de achteras.
Zoals ook op alle plaatjes hierboven te zien is.

Je hebt ook een heel andere wielophanging bij een transaxle.

Voorwielaangedreven auto's hebben een bak die aan het motorblok hangt.

Een voorwielaangedreven transaxle bestaat gewoon niet

Theoretisch gezien zijn bijna alle voorwiel aangedreven auto's trasnaxle, maar dat wordt zo niet aangeduid
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_15686520
dat is een transvestiet die axel heet en die kom je tegen bij de alfa owners club (de voorzitter)
pi_15687804
quote:
Op donderdag 25 december 2003 01:16 schreef IBAZ het volgende:
dat is een transvestiet die axel heet en die kom je tegen bij de alfa owners club (de voorzitter)
jij bent zeker de leukste thuis
pi_15688148
quote:
Op donderdag 25 december 2003 01:16 schreef IBAZ het volgende:
Jongens, even met z'n allen hard gaan lachen. Ik heb veel slechte grappen gehoord, maar dit. Dit kan bijna niet slechter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')