De initiatiefnemer legt in de Twentsche Courant Tubantia uit waarom hij de actie op touw heeft gezet. "Ik heb twee familieleden die ernstig ziek zijn en als ik dan leuzen hoor die met kanker te maken hebben, dan word ik daar niet vrolijk van. Het moet afgelopen zijn."
Op zijn site schrijft de initiatiefnemer ondermeer: "Schrijf de spreekkoren nu eens op die je wel eens heb geschreeuwd. Verander dan de naam van de scheidsreichter of voetballer in die van jezelf of een ander dierbare. Je zult zien dat het dan een heel stuk kwetsender is."
Aanleiding voor de actie waren de kwetsende spreekkoren vorige week in het Arke Stadion tegen Ajax 2. Hierdoor werd het duel zelfs even stilgelegd.
Bron: Fok!
http://www.stopspreekkoren.nl/ Site
[Dit bericht is gewijzigd door Inquistor87 op 23-12-2003 22:54]
quote:Maar of het gaat lukken..... ik denk dat teveel mensen er schijt aan hebben. (Zie ook de eerdere discussie van SCH).
Op dinsdag 23 december 2003 22:57 schreef Doc het volgende:
Het streven vind ik zeker te prijzen.
quote:
Op woensdag 24 december 2003 11:42 schreef Doc het volgende:
Na overleg weer open (hoewel de discussie al eerder gevoerd is)
Ik was van plan om er een discussie over te starten om em weer te openen .
Ontopic:
Het is natuurlijk een heel goed initiatief alleen als je het een in een stadion hoort, zeker 10000 (als het er al niet meer zijn) mensen doen hier aan mee, hoe wil je die ineens stil krijgen?
quote:Precies, als echte supporter ben je VOOR een club!!!!
Op woensdag 24 december 2003 11:46 schreef Noca het volgende:
Goed initiatief, laat de supporters hun energie steken in het aanmoedigen van hun elftal, en niet in het beledigen van anderen..
quote:Als er iemand tegen spreekkoren is dan ben jij het wel
Op woensdag 24 december 2003 11:50 schreef SCH het volgende:
Fantastisch initiatief, ben benieuwd hoe het vorm gaat krijgen. Ik ga het eens goed lezen.
Maar dit is natuurlijk gedoemd te mislukken. Dweilen met de kraan open.
quote:Het gaat juist om dat soort spreekkoren
Op woensdag 24 december 2003 11:53 schreef zjroentje het volgende:
Zolang het geen rascistische of discriminerende spreekkoren zijn, heb ik er niet zo'n problemen mee. Spreekkoren met kanker vind ik ook op het randje.
quote:Waarom?
Maar dit is natuurlijk gedoemd te mislukken. Dweilen met de kraan open.
quote:Uiteindelijk kom je toch weer op het woord kanker uit. Ik heb ook vrienden en familie verloren aan kanker, maar ik stoor me daar niet zo aan, in tegenstelling tot jou (geloof ik). Het is gewoon emotie die komt bovendrijven en dan floept er bij mij ook wel eens wat uit.
Op woensdag 24 december 2003 11:56 schreef SCH het volgende:
Het gaat juist om dat soort spreekkoren
quote:Omdat ik niet denk dat dit te veranderen valt door supporters onderling. Ik denk alleen dat dit gedaan kan worden door ingrepen van de verschillende instanties (bijv KNVB, de burgemeester) en harder op te treden.
Waarom?
Recentelijk was het weer eens mis bij FcZwolle. Jongetjes moesten verbaal iemand voor hoerenjong uitmaken en dergelijke. Tot zover kan ik me nog afsluiten. Toen gingen ze over op de meest gruwelijke ziektes terwijl er ook supporters bij zitten die daar een heel vervelende ervaring mee hebben. Alleen daarom al kan je het niet maken. Eigenlijk vind ik dit al een opvoedingsprobleem want toen ik in mijn jonger jaren dit eruit kraamde gaf mijn moeder mij ook een wats om de oren.
Tegenwoordig moet ik dit allemaal maar tolereren en nu dat weer uit de mode is respecteren.
Goh ja want die jongens zijn nu eenmaal fanatieke supporters en gaan altijd naar het stadion.
Alsof dat ook maar een heeeeeeeeeeeeel klein beetje een excuus is om je verbaal zo te laten gaan! als je in VBL met dat soort termen moet gaan posten dan ben je toch sociaal minder begaafd Sterker nog ik verdenk zo iemand er sterk van een licht autistische inslag te hebben.
Wij hebben het hier in VBL als regel gesteld dat we ziektes en dergelijke niet tolereren. Ik krijg sterk het gevoel dat als je het pas aangeeft aan een modje hij er wat aan doet, want het is zeker geen actief beleid van de modjes om er op te letten en verandering in te brengen. Misschien omdat die users zulke schatjes zijn en geen vlieg kwaad doen.....
Aan de andere kant, het blijft een uiting van emotie en in een groep ga je makkelijk op en is het soms wel prettig om lekker mee te zingen zonder dat je er bij nadenkt wat je eigenlijk zingt. Dat is absoluut niet goed te keuren, maar het gebeurt wel.
Maar het gaat iig de goede kant op als supporters elkaar onderling gaan corrigeren
Ik heb voor mezelf een tolerantiegrens over wat wel kan en wat niet kan, en daar laat ik het ben denk ik zo!
quote:Jouw grens is niet zo belangrijk.
Op woensdag 24 december 2003 12:40 schreef FrankyMcG het volgende:
Ach ja, die discussie ga ik al niet meer voeren.Ik heb voor mezelf een tolerantiegrens over wat wel kan en wat niet kan, en daar laat ik het ben denk ik zo!
Maar ze kunnen toch nooit alles aan banden lkeggen.
Sowieso heeft iedereen een andere tolerantiegrens.
En bij mr. Raphael Naftiel is deze grens -100!
[Dit bericht is gewijzigd door FrankyMcG op 24-12-2003 13:00]
quote:Uitfloepen?
Op woensdag 24 december 2003 12:51 schreef Hagenees het volgende:
Gelukkig niet, want voetbal is emotie en dan kan er wel es een scheldwoordje uitfloepen.
Een kwartier lang hamas hamas roepen is toch geen uitfloepen?
quote:horen zingen bij loser-clubs als Heerenveen of RBC => en jij bent van ado...
Op woensdag 24 december 2003 12:51 schreef Hagenees het volgende:
Spreekkoren horen gewoon bij het voetbal en ik stoor me er niet aan. En de groottste onzin is als ik iemand hoor zeggen dat het een probleem van de randstad is, want hoe vaak heb ik wel niet "hoerenjong" horen zingen bij loser-clubs als Heerenveen of RBC. Gebeurt overal en dat krijg je toch niet uitgebannen. Gelukkig niet, want voetbal is emotie en dan kan er wel es een scheldwoordje uitfloepen.
Maar een scheldwoordje is niet kanker enz. Dat hoort er gewoon helemaal niet bij!
Spreekkoren komen voor uit de emotie voor je club (er zijn uitzonderingen). (bv: geeft de scheids een onterechte penalty!)
Dan loopt de emotie gewoon op, kijk je kan gaan lopen schoppen en slaan tegen de stoeltje maar je ook met z'n allen even laten weten wat je ervan vindt. Want je leeft met je club mee en je bent ook weer sago als ze verliezen. Je hebt gewoon een hart voor de club. En als je met z'n 1000de gaat het wat makkelijker.
Tuurlijk heb ik soms ook wel eens mijn bedenkingen bij spreekkoren, wat voor zin het heeft en wat lomp het wel niet is. Maar zit ik in het stadion en ben ik ergens boos over dan zing ik gewoon mee !
Conclusie: goed initiatief maar het gaat niet werken
quote:En zeker als jullie tegen Feyenoord spelen!
Op woensdag 24 december 2003 14:11 schreef sugarnieuws het volgende:Maar zit ik in het stadion en ben ik ergens boos over dan zing ik gewoon mee
!
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:14 schreef FrankyMcG het volgende:[..]
En zeker als jullie tegen Feyenoord spelen!
Maar jullie kunnen er ook wat van! Naar mijn mening zijn jullie meer anti dan pro!
quote:Soms is het anti-gedeelte juist het leukste.
Op woensdag 24 december 2003 14:16 schreef sugarnieuws het volgende:Maar jullie kunnen er ook wat van! Naar mijn mening zijn jullie meer anti dan pro!
En ja, tegen ajax, dan is het gewoon als een stier op een rode doek!
Je zal het er nooit uit krijgen, en eerlijk gezegd kan ik er totaal niet wakker van liggen ook.
quote:Hoezo?
Op woensdag 24 december 2003 14:25 schreef SCH het volgende:
Wat een schijnheilig gelul hier zeg, zoals Bateman, Suganieuws en anderen - iedereen vindt het een goed idee maar als het erop aan komt, maakt het ze geen ruk uit. Neem gvd je verantwoordelijkheid
Met een groot gedeelte van de spreekkoren heb ik persoonlijk geen problemen.
quote:Dat is waar, anti juist leuk, maar als ik zo me 1 van je mede supporters praat (en dat gebeurt bijna elke dag) dan hoor ik altijd en overal anti liedjes over, maar nooit een keer een pro tekst op het lied van F*y*n**rd na dan.
Op woensdag 24 december 2003 14:22 schreef FrankyMcG het volgende:[..]
Soms is het anti-gedeelte juist het leukste.
En ja, tegen ajax, dan is het gewoon als een stier op een rode doek!
En ja klassiekers vragen er natuurlijk om......... daar heb gelijk in! Daar ben ik er ook zeker van overtuigd dat het niet te stoppen valt.
quote:Ik neem mijn verantwoordelijkheid, d.m.v. mijn tolerantiegrens!
Neem gvd je verantwoordelijkheid
quote:Dan ga jij toch als levensverbeteraar in een stadion staan, de hele wedstrijd je mond dicht houden en lekker je club niet steunen. Hou dan je mond.
Wat een schijnheilig gelul hier zeg, zoals Bateman, Suganieuws en anderen - iedereen vindt het een goed idee maar als het erop aan komt, maakt het ze geen ruk uit. Neem gvd je verantwoordelijkheid
Tuurlijk is het een goed idee, dat zal ik hem niet ontnemen alleen is het niet te stoppen. En dat weet ik omdat ik zelf ook mee doe! En nix scheinheilig gelul, het is gewoon als emotie voor de club. Als mijn clubbie verliest dan loop ik met zo'n sik en dan laat ik dat graag merken
!
quote:Toch zijn d'r genoeg pro-Feyenoord liederen, zoals bijvoorbeeld "Mijn Feyenoord"!
Op woensdag 24 december 2003 14:26 schreef sugarnieuws het volgende:Dat is waar, anti juist leuk, maar als ik zo me 1 van je mede supporters praat (en dat gebeurt bijna elke dag) dan hoor ik altijd en overal anti liedjes over, maar nooit een keer een pro tekst op het lied van F*y*n**rd na dan.
quote:hehehe ok, dat geloof ik graag alleen hoor ik ze nooit van die mensen die ik ken.
Op woensdag 24 december 2003 14:29 schreef FrankyMcG het volgende:[..]
Toch zijn d'r genoeg pro-Feyenoord liederen, zoals bijvoorbeeld "Mijn Feyenoord"!
quote:Daar koopt niemand wat voor. Als jouw grens ligt bij de gedachte dat je 20 minuten lang Hamas Hamas mag zingen bv. Het gaat juist niet om persoonlijke grenzen maar om een publieke grens. Er met elkaar zorgen dat dat soort onzin wordt uitgebannen.
Op woensdag 24 december 2003 14:28 schreef FrankyMcG het volgende:[..]
Ik neem mijn verantwoordelijkheid, d.m.v. mijn tolerantiegrens!
quote:Ok wat mag dan wel en wat mag dan niet volgens jou.
Op woensdag 24 december 2003 14:32 schreef SCH het volgende:[..]
Daar koopt niemand wat voor. Als jouw grens ligt bij de gedachte dat je 20 minuten lang Hamas Hamas mag zingen bv. Het gaat juist niet om persoonlijke grenzen maar om een publieke grens. Er met elkaar zorgen dat dat soort onzin wordt uitgebannen.
quote:Levensverbeteraar?
Op woensdag 24 december 2003 14:29 schreef sugarnieuws het volgende:[..]
Dan ga jij toch als levensverbeteraar in een stadion staan, de hele wedstrijd je mond dicht houden en lekker je club niet steunen. Hou dan je mond.
quote:Schijnheilig gelul dus want je zegt tegen die spreekkoren te zijn maar je zingt ze wel mee. Emotie kan je ook op een andere manier uiten.
Tuurlijk is het een goed idee, dat zal ik hem niet ontnemen alleen is het niet te stoppen. En dat weet ik omdat ik zelf ook mee doe! En nix scheinheilig gelul, het is gewoon als emotie voor de club. Als mijn clubbie verliest dan loop ik met zo'n siken dan laat ik dat graag merken
!
quote:Dat kan je zelf ook wel verzinnen lijkt me. Of heb je geen enkel referentiekader wat dat betreft?
Op woensdag 24 december 2003 14:33 schreef sugarnieuws het volgende:[..]
Ok wat mag dan wel en wat mag dan niet volgens jou.
quote:Vind je het gek! Loek kent ook helemaal geen Feyenoord liedjes!
Op woensdag 24 december 2003 14:31 schreef sugarnieuws het volgende:hehehe ok, dat geloof ik graag alleen hoor ik ze nooit van die mensen die ik ken.
quote:Tuurlijk de voetbalwereld zou beter zijn zonder, maar dat betekent nog niet dat ik er mee stop. Ik heb veel voor me club over stop er veel energie in en ben er veel mee bezig. En dat betekent voor mij ook mee zingen met spreekkoren.
Schijnheilig gelul dus want je zegt tegen die spreekkoren te zijn maar je zingt ze wel mee. Emotie kan je ook op een andere manier uiten.
Maar ja.....
no one likes us, we don't care!
quote:Maar daar ligt nu ook een moeilijkheid, waar ligt de grens....?
Daar koopt niemand wat voor. Als jouw grens ligt bij de gedachte dat je 20 minuten lang Hamas Hamas mag zingen bv. Het gaat juist niet om persoonlijke grenzen maar om een publieke grens. Er met elkaar zorgen dat dat soort onzin wordt uitgebannen.
Hamas Hamas-spreekkoren gaan duidelijk over de grens, maar gaat het uitschelden van bv De Graafschap-, Groningen- en Heerenveen-supporters voor boeren over de grens? De Graafschap-supporters zien het juist als geuzennaam.
En ben je anti-semitisch bezig als je Ajacieden joden noemt? Ze gebruiken het zelf als bijnaam.
Daarnaast mogen er wat mij betreft best scherpe spreekkoren in een stadion zijn, het moet wat mij betreft niet stil worden. Maar hoeren-spreekkoren en hamas-spreekkoren mogen wat mij betreft wel verdwijnen
quote:Wat mij betreft krijgen types zoals jij een stadionverbod voor vele jaren. Om mee te beginnen. Zal je niet leuk vinden maar het lijkt de enige manier te zijn.
Op woensdag 24 december 2003 14:38 schreef sugarnieuws het volgende:[..]
Tuurlijk de voetbalwereld zou beter zijn zonder, maar dat betekent nog niet dat ik er mee stop. Ik heb veel voor me club over stop er veel energie in en ben er veel mee bezig. En dat betekent voor mij ook mee zingen met spreekkoren.
Maar ja.....
no one likes us, we don't care!
quote:Ik vind zelf van niet!
Op woensdag 24 december 2003 14:39 schreef Eilanden het volgende:En ben je anti-semitisch bezig als je Ajacieden joden noemt?
Maar als ik die Raphael Naftiel van CIDI bezig zie, zou ik er bijna anti-semitisch van worden!
[Dit bericht is gewijzigd door FrankyMcG op 24-12-2003 14:46]
quote:hahahahah lach me dood! Dan is strax het halve stadion leeg, wie is er dan nog om hun clubje te steunen! Die bobo's doen hun mond toch niet open!
Op woensdag 24 december 2003 14:40 schreef SCH het volgende:[..]
Wat mij betreft krijgen types zoals jij een stadionverbod voor vele jaren. Om mee te beginnen. Zal je niet leuk vinden maar het lijkt de enige manier te zijn.
quote:^
Op woensdag 24 december 2003 14:45 schreef sugarnieuws het volgende:[..]
hahahahah lach me dood! Dan is strax het halve stadion leeg, wie is er dan nog om hun clubje te steunen! Die bobo's doen hun mond toch niet open!
Twente had de bekerwedstrijd moeten verliezen op basis van die spreekkoren, dan gebeurt het niet zo snel weer.
Je moet de supporters direct verantwoordelijk stellen en ze raken waar het pijn doet / het voetbalbelang van de club. Niet het geld maar de punten.
quote:Maar dan blijft nog de vraag staan SCH, waar ligt de grens tussen scherp, ludiek en kwetsend?
Op woensdag 24 december 2003 14:50 schreef SCH het volgende:[..]
^
Alsof het halve stadion kwetsende spreekkoren zingt. Let maar op hoe snel het ophoudt als deze sanctie jullie boven het hoofd hangt.Twente had de bekerwedstrijd moeten verliezen op basis van die spreekkoren, dan gebeurt het niet zo snel weer.
Je moet de supporters direct verantwoordelijk stellen en ze raken waar het pijn doet / het voetbalbelang van de club. Niet het geld maar de punten.
quote:Ach weet je, als het over dit soort dingen gaat, komt altijd meteen die discussie over de grens weer naar boven.
Op woensdag 24 december 2003 14:39 schreef Eilanden het volgende:[..]
Maar daar ligt nu ook een moeilijkheid, waar ligt de grens....?
Hamas Hamas-spreekkoren gaan duidelijk over de grens, maar gaat het uitschelden van bv De Graafschap-, Groningen- en Heerenveen-supporters voor boeren over de grens? De Graafschap-supporters zien het juist als geuzennaam.
En ben je anti-semitisch bezig als je Ajacieden joden noemt? Ze gebruiken het zelf als bijnaam.
Daarnaast mogen er wat mij betreft best scherpe spreekkoren in een stadion zijn, het moet wat mij betreft niet stil worden. Maar hoeren-spreekkoren en hamas-spreekkoren mogen wat mij betreft wel verdwijnen
Ik vind dat maar een afleidingsmanouvre. Mensen weten heel goed wat wel en niet kan en wat wel en niet kwetsend is. Er zit een groot verschil tussen zomaar iets roepen of iets met 200 mensen langdurig zingen.
Het gaat erom dat je ook creatief kan zijn in de spreekkoren, dat hoerenjong en hamas is toch ook retesaai. Het is de dood in de pot van een stelletje sukkels die denken dat ze stoer zijn. Meelopers over het algemeen zonder eigen wil.
Als je de types er uit haalt die er verantwoordelijk voor zijn, is het snel over.
quote:
Ik vind het een mooi initiatief, dat iemand dat probeert dus...
Persoonlijk kan ik er niet wakker van liggen zolang ik negers naast me keihard mee hoor roepen met oerwoudgeluiden, en opa's mee hoor doen met ''en wie niet springt..''
edit :
quote:En zit er in geen enkel stadion (behalve in Heerenveen dan...) geen hond meer...
Als je de types er uit haalt die er verantwoordelijk voor zijn, is het snel over.
quote:Dit is zowiezo niet te realiseren, het is wel de verantwoordelijkheid van de voetbalclub dat het publiek. Zij worden er ook op aangesproken en krijgen een boete (ook niet altijd geloof ik).
Op woensdag 24 december 2003 14:50 schreef SCH het volgende:[..]
^
Alsof het halve stadion kwetsende spreekkoren zingt. Let maar op hoe snel het ophoudt als deze sanctie jullie boven het hoofd hangt.Twente had de bekerwedstrijd moeten verliezen op basis van die spreekkoren, dan gebeurt het niet zo snel weer.
Dus als het organisatorisch haalbaar was, dan zou er misschien al lang wat aan gedaan zijn. Maar ja wat zou jij doen of een paar duizend euro boete of het hele jaar veel minder omzet.
En daarnaast is het niet eens traceerbaar wie wat zingt, tenzij je bij elke supporter een steward zingt en dan nog wat kan een steward verrichten tegen een groep fanatieke supporters? Die gaan niet vrijwillig het stadion uit.
Zou deze regeling wel van toepassing worden, dan zouden bij Ajax dus 410 en F-side en nog wat andere fanatieke supporters van andere vakken uit het stadion gehaald worden. Nou dan heb je het als voetbalclub dus echt goed voor elkaar.......................................
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:55 schreef PBateman1978 het volgende:
En zit er in geen enkel stadion (behalve in Heerenveen dan...) geen hond meer...
Ga eens naar een stadion, zou ik zeggen
quote:Dat denk ik dus niet. Ik denk dat ze eieren voor hun geld kiezen en voor andere liederen kiezen.
Op woensdag 24 december 2003 14:57 schreef sugarnieuws het volgende:
Zou deze regeling wel van toepassing worden, dan zouden bij Ajax dus 410 en F-side en nog wat andere fanatieke supporters van andere vakken uit het stadion gehaald worden. Nou dan heb je het als voetbalclub dus echt goed voor elkaar.......................................
quote:Misschien is dat wel omdat het relevant is
Ach weet je, als het over dit soort dingen gaat, komt altijd meteen die discussie over de grens weer naar boven.
quote:Maar dat kwetsen kan voor iemand weer verschillend zijn. Voel jij je gekwetst als ze Heerenveen supporters uitmaken voor boeren? Ikzelf vind dat niet kwetsend
Ik vind dat maar een afleidingsmanouvre. Mensen weten heel goed wat wel en niet kan en wat wel en niet kwetsend is. Er zit een groot verschil tussen zomaar iets roepen of iets met 200 mensen langdurig zingen.
quote:En zou zijn er wel meer woorden die voor de 1 geen betekenis hebben en voor de ander juist heel veel.
Op woensdag 24 december 2003 15:00 schreef Eilanden het volgende:[..]
Misschien is dat wel omdat het relevant is
[..]Maar dat kwetsen kan voor iemand weer verschillend zijn. Voel jij je gekwetst als ze Heerenveen supporters uitmaken voor boeren? Ikzelf vind dat niet kwetsend
quote:Ik denk eerder dat het is om de discussie niet aan te hoeven gaan. Hetzelfde als het gaat om puntenaftrek of stilleggen van de wedstrijd. Dan komen er allerlei bezwaren - als je er wat aan wilt doen, moet je sterk zijn en ook de nadelen accepteren.
Op woensdag 24 december 2003 15:00 schreef Eilanden het volgende:[..]
Misschien is dat wel omdat het relevant is
quote:Om dat soort teksten gaat het ook niet. Heel veel spreekkoren zijn dom maar niet kwetsend: ik denk dat je niemand hoeft uit te leggen dat "joden aan het gas" kwetsend is, of wel?
Maar dat kwetsen kan voor iemand weer verschillend zijn. Voel jij je gekwetst als ze Heerenveen supporters uitmaken voor boeren? Ikzelf vind dat niet kwetsend
quote:Maar daarom vind ik het juist interessant om te zien wat men hier in VBL wel of niet kwetsend vindt. Ik denk dat daarover nog behoorlijke verschillen van mening zijn.
Op woensdag 24 december 2003 15:06 schreef SCH het volgende:[..]
Ik denk eerder dat het is om de discussie niet aan te hoeven gaan. Hetzelfde als het gaat om puntenaftrek of stilleggen van de wedstrijd. Dan komen er allerlei bezwaren - als je er wat aan wilt doen, moet je sterk zijn en ook de nadelen accepteren.
[..]
quote:Zoals je al in een eerdere post hebt kunnen lezen, had ik al aangegeven dat dergelijke spreekkoren wat mij betreft over de grens gaan....
Om dat soort teksten gaat het ook niet. Heel veel spreekkoren zijn dom maar niet kwetsend: ik denk dat je niemand hoeft uit te leggen dat "joden aan het gas" kwetsend is, of wel?
quote:Spreekkoren met k*nker en hoerenjong?
Op woensdag 24 december 2003 15:06 schreef SCH het volgende:[..]
Ik denk eerder dat het is om de discussie niet aan te hoeven gaan. Hetzelfde als het gaat om puntenaftrek of stilleggen van de wedstrijd. Dan komen er allerlei bezwaren - als je er wat aan wilt doen, moet je sterk zijn en ook de nadelen accepteren.
[..]Om dat soort teksten gaat het ook niet. Heel veel spreekkoren zijn dom maar niet kwetsend: ik denk dat je niemand hoeft uit te leggen dat "joden aan het gas" kwetsend is, of wel?
quote:Spreekkoren met kanker en hoerenjongen zijn kwetsend. Basta!
Op woensdag 24 december 2003 15:16 schreef sugarnieuws het volgende:[..]
Spreekkoren met k*nker en hoerenjong?
Dat kan voor de 1 wel kwetsend zijn en voor de ander niet?
Dus in principe zullen ze nooit verdwijnen en zeker niet omdat ze al in de volksmond als dagelijks als scheldwoord gebruikt worden.
Dat ze ergens anders gebruikt worden, is geen argument.
Als er ernstige ziektes aan iemands adres worden toegewenst mag je direct staken. "Het zijn die kut kanker joden" "kanker Jol" of dingen van dien aard moeten m.i. worden uitgeband
Dingen als Hondelul heb ik totaal geen problemen mee, daar zit een vorm van ironie in.
quote:Blijkbaar niet voor iedereen want anders zou het niet gezongen worden!
Op woensdag 24 december 2003 15:19 schreef SCH het volgende:[..]
Spreekkoren met kanker en hoerenjongen zijn kwetsend. Basta!
Dat ze ergens anders gebruikt worden, is geen argument.
quote:Het is niet normaal nee, maar in de meeste gevallen vind ik het ook niet kwetsend.
Op woensdag 24 december 2003 15:24 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Het is natuurlijk wel te triest dat woorden als kankerlijer en hoerenjong voor sommigen als "normaal" taalgebruik gezien wordt.
quote:Dus omdat een aantal geestelijk minder capabelen dat als niet kwetsend zien, moet het maar kunnen?
Op woensdag 24 december 2003 15:24 schreef sugarnieuws het volgende:Blijkbaar niet voor iedereen want anders zou het niet gezongen worden!
Er zijn ook mensen die vinden dat ze hun kinderen mogen slaan, dus kindermishandeling ook maar accepteren dan?
quote:
Op woensdag 24 december 2003 15:24 schreef sugarnieuws het volgende:[..]
Blijkbaar niet voor iedereen want anders zou het niet gezongen worden!
quote:Voor jou en een hoop anderen misschien niet, maar als je daar op het veld staat lijkt het me verschrikkelijk als je dat soort dingen naar je kop geslingerd krijgt. Daar helpt een miljoenen salaris ook niet tegen
Op woensdag 24 december 2003 15:25 schreef zjroentje het volgende:Het is niet normaal nee, maar in de meeste gevallen vind ik het ook niet kwetsend.
quote:Het is maar net hoe je in elkaar steekt.
Op woensdag 24 december 2003 15:28 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Voor jou en een hoop anderen misschien niet, maar als je daar op het veld staat lijkt het me verschrikkelijk als je dat soort dingen naar je kop geslingerd krijgt. Daar helpt een miljoenen salaris ook niet tegen
Ik zou er me helemaal niks van aantrekken en er eigenlijk een beetje om moeten lachen.
Heb me toendertijd ook rotgelachen om de reactie van Bousatta op het spreekkoor "Dries Bousatta, je moeder heeft een snor".
quote:Dus?
Op woensdag 24 december 2003 15:25 schreef zjroentje het volgende:[..]
Het is niet normaal nee, maar in de meeste gevallen vind ik het ook niet kwetsend.
quote:Vind ik dat er niet zo snel een wedstrijd moet worden stilgelegd, omdat een scheidsrechter voor hoerenjong wordt uitgemaakt.
Op woensdag 24 december 2003 15:31 schreef SCH het volgende:[..]
Dus?
Maar zo steek ik in elkaar. Als een scheids zich erdoor beledigd of gekwetst voelt is het zijn goed recht de wedstrijd te staken.
quote:Dus moorden en verkrachtingen zijn ook heel normaal want er zijn nou eenmaal mensen die het doen.
quote:Wat een vergelijkingen!
Er zijn ook mensen die vinden dat ze hun kinderen mogen slaan, dus kindermishandeling ook maar accepteren dan?
Had die ene actie tegen kanker-spreekkoren bij Feyenoord ook geen succes? Het probleem er mee is, is dat kanker zo'n goed bekkend woordje is. Zodra daar een pakkend alternatief voor gevonden is ben je er zo vanaf.
Dan nog over die geuzennamen. Bij Ajax noemen ze zichzelf maar wat graag Joden. 'Wat zijn die Joden stil' of 'Wie niet springt..' vind ik dan ook zeker kunnen. Bij 'Hamas, Hamas' haal je er ineens heel andere zaken bij. Dat zong ik om die reden niet mee.
(wat heeft hamas trouwens met gas te maken die houden er toch heel andere manieren op na?)
[Dit bericht is gewijzigd door Cruoninga op 24-12-2003 15:42]
quote:Het is precies hetzelfde. Omdat een aantal mensen het normaal vinden, moet het maar geaccepteerd worden. Mijn voorbeeld was extreem om aan te geven dat jou redenatie een zeer ongelukkige is
Op woensdag 24 december 2003 15:38 schreef sugarnieuws het volgende:Wat een vergelijkingen!
quote:
Ga eens naar een stadion, zou ik zeggen
SCH, kijk eerst eens naar de maatschappij zelf, die is verneukt, en het stadion-publiek is daar een reflectie van....
Verder blijf ik er bij dat het hondelul van vroeger, het hoerenjong van nu is.
quote:Dan doe je net of het relevant is wat mensen vinden. En dat is het niet. Het is geen lieve vraag of mensen iets niet willen zingen, het is een eis. We vragen ook niet lief wat mensen van een verkrachting vinden. Het mag gewoon niet. Daarom moeten de sancties harder en duidelijker worden.
Op woensdag 24 december 2003 16:01 schreef Eilanden het volgende:
Uit bovenstaande posts kan je zien dat de meningen over wat kwetsend is of niet nogal verschillen. Daarom lijkt mij de actie van de Twentenaar tegen spreekkoren vrij kansloos.
quote:Dat is ook prima natuurlijk.
Dan ben ik er meer voorstander van dat er duidelijke regels komen omtrent wat wel en niet kwetsend is, met daarbij de bijbehorende strafmaat. Alleen op die wijze kan je het IMHO oplossen.
Als er al iets aan de spreekkoren moeten worden gedaan, moet je het bij de kern aanpakken, en dat m.i. de maatschappij. Wat er op¨de tribune gebeurd is afspiegeling daarvan.
quote:Je mag mijn naam wel naam wel noemen hoor, schat
Op woensdag 24 december 2003 12:07 schreef sqlsmurft het volgende:
Ik las vandaag weer eens in een feijenoordtopic dat iemand de wedstrijd "de kanker aan vond" tsja en dat schijnt dan ook nog eens zo'n zogenaamde lievejongen te zijn die....
quote:Vooral doorgaan zo. Je hebt me nog nooit ontmoet, nog nooit gezien en toch durf jij het aan om mij autistisch en sociaal zwak begaafd te noemen. Enkele mensen hier kennen mij en die kunnen vast wel het tegenovergestelde zeggen over wat jij denkt. Ik ben iemand van weinig woorden, ben wie ik ben. Leer er maar mee te leven.
Op woensdag 24 december 2003 12:07 schreef sqlsmurft het volgende:
Alsof dat ook maar een heeeeeeeeeeeeel klein beetje een excuus is om je verbaal zo te laten gaan! als je in VBL met dat soort termen moet gaan posten dan ben je toch sociaal minder begaafdSterker nog ik verdenk zo iemand er sterk van een licht autistische inslag te hebben.
Wij hebben het hier in VBL als regel gesteld dat we ziektes en dergelijke niet tolereren. Ik krijg sterk het gevoel dat als je het pas aangeeft aan een modje hij er wat aan doet, want het is zeker geen actief beleid van de modjes om er op te letten en verandering in te brengen. Misschien omdat die users zulkeschatjes zijn en geen vlieg kwaad doen.....
Op de site van Van Dale woordenboeken staat het volgende, en ik citeer:
"kan·ker (de ~ (m.))
1 ziekte waarbij cellen zich ongeremd delen en zich door het lichaam verspreiden
2 voortwoekerend kwaad
3 ziekte bij dieren, planten of bomen
kan·ke·raar (de ~ (m.), ~s)
1 mopperaar
kan·ke·ren (onov.ww.)
1 [pej.] hevig klagen
2 zich woekerend verspreiden
kan·ker·pit (de ~ (m.))
1 [inf.] mopperaar"
Zo kan alles wat met kanker aangeduid wordt, het voortwoekerend kwaad betekenen. Dan betekent kankerjood ineens heel wat anders. Jood=Iemand die zich voordoet als supporter van Ajax. Kanker ervoor betekent dan het voortwoekerend kwaad dat zich Ajaxsupporter noemt. Een voortwoekerend kwaad is iemand die erg gehaat wordt vandaar deze benaming.
Buiten dat is het woord kanker een woord wat in de Haagse- en Rotterdamse taal veel wordt gebruikt. Misschien wel vaker dan in andere streken/steden.
Met deze post probeer ik aan te geven dat er nog weleens wat misvattingen bestaan over het woord kanker of alles wat tegen Joden gericht is. Uiteraard de voetbaljoden en niet de mensen van Joodse afkomst.Want wie pronkt er nou met alles wat met Israel te maken heeft. eet dat niet provoceren?
Alles wordt altijd maar van een kant benaderd. Nooit worden de Ajaxsupporters veroordeeld voor hun provocerende gedrag door de media of door het eigen bestuur. Altijd wordt de beschuldigende vinger naar de tegenstander van Ajax gericht.
Zelfs de media vind het geweldig wanneer er een Israelische vlag van 25 bij 25 meter over de F-sde wordt getoond. ennelijk niet bewust van het feit dat alles daartegen zowieso wordt afgekeurd door diezelfde media.
Ik laat het hierbij, hamas
[Dit bericht is gewijzigd door Cart_man op 24-12-2003 19:33]
Kom op Cart_man - kanker, aids en dergelijke zijn afschuwelijke ziektes, die heb je toch niet nodig om mee te schelden. Ik denk niet dat je sociaal zwak begaafd bent of autistisch (mijn autistische pleegkindje gebruikt die taal trouwens niet) maar dat je je misschien laat meeslepen of het gewoon goed wilt praten. Dat lukt je niet en zal je ook nooit lukken.
Gewoon een beetje respect, is dat nou zo moeilijk?
Is het nou echt onmogelijk om andere teksten te verzinnen?
quote:Dat kan allemaal best zo zijn maar die maatschapij dat ben jij. Waarom zouden we ons er bij neerleggen?
Op woensdag 24 december 2003 15:43 schreef PBateman1978 het volgende:[..]
SCH, kijk eerst eens naar de maatschappij zelf, die is verneukt, en het stadion-publiek is daar een reflectie van....
quote:Opzich heb jij geen benul id denk, waarom wij onszelf joden noemen!
Op woensdag 24 december 2003 18:23 schreef Cart_man het volgende:
Met deze post probeer ik aan te geven dat er nog weleens wat misvattingen bestaan over het woord kanker of alles wat tegen Joden gericht is. Uiteraard de voetbaljoden en niet de mensen van Joodse afkomst.Want wie pronkt er nou met alles wat met Israel te maken heeft. eet dat niet provoceren?Alles wordt altijd maar van een kant benaderd. Nooit worden de Ajaxsupporters veroordeeld voor hun provocerende gedrag door de media of door het eigen bestuur. Altijd wordt de beschuldigende vinger naar de tegenstander van Ajax gericht.
Zelfs de media vind het geweldig wanneer er een Israelische vlag van 25 bij 25 meter over de F-sde wordt getoond. ennelijk niet bewust van het feit dat alles daartegen zowieso wordt afgekeurd door diezelfde media.
Ik laat het hierbij, hamas
Opzich ook weinig zin om het uit te leggen, want onthouden doe je het denk toch niet!
quote:Dat gaat niet over die onzin, vriend
Op woensdag 24 december 2003 20:12 schreef SCH het volgende:
Je lult dus gewoon die onzin goed en gaat vervolgens een beetje huilen in Hools
quote:Er is een verschil tussen de Cart_man binnen het stadion en een verschil tussen Cart_man buiten het stadion.
Kom op Cart_man - kanker, aids en dergelijke zijn afschuwelijke ziektes, die heb je toch niet nodig om mee te schelden. Ik denk niet dat je sociaal zwak begaafd bent of autistisch (mijn autistische pleegkindje gebruikt die taal trouwens niet) maar dat je je misschien laat meeslepen of het gewoon goed wilt praten. Dat lukt je niet en zal je ook nooit lukken.Gewoon een beetje respect, is dat nou zo moeilijk?
Is het nou echt onmogelijk om andere teksten te verzinnen?
Respect voor mijn tegenstanders heb ik niet en zal ik nooit krijgen. Ja ik laat me wel eens meeslepen in het stadion. Is iets met emotie of zoiets.Weet mijn emoties aardig in de hand te houden buiten het stadion, is echter totaal anders wanneer ik in het stadion zit. Ga ik allemaal niet uitleggen, heb ik totaal geen zin in. Deze discussie leidt toch nergens toe, we worden het nooit eens. Ik kanker er gewoon lustig op los in de stadions waar ik kom.
quote:Leuk dat iedereen dat zegt
Op woensdag 24 december 2003 20:35 schreef DutchGooner het volgende:
leuk initiatief maar compleet kansloos.
quote:zo is het toch?
Op woensdag 24 december 2003 20:36 schreef SCH het volgende:[..]
Leuk dat iedereen dat zegt
Niemand wil het dus eigenlijk zelf.
quote:Het hoeft toch geen democratisch principe te worden. De KNVB bepaalt wat er kan en staakt, trekt punten af en deelt stadionverboden uit als het overtreden wordt. Heel simpel.
Op woensdag 24 december 2003 20:38 schreef DutchGooner het volgende:[..]
zo is het toch?
Voor iedereen ligt de grens van " te ver gaan" ergens anders.
Zolang dat niet op 1 lijn ligt zal je het nooit uit de stadions verdwijnen,simpel
Het kan echt wel maar niemand wil het echt. Of durft het echt.
quote:Iedereen die op dergelijke wijze zich uit schaal ik in die categorien in.
Vooral doorgaan zo. Je hebt me nog nooit ontmoet, nog nooit gezien en toch durf jij het aan om mij autistisch en sociaal zwak begaafd te noemen. Enkele mensen hier kennen mij en die kunnen vast wel het tegenovergestelde zeggen over wat jij denkt. Ik ben iemand van weinig woorden, ben wie ik ben. Leer er maar mee te leven.
In een ander topic was er een discussie over of je iemand een NSB-er kon noemen. Zelf vond ik dat in eerste instantie geen probleem omdat ik dit alleen in situaties kon indenken dat je dit op een grappige manier bedoelt. Bleek dat er mensen zijn die hier op een heel andere manier naar kijken en bepaalde gevoelens hierover hebben.
Dan moet je ook zo groot zijn en je standpunt bijdraaien en jezelf daarin aanpassen. Gooi niet alles op dialect of spreektaal of gewoontes maar bedenk eens hoe dat op anderen over kan komen. En natuurlijk zijn er altijd mensen die zeggen dat dat ze niks interesseert. Tsja dan houdt het op en hadden we niet eens aan dergelijke discussies hoeven beginnen.
quote:
Had ik niet in het minst behoefte aan omdat je jezelf in mijn ogen al belachelijk genoeg maakt door je zo te uiten. Ik heb jou al aangegeven daar moeite mee te hebben en dat was voor mij genoeg.
Je mag mijn naam wel naam wel noemen hoor
quote:Bij die mensen schaar ik mij zeer zeker, zie mij eens in het stadion te keer gaan man. Maar heel toevallig kan ik dat wel zonder al die onzintermen. Dat heeft niks maar dan ook niks met passie of liefde voor je club of stad te maken. Integendeel juist. Passie kan je op hele andere manier uiten, en anders oefen je daar maar eens op
Op woensdag 24 december 2003 21:17 schreef Hagenees het volgende:
Wat er zijn er zat die het voetbal wel als een passie en emotievolle gebeurtenis zien en daar verandert niemand wat aan!
Je suggereert dat mensen zich maar aan jou moeten aanpassen, da's een grove vergissing. Het wordt tijd dat mensen die zich niet kunnen gedragen, zich leren aanpassen. Wat denk je dat er gebeurt als je die spreekkoren niet meer kan zingen? Dat het ineens heel saai is ofzo?
quote:Ik heb nog nooit gezeten bij een wedstrijd van Heerenveen. Het is ook een wat flauw argument. Bij iedere club komen kwetsende spreekkoren en meer van die ongein voor. Bij sommige clubs wat minder omdat supporters elkaar er meer op aanspreken of gewoon wat minder grof zijn of wat creatiever.
Op woensdag 24 december 2003 21:34 schreef Hagenees het volgende:
Ja kijk maar naar een club als Heerenveen waar iedereen rustig op z'n stoeltje zit.
quote:
en zoals ik al zei: ik doe al die dingen niet expres of om mensen te irriteren maar puur uit emotie. dat kan je niet controleren.
quote:Dan hebben we een probleem. Als je je niet aan de regels wilt houden, moet je niet moeilijk doen als er sancties op volgen.
En ik wil helemaal niet dat mensen zich aan mij gaan aanpassen maar andersom doe ik dat zeker niet. Dus ik ga me echt niet proberen in te houden ofzo.
quote:Oh, maar als jouw gedrag legaal is dan zing jij dus helemaal niet mee met al die kwetsende spreekkoren over kanker, joden en hamas. Dan had ik het even verkeerd begrepen.
Op woensdag 24 december 2003 21:46 schreef Hagenees het volgende:
Welnee ik heb geen probleem en jij bepaalt ook niet wat mijn regels zijn, PIK. Dat doe ik altijd nog zelf haha. Als JIJ moeite hebt met mijn (volgens de wet legale) gedrag dan is dat jouw probleem waar je zelf een oplossing voor moet zien te vinden. Je kan hoogstens aan me vragen of ik niet zo wil schreeuwen en druk doen maar de kans dat ik aan je verzoek voldoe is vrij miniem.
quote:Blablablablabla...ik hoef mij niet aan te passen aan jou. Mensen die andere in categoriën plaatsen ros ik dolgraag op hun bek, want ik haat zulke lui met de grond van mijn hart. Lekker niveau, hè.
Op woensdag 24 december 2003 21:03 schreef sqlsmurft het volgende:[..]
Iedereen die op dergelijke wijze zich uit schaal ik in die categorien in.
Verbaas me ook altijd over de geweldige zelfkennis van mensen zoals jij die zichzelf altijd als mama's lieverdje zien en die onder de vlag van emotie alles maar uitvlakken als "kan gebeuren", of "moet je ruim zien", of "kwestie van interpreteren" etc. Ik kan daar heel slecht tegen.
Als jij ergens niet tegen kan dan is dat jou probleem. Probeer er maar overheen te lezen en val mij er voortaan niet mee lastig.
Als ik ga schelden dan is dat niet per ongeluk, dat is veelal met een reden en heeft het te maken met het uiten van mijn emoties.
En wat mensen op het internet van mij denken boeit me al helemaal niet.
Nogmaals, HAMAS
quote:Wanneer komen die sancties dan?? nooit
Op woensdag 24 december 2003 21:48 schreef SCH het volgende:
Dan hebben we een probleem. Als je je niet aan de regels wilt houden, moet je niet moeilijk doen als er sancties op volgen.
quote:En dat is dus precies waar jij nu al de hele tijd mee bezig bent.
Op woensdag 24 december 2003 21:57 schreef Cart_man het volgende:Blablablablabla...ik hoef mij niet aan te passen aan jou. Mensen die andere in categoriën plaatsen ros ik dolgraag op hun bek, want ik haat zulke lui met de grond van mijn hart.
quote:praat daar eens over met iemand die er voor geleerd heeft.
Op woensdag 24 december 2003 21:57 schreef Cart_man het volgende:
Als ik ga schelden dan is dat niet per ongeluk, dat is veelal met een reden en heeft het te maken met het uiten van mijn emoties.
quote:En daarmee is de discussie tussen ons een nutteloze gebleken.
Op woensdag 24 december 2003 21:57 schreef Cart_man het volgende:
Als jij ergens niet tegen kan dan is dat jou probleem. Probeer er maar overheen te lezen en val mij er voortaan niet mee lastig.En wat mensen op het internet van mij denken boeit me al helemaal niet.
quote:Ik plaats iedereen in categorieën ja. Jou in die van ongelooflijk betweterige sukkels
Op woensdag 24 december 2003 22:20 schreef sqlsmurft het volgende:[..]
En dat is dus precies waar jij nu al de hele tijd mee bezig bent.
Mensen in categorieen plaatsen.![]()
Pot verwijte de ketel etc
En als lieve jongen met dat fijne karakter die geen vlieg kwaad doet is het weer tekenend dat je me op mijn bek wilt rossen.![]()
[..]praat daar eens over met iemand die er voor geleerd heeft.
Ik kan het geduld er niet voor opbrengen.
[..]En daarmee is de discussie tussen ons een nutteloze gebleken.
Jij wilt kennelijk hierover niet op basis van argumenten praten.
Tsja nogmaals: dan houdt het op.
Had nooit de intentie om met je in discussie te gaan. Je beledigt me op persoonlijke titel, dat hoef ik niet te pikken. Wil best eens met je in discussie gaan bij de volgende Zwolle - Feijenoord. Ideetje
quote:En kwaadschiks zal alleen maar averechts gaan werken
Op woensdag 24 december 2003 23:37 schreef SCH het volgende:
Alleen dit topic bewijst al dat het hard tijd wordt dat er strengere regels komen en dat er ingegrepen wordt. Goedschiks gaat het niet dus tja...
quote:Gaan we dreigen?
Op woensdag 24 december 2003 23:46 schreef Cart_man het volgende:[..]
En kwaadschiks zal alleen maar averechts gaan werken
quote:Hoe wil je puntaftrek regelen? Stel, en dit is een vrij grote stel, dat PSV op zaterdag speelt en Ajax op zondag. Voor beide wedstrijden zorg ik met een groep vrienden voor kaarten. Bij PSV gedragen we ons netjes en bij Ajax plaatsen we enkele spreekkoren over de betreffende scheidsrechter...Ajax de lul en wij de lachende derde? Of moet er dan ook weer een nieuw persoonsgebonden clubcard-systeem komen ofzo?
Op woensdag 24 december 2003 23:47 schreef SCH het volgende:[..]
Gaan we dreigen?
Lijkt mij niet hoor. Stadionverboden en puntaftrek zijn zeer effectieve maatregelen. Of wil jij degene zijn door wie Feyenoord degradeert?
Dit soort dingen zijn ZO moeilijk te regelen lijkt mij.
quote:Het is niet erg dat het moeilijk is. De situatie zoals die nu is, is altijd kuttiger.
Op woensdag 24 december 2003 23:52 schreef Bobu het volgende:
Dit soort dingen zijn ZO moeilijk te regelen lijkt mij.
quote:Nee, ik dreig niet. Geef alleen maar aan dat kwaadschiks niet helpt. Dat heeft nog nooit geholpen. Stadionverboden zullen ook niet helpen en puntaftrek krijg je er niet doorheen. Een stadionverbod geven omdat ik kankerjood zeg tegen iemand ken niet omdat het niet wettelijk vastgelegd staat dat ik het niet mag roepen. art 1. is er ook niet op van toepassing en dat is ook gewoon aan te vechten mocht iemand daarop wel een sv krijgen. Maar daar weet ik het fijne niet van...
Op woensdag 24 december 2003 23:47 schreef SCH het volgende:[..]
Gaan we dreigen?
Lijkt mij niet hoor. Stadionverboden en puntaftrek zijn zeer effectieve maatregelen. Of wil jij degene zijn door wie Feyenoord degradeert?
[Dit bericht is gewijzigd door Cart_man op 25-12-2003 00:18]
Daarna kwam ik dit tegen:
quote:Ik heb er als Ajacied ook geen benul van waarom iemand die niet joods is zichzelf jood noemt. Geuzennaam noemen ze dat. Rot op met je geuzennaam.
Op woensdag 24 december 2003 20:14 schreef sugarnieuws het volgende:
Opzich heb jij geen benul id denk, waarom wij onszelf joden noemen!Opzich ook weinig zin om het uit te leggen, want onthouden doe je het denk toch niet!
Ik ben benieuwd met welk verhaal jij op de proppen zal komen wanneer ik je vraag hier een onomstotelijk goed beargumenteerd verhaal neer legt waarom jij jezelf jood zou moeten noemen.
quote:Wat een dooddoener van een post zeg. Het is een weerspiegeling van de maatschappij? En daarom zou je er niks aan kunnen doen?
Op woensdag 24 december 2003 15:43 schreef PBateman1978 het volgende:[..]
quote:Inderdaad, wat dat betreft is het publiek van ADO het meest lachwekkende. Gewoon kankah ervoor zetten en het is compleet. Nee jongens, heel creatief!
Op woensdag 24 december 2003 21:53 schreef Hagenees het volgende:
Kom op, dat is eigenlijk het enige waar er hier in Den Haag over gezongen wordt haha.
Maargoed, ik heb niet de illusie dat het stopt. Maar wellicht zouden soortgelijke acties als van deze Twente-supporter het ietwat kunnen verminderen.
Bobu (geloof ik) kwam met het standpunt dat puntenaftrek niet kon, omdat je dan als supporter van een andere club bij de concurrent op de tribune gaat zitten om je te misdragen. Ten eerste is dat denk ik voor veel van zulke gasten ten eerste hun eer te na, en ten tweede te duur. Bovendien is het systeem met clubcards nou niet echt zo aanmoedigend om makkelijk kaarten te kopen. Dus zodoende komen er nooit genoeg mensen in het stadion van de concurrent om puntaftrek te veroorzaken. Ik vond het een heel slimme opmerking van Bobu maar ik denk toch dat zijn scenario in de praktijk vrijwel onmogelijk is.
Komen de geluiden uit het uit-vak, dan is de uitspelende ploeg de lul. Komen ze uit de rest van het stadion, krijgen zij de puntaftrek. Ik vind het goed. Bestaat het risico dat ADO volgend jaar weer HCE speelt in ieder geval ook niet meer
quote:
Op donderdag 25 december 2003 00:09 schreef Cart_man het volgende:
Maar daar weet ik het fijne niet van...
Neem maar van mij aan dat je echt wel een stadionverbod kan krijgen op basis van kwetsende en beledigende spreekkoren.
quote:Gaarne een kijkje te nemen in de AJAX historie!
Op donderdag 25 december 2003 11:02 schreef twi het volgende:
Ik zou op zich op Cart_Man willen reageren, maar goed, die heeft zijn eigen beleving en dat moet ik dan maar respecteren. Misschien komt dat respect op een of andere manier nog wel eens terug.Daarna kwam ik dit tegen:
[..]Ik heb er als Ajacied ook geen benul van waarom iemand die niet joods is zichzelf jood noemt. Geuzennaam noemen ze dat. Rot op met je geuzennaam.
Ik ben benieuwd met welk verhaal jij op de proppen zal komen wanneer ik je vraag hier een onomstotelijk goed beargumenteerd verhaal neer legt waarom jij jezelf jood zou moeten noemen.
quote:Dan kom ik rond de jaren 40-45 nou niet bepaald 'joods-vriendelijke' feiten tegen
Op donderdag 25 december 2003 15:26 schreef sugarnieuws het volgende:[..]
Gaarne een kijkje te nemen in de AJAX historie!
quote:Dat kwam door die duitsers!
Op donderdag 25 december 2003 16:02 schreef Cruoninga het volgende:[..]
Dan kom ik rond de jaren 40-45 nou niet bepaald 'joods-vriendelijke' feiten tegen
[Dit bericht is gewijzigd door sugarnieuws op 25-12-2003 16:23]
quote:Er wordt gevraagd om JOUW verhaal. Kom er dan eens mee. Altijd die ajacieden die met de historie op de proppen komen. Kom eens met jouw verhaal over het feit dat je jezelf jood noemt.
Op donderdag 25 december 2003 15:26 schreef sugarnieuws het volgende:[..]
Gaarne een kijkje te nemen in de AJAX historie!
quote:Na duizende keren al te hebben uitgelegd heb ik geen zin omdat nogmaals te doen...........en kom nu niet dat ik het niet weet, want ik weet dondersgoed hoe het in elkaar zet.
Op donderdag 25 december 2003 16:22 schreef Bobu het volgende:[..]
Er wordt gevraagd om JOUW verhaal. Kom er dan eens mee. Altijd die ajacieden die met de historie op de proppen komen. Kom eens met jouw verhaal over het feit dat je jezelf jood noemt.
Dat wij onszelf joden noemen is als eerbetoon naar de Joden toe, wil je het hele verhaal weten dan ga je dat maar lekker zelf uitpluizen!
quote:Een eerbetoon aan alle Joden toe die totaal en compleet ongegrond is. Fabetljes over Joodse historie van Ajax zijn allemaal verzonnen, en op niets gebaseerd.
Op donderdag 25 december 2003 16:33 schreef sugarnieuws het volgende:[..]
Na duizende keren al te hebben uitgelegd heb ik geen zin omdat nogmaals te doen...........en kom nu niet dat ik het niet weet, want ik weet dondersgoed hoe het in elkaar zet.
Dat wij onszelf joden noemen is als eerbetoon naar de Joden toe, wil je het hele verhaal weten dan ga je dat maar lekker zelf uitpluizen!
quote:Believe what u want!
Op donderdag 25 december 2003 16:47 schreef twi het volgende:[..]
Een eerbetoon aan alle Joden toe die totaal en compleet ongegrond is. Fabetljes over Joodse historie van Ajax zijn allemaal verzonnen, en op niets gebaseerd.
quote:In de praktijk is het alleen bijna niet mogelijk om te bewijzen dat iemand zich schuldig heeft gemaakt aan 'kwetsende' spreekkoren...
Op donderdag 25 december 2003 13:31 schreef SCH het volgende:[..]
Neem maar van mij aan dat je echt wel een stadionverbod kan krijgen op basis van kwetsende en beledigende spreekkoren.
quote:Ajaxusa.com
Een eerbetoon aan alle Joden toe die totaal en compleet ongegrond is. Fabetljes over Joodse historie van Ajax zijn allemaal verzonnen, en op niets gebaseerd.
quote:De reden dat heel veel clubs aan hun bijnaam komen. Supporters van de tegenstander die ermee zijn begonnen en vervolgens wordt het op een of andere manier door de supporters zelf overgenomen. Is ook het geval geweest bij PSV met het "boeren"verschijnsel.
"The opponents' supporters used to arrive at Weesperpoort Station, an area in which a lot of Jewish street-hawkers were working. That's why people started saying, 'We're going to the Jews.' But the club itself did not have a Jewish culture at all before the Second World War."
quote:Amsterdam is toch een beetje Joodse stad.
Maar de reden waarom wij ons Joden noemen ligt geheel bij Feyenoord. Die begonnen ons de naam Jood te geven, hun zagen een Jood als iets slechts. De F-side nam die naam over, zodat A ze in Rotterdam "Jood" niet meer als "Scheldnaam" konden gebruiken en B ze een beetje respect voor de Joodse gemeenschap wel op hun plaats vonden.
En ik weet uit eigen ervaring dat er aardig veel Joden dit wel leuk vinden.
En net of hij nog nooit iemamd verrot gescholden heeft.
quote:Das wel de kern van het zogenaamde probleem. Typisch Nederlands om in de voetbalstadions heisa te gaan maken over spreekkoren en het op de straat gewoon toe te staan..
Op donderdag 25 december 2003 11:06 schreef twi het volgende:[..]
Wat een dooddoener van een post zeg. Het is een weerspiegeling van de maatschappij? En daarom zou je er niks aan kunnen doen?
En hoe ver wil je gaan?
"Dick Jol komt de Kuip niet uit" ook gaan verbieden omdat het een vorm van bedreiging is? Wat zal in de Arena harder aankomen "Kanker Joden" of "Waar is die Para nou"? Bij het eerste zal de media er weer boven op springen, terwijl ik het tweede toch een stuk erger vind.
En kunnen Tyfus en Pleuris wel als scheldwoord? Immers het aantal mensen dat aan deze ziektes mensen hebben verloren zal tot de nul procent gaan.
"Hamas Hamas Joden aan het gas" lig ik niet wakker van tijdens een wedstrijd Feijenoord - Ajax, zeker niet als het uitvak vol trots "joden, joden" scandeert. Iedereen weet wie er bedoelt worden als er in de Kuip "Joden" van de tribune rolt. Dat is gewoon iets van het 'voetbalwereldje', maar Cohen zag het verschil niet, die greep in bij de Utrecht supporters maar liet een demonstratie op de dam wel oogluikend toe. Ik begin me dan pas ook echt zorgen te maken over anti-semitisme in de voetbalwereld, als Feijenoordsupporters 'echte' Joodse voorbijgangers zouden molesteren, maar gelukkig is dat helemaal niet het geval.
Grenzen zijn wat mij betreft zeker wel van belang, want wie bepaalt de grens, wat is de grens, waarom is dat de grens?
quote:Dus jij noemt jezelf een boer of een lamp?
Op donderdag 25 december 2003 16:50 schreef Bobu het volgende:[..]
Ajaxusa.com
[..]De reden dat heel veel clubs aan hun bijnaam komen. Supporters van de tegenstander die ermee zijn begonnen en vervolgens wordt het op een of andere manier door de supporters zelf overgenomen. Is ook het geval geweest bij PSV met het "boeren"verschijnsel.
Trouwens, ook omdat de eerste voorzitter Joods was, en een deel van de aanhang ook (middenstand in Amsterdam is toch een aardig deel Joods). Het heeft overigens helemaal niets met 40-45 te maken. Het is in de loop van de jaren als geuzennaam aangenomen, maar persoonlijk heb ik er niets, maar dan ook helemaal niets mee. En ik snap nog steeds het principe niet dat iemand die niet Joods is (ik durf te wedden grofweg 95% in het stadion, als het niet meer is) zich dan Joods voor gaat doen.
quote:DWS noemde jullie al joden in de jaren dertig, en 3 Joodse voorzitters is niet eens zoveel.
Op donderdag 25 december 2003 16:55 schreef Ajaxno1 het volgende:[..]
Amsterdam is toch een beetje Joodse stad.
Er hebben veel Joden in het Ajax bestuur gezeten.Maar de reden waarom wij ons Joden noemen ligt geheel bij Feyenoord. Die begonnen ons de naam Jood te geven, hun zagen een Jood als iets slechts. De F-side nam die naam over, zodat A ze in Rotterdam "Jood" niet meer als "Scheldnaam" konden gebruiken en B ze een beetje respect voor de Joodse gemeenschap wel op hun plaats vonden.
En dat Joden gedoe is ookal zo hypocriet, 10 mjaar geleden als er "Joden Joden" klonk naar het uitvak, kwam iedereen weer met "daar heb je weer die vervelende spreekkoren", en nu niet als de F-side dat zelfde spreekkoor aanheft, zeggen we dat de sfeer er in begint te komen..
quote:Volgens mij was zelfs de eerste voorzitter niet eens Joods..
Op donderdag 25 december 2003 17:03 schreef twi het volgende:[..]
Dus jij noemt jezelf een boer of een lamp?
Trouwens, ook omdat de eerste voorzitter Joods was, en een deel van de aanhang ook (middenstand in Amsterdam is toch een aardig deel Joods). Het heeft overigens helemaal niets met 40-45 te maken. Het is in de loop van de jaren als geuzennaam aangenomen, maar persoonlijk heb ik er niets, maar dan ook helemaal niets mee. En ik snap nog steeds het principe niet dat iemand die niet Joods is (ik durf te wedden grofweg 95% in het stadion, als het niet meer is) zich dan Joods voor gaat doen.
quote:Maar jullie gebruiken Joden in een geheel andere context, namelijk als "scheldnaam" Ajax gebruikt hem als "geuzennaam"
Op donderdag 25 december 2003 17:03 schreef Staanplaats het volgende:[..]
DWS noemde jullie al joden in de jaren dertig, en 3 Joodse voorzitters is niet eens zoveel.
En dat Joden gedoe is ookal zo hypocriet, 10 mjaar geleden als er "Joden Joden" klonk naar het uitvak, kwam iedereen weer met "daar heb je weer die vervelende spreekkoren", en nu niet als de F-side dat zelfde spreekkoor aanheft, zeggen we dat de sfeer er in begint te komen..
quote:Sinds wanneer hoort "Hamas, Joden Aan Het Gas" of beledigende texten over de ziekte van de vrouw van Van Gaal bij het voetbal
Op donderdag 25 december 2003 15:28 schreef -Blaze- het volgende:
Jezus wat een zielige kerel zeg! Oke misschien zingen die gasten een beetje harde teksten af en toe maarjah laat ze lekker zingen man! Dat hoort toch gwn bij voetbal, kvind 't wel grappig eigenlijk.. Als je het niet leuk vind ga je toch gwn niet heen!!!
Dat je zoiets grappig vind zegt meer over jouw gebrekkige geestelijke vermogens
quote:Je moet ergens beginnen, waarom niet in de stadions? Grenzen blijven een grijs gebied, en ik denk dat de KNVB het "Waar is Para nou?" echt wel onder de flink provocerende liederen zou scharen.
Op donderdag 25 december 2003 17:00 schreef Staanplaats het volgende:
Maargoed, ik heb het met al die ziektes en geuzennamen niet zo op. Ik zeg niet dat het te stoppen is, het zit er gewoon zo diep in dat dat niet meer weg zal gaan. Maarja, wie weet dat het straffen van de clubs in kwestie toch een belletje doet rinkelen dat het in ieder geval niet meer zo ver moet komen dat er wedstrijden onderbroken moeten worden.
quote:Sinds een jaar of 20....
Op donderdag 25 december 2003 17:07 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Sinds wanneer hoort "Hamas, Joden Aan Het Gas" of beledigende texten over de ziekte van de vrouw van Van Gaal bij het voetbal
quote:Voor de impact moet dat toch niet uitmaken, of nou 40.000 zingt "Joden Joden" richting het uitvak, of dat nou 40.000 man zingt "Joden Joden" omdat ze er trots op zijn. Het is verwerpelijk of niet..
Op donderdag 25 december 2003 17:06 schreef Ajaxno1 het volgende:[..]
Maar jullie gebruiken Joden in een geheel andere context, namelijk als "scheldnaam" Ajax gebruikt hem als "geuzennaam"
Maar mensen fijne kerst nog, ik ga weer bunkeren..
quote:En beide manieren zijn kut.
Op donderdag 25 december 2003 17:06 schreef Ajaxno1 het volgende:[..]
Maar jullie gebruiken Joden in een geheel andere context, namelijk als "scheldnaam" Ajax gebruikt hem als "geuzennaam"
quote:Het hoort er nog steeds niet bij. Het gebeurt, maar het hoort er niet bij!
Op donderdag 25 december 2003 17:10 schreef ultra het volgende:
Sinds een jaar of 20....
quote:Dat is JOUW mening.
Op donderdag 25 december 2003 17:11 schreef twi het volgende:[..]
En beide manieren zijn kut.
Ik zelf ben er ook niet echt voor, af en toe is het leuk. Maar liedjes voor Ajax brengen imo meer sfeer.
Waar ik me wel zorgen over maak zijn de persoonlijke liedjes tegen spelers en andere mensen die iets met de wedstrijd te maken hebben.
Ook de hypocritie (bestaad dat woord) onder supporters. Een goed voorbeeld hiervan is het PSV publiek.
Tegen ADO werdt Kezman zijn moeder beledigd, en het hele PSV publiek was kwaad, want zoiets zouden hun NOOIT doen.
2 weken later is het PSV - Ajax, en wat overkomt Sneijder..... Juist
quote:DWS stond bekend als Neuzenclub (oftelwel joden), doordat de wedstrijden in een jodenbuurt werd gespeeld zijn door de tegenstander vooral de liederen: joden gaan eraan gezongen.
Op donderdag 25 december 2003 17:03 schreef Staanplaats het volgende:[..]
DWS noemde jullie al joden in de jaren dertig, en 3 Joodse voorzitters is niet eens zoveel.
In de 70 / 80 jaren is Joden als geuzennaam door de F-side overgenomen, met als begin het gebruik van israelische vlaggen en later de benaming van de Ajax aanhang als joden.
Er hebben inderdaad maar 3 joden in het bestuur gezeten waarvan van Praag maar een halve jood is.
quote:WOII heeft er niets te mee maken, maar de duitsers zorgde ervoor dat de joden niet mochten spelen bij AJAX.
Volgens mij was zelfs de eerste voorzitter niet eens Joods..
Voor WO II had Ajax niets met Joden te maken, enkel dat zij uit een buurt kwamen waar veel Joden woonden (of werkten, zoiets was het..)
In Amsterdam woonde in die Tijd veel joden en daarom hadden ze ook veel joodse aanhang. D.m.v. van de welvarende joden is AJAX altijd een goed onderhouden club geweest.
quote:Dat is iedere supportersgroep. Over Sneijder janken en Jol op dezelfde manier beledigen. Janken over Hamas en wel iedere Feyenoorder de kanker toewensen. Iedere supporter die denkt zo z'n team te moeten steunen...
Op donderdag 25 december 2003 17:15 schreef Ajaxno1 het volgende:
Ook de hypocritie (bestaad dat woord) onder supporters. Een goed voorbeeld hiervan is het PSV publiek.Tegen ADO werdt Kezman zijn moeder beledigd, en het hele PSV publiek was kwaad, want zoiets zouden hun NOOIT doen.
2 weken later is het PSV - Ajax, en wat overkomt Sneijder..... Juist
Laten we het erop houden dat ik dat nooit zal begrijpen
quote:Ik gebruikte het alleen als voorbeeld
Op donderdag 25 december 2003 17:20 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Dat is iedere supportersgroep. Over Sneijder janken en Jol op dezelfde manier beledigen. Janken over Hamas en wel iedere Feyenoorder de kanker toewensen. Iedere supporter die denkt zo z'n team te moeten steunen...
En ik begrijp het ook niet.
quote:de clubcard is een lachertje.
Op donderdag 25 december 2003 11:16 schreef twi het volgende:Bovendien is het systeem met clubcards nou niet echt zo aanmoedigend om makkelijk kaarten te kopen. Dus zodoende komen er nooit genoeg mensen in het stadion van de concurrent om puntaftrek te veroorzaken. Ik vond het een heel slimme opmerking van Bobu maar ik denk toch dat zijn scenario in de praktijk vrijwel onmogelijk is.
[Dit bericht is gewijzigd door DutchGooner op 25-12-2003 17:29]
quote:Snap best dat er mensen zijn die dit niet begrijpen en nooit zullen.
Op donderdag 25 december 2003 17:20 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Dat is iedere supportersgroep. Over Sneijder janken en Jol op dezelfde manier beledigen. Janken over Hamas en wel iedere Feyenoorder de kanker toewensen. Iedere supporter die denkt zo z'n team te moeten steunen...
Het is en blijft gewoon het tonen van emotie voor de club! En ik weet dat er 1000de andere manieren zijn om dat te doen, maar wij houden het bij deze en dat is ook de reden dat spreekkoren nooit zullen verdwijnen.
Verbod op het bezoeken van wedstrijden zal de zaak alleen maar escaleren, rellen zullen ontstaan omdat de supporter toch zijn club opzoekt! De spreekkoren zullen dan op straat te horen zijn ipv. van in het stadion.
quote:Dus jij zou er 25 euro p.p. voor over hebben om met een paar man een minuscule kans op punten in mindering bij Ajax te veroorzaken d.m.v. shockerende spreekkoren?
Op donderdag 25 december 2003 17:24 schreef DutchGooner het volgende:[..]
de clubcard is een lachertje.
Samen met vrienden met wie ik altijd naar het voetballen ga hebben we in totaal 26 verschillende werkende clubcards.
Dat systeem is zo lek als een mandje
quote:bij sommige clubs zit je al voor 10 euro
Op donderdag 25 december 2003 17:27 schreef twi het volgende:[..]
Dus jij zou er 25 euro p.p. voor over hebben om met een paar man een minuscule kans op punten in mindering bij Ajax te veroorzaken d.m.v. shockerende spreekkoren?
quote:Wel meer clubs waren behoorlijk fout. Ajax is echter de enige die die fouten nooit heeft toegegeven.
Op donderdag 25 december 2003 16:22 schreef sugarnieuws het volgende:[..]
Dat kwam door die duitsers!
quote:En ik weet uit eigen ervaring dat de meeste Joden het verschrikkelijk vinden.
quote:SCH en jij zijn zo pienter, die kunnen vast wel een oplossing verzinnen voor dit verschrikkelijke probleem.
Op donderdag 25 december 2003 11:06 schreef twi het volgende:[..]
Wat een dooddoener van een post zeg. Het is een weerspiegeling van de maatschappij? En daarom zou je er niks aan kunnen doen?
Kijk ik begrijp heus wel, al komt dat niet zo over, dat er mensen gekwetst worden door spreekkoren waarin woorden voorkomen als hamas, kanker, joden etc etc... Zijn zat supporters die daar niet aan zullen denken wanneer ze die kreten uitslaan. Kan het niet goed praten en ik leg jullie mening naast me neer over wat jullie van hun vinden, interesseert me niet. Ik respecteer ze om wie ze zijn.
Als ik in het stadion begin te schelden met kanker dit, kanker zus en kanker zo dan zal ik echt niet denken: Oh got, ik kwets mensen die zitten te kijken op de televisie. Dat het er bij jullie niet in gaat, tja dat zal ik dan maar op de koop moeten nemen.
Situatie zal echt nooit opgelost worden. Een stadionverbod geven vanwege kwetsende spreekkoren kan met succes aangevochten worden bij de rechter.
Kansloze situatie dus. Zou me meer zorgen maken om de situatie op de straat...
quote:Volgens mij haal je dingen door elkaar..
Op donderdag 25 december 2003 17:19 schreef sugarnieuws het volgende:[..]
DWS stond bekend als Neuzenclub (oftelwel joden), doordat de wedstrijden in een jodenbuurt werd gespeeld zijn door de tegenstander vooral de liederen: joden gaan eraan gezongen.
In de 70 / 80 jaren is Joden als geuzennaam door de F-side overgenomen, met als begin het gebruik van israelische vlaggen en later de benaming van de Ajax aanhang als joden.
Er hebben inderdaad maar 3 joden in het bestuur gezeten waarvan van Praag maar een halve jood is.
[..]WOII heeft er niets te mee maken, maar de duitsers zorgde ervoor dat de joden niet mochten spelen bij AJAX.
In Amsterdam woonde in die Tijd veel joden en daarom hadden ze ook veel joodse aanhang. D.m.v. van de welvarende joden is AJAX altijd een goed onderhouden club geweest.
quote:Je weet het dus gewoon niet. Is ook logisch want er is ook geen eenduidige uitleg voor. Dus lul niet zo man.
Op donderdag 25 december 2003 16:33 schreef sugarnieuws het volgende:[..]
Na duizende keren al te hebben uitgelegd heb ik geen zin omdat nogmaals te doen...........en kom nu niet dat ik het niet weet, want ik weet dondersgoed hoe het in elkaar zet.
quote:Mijn kat heeft ook een clubcard inderdaad
Op donderdag 25 december 2003 17:24 schreef DutchGooner het volgende:[..]
de clubcard is een lachertje.
Samen met 2 vrienden met wie ik altijd naar het voetballen ga hebben we in totaal 26 verschillende werkende clubcards.
Dat systeem is zo lek als een mandje
quote:Hoezo dring ik mijn mening op? Er zijn gewoon regels, als je je daar niet aan wenst te houden, dan lazer je lekker op. Jij denkt je eigen wetten te kunnen maken maar zo zit de samenleving gelukkig niet in elkaar.
Op donderdag 25 december 2003 23:34 schreef Hagenees het volgende:
Iedereen moet lekker het voetbal beleven op z'n eigen manier en nu stap ik uit deze discussie want zo'n SCH probeert hier een beetje iedereen ZIJN mening op te dringen waar ik niet van gediend ben en absoluut niet tegen kan. Oogkleppen heb je op en je staat totaal niet open voor argumenten van anderen. Jij lokt alleen maar reacties uit met dat beschuldigende vingertje van je, waardoor jij eigenlijk de enige bent die zich meer gaat irriteren, is dat niet dubbel stuk eigenwijs
quote:De kwestie is duidelijk en oplossingen zijn. De KNVB en de clubs zijn tot nu te laf om er duidelijk stelling tegen te nemen en er in de praktijk echt werk van te maken.
Op donderdag 25 december 2003 20:10 schreef Cart_man het volgende:
SCH en jij zijn zo pienter, die kunnen vast wel een oplossing verzinnen voor dit verschrikkelijke probleem.![]()
quote:Prima toch. Ik leg jouw mening naast me neer en uiteindelijk heb ik gelijk en jij niet. Het is niet interessant of die supporters er wel of niet over nadenken - het gaat er omdat ze die spreekkoren achterwege moeten laten. Voor de rest zijn het ongetwijfeld ideale schoonzonen
Kijk ik begrijp heus wel, al komt dat niet zo over, dat er mensen gekwetst worden door spreekkoren waarin woorden voorkomen als hamas, kanker, joden etc etc... Zijn zat supporters die daar niet aan zullen denken wanneer ze die kreten uitslaan. Kan het niet goed praten en ik leg jullie mening naast me neer over wat jullie van hun vinden, interesseert me niet. Ik respecteer ze om wie ze zijn.
quote:Ik geloof heel graag dat je daar niet bij stilstaat op dat moment. Maar dat is toch helemaal geen argument. Het is jouw gebrek aan discipline, omgangsvormen of inlevingsvermogen. Daar moet jij mee dealen. Niet ik. Het gaat er niet om wat jij denkt op dat moment maar om wat je roept.
Als ik in het stadion begin te schelden met kanker dit, kanker zus en kanker zo dan zal ik echt niet denken: Oh got, ik kwets mensen die zitten te kijken op de televisie. Dat het er bij jullie niet in gaat, tja dat zal ik dan maar op de koop moeten nemen.
quote:Dat had je gedacht - de club kan een stadionverbod opleggen, daar heeft de rechter niks mee te schaften.
Situatie zal echt nooit opgelost worden. Een stadionverbod geven vanwege kwetsende spreekkoren kan met succes aangevochten worden bij de rechter.
quote:Fijn dat je daar dan wel mee begaan bent.
Kansloze situatie dus. Zou me meer zorgen maken om de situatie op de straat...
quote:Dat had jij gedacht.
Op vrijdag 26 december 2003 01:07 schreef SCH het volgende:
Dat had je gedacht - de club kan een stadionverbod opleggen, daar heeft de rechter niks mee te schaften.
quote:Wat had die jongen dan gezongen?
Op vrijdag 26 december 2003 01:13 schreef DutchGooner het volgende:[..]
Dat had jij gedacht.
SV's zijn in sommige gevallen wel degelijk aan te vechten bij de rechter en in het geval van spreekkoren is dat zo'n geval.
Ik ken iemand die kreeg een SV opgelegd nav een spreekkoor en die heeft ie met succes aangevochten
quote:Dat de scheids een hoerenjong was
Op vrijdag 26 december 2003 01:14 schreef SCH het volgende:[..]
Wat had die jongen dan gezongen?
Als jij Hamas Hamas etc. zingt, dan gaat de rechter echt niet zeggen: mooi liedje meneer
quote:En waar baseerde de rechter zijn uitspraak op?
Op vrijdag 26 december 2003 01:15 schreef DutchGooner het volgende:
Dat de scheids een hoerenjong was
quote:als sla je me (figuurlijk dan) dood.
Op vrijdag 26 december 2003 01:17 schreef SCH het volgende:[..]
En waar baseerde de rechter zijn uitspraak op?
Ik dacht dat het niet 100% bewezen was oid
quote:Precies - maar dat heeft dus niks met het spreekkoor an sich te maken, inhoudelijk dan.
Op vrijdag 26 december 2003 01:21 schreef DutchGooner het volgende:Ik dacht dat het niet 100% bewezen was oid
Er moeten meer maatregelen genomen worden om die bewijslast rond te krijgen - daar zijn wel oplossingen voor.
quote:tuurlijk had het er wel mee te maken.
Op vrijdag 26 december 2003 01:25 schreef SCH het volgende:[..]
Precies - maar dat heeft dus niks met het spreekkoor an sich te maken, inhoudelijk dan.
Er moeten meer maatregelen genomen worden om die bewijslast rond te krijgen - daar zijn wel oplossingen voor.
De club gaf die jongen een SV nav een spreekkoor.
er anders over.
Die jongen had ook daadwerkelijk bekent dat gezongen te hebben maar ondanks dat het zelfs op tape stond heeft de rechter het SV teniet gedaan.
Als ze op 1 of andere manier de bewijslast rond willen maken wil ik wel weten op welke manier ze dat willen doen nav deze zaak waar ze een bekentenis hadden en het stond op tape
quote:Dan was het waarschijnlijk iets anders dan de bewijslast.
Op vrijdag 26 december 2003 01:31 schreef DutchGooner het volgende:[..]
tuurlijk had het er wel mee te maken.
De club gaf die jongen een SV nav een spreekkoor.
er anders over.
Die jongen had ook daadwerkelijk bekent dat gezongen te hebben maar ondanks dat het zelfs op tape stond heeft de rechter het SV teniet gedaan.
Als ze op 1 of andere manier de bewijslast rond willen maken wil ik wel weten op welke manier ze dat willen doen nav deze zaak waar ze een bekentenis hadden en het stond op tape
quote:zover ik het weet had het wel degelijk met de bewijslast te maken.
Op vrijdag 26 december 2003 01:31 schreef SCH het volgende:[..]
Dan was het waarschijnlijk iets anders dan de bewijslast.
quote:Een bekentenis is wel voldoende bewijslast.
Op vrijdag 26 december 2003 01:34 schreef DutchGooner het volgende:[..]
zover ik het weet had het wel degelijk met de bewijslast te maken.
quote:dat lijkt mij ook
Op vrijdag 26 december 2003 01:34 schreef SCH het volgende:[..]
Een bekentenis is wel voldoende bewijslast.
Bij SCH (de club, niet die homo ) hadden ze hun hele 'probleem' met dat NN-vak al kunnen verhelpen door gewoon de hele zooi een SV te geven voor het uitschelden van Bossen.
De media zouden eens moeten kappen met die sensatie-verhalen over die spreekkoren. Dat zou echt een hele hoop schelen.
KNVB staat niet boven de rechterlijke macht in Nederland. Ken genoeg mensen die hun SV hebben aangevochten en het ook geseponeerd hebben gekregen. Zelfs SV's voor mishandeling/openbare geweldpleging zijn ingetrokken door de rechter, omdat er onvoldoende bewijs was.
quote:Ajaxno1, dit heb ik een paar pagina's geleden ook al aangegeven in dit topic, maar om de een of andere reden vond SCH dat ook onnodig
Op vrijdag 26 december 2003 01:31 schreef Ajaxno1 het volgende:
Laten we nu eerst is vastellegen wat te ver gaat en wat nog kan, anders bereik je nog niks.
quote:Correct me if I am wrong:
Op donderdag 25 december 2003 16:33 schreef sugarnieuws het volgende:Dat wij onszelf joden noemen is als eerbetoon naar de Joden toe, wil je het hele verhaal weten dan ga je dat maar lekker zelf uitpluizen!
Was ajax niet de eerste Nederlandse club die in WOII al haar Joodse leden uit de club trapte?
Lekker eerbetoon!
quote:No correction needed:
Op vrijdag 26 december 2003 12:39 schreef FrankyMcG het volgende:[..]
Correct me if I am wrong:
Was ajax niet de eerste Nederlandse club die in WOII al haar Joodse leden uit de club trapte?
Lekker eerbetoon!
quote:Da's duidelijk, zijn we daar ook weer klaar mee!
Op vrijdag 26 december 2003 12:51 schreef twi het volgende:No correction needed:
quote:Nou nee hoor, was het maar waar? Ik bestrijd alleen de mensen die zeggen dat het nooit kan en zal veranderen. Ik vind dat je daar pogingen toe moet doen en dat er veel meer mogelijk is dan nu gebeurt.
Op vrijdag 26 december 2003 12:51 schreef Staanplaats het volgende:
Volgens SCH is alles zo klaar als een klontje
quote:Da's toch een stap in de goede richting dan?
maar toch vraag ik me dan af waarom ze bij Feijenoord hele Task Force groepen hebben opgericht om onderzoek te doen naar de tolerantiegrenzen mbt tot spreekkoren ed?
quote:Natuurlijk is er soms onvoldoende bewijs. Maar er zijn veel meer mensen die hun sv zonder succes hebben aangevochten. Het grootste deel wordt terecht uitgedeeld en de bewijsvoering kan worden verscherpt, in overleg met justitie.
Op vrijdag 26 december 2003 10:37 schreef Cart_man het volgende:
Laat maar zitten dit...KNVB staat niet boven de rechterlijke macht in Nederland. Ken genoeg mensen die hun SV hebben aangevochten en het ook geseponeerd hebben gekregen. Zelfs SV's voor mishandeling/openbare geweldpleging zijn ingetrokken door de rechter, omdat er onvoldoende bewijs was.
quote:Dacht dat ik had begrepen dat jij die tolerantiegrenzen niet zo relevant vond omdat deze (publieke) grens allang duidelijk was/is.
Op vrijdag 26 december 2003 13:06 schreef SCH het volgende:[..]
Nou nee hoor, was het maar waar? Ik bestrijd alleen de mensen die zeggen dat het nooit kan en zal veranderen. Ik vind dat je daar pogingen toe moet doen en dat er veel meer mogelijk is dan nu gebeurt.
[..]Da's toch een stap in de goede richting dan?
quote:Wat ik bedoel is dat over die grens altijd wel een verschil van mening zal blijven bestaan maar dat dat geen reden mag zijn om de misdragingen te gaan aanpakken en de hele boel maar op zijn beloop te laten.
Op vrijdag 26 december 2003 13:22 schreef Staanplaats het volgende:[..]
Dacht dat ik had begrepen dat jij die tolerantiegrenzen niet zo relevant vond omdat deze (publieke) grens allang duidelijk was/is.
Maar goed dat was dan een misvatting van mij kant..
Het is vaak zo in het voetbal dat als je iets wil veranderen, er enorme mitsen en maren en muren worden opgeworpen. Daar moet je imo gewoon doorheen.
quote:uitbannen nog wel, de wedstrijden zijn al zo saai
Zo een site helpt niks, veel mensen kijken niet eens naar een site en mensen laten zich bij een klassieker niet weerhouden omdat een fc twente supporter er een site over gemaakt heeft.
Zoiets als dit, een citaat van de site:
Nadat je de spreekkoren hebt opgeschreven verander je de naam van een speler, scheidsrechter of clubs/stad in die van jezelf, een familielid of een andere dierbare. Je zult zien dat bijvoorbeeld "Pietje, Pietje je moeder is een hoer" een heel stuk kwetsender is.
tja, dit helpt misschien bij kinderen, maar mensen die nu meedoen met spreekkoren zullen dit niet doen, straffen zal pas effect hebben, de site helpt echt niks, zoals ik al eerder zei.
[Dit bericht is gewijzigd door Elmotje op 26-12-2003 14:57]
quote:Ik vind juist dat we in de voetbalwereld zo ver door slaan. Waar we het in de normale maatschappij niet kunnen moet er in de voetballerij altijd maar keihard worden opgetreden en zonder pardon gehandeld worden.
Op vrijdag 26 december 2003 13:25 schreef SCH het volgende:[..]
Wat ik bedoel is dat over die grens altijd wel een verschil van mening zal blijven bestaan maar dat dat geen reden mag zijn om de misdragingen te gaan aanpakken en de hele boel maar op zijn beloop te laten.
Het is vaak zo in het voetbal dat als je iets wil veranderen, er enorme mitsen en maren en muren worden opgeworpen. Daar moet je imo gewoon doorheen.
quote:Kankerhagenees
Op vrijdag 26 december 2003 15:49 schreef Hagenees het volgende:
Maar die SCH staat toch niet open voor argumenten van anderen, die luistert alleen naar zichzelf en loopt hier een beetje de boel op te naaien....engerdje.
quote:Nou ik ken ook genoeg voorbeelden waarbij het tegendeel waar is. Aangezien elke club voor zichzelf handelt liggen de strafmaten nogal scheef. Bij FCG (en volgens mij overal wel) is het gewoonte supporters die in afwachting zijn van hun proces tot die tijd alvast de toegang tot het stadion te verbieden. Schuldig tot het tegendeel bewezen is dus. Als achteraf blijkt dat je onterecht die wedstrijd gemist hebt heb je gewoon pech gehad. En die mensen moeten dan nog eens gaan oordelen over zoiets ongrijpbaars als kwetsende spreekkoren. Dat zal nooit goed gaan.
Op vrijdag 26 december 2003 10:37 schreef Cart_man het volgende:
Laat maar zitten dit...KNVB staat niet boven de rechterlijke macht in Nederland. Ken genoeg mensen die hun SV hebben aangevochten en het ook geseponeerd hebben gekregen. Zelfs SV's voor mishandeling/openbare geweldpleging zijn ingetrokken door de rechter, omdat er onvoldoende bewijs was.
Kwetsende spreekkoren zijn een probleem. Degene die zegt dat dat er bij hoort gaat maar lekker onder zijn eigen douche andere mensen beledigen. Echte voetbalsupporters supporteren hun ploeg op een volwassen en positieve manier en breken hun club niet af.
Die nep-supporters moeten hun kop houden en/of worden geweerd uit stadions. Dat vind trouwens ook de meerderheid van de stadionbezoekers. Maar dat clubje schreeuwerds claimt altijd maar de echte supporters te zijn. En dat is natuurlijk hilarisch.
quote:Wat is er nou zo ongrijpbaar aan? Het is nog nooit uitgegeprobeerd. Het is het eeuwige excuus om er niks aan te doen. Kan iemand mij uitleggen waarom er bij de bekerwedstrijd Twnete-Ajax2 uitiendelijk is doorgespeeld. Ajax 2 had reglementair met 3-0 moeten winnen, had niemand over kunnen piepen en dat stelletje schreeuwende idioten was verantwoordelijk geweest voor de uitschakeling van hun ploeg. Daar zijn scheidsrechters en waarnemers voor, die gaan over alle beslissingen tijdens een wedstrijd, en populair zijn ze toch al niet. Je waarschuwt een keer en als het niet stopt dan kap je er mee. Is toch heel helder?
Op vrijdag 26 december 2003 16:36 schreef Cruoninga het volgende:
En die mensen moeten dan nog eens gaan oordelen over zoiets ongrijpbaars als kwetsende spreekkoren. Dat zal nooit goed gaan.
quote:Hilarisch dat jij weet te bepalen wie er echt en nep is..
Op vrijdag 26 december 2003 16:51 schreef SCH het volgende:
WTF heeft de maatschappij er mee te maken? Dat is dat typische gehuil van voetbalsupporters. We zjin zo zielig want we worden veel harder aangepakt dan anderen.![]()
![]()
Stelletje watjes zijn het.Kwetsende spreekkoren zijn een probleem. Degene die zegt dat dat er bij hoort gaat maar lekker onder zijn eigen douche andere mensen beledigen. Echte voetbalsupporters supporteren hun ploeg op een volwassen en positieve manier en breken hun club niet af.
Die nep-supporters moeten hun kop houden en/of worden geweerd uit stadions. Dat vind trouwens ook de meerderheid van de stadionbezoekers. Maar dat clubje schreeuwerds claimt altijd maar de echte supporters te zijn. En dat is natuurlijk hilarisch.
Als jij niet inziet dat het voetbalpuliek net zo goed een onderdeel van de maatschappij is, dan houdt deze discussie toch wel langzaam op. Jij vindt het normaal dat er op een inconsequente manier gehandeld moet worden, en noemt mensen die daar over klagen watjes. Zal ik op mijn beurt dan maar de mensen die klagen over spreekkoren met "kanker" watjes noemen?
Er zijn nou eenmaal dingen afgesproken met elkaar. Hetzij in het strafrecht, hetzij door de club die de eigenaar van het stadion is waar jij op dat moment te gast bent.
Daar heb je je aan te houden. Jij denkt eigen wetten te kunnen en mogen maken. Het spijt me voor je. Zo werkt het niet. En ik bepaal dat niet zelf hoor.
En ik vind supporters die het verzieken voor hun club en de rest van het publiek niet bepaald echte supporters nee. Jij wel dan?
(echter sommige clubs hebben het gebruik van dit woord wel opgenomen in het huishoudelijk regelement..)
quote:En je bent bij de club op bezoek, dus...
Op vrijdag 26 december 2003 17:09 schreef Staanplaats het volgende:
Kanker is volgens mij nog steeds geen woord wat strafrechtelijk verboden is...(echter sommige clubs hebben het gebruik van dit woord wel opgenomen in het huishoudelijk regelement..)
quote:Ik laat me nooit echt uit over echte of neppe supporters.
Op vrijdag 26 december 2003 17:04 schreef SCH het volgende:
Jij vindt mensen die een moord plegen of een verkrachting begaan ook normaal?Er zijn nou eenmaal dingen afgesproken met elkaar. Hetzij in het strafrecht, hetzij door de club die de eigenaar van het stadion is waar jij op dat moment te gast bent.
Daar heb je je aan te houden. Jij denkt eigen wetten te kunnen en mogen maken. Het spijt me voor je. Zo werkt het niet. En ik bepaal dat niet zelf hoor.
En ik vind supporters die het verzieken voor hun club en de rest van het publiek niet bepaald echte supporters nee. Jij wel dan?
quote:Je snapt echt wel wat ik bedoel man
Op vrijdag 26 december 2003 17:12 schreef Staanplaats het volgende:[..]
Ik laat me nooit echt uit over echte of neppe supporters.
Ik ben nep als ik zing "kanker bestuur" maar als ik vijf minuten later het "Hand in Hand" aanhef hoor ik weer bij de groep echte?
quote:Gozah, wat is er? Ken ik jou ergens van?
Op vrijdag 26 december 2003 16:33 schreef twi het volgende:[..]
Kankerhagenees
Laat ze lekker zingen.
quote:Het was geen versierpoging
Op vrijdag 26 december 2003 17:14 schreef Hagenees het volgende:[..]
Gozah, wat is er? Ken ik jou ergens van?
quote:Nu mag ik jou voor hoerejoch uitmaken.
Op vrijdag 26 december 2003 16:33 schreef twi het volgende:[..]
Kankerhagenees
Maar wordt er aan het hele spreekkoren verhaal ook niet een te grote lading toegedeelt, en zou enigzins relativeren van dit alles niet een stuk beter zijn?
Er zijn imho ergere dingen dan een stelletje voetbalsupporters die elkaar wat dingen toe roepen!
Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook spreekkoren die echt niet kunnen, en daar zal toch tegen op getreden worden.
Maar what's next?
De scheids die voor iedere negatieve klank van de tribune de wedstrijd staakt, stopt?
quote:Ik zeg niets dat er niet aan gedaan moet worden. Ik denk alleen niet dat zulke harde maatregelen voor clubs en individuen de juiste manier zijn.
Op vrijdag 26 december 2003 16:54 schreef SCH het volgende:[..]
Wat is er nou zo ongrijpbaar aan? Het is nog nooit uitgegeprobeerd. Het is het eeuwige excuus om er niks aan te doen. Kan iemand mij uitleggen waarom er bij de bekerwedstrijd Twnete-Ajax2 uitiendelijk is doorgespeeld. Ajax 2 had reglementair met 3-0 moeten winnen, had niemand over kunnen piepen en dat stelletje schreeuwende idioten was verantwoordelijk geweest voor de uitschakeling van hun ploeg. Daar zijn scheidsrechters en waarnemers voor, die gaan over alle beslissingen tijdens een wedstrijd, en populair zijn ze toch al niet. Je waarschuwt een keer en als het niet stopt dan kap je er mee. Is toch heel helder?
Ok, volgens jou had Twente - Ajax2 afgebroken moeten worden vanwege de spreekkoren 'Hamas, hamas joden aan het gas'. Waar stel je de grens dan? Stel dat in een stil stadion iemand wat kwetsends naar de scheids schreeuwt wat die ook net hoort, moet hij de wedstrijd dan ook staken?? Dan kan ik als Groninger bijvoorbeeld bij jullie op de tribune gaan zitten en ervoor zorgen dat jullie al je wedstrijden verliezen doordat ik de scheids verrot scheld. Of moet je niet staken bij 1 persoon? Bij welk aantal dan wel? 5? 20? 256? 1076?
Dan komt het ook nog weleens voor dat beide kanten zich negatief uitlaten. Dan moet er dus beoordeeld worden welke kant het ergste was en die moeten dus verliezen?
En is 'wie niet springt die is een Jood' nou wel of niet kwetsend? En zo'n ludiek liedje over Kezman bijvoorbeeld? Wat precies wel en wat precies niet?
En daar komt bij dat ik regelmatig ervaar dat het justitiele beleid van de clubs erg amateuristisch is. Dit zou tot gevolg hebben dat er heel veel onschuldigen onterecht de toegang tot het stadion zou worden ontzegd. Je bevindt je als supporter in een fanatiek vak dan sowieso al in een risico-gebied. Ik scheld elke wedstrijd wel, soms stil en soms wat harder. Ik zal na elke wedstrijd in spanning moeten afwachten of de club dit deze keer als kwetsend beoordeeld heeft of niet.
Er zal zo erg met 2 maten gemeten gaan worden dat je dit hele plan nooit moet uitvoeren. De negatieve media-aandacht zal enorm toenemen en massale protest-actie's zullen (in veel gevallen zeker terecht) volgen vanuit de fanatieke kernen.
Ik zing geen echt kwetsende liedjes. Toch zie ik bij dit beleid de kans omhoog schieten dat ik een SV aan me broek krijg.
Blijkbaar zijn er al actie's geweest die (gedeeltelijk) geholpen hebben. Nou prima, ga daarop door. Het is sowieso naief om te denken dat je het hele fenomeen spreekkoren in één klap kan wegvagen.
[Dit bericht is gewijzigd door Cruoninga op 26-12-2003 17:23]
De tegenstander een beetje uit de tent lokken/voor blok zetten is toch gewoon leuk. Dit brengt soms wat sfeer in het stadion. Maar er moet dan wel een grens zijn zodat het niet gaat leiden tot vechtpartijen na afloop.
quote:Ach misschien wel..
Op vrijdag 26 december 2003 17:13 schreef SCH het volgende:[..]
Je snapt echt wel wat ik bedoel man
Maar blijf het altijd wel het toch frappant vinden, dat bijvoorbeeld bij een wedstrijd Feijenoord-Vitesse het meerendeel wel gewoon meedoet met spreekkoren, en dat de de Kuip slechts voor een klein gedeelte gevuld zit.
Zijn die 13.000 die daar waren dan toch nep? Waar zijn al die wereldverbeterende echte supporters dan?
't Zelfde geldt voor pakweg 15 jaar geleden, toen zat er ook nauwelijks een hond in de Kuip, en de gasten die er zaten, maakte zich niet druk om de spreekkoren. Maar naar mate de Kuip voller kwam te zitten, begon ook de weerstand tegen die spreekkoren toe te nemen.
Nou wil ik niet beweren dat spreekkoren en trouwheid in verband staan. Maar wie is iemand om een andere voor nep uit te maken, als hij zelf thuis blijft als het minder gaat met de club?
quote:Ben het helemaal met je eens als het gaat om het amateurisme van clubs inzake justitiele zaken. Dat moet dus ook veranderen. Maar ik vind dat veel supporters ook erg amateuristisch zijn en altijd de zielepieten uithangen. Het is nooi hun schuld, het lag altijd aan de anderen, zij begonnen immers.
Op vrijdag 26 december 2003 17:18 schreef Cruoninga het volgende:
En daar komt bij dat ik regelmatig ervaar dat het justitiele beleid van de clubs erg amateuristisch is. Dit zou tot gevolg hebben dat er heel veel onschuldigen onterecht de toegang tot het stadion zou worden ontzegd. Je bevindt je als supporter in een fanatiek vak dan sowieso al in een risico-gebied. Ik scheld elke wedstrijd wel, soms stil en soms wat harder. Ik zal na elke wedstrijd in spanning moeten afwachten of de club dit deze keer als kwetsend beoordeeld heeft of niet.
Ik scheld ook extra wedstrijd. Natuurlijk.
quote:Die harde kernen zijn zelf het probleem dus daar hoef je je niet zoveel aan te trekken. Ze moeten stoppen met kwetsende liederen - dat betekent echt geen einde aan de spreekkoren. Wel aan de kwetsende.
Er zal zo erg met 2 maten gemeten gaan worden dat je dit hele plan nooit moet uitvoeren. De negatieve media-aandacht zal enorm toenemen en massale protest-actie's zullen (in veel gevallen zeker terecht) volgen vanuit de fanatieke kernen.
quote:Als je geen kwetsende liederen zingt, hoef je je niet veel zorgen te maken. Maar de kans op een SV zal toenemen, ook voor mij. Dat in inherent hieraan en dat hebben we dan te danken aan die sukkels die blijven zingen.
Ik zing geen echt kwetsende liedjes. Toch zie ik bij dit beleid de kans omhoog schieten dat ik een SV aan me broek krijg.
quote:Die illusie heb ik ook niet echt. Het is ook mooi als het het op een rustige manier kan, maar zoals bij Twente - dat is toch schandalig. Dan wil je toch geen voetbalsupporter meer zijn, dan wil je toch niks meer met het Nederlandse voetbal te maken hebben. Ik weet niet precies wat Twente ondernomen heeft tegen die groep maar ik vrees niet al te veel. Het zullen wel helden zijn
Blijkbaar zijn er al actie's geweest die (gedeeltelijk) geholpen hebben. Nou prima, ga daarop door. Het is sowieso naief om te denken dat je het hele fenomeen spreekkoren in één klap kan wegvagen.
quote:Wat denk je er mee te bereiken joh...dat je Hagenees kwetst door er kanker voor te zetten, dat hij zich beledigt gaat voelen? Kankerhagenees betekent voor mij net zo goed Hagenees is een lul/klootzak/teringlijer...echt kwetsend ja.
Op vrijdag 26 december 2003 17:15 schreef twi het volgende:[..]
Het was geen versierpoging
Maar het heeft ook niet het gewenste effect hier
quote:Mja, makkelijker gezegd dan gedaan. Dit moet, dat moet. Uiteraard heb je gelijk, maar tussen moeten veranderen en daadwerkelijk veranderen ligt nog wel een hele wereld van verschil. De clubs zouden zo'n streng beleid gewoon niet goed uit kunnen voeren, en omdat ze dat nou eenmaal niet kunnen moeten ze het niet doen.
Op vrijdag 26 december 2003 21:29 schreef SCH het volgende:
Ben het helemaal met je eens als het gaat om het amateurisme van clubs inzake justitiele zaken. Dat moet dus ook veranderen.
quote:Tegengas aan de altijd eenzijdige manier van berichtgeven door de media denk ik. Staat verder los van deze discussie.
Maar ik vind dat veel supporters ook erg amateuristisch zijn en altijd de zielepieten uithangen. Het is nooit hun schuld, het lag altijd aan de anderen, zij begonnen immers.
quote:Nee dat zijn ze niet, het gaat om individuen en niet om groepen in hun geheel.
Die harde kernen zijn zelf het probleem dus daar hoef je je niet zoveel aan te trekken. Ze moeten stoppen met kwetsende liederen - dat betekent echt geen einde aan de spreekkoren. Wel aan de kwetsende.
quote:Dan moet ik me dus wel degelijk zorgen maken.
Als je geen kwetsende liederen zingt, hoef je je niet veel zorgen te maken. Maar de kans op een SV zal toenemen, ook voor mij.
quote:Nee, dat hebben we dan te danken aan de mensen die wanbeleid voeren. Hoe kunnen hun domme fouten nou te verwijten zijn aan mensen die kwetsende liedjes zingen? Heb ik ook maar iets met die mensen te maken??? Als persoon-A iets steelt en de politie pakt daarvoor persoon-B op. Dan is het toch niet de schuld van persoon-A dat persoon-B onterecht wordt opgepakt, maar van de politie die een fout maakt?
Dat in inherent hieraan en dat hebben we dan te danken aan die sukkels die blijven zingen.
quote:Overdrijven kan ook. Ik heb die wedstrijd gekeken en er zat wel een lading emotie op. Toen het op het veld uit de hand liep tussen de spelers reageerde de Twente-supporters daarop. Dat ze de verkeerde woorden kiezen (omdat ze kwetsend zijn voor bepaalde mensen) is het niet goed te keuren, maar in principe kon ik wel een beetje in hun woede komen op dat moment. De tekst 'Joden aan het gas' is erg kwalijk, maar is nou eenmaal een synoniem geworden om je afgunst tegen de club Ajax te verwoorden. Dat is dan ook geen goede ontwikkeling, maar het was niet zo dat er op de tribune's van het Arke honderden neo-nazi's zaten ofzo. Je moet het wel in de juiste context blijven zien.
Die illusie heb ik ook niet echt. Het is ook mooi als het het op een rustige manier kan, maar zoals bij Twente - dat is toch schandalig. Dan wil je toch geen voetbalsupporter meer zijn, dan wil je toch niks meer met het Nederlandse voetbal te maken hebben. Ik weet niet precies wat Twente ondernomen heeft tegen die groep maar ik vrees niet al te veel. Het zullen wel helden zijn
En dan blijft de belangrijkste vraag nog altijd onbeantwoord. Waar zou jij de grens willen leggen? Welk aantal moet wat zingen en voor hoelang? Ik blijf erbij dat die grenzen zo ontzettend vaag zijn dat er nooit een stipt beleid over gevoerd kan worden.
quote:Daar moeten we nog eens over verder praten, wat de appel en het ei is. Maar jij doet eigenljik meteen hetzelfde: de schuld bij anderen leggen.
Op zaterdag 27 december 2003 00:30 schreef Cruoninga het volgende:
Tegengas aan de altijd eenzijdige manier van berichtgeven door de media denk ik. Staat verder los van deze discussie.
quote:Helaas is groepsvomring en meedoen met de groep de basis van deze problematiek.
Nee dat zijn ze niet, het gaat om individuen en niet om groepen in hun geheel.
quote:Yep, maar dat moet je nu ook al.
Dan moet ik me dus wel degelijk zorgen maken.
quote:Dat is wel een punt maar toch vind ik het kenmerkend dat je meteen de schuld bij de beleidsmakers legt. Het zijn toch de supporters die beginnen te zingen, niet de politie? En wij kiezen ervoor om tussen die mensen te gaan staan. Misschien moeten we op de hoofdtribune gaan zitten
Nee, dat hebben we dan te danken aan de mensen die wanbeleid voeren. Hoe kunnen hun domme fouten nou te verwijten zijn aan mensen die kwetsende liedjes zingen? Heb ik ook maar iets met die mensen te maken??? Als persoon-A iets steelt en de politie pakt daarvoor persoon-B op. Dan is het toch niet de schuld van persoon-A dat persoon-B onterecht wordt opgepakt, maar van de politie die een fout maakt?
quote:Door het nog sterker te maken, valt het wel weer mee. Het waren geen neo-nazi's dus waar hebben we het eigenlijk over?
Overdrijven kan ook. Ik heb die wedstrijd gekeken en er zat wel een lading emotie op. Toen het op het veld uit de hand liep tussen de spelers reageerde de Twente-supporters daarop. Dat ze de verkeerde woorden kiezen (omdat ze kwetsend zijn voor bepaalde mensen) is het niet goed te keuren, maar in principe kon ik wel een beetje in hun woede komen op dat moment. De tekst 'Joden aan het gas' is erg kwalijk, maar is nou eenmaal een synoniem geworden om je afgunst tegen de club Ajax te verwoorden. Dat is dan ook geen goede ontwikkeling, maar het was niet zo dat er op de tribune's van het Arke honderden neo-nazi's zaten ofzo. Je moet het wel in de juiste context blijven zien.
Dat je zegt "Het is nou eenmaal synoniem geworden" - dat is wel een heel armoedig argument. Het kan nooit een argument zijn dat iets nou eenmaal zo geworden is. Ik snap wel wat je bedoelt maar ik vind dat je veel te veel vanuit die supporterbeleving praat. Ik ben een zeer fanatieke supporter en roer me stevig in het stadion en toch weet ik dit soort onzin te vermijden. Dat is echt zo moeilijk niet. Ik weiger om met lui in een stadion te staan die dit soort quatsh roepen, en dat betekent niet dat ik thuis moet blijven maar dat zij hun bek moeten houden of moeten opzouten. Ik wil ook af en toe mijn ouwe vadertje nog eens mee kunnen nemen.
quote:Dus zou het alternatief zijn dat je het maar zo laat? Niks is zo ingewikkeld dat er geen poging moet worden ondernomen het tegen te gaan. Want laten we eens vaststellen wat de problemen kunnen zijn? Dat er een zekere mate van willekeur en onrechtvaardigheid in sluipt. Dat zal best, dat is vaak het gevolg van dit soort maatregelen. Dat kristalliseert zich op den duur misschien wel uit. In ieder geval is het kwaad te erg om het zomaar voorbij te laten gaan.
En dan blijft de belangrijkste vraag nog altijd onbeantwoord. Waar zou jij de grens willen leggen? Welk aantal moet wat zingen en voor hoelang? Ik blijf erbij dat die grenzen zo ontzettend vaag zijn dat er nooit een stipt beleid over gevoerd kan worden.
Maar ergens proef ik in die woorden dat jij die Hamas spreekkoren wel ontoelaatbaar vind maar weer niet zo erg om er echt iets tegen te doen. Klopt dat?
Het hoort erbij of je nou wilt of niet, al jarenlang zijn er bij voetbalwedstrijden over de hele wereld spreekkoren te horen.
Maar goed om dit niet te accepteren is je goed recht, maar vertel mij dan hoe je dit probleem in godsnaam wilt aanpakken?
Jij zou graag willen zien dat er bij het gebruik van spreekkoren vanaf de tribunes een wedstrijd wordt gestaakt en de partij van wie de supporters de spreekkoren scandeerden de wedstrijd verliest of punten in mindering krijgt.
Je bent toch hopelijk niet zo kortzichtig dat je dit een effectieve maatregel vindt?
Dit zal tot gevolg hebben dat er weer een explosieve toename van fysiek geweld in en rondom de stadions plaats zal vinden.
Dit zou het einde van het nederlands voetbal betekenen.
Dus blijft er over om supporters naderhand te straffen.
Dit zou betekenen dat er een extra politie eenheid in het leven moet worden geroepen, die supporters continu observeert en naderhand straft met een stadionverbod en bijbehorende geldboete, om de kosten van zo'n extra eenheid samen met onze belastingcenten enigszinds te dekken.
Naast het feit dat het bij veel spreekkoren wettelijk gezien niet eens mogelijk is en het ook bijna onmogelijk is om te bepalen wat en wanneer iets een spreekkoor is en wie er dan schuldig zijn, is dit gewoon zo hypocriet als de pest ( of kanker (om te shockeren ) ).
Waar gaat het dan heen met dit land.
Het zou toch te gek voor woorden zijn dat ik een boete krijg omdat ik in een vak zat waar "Luinge je moeder is een hoer " geroepen is terwijl als ik met 2 kilo coke op schiphol gepakt wordt er gewoon zonder proces verbaal afkom!
Ik denk dat je je beter om andere dingen druk kan maken en als je dit echt als een dusdanig probleem ziet dat je het wilt bestreiden dat je het moet vertalen naar een maatschappelijk probleem, en moet inzien dat voetbal supporters met hun normen en waarden een vertaling zijn van onze hedendaagse maatschappij en de daarbij behorende normen en waarden.
Volgens mij is die maker van die site gewoon een beetje aandachtsgeil of wil hij een gooi doen naar de KRO's Titel: "held van het jaar" want als je een beetje verder kijkt dan je neus lang is ( ) zal je inzien dat hij erg nobel maar niet realistisch bezig is.
quote:Lees het topic even. Het gaat niet om spreekkoren an sich. Die zijn prachtig.
Op zaterdag 27 december 2003 16:00 schreef Vikingo het volgende:
Het hoort erbij of je nou wilt of niet, al jarenlang zijn er bij voetbalwedstrijden over de hele wereld spreekkoren te horen.
quote:Ik heb nog nooit iemand ziektes toegewenst als je dat soms bedoelt.
Op donderdag 25 december 2003 16:57 schreef Ajaxno1 het volgende:
En trouwens Cart_Man mag idd dan wel is iets te ver gaan, maar SQLsmurft is de andere kant van het verhaal. Die respecteert maar 1 mening en dat is zijn eigen.En net of hij nog nooit iemamd verrot gescholden heeft.
quote:Je doet net of iedereen die "anders" dan jou is, meteen verkeerd is.
Op zaterdag 27 december 2003 17:15 schreef sqlsmurft het volgende:[..]
Ik heb nog nooit iemand ziektes toegewenst als je dat soms bedoelt.
Komt niet in me op en voel er niet in het minst behoefte aan.
Ik "respecteer" zeer veel verschillende meningen, maar inderdaad heb ik weinig respect voor mensen die het normaal vinden om andere mensen te bedreigen of allerlei ziektes toe te wensen.
Vind daar nogal een verschil in zitten mbt het "respecteren" van alleen mijn eigen mening.
Gezien mijn discussieverleden hier op FOK lijkt me trouwens al wel aardig bewezen dat ik mijn mening wel degelijk kan aanpassen aan betere argumenten. Het is ook bewezen dat ik mijn mening niet zomaar ergens op baseer en weldegelijk met argumenten aan kom.
Begrijp jouw uitspraak over mij dan ook niet zo goed en vindt het ook redelijk kort door de bocht. Zou voor mij prettig zijn als je deze zou onderbouwen dan kan ik er wat mee. Op deze manier komt het voor mij nogal uit de lucht vallen.
En come on, iedereen roept wel eens een ziekte zodra er iets mis gaat of iemand bij hem wat misdoet.
Maar jij schijnbaar niet, goed voor je dat je beter dan ons bent.
quote:Bedankt
Op zaterdag 27 december 2003 17:24 schreef Ajaxno1 het volgende:
Je doet net of iedereen die "anders" dan jou is, meteen verkeerd is.En come on, iedereen roept wel eens een ziekte zodra er iets mis gaat of iemand bij hem wat misdoet.
Maar jij schijnbaar niet, goed voor je dat je beter dan ons bent.
Ik roep in mijn priveleven niemand ziektes toe zo gauw er iets misgaat.
In een stadion doe ik inderdaad er ook niet aan mee. Net als 90% van de andere mensen die er zitten.
Als ik SCH zo hoor dan is hij ook een fanatieke supporter die graag mee zingt en aanmoedigt, maar tot een bepaalde grens.
Ik zou ook graag zien dat die grens als gemeengoed wordt beschouwd door alle supporters. Zwolle tegen PSV ging het verbaal ook stevig te keer. Tot op zekere hoogte is daar niet veel mis mee tot men het woord kanker in de mond nam en ik een vader zijn zoontje zag oppakken en het stadion uit zag lopen. Het kindje had inderdaad een ongezond kaal hoofd en de tranen liepen over zijn wangen. Eventjes daarvoor had hij nog meegezongen en gesprongen voor zijn team!
Is hij dan ineens geen echte supporter omdat hij niet tegen dergelijke spreekkoren kan
Ben ik dan iemand die "zijn" mening op een narcistische wijze uitdraagt omdat ik daar gevoelig voor ben
Zou zo'n jongetje nou de enige zijn op wie die spreekkoren impact hebben
Ik vind dat het voetbalstadion voor iedereen toegangkelijk moet zijn. Niet alleen voor de "harde kern" maar voor jan en alleman. Dus ook voor mensen die 90 minuten lang te keer gaan. Zo lang ze maar beseffen dat er ook een grens is waar ze niet overheen moeten gaan.
En ja die mening heb ik en ben ik alleen maar meer van overtuigd geraakt na dat incident. Overigens waren er nog veel meer mensen die het stadion toen verlieten.
quote:Spreekoren met kanker erin zijn fout, maar jij doet of het perongelijk zeggen van dat woord al geheel fout is. En dat is NIET zo, en tjah dat jij zo'n relaxte gozer bent die niet gaat schelden als ie een partij klappen heeft gehad. GOOD 4 U
Op zaterdag 27 december 2003 17:35 schreef sqlsmurft het volgende:[..]
Bedankt
geloof ik
Ik roep in mijn priveleven niemand ziektes toe zo gauw er iets misgaat.
In een stadion doe ik inderdaad er ook niet aan mee. Net als 90% van de andere mensen die er zitten.
Als ik SCH zo hoor dan is hij ook een fanatieke supporter die graag mee zingt en aanmoedigt, maar tot een bepaalde grens.
Ik zou ook graag zien dat die grens als gemeengoed wordt beschouwd door alle supporters. Zwolle tegen PSV ging het verbaal ook stevig te keer. Tot op zekere hoogte is daar niet veel mis mee tot men het woord kanker in de mond nam en ik een vader zijn zoontje zag oppakken en het stadion uit zag lopen. Het kindje had inderdaad een ongezond kaal hoofd en de tranen liepen over zijn wangen. Eventjes daarvoor had hij nog meegezongen en gesprongen voor zijn team!
Is hij dan ineens geen echte supporter omdat hij niet tegen dergelijke spreekkoren kan
Ben ik dan iemand die "zijn" mening op een narcistische wijze uitdraagt omdat ik daar gevoelig voor ben
Zou zo'n jongetje nou de enige zijn op wie die spreekkoren impact hebben
Ik vind dat het voetbalstadion voor iedereen toegangkelijk moet zijn. Niet alleen voor de "harde kern" maar voor jan en alleman. Dus ook voor mensen die 90 minuten lang te keer gaan. Zo lang ze maar beseffen dat er ook een grens is waar ze niet overheen moeten gaan.
En ja die mening heb ik en ben ik alleen maar meer van overtuigd geraakt na dat incident. Overigens waren er nog veel meer mensen die het stadion toen verlieten.
quote:Gelukkig zijn we het voor de rest wel met elkaar eens.
Op zaterdag 27 december 2003 17:40 schreef Ajaxno1 het volgende:
Spreekoren met kanker erin zijn fout.
quote:Daar heb je helemaal gelijk in. Het gaat hier ook niet om wat mensen in het stadion wel eens roepen maar om massale en langer durende spreekkoren die ook na een waarschuwing niet ophouden. En toch denk ik dat de meeste mensen geen hoerenjong of kankerhond tegen hun baas zeggen, maar blijkbaar wel tegen een scheids
Op zaterdag 27 december 2003 17:40 schreef Ajaxno1 het volgende:[..]
Spreekoren met kanker erin zijn fout, maar jij doet of het perongelijk zeggen van dat woord al geheel fout is. En dat is NIET zo, en tjah dat jij zo'n relaxte gozer bent die niet gaat schelden als ie een partij klappen heeft gehad. GOOD 4 U
quote:Dan moet je beter opletten Cart_man - er zijn namelijk erg veel mensen die niet meer naar het stadion willen vanwege deze ongein. Of die niet met hun kinderen willen gaan. Vind jij het dan normaal dat kinderen met allerlei kwetsende dingen over ziektes, homo's joden en persoonlijke dingen worden geconfronteerd. "Papa, waarom zingen ze over oom Jaap". "Papa, wat is een kankerhond (hoerenjong etc.)"
Op zaterdag 27 december 2003 18:49 schreef Cart_man het volgende:
Toegankelijk voor jan en alleman zeg je sql...nou ik weet niet wat ik allemaal in het stadion zie zitten wanneer ik ga...maar weet dat zeker dat het overgrote deel jan en alleman inhoud. Heb ze ook nog nooit horen klagen, boe roepen, fluiten of wat dan ook...
quote:Idd, maar dat menings verschil tussen SQL en mij komt uit een ander topic. Toen Loek, Cart_Man beledigde en Cart_Man op zijn beurt weer hard terug reageerde.
Op zaterdag 27 december 2003 19:07 schreef SCH het volgende:[..]
Daar heb je helemaal gelijk in. Het gaat hier ook niet om wat mensen in het stadion wel eens roepen maar om massale en langer durende spreekkoren die ook na een waarschuwing niet ophouden. En toch denk ik dat de meeste mensen geen hoerenjong of kankerhond tegen hun baas zeggen, maar blijkbaar wel tegen een scheids
Toen begon SQL gelijk van dit kan niet enzv.
Maar ik kan wel begrijpen dat je af en toe ff reageerd met "kanker...." en tjah ik vind dat onder de catogorie "emotie" vallen. Spreekoren waar je herhaardelijk zulke woorden gebruikt is geen emotie meer, maar vaak frustratie of juist van "Kijk is hoe stoer we zijn"
Ps, ik denk dat je tijdens een wedstrijd een keer roept van "Kanker scheids" dat opzich nog moet kunnen, maar echt blijven herhalen in spreekkoren is ZIEK en TRIEST
quote:Ik ben nog nooit en dan bedoel ik echt nooit iemand tegen gekomen die mij vertelde dat hij niet meer ging met het gezin vanwege de spreekkoren. Ja, ik hoor zulke dingen alleen als reden van mensen die nog nooit in een stadion geweest zijn...
Op zaterdag 27 december 2003 19:10 schreef SCH het volgende:[..]
Dan moet je beter opletten Cart_man - er zijn namelijk erg veel mensen die niet meer naar het stadion willen vanwege deze ongein. Of die niet met hun kinderen willen gaan. Vind jij het dan normaal dat kinderen met allerlei kwetsende dingen over ziektes, homo's joden en persoonlijke dingen worden geconfronteerd. "Papa, waarom zingen ze over oom Jaap". "Papa, wat is een kankerhond (hoerenjong etc.)"
Moet je dan een kind ook niet meer op straat laten spelen vanwege gescheld met ziektes, want ik denk dat een kind zowel in het stadion als op straat hetzelfde hoort/leert.
quote:Uiteraard is het begin van het probleem de mensen die het zingen. Maar das verder allemaal offtopic.
Op zaterdag 27 december 2003 12:31 schreef SCH het volgende:
Daar moeten we nog eens over verder praten, wat de appel en het ei is. Maar jij doet eigenljik meteen hetzelfde: de schuld bij anderen leggen.
quote:Dat is uiteraard waar. Groepsgedrag is volgens mij de oorzaak van heel veel maatschappelijke problemen. Toch kan je niet de hele fanatieke kern hierop aanspreken. Dat wou ik maar ff duidelijk maken.
Helaas is groepsvomring en meedoen met de groep de basis van deze problematiek.
quote:Waarover dan precies?
Yep, maar dat moet je nu ook al.
quote:Ik leg de schuld bij de beleidsmakers als deze de verkeerde mensen een SV opleggen. Lijkt me niet meer dan terecht toch? Als ik ervoor kies om in een vak te gaan staan waar de beleving fanatiek is dan hoeft dat toch niet als gevolg te hebben dat ik wel rekening moet houden met een verhoogd risico op een SV?? Zo beleef ik wedstrijden nou eenmaal en ik vertik het werkelijk om ergens anders te gaan zitten. Ik sta momenteel trouwens ook niet tussen mensen waar dat regelmatig te horen is. Zoals ik al aangaf is het al weer een tijdje terug dat ik geluiden van die aard in het Oosterpark gehoord heb.
Dat is wel een punt maar toch vind ik het kenmerkend dat je meteen de schuld bij de beleidsmakers legt. Het zijn toch de supporters die beginnen te zingen, niet de politie? En wij kiezen ervoor om tussen die mensen te gaan staan. Misschien moeten we op de hoofdtribune gaan zitten
quote:Ik gaf alleen aan waar de oorzaak van dit hele probleem ligt. Het is nou eenmaal een synoniem geworden, anders had je het hele gezeik niet eens gehad. De mensen die zulke spreekkoren willen bestrijden moeten toch gewoon wel weten waar het vandaan komt en wat er achter steekt? Anders kom je helemaal nergens. Het was dus geen argument om het goed te praten, maar een verklaring waarom het precies gezongen werd.
Dat je zegt "Het is nou eenmaal synoniem geworden" - dat is wel een heel armoedig argument. Het kan nooit een argument zijn dat iets nou eenmaal zo geworden is. Ik snap wel wat je bedoelt maar ik vind dat je veel te veel vanuit die supporterbeleving praat. Ik ben een zeer fanatieke supporter en roer me stevig in het stadion en toch weet ik dit soort onzin te vermijden. Dat is echt zo moeilijk niet. Ik weiger om met lui in een stadion te staan die dit soort quatsh roepen, en dat betekent niet dat ik thuis moet blijven maar dat zij hun bek moeten houden of moeten opzouten. Ik wil ook af en toe mijn ouwe vadertje nog eens mee kunnen nemen.
quote:Onrechtvaardigheid sluipt er denk ik niet in, het zal zo goed als het hele beleid bepalen. Mijn vertrouwen in die beleidsmakers is echt zo goed als 0%. Ik heb meer dan genoeg slechte ervaringen met die lui.
Dus zou het alternatief zijn dat je het maar zo laat? Niks is zo ingewikkeld dat er geen poging moet worden ondernomen het tegen te gaan. Want laten we eens vaststellen wat de problemen kunnen zijn? Dat er een zekere mate van willekeur en onrechtvaardigheid in sluipt. Dat zal best, dat is vaak het gevolg van dit soort maatregelen. Dat kristalliseert zich op den duur misschien wel uit. In ieder geval is het kwaad te erg om het zomaar voorbij te laten gaan.
quote:Nee dat klopt niet. Ik vind de tekst 'Joden aan het 'gas' ontoelaatbaar ja. En ik vind ook dat er best wat aan gedaan mag worden, maar de manier die jij aansnijdt is in mijn ogen niet de juiste oplossing.
Maar ergens proef ik in die woorden dat jij die Hamas spreekkoren wel ontoelaatbaar vind maar weer niet zo erg om er echt iets tegen te doen. Klopt dat?
[Dit bericht is gewijzigd door Cruoninga op 27-12-2003 20:13]
quote:Ik ben op straat nog nooit een groep van 500 mensen tegengekomen die tegelijkertijd "Hamas hamas joden...etc" gingen roepen. Of andere spreekkoren. Jij wel?
Op zaterdag 27 december 2003 19:53 schreef Cart_man het volgende:
Moet je dan een kind ook niet meer op straat laten spelen vanwege gescheld met ziektes, want ik denk dat een kind zowel in het stadion als op straat hetzelfde hoort/leert.
De KNVB had Israel best kunnen berispen over zijn uitspraak over het schieten in de knieen.
Voetbal moet gewoon zijn zoals het altijd is geweest. Onbevangen en keihard.
quote:Hoezo moet dat?
Op zaterdag 27 december 2003 23:39 schreef Cart_man het volgende:
quote:Het is;"Wij tegen iedereen"
Op zaterdag 27 december 2003 23:35 schreef SCH het volgende:
Wat ik trouwens wel een belangrijk punt vind is dat hele simpele dingen kunnen veranderen. Dat er bij Twente een spandoek hangt: "Vak P: wij haten iedereen" - dat is toch van een domheid. En de agressiviteit van spelers en trainers kan ook wel wat minder.
quote:Hoe bedoel je? Dat staat er niet hoor.
Op zaterdag 27 december 2003 23:52 schreef DutchGooner het volgende:[..]
Het is;"Wij tegen iedereen"
quote:volgens mij wel maar is het wel zo is,zie ik het niet als een probleem.
Op zaterdag 27 december 2003 23:53 schreef SCH het volgende:[..]
Dat staat er niet hoor.
DG TEGEN ajax,Scum en Sperz
quote:Het doek was net uitgebreid in beeld en ondanks al mijn beperkingen kan ik echt nog wel lezen
Op zaterdag 27 december 2003 23:58 schreef DutchGooner het volgende:[..]
volgens mij wel maar is het wel zo is,zie ik het niet als een probleem.
Maak van je hart geen moordkuil zullen we maar zeggen.DG TEGEN ajax,Scum en Sperz
Ik vind het stupide
quote:OK maar wat het is vaak met dingen die jij "stupide" vind er veel mensen zijn die er anders over denken
Op zaterdag 27 december 2003 23:59 schreef SCH het volgende:[..]
Het doek was net uitgebreid in beeld en ondanks al mijn beperkingen kan ik echt nog wel lezen
Ik vind het stupide
quote:Op Fok bedoel je - niet irl. Dan denken de meeste mensen er zo over.
Op zondag 28 december 2003 00:02 schreef DutchGooner het volgende:[..]
OK maar wat het is vaak met dingen die jij "stupide" vind er veel mensen zijn die er anders over denken
quote:dan hebben wij toch hele verschillende werelden om ons heen
Op zondag 28 december 2003 00:06 schreef SCH het volgende:[..]
Op Fok bedoel je - niet irl. Dan denken de meeste mensen er zo over.
quote:Is dat een verrassing?
Op zondag 28 december 2003 00:20 schreef DutchGooner het volgende:[..]
dan hebben wij toch hele verschillende werelden om ons heen
quote:Nee
Op zondag 28 december 2003 00:21 schreef SCH het volgende:[..]
Is dat een verrassing?
![]()
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 23:39 schreef Cart_man het volgende:
quote:Ik kon je best ver volgen maar dit vind ik echt ronduit kul. Dat 'wij tegen iedereen' gevoel hoort gewoon bij die club. Staat echt volledig los van deze hele discussie. En dat van Israel, het is nou eenmaal een mannen wereldje. Dat hoort er zeker bij.
Op zaterdag 27 december 2003 23:35 schreef SCH het volgende:
Wat ik trouwens wel een belangrijk punt vind is dat hele simpele dingen kunnen veranderen. Dat er bij Twente een spandoek hangt: "Vak P: wij haten iedereen" - dat is toch van een domheid. En de agressiviteit van spelers en trainers kan ook wel wat minder.De KNVB had Israel best kunnen berispen over zijn uitspraak over het schieten in de knieen.
quote:Het was inderdaad "Vak P: Wij haten iedereen" of iets in die sfeer. Ik vind daar toch een redelijke vorm van stupiditeit in zitten hoor, als je er tijd in steekt om zo'n spandoek te maken. Ik zou zeggen Vak P: Voor altijd achter Twente.
Op zondag 28 december 2003 09:42 schreef Cruoninga het volgende:[..]
Ik kon je best ver volgen maar dit vind ik echt ronduit kul. Dat 'wij tegen iedereen' gevoel hoort gewoon bij die club. Staat echt volledig los van deze hele discussie. En dat van Israel, het is nou eenmaal een mannen wereldje. Dat hoort er zeker bij.
Maar het lijkt er meer op dat je eerst je tegenstander verrot scheldt, alvorens je eigen team pas aan te moedigen (als je dat al doet).
quote:Haat hoort bij het voetbal?
Op zondag 28 december 2003 09:42 schreef Cruoninga het volgende:[..]
Ik kon je best ver volgen maar dit vind ik echt ronduit kul. Dat 'wij tegen iedereen' gevoel hoort gewoon bij die club. Staat echt volledig los van deze hele discussie. En dat van Israel, het is nou eenmaal een mannen wereldje. Dat hoort er zeker bij.
Kom op zeg
quote:Mischien in jou kleine vriendenkring maar het overgrote deel van de stadionbezoekers vindt een agressief sfeertje prachtig!
Op zondag 28 december 2003 00:06 schreef SCH het volgende:[..]
Op Fok bedoel je - niet irl. Dan denken de meeste mensen er zo over.
quote:Je weet niet waar je het over hebt man. Ik haat die Oranje-sfeer en hou van fanatiek en opgefokt aanmoedigen. En met mij houdt het overgrote deel van de stadionbezoekers niet van kwetsende spreekkoren. Onder welke steen kom jij vandaan dat je dat denkt?
Op zondag 28 december 2003 14:09 schreef Hagenees het volgende:[..]
Mischien in jou kleine vriendenkring maar het overgrote deel van de stadionbezoekers vindt een agressief sfeertje prachtig!
Niet voor niets wordt er altijd zo gekankerd op de Oranje-supporters die geen vlieg kwaad doen, maar meer bezig zijn met carnaval en de polonaise als met voetbal. Daar zou jij goed tussen passen, maar ik ken verder echt niemand die dat leuk vindt.
Dat soort wedstrijden moet jij gaan bezoeken en het clubvoetbal links laten liggen, dan is jouw probleem opgelost!
quote:Voetbal is passie en emotie, maar geen gescheld of gevloek, dat hoort daar gewoon niet thuis! Ja in het heetst van de strijd gebeurt dat wellis......... dat betekent gewoon dat jejezelf niet in de hand hebt.
Op zondag 28 december 2003 14:22 schreef Hagenees het volgende:
Haha, vertel toch geen onwaarheden gek! Als je van een opgefokte sfeer houdt met veel passie en emotie horen scheldwoorden en een enkel spreekkoortje (lees: geen apengeluiden) daarbij, zo gaat dat in het dagelijkse leven ook. Jij bent een type feestneus, polonaise, trommel, bos peen op je haar.....die categorie!
In mijn ogen iemand die niet in een stadion thuishoort maar in een (Brabants) cafe!
quote:En dus hoort schelden en vloeken er gewoon bij, want ook dat is emotie.
Op zondag 28 december 2003 14:29 schreef Inquistor87 het volgende:[..]
Voetbal is passie en emotie, maar geen gescheld of gevloek, dat hoort daar gewoon niet thuis! Ja in het heetst van de strijd gebeurt dat wellis......... dat betekent gewoon dat jejezelf niet in de hand hebt.
quote:Maar dat is het probleem toch ook niet? Schelden en vloeken is heel iets anders dan massale en aanhoudende spreekkoren. Daar gaat dit topic over!
Op zondag 28 december 2003 14:32 schreef Da_Sandman het volgende:[..]
En dus hoort schelden en vloeken er gewoon bij, want ook dat is emotie.
quote:Als iedereen massaal hetzelfde krijgt is ook dat onvermijdelijk. Ik denk ook niet dat iemand zich dat moet aantrekken, omdat het meestal niet gemeend is. Er zijn natuurlijk grenzen, maar vaak wordt een spreekkoor gigantisch overtrokken.
Op zondag 28 december 2003 14:34 schreef SCH het volgende:[..]
Maar dat is het probleem toch ook niet? Schelden en vloeken is heel iets anders dan massale en aanhoudende spreekkoren. Daar gaat dit topic over!
quote:En dat zet je niet aan het denken? Joden aan het gas is niet gemeend dus is het niet erg enz. Kom op, je weet wel beter.
Op zondag 28 december 2003 14:36 schreef Da_Sandman het volgende:[..]
Als iedereen massaal hetzelfde krijgt is ook dat onvermijdelijk. Ik denk ook niet dat iemand zich dat moet aantrekken, omdat het meestal niet gemeend is. Er zijn natuurlijk grenzen, maar vaak wordt een spreekkoor gigantisch overtrokken.
quote:Zoals ik al zeg, er zijn grenzen.
Op zondag 28 december 2003 14:42 schreef SCH het volgende:[..]
En dat zet je niet aan het denken? Joden aan het gas is niet gemeend dus is het niet erg enz. Kom op, je weet wel beter.
quote:Soms zijn ze weleens te vinden op de Dam in Amsterdam, alleen dan treedt Cohen niet op..
Op zaterdag 27 december 2003 20:43 schreef SCH het volgende:[..]
Ik ben op straat nog nooit een groep van 500 mensen tegengekomen die tegelijkertijd "Hamas hamas joden...etc" gingen roepen. Of andere spreekkoren. Jij wel?
Maar of dat kind nou "kanker" hoort tijdens het speelkwartier of in een voetbalstadion, maakt niet veel uit hoor. Mensen die zeggen niet naar het voetbal te gaan vanwege het verbale en fysieke geweld, weten absoluut niet wat de realiteit is. Fysieke geweld is er al nauwelijks en verbaal is nauwelijks in te dammen. Want hoe los je het dan op als er geen spreekkoren met kanker mogen komen, maar je wel in een vak zit waar mensen afzonderlijke van elkaar er vrolijk op los kankeren?
quote:Ja, kom op zeg. Alsof deze gevallen zo erg waren. Israel drukt zich gewoon zo uit en ik vind het wel geinig, wat kan dat in godsnaam kwaad. En rivaliteit hoort zeker wel bij het voetbal.
Op zondag 28 december 2003 12:54 schreef SCH het volgende:[..]
Haat hoort bij het voetbal?
En one-liners over iemand in de knieen schieten hoort bij het mannenwereldje?Kom op zeg
Maar dat je deze zaken hebt aangehaalt begrijp ik niet zo. Wat heeft dat met de kwetsende spreekkoren-discussie te maken? Op mijn lange post heb je nog niet gereageert overigens.
quote:Een heleboel. Ik snap niet wat er geinig aan is. Blijkbaarzijn er toch niet zoveel grenzen.
Op zondag 28 december 2003 21:45 schreef Cruoninga het volgende:[..]
Ja, kom op zeg. Alsof deze gevallen zo erg waren. Israel drukt zich gewoon zo uit en ik vind het wel geinig, wat kan dat in godsnaam kwaad.
quote:Absoluut en zeker en gewis.
En rivaliteit hoort zeker wel bij het voetbal.
quote:Als er binnen de voetbalwereld al niet het goede voorbeeld wordt gegeven en agressie wordt gepredikt, hoe kun je dan van supporters verwachten dat ze zich gedragen.
Maar dat je deze zaken hebt aangehaalt begrijp ik niet zo. Wat heeft dat met de kwetsende spreekkoren-discussie te maken?
quote:Zal ik morgen even checken.
Op mijn lange post heb je nog niet gereageert overigens.
quote:Deze slaat 100% op scheidsrechters
Op zondag 28 december 2003 23:57 schreef SCH het volgende:
, hoe kun je dan van supporters verwachten dat ze zich gedragen.
[..]
Een heleboel. Ik snap niet wat er geinig aan is. Blijkbaarzijn er toch niet zoveel grenzen.
[..]
Wat ben jij sneu als je dat zelfs al serieus gaat nemen, dan moet jij je vast de hele dag lopen te ergeren aan allerlei zaken, wat zal jij een moeilijk zwaar leven hebben zeg. Wat een stumperdje ben jij, maar ja verwondert me ook niets ik zag in je profiel dat je voor heerenveen bent EN journalist....tja dat kan niet gezond zijn Eikel. (ik ben toch nioet te grof voor je hoop ik?? dan wil ik best m'n tekst aanpassen hoor)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |