deine_kamerad | dinsdag 23 december 2003 @ 21:23 | |
Wie kent de misselijkmakend romantische film niet van het zinkende passagiersschip op weg naar New York.....? DiCaprio profileerde zich in deze film als een irritant nichterig betwetertje dat in al zijn sociale en materieele armoede een zogenaamd educativiteit en ethiek moest brengen in de film. Rose was gewoon een rijk kreng:W (Ik stond bovendien in de film voor Cal Hockley! Recht van de sterkste, slimste en rijkste!) Maar de ECHTE historische gebeurtenis is op zich ook wel interessant. Wat vinden wij hier nu van? Gelden bij soortgelijke rampen nog steeds regels als: 'better class first!' Zou dat NU nog steeds gebeuren? | ||
Famas | dinsdag 23 december 2003 @ 21:24 | |
ik denk dat het verschil in klasse vroeger groter was dan nu het geval is... je hebt nu natuurlijk nog steeds van die rijke mensen die denken dat ze alles kunnen kopen....maar ik denk dat het tegenwoordig "ieder voor zich" is...want als het er op aan komt kijkt iedereen naar zichzelf.... | ||
deine_kamerad | dinsdag 23 december 2003 @ 21:27 | |
quote:Jaja! Maar besef wel dat er tijdens die ramp EERDER een baronnenechtpaar ( II volwassenen en een poedeltje) werden gered, dan een steenkoolmijner met 12 kinderen. Eerstgenoemde had voorrang. Regel van vrouwen en kinderen eerst is trouwens fucking bull shit. Tijdens die ramp gingen heren van de 1e klas VOOR dames van de 2e klas! | ||
Cynic | dinsdag 23 december 2003 @ 21:45 | |
Kamerad is overigens mannelijk (der) dus het kan nooit "deine" worden Dit terzijde... | ||
deine_kamerad | dinsdag 23 december 2003 @ 21:51 | |
quote:Ohw, kan wel...studeer geen Duits verder! Kijk eens 'allo 'allo.....
| ||
Famas | dinsdag 23 december 2003 @ 21:57 | |
quote:ik denk dat je moeilijk kan zeggen of het wreed of bruut is... In die tijd was het normaal dat de poedel van de baron eerder in een boot mocht dan een zwerver oid... Nu vinden we het niet kunnen....het zou te gek voor woorden zijn dan een hond voor een zwerver mag oid... dus ik denk dat het afhankelijk is van de normen en waarden in die / deze tijd | ||
deine_kamerad | dinsdag 23 december 2003 @ 22:03 | |
Of zou het eraan kunnen liggen dat die rijke (aristocraten!??) beter waren dan het gepeupel benedendeks? | ||
Shark.Bait | woensdag 24 december 2003 @ 11:12 | |
Ik heb de film niet gezien, want ik nam destijds aan dat ie toch wel zou zinken. Jammer voor hen die em meerdere keren gezien hebben, denkende dat die ene keer WEL goed zou gaan Maar dat terzijde. Als ik toen had geleefd had ik het doodnormaal gevonden. Het is makkelijk om met de huideige visie het verleden te veroordelen, of een andere cultuur (m.a.w. de Britse) maar dat is eigenlijk niet juist. | ||
SportsIllustrated | woensdag 24 december 2003 @ 13:28 | |
quote:In welk opzicht ? | ||
Spleed | donderdag 3 maart 2005 @ 17:43 | |
Ik vind het nogal logisch. De rijke mensen uit de eerste klas, werden gezien als betere mensen. De betere mensen, moesten natuurlijk eerst gered worden. Dat vrouwen en kinderen eerst mochten, is omdat zij zwakker zijn, lijkt me... Trouwens, wat je zegt over de film, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Rose gedraagt zich absoluut niet als een rijk kreng, anders zou ze nooit zo reageren op Jack en op haar moeder wanneer die loopt te zeiken dat het niet te druk mag worden in de sloepen. Cal daarentegen is wel een rijk kreng, die absoluut geen respect heeft voor de medemens. Jack is geen betwetertje, maar heeft altijd op straat geleefd, dan wete je meer van de wereld af dan die rijke luitjes uit de eerste klas. | ||
brambor | donderdag 3 maart 2005 @ 21:11 | |
quote:Er is een tekenfilm over de titanic met muizen en daar wordt iedereen gered. Zo breng je de kinderen geschiedenis bij;) | ||
vipergts | vrijdag 4 maart 2005 @ 17:27 | |
Volgens mij waren de rijke mensen gewoon ook als eerste bij de reddingsboot. Mensen dachten immmers dat het schip onzinkbaar was, de eerste reddingsboten gingen geloof ik halfvol naar beneden.Er is echter een rijke erfgenaam die zijn plaats heeft afgestaan. Ik weet alleen zijn naam niet meer. Ik dacht john Astor indertijd een van de rijkste mensen op aarde. | ||
Zhukov | vrijdag 4 maart 2005 @ 18:03 | |
quote:Nee, het kwam omdat er onder de adel slechts laffe angsthazen op die boot zaten, die liever een droge broek extra redden dan naast een immigrant in de sloep te moeten zitten. | ||
Oblivion | vrijdag 4 maart 2005 @ 21:31 | |
Als ze nou niet gedacht hadden dat de Titanic "onzinkbaar" was, waren er genoeg reddingsboten geweest. Maar goed, in die tijd was er echt klasse verschil. Dus echt gek was dat toen niet. Nu zou de wereld op zijn achterste benen staan, en terecht. | ||
Berto | maandag 7 maart 2005 @ 08:42 | |
quote:Klopt niet helemaal. Volgens de toen geldende regels waren er genoeg reddingsboten aanwezig. Ze hadden destijds een of andere vage berekening daarvoor en als je dat narekende bleek dat de Titanic eigenlijk meer reddingsboten aanwezig had dan dat er volgens de regelementen aanwezig moest zijn. Blijft natuurlijk raar om meer mensen aan boord te hebben dan er plaatsen zijn in de reddingsboten en toch volledig aan de regels te voldoen | ||
Oblivion | maandag 7 maart 2005 @ 09:02 | |
quote:Hmmm, dan hadden de foute informatie bij Discoverychannel. Want dat is wat er gezegd werd in het programma. Maar eens dieper op googlen dan, want het is wel interessant om te weten. | ||
Libris | maandag 7 maart 2005 @ 09:21 | |
quote:Bron : http://www.historyonthenet.com/Titanic/lifeboats.htm | ||
Libris | maandag 7 maart 2005 @ 09:28 | |
Ook interessant, de overlevenden naar klasse en geslacht
Dus een groter percentage vrouwen en kinden uit de 2e klas gered dan mannen in de 1e klas. (Steerage is 3e klas) Zo dan? Only 705 of 2,227 people on board survived. What percentage is that? Women Men Total & Children First class 94% 31% 60% Second class 81% 10% 44% Steerage 47% 14% 25% Crew 87% 22% 24% | ||
Oblivion | maandag 7 maart 2005 @ 09:33 | |
quote: Nog erger... Sta je dan, als de boot waar je opzit tegen een ijsberg aanramt. Wat ze toch ook niet zeker weten? | ||
Libris | maandag 7 maart 2005 @ 09:39 | |
Nog een interessante: http://www.anesi.com/titanic.htm met onder andere dit overzicht | ||
Libris | maandag 7 maart 2005 @ 09:54 | |
En heeeel veel info op http://www.encyclopedia-titanica.org/index.php | ||
Nuongirl | dinsdag 5 april 2005 @ 13:11 | |
quote:Dat is idd een hele interessante site met veel informatie. Er staan heel veel biografieen op van passagiers die aan boord van de Titanic waren Achtergrondverhalen e.d. Een van mijn favoriete sites is dat | ||
Celestien | dinsdag 5 april 2005 @ 17:29 | |
Ja, die heb ik ook gelezen... Ook bij de lijsten met overledenen.. Moet je zien hoevaak erachter staat: buried at sea. 't Gaat maar door. Dan slik je toch wel even. | ||
Martijn_77 | zondag 1 mei 2005 @ 11:26 | |
quote:Was dus toch Women en Children first! Zelfs voor de tweede en derde klasse | ||
Celestien | donderdag 5 mei 2005 @ 16:20 | |
Zo te zien zijn alle kinderen uit de eerste en tweede klasse idd gered (100 % volgens het tabel), maar de derde klasse zie ik een percentage van 34.18 staan... | ||
Nuongirl | zaterdag 7 mei 2005 @ 20:34 | |
Op de Titanic waren drie Nederlanders, twee leden van de crew en een passagier. Alledrie kwamen ze bij de ramp om. De passagier was jonkheer J. George Reuchlin Junior, hij was de directeur Passagebureau van de Holland Amerika Lijn. De twee bemanningsleden waren echter een stuk onbekender, hun familieleden zouden pas maanden na de ramp te horen krijgen dat ze bij de ramp op de Titanic waren omgekomen. Jonkheer Johan George Reuchlin Het ene bemanningslid, Wessel Adrianus van der Brugge was stoker. Zijn zus Cornelia was al ruim 2 jaar op zoek naar haar broer, die erg avontuurlijk was. In oktober 1911 schreef haar man aan het ministerie van Buitenlandse Zaken en vroeg om inlichtingen. Het bleek, na ruggespraak met Engeland, dat Wessel een krakkemikkig sleepbootje van Afrika naar Zuid-Amerika had gebracht en daar zijn goed verdiende geld aan het opfeesten was. In mei 1912, bijna een maand nadat de Titanic was vergaan, kreeg Cornelia van de Nederlandse consul-generaal in Londen te horen dat haar broer ziek van een Engels schip afgemonsterd was en in Santos, Brazilië, verbleef. In de zomer van 1912, toen de Titanic ramp al lang uit het nieuws was, zat Cornelia van der Brugge nog steeds te wachten op een teken van leven van haar broer. Wat was er terechtgekomen van de zieke Wessel in het verre Santos? Op 12 augustus had de Nederlandse consul te Londen gevraagd of er nog iets vernomen was van Wessel van der Brugge. Het antwoord was toen negatief, er was niets vernomen. 16 Augustus had The Royal Mail Steam Packet Co. de Nederlandse consul laten weten dat ze Wessel ziek naar Southampton hadden vervoerd en hem daar op 23 maart 1912 aan land hadden gezet. De consul had dit bericht opzettelijk niet aan Cornelia doorgegeven. Hij wist toen al dat dat onnodig leed zou veroorzaken. Op 31 augustus, vier en een halve maand na de ramp met de Titanic, werd er bij Cornelia aan de deur gebeld. Voor de deur stond de politie. Cornelia schrok, zoals iedereen schrikt van een onverwacht bezoek van de politie. De mededeling van de agent was kort, ze werd ontboden op het politiebureau. Daar werd haar meegedeeld dat haar broer Wessel Adrianus waarschijnlijk bij de ramp met de Titanic om het leven was gekomen. Het bericht kwam zo volstrekt onverwacht en klonk zo onwaarschijnlijk, dat Cornelia het niet kon geloven. Het laatste dat ze vernomen had was dat hij ziek was en in Santos zat. Hoe kon haar broer dan op de, nu alweer ruim vier en een halve maand geleden, uit Engeland vertrokken en gezonken Titanic terecht zijn gekomen. De volgende dag schreef ze een brief rechtstreeks aan de Nederlandse consul te Londen en sprak nogmaals haar ongeloof uit: was het wel dezelfde persoon? Wilde de consul niet eens informeren op een adres in Londen waar Wessel nog wel eens kwam? De consul kon niet anders antwoorden dan dat het absoluut zeker was dat Wessel Adrianus van der Brugge bij de ramp om het leven was gekomen. Hij trok die conclusie niet zo maar, de correspondentie met The Royal Mail Steam Packet Co. en het onderzoek van de Nederlandse consul te Portsmouth, die speciaal afgereisd was naar Southampton, waren al duidelijk genoeg. Maar tenslotte maakte het bericht van de Engelse Board of Trade van 23 juli, aan alle twijfel een einde. De BOT informeerde toen koel en formeel waar men de nalatenschap van Van der Brugge (£ 1.4.-) heen diende te sturen. | ||
Nuongirl | zaterdag 7 mei 2005 @ 20:49 | |
Hennie Bolhuis was de tweede Nederlandse crew aan boord van de Titanic. Hij was kok en in 1910, toen hij 25 was, verliet hij definitief zijn ouderlijk huis. Zijn werkterrein was heel West-Europa en hij was te vinden in de grote, bekende hotels van Parijs, Monte Carlo en Oostende. Hij zou in maart of april 1912, voor een weekje verlof naar huis komen. Maar Hennie kwam niet naar huis, niet in maart en niet in april. Mei en juni gingen voorbij en zijn broer Klaas begon zich ongerust af te vragen waarom er niets meer van Hennie werd vernomen. Hij legde geen enkel verband met de ondergang van de Titanic. Hennie zou immers verlof nemen. Begin juli kwam er een brief uit Oostenrijk van een vriend van Hennie, die schreef dat het wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat zijn vriend op de Titanic terecht was gekomen. Een paar dagen later schreef een vriend uit Frankrijk een soortgelijke brief. Klaas Bolhuis begon nu te twijfelen. Eind juli kwam daar abrupt een eind aan. Er lag een brief in de bus van de Nederlandse consul in Londen. De inhoud was kort en zakelijk. Van de Engelse Board of Trade had men vernomen dat Henri Bolhuis als Larder Cook van het à la carte restaurant op de Titanic, om het leven was gekomen. Lees meer hier De twee lichamen van zowel Bolhuis als Wessel Adrianus van der Brugge zijn nooit gevonden. | ||
Celestien | zaterdag 7 mei 2005 @ 21:12 | |
Ik word altijd somber als ik dingen lees als: 'lichamen nooit gevonden' of 'buried at sea' enzo... Die ramp was vreselijk.. en dan voor de familie, als het lichaam niet eens wordt gevonden Bah. |