quote:Veel lijkt wel op elkaar hoor
Op dinsdag 23 december 2003 21:00 schreef Famas het volgende:
limburgs wordt in elke plaats in die provincie weer anders gesproken.....dit is bijvoorbeeld bij het Fries wel anders.
quote:Hier in Fryslan worden ook meerdere dialecten die afstammen van het Frysk gesproken. Dat is niet echt een goed criterium.
Op dinsdag 23 december 2003 21:00 schreef Famas het volgende:dit is bijvoorbeeld bij het Fries wel anders.
quote:Euhm.. ik kan absoluut geen Duits
Op dinsdag 23 december 2003 21:00 schreef Spyder het volgende:
Het mooie is dat ze net over de grens (zowel belgie als duitsland) hetzelfde taaltje spreken...
Frans Limburgs (Maastricht en beneden) is mooier dan Duits Limburgs (alles boven Maastricht)
quote:Nederlands begrijp je blijkbaar ook niet helemaal....
Op dinsdag 23 december 2003 21:01 schreef ijsmeis het volgende:Euhm.. ik kan absoluut geen Duits
(verstaan en spreken)
Maar limburgs toch wel
quote:"Frans Limburgs"? Het moet echt niet gekker worden hier...
Op dinsdag 23 december 2003 21:01 schreef Profesor het volgende:
Verschilt al per dorp..Frans Limburgs (Maastricht en beneden) is mooier dan Duits Limburgs (alles boven Maastricht)
Maastrichts klinkt gewoon heel zeurderig...
[Dit bericht is gewijzigd door Spyder op 23-12-2003 21:04]
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 21:02 schreef Spyder het volgende:[..]
Nederlands begrijp je blijkbaar ook niet helemaal....
En ik maakte er iets anders van ja
Dag
quote:Nederlands is ook een taal die in bijna elke stad en provincie wel anders gesproken word. niet echt een goed argument dus.
limburgs wordt in elke plaats in die provincie weer anders gesproken.....dit is bijvoorbeeld bij het Fries wel anders.
quote:ow
Op dinsdag 23 december 2003 21:01 schreef Sidekick het volgende:[..]
Hier in Fryslan worden ook meerdere dialecten die afstammen van het Frysk gesproken. Dat is niet echt een goed criterium.
ik denk dat de Zeeuwen hun dialect ook weer als taal willen laten registreren....zo blijf je bezig
-dat Fries een taal is komt dat niet doordat Friesland ooit zelfstandig was?? (met die Verenigde Nederlanden e.d.??)
Het is nou eenmaal een FEIT, je kunt er niks aan veranderen!
quote:de nederlandse verschillen zijn minder erg dan de limburgse
Op dinsdag 23 december 2003 21:04 schreef Scrat het volgende:[..]
Nederlands is ook een taal die in bijna elke stad en provincie wel anders gesproken word. niet echt een goed argument dus.
laat maar lekker zitten die taalstatus. Ich kal leever mien plat.
quote:Als ras-echte limburger kan ik zeggen dat wij er ons niet op willen voorstaan dat Limburgs een taal is. Waarom zouden we er ons druk om maken? Zodat we op de publieke omroep programma's kunnen laten zien die niemand begrijpt behalve de limburgers? Limburgs leert men hier in zijn sociale omgeving dus daar hebben wij geen opleiding voor nodig. Daarnaast zijn de verschillen per regio zo enorm groot, dat er niet sprake kan zijn van een eenheidstaal.
Op dinsdag 23 december 2003 20:59 schreef Scrat het volgende:
Ik zou graag willen weten van Limburgers (en natuurlijk van niet-limburgers) wat jullie vinden van Limburgs als taal.
De Limburgse taal wordt door meer dan een miljoen mensen gesproken in de twee provincies Nederlands Limburg en Belgisch Limburg en in het Duitse Selfkant. Het Limburgs als taal moet niet worden verward met de wijze waarop Limburgers het standaard Nederlands realiseren (zachte g, melodisch accent, de realisatie van de Nederlandse /è/ als de a in het Engelse bat). De Limburgse taal is iets volstrekt anders dan een Limburgs accent tijdens het spreken van het aangeleerde Algemeen Nederlands.
Het Limburgs, dat ook wel bekend staat als de Zuid-Nederfrankisch dialectgroep van het West-Germaans, vertoont sterke overeenkomsten met de Ripuarische (Rijnlandse of Middenfrankische) dialecten, die Keulen als centrum hebben. Het Limburgs heeft een eigen taalkundige ontwikkeling doorgemaakt die los staat van de ontwikkeling vanhet Algemeen Nederlands. Het Limburgs wijkt daarom op tal van punten (klankstelsel, grammatica en woordenschat) af van het Algemeen Nederlands, dat feitelijk een mengsel van Hollandse en Brabantse dialecten is. Het Limburgs heeft bovendien een zeer geringe bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Nederlandse standaardtaal. Het Limburgs kan op taalkundige gronden niet worden beschouwd als een dialect van het Nederlands, maar staat op taxonomisch gelijk niveau met het Algemeen Nederlands. Het Limburgs is uiteraard als Germaanse dialectgroep wel verwant aan het Nederlands en het Duits, maar er zeker geen afgeleide van.
Het Limburgs is sinds 1997 erkend als streektaal door de Nederlandse overheid, volgens artikel 2, paragraaf 1 van het Europees Handvest voor Streek- en Minderheidstalen. Volgens de Nederlandse Taalunie is de erkenning van het Limburgs en het Nedersaksisch als minderheidstalen, naast het Fries, echter een ongelukkige keuze geweest. Deze uitspraak is echter aantoonbaar vals en berust op geen enkel taalkundig argument. Uit de houding van de Nederlandse Taalunie ten aanzien van de nieuw erkende streektalen lijkt vooral naar voren te komen dat de voornaamste zorg van de Taalunie is om de eenheid van het Nederlandse taalgebied te bewaren.
Zoals elke taal bestaat het Limburgs een aantal varianten (dialecten), die fundamentele gemeenschappelijke kenmerken vertonen. Er bestaat geen gestandaardiseerde vorm van het Limburgs. Elke plaats, en soms aparte delen van steden en dorpen, heeft zijn eigen dialect, maar al deze varianten zijn onderling goed verstaanbaar. Op initatief van de werkgroep AGL worden er pogingen ondernomen om te komen tot een Algemeen Geschreven Limburgs (AGL) teneinde de productie van lesboeken, cursussen en goed leesbare literatuur te bevorderen. Er bestaat een Raad voor het Limburgs. Deze is een vergadering van personen die door Gedeputeerde Staten van Limburg zijn benoemd om zorg te dragen voor het Limburgs. De Raad is de werkgever van de streektaalfunctionaris Pierre Bakkes.
De positie van het Limburgs in de samenleving is nog immer sterk, maar verliest aan kracht door invloed van de media en mobiliteit. De Nederlandse overheid heeft zich verplicht tot het beschermen en aanmoedigen van het gebruik van de taal, maar heeft tot op heden weinig initiatieven daartoe ondernomen. Het is dus aan de Limburgers, en in het bijzonder De Raad voor het Limburgs, de streektaalfunctionaris alsmede andere personen of instellingen die een positieve bijdrage kunnen leveren tot de versterking van de Limburgse taal, om doortastend op te treden en initiatieven te ontplooien om de positie van het Limburgs te bevorderen.
Persoonlijk zal ik het volgende uiterst concrete taalkundige initiatief ontplooien: ik ben voornemens een holistische beschrijvende grammatica van het Susterens te leveren. Een grammaticale beschrijving van een voor velen zeer toegankelijke variant van de Limburgse taal kan dienen als basis voor een grammatica van het Limburgs. De beschrijving zal tevens worden gebruikt voor een nieuw spellingsvoorstel, dat een gedegen en prikkende alternatief moet vormen voor de mijns inziens onbevredigende en carnavalesque ogende Veldeke-spelling. Deze beschrijving kan tevens dienen als voorbeeld voor het Algemeen Geschreven Limburgs, mocht zulks gewenst zijn.
¨
quote:Bedankt voor het compliment
Verschilt al per dorp..Frans Limburgs (Maastricht en beneden) is mooier dan Duits Limburgs (alles boven Maastricht)
Ivo
quote:Da's geen feit, da's een kwestie van definitie (over 'de' definitie van taal verschillen taalkundigen van mening). Onder een strikte taaldefinitie zou je Fries wellicht 'slechts' een dialect kunnen noemen, en onder een ruimere definitie zou je Limburgs best een taal kunnen noemen.
Op dinsdag 23 december 2003 21:13 schreef Tha_Dijkstra het volgende:
Fries is een taal, Limburgs een dialect.Het is nou eenmaal een FEIT, je kunt er niks aan veranderen!
Sommige 'dialecten' zijn officieel verschillende talen alleen maar omdat ze in verschillende landen worden gesproken (ook al zijn ze volgens geen enkele taaldefinitie verschillende talen). Er zullen ook best taalkundigen zijn die niet vinden dat Fries een 'echte' taal is. Misschien heeft die beslissing ook wel een politieke component - en een eventuele toekenning van 'taalstatus' aan het Limburgs wellicht ook.
[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 23-12-2003 21:36]
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 23-12-2003 23:32]
quote:Alsof Maastricht heel Limburg is. Maastrichtenaren hebben een hele slechte naam binnen Limburg. Ze zijn arrogant, ze passen zich niet aan en ze lijden aan hoogmoedswaanzin. Goh, Fransen hebben daar ook toevallig last van.
Op dinsdag 23 december 2003 21:35 schreef SKMbeat het volgende:
Dat Limburgers hun eigen dialect willen spreken ok ,maar laten ze alstjeblieft hun kop houden over de integratie van allochtonen in Nederland. Heb als allochtoon zelf enkele jaren in Maastricht gewoond en daar van dichtbij meegemaakt hoe bekrompen met name Zuid-Limburgers kunnen zijn. Een grote bek hebben over allochtonen en dat ie moeten integreren,maar zelf wel een dialect spreken die 90 procent ,zoniet meer,van de Nederlanders niet verstaat.
Ook het sociaal buitensluiten van alles wat VAN BOVEN DE RIVIER komt is een misselijkmakende gewoonte van Zuid-Limburgers. Of je nu allochtoon, ne Holleeender bent, Fries of Zeeuw, die Limburgers moeten even laten weten dat ze baas zijn op eigen gebied en dat je je maar hebt aan te passen aan de Limburgse gewoontes.
Dat betekent dus praten over carnaval,carnaval en carnaval. Of het nu april, juli of oktober is,je moet er op elk moment over kunnen 'callen'.
En natuurlijk Brand drinken, in een herremenie in een of andere toeter blazen en weer goan zoepeuh.
Zelf komen ze bijna nooit boven de rivier. Want dan verlaten ze hun veilig gebied en zijn ze bang om uitgelachen te worden voor het dialect waar ze zo trots op zijn.
D'r is zoveel te vertellen over Limburg. Het is een mooi natuurrijk gedeelte van Nederland, met bergen en bossen.
Ook Maastricht is mooi,het is alleen jammer dat er Limburgers in wonen.
quote:Nou ja.. Den Haag telt niet meer. De EU heeft de toekomst.
Op dinsdag 23 december 2003 21:33 schreef ultra_ivo het volgende:[..]
Bedankt voor het compliment
Ik ben wel voor. Limburgs is trouwens al tot streektaal verklaard door de EU, maar niet door 'Den Haag'.
In ieder geval zijn er meer verschillen tussen Limburgs en AN dan tussen Afrikaans en AN. Toch wordt Afrikaans algemeen erkend als taal, Limburgs dus alleen door de EU.Ivo
quote:Inderdaad, Den Haag is ver weg, Brussel dichtbij.
Op dinsdag 23 december 2003 21:39 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Nou ja.. Den Haag telt niet meer. De EU heeft de toekomst.
Ivo
quote:die mensen schijnen inderdaad rond te lopen
Op dinsdag 23 december 2003 21:44 schreef runaway het volgende:
ik las ergens dat mensen een zachte g sexy vonden. is dat nu echt zo?
quote:Nee,eerder last gehad van een cultuurdegradatie. Buiten de opleiding die ik daar heb gedaan weinig "Food for Thought" binnen gekregen.
Op dinsdag 23 december 2003 21:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Ach, last van een cultuurshock gehad?Ivo
quote:Goh, dat is weer eens wat anders...
Dat Limburgers hun eigen dialect willen spreken ok ,maar laten ze alstjeblieft hun kop houden over de integratie van allochtonen in Nederland. Heb als allochtoon zelf enkele jaren in Maastricht gewoond en daar van dichtbij meegemaakt hoe bekrompen met name Zuid-Limburgers kunnen zijn. Een grote bek hebben over allochtonen en dat ie moeten integreren,maar zelf wel een dialect spreken die 90 procent ,zoniet meer,van de Nederlanders niet verstaat.
Ook het sociaal buitensluiten van alles wat VAN BOVEN DE RIVIER komt is een misselijkmakende gewoonte van Zuid-Limburgers. Of je nu allochtoon, ne Holleeender bent, Fries of Zeeuw, die Limburgers moeten even laten weten dat ze baas zijn op eigen gebied en dat je je maar hebt aan te passen aan de Limburgse gewoontes.
Dat betekent dus praten over carnaval,carnaval en carnaval. Of het nu april, juli of oktober is,je moet er op elk moment over kunnen 'callen'.
En natuurlijk Brand drinken, in een herremenie in een of andere toeter blazen en weer goan zoepeuh.
Zelf komen ze bijna nooit boven de rivier. Want dan verlaten ze hun veilig gebied en zijn ze bang om uitgelachen te worden voor het dialect waar ze zo trots op zijn.
D'r is zoveel te vertellen over Limburg. Het is een mooi natuurrijk gedeelte van Nederland, met bergen en bossen.
Een generaliserende en stigmatiserende allochtoon...
quote:Ben je eigenlijk wel eens buiten Maastricht (en Sittard station om over te stappen) geweest? In Limburg bedoel ik dan.
Op dinsdag 23 december 2003 21:53 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Nee,eerder last gehad van een cultuurdegradatie. Buiten de opleiding die ik daar heb gedaan weinig "Food for Thought" binnen gekregen.
Maar het zal natuurlijk aan mezelf hebben gelegen, want dan kom jij natuurlijk weer met die o zo mooie herriemenies,carnaval,Brand, zuurvlees, Maastricht oudste stad van Nederland,Gulpener,carnaval, Drielandenpunt, sjoes,vlammeke, Andre Rieu, carnaval etc.. bladiebladieblaaah
quote:Ja,want wij zijn ook mensen he?
Op dinsdag 23 december 2003 21:56 schreef Herostratos het volgende:[..]
Goh, dat is weer eens wat anders...
Een generaliserende en stigmatiserende allochtoon...
http://www.vvdeveldjmuus.roermond.net/Prinsentreffen/17270187_-_Track12.MP3
quote:Heb gestudeerd in Maastricht en voor allerlei studentenbaantjes en stages gewerkt in Maastricht,Sittard,Cadier en Keer, Vaals, Kerkrade, Venlo,Heerlen,Eijsden....
Op dinsdag 23 december 2003 21:57 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Ben je eigenlijk wel eens buiten Maastricht (en Sittard station om over te stappen) geweest? In Limburg bedoel ik dan.
quote:1. PI was:
Op dinsdag 23 december 2003 22:02 schreef SKMbeat het volgende:Ja,want wij zijn ook mensen he?
Met onze fouten en gebreken of niet?
Ook WIJ (want ik spreek natuurlijk gelijk namens de hele groep) kunnen generaliseren en zullen daar gretig gebruik van maken, want we hebben namelijk last van een collectief (moeilijk woord hoor!) minderwaardigheids-complex net als de Limburgers,met name die uit het Suije.
Hebben WE toch wat met hen gemeen.
quote:ophoeren, vieze sjeng
quote:Verwar Maastricht niet met Limburg. De meeste Limburgers zijn wel gecharmeerd van Maastricht, maar niet van haar inwoners.
quote:en ik ben met mijn tweede titel bezig, dus ik kan al helemaal geen moeilijke woorden hebben. (N)
Op dinsdag 23 december 2003 22:14 schreef Herostratos het volgende:[..]
1. PI was: [afbeelding]
2. Aub geen moeilijke woorden gebruiken, ik heb slechts twee titels dus zo ver ben ik nog niet
3. Poging tot psychologische analyse: Je bent vroeger gepest door Limburgers? (Ja, ik heb ook een bril, ik weet hoe erg het is)
quote:Zo is het en niet anders. Overal waar je in Limburg komt hangt een gemoedelijke, openhartige sfeer. Vooral in de kleine dorpjes natuurlijk, dat is bijna altijd zo. Zelfs in Heerlen waar veel Hollanders wonen zijn de mensen veel relaxer van in Maastricht. Ik merk het ook weer op de werkplek. Het is uiteraard nooit een op een, maar veel vooroordelen kloppen in dit geval.
Op dinsdag 23 december 2003 22:21 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Verwar Maastricht niet met Limburg. De meeste Limburgers zijn wel gecharmeerd van Maastricht, maar niet van haar inwoners.
quote:Zeg Robbie, ben ik nu in 2014 van jouw vriend of ben ik dan van jou?
Op dinsdag 23 december 2003 22:26 schreef Robert_Jensen het volgende:
Dan Haags ook als taal!
quote:Ik moet inderdaad niet zo generaliserend en stigmatiserend praten over Limburgers en vooral niet over de Zuid-Limburgers, aangezien ik daar toch een leuke tijd heb gehad. Heb daar veel leuke dingen meegemaakt,gezien,geleerd (via studie), maar word toch elke keer weer giftig als ik Zuid-Limburgers hoor praten hoe mooi Limburg wel niet is vergeleken met de rest van Nederland en vooral als ze over de taal beginnen. Heb vaak genoeg meegemaakt dat ik aan tafel zat met Zuid-Limburgers en dat er in het dialect gesproken werd en dat wij Hollanders op die manier buitengesloten werden. Soms zelfs vinnige opmerkingen gekregen dat we het Limburgs maar moesten leren praten.
Op dinsdag 23 december 2003 22:21 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Verwar Maastricht niet met Limburg. De meeste Limburgers zijn wel gecharmeerd van Maastricht, maar niet van haar inwoners.
quote:Bijzonder asociaal inderdaad, ik erger me er ook zeer vaak aan. Vooral van die Limbo's die in Eindhoven studeren, elke dag met een gigantische broodtrommel vanuit pak-hem-beet Roggel met 3 dorpsgenoten op en neer reizen en met hun 3 'vrunj' alleen maar Limburgs praten. Zelfs op school en in projectgroepen.
Op dinsdag 23 december 2003 22:32 schreef SKMbeat het volgende:
Heb vaak genoeg meegemaakt dat ik aan tafel zat met Zuid-Limburgers en dat er in het dialect gesproken werd en dat wij Hollanders op die manier buitengesloten werden. Soms zelfs vinnige opmerkingen gekregen dat we het Limburgs maar moesten leren praten.
He,ik kan vloeiend Nederlands lullen als allochtoon, maar een Limburger moet ook niet gaan verwachten dat ik dat stompzinnige taaltje met een gebrekkige grammatica ga leren!
quote:Deels mee eens. Ik denk dat het criterium eerder zou moetern zijn met wie je in gezelschap bent. Als je met zn vieren alleen in een treinstel zit, dan mag je best met zn vieren je eigen taal spreken. Het gaat er voornamelijk over je gezelschap niet in verlegenheid te brengen.
Op dinsdag 23 december 2003 22:47 schreef SKMbeat het volgende:
Als allochtoon vind ik het a-sociaal als Turken, Marokkanen, Hindoestanen,etc.. hun moedertaal gaan praten in het bijzijn van autochtonen, stoor me daar echt aan. Ben voor een multi-culturele samenleving met een gemeenschappelijke taal en dat is het Algemeen Beschaafd Nederlands. Daar dient elke allochtoon EN autochtoon zich aan te houden. Moedertalen en dialecten moeten hun bestaan hebben binnen het gezins-familieleven zelf . Niet in openbare instellingen,vervoer, etc..
Maarre ,dat is ook maar mijn mening.
quote:Je gaat weer stevig te keer. De term Algemeen Beschaafd Nederlands is in de context waarin jij hem gebruikt trouwens beledigend. Jij suggereert nu dat al diegenen die geen ABN praten onbeschaafd zijn.
Op dinsdag 23 december 2003 22:47 schreef SKMbeat het volgende:
Als allochtoon vind ik het a-sociaal als Turken, Marokkanen, Hindoestanen,etc.. hun moedertaal gaan praten in het bijzijn van autochtonen, stoor me daar echt aan. Ben voor een multi-culturele samenleving met een gemeenschappelijke taal en dat is het Algemeen Beschaafd Nederlands. Daar dient elke allochtoon EN autochtoon zich aan te houden. Moedertalen en dialecten moeten hun bestaan hebben binnen het gezins-familieleven zelf . Niet in openbare instellingen,vervoer, etc..
Maarre ,dat is ook maar mijn mening.
Ivo
quote:Zal ik dan ook maar Turks en Arabisch gaan leren?
Op dinsdag 23 december 2003 22:56 schreef ultra_ivo het volgende:[..]
Je gaat weer stevig te keer. De term Algemeen Beschaafd Nederlands is in de context waarin jij hem gebruikt trouwens beledigend. Jij suggereert nu dat al diegenen die geen ABN praten onbeschaafd zijn.
Maar hoe kan het dat jij niet geleerd hebt Maastrichts te verstaan (te spreken wordt zelden verlangd), terwijl veel niet-Limburgers die naar Maastricht verhuizen dat wel binnen een paar maanden leren? Misschien omdat jij je er geen moeite voor hebt gedaan, omdat je het toch een 'onbeschaafd dialect' vindt? Kijk eerst eens naar jezelf voordat je begint te schoppen.Ivo
quote:Ik kom uit Roggel en heb in E'hove gestudeerd, ken ik jou?
Op dinsdag 23 december 2003 22:38 schreef Kaalhei het volgende:Bijzonder asociaal inderdaad, ik erger me er ook zeer vaak aan. Vooral van die Limbo's die in Eindhoven studeren, elke dag met een gigantische broodtrommel vanuit pak-hem-beet Roggel met 3 dorpsgenoten op en neer reizen en met hun 3 'vrunj' alleen maar Limburgs praten. Zelfs op school en in projectgroepen.
Daarbij spreek ik met mijn streekgenoten altijd limburgs, niet alleen uit macht der gewoonte maar het creeert een vriendschappelijke band in den vreemde (voor mij Eindhove en Enschede). In gezelschap van niet-limburgers ga ik altijd over in ABN, deze kritiek vind ik derhalve meer spijkers op laag water zoeken dan gefundeerde kritiek op de chauvinistische limburger.
ontopic dan maar weer?
quote:Echt waar........?
Op dinsdag 23 december 2003 23:09 schreef Herostratos het volgende:[..]
Ik kom uit Roggel en heb in E'hove gestudeerd, ken ik jou?
Daarbij spreek ik met mijn streekgenoten altijd limburgs, niet alleen uit macht der gewoonte maar het creeert een vriendschappelijke band in den vreemde (voor mij Eindhove en Enschede). In gezelschap van niet-limburgers ga ik altijd over in ABN, deze kritiek vind ik derhalve meer spijkers op laag water zoeken dan gefundeerde kritiek op de chauvinistische limburger.
quote:Inderdaad te toevallig
Op dinsdag 23 december 2003 23:12 schreef Kaalhei het volgende:Echt waar........?
te toevallig
je doet aan dossiervorming?
quote:Ik ben me ervan bewust dat zo'n 10 jaar geleden de term ABN werd veranderd in AN, Algemeen Nederlands, omdat met name dialectsprekenden het als een belediging beschouwden. Of dat zo is, is een andere dicussie die gevoerd kan worden (en d'r werd weer een nieuwe topic geboren).
Op dinsdag 23 december 2003 22:56 schreef ultra_ivo het volgende:[..]
Je gaat weer stevig te keer. De term Algemeen Beschaafd Nederlands is in de context waarin jij hem gebruikt trouwens beledigend. Jij suggereert nu dat al diegenen die geen ABN praten onbeschaafd zijn.
Maar hoe kan het dat jij niet geleerd hebt Maastrichts te verstaan (te spreken wordt zelden verlangd), terwijl veel niet-Limburgers die naar Maastricht verhuizen dat wel binnen een paar maanden leren? Misschien omdat jij je er geen moeite voor hebt gedaan, omdat je het toch een 'onbeschaafd dialect' vindt? Kijk eerst eens naar jezelf voordat je begint te schoppen.Ivo
quote:Nee, Roggel was het eerste wat me te binnen schoot. Maasbree, Blerick of Melick waren ook mogelijkheden geweest.
Op dinsdag 23 december 2003 23:13 schreef Herostratos het volgende:[..]
Inderdaad te toevallig
je doet aan dossiervorming?
quote:Ok dan.
Op dinsdag 23 december 2003 23:15 schreef Kaalhei het volgende:Nee, Roggel was het eerste wat me te binnen schoot. Maasbree, Blerick of Melick waren ook mogelijkheden geweest.
quote:De G wordt zachter hoe zuidelijker je gaat, maar verder is het niet anders hoor.
quote:Nou, van het het gronings versta ik anders niet echt veel
Op dinsdag 23 december 2003 21:14 schreef dolle_hond het volgende:[..]
de nederlandse verschillen zijn minder erg dan de limburgse
Mestreechs mauijle is sjiek! Alleen heb je natuurlijk ook die het zo a-sociaal of zeikerig uitspreken. En de huidige Maastrichtenaar praat al geen Maastrichts zoals het 20jaar geleden was
Toch vind ik Maastrichts één van de mooiste dialecten die Nederland rijk is!
Alleen dat Duits-Limburgs(Kerkrade/Heerlen) moet ik van kotsen! Wat een kut-dialect zeg!
quote:Als het maar in Limburg gehouden wordt net zoals Fries in Friesland.
Ik zou graag willen weten van Limburgers (en natuurlijk van niet-limburgers) wat jullie vinden van Limburgs als taal.
quote:Ik snap er geen bal van, maar dat vind ik dan weer prachtig om te horen.
Op woensdag 24 december 2003 18:37 schreef g1id het volgende:
Er leven dik 100.000mensen die Maastrichts praten, je hebt gewoon pech als je het niet praatMestreechs mauijle is sjiek! Alleen heb je natuurlijk ook die het zo a-sociaal of zeikerig uitspreken. En de huidige Maastrichtenaar praat al geen Maastrichts zoals het 20jaar geleden was
Toch vind ik Maastrichts één van de mooiste dialecten die Nederland rijk is!
![]()
Alleen dat Duits-Limburgs(Kerkrade/Heerlen) moet ik van kotsen! Wat een kut-dialect zeg!
Want d'r in is d'r in, en jool is jool! Zal miech ejaal zieë wie ze vool
quote:Dat is bij Fries helemaal niet anders.
Overigens, in de taalkunde wordt er geen onderscheid tussen taal en dialect gemaakt, aangezien dit volledig irrelevant is.
quote:En als je geen dialect spreekt?
Op vrijdag 26 december 2003 20:16 schreef nevetS het volgende:
Kvind dialecten helemaal geen probleem, ga gewoon in je eigen dialect terug pruttelen
quote:Het is geen taal, maar een Rheinlands dialect.
Op dinsdag 23 december 2003 21:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Volgens mij is het wel degelijk een taal. En waarom niet? Limburgs heeft net zo min met Nederlands te maken als het Fries. Ik vind het een zeer interessante taal met veel verschillende invloeden. De taal leent zich veel beter om in te zingen want je bent niet afhankelijk van de verschrikkelijke gees en ers. De taal moet absoluut behouden worden.
quote:1 Het is Rijnland
Op zondag 28 december 2003 16:55 schreef hmmmmmmmmm het volgende:[..]
Het is geen taal, maar een Rheinlands dialect.
quote:Ik irriteer me aan m,n limbo-accent
quote:Bij meisjes vind ik 't wel lief, bij jongens kan ik 't niet uitstaan. Ik kan om de een of andere reden een jongen met een Limburgs accent heel moeilijk serieus nemen.
Op zondag 28 december 2003 17:07 schreef Mark-Idols het volgende:[..]
Ik irriteer me aan m,n limbo-accent
quote:In eindhoven hebben ze misschien nog wel een zachtere g dan in limburg
Op dinsdag 23 december 2003 23:18 schreef Tiemie het volgende:[..]
De G wordt zachter hoe zuidelijker je gaat, maar verder is het niet anders hoor.
in friesland spreken ze t ook niet allemaal hetzelfde uit hoor
quote:ik snap wat je bedoelt maar je kan toch niet ontkennen dat het even weinig of even veel met Nederlands als Duits te maken heeft. Aangezien dat het Rheinland grensoverschrijdend is, vind ik het moeilijk om het van een taal afgeleid dialect te noemen. Misschien ken jij de kenmerken waaraan een taal en of dialect moet voldoen?
Op zondag 28 december 2003 16:55 schreef hmmmmmmmmm het volgende:[..]
Het is geen taal, maar een Rheinlands dialect.
quote:Nou, de grap van Zeeuws, Twents enz... is dat ze wel afgeleiden zijn van het Nederlands. Het Limburgs niet.
Op dinsdag 30 december 2003 21:29 schreef pea4fun het volgende:
Dit vind ik nou weer typisch nederlands. We zijn al zo'n verschrikkelijk klein landje, en nog moeten we meer hokjes maken. Hokje fries hebben we al. maak ook maar meteen een hokje Limburgs, en daarna? Gronings, Zeeuws, Twents.....tot we alle provincies hebben gehad, dan kunnen we aan de steden beginnen, want ja Amsterdams is toch wel echt een taaltje opzich...
quote:En wat is dan precies "het Limburgs"? De inwoner van de ene stad verstaat de inwoner van de andere stad niet eens! Het heeft de zinsopbouw van Nederlands, met wat eigen uitdrukingen, en een paar andere woorden. Verder is het gewoon een dialect. Twents heeft precies dezelfde eigenschappen, en is OOK geen taal.
Op dinsdag 30 december 2003 21:33 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Nou, de grap van Zeeuws, Twents enz... is dat ze wel afgeleiden zijn van het Nederlands. Het Limburgs niet.
quote:Nog maar een keer dan!
Op dinsdag 30 december 2003 21:37 schreef RonaldV het volgende:[..]
En wat is dan precies "het Limburgs"? De inwoner van de ene stad verstaat de inwoner van de andere stad niet eens! Het heeft de zinsopbouw van Nederlands, met wat eigen uitdrukingen, en een paar andere woorden. Verder is het gewoon een dialect. Twents heeft precies dezelfde eigenschappen, en is OOK geen taal.
quote:En dit allemaal precies waar het zich van bepaalde Nederlandse dialecten onderscheid.
Naar het Limburgse taalgebied zijn door de jaren heen vaak diepgaande dialectonderzoeken gehouden. Dit heeft te maken met de ingewikkelde samenstelling ervan. Niet alleen strekt het zich uit over drie landen, het markeert ook nog eens een overgangsgebied tussen het zogenaamde Nederfrankisch (waaronder het Nederlands) en het Centraalfrankisch (waaronder enkele Duitse dialecten vallen). Het Limburgs kenmerkt zich dus door een grote mate van afstand tot het Nederlands, maar heeft daar ook duidelijke overeenkomsten mee, vooral met de zuidelijke dialecten. Ook zijn in het Limburgs uitdrukkingen en grammaticale constructies behouden gebleven die in het Nederlands al eeuwen niet meer voorkomen, zoals bijvoorbeeld de naamvallen. Voor meer over de eigenaardigheden, maatschappelijke en culturele status van deze taal, zie de situatieschets.Limburgs officieel als taal erkend
Op 14 februari 1997 is het Limburgs officieel door de Nederlandse regering als 'vreemde' taal erkend, onder het Europees Handvest voor Regionale en Minderheidstalen. Voor meer informatie over dit handvest, klik hier.
Van de politieke partij "Pertie Nuuj Limburg" (PNL) is in de zomer van 2000 een initiatiefvoorstel gekomen om het gebruik van de Limburgse taal verder te stimuleren en om een 'Algemeen geschreven Limburgs' (AGL) te ontwikkelen en promoten. Dit voorstel is behandeld in de gedeputeerde staten van Nederlands Limburg. Na het laten vallen van het AGL, waarvoor nog niet voldoende politieke steun was, is het voorstel aangenomen. Dit betekent o.a. dat er een streektaalfunctionaris is aangewezen en dat een Raad voor het Limburgs zal worden opgezet. De streektaalfunctionaris is momenteel Pierre Bakkes uit Montfort.Het Limburgs is geen dialect, maar een taal
De Limburgse taal is een zelfstandige en volwaardige, aan het Duits en Nederlands verwante taal. Het heeft een andere oorsprong dan het Nederlands en bestrijkt een vrij groot gebied. In Limburg spreken ongeveer een miljoen mensen Limburgs en het taalgebied strekt zich over drie landen uit: België, Duitsland (gemeente Zelfkant) en Nederland.
De Limburgse taal wordt door velen aangeduid als "de Limburgse dialecten". Dit is onjuist, want een dialect is een afgeleide van een zelfstandige en volwaardige taal. Het Limburgs, echter, is een onder het Europees Handvest voor streektalen of talen van minderheden erkende taal. Het doel van dit Handvest is het beschermen en het versterken van de niet-dominerende talen in Europa. Belangrijk evenwel, voor de afbakening van het begrip dialect, zijn de criteria die het "European Bureau for Lesser Used Languages" (onderdeel van de Europese Unie en verbonden aan de Raad van Europa, met een eigen positie binnen de UNESCO) hiervoor hanteert: "dialecten richten zich wat betreft de woordenschat, de zinsbouw en de spelling naar de standaardtaal." Geen van deze drie criteria is op de Limburgse taal van toepassing. Bovendien heeft het Limburgs, zoals hierboven vermeld, een formele status als taal. Hieruit kan men concluderen, dat het Limburgs geen dialect is, laat staan een dialect van het Nederlands, zoals sommige landgenoten plegen te denken, maar één taal.
Wat hier abusievelijk met "Limburgse dialecten" wordt aangeduid, zijn in werkelijkheid varianten en tongvallen van de Limburgse taal (elke taal kent deze verschijnselen):Een variant is een deel van een bepaalde taal, dat zich door een bijzonder kenmerk, anders dan op grond van klanksynoniemen, van een ander deel van die taal onderscheidt. Dit begrip heeft betrekking op de woordvorm (bepaald door de consonanten). Ten oosten van de Panninger Linie wordt bijvoorbeeld de s~ in zekere gevallen als een sj~ uitgesproken (sjtraot, sjmiete), en ten zuiden als een scherpe s~ (straot, smiete).
Een tongval is een lokale uitspraak van hetzelfde woord binnen een bepaalde taal op grond van klanksynoniemen. Dit begrip heeft betrekking op de woordklank (bepaald door de vocalen). Het Limburgse woord voor groot kent bijvoorbeeld karakteristieke streekgebonden klanken: groet, groeët, grwat, enzovoort.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |