Ik wil in dit topic verscheidene dingen m.b.t het celibaat bespreken. Namelijk:
0. Wat versta je onder celibatair leven? Doe je dan niks op het gebied van seks (en wat versta je daaronder?) met anderen en wel met jezelf, of mag dat ook niet? Zoen je dan wel? Of gaat t alleen maar om 'de daad'? En ban je dan ook je gedachten aan seks uit? Vermijd je het?
1. Waaraan denk je als je aan een celibatair iemand denkt? Wat voor persoon zie je voor je?
2. Welke redenen kun je bedenken om celibatair te worden?
3. Welke religie's/overtuigingen/godsdiensten zijn er waarin het de bedoeling van al dan niet een bepaalde groep mensen is om celibatair te leven en is dat voor een bepaalde tijd?
4. Is het moeilijk vol te houden of gaat t op een gegeven moment vanzelf?
En ja, ik ben serieus geinteresseerd in het hier heel-misschien zelf van 'praktiseren'. Tot op zekere hoogte misschien. Ik zou het fijn vinden als jullie dit los kunnen zien van eventuele andere topics waarin ik gepost heb, dus kom nou niet oude koeien uit de sloot vissen.
Meestal een priester. Hoewel ik niet accepteer dat er mensen zijn die echt nooit enige vorm van sex hebben.
geloof
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 21:46 schreef Brupje het volgende:0.
ce·li·baat (het ~)
1 ongehuwde staat, zoals verplicht voor r.-k. geestelijken
Ik versta eronder: Volledig seksloos leven.1. Waaraan denk je als je aan een celibatair iemand denkt? Wat voor persoon zie je voor je?
Meestal een priester. Hoewel ik niet accepteer dat er mensen zijn die echt nooit enige vorm van sex hebben.
geloof
En dat was mijn serieuze mening.
Een persoon met een bijzonder sterke wilskracht over overtuiging.. Iemand die door zijn werk of doen er echt een beetje uitspringt.
Geloof, vedriet of gewoon om te testen hoe sterk je geestelijk bent.
4. Is het moeilijk vol te houden of gaat t op een gegeven moment vanzelf?
Op een gegeven moment zal het waarschijnlijk wel vanzelf gaan.. maar de drang blijft denk ik altijd bij je
quote:Helemaal mee eens.
Op vrijdag 19 december 2003 21:52 schreef HiZ het volgende:
Waar ik aan denk bij celibatair leven? Aan mensen waar een steekje aan los zit. Seks is net zoals eten, drinken en adem halen een heel basale behoefte. Mensen die daar obsessief mee omgaan zijn volgens mij rijp voor verplichte behandeling in een inrichting.En dat was mijn serieuze mening.
Bij celibataire mensen denk ik aan extreem verknipte mensen met traumas en geestesziektes.
Ikzelf ben dus in principe celibatair omdat ik me niet aangetrokken voel tot vrouw, man, wat dan ook.
ik bedoel, ik weet wel wat ik als knap of lelijk beschouw, maar verder dan dat komt't dus niet. Geen drang om "eens lekker te sexen" zeg maar.
Noem 't maar vaag maar ik vind het idee opzich al raar
En of het vanzelf gaat..meh voor mij wel. Als je het voor je geloof doet gaat't ook wel wennen denk ik.
quote:ehmmm, dus iemand die als monnik of non, zijn leven wijdt aan wat hij of zij goed vind (god in dit geval) is geestelijk gestoord, volgens mij heb je een beetje kortzichtige blik op de wereld.......
Op vrijdag 19 december 2003 21:55 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Helemaal mee eens.
Bij celibataire mensen denk ik aan extreem verknipte mensen met traumas en geestesziektes.
Nou is dit natuurlijk overdreven maar ik weet niet of je van celibatair leven een betere concentratie krijgt of een helderder inzicht omdat je niet meer met seks bezig bent?
Klinkt best gaar als ik het zo terug lees.
Nouja, dat is dus waar ik aan moet denken als ik dat woordje hoor .
quote:Hier haakte ik al af.
Op vrijdag 19 december 2003 21:41 schreef Yamyam het volgende:
Ja, dit is een poging tot een serieus topic, dus graag serieuze reacties. Ik weet dat jullie tere verslaafde sekszieltjes hebben die met alle geweld persee vervelend moeten gaan doen, maar ALSJEBLIEFT ik smeek jullie houd je nou verdomme eens een keer in!!
Wat een begin van een serieuse topic
quote:Het blijkt toch vaak hele nare bijverschijnselen te geven, zoals bv priesters die kinderen misbruiken....
Op vrijdag 19 december 2003 22:05 schreef Klonk het volgende:[..]
ehmmm, dus iemand die als monnik of non, zijn leven wijdt aan wat hij of zij goed vind (god in dit geval) is geestelijk gestoord, volgens mij heb je een beetje kortzichtige blik op de wereld.......
Als je jezelf geweld moet aandoen om sexloos te zijn is het niets voor jou.
Gaat het je met gemak af en je wil het, go for it....
Ik adviseer het klooster, of ga arme hongerige kindertjes in Ethiopiė helpen of zo, dat verzet de zindelijke zinnen.
A priori een leven zonder sex kiezen, omdat je de juiste partner niet denkt te vinden is volkomen idioot.
Sex hoort bij het leven, zo'n in zekere zin onvrijwillig keuze (want noodgreep) maakt je bitter en vroeg oud.
Of je moet volkomen asexueel zijn, dan is het wel handig, hebje zeeėn van tijd over en minder zorgen aan je kop, je mist het eenvoudig weg niet.
Verder heb ik er niet zinnigs over te melden.
quote:Er zijn jammer genoeg overal rotte appelen te vinden, alleen is het niet van kinderen af kunnen blijven niet alleen voorbehouden aan priesters, ook andere groepen kunnen er wat van, dus niet zo generaliseren
Op vrijdag 19 december 2003 22:16 schreef erodome het volgende:[..]
Het blijkt toch vaak hele nare bijverschijnselen te geven, zoals bv priesters die kinderen misbruiken....
dat is toch niet zeldzaam te noemen....
quote:Mja helaas word dat inderdaag gezegd. De bronnen waar ze zich op beroepen zijn natuurlijk onzin. In het zelfde boek waar staat dat Homo's fout zijn staat ook dat een baard altijd vierkante hoeken moeten hebben en dat het net zo fout is om je oom naakt te zien...
Op vrijdag 19 december 2003 22:12 schreef schatje het volgende:
Homo's mogen niet praktiseren, en moeten dus celibatair leven. Niet dat het mijn mening is natuurlijk. Het is een standpunt wat bepaalde stromingen van het Christelijke geloof verkondigen.Nouja, dat is dus waar ik aan moet denken als ik dat woordje hoor
.
quote:dit bewijst voor mij jou eigen kortzichtige blik op de wereld. De hogere doelen waaraan de monnik en de non hun leven geven zijn niet minder of slechter dan jou levensdoel.
Op vrijdag 19 december 2003 22:05 schreef Klonk het volgende:[..]
ehmmm, dus iemand die als monnik of non, zijn leven wijdt aan wat hij of zij goed vind (god in dit geval) is geestelijk gestoord, volgens mij heb je een beetje kortzichtige blik op de wereld.......
Overigens denk ik aan het totaal opgeven van de sexuele gevoelens en gedachten. Het is idd net als eten en drinken (en sigaretten) een verslaving van de illusie. Je kan zonder...
quote:Tuurlijk komt het overal voor, maar de cijfers bij zogenaamd celibataire mensen zijn ontzettend hoog....
Op vrijdag 19 december 2003 22:26 schreef Klonk het volgende:[..]
Er zijn jammer genoeg overal rotte appelen te vinden, alleen is het niet van kinderen af kunnen blijven niet alleen voorbehouden aan priesters, ook andere groepen kunnen er wat van, dus niet zo generaliseren
Ik denk zelf dat dat te maken heeft met jezelf geweld aandoen om sexloos te leven, dat dat een steekje los kan halen, omdat het verlangen er wel is, maar je het nooit kunt kanaliseren....
Als sexloos zijn een keuze is waar je 100% achter staat en waarvoor je jezelf geen geweld aan hoeft te doen(wat niet betekend dat het nooit moeite zal kosten) dan is er niets aan de hand.
Is dat niet zo, is het opgelegd, doe je jezelf geweld aan dan maakt het meer kapot dan dat het zou kunnen geven.
quote:Zou dat voorkomen, geen enkele behoefte aan seks hebben? Libido nul? Aangeboren, bedoel ik?
Op vrijdag 19 december 2003 22:46 schreef erodome het volgende:[..]
Als sexloos zijn een keuze is waar je 100% achter staat en waarvoor je jezelf geen geweld aan hoeft te doen(wat niet betekend dat het nooit moeite zal kosten) dan is er niets aan de hand.
Ik heb ooit een artikel gelezen in volgens mij Vrij Nederland over mensen die "bewust seksloos" door het leven gingen. Ze leken er niet ontevreden mee, maar hadden wel allemaal iets treurigs over
zich. Als ik het me goed herinner was ze allemaal wel iets overkomen en had hun keuze te maken met de psychische complexen die ze daar aan overgehouden hadden.
quote:Net zoiets als mensen met anorexia dus. Die heel lang denken dat ze een keuze maken om weinig/niet te eten. Maar die in werkelijkheid volledig de controle kwijt zijn.
Op zaterdag 20 december 2003 00:18 schreef Rrroen het volgende:[..]
Zou dat voorkomen, geen enkele behoefte aan seks hebben? Libido nul? Aangeboren, bedoel ik?
Ik heb ooit een artikel gelezen in volgens mij Vrij Nederland over mensen die "bewust seksloos" door het leven gingen. Ze leken er niet ontevreden mee, maar hadden wel allemaal iets treurigs over
zich. Als ik het me goed herinner was ze allemaal wel iets overkomen en had hun keuze te maken met de psychische complexen die ze daar aan overgehouden hadden.
quote:gebeurd in het oosten wel vaker zonder problemen dus het moet te doen zijn...
Op zaterdag 20 december 2003 00:18 schreef Rrroen het volgende:[..]
Zou dat voorkomen, geen enkele behoefte aan seks hebben? Libido nul? Aangeboren, bedoel ik?
quote:Als alle priesters die zich schuldig hebben gemaakt aan seksueel misbruik uit hun ambt zouden worden gezet, zou er waarschijnlijk een tekort aan priesters ontstaan.
Op vrijdag 19 december 2003 22:46 schreef erodome het volgende:[..]
Tuurlijk komt het overal voor, maar de cijfers bij zogenaamd celibataire mensen zijn ontzettend hoog....
Daar komen meer utspattingen voor als dat je zou denken, uitspattingen die vaak heel erg ver doorslaan.
Maar goed, het is zeer triest en onacceptabel dat als gevolg van het celibaat het misbruiken van kinderen ontstaat. Dat kan men voor een groot deel voorkomen door dat belachelijke gedoe gewoon af te schaffen.
quote:en sex wettelijk verplicht maken
Op zaterdag 20 december 2003 12:37 schreef schatje het volgende:[..]
Als alle priesters die zich schuldig hebben gemaakt aan seksueel misbruik uit hun ambt zouden worden gezet, zou er waarschijnlijk een tekort aan priesters ontstaan.
Maar goed, het is zeer triest en onacceptabel dat als gevolg van het celibaat het misbruiken van kinderen ontstaat. Dat kan men voor een groot deel voorkomen door dat belachelijke gedoe gewoon af te schaffen.
In sexualiteit kunnen de meest beestachtige neigingen in een mens aan het licht komen. Sexuele misstanden kunnen de reden zijn geweest dat men ooit heeft besloten dat geestelijken terughoudend moeten zijn ten aanzien van sexualiteit.
Later hebben ze ongewenst in 'verboden' veranderd.
Zelfde voor nonnen, die worden ook geacht zich volledig op God te richten, en zich niet met wereldse dingen als sex bezig te houden.
Voor die mensen is God dus belangrijker dan wereldse genoegens zoals sex, geld en dergelijke. Tevens de reden dat ze in kloosters sober leven: later in de hemel/het paradijs worden ze geeerd.
quote:Uh, natuurlijk niet. Iedereen er gewoon vrij in laten.
Op zaterdag 20 december 2003 14:00 schreef merino het volgende:[..]
en sex wettelijk verplicht maken
het stopt de stuurloosheid en crisis in de beginfase
het verheldert hoe machteloos je bent
het brengt je in contact met gevoelens die je jaren niet meer hebt ervaren waardoor je ook opener bent voor eventuele therapie
herinneringen aan misbruik en mishandeling in de kindertijd komen vaak boven tijdens een periode van celibaat
Naast de priesters zijn er leken mannen en vrouwen die het celibaat uit apostolische motieven als een gave van God beleven. Dit stelt hen in staat om meer beschikbaarheid voor vormingstaken te enz. enz. bovendien 'Als priester zijn je armen nooit lang genoeg'....
[Dit bericht is gewijzigd door JeanMarc op 22-12-2003 11:08]
Zijn er mensen die dat in de praktijk hebben bereikt?
Geen idee of ik daar ooit een diepere bedoeling mee heb gehad. Zelf-pijniging als opoffering voor meer onafhankelijk zijn of zoiets dieps? Geen idee, in mijn geval waarschijnlijk meer een kwestie van een mezelf niet door mijn geslacht laten regeren. Maar het heeft wel als voordeel dat je er niet helemaal gestoord van word als je seksuele gevoelens niet geuit kunnen worden.
Ik denk wel dat uiteindelijk compleet celibaat leven een onmogelijke opdracht is tenzij je jezelf echt opsluit zoals in de kloosters bijvoorbeeld. Als je het te lang vol probeert te houden naast een normaal maatschappelijk leven krijg je vanzelf die situaties als rondom de misdienaartjes, stiekumpjes achter de schermen met onschuldige slachtoffers dus...
Je kan met je geest je lichaam een poos controleren als het moet maar vroeg of laat slaat je lichaam de geest gewoon over.
[Dit bericht is gewijzigd door Alien-Intruder op 22-12-2003 13:37]
quote:Om je aardse bestaan te ontstijgen of zoiets
Op maandag 22 december 2003 10:54 schreef Lemmeb het volgende:
Het lijkt me heerlijk als je jezelf kunt ontdoen van de behoefte aan elke vorm van sex (dus ook geen zelfbevrediging) en je er goed bij blijft voelen.Zijn er mensen die dat in de praktijk hebben bereikt?
quote:Eh, waarom eigenlijk?
Op vrijdag 19 december 2003 21:41 schreef Yamyam het volgende:
En ja, ik ben serieus geinteresseerd in het hier heel-misschien zelf van 'praktiseren'.
quote:Zoiets. Om je te ontdoen van primaire emoties en dierlijke verlangens, en daardoor geestelijk op een hoger plan te komen.
Op maandag 22 december 2003 12:36 schreef schatje het volgende:
Om je aardse bestaan te ontstijgen of zoiets.
quote:Als dat je doel is dan hoef je alleen bij de eerste gelegenheid nee te zeggen tegen seks. Gewoon de spreekwoordelijke "lul achterna loop"-actie een keertje niet doen.
Op maandag 22 december 2003 13:37 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Zoiets. Om je te ontdoen van primaire emoties en dierlijke verlangens, en daardoor geestelijk op een hoger plan te komen.
En dan vertellen hoe je daar achteraf over nadenkt. Waarschijnlijk met twee gedachten: "had ik maar gewoon..." en "toch even maar even niet toegegeven aan...". In de ruime meerderheid van de gevallen sla jezelf toch achteraf voor je kop, maar je hebt in ieder geval niet toegegeven aan de dierlijke lust prikkels...
Het is dus alleen maar jezelf pijnigen als je er lang genoeg over nadenkt.
quote:Met het afwijzen van seks heb ik wel genoeg ervaring, maar het gaat mij er dus juist om, dat je die negatieve gedachten niet meer ervaart. Dat je erboven staat, zegmaar. En dan is er ook geen sprake van pijniging.
Op maandag 22 december 2003 13:55 schreef Alien-Intruder het volgende:
Als dat je doel is dan hoef je alleen bij de eerste gelegenheid nee te zeggen tegen seks. Gewoon de spreekwoordelijke "lul achterna loop"-actie een keertje niet doen.En dan vertellen hoe je daar achteraf over nadenkt. Waarschijnlijk met twee gedachten: "had ik maar gewoon..." en "toch even maar even niet toegegeven aan...". In de ruime meerderheid van de gevallen sla jezelf toch achteraf voor je kop, maar je hebt in ieder geval niet toegegeven aan de dierlijke lust prikkels...
Het is dus alleen maar jezelf pijnigen als je er lang genoeg over nadenkt.
quote:Probeer dan maar eens een langere periode vol te houden. Op zich niets spannends aan. Je zal op het moment van het sex afslaan geen problemen hebben, maar geloof me de kans dat je er achteraf anders over denkt is hoe langer je het volhoudt hoe groter.
Op maandag 22 december 2003 14:00 schreef Lemmeb het volgende:
Met het afwijzen van seks heb ik wel genoeg ervaring, maar het gaat mij er dus juist om, dat je die negatieve gedachten niet meer ervaart. Dat je erboven staat, zegmaar. En dan is er ook geen sprake van pijniging.
En als je sex afslaat om er vervolgens gemengde gevoelens aan over te houden ben je dus stiekum toch jezelf aan het pijnigen lijkt me...
quote:Jawel, maar da's dus niet de achterliggende gedachte.
Op maandag 22 december 2003 14:11 schreef Alien-Intruder het volgende:
En als je sex afslaat om er vervolgens gemengde gevoelens aan over te houden ben je dus stiekum toch jezelf aan het pijnigen lijkt me...
quote:Daar kan iedereen zo zijn/haar redenen voor hebben lijkt me. Of het nou is vanwege een spirituele kwestie of iets psychisch doet er verder niet zo toe lijkt me. Er zijn redenen genoeg te bedenken maar ik denk dat 99% van de wereldbevolking dan gelijk zou reageren met: "dat doe je toch niet, moeilijk doen om niets"...
Op maandag 22 december 2003 14:33 schreef Houzer het volgende:
Waarom zou je eigenlijk willen kappen met sex
vertel dat eerst eens??
Ikzelf doe "het" af en toe gewoon even niet, omdat ik veels te snel ga overdrijven. Ik heb een lage verslavingsdrempel naar het schijnt. Dus als de situatie dat toestaat (vrijgezel zijn is doorgaans danwel een pré) vind ik het wel prettig om eens puur met mijn hersenen te denken.
Enne Lemmeb, ben je dan op zoek naar de drang naar sex helemaal loslaten? Als je dat al zou lukken, vrees ik dat je de weg terug niet zo maar terug zou vinden. Dan krijg je van die rare acties als die veel "celibaat"-levende mensen in machtsposities zo graag mogen doen.
De lichamelijke drang naar sex kan je wel wegstoppen en negeren maar zal altijd aanwezig blijven, en zeker van tijd tot tijd terugkeren...
quote:Geen seks brengt je op een hoger geestelijk plan? Hoe dan?
Op maandag 22 december 2003 13:37 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Zoiets. Om je te ontdoen van primaire emoties en dierlijke verlangens, en daardoor geestelijk op een hoger plan te komen.
quote:Puur met mijn hersens denken doe ik vooral als ik niet te lang geleden ben klaargekomen. Als dat al een tijdje geleden is denken mijn hersens vooral aan neuken. Kortom, seks werkt "zuiverend" in die zin. Bij mij althans.
Op maandag 22 december 2003 14:57 schreef Alien-Intruder het volgende:[..]
Ikzelf doe "het" af en toe gewoon even niet, omdat ik veels te snel ga overdrijven. Ik heb een lage verslavingsdrempel naar het schijnt. Dus als de situatie dat toestaat (vrijgezel zijn is doorgaans danwel een pré) vind ik het wel prettig om eens puur met mijn hersenen te denken.
quote:Tsja, het is moeilijk uit te leggen.
Op maandag 22 december 2003 15:14 schreef Rrroen het volgende:
Geen seks brengt je op een hoger geestelijk plan? Hoe dan?
Ik zie de dierlijke, dwangmatige behoefte aan sex niet onverdeeld als een positief iets (de sex op zich overigens wel), omdat het een hoop negatieve bijverschijnselen als jaloezie, bedrog, egoļsme en hypocrisie met zich meebrengt. Een mens is bereid ver te gaan om te krijgen wat hij/zij wil. Door dus de behoefte aan sex volledig uit te schakelen (en misschien een 'uitlaatklep' te vinden in iets anders), schakel je deze bijverschijnselen wellicht voor een groot deel ook uit.
De behoefte aan materiėle zaken is ook zoiets dat ik uit zou willen schakelen. Overigens is dit een stuk makkelijker, weet ik uit ervaring .
Beantwoord dit enigszins je vraag?
quote:Daar gaat het dus juist om, dat je dit fenomeen uitschakelt. Dat je niet meer afhankelijk wordt van zoiets banaals als 'sex' om goed te kunnen functioneren, dat je daar volledig bovenstaat.
Op maandag 22 december 2003 15:17 schreef Rrroen het volgende:
Als dat al een tijdje geleden is denken mijn hersens vooral aan neuken.
[Dit bericht is gewijzigd door Lemmeb op 22-12-2003 15:31]
quote:Alle gevallen zullen verschillen lijkt me. Ik bedoel in mijn geval denken zonder de factor "hoe draai ik deze situatie zo snel mogelijk mijn slaapkamer in". Dat is iets waar ik van nature best wel een neiging toe heb.
Op maandag 22 december 2003 15:17 schreef Rrroen het volgende:
Puur met mijn hersens denken doe ik vooral als ik niet te lang geleden ben klaargekomen. Als dat al een tijdje geleden is denken mijn hersens vooral aan neuken. Kortom, seks werkt "zuiverend" in die zin. Bij mij althans.
Juist dat zuiverende waar jij nu naar verwijst ga ik dus missen als ik niet soms even een stapje terug doe. Maar dat is de verslavingsfactor en niets anders. Zoals gezegd ik heb de aangeboren neiging om voor alles wat ik leuk en lekker vind gelijk teveel te willen plaatsen. Met de nadruk op "willen" want het is echt niet zo dat ik nou één of ander seksueel vermoeidsheids-verhaal wil ophangen, dat zou onzin zijn.
Voor wat betreft het hogere doel, veel meer dan geest boven lichaam kan ik er niet van maken. En ik ben er nog steeds van overtuigd dat het lichaam uiteindelijk de geest toch wel om krijgt...
quote:Dat verschilt per individueel geval denk ik zo.
Op maandag 22 december 2003 15:34 schreef Alien-Intruder het volgende:
En ik ben er nog steeds van overtuigd dat het lichaam uiteindelijk de geest toch wel om krijgt...
quote:Er zullen altijd uitzonderingen zijn die regels bevestigen dat lijkt me duidelijk idd. Maar ik zie weinig mensen er toe in staat om zich echt helemaal los te koppelen van datgene waarvoor je op aarde gezet bent.
Op maandag 22 december 2003 15:39 schreef Lemmeb het volgende:
Dat verschilt per individueel geval denk ik zo.
En dan kan je volgens mij de meest celibataire monnik oproepen, als je de beste man los laat in een kamer met alleen maar schaarsgeklede leuke dames wordt de test toch al weer even een stuk moeilijker.
quote:Inderdaad
Op maandag 22 december 2003 15:48 schreef Alien-Intruder het volgende:
En dan kan je volgens mij de meest celibataire monnik oproepen, als je de beste man los laat in een kamer met alleen maar schaarsgeklede leuke dames wordt de test toch al weer even een stuk moeilijker.
Eigenlijk wil ik een stadium bereiken waarin je eea niet eens meer als verlokking ervaart. Da's dus een stadium verder, snappie?
quote:Als dat is waar je (serieus) op uit bent dan zou ik zo af en toe maar eens pauzes gaan nemen. Dan zie ga je vanzelf seks pas als een verleiding zien als je als het ware jezelf goedkeuring geeft.
Op maandag 22 december 2003 15:52 schreef Lemmeb het volgende:
Eigenlijk wil ik een stadium bereiken waarin je eea niet eens meer als verlokking ervaart. Da's dus een stadium verder, snappie?
Dat is althans het bij-effect van mijn sex-breaks in mijn geval. Weddenschappen als de beruchte "40 dagen en 40 nachten" kan je dan simpel doorlopen, zelfs met hier een daar een grote verleiding. Maar full-proof zoals eerder genoemde monnik daar geloof ik niet in...
quote:Hebben we het dan over alle vormen van sex, of alleen over gemeenschap met een vrouw?
Op maandag 22 december 2003 16:09 schreef Alien-Intruder het volgende:
Als dat is waar je (serieus) op uit bent dan zou ik zo af en toe maar eens pauzes gaan nemen.
quote:Dat ligt aan je eigen sexbeleving zou ik zeggen. Persoonlijk heb ik het met name over het laatste (gemeenschap met vrouw dus...), maar dat zou je dus ook kunnen laten gelden voor alles wat in jouw beleving onder sex valt.
Op maandag 22 december 2003 16:15 schreef Lemmeb het volgende:
Hebben we het dan over alle vormen van sex, of alleen over gemeenschap met een vrouw?
quote:Persoonlijk vind ik seks helemaal niet banaal, verre van zelfs, en ik wil er al helemaal niet boven staan. Maar ik begrijp nu wat je bedoelt. Al betwijfel ik nog steeds of het mogelijk is er helemaal los van te komen...
Op maandag 22 december 2003 15:31 schreef Lemmeb het volgende:
Daar gaat het dus juist om, dat je dit fenomeen uitschakelt. Dat je niet meer afhankelijk wordt van zoiets banaals als 'sex' om goed te kunnen functioneren, dat je daar volledig bovenstaat.
quote:Het zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn als je niet meer afhankelijk bent van sex om perfect te kunnen blijven functioneren, maar dan toch uit een bewuste keuze sex gaat hebben. Oftewel de totale ontkoppeling tussen behoefte en genot. Maar dat is een nog hoger bewustzijn en lijkt me vrijwel onbereikbaar
Op maandag 22 december 2003 16:41 schreef Rrroen het volgende:
Persoonlijk vind ik seks helemaal niet banaal, verre van zelfs, en ik wil er al helemaal niet boven staan. Maar ik begrijp nu wat je bedoelt. Al betwijfel ik nog steeds of het mogelijk is er helemaal los van te komen...
quote:Je draait nu rondjes Lemmeb. Dit stadium dat je nu omschrijft daar heb je geen compleet celibaat leven voor nodig....
Op maandag 22 december 2003 16:58 schreef Lemmeb het volgende:
Het zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn als je niet meer afhankelijk bent van sex om perfect te kunnen blijven functioneren, maar dan toch uit een bewuste keuze sex gaat hebben. Oftewel de totale ontkoppeling tussen behoefte en genot. Maar dat is een nog hoger bewustzijn en lijkt me vrijwel onbereikbaar.
Regelmatige onthouding brengt dit effect al met zich mee. Het echte hogere bewustzijn lijkt mij sex compleet af te zweren dan. Stoppen met roken doe je tenslotte ook niet door nog maar één sigaret per week op te steken...
quote:Volgens mij niet: ook al besluit ik een tijdje geen sex meer te hebben, de behoefte blijft weldegelijk. Bij mij wel tenminste. En dan is het dus gewoon ordinaire zelfkwelling.
Op maandag 22 december 2003 17:03 schreef Alien-Intruder het volgende:
Je draait nu rondjes Lemmeb. Dit stadium dat je nu omschrijft daar heb je geen compleet celibaat leven voor nodig....Regelmatige onthouding brengt dit effect al met zich mee. Het echte hogere bewustzijn lijkt mij sex compleet af te zweren dan.
Maar als dat bij jou niet zo is, dan heb ik dus bij deze iemand gevonden het wel lukt. En zou ik dus eigenlijk bij jou in de leer moeten .
quote:Dat is niet vergelijkbaar. De eerste is namelijk nooit lekker
Stoppen met roken doe je tenslotte ook niet door nog maar één sigaret per week op te steken...
Overigens heb ik wat roken betreft wel het door mij beschreven stadium bereikt. Mijn wel of niet functioneren staat compleet los van het wel of niet roken. Ik ben er niet aan verslaafd, ondervind in mijn dagelijks bestaan geen enkele behoefte om een sigaret op te steken, en toch rook ik zo nu en dan een substantiėle hoeveelheid sigaretten puur voor het genot. Maar als ik drie maanden ofzo niet rook, mis ik ook niets.
Dat is dus wat ik met sex ook wil bereiken.
quote:Nou, als je dat doel hebt, dan lijkt het me dat seks en andere zaken steeds meer bijzaken worden en uiteindelijk helemaal verdwijnen. Het is dan vooral een hele sterke bewustwording.
Op maandag 22 december 2003 15:14 schreef Rrroen het volgende:[..]
Geen seks brengt je op een hoger geestelijk plan? Hoe dan?
quote:Maar waarom is dat "hoger"? Een leven zonder seks is beter dan een leven met seks?
Op maandag 22 december 2003 17:29 schreef schatje het volgende:
Nou, als je dat doel hebt, dan lijkt het me dat seks en andere zaken steeds meer bijzaken worden en uiteindelijk helemaal verdwijnen. Het is dan vooral een hele sterke bewustwording.
Dan gaan we over tantra praten...
Er zijn dus meerdere wegen die naar rome leiden, ik kies degene met sex wel
quote:Ik zie het vooral als geen vaste relatie hebben, zodat je niet er aan gebonden bent. Eventueel sex kan dan wel.
Op vrijdag 19 december 2003 21:41 schreef Yamyam het volgende:Ik wil in dit topic verscheidene dingen m.b.t het celibaat bespreken. Namelijk:
0. Wat versta je onder celibatair leven? Doe je dan niks op het gebied van seks (en wat versta je daaronder?) met anderen en wel met jezelf, of mag dat ook niet? Zoen je dan wel? Of gaat t alleen maar om 'de daad'? En ban je dan ook je gedachten aan seks uit? Vermijd je het?
quote:Ik zie vooral iemand die geen donder geeft om het huisje-boompje-beestje.
1. Waaraan denk je als je aan een celibatair iemand denkt? Wat voor persoon zie je voor je?
quote:Religieuze redenen, Mystieke redenen, Zelfkennis...
De rest van je vragen heb ik even niet zo een twee drie een antwoord op.
quote:Omdat ik denk dat ik er nog niet aan toe ben, en ook niet aan een goede relatie, omdat ik de basis hiervoor nog niet heb, en het beter is als ik t helemaal afzweer. Ik ben in de war wat betreft seks en verliefdheid en kan hier dus beter voorlopig helemaal niks mee doen, en ook niet toegeven aan bepaalde verlangens.
Op maandag 22 december 2003 13:29 schreef Rrroen het volgende:[..]
Eh, waarom eigenlijk?
quote:Ja precies.
Op maandag 22 december 2003 15:52 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Inderdaad
. Magoed, het gaat mij er niet om, aan dergelijke extreme verlokkingen het hoofd te kunnen bieden, als wel aan de dagelijkse verlokkingen van het bestaan.
quote:Als je nog niet eerder iemand gevonden hebt die dat lukt...
Op maandag 22 december 2003 17:15 schreef Lemmeb het volgende:
Volgens mij niet: ook al besluit ik een tijdje geen sex meer te hebben, de behoefte blijft weldegelijk. Bij mij wel tenminste. En dan is het dus gewoon ordinaire zelfkwelling.Maar als dat bij jou niet zo is, dan heb ik dus bij deze iemand gevonden het wel lukt. En zou ik dus eigenlijk bij jou in de leer moeten
.
quote:You're kidding right? Als de eerste niet lekker is dan lijkt helemaal afkappen me geen probleem meer dus?
Dat is niet vergelijkbaar. De eerste is namelijk nooit lekker.
quote:Als het je met roken ook gelukt is dan zal het met sex toch ook moeten lukken denk ik. Sex, roken en drugs zijn naar mijn mening de grootste verslavingsfactoren in mijn leven en ik heb ze allemaal onder bedwang gekregen dus...
Overigens heb ik wat roken betreft wel het door mij beschreven stadium bereikt. Mijn wel of niet functioneren staat compleet los van het wel of niet roken. Ik ben er niet aan verslaafd, ondervind in mijn dagelijks bestaan geen enkele behoefte om een sigaret op te steken, en toch rook ik zo nu en dan een substantiėle hoeveelheid sigaretten puur voor het genot. Maar als ik drie maanden ofzo niet rook, mis ik ook niets.Dat is dus wat ik met sex ook wil bereiken.
Misschien moet je de biologisch bepaalde drang naar sex eens als een verslaving gaan zien waar je jezelf van moet loskoppelen of zo. Anders zou de tantra oplossing van Ero je ook nog weleens kunnen verrassen. Tantra is nou ook niet bepaald de meest dierlijke vorm van seks en die drang zal je dan ook moeten inhouden. Het effect zou inderdaad in beide gevallen tot dezelfde uitkomst horen te komen.
Hell, dat plan zal ikzelf ook maar weer eens uit de kast gaan trekken als ik de huidige prille situatie om kan toveren in een relatie. One-night tantra stands zijn in ieder geval een fenomeen dat bij mijn weten nog niet bestaat...
quote:Ik had het natuurlijk ook wel over die factoren waar ik een zwaardere verslavingsgevoeligheid voor heb. Zoals eerder aangegeven ik riskeer een snelle verslaving als ik dingen waar ik aardig van kan genieten teveel wil gaan doen.
Op woensdag 24 december 2003 13:23 schreef Yamyam het volgende:
Wat gek dat ik die seks, roken, en drugs helemaal niet als grootste verslavingsfactoren ervaar. Aan roken en drugs voel ik zelfs geen enkele behoefte en aan seks heel af en toe, maar dat ervaar ik ook niet als een of andere enorme drift of verslaving die ik niet kan stoppen. Valt allemaal reuze mee. Nee, bij verslavingsfactoren waar ik gevoelig voor ben denk ik meer aan mentale kwesties of eetgewoonten (die ook wel te overwinnen zijn, daar niet van).
Met alle respect voor de verschillen in persoonlijke voorkeuren, ik persoonlijk beleef weinig genot aan metale kwesties en eetgewoonten.
Maar da's weer mijn manier van leven ervaren denk ik...
Het gaat niet alleen om sex toch? ook om de rest...
Nou ik zou echt door draaien als k niet van iemand zou mogen houden of sex mogen hebben met die gene...
Ik denk dat het meer frustreerd dan rustgeeft.
Plus, als je over de frustraties heen bent na een paar jaar, dan verwilder je, je hebt helemaal geen status meer in de samenleving...
Tegenwoordig vind idereen je maar gestoord als je Celibatair bent...
en dat ben je ook naar mijn inzien ;D
geloof maakt VEEEEEL meer kapot dan het ooit zal goedmaken.
quote:Heb je het nou over seks of liefde?
Op dinsdag 23 december 2003 11:27 schreef Yamyam het volgende:Omdat ik denk dat ik er nog niet aan toe ben, en ook niet aan een goede relatie, omdat ik de basis hiervoor nog niet heb, en het beter is als ik t helemaal afzweer.
quote:in de eerste plaats liefde, maar daaruit voort seks, aangezien die 2 meestal samengaan. (en seks zonder liefde dat kan ik niet).
Op woensdag 24 december 2003 15:54 schreef Rrroen het volgende:[..]
Heb je het nou over seks of liefde?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |