abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15552063
Ja, dit is een poging tot een serieus topic, dus graag serieuze reacties. Ik weet dat jullie tere verslaafde sekszieltjes hebben die met alle geweld persee vervelend moeten gaan doen, maar ALSJEBLIEFT ik smeek jullie houd je nou verdomme eens een keer in!!

Ik wil in dit topic verscheidene dingen m.b.t het celibaat bespreken. Namelijk:
0. Wat versta je onder celibatair leven? Doe je dan niks op het gebied van seks (en wat versta je daaronder?) met anderen en wel met jezelf, of mag dat ook niet? Zoen je dan wel? Of gaat t alleen maar om 'de daad'? En ban je dan ook je gedachten aan seks uit? Vermijd je het?
1. Waaraan denk je als je aan een celibatair iemand denkt? Wat voor persoon zie je voor je?
2. Welke redenen kun je bedenken om celibatair te worden?
3. Welke religie's/overtuigingen/godsdiensten zijn er waarin het de bedoeling van al dan niet een bepaalde groep mensen is om celibatair te leven en is dat voor een bepaalde tijd?
4. Is het moeilijk vol te houden of gaat t op een gegeven moment vanzelf?

En ja, ik ben serieus geinteresseerd in het hier heel-misschien zelf van 'praktiseren'. Tot op zekere hoogte misschien. Ik zou het fijn vinden als jullie dit los kunnen zien van eventuele andere topics waarin ik gepost heb, dus kom nou niet oude koeien uit de sloot vissen.

pi_15552093
Ik zou het zelf in elk geval nooit gaan doen.
Sex is veel te lekker om mee te stoppen!
  vrijdag 19 december 2003 @ 21:43:01 #3
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_15552095
en ik ondersteun de TS!
ik ben heel benieuwd naar antwoorden! .
put
your
clothes
on!
  vrijdag 19 december 2003 @ 21:46:41 #4
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_15552150
1. Waaraan denk je als je aan een celibatair iemand denkt? Wat voor persoon zie je voor je?

Meestal een priester. Hoewel ik niet accepteer dat er mensen zijn die echt nooit enige vorm van sex hebben.

geloof

We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
  vrijdag 19 december 2003 @ 21:48:32 #5
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_15552189
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 21:46 schreef Brupje het volgende:

0.
ce·li·baat (het ~)
1 ongehuwde staat, zoals verplicht voor r.-k. geestelijken

Ik versta eronder: Volledig seksloos leven.

Meestal een priester. Hoewel ik niet accepteer dat er mensen zijn die echt nooit enige vorm van sex hebben.

geloof

We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
pi_15552292
Waar ik aan denk bij celibatair leven? Aan mensen waar een steekje aan los zit. Seks is net zoals eten, drinken en adem halen een heel basale behoefte. Mensen die daar obsessief mee omgaan zijn volgens mij rijp voor verplichte behandeling in een inrichting.

En dat was mijn serieuze mening.

vrijdag 19 december 2003 @ 21:53:56 #7
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_15552317

Een persoon met een bijzonder sterke wilskracht over overtuiging.. Iemand die door zijn werk of doen er echt een beetje uitspringt.

Geloof, vedriet of gewoon om te testen hoe sterk je geestelijk bent.

4. Is het moeilijk vol te houden of gaat t op een gegeven moment vanzelf?

Op een gegeven moment zal het waarschijnlijk wel vanzelf gaan.. maar de drang blijft denk ik altijd bij je

De hele grote gemene wereld in!
  vrijdag 19 december 2003 @ 21:55:20 #8
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_15552353
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 21:52 schreef HiZ het volgende:
Waar ik aan denk bij celibatair leven? Aan mensen waar een steekje aan los zit. Seks is net zoals eten, drinken en adem halen een heel basale behoefte. Mensen die daar obsessief mee omgaan zijn volgens mij rijp voor verplichte behandeling in een inrichting.

En dat was mijn serieuze mening.

Helemaal mee eens.

Bij celibataire mensen denk ik aan extreem verknipte mensen met traumas en geestesziektes.

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  vrijdag 19 december 2003 @ 21:58:38 #9
32125 Chairwalker
Loopt op stoelen.
pi_15552423
1. Iemand die om welke reden dan ook geen sex heeft, en ook geen sex wil/mag.

Ikzelf ben dus in principe celibatair omdat ik me niet aangetrokken voel tot vrouw, man, wat dan ook.
ik bedoel, ik weet wel wat ik als knap of lelijk beschouw, maar verder dan dat komt't dus niet. Geen drang om "eens lekker te sexen" zeg maar.
Noem 't maar vaag maar ik vind het idee opzich al raar

En of het vanzelf gaat..meh voor mij wel. Als je het voor je geloof doet gaat't ook wel wennen denk ik.

I am not an Athenian or a Greek, but a citizen of the world. --Socrates
  vrijdag 19 december 2003 @ 22:05:33 #10
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_15552568
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 21:55 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.

Bij celibataire mensen denk ik aan extreem verknipte mensen met traumas en geestesziektes.

ehmmm, dus iemand die als monnik of non, zijn leven wijdt aan wat hij of zij goed vind (god in dit geval) is geestelijk gestoord, volgens mij heb je een beetje kortzichtige blik op de wereld.......
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  vrijdag 19 december 2003 @ 22:08:09 #11
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_15552641
Er is een Seinfeld aflevering waar George ineens alles wat met seks te maken heeft afzweert. Hij wordt slimmer en slimmer en gaat zelfs voor een natuurkunde prijs! Dan zit hij in een cafe en er springt wat over tussen hem en een serveerster...
Hij komt later aan bij de lezing die hij zou gaan geven en ziet er 2 reageerbuisjes staan.. 'What are these?' waarna hij ze op z'n hoofd zet.
Hij heeft dus na die ene keer seks weer al z'n slimheid 'verloren.'

Nou is dit natuurlijk overdreven maar ik weet niet of je van celibatair leven een betere concentratie krijgt of een helderder inzicht omdat je niet meer met seks bezig bent?

Klinkt best gaar als ik het zo terug lees.

Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_15552756
Homo's mogen niet praktiseren, en moeten dus celibatair leven. Niet dat het mijn mening is natuurlijk. Het is een standpunt wat bepaalde stromingen van het Christelijke geloof verkondigen.

Nouja, dat is dus waar ik aan moet denken als ik dat woordje hoor .

vrijdag 19 december 2003 @ 22:15:55 #13
28560 toska
Let's All Chant
pi_15552837
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 21:41 schreef Yamyam het volgende:
Ja, dit is een poging tot een serieus topic, dus graag serieuze reacties. Ik weet dat jullie tere verslaafde sekszieltjes hebben die met alle geweld persee vervelend moeten gaan doen, maar ALSJEBLIEFT ik smeek jullie houd je nou verdomme eens een keer in!!
Hier haakte ik al af.

Wat een begin van een serieuse topic

Normaal zing ik de sterren van de hemel
pi_15552848
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 22:05 schreef Klonk het volgende:

[..]

ehmmm, dus iemand die als monnik of non, zijn leven wijdt aan wat hij of zij goed vind (god in dit geval) is geestelijk gestoord, volgens mij heb je een beetje kortzichtige blik op de wereld.......

Het blijkt toch vaak hele nare bijverschijnselen te geven, zoals bv priesters die kinderen misbruiken....
dat is toch niet zeldzaam te noemen....

Als je jezelf geweld moet aandoen om sexloos te zijn is het niets voor jou.
Gaat het je met gemak af en je wil het, go for it....

Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_15552878
Als een kind van 16 hier al serieus over denkt

Ik adviseer het klooster, of ga arme hongerige kindertjes in Ethiopië helpen of zo, dat verzet de zindelijke zinnen.
A priori een leven zonder sex kiezen, omdat je de juiste partner niet denkt te vinden is volkomen idioot.

Sex hoort bij het leven, zo'n in zekere zin onvrijwillig keuze (want noodgreep) maakt je bitter en vroeg oud.

Of je moet volkomen asexueel zijn, dan is het wel handig, hebje zeeën van tijd over en minder zorgen aan je kop, je mist het eenvoudig weg niet.

Verder heb ik er niet zinnigs over te melden.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  vrijdag 19 december 2003 @ 22:26:26 #16
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_15553110
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 22:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Het blijkt toch vaak hele nare bijverschijnselen te geven, zoals bv priesters die kinderen misbruiken....
dat is toch niet zeldzaam te noemen....

Er zijn jammer genoeg overal rotte appelen te vinden, alleen is het niet van kinderen af kunnen blijven niet alleen voorbehouden aan priesters, ook andere groepen kunnen er wat van, dus niet zo generaliseren
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  vrijdag 19 december 2003 @ 22:31:44 #17
44906 merino
World of Sleepers
pi_15553269
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 22:12 schreef schatje het volgende:
Homo's mogen niet praktiseren, en moeten dus celibatair leven. Niet dat het mijn mening is natuurlijk. Het is een standpunt wat bepaalde stromingen van het Christelijke geloof verkondigen.

Nouja, dat is dus waar ik aan moet denken als ik dat woordje hoor .

Mja helaas word dat inderdaag gezegd. De bronnen waar ze zich op beroepen zijn natuurlijk onzin. In het zelfde boek waar staat dat Homo's fout zijn staat ook dat een baard altijd vierkante hoeken moeten hebben en dat het net zo fout is om je oom naakt te zien...
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 22:05 schreef Klonk het volgende:

[..]

dit bewijst voor mij jou eigen kortzichtige blik op de wereld. De hogere doelen waaraan de monnik en de non hun leven geven zijn niet minder of slechter dan jou levensdoel.

Overigens denk ik aan het totaal opgeven van de sexuele gevoelens en gedachten. Het is idd net als eten en drinken (en sigaretten) een verslaving van de illusie. Je kan zonder...

I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
pi_15553714
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 22:26 schreef Klonk het volgende:

[..]

Er zijn jammer genoeg overal rotte appelen te vinden, alleen is het niet van kinderen af kunnen blijven niet alleen voorbehouden aan priesters, ook andere groepen kunnen er wat van, dus niet zo generaliseren

Tuurlijk komt het overal voor, maar de cijfers bij zogenaamd celibataire mensen zijn ontzettend hoog....
Daar komen meer utspattingen voor als dat je zou denken, uitspattingen die vaak heel erg ver doorslaan.

Ik denk zelf dat dat te maken heeft met jezelf geweld aandoen om sexloos te leven, dat dat een steekje los kan halen, omdat het verlangen er wel is, maar je het nooit kunt kanaliseren....

Als sexloos zijn een keuze is waar je 100% achter staat en waarvoor je jezelf geen geweld aan hoeft te doen(wat niet betekend dat het nooit moeite zal kosten) dan is er niets aan de hand.

Is dat niet zo, is het opgelegd, doe je jezelf geweld aan dan maakt het meer kapot dan dat het zou kunnen geven.

Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zaterdag 20 december 2003 @ 00:18:56 #19
71816 Rrroen
dat is ook zo
pi_15556342
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 22:46 schreef erodome het volgende:

[..]

Als sexloos zijn een keuze is waar je 100% achter staat en waarvoor je jezelf geen geweld aan hoeft te doen(wat niet betekend dat het nooit moeite zal kosten) dan is er niets aan de hand.

Zou dat voorkomen, geen enkele behoefte aan seks hebben? Libido nul? Aangeboren, bedoel ik?

Ik heb ooit een artikel gelezen in volgens mij Vrij Nederland over mensen die "bewust seksloos" door het leven gingen. Ze leken er niet ontevreden mee, maar hadden wel allemaal iets treurigs over
zich. Als ik het me goed herinner was ze allemaal wel iets overkomen en had hun keuze te maken met de psychische complexen die ze daar aan overgehouden hadden.

pi_15556637
quote:
Op zaterdag 20 december 2003 00:18 schreef Rrroen het volgende:

[..]

Zou dat voorkomen, geen enkele behoefte aan seks hebben? Libido nul? Aangeboren, bedoel ik?

Ik heb ooit een artikel gelezen in volgens mij Vrij Nederland over mensen die "bewust seksloos" door het leven gingen. Ze leken er niet ontevreden mee, maar hadden wel allemaal iets treurigs over
zich. Als ik het me goed herinner was ze allemaal wel iets overkomen en had hun keuze te maken met de psychische complexen die ze daar aan overgehouden hadden.

Net zoiets als mensen met anorexia dus. Die heel lang denken dat ze een keuze maken om weinig/niet te eten. Maar die in werkelijkheid volledig de controle kwijt zijn.
  zaterdag 20 december 2003 @ 00:36:55 #21
44906 merino
World of Sleepers
pi_15556777
quote:
Op zaterdag 20 december 2003 00:18 schreef Rrroen het volgende:

[..]

gebeurd in het oosten wel vaker zonder problemen dus het moet te doen zijn...
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
pi_15561591
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 22:46 schreef erodome het volgende:

[..]

Tuurlijk komt het overal voor, maar de cijfers bij zogenaamd celibataire mensen zijn ontzettend hoog....
Daar komen meer utspattingen voor als dat je zou denken, uitspattingen die vaak heel erg ver doorslaan.

Als alle priesters die zich schuldig hebben gemaakt aan seksueel misbruik uit hun ambt zouden worden gezet, zou er waarschijnlijk een tekort aan priesters ontstaan.

Maar goed, het is zeer triest en onacceptabel dat als gevolg van het celibaat het misbruiken van kinderen ontstaat. Dat kan men voor een groot deel voorkomen door dat belachelijke gedoe gewoon af te schaffen.

zaterdag 20 december 2003 @ 14:00:40 #23
44906 merino
World of Sleepers
pi_15562958
quote:
Op zaterdag 20 december 2003 12:37 schreef schatje het volgende:

[..]

Als alle priesters die zich schuldig hebben gemaakt aan seksueel misbruik uit hun ambt zouden worden gezet, zou er waarschijnlijk een tekort aan priesters ontstaan.

Maar goed, het is zeer triest en onacceptabel dat als gevolg van het celibaat het misbruiken van kinderen ontstaat. Dat kan men voor een groot deel voorkomen door dat belachelijke gedoe gewoon af te schaffen.

en sex wettelijk verplicht maken
pi_15563617
3. In de katholieke kerk is het voor priesters, monniken en nonnen niet geoorloofd te trouwen.
De protestantse kerken kennen een dergelijk voorschrift niet.
In de oorspronkelijke vroeg-christelijke geschriften is er geen enkele tekst te vinden waarin van enig verbod op het huwelijk sprake is.

In sexualiteit kunnen de meest beestachtige neigingen in een mens aan het licht komen. Sexuele misstanden kunnen de reden zijn geweest dat men ooit heeft besloten dat geestelijken terughoudend moeten zijn ten aanzien van sexualiteit.

maandag 22 december 2003 @ 00:41:43 #25
72425 jeanpaulmars
Beauty * brains = constant
pi_15598395
Voor katholieken was eerst trouwen iets 'ongewenst', want als je een vrouw hebt, heeft die ook (zo nu en dan ) aandacht nodig, en het is voor een pastoor/priester handiger om altijd voor God danwel "de (kerk)gemeenschap" beschikbaar te zijn.

Later hebben ze ongewenst in 'verboden' veranderd.

Zelfde voor nonnen, die worden ook geacht zich volledig op God te richten, en zich niet met wereldse dingen als sex bezig te houden.

Voor die mensen is God dus belangrijker dan wereldse genoegens zoals sex, geld en dergelijke. Tevens de reden dat ze in kloosters sober leven: later in de hemel/het paradijs worden ze geeerd.

I've got no problem with God, it's His fanclub I can't stand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')