Ik jaag zelf veel bij en met boeren. Ik ben er van overtuigd dat veel soorten jacht absoluut noodzakelijk zijn. Zowel als schadebestrijding als beheer van het wild.
Ook de politiek denkt er zo over want in de recent aangenomen Flora en Faunawet is de jacht op bepaald diersoorten toegestaan.
De Dierenbescherming is een organisatie met veel invloed. Veel mensen vertrouwen (vaak door het ontbreken van voldoende eigen kennis) op de uitlatingen van de Dierenbescherming.
Zou het een taak van de overheid moeten zijn om organisaties met een dergelijke invloed te controleren, en daar waar nodig te corrigeren, op uitlatingen, informatie, beïnvloeding, generalisatie, etc.?
Of moeten jagers zelf maar zorgen dat 'de waarheid' boven tafel komt?
Dus met dat gegeven vervalt ook de reden om te jagen en komt het puur neer op het moorden van dieren om eigen plezier. Daarbij dan nog opgeteld het leed en de pijn die aangeschoten dieren moeten doorstaan is het jagen gewoon af te keuren.
die lui van de dierenbescherming moeten gewoon weten waar ze mee bezig zijn en niet beesten lopen te beschermen en uitzetten die juist meer schade aanrichten
in flevoland bijvoorbeeld is de buizerd uitgezet en in gorte hoeveelheden als je nu kijkt hoeveel mussen fazanten en hazen er over zijn
en de vos wordt beschermt en er zijn er ongeveer 900 in de polder maar voor een gebied van deze grootte moeten er ongeveer 200 zijn
als ze zo doorgaan blijft er niks meer over want de vos gaat op een gegeven moment dood omdat ze nix meer te vreten hebben en naar de stad moeten
quote:Jij eet geen vlees, hè?
Op vrijdag 19 december 2003 13:34 schreef barkingstar het volgende:
ik ben hier niet zo in thuis, maar het idee dat je met je volle verstand een dier kunt doden staat me tegen.
quote:Een dergelijke opmerking had ik ook in petto...
Op vrijdag 19 december 2003 13:35 schreef Mondo_Generator het volgende:[..]
Jij eet geen vlees, hè?
quote:jah en dan gaan jullie terroristen lekker dieren uit fokkerijen halen en die in de natuur laten terwijl ze dat niet kunnen omdat ze hun jachtinstinct verloren zijn met als gevolg dat ze allemaal doodgaan door auto's en uithongering
Op vrijdag 19 december 2003 13:29 schreef DtchDopey het volgende:
Het is echt een totale illusie om te denken dat je de kennis in huis hebt om de natuur in de hand te houden. De natuur is een dusdanig complex geheel dat je niet kan zeggen 'ik knal deze beesten af en daardoor blijven deze beesten/planten leven', het is echt veel complexer dan dat.Dus met dat gegeven vervalt ook de reden om te jagen en komt het puur neer op het moorden van dieren om eigen plezier. Daarbij dan nog opgeteld het leed en de pijn die aangeschoten dieren moeten doorstaan is het jagen gewoon af te keuren.
jagen is al vanaf de oertijd noodzakelijk en alleen door dieren te beschermen en uit te zetten haal je het hele verband uit de natuur en is het evenwicht weg
kijk maar naar de kraai en de duif er zijn er veel te veel van omdat ze naar de stad gelokt zijn en daardoor zijn alle kleinere vogels als de mus weg omdat de mus zich niet aan kan passen
quote:Als ik jaag loop ik niet te janken in het veld, sorry. Uiteraard lijden dieren ook wel eens pijn als er (helaas) niet in één keer goed geschoten is. Een weidelijk jager zal altijd proberen te voorkomen.
Op vrijdag 19 december 2003 13:29 schreef DtchDopey het volgende:
Het is echt een totale illusie om te denken dat je de kennis in huis hebt om de natuur in de hand te houden. De natuur is een dusdanig complex geheel dat je niet kan zeggen 'ik knal deze beesten af en daardoor blijven deze beesten/planten leven', het is echt veel complexer dan dat.Klopt. Een zeer complex systeem. Maar de output zien we wel. Overpopulatie met alle gevolgen (ziekten, zwervende reeën met als gevolg ongelukken, schade, zeer onevenwichtige wildstanden, etc.). Met onze kennis kunnen we de natuur wel een handje helpen. Door de aanwezigheid van mensen ontregelen we de natuur, mogen/moeten dan niet iets terug doen?
Dus met dat gegeven vervalt ook de reden om te jagen en komt het puur neer op het moorden van dieren om eigen plezier. Daarbij dan nog opgeteld het leed en de pijn die aangeschoten dieren moeten doorstaan is het jagen gewoon af te keuren.
Denk je dat wild niet lijdt als het wekenlang met parasieten in het lijf loopt voordat het sterft. Of verminkt als gevolg van een aanrijding? Of is dat juist de natuur en is het dan niet erg?
Volgens mij (en eigenlijk is dit offtopic) kun je alleen tegen de jacht zijn als je geen vlees eet en verder ook geen dieren lastig valt door het dragen van lederen kledingstukken. Maw niet hypcriet zijn.
quote:Nee, jij weet hoe het zit...
Op vrijdag 19 december 2003 13:38 schreef juns het volgende:
en alleen door dieren te beschermen en uit te zetten haal je het hele verband uit de natuur en is het evenwicht weg
Alleen door dieren te berschermen haal je de natuur uit het evenwicht.
Het evenwicht heeft niets, maar dan ook niets te doen met de industialisering en alles wat daar mee van doen heeft.... neeeeheee, helemaal niets... alleen het beschermen van dieren maakt de natuur uit zijn evenwicht....
quote:Exact, en daar zit dus de issue. Elke keer als jagers met allerlei argumenten komen blijkt de werkelijke reden van hun jacht te zijn dat ze het jagen zelf leuk vinden. Dus we kunnen wel een complete discussie houden over al je pro-jacht argumenten maar dat heeft weinig zin als je echte reden is dat je het 'gewoon' leuk vind.
Als ik jaag loop ik niet te janken in het veld, sorry.
En eerlijk gezegd, die reden is dus gewoon walgelijk.
quote:Die gedachte kan ik me uiteraard goed voorstellen. Het doodschieten an sich is ook niet leuk natuurlijk. Maar bekijk het in een breder perspectief. Als de populatie in zijn geheel beter af is....
Op vrijdag 19 december 2003 13:34 schreef barkingstar het volgende:
ik ben hier niet zo in thuis, maar het idee dat je met je volle verstand een dier kunt doden staat me tegen.
quote:Ehm, ik denk dat het jagen op bepaalde diersoorten, buiten het mogelijke plezier wat een jager zou kunnen hebben, wel degelijk een gunstig effect kan hebben...
Op vrijdag 19 december 2003 13:43 schreef DtchDopey het volgende:
quote:ja, curus 8 jaar geleden gedaan
Op vrijdag 19 december 2003 13:42 schreef juns het volgende:
douglas ben jij ook knjv lid ?ik ben nu bezig met de cursus van het knjv
quote:Als je aardigheid hebt in iets wat je doet is het automatisch fout? Nee, dus. Daarom moet je het wel over de argumenten hebben.
Op vrijdag 19 december 2003 13:43 schreef DtchDopey het volgende:[..]
Exact, en daar zit dus de issue. Elke keer als jagers met allerlei argumenten komen blijkt de werkelijke reden van hun jacht te zijn dat ze het jagen zelf leuk vinden. Dus we kunnen wel een complete discussie houden over al je pro-jacht argumenten maar dat heeft weinig zin als je echte reden is dat je het 'gewoon' leuk vind.
Daarnaast heb ik dit topic gestart met het oog op, naar mijn mening, onjuiste argumenten van bijvoorbeeld de Dierenbescherming. Daar staan heel veel fabeltjes en onjuiste beweringen, gevolgtrekkingen en conclusies op, niet te tellen. En al die brave (veelal) stadsbewoners maar slikken die verhalen. Echt, melk komt niet uit de fabriek.
quote:Ook een beetje fout om elke jager als vijand te zien...
Op vrijdag 19 december 2003 13:51 schreef detulp050 het volgende:
Wat een kul. Aan de ene kant hoor ik dat je de natuur met rust moet laten en niet beschermen, maar aan de andere kant moet je het wild beheren en de zwakkeren beschermen. Veel jagers vinden jagen gewoon opwindend (). In mijn oude geboortedorp konden jagers altijd op lekke banden rekenen
daar waren ze niet echt geliefd. Er is zelfs een keer zo'n 4-wheel-drive (formaat pinda) uitgefikt in het bos. Sindsdiens is het best rustig en wordt er weinig meer gejaagd.
Mensen die zich in dergelijke discussies mengen denken vaak veel te zwart-wit. OF jagen is goed en daarmee altijd goed OF jagen is fout en daarmee altijd fout...
Kortzichtig ????
quote:Nogmaals, wat maakt het uit of het jagers aardigheid hebben in jager (lees: faunabeheer, want jagen mogen we eigenlijk niet zeggen). Stel, en dat zal wel nooit, dat we het uit functioneel oogpunt eens zijn dat jagen nodig is. Wat maakt het dan nog uit in welke gemoedstoestand de jager in het veld loopt?
Op vrijdag 19 december 2003 13:51 schreef detulp050 het volgende:
Wat een kul. Aan de ene kant hoor ik dat je de natuur met rust moet laten en niet beschermen, maar aan de andere kant moet je het wild beheren en de zwakkeren beschermen. Veel jagers vinden jagen gewoon opwindend (). In mijn oude geboortedorp konden jagers altijd op lekke banden rekenen
daar waren ze niet echt geliefd. Er is zelfs een keer zo'n 4-wheel-drive (formaat pinda) uitgefikt in het bos. Sindsdiens is het best rustig en wordt er weinig meer gejaagd.
quote:Ik vind het alleen wel kul dat je zegt dat je fauna beheert. Natuur is niet echt te beheren door diersoorten neer te schieten. De mens denkt teveel dat ze het recht heeft de ene diersoort te redden en de ander te doden. Dieren doden ook alleen maar voor voedsel (behalve de kat) en proberen te overleven. Ik vind het niet meer dan logisch dat een vos dat doet en zie geen reden om de vos neer te schieten.
Op vrijdag 19 december 2003 13:55 schreef Douglas het volgende:[..]
Nogmaals, wat maakt het uit of het jagers aardigheid hebben in jager (lees: faunabeheer, want jagen mogen we eigenlijk niet zeggen). Stel, en dat zal wel nooit, dat we het uit functioneel oogpunt eens zijn dat jagen nodig is. Wat maakt het dan nog uit in welke gemoedstoestand de jager in het veld loopt?
quote:Als herten (en reeën) niet beheerd (bejaagd) worden groeit de populatie veel te snel door het ontbreken van natuurlijke vijanden. Gevolgen van overpopulatie: zwervend wild (vaak oversteken van wegen en dus ongelukken), gefrusteerd wild (door drukte van soortgenoten), ziek wild (stress en tekort voedsel maakt wild vatbaar voor ziekten).
Op vrijdag 19 december 2003 13:53 schreef detulp050 het volgende:
Overigens schoten de jagers bij ons vooral op fazanten en herten, waarvoor dus geen enkele reden is. Er werd niets beheerd.
quote:Tuurlijk wel, juist de vos is daar een goed voorbeeld van!
Op vrijdag 19 december 2003 13:58 schreef detulp050 het volgende:[..]
Ik vind het alleen wel kul dat je zegt dat je fauna beheert. Natuur is niet echt te beheren door diersoorten neer te schieten.
quote:Volgens mij hebben we in Nederland meer dan 1 km2 per hert, dus het lijkt me niet dat het beheren van herten nodig is. We hadden een hertenpopulatie bij ons in de bossen, stuk of zeven herten, maar na 'beheren van de hertenstand' hebben we geen herten meer. Gelukkig is de bosbeheerder overleden. Het is gewoon een verschil van inzicht. Jij vindt dat je het recht heb God te spelen en ik vind dat je dat niet hebt, moet je anders eens in de randstad mensen gaan beheren
Op vrijdag 19 december 2003 13:58 schreef Douglas het volgende:[..]
Als herten (en reeën) niet beheerd (bejaagd) worden groeit de populatie veel te snel door het ontbreken van natuurlijke vijanden. Gevolgen van overpopulatie: zwervend wild (vaak oversteken van wegen en dus ongelukken), gefrusteerd wild (door drukte van soortgenoten), ziek wild (stress en tekort voedsel maakt wild vatbaar voor ziekten).
quote:Jagen maakt onderdeel uit van wildbeheer. Andere onderdelen zijn: tellingen houden, voerakkers aanleggen/bijvoeren in de winter, in stand houden leefgebieden
Op vrijdag 19 december 2003 13:58 schreef detulp050 het volgende:[..]
Ik vind het alleen wel kul dat je zegt dat je fauna beheert. Natuur is niet echt te beheren door diersoorten neer te schieten. De mens denkt teveel dat ze het recht heeft de ene diersoort te redden en de ander te doden. Dieren doden ook alleen maar voor voedsel (behalve de kat) en proberen te overleven. Ik vind het niet meer dan logisch dat een vos dat doet en zie geen reden om de vos neer te schieten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |