Het leek ons leuk om de hele site te ontwikkelen m.b.v. Fok. Niet dat
wij te lam zijn om wat te doen, maar het leek ons wat gezelliger. Daarbij komt dat wij de wijsheid niet in pacht hebben, verre van zelfs. Op het Fok!Forum zijn er diverse fora die dit onderwerp beslaan, bijvoorbeeld WGR (huren, budget, etc), LIF (inrichten van je huis, & F&F (een huisdier nemen), R&P (samenwonen, eenzaamheid).
We willen een wat gefaseerde ontwikkeling. Grof gezegd zijn er dan
drie fasen:
(1) opzet en ontwikkeling van de site.
(2) Content genereren.
(3) Onderhouden.
Fase (1) is voor [DIG]. Fase(2) kan natuurlijk al tijdens fase(1)
aanvangen.
We hebben wat grof een stappenplan gemaakt voor fase(1):
Chandler en ik hebben al wat gedachten over wat puntjes over de site, namelijk:
Dit zijn uiteraard brainstormpjes, de bedoeling is dat jullie mee
gaan denken/doen.
Als je reageert en je wilt eventueel actief mee gaan doen met de [DIG] fase, geef dit dan even aan in je post.
Reageren staat uiteraard vrij, maar als je ons of het idee stom vind
hebben we liever dat je dat elders meldt. Iig niet in dit topic
quote:hoezo, dat heb ik al zo vaak gemaakt.
Op vrijdag 19 december 2003 08:49 schreef NiteSpeed het volgende:
Zelf een CMS maken?
Veel succes.
quote:Waarom niet? Ik heb voor mijn eigen website inmiddels ook een CMS-je gemaakt omdat ik niets had aan een standaard iets. Ik had iets nodit wat nieuws, verhalen en informatie-pagina's kon publiceren, en buiten dat ook een forumpje kan onderhouden, 5500 door mij aangeboden hotels voorziet van nieuwe pagina's als ik daarom vraag.
Zelf een CMS maken?
Veel succes.
quote:In dat geval, als je al de kennis hebt
Op vrijdag 19 december 2003 08:51 schreef sop het volgende:[..]
hoezo, dat heb ik al zo vaak gemaakt.
quote:baggersite
Op vrijdag 19 december 2003 08:58 schreef Faithz het volgende:
Ik wil niet lullig doen maarre..Staat erg veel op, verzekeringen, heel de mikmak.
quote:Doe ik dagelijks
Zelf een CMS maken?
Veel succes.
En Chandler: als er niemand komt helpen, dan wordt het in ASP gemaakt hoor!!!!! Dus ASP bashers schrijf je nu in!!!
Ik zal even uitleggen hoe ik dit voor me zie de tabelnamen zet ik even tussen blokhaken:
Het draait allemaal om artikelen [Article]. De artikelen bevatten de daadwerkelijke tekst in bijvoorbeeld UBB vorm. Ieder artikel heeft een titel en een datum van aanmaak. Aan een artikel kunnen links [Link] worden gekoppeld - via de crossreference table [linkCR], op die manier kunnen links dus meerdere keren worden gebruikt,
Ook kunnen er gerelateerde artikelen worden aangegeven [RelArtCR].
Wijzigingen in een artikel worden bijgehouden in het changemanagement [ChangeManagement]. Dit is nog een simpele versie. Eventueel zouden we er ook voor kunnen kiezen om de vorige versies van de artikelen ook op te slaan, maar dat lijkt me overbodig. Het bijhouden van de wijzigingen lijkt me voldoende. Indien de wijzigingen groot zijn, kan er ook voor worden gekozen om gewoon een nieuw artikel aan te maken.
De artikelen [Article] hangen aan categoriën [Cat] via de crossreference tabel [ArtCatCR]. Artikelen kunnen dus eventueel in meerdere categoriën hangen.
De opbouw van de site zit in zijn geheel in boomstructuur [CatTree]. In deze tabel kun je voor iedere categorie een moedercategorie aangeven. Bijvoorbeeld:
Home = CatID: 1, ParentID: -1
ParentID -1 geeft aan dat dit de stam is.
SamenWonen = CatID: 2, ParentID: 0
Eerste Woning = CatID: 3, ParentID: 0
ParentID: 0 geeft aan dat deze categoriën onder Home vallen
Ruzie = CatID: 4, ParentID: 2
SchoonmaakSchema = CatID: 5, ParentID: 2
ParentID: 2 geeft aan dat deze categoriën onder SamenWonen vallen
Op deze manier is dus met een CMS de hele structuur uit te breiden en aan te passen. Het is ook mogelijk (!) om Shared Subtrees te gebruiken. Dat houdt in dat een deel van een boom in meerdere categorien te gebruiken is. Bijvoorbeeld: je hebt een subcategorie in SamenWonen genaamd "huren". Deze Subcategorie met alle categoriën die daar onder hangen is hetzelfde in de categorie "Eerste Woning", Je kunt dan die hele subtree ook aan de subcategorie "eerste woning hangen.
Ik kan het zoals je ziet niet zo goed uitleggen, maar ik heb het al eens gedaan en het werkt perfect .
Dan hebben we nog de gebruikers [User], die worden allemaal in een gebruikersgroep gehangen [UserGrp] via de CrossReference tabel [UserGrpCr]. Gebruikers kunnen dus in meerdere Gebruikersgroepen hangen.
Iedere Gebruikersgroep is vervolgens aan een Categorie te hangen via de CrossReference tabel [UserGrpCatCR], die heeft een Rights veld, waarin aangegeven kan worden of een UserGrp (en dus een gebruiker) toegang heeft tot een categorie, en of die gewijzigd kan worden. En of er daar artikelen aan kunnen worden toegevoegd.
Op die manier creeer je een backend voor de modjes. Er kunnen artikelen worden ontwikkeld die 'gewone' gebruikers niet kunnen zien. Bijvoorbeeld in een admin subtree. Zodra het artikel is goedgekeurd kan het in een categorie gehangen worden die wel zichtbaar is voor gebruikers, of de rechten van die categorie kunnen worden aangepast zodat alle artikelen in die categorie in 1 keer 'live' worden gezet.
Op deze manier heb je imho een zeer flexibel systeem dat gemakkelijk te onderhouden is en waar er met veel mensen aan een artikel/categorie kan worden gewerkt zonder dat een gewone gebruiker daar last van heeft.
Jammer dat er maar zo weinig mensen zijn die hier plezier in zien of zal het zijn dat deze uitdaging voor velen té is?
quote:Geen probleem hoor
Zelf een CMS maken?
Veel succes.
Het lijkt me dan ook enigszins overbodig om dan een cms erachter te hangen als je met gewoon een userrights systeem zo goed als klaar. De enige admin die dan overblijft is usermanagement en userlevel indelingen. Artikel versie beheer zou kunnen door een simpel extra veld version, maar zou ook achterwege kunnen blijven aangezien weinigen interesse zullen houden in gewijzigde artikelen.
-edit- of bedoel je dat ik de datastructuur geript heb van een prefab forum da's iig niet zo
.
quote:Dan zou ik eerder voor een prefab weblog kiezen, daar lijkt het meer op.
Op zondag 21 december 2003 22:53 schreef Roonaan het volgende:
Nee, ik bedoelde idd dat je een prefab forum zou kunnen ombouwen.
quote:Is daar officieel al een discussie over geweest?
Op dinsdag 23 december 2003 16:59 schreef Tiemie het volgende:
in welke taal eigelijk? php? asp?
Bovendien staat er in de 1e post dat deze volgorde van ontwikkelen wordt gevolgt:
- Indeling van de site ~ wat komt erop de site. Wat zijn de functionaliteiten.
- Modulair ontwerp van de site
- Scripten
- Testen met demo content
- Oplevering
Keuze van taal is volgens mij nog niet aan de orde.
quote:Hoe ben jij met Flash? Er staat een ander [Dev] project in de steigers met Flash, zie de FAQ.
Op dinsdag 23 december 2003 17:03 schreef Anthraxx het volgende:
Ik ken jullie totaal niet helpen met PHP oid. Anders had ik zeker wel meegeholpen. Ik lurk uiteraard wel mee
quote:Wat we willen. Het is een gezamenlijke [DEV] aktie, dus we bepalen ook gezamenlijk wat het gaat worden.
Op dinsdag 23 december 2003 16:59 schreef Tiemie het volgende:
in welke taal eigelijk? php? asp?
quote:voor php en js. kun je mij in rekken. ook php in combi met mysql; roep maar ik kan geen asp en wil het ook niet kunne. dus ik vind het jammer als het asp zou blijven wil graag helpen.
Op dinsdag 23 december 2003 17:05 schreef sop het volgende:[..]
Wat we willen. Het is een gezamenlijke [DEV] aktie, dus we bepalen ook gezamenlijk wat het gaat worden.
Ikzelf heb de voorkeur voor ASP, maar dat is ijdele hoop als er meer mensen gaan meedoen. Het zal dus waarschijnlijk wel PHP worden.
We zouden toch de onderstaande volgorde aanhouden van ontwikkelen:
- Scripten
- Oplevering
Ofwel, ik zie hier vragen opduiken over script talen en inhoudelijke kwesties, terwijl deze dingen pas als item 3 en 4 op de lijst staan. Op deze manier zal het project nooit goed gaan. Laten we aub de volgorde aanhouden die hierboven is bedacht.
quote:+ makkelijke recepten
Op dinsdag 23 december 2003 23:09 schreef innovation het volgende:
misschien is het een idde om een stukje te maken waar mensen foto's van hun eerste huis poste. (als ze dus klar zijn met samen wonen.)
[Dit bericht is gewijzigd door modestus op 23-12-2003 23:57]
quote:ik denk dat de meeste met probleem zitten dat ze pas kunnen helpen als ze weten wat voor taal het is.
Op dinsdag 23 december 2003 23:34 schreef Lucille het volgende:
Mag ik nogmaals deze vraag stellen:We zouden toch de onderstaande volgorde aanhouden van ontwikkelen:
- Scripten
- OpleveringOfwel, ik zie hier vragen opduiken over script talen en inhoudelijke kwesties, terwijl deze dingen pas als item 3 en 4 op de lijst staan. Op deze manier zal het project nooit goed gaan. Laten we aub de volgorde aanhouden die hierboven is bedacht.
quote:Het zou best kunnen zijn dat een deel van de mensen pas actief kan gaan deelnemen als anderen het voorwerk hebben gedaan. Niet iedereen hoeft het project van begin tot eind te doen.
Op woensdag 24 december 2003 00:01 schreef innovation het volgende:[..]
ik denk dat de meeste met probleem zitten dat ze pas kunnen helpen als ze weten wat voor taal het is.
Vergelijk het maar met het bouwen van een huis. Je gaat niet eerst een keuze maken tusen bouwen met hout of beton en daarna bedenken of je een hut of een torenflat wilt gaan bouwen. Dat is de omgekeerde wereld. Je gaat eerst bepalen wat je wilt maken (een hut of een torenflat) en gaat daarna de geschikte bouwmaterialen zoeken.
BTW, you've got mail betreffende dat andere [Dev] project.
quote:Goed zo, dat jij een lijst met actiepunten gaat maken. Ook goed bezig dus.
Op woensdag 24 december 2003 00:00 schreef sop het volgende:
Ik ga morgen hier een lijstje maken met aktiepunten, zo wordt het een zootje.
Lucille: goed bezig!
quote:Het is dan ook maar een opzet hè.
Op woensdag 24 december 2003 00:28 schreef ErikN het volgende:
wat een debiele naamgeving voor je database variabelen. dan mag je wel een poster printen om al die troep te onthouden
LET OP DIT IS EEN OPZET, MIJN WIL IS GEEN WEG
Ik heb er af en toe wat SQL statements aan toegevoegd om een en ander te verduidelijken. Soms zegt een SQL meer dan 1000 woorden.
..
..
..
F U N C T I O N A L I T E I T E N _ O P J E Z E L F . N E T
DEMO CONTENT:
Om wat voorbeelden te kunnen geven hier een globale demo opzet van de site structuur:
code:HOME PAGECatTreeID Catname artID Artname
1 Home
2 -samen wonen
3 -huren
1 Inschrijven
2 Particulier
4 -kopen
3 Hypotheken
4 Makelaars
5 -alleen wonen
6 -huren
1 Inschrijven
2 Particulier
7 -kopen
3 Hypotheken
4 Makelaars
8 -Lifestyle
9 -koken
10 -1 persoons
8 Pannekoeken
9 Spruiten
11 -2 persoons
10 Bloemkool
11 Andijvie
12 -boodschappen
12 Aldi
13 Albert Heijn
Catogorie pagina
Dit blok wordt de huidige categorie opgehaald en de tekst van die categorie beschreven.
SQL:
code:Ook wordt hier de lokatie van deze categorie weergegeven, dit is een recursieve functie die iedere keer de parent categorie ophaalt, totdat er bij de stam is aangekomen.@CurrentID = Huidige Lokatie in de CatTree SELECT cat.name,cat.text
FROM Cat
INNER JOIN cattree
ON cat.catid = cattree.catid
WHERE cattreeid=@CurrentID
Onderliggende categorieën
Dit blok geeft de categorieën weer die onder de huidige categorie hangen, bijvoorbeeld alle direct onderliggende categorieën onder [1] Home zijn dus:
[2] Samen wonen, [5] Alleen wonen en [8] Lifestyle
Voor [8] Lifestyle zijn dat [9] Koken en [12] Boodschappen.
SQL:
code:Deze sql wordt tevens gebruikt voor het menu. Alleen is de @CurrentID dan altijd 1 (in dit voorbeeld althans).@CurrentID = Huidige Lokatie in de CatTree SELECT cat.catid, cat.name, cat.description
FROM Cat
INNER JOIN cattree
ON cat.catid=cattree.catid
WHERE parentcatid = @CurrentID
Laatste Artikelen
Dit blok geeft de laatst toegevoegde artikelen weer. Indien een categorie subcategorieën heeft, worden alle artikelen in die subcategorieën samengenomen, waarna er op die artikelen een selektie op bijvoorbeeld de 10 laatst toegevoegden wordt gedaan.
SQL:
code:Laatste Reacties@CATIDS = String met alle catids in alle subcategorieën van de huidige
categorieSELECT article.*
FROM article
INNER JOIN ArtCatCR
ON article.artid= ArtCatCR.artid
WHERE ArtCatCR.Catid IN (@CATIDS)
Laatste Nieuws
Deze box geeft de laatste nieuwtjes op Categorie niveau. Eventueel gecombineerd met de subcategorieën.
opmerking
D.m.v. een parameter in de URL kan worden aangegeven dat bijvoorbeeld alle artikelen van een bepaald domein weergegeven moeten worden. Zo ook bij het Nieuws. Zon lijst bevat dan alleen de artikelen van dat bepaalde domein.
..
ARTICLE PAGE
Artikel pagina
In dit blok wordt het huidige artikel opgehaald en de tekst van dat artikel beschreven.
SQL:
code:Ook wordt hier de lokatie van deze categorie weergegeven, dit is een recursieve functie.@CurrentID = Huidige artikelid SELECT article.*
FROM article
WHERE artid=@CurrentID
code:Dat houdt in dat je het artikel in 1 tekst bestand houdt, zodat het onderhoud eenvoudig blijft.[page][title]Stap1[/title]tekst[/page][page][title]Stap2[/title]tekst[/page]
Gerelateerde Artikelen
In dit blok worden de aangegeven gerelateerde artikelen getoond.
SQL:
code:Gerelateerde Links@CurrentID = Huidige artikelid SELECT article.*
FROM article
LEFT JOUN relartCR
ON relartCR.relartID = article.artid
WHERE relartCR.artid=@CurrentID
SQL:
code:Andere artikelen in dezelfde categorie@CurrentID = Huidige artikelid SELECT Link.*
FROM Link
LEFT JOUN artlinkCR
ON artlinkCR.LinkID = link.linkid
WHERE artlinkCR.artid=@CurrentID
...
ADMIN PAGE
Hieronder een lijst van de te maken admin functionaliteiten:
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen Categorieën
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen Artikelen
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen Links
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen Gebruikers
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen Gebruikersgroepen
Koppelen/Ontkoppelen categorie aan CatTree
Aanmaken van Shared Subtrees*
Koppelen/Ontkoppelen Artikelen aan Categorieën
Koppelen/Ontkoppelen Artikelen aan gerelateerde Artikelen
Koppelen gebruikers aan gebruikersgroepen
Koppelen gebruikersgroepen aan Categorieën
Rechten aan gebruikersgroepen toekennen
In de toekomst:
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen reacties
Aanmaken/Wijzigen/Verwijderen Nieuws
* ) In het voorbeeld zouden kopen en huren shared subtrees kunnen zijn omdat ze dezelfde artikelen bevatten en omdat ze dezelfde subcategorieën hebben (in dit geval geen).
In het bovenstaande spreek ik van 'blokken', daarmee bedoel ik een blok met content die ergens op de site geplaatst kan worden.
Een interpretatie zou kunnen zijn om bovengenoemde functionaliteiten in een function library te proppen, de output is dan HTML.
Bijvoorbeeld (in ASP, maar wordt dus waarschijnlijk PHP):
code:In de HTML van de pagina zelf kan dat dan als volgt worden aangeroepen:Function ShowArticle(ArtID)
' in deze functie wordt een titel + de artikel tekst uit de database gevist
' en via UBB opgemaakt en in een DIV geplaatst.
ShowArticle = ....
End Function
code:Enige voorwaarde als het op deze manier gedaan wordt is dat de layout via CSS wordt gedaan.response.write ShowArticle(CurrentArtID)
ook zou een stuk maken over voor bereing
1 wegeving
2 wat je te w8ten staat
3 test wat beste bij je past. huren samen wonne.
dat soort dingen mis ik nog op de site.
edit : ik was toch maar es naar dat samewonen site gegaan.. brr brake site. snel wat beters maken mensen.. maar het idde van hun chek list vond ik
quote:Uhm. innovation. Dat was demo content. Niets te maken met de categorisering die uiteindelijk gemaakt wordt.
Op woensdag 24 december 2003 09:46 schreef innovation het volgende:
Wat er daadwerkelijk in de site komt en waar precies gaan we uiteraard niet in DIG doen. We maken eerst de kapstok, die jassen komen later wel.
[Dit bericht is gewijzigd door sop op 24-12-2003 14:19]
quote:(Y)
Op woensdag 24 december 2003 15:07 schreef Lucille het volgende:
Ik ga straks wel ff dat documentje lezen. Ben nu bezig met konijn braden.
Goed werk sop, hiermee kunnen we gaan brainstormen.
quote:Tuurlijk, inductie
Op woensdag 24 december 2003 15:09 schreef sop het volgende:[..]
(Y)
Wat een keukenprinces ben jij toch! Toch wel elektrisch kookstel hè? als DIG mod zijnde.
quote:CJ_S jij kan goed security testen? dan heb ik nog wel iets dat niets te maken heeft met dit project maar dat terzeide... heel leuk... ik wacht met plezier op wat inbreng van jou!
Op woensdag 24 december 2003 16:02 schreef CJ_S het volgende:
* CJ_S wilt wel meedoen met: technisch ontwerp doornemen, problematieke stukken code schrijven (zal wel niet in dit project) en een security test uitvoeren!
quote:tja daar zit wat in..
Op woensdag 24 december 2003 14:11 schreef sop het volgende:[..]
Uhm. innovation. Dat was demo content. Niets te maken met de categorisering die uiteindelijk gemaakt wordt.
Wat dit document doet is welke functionaliteiten de site moet hebben en dat heeft nog niets met inhoudelijkheden te maken.
Beter gezegd: de indeling van de site.Wat er daadwerkelijk in de site komt en waar precies gaan we uiteraard niet in DIG doen. We maken eerst de kapstok, die jassen komen later wel.
Ik heb wel aan de hand van de kapstop een ASP versie gemaakt en die voor mijn eigen site gebruikt. Dit houdt echter NIET in dat Opjezelf.net in ASP gemaakt hoeft te worden.
Site is CSS driven en daar zitten nog een paar foutjes in. Dat heeft weinig met de functionaliteit te maken.
http://www28.brinkster.com/kennisbank/soptools
Content is demo content. Dezelfde Artikelen zitten aan zo'n beetje iedere categorie gekoppeld.
check ook de Site map deze wordt dynamisch vanuit de database gegenereerd, en opgemaakt d.m.v. CSS
quote:Ik heb zelf niet het idee gekregen dat er, buiten QuietgutQuietguy, Chandler en ondergetekende, andere Fokkers zijn die aktief willen mee denken/devven.
Op vrijdag 16 januari 2004 11:41 schreef Lucille het volgende:
Ik vraag me nu dus af of er enige inbreng van Fok!kers nodig is om weer een stap verder te gaan. Qua ideeen, testen, dat soort dingen.
Ik zal QuietgutQuietguy en Chandler even op dit topic wijzen. Aangezien ik niet (alleen)beslissings bevoegd ben.
[Dit bericht is gewijzigd door sop op 16-01-2004 11:51]
Maar heb je het gevoel dat er meer mensen nodig zijn voor het raamwerk? En zo ja, op welk vlak heb je hulp nodig? Misschien handig om dan een oproep te doen.
quote:mijn naam!
Op vrijdag 16 januari 2004 11:45 schreef sop het volgende:
[..]
Ik denk dat wij, Quietgut, Chandler en ondergetekende, maar een eerste versie moeten bouwen, om die vervolgens in dit topic ter test aan te bieden.
quote:Boeit me niet zo heel veel eigenlijk. 't is maar dat ik van de straat ben hè.
Op vrijdag 16 januari 2004 12:01 schreef Risp het volgende:
Zouden jullie niet beter eerst kunnen kijken of er wel vraag naar is? Het is nogal zonde als je vanalles gaat maken en er blijkt niemand intresse in te hebben. Ik zou eventueel wel willen helpen alleen vraag ik me een beetje mijn meerwaarde af(als ik zie wat jullie allemaal kunnen)...
quote:heey wij zijn geen bedrijfje he..
Zouden jullie niet beter eerst kunnen kijken of er wel vraag naar is? Het is nogal zonde als je vanalles gaat maken en er blijkt niemand intresse in te hebben. Ik zou eventueel wel willen helpen alleen vraag ik me een beetje mijn meerwaarde af(als ik zie wat jullie allemaal kunnen)...
hmm ik help wel als ik kan.. voor al checken op content css en zo kan ikw el goed helpen.. asp is niet mijn sterkste kant.
quote:
Quietgut
maar dat even terzijde even mijn visie op de status van dit project.
Ik denk dat sop er inderdaad goed aandoet om zich bezig te houden met het script gedeelte, ik heb gewoon al ervaren dat hij daarin snel en effectief is en werkt... en denk dat innovation een goede hulp kan zijn bij het css cq ontwerp/javascript gedeelte en voor Quietgut hehe is't netzoals als voor mij denk ik iedeeen brouwsers
Wat ik nu van soptools heb gezien ziet er gewoon snel, overzichtelijk en simpel uit zodat het een groter bereik heeft tot de gebruiker; al mag de layout wel een style upgrade gebruiken in de zin van mischien iets meer gfx om het professioneler te laten lijken
Tis maar een idee.
Verder wil ik gewoon HULDE zeggen voor alle inzet die meewerken aan dit leuke project!!!
[/me=Chandler] is een goede bui vandaag
quote:Misschien is het een idee om voor de graphics iemand neer te zetten die daar echt heel goed in is. Geeft meteen een goede reden om code en graphics van elkaar te scheiden zodat dit tijdens het scripten niet tot problemen gaat komen doordat 2 mensen er mee bezig zijn.
Op vrijdag 16 januari 2004 18:41 schreef Chandler het volgende:
Wat ik nu van soptools heb gezien ziet er gewoon snel, overzichtelijk en simpel uit zodat het een groter bereik heeft tot de gebruiker; al mag de layout wel een style upgrade gebruiken in de zin van mischien iets meer gfx om het professioneler te laten lijken![]()
Tis maar een idee.
quote:De [Dev] projecten zijn ook leuk om er iets van te leren. Al was het alleen maar omdat je dan dingen van anderen ziet die je zelf nog nooit gedaan hebt. Bovendien leer je zo ook om in groepsverband te ontwikkelen, iets dat je meestal op school of tijdens een studie niet of nauwelijks leert maar later als je gaat werken vaak wel moet doen. Samenwerken met mensen met verschillende disciplines. Voor mij een reden om me hier mee te bemoeien, ik leer graag nieuwe dingen en ik zie vaak dat mensen niet weten hoe ze in groepsverband moeten ontwikkelen.
quote:heel goed idde..
Op vrijdag 16 januari 2004 19:07 schreef Lucille het volgende:[..]
Misschien is het een idee om voor de graphics iemand neer te zetten die daar echt heel goed in is. Geeft meteen een goede reden om code en graphics van elkaar te scheiden zodat dit tijdens het scripten niet tot problemen gaat komen doordat 2 mensen er mee bezig zijn.
die tool site is idd wel goed. maar hij is niet echt mozilla bestendig.. (stille conclusie : hij is niet helemaal netjes w3e. )
quote:Okee je hebt voor een deel gelijk... Toevallig moet ik net dit trimester een online cd winkel gaan maken in groepsverband
Op vrijdag 16 januari 2004 19:11 schreef Lucille het volgende:[..]
De [Dev] projecten zijn ook leuk om er iets van te leren. Al was het alleen maar omdat je dan dingen van anderen ziet die je zelf nog nooit gedaan hebt. Bovendien leer je zo ook om in groepsverband te ontwikkelen, iets dat je meestal op school of tijdens een studie niet of nauwelijks leert maar later als je gaat werken vaak wel moet doen. Samenwerken met mensen met verschillende disciplines. Voor mij een reden om me hier mee te bemoeien, ik leer graag nieuwe dingen en ik zie vaak dat mensen niet weten hoe ze in groepsverband moeten ontwikkelen.
En nee een marktonderzoek is nou ook niet direct nodig Ik zou het alleen zonde vinden als je ergens tijd en moeite in stopt en het dan niet gebruikt wordt. Natuurlijk leer je er dan nog steeds van maar het zou toch ook mooi zijn als het daarnaast ook nog eens nuttig is
[Dit bericht is gewijzigd door Risp op 16-01-2004 23:24]
quote:Site zelf is helemaal w3c compliant, dat wil niet zeggen dat hij er ook hetzelfde in alle browsers uit ziet.
Op vrijdag 16 januari 2004 19:52 schreef innovation het volgende:[..]
heel goed idde..
nu nog iemand die daar goed in is.die tool site is idd wel goed. maar hij is niet echt mozilla bestendig.. (stille conclusie : hij is niet helemaal netjes w3e. )
quote:yip dat klopt maar het is wel fijn als ie ook in bijde brouwsers werkt.
Op zondag 18 januari 2004 01:31 schreef sop het volgende:[..]
Site zelf is helemaal w3c compliant, dat wil niet zeggen dat hij er ook hetzelfde in alle browsers uit ziet.
Andere layout is geen probleem. De site engine is helemaal los van enige vorm van layout.
quote:Werken en hetzelfde er uit zien zijn 2 verschillende dingen. Het mag er best anders uit zien, als er maar geen storende renderfouten in zitten, zoals fonts die buiten hun vakjes lopen. Waar het bij sommige browsers op mis gaat zijn zaken als een andere interpretatie van wat nu inner en outer boundingboxen zijn en of daar nu wel of niet de boxdikte en zo mee moet worden opgeteld.
Op zondag 18 januari 2004 14:39 schreef innovation het volgende:[..]
yip dat klopt maar het is wel fijn als ie ook in bijde brouwsers werkt.
quote:ja dat vat ik onder het zelfde zo lang het te goei werkt zonder hinderlijke romp slomp en dat gaat goed bij IE en MOz.
Op zondag 18 januari 2004 14:45 schreef Lucille het volgende:[..]
Werken en hetzelfde er uit zien zijn 2 verschillende dingen. Het mag er best anders uit zien, als er maar geen storende renderfouten in zitten, zoals fonts die buiten hun vakjes lopen. Waar het bij sommige browsers op mis gaat zijn zaken als een andere interpretatie van wat nu inner en outer boundingboxen zijn en of daar nu wel of niet de boxdikte en zo mee moet worden opgeteld.
quote:Daarom ben ik zelf ook niet zo'n voorstander van die W3C-compliant eis. Als je gewoon zorgt dat het in de meeste browsers werkt, is dat prima. W3C compliant zijn is wel een hele goeie stap in de goede richting trouwens.
Op zondag 18 januari 2004 14:39 schreef innovation het volgende:[..]
yip dat klopt maar het is wel fijn als ie ook in bijde brouwsers werkt.
quote:welke met box-sizing en -moz-box-sizing toch op te lossen zijn?
Op zondag 18 januari 2004 14:45 schreef Lucille het volgende:[..]
Werken en hetzelfde er uit zien zijn 2 verschillende dingen. Het mag er best anders uit zien, als er maar geen storende renderfouten in zitten, zoals fonts die buiten hun vakjes lopen. Waar het bij sommige browsers op mis gaat zijn zaken als een andere interpretatie van wat nu inner en outer boundingboxen zijn en of daar nu wel of niet de boxdikte en zo mee moet worden opgeteld.
(Snap dat je niet dit specifieke item bedoelde trouwens)
Vind het nog steeds een wazig opzet trouwens, dat je iets gaat maken waarbij het je niet uitmaakt of het danwel sowieso wel voor een doelgroep is of gewoon zonder doelgroep is. Zou het dan niet beter voelen als je ook daadwerkelijk achteraf kan testen of het gemaakte aanslaat bij de doelgroep; Sowieso uitdagender, want nu is het vrij makkelijk om jezelf voor te houden dat het project geslaagd is, omdat je van te voren nauwelijks succeseisen hebt gesteld.
Ik heb echter geen ervaring met het opzetten van dit soort zaken en werk vrijwel altijd alleen dus heb ik te maken met de zaken die ik zelf aan de orde stel. Bij deze dus; enlichten us about your theory!.
Het diepgaanste wat ik gezien heb is:
quote:Wat bieden de bestaande sites wat jullie ook danwel niet willen bieden. Zijn er sowieso bestaande sites; Hoeveel hits halen zij, waarop gaat het bij hun mis danwel enorm goed.
Re: samenwonen.com
baggersite en nog een popup na
Welke doelgroep wil je raken. Alleen studenten? Of ook mensen die gewoon uit huis gaan om te werken.
Biedt je ook dingen om overheid/bedrijven/doelgroep tot elkaar te brengen (acties, voorlichting, reclame, sponsoring)
Wil je het alleen bij de iets lichtere fun dingen houden, of ga je het ook hebben over belastingen, verzekeringen enz. Waar leg je de nadruk op?
Ga je specialisten aantrekken die antwoord op de vragen geven, of houdt je het bij wat internetresearch en ervaringen?
Ga je vergelijkingen trekken tussen verschillende regio's, of houdt je het landelijk/beneluxelijk? Sowieso, wil je rekening houden met Belgische bezoekers, of enkel alleen hollanders?
Ga je linken op de grote sites (belastingdienst, ib-groep, enz) of ga je alles (laten) herschrijven.
Hoeveel man denk je nodig te hebben om de site in de toekomst draaiende te houden? Of om de site van content te voorzien; Hoe ga je die aantrekken?
Even wat in mij opkwam in het kort.
Maar dit even terzijde; je noemt nu allemaal onderdelen (op 2 na) op die te maken hebben met de doelgroep etc... de doelgroep is volgens mij wel bekend.
1. Doelgroep zijn alle mensen die vragen hebben over.
1a. Uithuis gaan
1b. Samenwonen
1c. Financiele aspect van uithuis wonen
1c1. Belastingen.
1c2. Hypotheken.
1c3. etc
1d. Eten en drinken.
1e. Sport
1f. Studie
etc etc
de doel groep is naturlijk de nederlandse bevolking en verder willen we inderdaad niet alteveel laten herschijven, we willen voor zover mogelijk ook veel zaken linken of quoten. Verder is de opzet van de site mensen te informeren en mogelijk een handje hulp te bieden door bijvoorbeeld links bij artikelen te plaatsen over hoe je bepaalde zaken moet aan en of afmelden bij het kopen/verkopen van een huis.
Reclame is simpel door te voeren en daarom hebben we daar nog niet echt rekening mee gehouden, tevens ook niet met de aanloop van bezoekers want denk echt dat dat moeilijk te checken valt op andere sites, zekers omdat we indien het een goede site wordt steeds groter kunnen groeien qua intresse gebieden.
Verder is sop goed bezig geweest met de database opzet en moet daar makkelijk een groot aantal mensen via een goede hoster te bereiken. Uitbouwen kan altijd als de opzet maar snel en efficient is.
Natuurlijk hadden we beter een soort ondernemers plan moeten opzetten alleen heb ik daar echter totaal geen ervaring mee en schrijf helaas veel zaken in zo weinig mogelijk woorden. Ik kan beter het woord laten aan sop (of jij), dan komt het gewoon beter voor elkaar.
en dat was het want ik ga slapen.
quote:Misschien is dit nou juist iets waarbij de Fok! gemeenschap zou kunnen helpen. Er zijn vast wel mensen die wel weten hoe je een ondernemersplan moet schrijven en waar je allemaal aan moet denken. Misschien is het handig om dit toch mee te nemen binnen het project. Das nog leerzaam ook voor iedereen. Eén van de drijfveren in mijn visie van de [Dev] projecten is juist om dingen op te lossen binnen groepsverband omdat je niet overal verstand van kan hebben. En dan is zo'n kans voor open doel iets wat je moet aankaarten binnen het project zodat er gekeken kan worden of iemand zich hier mee kan bemoeien.
Op zondag 18 januari 2004 23:20 schreef Chandler het volgende:
Natuurlijk hadden we beter een soort ondernemers plan moeten opzetten alleen heb ik daar echter totaal geen ervaring mee en schrijf helaas veel zaken in zo weinig mogelijk woorden. Ik kan beter het woord laten aan sop (of jij), dan komt het gewoon beter voor elkaar.
Ik kan op zich wel een beetje PHP'en/MySQL'en. Maar van database modelleren -> eerste normaalvorm, tweede normaalvorm etc. weet ik weinig af.
quote:Lucille dit ben ik geheel met je eens; we zijn dus nog opzoek naar iemand die het project eens netjes en overzichtelijk op papier kan zetten zodat iedereen weet wat hij/zij te doen heeft en wat er gedaan moet worden etc etc etc..
Op donderdag 22 januari 2004 14:01 schreef Lucille het volgende:
Misschien is dit nou juist iets waarbij de Fok! gemeenschap zou kunnen helpen. Er zijn vast wel mensen die wel weten hoe je een ondernemersplan moet schrijven en waar je allemaal aan moet denken. Misschien is het handig om dit toch mee te nemen binnen het project. Das nog leerzaam ook voor iedereen. Eén van de drijfveren in mijn visie van de [Dev] projecten is juist om dingen op te lossen binnen groepsverband omdat je niet overal verstand van kan hebben. En dan is zo'n kans voor open doel iets wat je moet aankaarten binnen het project zodat er gekeken kan worden of iemand zich hier mee kan bemoeien.
Dus bij deze de OPROEP!!!
quote:Das mooi.
Op donderdag 22 januari 2004 16:37 schreef Chandler het volgende:[..]
Lucille dit ben ik geheel met je eens; we zijn dus nog opzoek naar iemand die het project eens netjes en overzichtelijk op papier kan zetten zodat iedereen weet wat hij/zij te doen heeft en wat er gedaan moet worden etc etc etc..
Dus bij deze de OPROEP!!!
quote:ik ben er totaal niet goed in..
Op donderdag 22 januari 2004 17:24 schreef Chandler het volgende:
Sop? u is niet thuis waar is u wel? is dit een taak voor super sop? wie zal het zeggen.
quote:ik kan wel proberen of met iemand doen.
Op donderdag 22 januari 2004 21:41 schreef Chandler het volgende:
Ik dus ook niet
Maar goed. Ik zal dit weekend eens kijken hoe en wat ik hier over op papier kan zetten.
quote:Het was stiekem in dit geval tsss Symantic omdat PCAnywhere leuke dingen aan het weggooien was in mijn register. Maar goed. Het moest niet maggen.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:18 schreef innovation het volgende:
tss microsoft..
ff hopen dat long horn flopt..
maar uhm ik hoop dat het sop lukt
Ik ga van het weekend een documentje maken met requirements, zowel van de software als van de devvers. Ik denk overigens dat we dit in dit deel van de ontwikkelingen beter het opjezelf.net idee kunnen laten varen en er een [DEV] project van maken, die als doel "een standaard site-engine t.b.v. een artikelen site" heeft. Het vullen van de site doen we hier niet.
Ik ga ook eens spieken bij het andere [DEV] project hoe Lucille het wel succesvol aanpakt .
quote:sop das een heel goed idee.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:50 schreef sop het volgende:[..]
Het was stiekem in dit geval tsss Symantic omdat PCAnywhere leuke dingen aan het weggooien was in mijn register. Maar goed. Het moest niet maggen.
Ik ga van het weekend een documentje maken met requirements, zowel van de software als van de devvers. Ik denk overigens dat we dit in dit deel van de ontwikkelingen beter het opjezelf.net idee kunnen laten varen en er een [DEV] project van maken, die als doel "een standaard site-engine t.b.v. een artikelen site" heeft. Het vullen van de site doen we hier niet.
Ik ga ook eens spieken bij het andere [DEV] project hoe Lucille het wel succesvol aanpakt
.
Ik zit zelf namelijk te denken om het project iets te laten veranderen als dat zou mogen van de rest van de troepen!!!
Het idee dat ik heb op dit moment is een vraagbaak applicatie; dat is eingelijk het zelfde alsdat we nu willen hebben alleen denk ik dat dit idee meer gericht is op interactief werken tussen site en gebruiker en het idee dat ik heb zich meer richt op informeren en vragen stellen via mailforms zonder reacties, fora's etc.
Mischien een leuk idee? als jullie dat ook vinden wil ik mijn uitleg wel versterken!.
quote:ik vind alles goed.
Op vrijdag 23 januari 2004 21:19 schreef Chandler het volgende:
Ja inderdaad; mischien als met voorbeeld opjezelf.net omdat dat leuk zou zijn als content maar inderdaad meer als een artikel gerelateerd systeem kunnen gaan ontwikkelen.Ik zit zelf namelijk te denken om het project iets te laten veranderen als dat zou mogen van de rest van de troepen!!!
Het idee dat ik heb op dit moment is een vraagbaak applicatie; dat is eingelijk het zelfde alsdat we nu willen hebben alleen denk ik dat dit idee meer gericht is op interactief werken tussen site en gebruiker en het idee dat ik heb zich meer richt op informeren en vragen stellen via mailforms zonder reacties, fora's etc.
Mischien een leuk idee? als jullie dat ook vinden wil ik mijn uitleg wel versterken!.
quote:Daar is het hier imho dan toch het verkeerde forum voor.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:54 schreef innovation het volgende:[..]
sop das een heel goed idee.
maar dan zit de gedacht er niet meer achter van het ondernemersplan
En Chandler: versterken maar!
Het idee wat ik heb is een vraagbaak applicatie te maken dat werkt op basis van een tree structuur waaraan artikelen gekoppeld kunnen worden met mogelijk de volgende elementen: a, een artikel. b, reacties. c, keywoorden database. d, mogelijke contact gegevens. en zo kan ik nog wel even doorgaan; oftewel een standaard systeem.
Verder is het moelijk uit te leggen maar sop zal dit wel begrijpen
dan kombineren we alles bij elkaar.
en kan er later makkelijk het opjezelf info shit in.
ennuh het idee van inno is ook goed alleen mischien is het dan handig om met modules te werken die je zou kunnen invoegen
quote:juist ..
Op zaterdag 24 januari 2004 18:16 schreef Chandler het volgende:
idd het moet gewoon freeky goed doorzoekbaar zijn (zit nog steeds te posten vanaf tele2)
ennuh het idee van inno is ook goed alleen mischien is het dan handig om met modules te werken die je zou kunnen invoegen
![]()
zo lang iemand mij maar uit legt hoe modules werken want ik krijg dat zelf nog steeds niet klaar in php.
Of is er nog geen site om te bekijken?
quote:De werking maakt mij niets uit, daar heb ik geen verstand van... Het gaat mij om de inhoud
Op maandag 9 februari 2004 17:53 schreef Chandler het volgende:
Nee er is nog niets klaar teminste dat zichtbaar is; sop heeft al wel de werking van de site laten zien maar weet niet of ik daar de link van mag weergeven en verder is sop op vakantie
zie homepage voor het linkje, maar die layout is voor mezelf
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |