Babietjes:
26 december 2002: Moussa, zoon van Janena
28 december 2002: Xander, zoon van D-FENS
6 januari 2003: Indy, dochter van Tinkepink
24 januari 2003: Nailo, zoon van mal-lam
4 februari 2003: Babet, dochter van Rosie
23 februari 2003: Demi Aidan, dochter van dice (papa)
1 maart 2003: Wesley, zoon van Dwork (papa)
5 maart 2003: Bram, zoon van Karin
18 maart 2003: Jennifer Leonie, dochter van Dinus
01 april 2003 : Duncan, zoon van Angel22
01 april 2003: Lara, dochter van CarOnline
12 april 2003: Jasper, zoon van NT-T.Bartman (papa)
20 april 2003: Yelena Sophia, dochter van Artemis665 en leviathanfd (papa)
27 april 2003: Chiara Rosan, dochter van melonovy & Ocmerda
17 mei 2003: Dagmar, dochter van dolle_hond (papa)
20 mei 2003: Lars, zoon van Pluizzje
22 mei 2003: Sven, zoon van easy-going
* 15 juni 2003: Isa Donna, dochter van Phileine en Voyeur
16 juni 2003: Carmen, dochter van Dylan Dog (papa)
24 juni 2003: Tom, zoon van coolbabe
30 juni 2003: Noa, dochter van basset
8 juli 2003: Norah, dochter van Tanne & Sc0rPi0n
15 juli 2003: Lina Jolene, dochter van beware_reageerd (papa)
24 juli 2003: Merlyn Mirage Mandrake, zoon van Mirage en Overzichie
31 juli 2003: Jadey Luísa, dochter van Danosa
11 augustus 2003: Jasper, zoon van Logician & gemeenkaboutertje
12 augustus 2003: "Baby-bola", dochter van Parabola (papa)
* 15 augustus 2003: Max, zoon van Eska en BugsBunny
15 augustus 2003: Cas, zoon van Moussy en Black_Crow
* 26 augustus 2003: Piet, zoon van bixister & GHaven
31 augustus 2003: Janneke, dochter van Jessie
3 september 2003: Daniël, zoon van Mister-X (papa)
5 september 2003: Lune, dochter van Genuivere en bastardhost
8 september 2003: Kim, dochter van SixCat (papa)
9 september 2003: Iris Julia, dochter van Lois
17 september 2003: Daan, zoon van Quinny en Chocobo
21 september 2003: Elise, dochter van Bright (papa)
17 oktober 2003: Thomas, zoon van Lies en Zooi
23 oktober 2003: Judith Johanna, dochter van Grijs en K3
6 november 2003: Pascalle Isabel, dochter van Meaghan
6 november 2003: Susanne Chantal, dochter van Luckepuk
12 november 2003: Lars, zoon van Irule25 (papa)
19 november 2003: Job, zoon van Livelink
2 december 2003: Siënna Michelle, dochter van Yfke en SPIRO
20 december 2003: Joshua, zoon van Lewis.de.boxer
* vermeldingen in het rood zijn officiele fokbaby's
[Dit bericht is gewijzigd door Karin op 23-12-2003 09:09]
quote:Dat probeer ik hem net ook al wijs te maken. Volgens mij heeft ie bananen in zijn oren
Op woensdag 17 december 2003 20:37 schreef Spindizzy het volgende:
Zo Lewis....Vers topicje voor BabyLewis
quote:Topicje blijft nog wel een tijdje open dus neem de tijd
Op woensdag 17 december 2003 20:50 schreef Lewis.de.boxer het volgende:[..]
Dat probeer ik hem net ook al wijs te maken. Volgens mij heeft ie bananen in zijn oren
quote:VERS TOPICJE VOOR BABYLEWIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op woensdag 17 december 2003 20:50 schreef Lewis.de.boxer het volgende:[..]
Dat probeer ik hem net ook al wijs te maken. Volgens mij heeft ie bananen in zijn oren
quote:
Op woensdag 17 december 2003 20:55 schreef basset het volgende:[..]
VERS TOPICJE VOOR BABYLEWIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Probeer ik niet te hard te zeuren dat ik het hoog tijd vind worden voor een BabyLewis..
quote:Dacht ik al!!
Op woensdag 17 december 2003 21:30 schreef danosa het volgende:
Clauwhee, ik ben het inderdaad! hoezo offtopic ?!? haha
Ze vertelde het vorige week, tis maar een kleine wereld haha. Ik vind het wel errug grappig!!
Hey ja Lewis, tijd voor BabyLewis hoor!
Bix, ik bedoelde met verschil tussen bv en anders, dat jullie het allemaal hebben over rijstebloem etc, en dat ik me daar dus nooit mee heb beziggehouden. Ben weleens jaloers, want zou zo langzamerhand ook wel 's avonds wat rijstebloem door de melk willen mengen, maar het heeft geloof ik weinig nut als ik het zelf inslik en dan ga staan springen voor het mengen. Als ze nou blíjft wakker worden 'snachts, ga ik volgende week maar eens wat gekolfde melk met rijstebloem doen. Maar het is dus veel meer gedoe dan gewoon bv, dus je begint er veel minder snel aan.
Ik heb ook de indruk dat wij volledige bv-ers wat luier zijn met beginnen met vast eten. Isa is nu met zes maanden pas met haar eerste groentehapje bezig (op advies van cb hoor, maar ik had ook niet behoefte er eerder aan te beginnen), terwijl ik hier lees dat de meeste kindjes al veel eerder hapjes krijgen. Dan voel ik me opeens een beetje schuldig, maar ja ze vaart er wel bij dus het zal allemaal wel niet zo erg zijn.
Moest wel vreselijk lachen om je rijstebloemverhaal Ik zie je al springen
quote:ik wilde je net die suggestie van gekolfde melk aan de hand doen. Piet krijgt in z'n aanvul-fles ook 1 of 2 keer per dag gekolfde melk, en daar kan ook prima rijstebloem of johannesbroodpitmeel door. gisteravond heeft ie bijv. moedermelk-rijstebloempap gehad, en hij vond 't weer heerlijk!
Op donderdag 18 december 2003 17:39 schreef phileine het volgende:
Bix, ik bedoelde met verschil tussen bv en anders, dat jullie het allemaal hebben over rijstebloem etc, en dat ik me daar dus nooit mee heb beziggehouden. Ben weleens jaloers, want zou zo langzamerhand ook wel 's avonds wat rijstebloem door de melk willen mengen, maar het heeft geloof ik weinig nut als ik het zelf inslik en dan ga staan springen voor het mengen. Als ze nou blíjft wakker worden 'snachts, ga ik volgende week maar eens wat gekolfde melk met rijstebloem doen. Maar het is dus veel meer gedoe dan gewoon bv, dus je begint er veel minder snel aan.Ik heb ook de indruk dat wij volledige bv-ers wat luier zijn met beginnen met vast eten. Isa is nu met zes maanden pas met haar eerste groentehapje bezig (op advies van cb hoor, maar ik had ook niet behoefte er eerder aan te beginnen), terwijl ik hier lees dat de meeste kindjes al veel eerder hapjes krijgen. Dan voel ik me opeens een beetje schuldig, maar ja ze vaart er wel bij dus het zal allemaal wel niet zo erg zijn.
en later beginnen is alleen maar verstandig hoor, ik wil ook nog minstens wachten tot 5 maanden en als 't even kan tot 6 maanden met een eerste groente of fruit hapje. het wordt niet voor niks aangeraden lijkt me. zeker als je kind een vergrote kans heeft op het ontwikkelen van allergieën zou dit die kans kunnen verkleinen, heb ik begrepen. maar nu Piet nog maar 4 voedingen per dag krijgt is het wel verleidelijker om hem eens wat tussendoortjes te gaan geven, merk ik. toch moet hij hier ook nog genoeg aan hebben.
schattige Isa-foto weer, tnx for the tip! ga zeker ff kijken als ik de tijd kan vinden.
Sinds gisteren zit ze af en toe in de wipstoel achter de babygym en kraait het dan ook uit van plezier. Zo schattig en zo vrolijk dat Eva zelfs gaat meelachen. Blijkbaar vind Eva dat we toch wel raar tegen haar praten, met een hoog stemmetje want ze doet dat na. Ze komt dan aanlopen en zegt heel piepend hoog: " Haaaaaaaaai ies"
Ies is Iris dus
Grappig hoe je je eigen gedrag terug ziet in je kinderen, dit is natuurlijk nog leuk maar als ze straks gaan vloeken zit je wel even met je handen in je haar.
quote:Aaaah, liefffff
Op donderdag 18 december 2003 21:41 schreef Steve-O het volgende:Jamie
Die centimeter ernaast
Toch wel een beetje blij mee, Steve-O?
quote:Wat een mooi rond koppie
Op donderdag 18 december 2003 21:41 schreef Steve-O het volgende:Jamie
Geboren 17 december 11.16 in sneek ziekenhuis
wicht :3665 gram
lengte 50 centimeter
Naam : JAMIE JESSE KEIRAN
quote:Ach joh, lekker belangrijk. Als er zoiets moois van komt zit het toch goed
Op donderdag 18 december 2003 21:53 schreef Steve-O het volgende:
Wle ff wennen me moeder is 43 en me stiefvader 26
quote:
Op donderdag 18 december 2003 21:16 schreef Lois het volgende:
Iris verliest in geweldig tempo al haar haartjesZo zonde, ze had van die mooie roodachtige krulletjes en nu is ze bijna kaal (op een randje in haar nek na). Haar hele bedje ligt vol met die haartjes, die sprokkel ik bijeen voor een klein plukje voor haar fotoboek.
grappig verhaal over Eva.
en schattig broertje hoor Steve-O, nogmaals gefeliciteerd. lijkt me ook wel gek voor jou, terwijl je zelf niet meer bij d'r woont. ga je ze gauw opzoeken?
De borstvoedingen overdag zijn de laatste tijd vaak van korte duur omdat ze zo wordt afgeleid, door geluidjes enzo en 's nachts wil ze de schade weer inhalen en is dus vaak wakker voor een slokje of volledige voeding.
Van verschillende mensen krijg ik tips en suggesties en hiertussen proberen we een passende optie te vinden voor onze situatie.
Het laten huilen kan ik niet, we hebben het recentelijk nog geprobeerd, maar Chiara houdt niet op met huilen, ze geeft niet op en daarbij raak ik er zelf ook zeer verdrietig van en zit Remco hier met 2 huilende dames.
De situatie accepteren zoals het is, vind ik ook nogal moeilijk, 1 a 2 keer wakker in de nacht vind ik acceptabel en dat vind ik eigenlijk al heel flexibel van mezelf, maar om de 2 uur wakker en zo vaak er uit werd voor mij echt onacceptabel.
Chiara bij ons in bed nemen vind Remco niet prettig, hij slaapt er onrustig van, uit angst dat hij op Chiara gaat liggen.
En zo waren er wel meerdere suggesties die niet bij ons passen.
Er zijn ook goede tips, zoals een lekker badje voor het slapen gaan, weinig prikkels zoals druk spelen en TV kijken voor bedtijd, regelmaat in het naar bed brengen, niet gezellig doen als ze wakker is. Deze volgen we allemaal trouw op... Ook zijn we begonnen met inbakeren, dit brengt wel rust en een nog zonniger kindje in huis, maar het was niet de oplossing voor de gebroken nachten.
Moedeloos werd ik er van, moe, chagrijnig, prikkelbaar en ten einde raad. Als je al zo veel hebt geprobeerd komen de twijfels weer naar boven, de onzekerheid over de borstvoeding, zullen er nog wel genoeg voedingsstoffen in zitten, heeft ze er wel voldoende aan? Deze gevoelens worden ook mede veroorzaakt door opmerkingen van mensen om me heen aan wie ik mijn verhaal doe. Als ik al voor de zoveelste keer hoor dat het slaapprobleem van Chiara wel eens aan mijn voeding zou kunnen liggen, ga je er zelf haast in geloven. Zal ik dan maar weer de strijd aan gaan met de fles? Zal ze daar dan wel beter van slapen? Vriendin N. heeft 2 kinderen met de fles groot gebracht en heeft 2 keer een jaar lang ook 's nachts een fles moeten geven. Ook een fles geeft geen garantie voor doorslapen...
Aan twijfels geen tekort gehad de laatste tijd... Het werd hoogste tijd voor raad en daad waar ik wel vertrouwen in heb, iemand die serieus luistert naar mijn situatie: Ik heb maar weer contact gezocht met mijn vaste contactpersoon van VBN. Ik heb haar aan het einde van het gesprek weer hartelijk bedankt voor haar tijd en begrip. Ze heeft in een kwartier tijd geluisterd naar mijn probleem, mijn onzekerheid afgenomen en goede bruikbare tips gegeven.
Borstvoeding blijft voedzaam, het komt zelden voor dat het niet voedzaam meer is, maar dan moet je meer denken in de richting van drugsgebruik of ondervoeding. Waar momenteel het probleem ligt is de fase waarin Chiara zich nu bevindt, ze is erg ondernemend en actief, maar ook snel afgeleid tijdens de voedingen. Na een paar slokjes heeft ze al genoeg en komt ze niet voldoende toe aan de voedzame achtermelk. Ik kreeg de tip om vaker in een ruimte te voeden waar zo min mogelijk prikkels op Chiara af komen, zodat ze goed kan drinken en meerdere momenten op de dag goed verzadigd raakt. Ook meerdere keren per dag een paar hapjes groente of fruit aanbieden is misschien een uitkomst. Want wat ze overdag niet krijgt aan voeding, wil ze wellicht 's nachts inhalen. Ook moet ik niet vergeten dat ook dit weer een fase is waar Chiara doorheen moet, ook dit zal weer verbeteren...
Ik ben weer opgepept, heb weer een hoop moed verzameld, de situatie is weer begrijpelijk en acceptabel geworden.
We hebben thuis een tijdelijke oplossing gevonden voor 's nachts zodat we allemaal zo veel mogelijk tot rust komen. Chiara slaapt nog een poosje bij mij in bed, op haar eigen matras en Remco slaapt tijdelijk in een andere kamer. Niet gezellig voor onze relatie, maar voor ons allemaal wel even de beste oplossing voor dit moment.
We gaan er voor, we komen er wel door heen!
Dit berichtje heb ik ook in het BVtopic geplaats, daar komt het ook tot zijn recht.
En Lois, die haartjes... ik vond dat ook zo zonde, toen Chiara ze verloor, haar hele bedje lag eronder, ik was er toen enorm van geschrokken en had gebeld met het CB of dat normaal was... hahahaha... ja dus....
Hoewel wij voor 's nachts een modelbaby hebben (Noa gaat om 7 uur a half 8 naar bed en dan is ze nog blij ook . Kusje op de neus en ze slaapt dan al bijna. Net een uitknop) Als zij dan om half 7 wee wakker wordt, gaat ze meestal ook niet meer slapen tot haar bedtijd. Soms een uurtje, maar verder is ze dan mega actief en eist een hoop aandacht.
Hebben jullie ook zoveel moeite om daarnaast dan ook nog eens het huishouden te doen? Of is dat gewoon erg moeilijk in het begin?
Wij overwegen om half januari als het contract van mama basset stopt dat ze voorlopig maar even niet moet gaan werken en dus ook niet part-time. Nu hebben wij nl ook geen schoonmoeder of moeder wonen die aan het eind van de straat woont. En steeds 15 km rijden naar de oppas (schoonmama) is ook niet alles, zeker niet als je standaard een half uur te laat op je werk komt.
Anyweg, de moed niet opgeven Melovny , wij zitten hier ook wel eens wanhopig (zeker nu we nog steeds niet met de verbouwing klaar zijn -januari dit jaar begonnen- )
Jessie. Lekker he?
Steve-O: Wat een bolletje lief hoor
en Melonovy, hoe ging 't vannacht? lastig hoor...
bij ons heeft 't even laten huilen van de week trouwens goed geholpen. bedankt nog voor de tip, easy-going! ik dacht echt dat 't weinig zin had, als meneer zich laat horen wordt 't doorgaans niet minder. maar na 10 minuten was ie stil en heeft toen de rest van de nacht geslapen! sindsdien is 't hier 'stille nacht, heilige nacht!', olé!
o en basset, ik kom ook maar weinig aan huishoudelijke dingen toe. ongelooflijk hoe druk je met zo'n kleintje kunt zijn.
Sinds ongeveer 2 weken is Cas vaker en langer wakker dan voorheen en ik ben helemaal uit mijn huishoudelijke ritme (áls dat er al was) Hij heeft er ook nog eens moeite mee, als hij me wel hoort, maar niet erg dichtij ziet. volgens mij wil hij me allene maar ruiken als ie wakker is. Nou komt daar ook nog eens bij dat hij van alles wil, maar het nog niet kan. Iets pakken, wil hij wel, maar omdat hij dan zo driftig gaat maaien na een tijdje proberen, slaat hij of zichzelf, of knalt met zijn knuistje tegen de spijlen van de box aan, brullen natuurlijk.
Zijn voeten zijn ook iets magisch voor hem. Leuk, om in de lucht te gooien, dan zie je ze boven je hoofd hangen, maar als ze dan op eens weer weg zijn moet je héél erg boos worden! Dan maar hangend in de banaan (bv-kussen) Dan kan je je tenen zien, maar omdat hij dan zijn hoofd naar zijn voeten brengt, kukelt ie steeds om..... brullen.... En zo zit ik dus úren met een kind op schoot die alleen maar wil kletsen en voeten wil kijken
Hebben jullie ook dat je kind niet meer op schoot wil hangen, maar alleen maar wil zittten of zelfs gaat staan? Cas wil me alleen maar aankijken op schoot, dus ondertussen hangen mijn handen op mijn enkels, ruim 7 kilo steeds in de rug steunen gaat gewoon niet voor een paar uurtjes en mijn benen zijn te kort om ze op te trekken en hem dan op mijn bovenbenen te laten steunen, dan kiept zijn hoofd soms naar achter
Oke, ik mag niet klagen, dus doe het ook maar niet Cas slaapt namelijk wél geweldig door. Om 17 uur gaat ie naar bed en de volgende dag om 7:30 maken we hem wakker. Slapende weg krijgt hij om 23 uur nog wel die 4de fles hoor, anders krijgt hij volgens mij veel te weinig voeding. Tis al geen volle-flessen-drinker....
quote:Steve, van harte gefeliciteerd met Jamie!!!
Op donderdag 18 december 2003 21:49 schreef Steve-O het volgende:
Nee nog niet gezien
Ben er wel blij mee jamoet wel ff wennen
ff wat specsGeboren 17 december 11.16 in sneek ziekenhuis
wicht :3665 gram
lengte 50 centimeter
Naam : JAMIE JESSE KEIRAN
Moussy, dat gedrag van Cas herken ik wel, Chiara wou ook veel op schoot zitten, gewoon zitten en staan. Soms had ik er geen zin in en legde ik haar in de box neer, dan liet ik haar even mopperen en dat ging na een minuutje over in zoet spelen en alles in d'r mondje stoppen.
Vannacht is het wel aardig gegaan, ze lag lekker bij me en is 3 keer wakker geweest om te drinken. Vanochtend voor dat we er uit gingen heb ik Chiara nog even aangelegd, onder het motto vaker verzadigd raken, en ze heeft een volle borst helemaal leeg gedronken. Ik was er verbaasd over, want dit had ik echt niet verwacht. Straks als ze wakker is eerst even aanleggen voordat we verder gaan.
tip voor 'te korte bovenbenen' bij op schoot liggen: verleng ze met je onderarmen; ik bedoel: ondersteun Cas' bovenste gedeelte met je armen, dan kun je toch die gezellige aankijk-houding toepassen. in die houding doe ik met Piet vaak het spelletje dat ie eerst rechtop tegen me aan zit (buik tegen buik) en dan laat ik m'n armen wat naar achteren zakken, zodat hij zich achterover kan laten vallen als ie 't zitten niet meer volhoudt. levert veel pret op hier.
Huishoudelijk doen met kinderen.. euhm poging tot
Ik hoor mééh, dus ik moet weer parraat staan en ga even kijken of ik mijn bovenbenen kan verlengen
Hier gaat het slapen nog steeds naar ieders tevredenheid. Pascalle krijgt om 23.00 haar laatste fles, dan maken we haar om 06.00 weer wakker voor haar flesje en vervolgens slaapt ze dan meestal door tot 09.00, dus kunnen mama en Jillian ook nog even heerlijk blijven liggen
Wel geef ik haar soms een paar druppels cinababy op haar speentje als ze 's avonds slapen gaat. Ze is vaak dan wat 'hyper' en die druppies kalmeren haar en binnen no time ligt ze dan te ronken Die speen spuugt ze daarna altijd uit en die hoeft ze dan ook niet meer, dus daar hoeven we gelukkig niet voor ons bed uit.
Ik heb trouwens ook een combisleeper voor haar gekocht. Het schijnt ongeveer hetzelfde effect te geven als inbakeren in de zin dat het lijfje lekker ingepakt zit en dit geeft dus een behaaglijk gevoel. En toegegeven, sinds ze er in ligt, slaapt ze echt beter. Maar ja, dit kan natuurlijk ook puur toeval zijn, een jonge baby moet immers nog een eigen slaapritme krijgen. Ze zijn vrij prijzig, maar wel erg handig, niks geen dekentjes en lakentjes meer die losraken, of waar ze onder kunnen komen en je kindje ligt altijd goed op temperatuur.
quote:OHOOOO Drugs aan kleine kinderen voeren he?
Op vrijdag 19 december 2003 13:26 schreef Meaghan het volgende:Wel geef ik haar soms een paar druppels cinababy op haar speentje als ze 's avonds slapen gaat. Ze is vaak dan wat 'hyper' en die druppies kalmeren haar en binnen no time ligt ze dan te ronken
![]()
quote:Ach, een nachtmutsje op z'n tijd moet kunnen toch?!
Op vrijdag 19 december 2003 13:41 schreef basset het volgende:[..]
OHOOOO Drugs aan kleine kinderen voeren he?
quote:Cinnababy is toch voor de tandjes? Worden ze daar ook rustig van? Altijd handig om te weten
Op vrijdag 19 december 2003 13:54 schreef Meaghan het volgende:[..]
Ach, een nachtmutsje op z'n tijd moet kunnen toch?!
Bram is weer verkouden Daar wordt je toch ook simpel van. Net nu het slapen weer even lekker ging. Na een week heel streng te zijn geweest ging hij nu weer heel makkelijk slapen. Maarja nu is het weer naadje, met zo'n verstopte neus kan je natuurlijk niet lekker spenen en gaat het slapen dus ook weer niet. Heb vanacht maar een doorgesneden ui naast zijn bed gezet, volgens mij heeft het wel geholpen want hij heeft tussen 1 en 5 lekker doorgeslapen. Maarja nu stinkt het hele huis naar ui, heb al gelucht maar die lucht gaat er niet echt uit.
En dat stomme huishouden Ik moet zeggen dat het ook steeds moeilijker wordt nu Bram actiever wordt. Hij slaapt 2 x per dag ongeveer een uurtje en dan wil ik inderdaad ook wel eens even wat voor mezelf doen. En voorheen ging ik altijd de was opvouwen op ons bed, Bram lekker naast me. Maar nu kruipt hij dus het bed af dus dat kan niet meer. Dus nu alle schone was van zolder naar beneden sjouwen, opvouwen en dan weer naar boven brengen. Stofzuigen e.d. doe ik meestal als Peet thuis is, als Bram slaapt wordt hij er vaak wakker van en als hij wakker is en alleen laten beneden om de trap bv te gaan zuigen zit me gewoon niet lekker.
Ik wil ook een werkster
quote:Het is eigenlijk tegen krampjes, maar die van ons gaat dus meteen knock-out
Op vrijdag 19 december 2003 14:19 schreef Rewimo het volgende:[..]
Cinnababy is toch voor de tandjes? Worden ze daar ook rustig van? Altijd handig om te weten
Maar ja, het is homeopathisch, dus óf en in ons geval dus ook wáár het goed voor is, blijft altijd een beetje de vraag
Het huishouden.... ehhhhh
Ik ben niet zo schoonmakerig. Het enige wat ik elke dag doe is beneden stofzuigen. Dat doe ik als de meiden savonds op bed liggen (omdat we poezen hebben en dus haren en Janneke vaak op dr grond ligt)
De was ja als Bo spuugt doe ik het natuurlijk gelijk wassen (moet ook wel anders heb ik na 2 dagen niks schoons in de kast) Het opvouwen en de rest wassen doen we zoveel mogelijk snachts en in het weekend. En soms moeten we de schone was weer uit de mand zoeken omdat er niks meer in de kast ligt ;)Goedkoper en dan ff een uurtje flink met zijn 2en er tegenaan en klaar. Stofzuigen boven eens in de week of 2 weken. Strijken doe ik nooit en als het echt niet anders kan pas als ik het aan moet.
Speelgoed opruimen savonds en als de meiden tussen de middag op bed liggen.
Tja eigenlijk zijn we niet zo schoon, maar wel gezellig
Zou graag een werkster willen maar daar hebben we het geld niet voor. En ik heb echt geen zin om de hele dag te poetsen (vind het niet erg, maar met kinderen kies ik liever voor leuke tijd met de kinderen)
[Dit bericht is gewijzigd door jessie op 19-12-2003 14:54]
quote:Hè ja, die wil ik nou ook!!
Op vrijdag 19 december 2003 14:25 schreef Karin het volgende:
Ik wil ook een werkster
Het wordt maar eens tijd dat Jillian de stofzuiger leert hanteren
*Eerdaags maar eens beginnen gaat met de handleiding voor te lezen voor het slapen gaan
quote:Ah natuurlijk, Sorbitol. Vandaar
Op vrijdag 19 december 2003 14:42 schreef jessie het volgende:
Die cinababy werkt hier soms als tussendoortjeAls wij bv zitten te eten en Janneke is bijna toe aan dr fles (wat geregeld voor komt) en dus alles bij elkaar gilt. Dan geven we dr ook wel is wat druppies en dan is ze ff zoet. Dat kan straks ook mooi weer met de chamodent
Alles is gezoet met sorbitol dus lekker zoet. Ze krijgt geen liters hoor
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 14:57 schreef jessie het volgende:
Hahaha nou ja vliegen We zitten nu aan dr 2e cinaybaby geloof ik
quote:las zojuist Piets kdv-schriftje, waarin stond dat hij vanochtend wat verhoging bleek te hebben (37.8). gek genoeg hebben ze daar niks over gezegd tegen G, toen hij Piet vanmiddag ophaalde, dus 't zal wel meevallen, maar toch. hoop maar niet dat 't iets met dat virus van doen heeft. hij is wel verkouden, maar niet benauwd of hoesterig, alleen snotterig vooralsnog. Piet lag al te slapen toen ik 't las. maar als hij strak z'n laatste fles gehad heeft ga ik 'm wel even temperaturen.
Ziekenhuizen vol benauwde kinderen
Door Helma van den Berg
bron: Utrechts NieuwsbladUTRECHT/AMERSFOORT - Onder jonge kinderen heerst een epidemie van het Respiratoir Syncytiaal (rs)-virus.
De kinderafdelingen van alle ziekenhuizen zijn overvol. De Inspectie voor de Gezondheidszorg bevestigt de ernst van de situatie. Onbekend is nog hoeveel kinderen zijn besmet. Ook de oorzaak van de explosieve uitbraak van rs is nog een raadsel.
Kinderarts Tom Wolfs van het Wilhelmina Kinderziekenhuisin Utrecht: ,,Elk jaar rond deze tijd heerst het rs-virus. Maar nu is de uitbraak zo explosief, dat alle kinderafdelingen in ziekenhuizen overbezet zijn. Ziekenhuizen leuren met patiëntjes voor wie geen plaats is.
Het rs-virus lijkt op een verkoudheid en is verwant aan het griepvirus. Het treft vooral babys en jonge kinderen. Het virus veroorzaakt een luchtweginfectie, waardoor het kind het benauwd krijgt. Soms met hevige hoestbuien en braken. Peuters en kleuters hebben vaak ook koorts.
Gewoonlijk krijgen elk jaar in Nederland tussen de 1000 en 3500 kinderen het rs-virus. Het virus verspreidt zich via de lucht en huidcontact. Per jaar sterven hooguit twee kinderen aan complicaties. In de meeste gevallen gaat de ziekte vanzelf over. Soms worden neusdruppels of inhalatiemiddelen voorgeschreven.
Wolfs: ,,Bij ernstige benauwdheid moet het kind naar het ziekenhuis. Dan krijgt het extra zuurstof en, wanneer het niet goed eet of drinkt, ook een sonde.Soms leidt het virus tot longontsteking.Deze patiëntjes belanden voor twee weken op de kinder-intensive care.
[Dit bericht is gewijzigd door bixister op 19-12-2003 21:09]
Lekker stom trouwens. Geef ik Janneke om half 8 haar fles de 1 na laatste. Maar normaal is haar schema eerder en krijgt ze die dus vroeger (maar omdat ze vanmorgen lekker pas om half 8 kwam, loopt het nu dus anders) Geef ik een papfles!!!!! Hierna moet ze dus nog een fles en nu twijfel ik of ik dan weer een papfles zal geven. Of zou dat teveel van het goede zijn. Ben bang als ik nu een gewone geef rond 12 uur ze niet meer doorslaapt. (ik zal ze denk ik wel wakker moeten maken ook voor die fles) Stom he. Soms gaat alles een beetje op de automatische piloot, maar dus ook wel eens verkeerd
RS heerst elk jaar en dan voornamelijk in de maanden dat de R in de maand zit. Let gewoon goed op Piet en als je instinct zegt dat het niet goed zit gewoon de huisarts bellen, vooral bij zulke kleine droppies.
[Dit bericht is gewijzigd door Lois op 19-12-2003 22:01]
Jessie, wij zijn donderdag met Thomas naar de osteopaat geweest i.v.m. zijn huilen en krampjes. Ik kwam er best met een goed gevoel van terug. Hij voelde direct dat de darmpjes van Thomas erg opgeblazen waren en dat hij hierdoor natuurlijk krampjes heeft en onrustig wordt. Hij dacht dat dit kwam doordat er misschien te weinig darmflora wordt aangemaakt bij hem. Nu moeten we dit terug in evenwicht zien te brengen door dit extra bij zijn voedingen te doen. We hebben een natuurlijk middel opgekregen om bij enkele flessen toe te voegen. Het heet orthiflor junior van orthica.
Daarnaast dacht hij ook dat er een verband is via het hoofdje naar de darmen, door de vacuum en het verschuiven van het schedeltje. Hij heeft en het hoofdje en het buikje behandeld. Dit gaat d.m.v. best harde massages en verschuivingen (Thomas had hier geen last van, hij viel zelfs op het einde heerlijk in slaap)! Ze proberen met die massages alles weer wat terug in balans te krijgen. Begin januari moeten we terug voor een volgende behandeling. Na donderdag lijkt Thomas in ieder geval al meer te kunnen slapen en meer periodes van rust te hebben. Wat het verder voor effect heeft moeten we natuurlijk nog even bekijken op langere termijn. Ik hou jullie op de hoogte!
Lois, bedankt voor de geruststelling & info, 't valt geloof ik nog wel mee met Piet momenteel.
Hier een klein updeetje van Sven. Het tandje is idd aan het doorkomen, sterker nog, gisteren bij het eten van het groentehapje zat hij iedere keer te sputteren als het lepeltje in zijn mond kwam...jahoor, tandje 2 komt gelijk mee . Verder is zijn eetlust weer helemaal terug en gaan we vanavond kijken of hij ook zijn rijstebloemfles weer lust. Alleen heeft hij nu af en toe last van een kuchje. Dat is donderdagavond een beetje begonnen en valt op zich wel mee, maar gisteren waren we even naar de kantine van de voetbalclub geweest en daar was hij aardig aan het hoesten. Nu wordt daar natuurlijk gerookt,maar er was daar ook een kennisje van mij die doktersassistente is en zij vond dat we toch maar een beetje alert moesten blijven. Thuis valt het weer erg mee dus we kijken het nog even aan.
Verder vind ik de lichamelijke ontwikkelingen de laatste weken erg hard gaan. Hij draait inmiddels van rug naar buik en ook weer terug. Verplaatst zich door heel de box heen, en begint nu ook de kruip- en tijgerbeweging een beetje te ontwikkelen (achteruit uiteraard).
De 15-jarige Marre Wieffer uit Borne was een sportieve, vrolijke tiener, toen ze op 23 april j.l. het bericht kreeg dat ze een inoperabele tumor in haar hersenstam had. Ondanks dit vreselijke nieuws, ging zij niet bij de pakken neer zitten. Zij wilde heel graag iets betekenen voor de arme kinderen in Afrika. De actie Marre voor Afrika was een inspiratiebron voor vele activiteiten en inzamelingen, waaraan Marre voor zover haar gezondheid het toeliet zoveel mogelijk deelnam. In augustus vertrok Marre, met haar ouders, haar twee zusjes en 24 koffers naar Rwanda. Daar kon ze dan eindelijk doen wat ze zo graag wilde; spullen uitdelen aan zoveel mogelijk kinderen aldaar. Eenmaal terug in Nederland ging het erg snel achteruit met Marres gezondheid, op 23 september j.l. overleed ze. Haar zusjes zijn vastberaden haar actie voor de kinderen van Afrika voort te zetten.
stem op http://www2.kro.nl/helden op Marre.
Onwijs bedankt !
Stout
Lies, wat fijn dat Thomas het goed doet bij de osteopaat, ben heel benieuwd naar het vervolg. (ik loop zelf alijd bij een chiropractor, daar heb ik ook altijd veel aan, ik zie daar wel veel in, in zulke maar van genezen)
quote:Klinkt eng
Op maandag 22 december 2003 12:34 schreef Angel22 het volgende:
Respiratoir Syncytiaal -virus.
Lijkt wel nu we een babietje hebben, het aantal mogelijke ziektes die thuis kunnen gaan heersen met een factor 100 toegenomen is!
Bacteriemagneten zijn het die babies! (maar zoooo grappig ook )
Al die stomme ziektes die die kleintjes kunnen krijgen
Bram was van het weekend ook flink verkouden, snot overal. Ik heb hem vandaag lekker thuisgehouden, het was eigenlijk kdv dag. Ik was gelukkig toch een dag vrij. Stel je voor wat hij anders weer opgelopen had en dat met de Kerst in het vooruitzicht. Al die familiebezoekjes zijn al zwaar genoeg voor hem als hij lekker in zijn velletje zit.
Iris is vandaag naar het cb geweest voor de 1e inenting. (Ik weet dat dat laat is maar dat heb ik bewust zo gedaan)
Ze is nu ruim 3,5 maand, weegt inmiddels 6095 gram en is 62 cm. Echt goed gegroeid dus!
Ze heeft heerlijk liggen lachen tegen de wijkverpleegkundige en moest maar heel eventjes huilen van de prik.
De verpleegkundige draaide Iris even op haar buik (om iets te controleren) en Iris draaide zo zelf weer terug op haar rug.
Nog een keer geprobeerd en floeps.... daar draaide Iris weer om.
De verpleegkundige vond Iris in elk geval sterk genoeg om op haar buik te kunnen slapen want een hele geruststelling is want ze slaapt dan absoluut beter. Wel moest ik alle (sier) gordijntjes uit de wieg halen dan kon ze daar niet in verstrikken en gaf ze als advies om haar een warm slaapzakje aan te doen en dan geen, of een dun, dekentje.
Dus dat gaan we deze week maar even proberen, misschien scheelt het een nachtvoeding. (ze krijgt er nog steeds 2-3)
Nog even een foto van de stralende lach waarmee Iris alles en iedereen begroet:
Vandaag kom Janneke maar aan 4 flessen. Ze heeft net de 4e gehad. Dit omdat ze vanmorgen pas om half 8 wakker werd, lachend nog wel liefst Ze heeft ook niet meer zo snel honger. Ik heb haar rond 6 uur een half fruithapje uit een potje gegeven. Peer (een week of wat terug een paar hapjes vers) Ze vond het heerlijk ze zat er gewoon van te schateren echt heel leuk. Ze kwam ook steeds omhoog voor de volgende hap. Verder komt de helft er weer net zo hard uit want echt happen en doorslikken is nog erg moeilijk. Bo at de andere helft van het potje met liefde op
Ben benieuwd hoe het vanacht gaat met Janneke.
De statistieken:
Judith is (morgen) 2 maanden oud, is 59 cm. lang en weegt 5180 gram. Met een hoofdomtrek van 37 cm. heeft ze in verhouding een klein koppie.
Ze krijgt 6 keer de borst op een dag en slaapt al bijna een week 's nachts door (van ca. 22.30 uur tot ca. 7.00 uur)!
Ik ben even vreselijk trots op mijn mannetje. Gisteravond om half 8 zonder morrelen lekker gaan slapen, vanzelf 3 minuten voor half 11 wakker geworden voor zijn laatste fles en toen vanmorgen om half 8 weer wakker Heeerlijk!
En Judith en Iris: goed gedaan meiden met die prikjes, jullie zijn echt stoer!
quote:Ahhh Lois! Wat een poepie!!!, Leuk als ze zo lachen.
Op maandag 22 december 2003 20:14 schreef Lois het volgende:
Gelukkig maar Livelink hoewel een fikse verkoudheid ook geen pretje is. Sterkte er maar mee.Iris is vandaag naar het cb geweest voor de 1e inenting. (Ik weet dat dat laat is maar dat heb ik bewust zo gedaan)
Ze is nu ruim 3,5 maand, weegt inmiddels 6095 gram en is 62 cm. Echt goed gegroeid dus!
Ze heeft heerlijk liggen lachen tegen de wijkverpleegkundige en moest maar heel eventjes huilen van de prik.
De verpleegkundige draaide Iris even op haar buik (om iets te controleren) en Iris draaide zo zelf weer terug op haar rug.
Nog een keer geprobeerd en floeps.... daar draaide Iris weer om.
De verpleegkundige vond Iris in elk geval sterk genoeg om op haar buik te kunnen slapen want een hele geruststelling is want ze slaapt dan absoluut beter. Wel moest ik alle (sier) gordijntjes uit de wieg halen dan kon ze daar niet in verstrikken en gaf ze als advies om haar een warm slaapzakje aan te doen en dan geen, of een dun, dekentje.
Dus dat gaan we deze week maar even proberen, misschien scheelt het een nachtvoeding. (ze krijgt er nog steeds 2-3)Nog even een foto van de stralende lach waarmee Iris alles en iedereen begroet:
[beelding]
(zo heb ik nog een stukje schaterlachen van Noa op video das ook zo fantastich om te zien EN te horen. Tis alleen zo jammer als ze een camera ziet dat ze dan gelijk serieus aandachtig moet kijken
En Thomas dan! Wat een beer!
Gelijk de Digicam weer van mn werk meenemen, ik wil gelijk weer foto's maken!
Wat een lieve foto!
Ze heeft tegenwoordig 's avonds zo rond zevenen een slappe lach-kwartiertje. Dan gaat ze al heel bijdehant uit haar ogen kijken "valt er hier nog wat te dollen", en als je alleen maar "boeh" tegen haar zegt begint ze al te schateren, met dat lijfje helemaal slap. Heerlijk joh.
als ik al die foto's zie wordt het wel weer heeeeel dringend tijd voor een meet. Die picknick is nog veel te ver weg. Nieuwjaarsmeet doen?
quote:Dat moet wel het jongste FOK!-lid zijn
Op dinsdag 23 december 2003 10:48 schreef TheRipper het volgende:
Wat een wolkjes allemaal.
Mijn vrouw en ik hebben gelukkig ook wat om mee te pronken:
Ze heet Franca en ze is bijna 8 maanden nu. Hieronder een van de vele digitale prenten.
[afbeelding]
Trouwens, Isa kan d'r ook wat van
Phileine, die camera's zijn ook niet fijn. Probeer maar eens een lach en een camera bijeen te brengen; een bijna onmogelijke opgave! Maar als het lukt!! Wauw!
Elise lacht vaak en regelmatig komt haar tongetje dan even naar buiten, net alsof ze je in de maling wilt nemen; het wordt tijd voor een nieuwe lachfoto hier
quote:nee hoor
Op dinsdag 23 december 2003 11:19 schreef Bright het volgende:[..]
Dat moet wel het jongste FOK!-lid zijn
Wat een lieverd zeg
edit: foto verkleind, ik hoop dat het zo beter is
[Dit bericht is gewijzigd door easy-going op 23-12-2003 11:47]
En deze uit september waarbij ze mij uitlacht
Ik ga deze week nog wat screeshots van de DV camera maken!
Errrrrr easy-going? Heb jij er een pic van 100 MB ingeplakt?
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 11:30 schreef easy-going het volgende:[..]
nee hoor
* Bright moet toch eens een foto van de allerjongste FOK!ster maken
quote:Wel ja, ik ben wel in voor een lastminutemeet!
Op dinsdag 23 december 2003 11:09 schreef phileine het volgende:
als ik al die foto's zie wordt het wel weer heeeeel dringend tijd voor een meet. Die picknick is nog veel te ver weg. Nieuwjaarsmeet doen?
quote:Mag ik dan ook mee???? (met Wilyan...
Op dinsdag 23 december 2003 13:32 schreef melonovy het volgende:[..]
Wel ja, ik ben wel in voor een lastminutemeet!
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 13:42 schreef Jonnetje het volgende:
Zo heb ik er ook nog wel een paar.........
Kijk...... Lachen en een foto maken kán wel........
Hier was Wilyan twee maanden oud...
Één, twee....................![]()
![]()
![]()
![]()
quote:Tja, ik merk ook dat iedereen toch weer steeds vaker foto's in dit topic plakt. Misschien toch maar samenvoegen?
Op dinsdag 23 december 2003 15:20 schreef phileine het volgende:
Ha leuk die lachfoto's. En Karin had geloof ik ook nog een hele mooie pc-foto van Bram, die heeft heel stoer muis én toetsenbord vast. Heb je die nog ergens Karin? Of moeten we hiermee eigenlijk naar het fototopic?
Hij had het al een paar keer gedaan maar hij doet het al de hele dag door!!!!!!!! aan tafel, aan de bank, aan de stoel, aan mij... overal gewoon!!!! en zelf weer netjes gaan zitten daarna om weer ergens anders te gaan staan!!!! Zo cute!!!!!
Gaaaf ik ben zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo trots
quote:Uh Oh! Dat wordt opletten
Op dinsdag 23 december 2003 16:42 schreef Angel22 het volgende:
DUNCAN KAN STAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hij had het al een paar keer gedaan maar hij doet het al de hele dag door!!!!!!!! aan tafel, aan de bank, aan de stoel, aan mij... overal gewoon!!!! en zelf weer netjes gaan zitten daarna om weer ergens anders te gaan staan!!!! Zo cute!!!!!Gaaaf ik ben zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo trots
![]()
![]()
FELI!
chiara zit op schoot en wil jullie ook iets vertellen:
xxxxxxxxxxxxxkkkxxxxxxxxxxxxxxxxxxxokjlw4
r ccc nhhh hyhxmd g yyybb nnn ,µúd
mama heeft lol
ze kletst meer dan dat ze typt
quote:Jee Angel, wat gaaf zeg!
Op dinsdag 23 december 2003 16:42 schreef Angel22 het volgende:
DUNCAN KAN STAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hij had het al een paar keer gedaan maar hij doet het al de hele dag door!!!!!!!! aan tafel, aan de bank, aan de stoel, aan mij... overal gewoon!!!! en zelf weer netjes gaan zitten daarna om weer ergens anders te gaan staan!!!! Zo cute!!!!!Gaaaf ik ben zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo trots
![]()
![]()
Wat een leuk gezicht trouwens al die kindjes aan die toetsenborden. Christan heeft er weinig interesse voor (behalve als ie stiekem uit bed sluipt om bij de Koele Kids te posten ).
Rewimo, Sven is al helemaal weg van de computer. Deze staat naast zijn box en hij vind het maar reuze interessant als we erachter zitten. Hij wil dan ook steeds op het toetsenbord meppen. We hebben zelfs een muis die niet aangesloten is bij de pc staan, als hij op schoot zit kan hij daar mee spelen. Ik klik ook af en toe maar met die muis, want hij heeft volgens mij al in de gaten dat hij daarmee in de maling wordt genomen
quote:Eigenlijk moeten we inderdaad naar het fototopic. Maar af en toe een foto hier moet best kunnen vind ik. Ik voel er niets voor om de topics samen te voegen.
Op dinsdag 23 december 2003 15:20 schreef phileine het volgende:
Ha leuk die lachfoto's. En Karin had geloof ik ook nog een hele mooie pc-foto van Bram, die heeft heel stoer muis én toetsenbord vast. Heb je die nog ergens Karin? Of moeten we hiermee eigenlijk naar het fototopic?
Wat lief dat je naar die foto vraagt Tuurlijk heb ik die nog (moest effe zoeken). Wat grappig dat haast iedereen nu naast de standaard badfoto's en eetfoto's e.d. nu ook computerfoto's heeft
Wat goed van Duncan!!!! Jeetje wat snel!!
Lois en ik hebben vanmiddag lekker gewinkeld (we hadden van onze ouders H&M kadobonnen gehad en die brandden enorm in onze zakken!). Vreselijk gelachen want Bram en Iris lagen samen in de duowagen (Eefje was naar het kdv). Je zag echt de moeders daar kijken, nog eens kijken, rekenen "hmmmm dat is wel heel erg snel". (Bram en Iris schelen een half jaar). Uiteindelijk durfde iemand het wel te vragen in de rij
Damien liep nl al losse stapjes rond deze leeftijd en met negen maanden kon Damien gewoon meelopen.
Maar ja iedereen vind dunc snel dus het zal wel zo zijn
Ik ben trouwens wel supertrots op hem!!!!!!!
Vraag me alleen af wanneer die tanden nou eens gaan komen want hijs nog steeds tandenloos
Nou ja die tanden vind ik niet zo erg want nou kan ie me tenminste nog niet echt bijten, wat damien dus ook al heel vroeg kon.
Jeetje, ik doe zo mijn best om niet die twee kinderen met elkaar te vergelijken want het zijn twee verschillende kinders maar mijn god!!! wat is dat moeilijk zeg...
Ik wil niet weten wat voor ellende (kattekwaad) die twee gaan uithalen als ze oud genoeg zijn.. ik wil het niet weten....
quote:Neh, tuurlijk halen ze geen kattekwaad uit, twee van die lieve jongetjes
Op woensdag 24 december 2003 08:46 schreef Angel22 het volgende:
JA dat denk ik zelf ook wel, maar het is echt heel moeilijk om ze zo als twee individuen te blijven zien.
Ik wil niet weten wat voor ellende (kattekwaad) die twee gaan uithalen als ze oud genoeg zijn.. ik wil het niet weten....
quote:Ben ik blij dat ik het merk "meisje" heb dan. Die halen nooooooit kattekwaad uit!
Op woensdag 24 december 2003 08:46 schreef Angel22 het volgende:
JA dat denk ik zelf ook wel, maar het is echt heel moeilijk om ze zo als twee individuen te blijven zien.
En wij willen best weten wat voor kattekwaad ze uit gaan halen hoor
quote:Nee, meisjes doen dat natuurlijk niet
Op woensdag 24 december 2003 10:38 schreef basset het volgende:[..]
Ben ik blij dat ik het merk "meisje" heb dan. Die halen nooooooit kattekwaad uit!
En wij willen best weten wat voor kattekwaad ze uit gaan halen hoor
We openen tegen die tijd wel een Kattekwaad-topic voor Angel
quote:
Op woensdag 24 december 2003 11:03 schreef moussy het volgende:
Ik zak het boekje kattekwaad, geschreven door René wel dichtlaten in dit topic
hij scheurt zn bloesie steeds open, om op te eten
4 maanden en een cm of 25 geleden....
Bweeeeeeh, dit gaat veel te snel
Ik heb hier ook nog ff wat fotootjes hoor, we hebben Sven net op bed gelegd in zijn kerstpyjama:
Ik ben gister weer met hem naar het cb geweest; 7175 gram en 66,5 cm schoon aan de haak. Meneer komt niets te kort dus. Hij zit nu op 4 borstvoedingen per dag en dat is prima volgens de arts. `s Ochtends krijgt hij een fruithap en we gaan hem nu ook tijdens ons avondeten een groentehap geven.
Het wordt al wat krap in zijn babybadje maar helemaal als je er samen met je grote broer in moet
Moussy, wat een verschil, die groeit goed, die Cas!
Ik schrik zelf ook steeds als ik foto's van Thomas zie pas na zijn geboorte en nu. Dat is ook zo'n enorm verschil. Ze groeien vreselijk hard die eerste weken!
Bram is druk bezig zich overal aan aan het optrekken. Helaas gaat dat niet altijd even goed. De la van de box bijvoorbeeld rijdt soms weg en ook de eetkamerstoelen schuiven weg. Met als gevolg dus dat hij regelmatig flink valt. Zo zielig vind ik dat, je hoort af en toe echt een enorme boem. En hij had ook een aantal flinke bulten op zijn hoofdje.
Het is wel een geweldig gezicht hoor! En net bij mijn oma ging hij ook helemaal uit zichzelf staan (die heeft vloerbedekking en dus glijdt hij niet uit). Sinds hij van de week aan dat ballending is begonnen met optrekken weet hij dus van geen ophouden.
Vanmiddag maar lekker als troost het bos in geweest en lekker een heel eind gewandeld........
Melonovy hoe gaat het met het slapen van Chiara? Heb je nog wat aan dat boek gehad?
quote:Lief dat er je er aan denkt, het begint langzamerhand een drama te worden, een probleem is het eigenlijk al. Het is maar een dun boekje, maar ik heb het nog niet uit. Ik ben er wel in begonnen en wil hier zeker mee aan de slag. Ik kom hier nog even op terug na het weekend ofzo, mijn hoofd staat er even niet naar...
Op zaterdag 27 december 2003 22:53 schreef Karin het volgende:
Melonovy hoe gaat het met het slapen van Chiara? Heb je nog wat aan dat boek gehad?
Ikke is nieuwsgierig
quote:Jaaaaa, met name de Lewis-Joshua interactie maakt mij ook errug nieuwsgierig!!
Op zondag 28 december 2003 17:36 schreef Angel22 het volgende:
Lewis hoe is het met kleine Joshua?
Hoe reageert je hond op de nieuwe telg van het gezin?
Ik dacht dat je daar een beetje over in zat tijdens je zwangerschap?Ikke is nieuwsgierig
En verders gaat Joshua wel heel erg goed. Bv loopt goed, en zolang ik hem maar dichtbij me houd dan slapen we allebei goed. Als ie alleen in de wieg ligt dan begint ie even later te huilen. Ik ga misschien wel proberen om een warmwaterzak in zijn bedje te leggen, zodat het lekker warm wordt. Misschien dat ie dan stil blijft en goed slaapt.
Het was niet ik, die zich ongerust maakte maar Yfke, ik hoop dat ze dit leest, want ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het daar gaat. Haar vriend had namelijk nog meer honden.
Oh ja en nog een vraagje voor de moeders die bv geven. Ik heb wel eens de opmerkingen gelezen dat ze een borst leeg drinken. Hoe weet je nou dat ie leeg is? Vroeg me dit gewoon af.
quote:Als de borst nog vol is, gaat het van 'drink,slik,drink,slik,drink,slik etc.
Op zondag 28 december 2003 20:18 schreef Lewis.de.boxer het volgende:Oh ja en nog een vraagje voor de moeders die bv geven. Ik heb wel eens de opmerkingen gelezen dat ze een borst leeg drinken. Hoe weet je nou dat ie leeg is? Vroeg me dit gewoon af.
Met onze Kim gaat het echt perfect....zo lief....zo geweldig allemaal wat me overkomt.....
Na de geboorte ben ik zo'n 3 weken vrij geweest. Heerlijk!! Kan ik een ieder aanraden.... Vol op genieten!! Nu nog steeds.....
Natuurlijk lees ik stiekum allemaal wel hoe het hiero gaat... Nu nog even een paar fotootjes omdat ik zo trots ben...
Groetjes!!
Sven is vandaag weer apk gekeurd. Alles was in orde,de arts vond hem er prima uitzien. En voor de statistieken: hij is vandaag 7 maanden + 1 week, lengte 69cm gewicht 8040 gram hoofdomtrek 45.3 cm.
easy-going, Sven ligt ook mooi op schema zo te zien.
melonovy wat rot dat het slapen van Chiara nog zo moeizaam gaat. sterkte er weer mee!
Wij gaan vanmiddag maar weer eens langs de huisarts. Tom is snotverkouden, hoest als een gek en hij ademt ook best zwaar en ik hoorde hem zelfs piepen sinds vanmorgen. We hopen er maar weer het beste van.
We zitten nu al sinds 2 maanden in de lappenmand, om en om heeft iedereen steeds wel iets. Ik zal blij zijn als het straks weer voorjaar word.
Eska, hoe is het nu met Max? Ben heel benieuwd. Uit dat ziekenhuis verhaal was toch niet zoveel gekomen?
En alle mama's en papa's met verkoude en kuchende kids, sterkte er mee. Chiara is ook verkouden, maar hoest gelukkig niet zo erg. Het huismiddel tegen verstopte meusjes is hier toch wel een ui in 4-en gesneden, je neus blijt de hele nacht open, al stinkt de slaapkamer enorm, het helpt perfect!
Het slapen is echt een ramp, ze wordt nu ook 's avonds vaker wakker, en dan 's nacht ettelijke keren, ik ben het echt zat. Ik heb het werkboek gelezen en ben er mee aan de slag gegaan.
Even de inhoud in het kort:
In de 1e week moet je het kind veel positieve aandacht geven en belonen voor leuk gedrag, negatief gedrag negeren. En duidelijk nee zeggen bij gedrag dat niet genegeerd kan worden. Belangerijk is ook dat je een duidelijke indeling van de dag maakt en die naleeft: structuur! Het kind moet zo weinig mogelijk prikkels krijgen op een dag, dus geen TV kijken, niet stoeien of in bad vlak voor het slapen gaan, etc.
Daarbij beloon je jezelf voor je inzet voor die dag.
In de 3 fases (begin week 1, eind week 1 en eind week 2) tel je het aantal keren dat kind wakker is geweest, en rapporteer je de acties die er op genomen zijn. Op het eind vergelijk je de resultaten met elkaar.
In de tweede week krijg je een hele vragenlijst over het verloop van het naar bed brengen en afscheid nemen en wat er na gebeurt.
Je moet een van het naar bed brengen een vast ritueel maken die zowel vader als moeder hanteert. Samen hier aan werken is echt wel nodig, alleen red je het niet.
Bij het afscheid zeg je rustig en duidelijk wat er gaat gebeuren, Chiara zal het nog niet begrijpen, maar krijgt wel een indruk dat er iets anders gaat gebeuren en moet dit gaan ervaren. Ik moet nu ook niet gaan kijken bij haar, want dan ben ik niet trouw aan mijn eigen woorden.
Hele vervelende momenten zullen volgen, maar dit moet worden vol gehouden...
Kind belonen als het heeft doorgeslapen.
Kinderen met slaapproblemen
Een werkboek voor ouders, geschreven door Ruttien Schregardus
Het klinkt pittig melonovy. lijkt me moeilijk om te doen, maar als het resultaat oplevert..... ik kan me nog van een paar maanden terug een topic herinneren van Nausicaa over Jorden die had toen ook slaapproblemen. Veel sterkte ermee iig.
Dat verhaal van weinig prikkels is heel logisch: een uitgerust kind slaapt beter. Klinkt heel gek maar is een waarheid als een
melonovy heel veel succes en sterkte met deze methode. je zult inderdaad supersterk in je schoenen moeten staan maar als het dan ook helpt is het het allemaal waard.
Succes en hou ons op de hoogte!
Ik heb hier echt het gevoel dat het beter gaat met Thomas. Het lijkt wel of hij overdag zijn slaap van de afgelopen 10 weken in moet halen! Hij heeft veel meer rust momenten. Als hij wakker is heeft hij wel nog veel last van krampjes en huilbuien maar ik ben al zo blij met die rustmomenten. Dit is vooral voor hem fijner, maar ook echt voor zijn mama!!
Melonovy het is vreselijk moeilijk om heel streng te zijn tegen zo'n klein lief kindje maar soms hebben ze het echt nodig. Bedenk dat het maar een paar weken heel vervelend is en dat je daarna echt de vruchten ervan plukt.
Bram gaat nu uit zichzelf eindelijk heel goed slapen. We hebben een vast bedritueel (wat al ingaat na het eten, even spelen op jezelf want wij doen even een peukie, daarna in bad ook helemaal volgens een bepaald ritueel, even tingeltangelen, papa een kus, mama een kus en bed in, muziekdoosje nog even aan) en je hoort hem nog even 10 minuten pruttelen (niet eens huilen maar meer spelen) op de babyfoon en daarna is hij in slaap. Ook overdag kan ik hem in bed leggen en weglopen waarna hij zelf gaat slapen. Dat is zoveel lekkerder dan een half uur/3 kwartier naast zijn bed zitten en om de paar minuten zijn speen weer aangeven omdat hij die uit kwaaiigheid zijn bed uit gesmeten heeft. En nu hij zelf in slaap kan komen zonder dat wij erbij moeten zijn gaat het doorslapen ook steeds beter. Nog wordt hij nog wel eens wakker 's nachts maar lang niet meer zo vaak als een paar maanden geleden. Ook merk ik duidelijk dat hij overdag ook veel vrolijker is, kan veel beter zelf spelen en dingen ontdekken. De hele sfeer in huis is een stuk relaxter.
Bram is vandaag geslaagd voor de gehoortest! Niet dat ik twijfels had of hij wel goed hoorde maar ik had meer twijfels of hij wel goed zou meewerken. Als hij namelijk iets ziet wat hem enorm interesseert heeft hij soms geen notie meer van zijn omgeving. Maar gelukkig ging het dus helemaal goed. Hij was met papa mee, ik moest werken. Daarna kwamen ze het even op mijn werk vertellen. Leuk hoor, kon ik hem even showen weer aan mijn collega's. Alleen wel jammer dat bijna iedereen vakantie had.
Lies, jij was toch naar de osteopaat geweest? Denk je dat het daardoor komt dat Thomas beter slaapt?
Melonovy,schrijf het hier maar lekker van je af hoor.
quote:Wilyan krijgt 'm hier ook nog op de "oude" manier hoor.... Pas met een maand of negen.
Op maandag 29 december 2003 21:20 schreef Karin het volgende:
Ja Bram was nog een van de laatsten die op de oude manier de gehoortest krijgt. Vanaf juni ofzo doen ze het hier ook als ze pas een paar weken oud zijn.
Tom (en alle andere zieken) BETERSCHAP!!!!!!!
En Melonovy ik hoop voor jou, Ocmerda en natuurlijk ook voor Chiara dat deze methode wel aanslaat. Veel suc6...
Karin bedankt voor jouw ervaring. Mensen die hetzelfde hebben ervaren en mij hun verhaal vertellen geven me een stukje hoop en kracht.
quote:Dat voelt Chiara natuurlijk haarfijn aan. Hartstikke goed dat je ermee aan de slag gaat, ik hoop echt voor jullie dat het snel gaat werken (want het werkt). Tipje: als je de 5-10-15 minuten methode gaat toepassen, gebruik dan een kookwekker. Voor je gevoel duren die 5 minuten namelijk veel langer
Op dinsdag 30 december 2003 12:24 schreef melonovy het volgende:
's Avonds zie ik er al weer tegen op hoe het zal gaan verlopen.
Ik zit eigenlijk een beetje met een luxe probleem. Ik heb net weer bijgelezen en merk dat er toch verscheidenen zijn met slaapproblemen en wakkere kids. Jadey slaapt echter meer dan ze wakker is en hoe raar het ook mag klinken, ik vraag me wel eens af of dit "normaal" is. Krijgt ze te weing prikkels misschien? Wanneer ze een uurtje ligt te spelen wil ze alweer naar bed. Ze krijgt 4 flesjes op een dag en is dus ongeveer 5 uur per 24 uur wakker. Wel heb ik ontdekt dat ze soms wakker ligt in haar ledikantje, te spelen met d'r knuffels, te kletsen of soms ligt ze gewoon te staren (zal ze net wakker zijn denk ik) Zoals ik al zeg, het zal voor de meesten een luxeprobleem zijn, maar desalniettemin zet het mij wel af en toe aan het twijfelen.
Hier gaan de ontwikkelingen in een razend tempo. Bram staat nu overal en altijd, maakt niet uit of iets gemaakt is om je aan op te trekken. Ik vond hem net ook staand in zijn bed met zijn slaapzak aan Het jammere is dat hij nu zo goed kan staan en dus niet meer vanzelf omvalt, nu moet hij nog gaan leren weer te gaan zitten als hij staat. Maar dat durft hij nog niet dus na een tijdje staan is het brullen. Ook zag ik hem vandaag eindelijk eens een tijdje zitten. Eigenlijk kan hij altijd erg lekker spelen als hij op zijn buik ligt dus ik denk dat hij het nooi nodig gehad heeft om te gaan zitten. Maar vandaag probeerde hij zich op te trekken aan de speelgoedbox en dat lukt niet dus dan toch maar even zitten. Ook zag ik vandaag tand 7 en 8. Mijn kleine mannetje wordt groot. Hoe leuk ik het ook vind dat hij staat, het hulpeloze baby-achtige is er helaas nu toch echt wel een beetje af.
Overigens is vandaag mijn schoondochter geboren . Een kennisje van mij was dus ook zwanger en zag in Sven al haar schoonzoon. Vandaag wandelden we langs haar huis en daar hingen de roze ballonnen buiten. Deze week dus op kraamvisite. Lijkt me wel leuk weer eens zo´n klein hummeltje te zien.
quote:dankje wel hoor
Op dinsdag 30 december 2003 22:52 schreef easy-going het volgende:
Je hebt iig een begin gemaakt melonovy. Probeer het vol te houden. Het zal niet meevallen. Sterkte en succes vannacht.
karin, wat gaat Bram hard he, goed hoor dat ie al zo stevig kan staan. dat gaan zitten komt vast ook binnenkort hoor.
melonovy, knap gedaan vanavond! ik hoop dat 't vannacht rustig zal zijn. succes met het vervolg!
danosa, ik herken je 'probleem' wel een beetje: Piet slaapt momenteel ook heel veel. ook hij is na een uurtje spelen vaak alweer duidelijk erg moe, en dan leg ik 'm maar weer in z'n bed (alleen slaapt hij dan niet zo lang als Jadey, maar is meestal na 'n uurtje weer wakker, waarna zich deze cyclus nog een keer herhaalt; dus hij komt in totaal wel aan wat meer wakkere uurtjes dan Jadey, maar exclusief voeding-tijd (4x een uur) zijn dat er toch ook niet meer dan 6 à 7 per etmaal volgens mij, want tussen fles 3, 4 en de eerste van de volgende dag slaapt hij bijna continu). ik neem maar aan dat ie die slaap nou nodig heeft, als hij daarna weer wakker is is ie meestal weer duidelijk opgeknapt. hij neemt tijdens z'n wakkere momenten ook zoveel in zich op, niet gek dat dat hem vermoeit. maar als je je echt zorgen maakt, zou je het consultatiebureau nog eens kunnen raadplegen. daar zijn ze tenslotte voor. geef jij ook nog geen fruit/groente erbij?
ik heb een lot uit de loterij geloof ik. Ik ben zelf rond 8 uur wakker en moet haar echt tegen 11 uur wakker gaan maken anders slaapt ze een gat in de dag. Ze is tussen 11 uur en 3 uur wakker en dan gaat ze dutten tot... (wanneer wij haar wakker maken) Meestal dus tot een uur of 5 en stoppen we haar rond 9 uur er weer in.
We hebben daar eens over gesproken op het cb en die gaf aan dat sommige kideren gewoon slaapkoppies zijn en dat het vanzelf bijtrekt als ze ouder worden en daar een balans in gaat ontstaan (wij dachten die dus pas gevonden te hebben, maar wederom is de boel dus weer veranderd en slaapt ze veel) Je bent dus niet de enige met het luxe probleem (al vind ik dat nu niet zo'n groot probleem ik slaap heerlijk mee)
Ik herken je buikgevoel Dat heb ik ook als Christan huilt en ik hem bewust laat huilen... (Hij heeft dat soms even nodig voor hij gaat slapen.) Een soort onrust onderin je buik
quote:Dat hebben wij nu ook, dat Noa de hele nacht doorslaapt vanaf het begin,
Op woensdag 31 december 2003 10:39 schreef Knorretje het volgende:
danosa: alicia sliep tot ze een half jaar was ook zo'n beetje altijd. Oersaai vond ik het. Ik gaf haar de borst ze speelde wat en sliep en dat tig keer op een dag. De nachten heeft ze vanaf begin doorgeslapen. Toen kregen we een hele wakkere periode. Borst, spelen, spelen en nog eens spelen. Is ongeveer de periode geweest dat ze ging leren zitten, kruipen, optrekken. Met heel veelmoeite kregen we haar dan in slaap, smiddags sloeg ze over en savonds was het pas tegen een uur of 9 a 10 dat ze sliep (we hebben het ook wel eens later zien worden) ze sliep de nacht wel door maar was extreem vroeg smorgens wakker. Die periode ging gelukkig weer voorbij, mevrouw ging weer middagslaapje doen en tegen 8 uur uiterlijk naar bed om 7 uur sóhtends wakker te worden, was rond haar verjaardag meen ik. En nu ?ik heb een lot uit de loterij geloof ik. Ik ben zelf rond 8 uur wakker en moet haar echt tegen 11 uur wakker gaan maken anders slaapt ze een gat in de dag. Ze is tussen 11 uur en 3 uur wakker en dan gaat ze dutten tot... (wanneer wij haar wakker maken) Meestal dus tot een uur of 5 en stoppen we haar rond 9 uur er weer in.
We hebben daar eens over gesproken op het cb en die gaf aan dat sommige kideren gewoon slaapkoppies zijn en dat het vanzelf bijtrekt als ze ouder worden en daar een balans in gaat ontstaan (wij dachten die dus pas gevonden te hebben, maar wederom is de boel dus weer veranderd en slaapt ze veel) Je bent dus niet de enige met het luxe probleem (al vind ik dat nu niet zo'n groot probleem ik slaap heerlijk mee)
hoewel we de laatste week nu al 2 keer Noa 's nachts wakker hebben gehad en onophoudelijk bleef huilen. Vanacht hebben we haar maar een beetje voeding gegeven omdat ze maar bleef huilen. Hierna was ze stil. (ze werd om 2 uur wakker en hebben toen een luier verschoond en om 3 uur was het weer raak en toen maar een beetje voeding)
Ik hoop niet dat Noa nu opeens slapeloze nachten gaat krijgen, ik heb momenteel wat rugklachten dus kan dat er eigenlijk niet zo goed bijhebben
Maar ze is en blijft een lief bolletje Morgen is ze 6 maanden
Zou Noa niet begonnen zijn met dromen? Dat begint toch rond die leeftijd?
Cas wil trouwens geen groentehappies, hij vindt het gewoon niet lekker. En ik ga hem niet pushen. 'S morgens drinkt hij trouwens érg slecht, dan gaat er een schepje fruithap door zijn fles heen. Hij heeft het dan altijd veel te druk met kakelen, lachen en wiebelen met zijn kont Dus meneertje krijgt vier voedingen, en 3 kwart potje fruithap op een dag. Ongeveer een kwartje door het flessie om het aantrekkelijker te maken
Meiden, vanacht is goed gegaan. Nadat Chiara na 3 kwartier huilen in slaap is gevallen is ze niet meer wakker geworden tot 4:45 uur. Remco en ik hadden afgesproken dat ik haar dan wel zou voeden, het 's nacht door laten huilen zouden we aanstaand weekend doen.
Kwart voor 5 dus werd ze wakker, met overvolle, pijnlijk gestuwde borsten was ik blij dat ze even kwam...
Daarna heb ik haar in bed gelegd, ze was even wakker maar is vrij snel in slaap gevallen, ik heb haar niet meer gehoord in ieder geval.
7:30 uur ging Remco zijn bed uit en die maakt een nogal kabaal, ik heb Chiara even horen brabbelen, maar ze is net als ik weer in slaap gevallen. Als klap op de vuurpijl hebben Kiki en ik geslapen tot 9:30 uur !!!
en ieder de hele nacht in zijn/haar eigen bed sinds maaaaaanden!
Toen ze vanochtend wakker was, was ze ook vrolijk en lekker (behoorlijk) brabbelend. Ik ben naar haar toe gegaan en ze was blij mij te zien, en ik was super en onwijs trots op haar en heb haar beloond voor de afgelopen nacht! Ik ben echt zo blij om alles! Ik voel me er heel goed bij!
Dus, zucht... dit gaat werken meiden en mannen, het voelt zo goed!!
Nu eens kijken hoe het vanavond gaat.
quote:tja en de eerste avond was ook maar 45 minuten en is ons achteraf gezien ook best wel mee gevallen...
Op donderdag 1 januari 2004 15:39 schreef Rewimo het volgende:
Uiteindelijk heeft ze toch niet eens zo veel gehuild, Melonovy, op de eerste avond na? Kan me voorstellen dat je nu zegt, hadden we dit maar eerder gedaan
quote:Dat komt ook nog wel. Dit is alvast een hele verbetering.
Op donderdag 1 januari 2004 15:41 schreef melonovy het volgende:[..]
tja en de eerste avond was ook maar 45 minuten en is ons achteraf gezien ook best wel mee gevallen...
Nou ja. Nu nog de hele nacht doorslapen....
Consequent zijn in de opvoeding is heel belangrijk, maar ook vaak moeilijk hoor Maar het werkt wel vind ik, zodra je de teugels laat vieren maken ze daar dankbaar gebruik van
quote:Een keertje wakker worden 's nachts hoort er in het begin bij. Al kun je natuurlijk proberen om dat af te leren, maar ik vind 15 weken nog wel klein hoor
Op donderdag 1 januari 2004 17:40 schreef Quinny het volgende:
Even uit de lurk-stand
Als ik het zo lees over het laten huilen heeft het idd effect, maar met hoeveel maanden begin je daar dan eigenlijk mee. Want Daan word nog iedere nacht rond 3 uur wakker en dan wieg ik hem weer in slaap. of ik neem hem bij me in bed als ik zelf te slaapdronken ben. Daan is nu 15 weken.
De methode die Melonovy toepast is meer voor iets oudere kinderen die moeite hebben om zelf in slaap te vallen ('s avonds meteen al dus) en die niet doorslapen in de zin van: steeds wakker worden en dan niet meer zelf in slaap (willen) vallen.
succes!
Piet heeft zich gisteravond en vannacht ook weer voorbééldig gedragen, heerlijk hoor. we waren naar vrienden om oud&nieuw te vieren. hij is meteen gaan slapen toen we daar aankwamen. nog even eruit voor de laatste fles, en daarna was ie ook weer heel snel onder zeil. van 't vuurwerk heeft hij niks gemerkt. en ook toen we 'm 's nachts mee terug namen in de auto was ie de liefheid zelve. vanmorgen schrok ik wakker tegen 8.30u, en ik dacht echt dat er vast iets met 'm aan de hand was. toen ik z'n kamer binnenstormde bleek meneer echter gewoon nog prinsheerlijk te slapen! (normaal is hij altijd voor 7.00u wakker). heb 'm toch maar uit bed gehaald want ik stroomde helemaal over.
quote:Bedankt voor de informatie
Op donderdag 1 januari 2004 21:23 schreef melonovy het volgende:
De methode die ik heb toegepast is voor kinderen vanaf 6 maanden, maar dat is dan ook het negeren van ongewenst gedrag, belonen van goed gedrag, een kindje van 15 weken is daar denk ik nog niet zo gevoelig voor.
Duncan slaapt al vanaf dat ie drie weken was (zoiets) door..... met een tweede wordt je ( ik dus) toch wat makkelijker schijnt het en ik ben van pure vermoeidheid door hem heen geslapen. Ik weet zeker dat ie heeft liggen huilen s nachts want zij haren zaten helemaal op zijn hoofd geplakt van het zweet.
En vanaf die tijd ging het steeds beter met s nachts doorslapen. NOg niet meteen helemaal, maar hij kwam misschien drie keer in de week voor een nachtvoeding die hij ook niet helemaal leegdronk.
En nu ( 9 maanden [sub en 1 dag [/sub] ) slaapt ie van 20.00 tot iig 9.00, maar als we geen vakantie hebben maak ik hem rond zeven uur wakker.
Het probleem is dat ze steeds op haar buik draait, en dan niet meer terug kan. Op zich dus best goed dat ze dan alarm slaat, maar het gebeurt wel váák. En als ze eenmaal aan het huilen is wil ze ook uitvoerig getroost, vannacht was het enige dat werkte om toch maar de borst te geven. Dan drinkt ze ook wel heel veel, dus misschien heeft ze dan ook gewoon enorme honger. Ik ga vanavond eens nutrilon2 met rijstebloem proberen. (bv met rijstebloem en bv met biobim wil ze niet en ik heb nog een pak nutrilon uit een blije doos).
Probeer het nu maar gelijk goed aan te pakken, de drama's die ik hier af en toe lees indachtig. En anders moeten we haar inderdaad maar eens een stuk langer laten huilen, als de puber een keer ergens anders slaapt. Overigens is ze overdag hardstikke gezellig en zonnig, dus zelf heeft ze er niet zo'n last van. Het wordt alleen voor ons een beetje zwaar op deze manier.
Kruipen (sort of) is ook begonnen, helaas alleen nog achteruit. Dat leidt soms ook tot grote frustraties, maar meestal hangt ze graag de lolbroek uit:
Enne Danosa, je ziet dat alles kan verkeren, want twee maanden terug maakte ik me ook nog zorgen dat Isa veel te veel sliep
Ook hebben we trouwens wel eens (gelukkig is dit maar zelden) dat hij ligt te huilen, maar als je dan gaat kijken huilt hij in zijn slaap, dit is altijd maar heel even en dan hoeven we dus niet te gaan kijken
Als je alles zo leest dan zijn er dus slaapperikelen in alle soorten en maten.
quote:Hij klinkt als een bejaarde die al zijn hele leven zware shag rookt, eetlust heeft hij niet echt en hij slaapt gigantisch veel momenteel. Het is dus nog niet zoals het hoort te zijn.
Op vrijdag 2 januari 2004 12:26 schreef phileine het volgende:
Hoe is het met Tom, Coolbabe?
Het leuke van dit forum is toch wel dat je zo heerlijk alles met elkaar kunt delen, van elkaar kunt leren en met elkaar kan vergelijken. Ik ben jullie ervaringen met de opvoedkunding en andere zaken ook erg dankbaar. Dat kwam zo even in me op ... en moest dit even kwijt...
Noa moest schaterlachen omdat ik een pluche dobbelsteen de lucht in gooide en steeds hopla zei. Zo hard zelfs dat de speen door de kamer vloog. Echt zo van grinnik......grinnik......hmmhmm....Hehehe...HAhaha......MWHA......FLOEP!..HAHAHAHAHA
Als ik er aan denk sprinen de tranen weer in mn ogen.
We hebben Noa gisteren gewogen. Het poppetje weegt 8,2 kilo inmiddels. Vandaar die rugpijn!
Basset, leuk he dat schaterlachen, ik vind dat ook echt het prachtigste geluid ter wereld, een schaterende baby. Laatst schoot Isa opeens in de lach omdat Max heel hard moest niesen. Ze viel even stil, keek mij verbaasd aan en toen heel hard lachen. Dat vind ik opeens zo "oud" als ze grapjes gaan herkennen.
Overigens weet ik nu eindelijk waarom dat nummer van Deep Purple "Child in Time" heet. Het stond (uiteraard) in de top 3 van de top 2000 allertijden en werd dus op ouderjaarsdag uitgezonden. Isa heeft het keurig meegezongen, die hoge gillen steeds kopiëerde ze direct, zelfde toonhoogte, zelfde lengte. Dat nummer is voorgoed verpest voor mij.
[Dit bericht is gewijzigd door phileine op 02-01-2004 20:15]
Haha, iedereen zit in zijn of haar eigen spaapperikelen. Jadey zal ook wel een enorme slaapmuts zijn, maar ik weet dat zoiets van vandaag op morgen zomaar om kan slaan, daar maak ik me ook helemaal geen illusies over. Voorlopig slaapt ze al een beste tijd goed dus dat hebben we iig al in the pocket!
Jadey draaide 30 dec van rug naar buikje trots is en 1 januari van rug naar buiknog meer trots is Die meid is al weken bezig met draaien maar het wilde niet lukken zonder een beetje hulp. Wat natuurlijk lekkere woede buien tot gevolg had, maar ze heeft eindelijk de swung te pakken.
Melonovy wat goed nieuws zeg...en al zo snel! Had je dat idd maar eerder geweten! Maar Quinny het lijkt me voor Daan nog een beetje te vroeg om hier mee te beginnen. Komt Daan echt iedere nacht nog om 3 uur of zit hier geen enkele regelmaat in? Hoe laar krijgt hij zijn laatste voeding voor de nacht?
Wat Bix al vertelde over Piet passen wij 's ochtends ook wel toe. Je hebt huilen en jengelen. Jadey is ook weleens te vroeg wakker en dan laat ik haar gewoon ff en dan valt ze zo weer in slaap. Soms met een poepbroek merk ik dan achter af
quote:Daan krijgt rond 23.30u zijn laatste voeding. Het is niet altijd rond 3 uur ook wel eens om 4 uur. Ik heb het nog niet geprobeert met te laten huilen. Maar vannacht heeft hij de hele nacht geslapen en werd hij pas om 6 uur wakker
Op zaterdag 3 januari 2004 13:19 schreef danosa het volgende:
Allereerst iedereen de beste wensen voor 2004 natuurlijk!Melonovy wat goed nieuws zeg...en al zo snel! Had je dat idd maar eerder geweten! Maar Quinny het lijkt me voor Daan nog een beetje te vroeg om hier mee te beginnen. Komt Daan echt iedere nacht nog om 3 uur of zit hier geen enkele regelmaat in? Hoe laar krijgt hij zijn laatste voeding voor de nacht?
Ze is sowieso verandert. Nu ik meer als een week in het ziekenhuis lig/lag en weer ga liggen valt het echt op. Ze is hartstikke aangekomen en in de lengte gegroeid. Ze grijpt met haar handjes, ze kan zichzelf bezig houden en ze schatert. En kraaien dat ze doet ongelooflijk. Ik wist niet dat me dat zo op zou vallen. Maar ja de laatste week zag ik haar soms om de dag een uurtje, dan valt dat dus echt op. Ze ziet nu ook van een flinke afstand (ook de fles als die op is moeten we die nu echt uit het zicht zetten anders wilt ze hem weer en word ze driftig als ze hem niet krijgt)
Balen dat Tom bronchitus heeft!! Hoe is het nu met hem?
Leuke foto van Isa!!! Bo werd er ook altijd zo driftig van als ze achteruit kroop en haar speeltjes steeds verder zag verdwijnen.
Iris heeft geluid maken ontdekt en ligt nu al 3 dagen tijdens haar wakkere momenten te kraaien en bellen te blazen met speeksel. Zo schattig en grappig!
Gisteravond moesten wij er enorm om lachen met als gevolg dat ze nog veel harder en hoger ging gillen totdat het teveel werd en ze vreselijk moest huilen. Zo sneu en tegelijkertijd zo grappig, je kon echt zien dat ze zichzelf helemaal aan het opdraaien was.
Ze heeft ook haar handjes ontdekt, ze ligt er mee te wriemelen en houd ze voor haar oogjes. Dan ineens vallen ze langszij, is ze ze kwijt en dan wordt ze ontzettend boos. Ze heeft nog niet echt door dat die geweldige dingen aan haar eigen lijfje vastzitten.
quote:huh, heb ik iets gemist Jessie?
Op zaterdag 3 januari 2004 19:49 schreef jessie het volgende:Nu ik meer als een week in het ziekenhuis lig/lag en weer ga liggen
valt het echt op.
quote:waarschijnlijk
Op zaterdag 3 januari 2004 22:10 schreef danosa het volgende:[..]
huh, heb ik iets gemist Jessie?
quote:Ja, zit net dit deel te lezen, begrijp er nog niet alles van en had me net voorgenomen ff naar het vorige deel te springen toen ik zag dat je hier had gereageerd. Ik weet tot dusver dat je erg veel pijn hebt en dat is natuurlijk nooit fijn. Sorry dat ik het vroeg hoor, maar ik ben hier zelf ook een aantal dagen niet geweest. Zal het net hebben gemist! Sterkte in ieder geval en het is natuurlijk altijd fijn dat je man thuis kan zijn nu!
Op zaterdag 3 januari 2004 22:19 schreef jessie het volgende:[..]
waarschijnlijk
zie speeltuinbankje vorig deel en dit deel.
Vandeweek zei hij zomaar ineens beppe(mijn oma)??? Mamma , opa of oma wil hij nog niet zeggen... maar beppe wel (of zou hij het aan kunnen voelen dat ze waarschijnlijk niet zo lang meer h/leeft? )
Hij roept ook al echt om pappa als ie vind dat hij die nodig heeft. Normaal brengt Michiel hem 's avonds altijd op bed (dat hoort gewoon zo) Deze week bracht ik hem een keer naar boven want Michiel was even druk bezig. Nou, daar lag het ventje in bed....... PA PA PA!!! PA PA PA!!!! Pappa kwam boven, heeft hem verder ingestopt en het was goed!!! Maar hij bleef net zo lang roepen, totdat Michiel boven was, en begon toen te lachen!
Meneer gaat nu ook pogingen doen om te kruipen... dat wil zeggen, hij gaat op handen en knieen zitten, maar komt niet verder omdat hij niet weet/snapt dat ie z'n handjes ook moet verzetten.
* baalt ervan dat hij nog geen mamma kan zeggen , maar is toch ook wel supertrots dat het mannetje om pappa roept
*
quote:leuke foto's!
Op vrijdag 2 januari 2004 11:55 schreef phileine het volgende:
....heel verhaal....Kruipen (sort of) is ook begonnen, helaas alleen nog achteruit. Dat leidt soms ook tot grote frustraties, maar meestal hangt ze graag de lolbroek uit:
[afbeelding]
Ik had dus patat met currysaus gegeten en een fishcake. En daar had hij dus erg veel last van blijkbaar. Op het einde poepte hij alleen nog maar groene kruiden uit. Mijnheertje hield ons wakker tot half 4. Maar goed hij heeft vandaag dus heel veel dus heb ik dat vanmiddag ook lekker gedaan.
Nou ik ga weer lekker verder genieten van mijn kleine spetter
Slaap lekker allemaal
Oh ja en nog voor iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Jessie jij beterschap. Ik weet nog niet helemaal waarom je in het ziekenhuis ligt Maar ga morgen eens terug bladeren. Had er geen tijd voor toen ik het speeltuinbankje las gisteren, Joshua huilde toen constant.
Edit: Melonovy, wat lekker trouwens dat Chiara nou een beetje doorslaapt. Vindt het echt knap van je dat je het hebt doorgezet. Alhoewel als je moe bent en alles hebt geprobeerd wil je ook wel lijkt me. Nou ja dat ze het maar lekker volhoudt
Isa foto's zijn
Ze heeft vanacht doorgeslapen!!!
Ze was erg moe gisteravond, dus om half 7 heb ik haar naar bed gebracht, om half 11 werd ze nog even wakker, dus heb ik haar nog even aangelged en toe pas weer rond een uur of 6 dat ze wakker werd!!!
Bij het drinken zijn we toen samen in slaap gevallen en hebben nog even een tukkie gedaan tot 8 uur!
Ik ben zo blij blij blij! En trots op Chiara natuurlijk!
Melonovy, fijn dat Chiara doorslaapt, wees maar trots op jezelf!
Jonnetje wat knap van Wilyan! Hahahaha ik snap helemaal hoe je je voelt, je bent zelf uren met het bezig en verzorgen en spelen enz enz en als dan papa binnenkomt kan ik wel inpakken. Tuurlijk is dat erg leuk maar soms ben ik stiekum ook wel een beetje jaloers.
Wij hadden hier net vreselijk de slappe lach. Bram klikte met zijn tong en als ik dat dan ook deed gierde hij het uit. Tuurlijk had hij na een paar minuten weer vreselijk de hik. Zo zielig is dat, altijd als hij hard moet lachen krijgt hij de hik.
Vraag aan alle moeders hier:
Gaat de moeheid ooit nog over???
Ik blijf maar onwijs moe. Het lijkt soms alleen maar erger te worden. En dat terwijl Thomas de laatste 2 weken al steeds tot ongeveer 6 uur sliep en de laatste 2 dagen zelfs tot half 8 (jaja, hij begint door te slapen!).
Het lijkt niet uit te maken hoeveel ik slaap, ik sta doodmoe op. Mijn ijzer is een tijd geleden nog getest, dus daar kan het niet aan liggen.
Hoort dit gewoon bij het prille moederschap?
Ik vind het vooral vervelend dat je minder kan hebben als je moe bent. Thomas slaapt nu overdag steeds meer (dat geeft al een hoop rust) maar hij heeft tussendoor nog wel steeds huilbuien, en als je zelf al moe bent is dat heel moeilijk. Ik heb dan wat minder geduld, wat ik dan weer zonde voor het mannetje vind.
Easy-going: Ik heb inderdaad het idee dat Thomas baat heeft gehad bij de osteopaat. Of door de behandeling of door het poeder dat in zijn voeding gaat voor een betere darmflora. Hij heeft gewoon een stuk meer rustmomenten op een dag. De krampjes en de onrust blijven maar duren een stuk korter. 15 januari, gaan we voor een 2e behandeling.
Een knuffel voor iedereen hier!
Probeer zelf te rusten als Thomas slaapt, dus niet te gaan huishouden enzo, gewoon je rust pakken, de rest komt later wel weer.
quote:In het begin leef je op je adrenaline, heb ik het idee. En eigenlijk toch wel logisch dat je moeheid eruit gaat komen uiteindelijk. Verders ben ik precies hetzelfde met het huishouden. Het is een doorn in mijn oog als ik dingen zie maar probeer mezelf voor te houden dat dat allemaal wel weer komt. Echt probeer nou gewoon s'middags een uurtje te slapen. Dat helpt echt. Sterkte ermee Lies.
Op zondag 4 januari 2004 14:31 schreef -Lies- het volgende:
Dank je Leah. Inderdaad, op het moment dat Thomas slaapt, vlieg ik als een gek door het huis om het aan kant te krijgen. Ik vind het zo moeilijk om de boel de boel te laten. Ik moet daar gewoon makkelijker in worden! Maar dat zit niet in me en dat is heel lastig.
Lies, misschien een beetje een rare tip, maar ik was na de geboorte van Katja ook nog zo moe toen ik weer moest gaan werken. Ik ben toen de eerste weken met de fiets naar mijn werk gegaan (30 km. fietsen) en juist daar ben ik heel erg van opgeknapt. Ik werd gewoon fitter en daardoor ook minder moe. Als bijkomend voordeel werd ook mijn rugpijn veel minder.
Even een vraagje; hebben jullie enig idee waar die 6-weekse controle precies voor is? Toen Katja 6 weken was ben ik braaf naar de gynaecoloog gegaan en dat stelde toen werkelijk helemaal niks voor. Hij vroeg hoe het met me ging en ik zei dat ik nog zo'n pijn in mijn rug had. Zijn antwoord was dat alle jonge moeders last van rugpijn hadden en verder niks. Toen nog even gepraat over mogelijkheden mbt anticonceptie en of ik bv gaf en ik stond binnen 5 minuten weer buiten
Nu had ik braaf weer een afspraak gemaakt, maar ik heb hem later afgezegd, omdat ik het nut er niet van inzag. Ik heb nergens last van (zelfs niet van pijn in mijn rug), ik voel me goed en ik heb geen vragen.
Zie ik nou nog iets over het hoofd, iets wat heel belangrijk is aan de 6-weekse controle? Wat zijn jullie ervaringen?
Krijgen jullie trouwens ook zo'n blaadje mee dat je het een en ander aan oefeningen moet doen na de geboorte zodat je je spieren weer normaal kunt gaan gebruiken ?
Lewis, in principe kan Joshua geen last hebben van iets dat jij in je zwangerschap ook regelmatig at. Wat vaak voorkomt is dat ze teveel of te gulzig drinken, en dan gooien ze het overschot er gewoon weer uit .
Zolang ie niet bij elke voeding spuugt geeft dat niets.
Ik vond mijn nacontrole wel erg prettig. Even besproken hoe het gegaan is en of er dus kans op herhaling is. En dat ik bij een volgende zwangerschap wel onder gynaecologische begeleiding moet bevallen maar wel de eerste maanden bij een verloskundige onder controle mag staan (lekker!!). En omdat ik al een keizersnee gehad heb en Bram erg groot was ze zo snel mogelijk in gaan leiden zodat ik niet een 10ponder hoef te krijgen. Niet dat ik toen al met een volgende bezig was maar ik vind het wel erg prettig om nu al te weten. Ook mijn wond nog even bekeken (die ging niet zo lekker) en het anti-conceptiepraatje natuurlijk. Maar eigenlijk was het leukste nog wel dat een moeder waarmee ik op zaal had gelegen ook in de wachtkamer zat en we ook nog even na konden kletsen
quote:Lewis, laat die yoghurt eens een tijdje weg als je denkt dat dat de oorzaak kan zijn. Dat moet je dan binnen een week wel kunnen merken lijkt me. Het zou best kunnen dat Joshua daarop reageert. Proberen kan in elk geval geen kwaad hè.
Op zondag 4 januari 2004 14:56 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Het valt me op dat als ik Joshua s'middags rond 12 uur bv geef dat ie alles er bijna uitspuugt. En het is alleen rond die tijd.
Ik eet yoghurt s'morgens. Kan dat het zijnIk vind het zo zonde voor hem, want een paar uur later heeft ie dan behoorlijk honger, alhoewel hij er niet onder lijkt te lijden ofzo. Maar toch. Ben misschien wel te bezorgd.
Met Tom gaat het alweer ietsjes beter gelukkig, we hoeven niet meer 4x per dag te puffen maar kunnen voldoen met 1x voor het slapen gaan. Wel reuteld hij nog steeds en ik vraag me af hoe lang het duurt voor alle klachten verdwenen zijn.
Lewis, misschien drinkt Joshua te gulzig en gooit hij het overschot er weer uit? Je zou eventueel de yoghurt een weekje kunnen laten staan zoals Rewimo al zegt, als het spugen dan nog doorgaat weet je zeker dat het daar niet aan heeft gelegen.
Nu gaan er natuurlijk gelijk allerlei spookbeelden door je heenmet die open ruggetjes en zo, hoewel Noa er geen last van schijnt te hebben.
8 januari maar wel even checken bij het CB en evt naar de dokter.
Anyweg doet ze het hartstikke goed! ruim 8 kilo en altijd vrolijk!
En zaterdag stond ze op uit bad! Mama Basset moest haar wel even opvangen. Mogen we eigenlijk Noa soort van laten staan? Als ze op schoot zit springt ze namelijk nogal eens op!
Ze reageerd ook zo leuk op de spiegel. Begint ze te lachen en kijkt heen en weer van spiegelmama/papa naar mama/papa en beweegt haar handjes
1e koekje:
Weet iemand overigens wanneer babietjes hun echte oogkleur krijgen? of zou de kleur dan nu bij 6 maanden al iets moeten veranderen? De een zegt 6 maanden de ander een jaar en anderen zeggen weer dat het nog later is.
[Dit bericht is gewijzigd door basset op 05-01-2004 12:26]
Ik kan me trouwens goed voorstellen dat het heel zinvol is als er iets niet helemaal goed is gegaan bij de bevalling, om daarover na te praten en alvast te bespreken hoe daar mee om te gaan bij een eventuele volgende bevalling.
Dat was bij mij gelukkig niet aan de orde.
Leuke foto's van Noa! Ze is inderdaad altijd vrolijk, lijkt het. Dat kuiltje zou ik inderdaad maar even laten checken. Ik heb uit de verhalen van Moussy wel eens begrepen dat een putje onderaan de rug op een net-niet open ruggetje zou kunnen duiden. Ik weet niet of het verder kwaad kan, trouwens.
René dr putje is nog steeds gewoon het poepputje. Iedere keer als we voor röntgen-foto's gaan zit ze vol ontlasting en zien ze dus niks, ja, poep. Rond dr verjaardag moet ze weer terug, dan zal ik eens een klysmaatje voorstellen voor we weer voor piet snot dat kind gaan pesten.
quote:Dankjewel, Ik begon me eigenlijk steeds meer ongerust te maken deze ochtend en informatie hierover moet je al helemaal niet zoeken op internet Brrrrr verschrikkelijke dingen kom je dan tegen zeg! Nu weet ik waarom ik zo'n hekel aan medische encyclopedieen heb. Je haalt je bij een geirriteerde keel gelijk het idee in je hoofd van de meest verschrikkelijke aandoeningen.
Op maandag 5 januari 2004 12:34 schreef moussy het volgende:
De meeste kuiltjes, zijn gewoon kuiltjes. Héél soms is dat kuiltje een spina bifida occulta. verborgen open rug Niet druk om maken, is waarschijnlijk gewoon een poep putjeVoor de zekerheid zou ik er wel even naar laten kijken, maar een occulta zien ze eigenlijk gelijk na de geboorte al.
René dr putje is nog steeds gewoon het poepputje. Iedere keer als we voor röntgen-foto's gaan zit ze vol ontlasting en zien ze dus niks, ja, poep. Rond dr verjaardag moet ze weer terug, dan zal ik eens een klysmaatje voorstellen voor we weer voor piet snot dat kind gaan pesten.
quote:Is niet altijd waar!!!!!!!!
Op maandag 5 januari 2004 12:26 schreef Spuuglokje het volgende:
Na een maand of 6 is de definitieve oogkleur duidelijk, schijnt het.
Ik dacht zelf dat het pas na een jaar of 2 was, maar ik heb het even opgezocht op internet, daar wordt gesproken over 6 maanden.
Edit: deze foto is gemaakt toen hij 5 weken was. Zijn ogen zijn al helemaal bruin
jonnetje, ik heb ook wel es gehoord dat het bij groene ogen het langst duurt voor ze hun definitieve kleur bereikt hebben. maar zólang wist ik niet zeg!
Rewimo, Piet had vanaf 't begin bruine ogen. niks blauws aan te ontdekken, hooguit een grijzig randje als je goed keek. gek he, ik dacht dat alle babies eerst blauwe ogen hadden. maar ik herinner me dat GaoXing ook eens gepost heeft dat dat op dat eiland waar zij zit niet het geval is.
een heel andere vraag: ik ben me aan 't oriënteren op fruithapjes e.d., want Piet begint zéér geïnteresseerd te raken in ander eten dan melk & pap. wil voornamelijk vers fruit en groente gaan geven, maar het lijkt me ook wel handig om een voorraadje van die potjes aan te leggen, als reserve (& die potjes schijnen na gebruik weer handig te zijn om zelfgemaakte hapjes in in te vriezen). maar wat is nou een goed merk? ik meen me te herinneren dat hier iemand ooit schreef dat die potjes van 't Kruidvat bijvoorbeeld eigenlijk wat teveel toegevoegde suikers bevatten. is dat 'Bledina'? (daar kreeg ik laatst een gratis potje van bij 't Kruidvat). of ging dat om een ander merk?
Hoe gaat het met het slapen van Chiara? Bij Isa lijkt het probleem opgelost. Ik had de babysleep (zo'n ding waarmee je het kindje op de zij kan laten liggen) eruit gedonderd omdat ze er toch steeds uitkroop en zich alsnog omdraaide, maar blijkbaar vindt ze het toch wel prettig. Heb haar er vannacht weer ingelegd en ze was nu maar één keer wakker om 3 uur, daarvoor en daarna zoet geslapen. Ik heb haar om 10 uur uit bed wakker gemaakt omdat we weg moesten. Hopelijk was dit dus de oplossing!
wat heerlijk dat Chiara & Isa allebei weer goed/redelijk slapen! geniet er maar lekker van. past Isa nog steeds tussen die baby-sleep trouwens? ik vond 'm in 't begin al vrij krap voor Piet en heb 'm uiteindelijk eigenlijk nauwelijks gebruikt. maar kan me wel voorstellen dat het een soort veilig gevoel geeft, vergelijkbaar met inbakeren. betekent dit ook dat Isa nog altijd op haar zij slaapt? grappig. Piet sliep de eerste weken/maanden(?) ook alleen op z'n zij, maar is op een gegeven moment toch op z'n rug gaan slapen. heb wel 't idee dat hij door die eerste periode op z'n zij een minder afgeplat achterhoofd heeft dan sommige andere babies die ik tegenwoordig zie (gelukkig).
Zonnatura is er helaas uit gegaan, dat is nu ook overgenomen door olvarit, olvarit-bio heet dat nu geloof ik.
Ik heb trouwens ook reserve potjes groente liggen hoor, heb ze alleen nog nooit nodig gehad. De broccoli-voorraad is bijna op, ik denk dat we eens wortelen gaan proberen deze week.
Ze is vandaag precies 2 maanden, zou het erg kwaad kunnen voor haar ruggetje om haar op deze manier af en toe haar zin te geven? Ik moet er wel bij zeggen dat ze behoorlijk sterk is en zelfs al bijna omdraait, puur uit boosheid als ze in de box 'moet' liggen. Ik ga donderdag zowiezo naar het cb voor de
eerste prik hiephoi dus daar vraag ik het ook maar.
Meaghan ik zou inderdaad ook niet te vaak en te lang Pascalle laten zitten. En dan zeker goed ondersteunen. De rugspieren zijn nog niet sterk genoeg op deze leeftijd. Maar af en toe is zeker leuk!
Meaghan, de arts van het cb zei tegen mij "als het gaat, dan mag het" als een soort algemene regel. Mijn ervaring is dat Isa na een minuutje of tien zelf wat dreinerig werd en niet meer wou zitten, maar tot die tijd ging het prima. Het hielp ook om de rugleuning van het wippertje wat hoger te zetten, zodat ze iets meer in zitstand kwam.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |