Leek mij niet verkeerd om dit topic een sequel te geven...
De laatste -kant en wal rakende reactie van Jerruh:
quote:- edit: link van deel 1 even toegevoegd; misschien handig voor de mensen die net inschakelen -
Ik zal je eens vertellen hoe het bij het vriendengroepje van mijn broerke ging...
er waren twee mensen in dat groepje, die een relatie hadden. Dat ging natuurlijk super, totdat er signalen kwamen dat hij haar wel es sloeg. De meiden in de groep wisten dit van het meisje, de jongens wisten van niks! totdat een van die meiden met een van die jongens ging praten en het verhaal vertelde. gevolg: langzaamaan ontstond er een split in die groep... De ene kant geloofde er niks van, of vond het overdreven, de andere groep vond dat er iets aan gedaan moest worden enzo. (nu heb ik het ff heel snel geschetst)Het feit dat dit soort dingen snel op geloven en vertrouwen aankomt, waarbij slachtofferrollen en schuldige-rollen ontstaan, is een enorme druk op een vriendengroep. Mensen willen elkaar niet laten vallen maar willen er toch wat aan doen, mensen willen het niet helemaal geloven of vinden reacties en gebeurtenissen een beetje overdreven enzovoorts...
[Dit bericht is gewijzigd door ElisaB op 15-12-2003 14:54]
quote:als je hier alleen maar komt mekkeren, dan is het niet verboden weg e blijven dope! Ontopic of weg!
Op maandag 15 december 2003 14:39 schreef JohnDope het volgende:
ongelooflijk hier
quote:Lees misschien eerst even het vorige topic door...
Op maandag 15 december 2003 14:38 schreef Dunadain het volgende:
ja en ? wil je er nog iets aan toevoegen
quote:ik ga wel weg dan, ik zei het toch dat het internet een verrot leven is, je kan niet eens zeggen wat je denkt.
Op maandag 15 december 2003 14:40 schreef Jerruh het volgende:[..]
als je hier alleen maar komt mekkeren, dan is het niet verboden weg e blijven dope! Ontopic of weg!
In ieder geval... de vriendin bij wie we vrijdag waren heeft hem gisteren gesproken. Hij liet tegenover haar niet veel los, behalve dat we ' bonje' hebben en hij alles even tot rust wilde laten komen...
quote:Prima, wegwezen dan. Alles wat offtopic is vanaf nu word zonder pardon ge-edit. Het onderwerp is serieus genoeg lijkt me zo. Hierbij trek ik de lijn.
Op maandag 15 december 2003 14:41 schreef JohnDope het volgende:[..]
ik ga wel weg dan, ik zei het toch dat het internet een verrot leven is, je kan niet eens zeggen wat je denkt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
zie boven dus
[Dit bericht is gewijzigd door zwaaibaai op 15-12-2003 14:47]
quote:Hallo wakker worden moppie, dit wilde ik nog wel even kwijt, ik heb dit topic geopend en niemand anders!!!!
Op maandag 15 december 2003 14:43 schreef Da_QQ het volgende:
Copycat: dank je voor het openen van een vervolg, want ja, er valt nog wel het een en ander over te zeggen.
Jerruh: Ik heb er inderdaad voor gekozen om daarom niet met al mijn vriendinnen uitgebreid dit weekend te bespreken. Ik heb erover gepraat met de vriendin waar we vrijdagavond waren omdat zij ook al opmerkte dat hij zich zo vreemd gedroeg.
Verder heb ik het er met mijn huisgenoot over gehad, simpelweg omdat mijn vriend met zijn dronken hoofd 's nachts aan zijn deur stond omdat ie ' erover wilde praten'. De reden dat ik er niet met iedereen over wil praten, is inderdaad omdat ik geen zin heb dat we straks nog meer spanningen krijgen met vrienden, mensen ' een kant' moeten kiezen en er allemaal roddels en achterklap ontstaat die niet nodig is.In ieder geval... de vriendin bij wie we vrijdag waren heeft hem gisteren gesproken. Hij liet tegenover haar niet veel los, behalve dat we ' bonje' hebben en hij alles even tot rust wilde laten komen...
Ps deze smiley ( ) heb ik nog nooit gebruikt in me leven, maar hij is nu wel toepasselijk
quote:Kan ze dat dan?? Goh, weer wat geleerd...
Op maandag 15 december 2003 14:46 schreef JohnDope het volgende:
CopyCat liep mijn posten te deleten
En dan nu:
quote:haha mijn excuses als CopyCat het niet was, maar het kwam zo over, wie is die sneaky moderator (dictator) dan?
Op maandag 15 december 2003 14:52 schreef ElisaB het volgende:[..]
Kan ze dat dan?? Goh, weer wat geleerd...
En dan nu:
quote:ik, en nu ontopic aub
Op maandag 15 december 2003 14:57 schreef JohnDope het volgende:[..]
haha mijn excuses als CopyCat het niet was, maar het kwam zo over, wie is die sneaky moderator (dictator) dan?
quote:Ik kan het mis hebben, maar ik krijg hierbij het gevoel dat jij niet wilt dat teveel mensen in je vriendenkring dit weten. Geloof me, ze weten het zo!
Op maandag 15 december 2003 14:43 schreef Da_QQ het volgende:
Copycat: dank je voor het openen van een vervolg, want ja, er valt nog wel het een en ander over te zeggen.
Jerruh: Ik heb er inderdaad voor gekozen om daarom niet met al mijn vriendinnen uitgebreid dit weekend te bespreken. Ik heb erover gepraat met de vriendin waar we vrijdagavond waren omdat zij ook al opmerkte dat hij zich zo vreemd gedroeg.
Verder heb ik het er met mijn huisgenoot over gehad, simpelweg omdat mijn vriend met zijn dronken hoofd 's nachts aan zijn deur stond omdat ie ' erover wilde praten'. De reden dat ik er niet met iedereen over wil praten, is inderdaad omdat ik geen zin heb dat we straks nog meer spanningen krijgen met vrienden, mensen ' een kant' moeten kiezen en er allemaal roddels en achterklap ontstaat die niet nodig is.In ieder geval... de vriendin bij wie we vrijdag waren heeft hem gisteren gesproken. Hij liet tegenover haar niet veel los, behalve dat we ' bonje' hebben en hij alles even tot rust wilde laten komen...
Ben eigenlijk wel benieuwd naar zijn kant van het verhaal, hoewel ik het eerlijk gezegd wel zo ongeveer kan raden. Rotdag gehad, had eigenlijk niet mee moeten gaan, rotjeugd gehad. Of de oh zo bekende 'Blackout': "Ik weet eigenlijk helemaal niet meer wat er gebeurd is, ik ben zo helemaal niet! Ik moet een blackout hebben gehad!" En uiteraard de belofte dat dit nooit meer zal gebeuren.
Denk goed na of je met hem verder wilt en zo ja, blijf dan op je hoede. Als het vaker gebeurt, geloof me dan dat het steeds erger wordt. Ga na een volgende keer zeker bij hem weg, want dan weet je zeker dat dit niet een eenmalig iets is en het je hele leven door zal gaan als je bij hem blijft.
En dan maar weer ontopic.
Metal: In het eerste topic heb ik geschreven dat mijn weekend niet zo leuk is verlopen. Dit was mijn start-post:
Ik weet niet goed wat me nou overkomen is...
Gisteravond kwam mijn vriend langs. Deed anders dan normaal - z. druk, slecht luisteren, 'hyper'. We gingen naar vrienden toe. ik vroeg hem om een beetje rustig te doen, maar dat lukte hem niet, want hij begon gedurende de avond alleen maar harder te praten en minder te luisteren. We vonden het allemaal vreemd.
Aan eind van avond was hij straalbezopen. Ik ben naar huis gereden en sprak hem in de auto aan op zijn gedrag. We kregen ruzie.
Thuisgekomen loopt hij naar binnen en de ruzie liep heel hoog op.
Toen maakte ik een grote fout: ik gaf hem een tik in zijn gezicht. Het was een soort 'wanhoopsdaad' omdat ik totaal niet tot hem doordrong en hij helemaal onbereikbaar leek.
Daarop sloeg hij me een paar keer tot ik op de grond viel. En trapte me. Vlak daarna ging het opnieuw mis. Hij pakte mij bij mijn polsen. Ik kreeg mezelf los en sloeg hem - dit keer puur uit zelfverdediging. Daarna heeft hij me weer geslagen. En is weggegaan.
Ik ben totaal verbijsterd. Weet niet goed wat te doen. Enerzijds denk ik: onmiddellijk weggaan - deze man is psycho! Anderzijds snap ik het niet. We hebben nu een halfjaar en ik heb deze kant van zijn karakter nooit eerder gezien. Ook de vriendin bij wie we waren, en die hem al jaren kent, kon zich zijn gedrag niet voorstellen. Hij is het type 'doet geen vlieg kwaad' (maar is dus wel heel sterk).
Raar dus, ook omdat hij de hele avond al vreemd deed. En natuurlijk - misschien had ik hem niet moeten aanspreken op zijn gedrag terwijl ik wist dat het geen zin had, of had ik hem niet mogen slaan, maar zijn gedrag staat tot in geen verhouding tot het mijne?
In deel 1 zijn we al tot de conclusie gekomen dat het Heel Erg Fout is dat ik hem heb geslagen. Dat had ik niet mogen doen. Verder zijn de meeste posters het er wel over eens dat hij echter niet had moeten terugslaan of het bij één klap had moeten laten.
Aan het eind van het topic heb ik gemeld dat we sinds vrijdagavond geen contact meer hebben gehad. Zijn telefoon, die hij bij de vrienden had laten liggen die we vrijdag beozhten, heeft hij gisteren opgehaald. Tegen hen heeft hij alleen gezegd dat we 'bonje' hadden en dat hij zou bellen als we 'allebei wat waren afgekoeld'.
Laat ik voor op stellen dat het jouw leven en jouw beslissing is. Ik ben echt verbijsterd over al die mensen (behalve Jerruh die wel een zinvolle reactie plaatste) hier die precies weten hoe het zit en hoe het verder gaat (straks heb je een blauw oog) - die hebben een docu gezien of een brochure gelezen en gaan jou even vertellen hoe het altijd loopt in dit soort zaken.
Onzin natuurlijk.
Ik ben benieuwd hoe het gaat als je hem weer gesproken hebt. Alleen hij en jij kunnen beoordelen of het een incident was. Er hangt toch veel van zijn reactie van de komende tijd af. Komt hij er op terug, wil hij erover praten, toont hij enige zelfreflectie enz.
Succes ermee!!!
quote:dat is het niet - ik wil gewoon eerst zijn kant van het verhaal horen voor er allerlei opgeblazen verhalen in de wereld komen. Overigens: niet om hem te beschermen, meer om een goed beeld te krijgen van zijn beleving. Het hangt ook daarvan af of ik bij hem blijf.
Op maandag 15 december 2003 15:02 schreef Gia het volgende:[..]
Ik kan het mis hebben, maar ik krijg hierbij het gevoel dat jij niet wilt dat teveel mensen in je vriendenkring dit weten.
quote:
Op maandag 15 december 2003 15:06 schreef SCH het volgende:
Grrrrrr, wat een ergerniswekkende commentaren. Kan het niet laten er iets over te zeggen.Laat ik voor op stellen dat het jouw leven en jouw beslissing is. Ik ben echt verbijsterd over al die mensen (behalve Jerruh die wel een zinvolle reactie plaatste) hier die precies weten hoe het zit en hoe het verder gaat (straks heb je een blauw oog) - die hebben een docu gezien of een brochure gelezen en gaan jou even vertellen hoe het altijd loopt in dit soort zaken.
quote:Het is geen vrouwenkolder, mishandeling is heel ernstig en heel serieus en daar wil ik geen moment bagatellisserend over doen. Ik vind dat de TS er ook serieus mee omgaat en ook wel een duidelijk plan heeft.
Op maandag 15 december 2003 15:10 schreef Lemmiwinks het volgende:[..]
My thoughts exactly... Maarja, als ik het afdoe als opgeblazen vrouwenkolder uit glossy blaadjes dan wordt mij een ernstig gebrek aan levenservaring door de ervaren rijpere vrouwen verwezen.
Maar sommige mensen schieten van dit soort verhalen in een soort kramp en reageren volgens vaste patronen. Alsof het altijd zo gaat. Het zou ook jammer kunnen zijn om deze relatie te verbreken; misschien heeft ie wel heel veel potentie.
Maar neem je het risico dan? Hij was blijkbaar heel bewust wat hij gedaan heeft, vooral omdat ze geen contact hebben sinds vrijdag.
mijn MENING is dat dit niet tot amper goed te praten is, de actie is al erg genoeg, maar de reactie daarop vooral van zijn kant.. krom door de bocht
quote:Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar ik denk dat sommigen van de reacties praten uit eigen ervaring of het van heel dichtbij hebben mee gemaakt ( ik in elk geval wel).
Op maandag 15 december 2003 15:20 schreef SCH het volgende:[..]
Het is geen vrouwenkolder, mishandeling is heel ernstig en heel serieus en daar wil ik geen moment bagatellisserend over doen. Ik vind dat de TS er ook serieus mee omgaat en ook wel een duidelijk plan heeft.
Maar sommige mensen schieten van dit soort verhalen in een soort kramp en reageren volgens vaste patronen. Alsof het altijd zo gaat. Het zou ook jammer kunnen zijn om deze relatie te verbreken; misschien heeft ie wel heel veel potentie.
quote:Vrouwen slaan is laf. Je eigen vriendin tegen de grond slaan is gewoon onvoorstelbaar fout. Je kan mij niet zo kwaad krijgen dat ik zo iets gigantisch stoms doe. Hij heeft de potentie om zijn zelfbeheersing te verliezen, dat heeft hij immers bewezen. Misschien, nogmaals misschien gebeurt het nooit meer, maar 1x is bij mij al 1x teveel.
Op maandag 15 december 2003 15:20 schreef SCH het volgende:[..]
Het is geen vrouwenkolder, mishandeling is heel ernstig en heel serieus en daar wil ik geen moment bagatellisserend over doen. Ik vind dat de TS er ook serieus mee omgaat en ook wel een duidelijk plan heeft.
quote:Ik misschien ook wel?
Op maandag 15 december 2003 15:23 schreef zwaaibaai het volgende:[..]
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar ik denk dat sommigen van de reacties praten uit eigen ervaring of het van heel dichtbij hebben mee gemaakt ( ik in elk geval wel).
Dan zou je juist moeten weten dat geen geval hetzelfde is.
En die schijn van heiligheid die er om vrouwen heen hangt, dat heeft de TS ook niet zo bedoeld, denk ik. Ze sloeg zelf als eerste - dus ze is duidelijk een onderdeel van het geheel.
maar waar ik me aan erger is dat er verklaringen, excuses en verzachtende omstandigheden aangedragen of gezocht worden, helemaal als haar moeder dat doet.
alsof de reden er toe doet!?
iemand die je 'n een klap terug geeft omdat jij hem een mep in zijn gezicht verkoopt, okay, maar door blijven slaan en nog eens en nog eens.. ik zou de reden niet hoeven weten, wat die doet er niet toe.
*MEP STOMP TRAP WURG* "ja sorry, ik had mijn dag niet"
Het doet er m.i. niet toe of hij het nog eens zou doen de ja of de nee.
dat weet je idd ook niet.
Maar waar leg je de grens? Welk signaal geef je hem?
Bij mij zou er iets stuk zijn van binnen, figuurlijk.
Het is net als met langdurig vreemdgaan vd ander, dat kan heel goed eenmalig zijn, maar wat het uiteindelijk spaak doet lopen is niet het overspel an sich, maar het vertrouwen dat niet meer terug komt.
Wat je ook doet of beslist, ga iig nooit de schuld bij jezelf zoeken voor het uit de hand lopen van de ruzie, ga hem geen verzachtende omstandigheden aandragen, want die zijn er niet.
quote:Ik hoef niet te weten hoe het zit om te oordelen dat het mishandeling is als je vriend je naar de grond slaat en je vervolgens ook nog in elkaar schopt. Ik weet uit eigen ervaring maar al te goed hoe dat is. En ja, ook ik heb op dat moment toen ik me er aan had ontworsteld een tik teruggegeven uit zelfverdediging.
Grrrrrr, wat een ergerniswekkende commentaren. Kan het niet laten er iets over te zeggen.Laat ik voor op stellen dat het jouw leven en jouw beslissing is. Ik ben echt verbijsterd over al die mensen (behalve Jerruh die wel een zinvolle reactie plaatste) hier die precies weten hoe het zit en hoe het verder gaat (straks heb je een blauw oog) - die hebben een docu gezien of een brochure gelezen en gaan jou even vertellen hoe het altijd loopt in dit soort zaken.
Onzin natuurlijk.
Ik ben benieuwd hoe het gaat als je hem weer gesproken hebt. Alleen hij en jij kunnen beoordelen of het een incident was. Er hangt toch veel van zijn reactie van de komende tijd af. Komt hij er op terug, wil hij erover praten, toont hij enige zelfreflectie enz.Succes ermee!!!
Wat je wel heel terecht stelt is dat het belangrijk is hoe hij zich nu opstelt. Wil hij wat aan zijn gedrag doen? Ziet ie het probleem? zoekt ie echt een structurele oplossing. Dat lijkt me namelijk de enige manier waarop jullie samen kunnen blijven. Anders kun je er namelijk op wachten dat zoiets nog iets gaat gebeuren.
quote:Excuse me! Ik heb zelf vroeger in zo'n relatie gezeten, ik weet dus echt wel hoe Da_QQ zich voelt. Zeker na de eerste keer. Het is heel verwarrend en beangstigend. Je voelt je heel onzeker en wilt de juiste beslissing nemen. En ik zeg niet dat er een tweede keer komt, het is wel heel goed mogelijk. Ik vertel haar wat mij overkomen is, en dat kan zij onthouden voor als het weer zou gebeuren. Het is goedbedoelde raad, en zoals ik al zei: Ze moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar wel goed nadenken.
Onzin natuurlijk.
Ik ben benieuwd hoe het gaat als je hem weer gesproken hebt. Alleen hij en jij kunnen beoordelen of het een incident was. Er hangt toch veel van zijn reactie van de komende tijd af. Komt hij er op terug, wil hij erover praten, toont hij enige zelfreflectie enz.Succes ermee!!!
quote:Da_QQ, na een beetje sprakeloos de hele originele topic te hebben doorgelezen moet ik toch even reageren. Helemaal als ik de bovenstaande statement lees.
Op maandag 15 december 2003 15:03 schreef Da_QQ het volgende:
In deel 1 zijn we al tot de conclusie gekomen dat het Heel Erg Fout is dat ik hem heb geslagen. Dat had ik niet mogen doen. Verder zijn de meeste posters het er wel over eens dat hij echter niet had moeten terugslaan of het bij één klap had moeten laten.
Het zal vast en zeker zo geweest zijn dat hij door die tik ineens doorsloeg, maar die tik was terecht. De reactie die daarop volgde noemen ze daar waar ik vandaan kom gewoon een afranseling en dus niet een klein beetje over-(en not-) done.
Dat doorslaan is niet iets wat mij geheel onbekend is (niet dat ik graag mensen aftuig, integendeel zelfs). Ik kan je in ieder geval verklappen dat je dat doorslaan heel lang binnen kan houden, tot dat je ogen gaan tranen en je spieren gaan schudden. En zelfs dan nog kan je het een kant op dirigeren.
Hij is gewoon zwaar doorgeschoten en staat schijnbaar niet genoeg bij je stil om dan maar een lantaarnpaal plat te trappen (figuurlijk uiteraard). Hij ziet jou schijnbaar niet staan als hij in een woede-waas verkeerd, en dat is heel erg slecht. Om te beginnen koel je nooit blinde woede op een geliefde (die zie je dwars door een waas staan). Ter afronding heeft hij zijn woede compleet niet onder controle wat, als je mijn mening wil horen tenminste, herhaling van dit voorval met mogelijk een veel ergere afloop vrijwel garandeerd.
p.s. en inderdaad een man behoord een vrouw gewoon helemaal niet te slaan, period. Als het een kickbox-fanaat is dan ligt dat anders, nagenoeg elk ander geval is ronduit een hondestreek IMHO.
quote:
Op maandag 15 december 2003 15:38 schreef Alien-Intruder het volgende:
p.s. en inderdaad een man behoord een vrouw gewoon helemaal niet te slaan, period. Als het een kickbox-fanaat is dan ligt dat anders, nagenoeg elk ander geval is ronduit een hondestreek IMHO.
quote:Bedoeld, denk ik, als de vrouw een kickboxfanaat is.
Op maandag 15 december 2003 15:40 schreef Copycat het volgende:[..]
Die moet je me even uitleggen
Anyway: het probleem zit m inderdaad in het vertrouwen. Mijn vriendje is degene die ik het meest vertrouw van iedereen! Niet iemand bij wie ik me continu wil afvragen of ie me weer slaat bij een volgende ruzie. Mijn vertrouwen in hem is voorlopig bijzonder laag. Daarover zal hij uitleg moeten geven. Excuses over drank/drugs/slechte jeugd of slechte dag doen mij niet zoveel. Het gaat er mij om hoe hij denkt het vertrouwen terug te brengen in onze relatie.
quote:Ja, in de ring dan, maar dat is niet waar het hier over gaat.
Op maandag 15 december 2003 16:04 schreef Gia het volgende:[..]
Bedoeld, denk ik, als de vrouw een kickboxfanaat is.
Aangezien die vriend echt wel weet dat er wat is gebeurt, is het een waardeloze vent dat tie nog geen contact heeft opgenomen. Als ie weet dat er bonje is geweest en dat tie wat moet laten betijen, dan weet tie ook wel dat tie uitgehaald heeft.
Hoe meer ik lees, hoe meer ik denk "dumpen die vent"
quote:Thanx (en Gia ook) is nu duidelijk.
Op maandag 15 december 2003 16:08 schreef Da_QQ het volgende:
Copycat: ik denk dat hij bedoelt dat vrouwelijke kickboxers wel 'kicken' op een trap van hun (sparring)partner.Anyway: het probleem zit m inderdaad in het vertrouwen. Mijn vriendje is degene die ik het meest vertrouw van iedereen! Niet iemand bij wie ik me continu wil afvragen of ie me weer slaat bij een volgende ruzie. Mijn vertrouwen in hem is voorlopig bijzonder laag. Daarover zal hij uitleg moeten geven. Excuses over drank/drugs/slechte jeugd of slechte dag doen mij niet zoveel. Het gaat er mij om hoe hij denkt het vertrouwen terug te brengen in onze relatie.
Wat dat betreft vind ik dat je groot gelijk hebt geen genoegen te nemen met slappe excuses.
Ben wel erg benieuwd wat zijn zienswijze is. Ik kreeg een beetje het idee dat hij het nogal bagatalliseert, tenminste, zo komt hetgeen over wat hij tegen jullie vrienden zei.
Vind het ook wel een beetje vreemd dat hij nog geen contact heeft opgenomen. Als hij er spijt van heeft, nadat ie zijn roes heeft uitgeslapen, zou je toch mogen verwachten dat ie iets (al is het maar een lullig sms-je) van zich zou laten horen.
Hoe gaat hij normaliter om met zijn gevoelens? Is het wel iemand die makkelijk praat, of iemand waar je juist alles uit moet trekken?
quote:Inderdaad, was niet helemaal duidelijk geformuleerd. Maar CC geef toe, het zou een beetje krom zijn geweest als ik juist die mannen waarbij het krachtsverschil het ergst is wel mijn goedkeuring zou geven, niet waar?
Op maandag 15 december 2003 16:04 schreef Gia het volgende:
Bedoeld, denk ik, als de vrouw een kickboxfanaat is.
Naar mijn mening zijn die dames beter in staat om fysiek weerstand te bieden dat was waarschijnlijk al een betere omschrijving geweest. Ik wilde even verduidelijken dat er ook wel degelijk dames zijn die mij alle hoeken van de kamer kunnen laten zien. Ik had geen zin om met standaard kreten als "zwakke geslacht" e.d. op de proppen te komen.
quote:CC geeft toe
Op maandag 15 december 2003 16:20 schreef Alien-Intruder het volgende:[..]
Maar CC geef toe, het zou een beetje krom zijn geweest als ik juist die mannen waarbij het krachtsverschil het ergst is wel mijn goedkeuring zou geven, niet waar?
Maar weer even terug naar het vertrouwen gedeelte, de laatste verwijzing van de TS daar naar:
quote:Misschien ben ik hier weer wat wantrouwig/ouderwets/paranoide (kies maar in welk hokje me wil stoppen), maar is het vertrouwen dat je in een partner hebt wat betreft fysiek wangedrag niet juist een kwestie van "vertrouwen dat het niet gebeurt"?
Mijn vertrouwen in hem is voorlopig bijzonder laag. Daarover zal hij uitleg moeten geven. Excuses over drank/drugs/slechte jeugd of slechte dag doen mij niet zoveel. Het gaat er mij om hoe hij denkt het vertrouwen terug te brengen in onze relatie.
Ik weet niet of het een gebrek aan mijn persoontje is (kan best) maar ik kan wel vergeven en niet vergeten.
quote:Dat zou een hele goede test kunnen zijn, als hij 'm aandurft. Ik denk dat in mijn geval het onmogelijk zou blijken te zijn, maar toch...
Op maandag 15 december 2003 16:57 schreef Da_QQ het volgende:
Vergeven is niet zo moeilijk - daar zijn die excuses voor. Het vergeten is daarentegen moeilijk, zo niet onmogelijk. Daarom schrijf ik dat het er mij om gaat hoe hij denkt dat ik weer vertrouwen in hem krijg, hoe hij denkt dat ik me volledig op mijn gemak kan voelen bij hem.
Tja, eigenlijk is alles er wel over gezegd denk ik. Ik weet ook niet of je inmiddels al met hem gepraat hebt, naar mijn idee niet. (maar excuses als het me is ontschoten) Maar dat is een ding wat je zeker moet doen, al is het alleen maar voor je eigen vragen achteraf (had ik toch..? was ik diegene..?).
Beslis na het gesprek, maar ik denk dat je er in je hoofd wel overuit bent..het vertrouwen is het belangrijkste in een relatie, die krijg je nooit meer terug als deze eenmaal is beschadigd.
Heel veel succes en een knuffel,
quote:Denk jij serieus nog aan herstel in deze ?
Op maandag 15 december 2003 16:08 schreef Da_QQ het volgende:
Copycat: ik denk dat hij bedoelt dat vrouwelijke kickboxers wel 'kicken' op een trap van hun (sparring)partner.Anyway: het probleem zit m inderdaad in het vertrouwen. Mijn vriendje is degene die ik het meest vertrouw van iedereen! Niet iemand bij wie ik me continu wil afvragen of ie me weer slaat bij een volgende ruzie. Mijn vertrouwen in hem is voorlopig bijzonder laag. Daarover zal hij uitleg moeten geven. Excuses over drank/drugs/slechte jeugd of slechte dag doen mij niet zoveel. Het gaat er mij om hoe hij denkt het vertrouwen terug te brengen in onze relatie.
Ik weet dat het al eerder is gezegd...maar ik vind het ronduit gestoord dat je de deur uberhaupt nog op een kier laat.
Veel vrouwen doen dat, daar niet van...maar wens jij jezelf niet het allerbeste toe? Het neusje van de zalm? Het sprookje?
Hetgeen je overkomt, is slechts een weerspiegeling van wat je toelaat!
Ik heb ooit in een heel heftige relatie van 3,5 jr, meegemaakt dat de betreffende ex zijn vuist op me richtte toen ik het had uitgemaakt.
Ik heb hem recht in de ogen aangekeken en gezegd dat als hij 1 slag zou slaan, hij werkelijk waar een mes tussen zijn ribben kon verwachten.
Misschien vindt je dit overdreven, maar geloof me..ik hield van deze knul en heb met heel veel pijn afscheid van hem genomen...maar fysiek geweld in een liefdevolle relatie is simpelweg niet mijn cup of tea.
Sterker nog, het is ontoelaatbaar...onvergevelijk en ontoelaatbaar.
Jij leeft dit leven 1 keer en de kwaliteit ervan bepaal jezelf.
Ik neem aan dat je jezelf meer gunt , dan een gozer die in staat is zoveel van je te houden dat hij je verrot slaat.
Zelfbeheersing is geen karaktereigenschap....het is een indicatie hoeveel hij werkelijk van je houd.
Cliche's zijn er niet voor niks, pop...
Ik wens je alle kracht toe...
quote:Hoe durf je zoiets te posten - jeemig, heb je dan geen enkel respect voor de TS?
Op maandag 15 december 2003 18:03 schreef SHE het volgende:
Ik weet dat het al eerder is gezegd...maar ik vind het ronduit gestoord dat je de deur uberhaupt nog op een kier laat.
quote:Je bent dus net zo erg, wil je eigenlijk zeggen?
Ik heb hem recht in de ogen aangekeken en gezegd dat als hij 1 slag zou slaan, hij werkelijk waar een mes tussen zijn ribben kon verwachten.
Ik wil toch nog wel even zeggen dat het topic wel heel erg over geweld van mannen naar vrouwen gaat, heel logisch want dat is de basis van deze case. Maar bij opmerkingen als: "een man mag een vrouw nooit slaan" - denk ik: tsja, en andersom dan wel? Mensen moeten geen geweld tegenover elkaar gebruiken. Nooit niet. Niet fysiek en niet psychisch, want in dat laatste zijn vrouwen wellicht weer wat sterker.
Je moet je twee dingen afvragen:
Wil je het risico lopen dat het weer gebeurt als je hem vergeeft?
Ken je hem wel zo goed als je dacht? Een half jaar is niks, dat zie je nu wel. Dan kan iedereen wel roepen dat hij totaal niet geweldadig is, maar dat doet er niet toe. Hij heeft jou geslagen en geschopt. Niet die anderen. Jij hebt een relatie met hem, niet die anderen.
Het feit dat hij er zo vaag over doet tegen je vriendin zegt meer dan genoeg. Volgens mij weet hij precies wat hij gedaan heeft, en dat het gruwelijk fout is.
Wegwezen dus.
Oh en die "klap" van jou staat dus totaal niet in verhouding met wat hij gedaan heeft.
Hou dus op met excuses zoeken, dat is hij niet waard. Je bent het aan jezelf verplicht om voor jezelf te kiezen.
quote:Misschien kan JIJ het respect opbrengen dat mensen anders denken. Leuk dat je liever de poezelige benadering hanteert..IK zeg liever de dingen zoals ze zijn!
Op maandag 15 december 2003 18:23 schreef SCH het volgende:[..]
Hoe durf je zoiets te posten - jeemig, heb je dan geen enkel respect voor de TS?
[..]Je bent dus net zo erg, wil je eigenlijk zeggen?
Ik wil toch nog wel even zeggen dat het topic wel heel erg over geweld van mannen naar vrouwen gaat, heel logisch want dat is de basis van deze case. Maar bij opmerkingen als: "een man mag een vrouw nooit slaan" - denk ik: tsja, en andersom dan wel? Mensen moeten geen geweld tegenover elkaar gebruiken. Nooit niet. Niet fysiek en niet psychisch, want in dat laatste zijn vrouwen wellicht weer wat sterker.
En ja, ik vind het gestoord als ze bij hem blijft..dat is MIJN mening..dat kun je ook respecteren.
En vwb mijn reactie op mijn voorval..Het spijt me, maar mijn moeder heeft me aardig wat geleerd over vrouw zijn en het bijbehorend zelfvertrouwen en respect.
Ik laat me echt niet slaan..NU niet, NOOIT niet! De eerste die dat probeert kan echt een feeks verwachten..
what comes around goes around...dus godzijdank heeft mijn ex me wel bloedserieus genomen.
Ik zit liever 2 jaartjes dan dat ik me verrot laat slaan, daar kun je van op aan.
Misschien vind je dat ziek of waardeloos...we zijn niet allemaal hetzelfde
Ik ben van nature een heethoofd, snel aangebrand enzo. Maar nooit en ik bedoel dan ook nooit heb ik iemand geslagen anders dan uit noodweer of sport.
Iemand pakken die zich niet kan verweren is het laagste wat er is en als ik zoiets zie doe ik gelijk aan zinvol geweld. Ik haat het wanneer mensen zichzelf het recht nemen om anderen te slaan.
Als ik merk bij een ruzie dat mijn tegenstander zich niet kan verweren, dan laat ik hem met rust.
Oh ja,
vrouwen en kinderen sla ik nooit, al schoppen ze me helemaal lens.
Bah ga ik ook nog eens serieus doen.
quote:Bovendien was er al de afspraak dat hij alleen drugs zou gebruiken als ze niet bij elkaar zijn.
Op maandag 15 december 2003 18:32 schreef dawg het volgende:
Ken je hem wel zo goed als je dacht? Een half jaar is niks, dat zie je nu wel. Dan kan iedereen wel roepen dat hij totaal niet geweldadig is, maar dat doet er niet toe.
<knip>
Het feit dat hij er zo vaag over doet tegen je vriendin zegt meer dan genoeg.
quote:Als jij iemand gestoord wilt noemen die hier haar eerlijke mening plaatst, vind ik niet echt dapper maar goed.
Op maandag 15 december 2003 18:38 schreef SHE het volgende:[..]
Misschien kan JIJ het respect opbrengen dat mensen anders denken. Leuk dat je liever de poezelige benadering hanteert..IK zeg liever de dingen zoals ze zijn!
En jij keurt geweld dus blijkbaar goed. Ik vind dat je niet moet wat doen wat van een ander veroordeelt.
quote:SHE noemt TS niet gestoord, maar haar eventuele gedrag (mocht ze de deur op een kier laten staan).
Op maandag 15 december 2003 19:20 schreef SCH het volgende:[..]
Als jij iemand gestoord wilt noemen die hier haar eerlijke mening plaatst, vind ik niet echt dapper maar goed.
Geen catfight zonder mijn inbreng
quote:Welke drugs zijn dat? Coke, speed, XTC, iets anders?
Op maandag 15 december 2003 19:47 schreef Da_QQ het volgende:
Moonah: Jawel, ik heb m een paar keer meegemaakt toen hij drugs had gebruikt. Hij wordt dan niet agressief. Eerder juist rustig.
quote:Ik dank u vriendelijk voor de vertaling, Katje
Op maandag 15 december 2003 19:30 schreef Copycat het volgende:[..]
SHE noemt TS niet gestoord, maar haar eventuele gedrag (mocht ze de deur op een kier laten staan).
Geen catfight zonder mijn inbreng
Ik raak gewoon nogal ongenuanceerd als het om dit soort dingen draait...Ik kan het simpelweg niet begrijpen, dat je als mooi wezen zijnde, jezelf zo tekort doet...echt niet
Geloof me, als je dit keer over je heen laat lopen en er kómt een 2e keer... dan zal je ook die keren blijven.
Ik kan me zo boos maken om reacties als " sja als dit de 1e keer in 6 maand is dan zal het wel eenmalig zijn... dan zal het wel je eigen schuld zijn.... sja, JIJ maakte hem zo boos " etc...
Ik beb iemand die behoorlijk haar mannetje staat.
Ik heb altijd geroepen " na de 1e klap ben ik verdwenen en krijgt hij nog een aanklacht aan zijn broek erbij ! "
Na een paar maand samen gewoond te hebben met een jongen die het hoogste woord had als het onderwerp " mishandeling " viel. Neeeeee, dat was schandalig, afslachten die mensen en dergelijke kreten, vielen de 1e klappen..
Hij heeft me van de trap gegooid, hij heeft me gestompt geslagen geschopt en de kamer letterlijk doorgegooid !
Toen hij tot bezinning was gekomen was het huilen geblazen ( van zijn kant ! ). Sorry, sorry sorry.....
Mijn grootste fout... Ik heb de gok genomen dat het eenmalig was...
Die fout heeft bijna 5 jaar geduurd.
5 jaar het huis doorgeslagen !
5 jaar mijn hand boven zijn hoofd gehouden tegenover anderen.
5 jaar lang zo veel mogelijk vermeden mij bij anderen om te kleden.
5 jaar lang sorry´s geslikt...
De details zal ik je besparen.
Ik ben echt van mening dat de gok dat het een eenmalig iets was totaal niet het risico waard is dat het dat niet is.
[Dit bericht is gewijzigd door Mirage op 15-12-2003 22:11]
quote:
Op maandag 15 december 2003 22:05 schreef Mirage het volgende:
5 jaar het huis doorgeslagen !
De details zal ik je besparen.
Maar als vrouw hoor je ook geen man te slaan, geweld in een relatie is per definitie fout. Geen enkele vent wil geslagen worden, niet door kerels, niet door vrouwen, niet eens door hun eigen moeder (alhoewel dat misschien de enige uitzondering zou kunnen zijn, die dat zonder tegen reaktie zou kunnen doen).
Vervolgens sta ik versteld van alle reakties hier, niemand hier kent de vriend van de TS persoonlijk, en er wordt gereageerd door anonieme aangevers vanaf de zijlijn, alsof de TS een relatie heeft met de meest gestoorde persoon op deze planeet. Zover ik het lees was dit de eerste keer dat ze kennis maakte, met agressie van hem, en hij met agressie van haar.
Stel ik (man/90 kg) zou haar vriend tegenkomen en hem als eerste met de vlakke hand in zijn gezicht slaan, en daarna zou hij mij 3 stompen en 2 trappen verkopen, ik vraag me af of dan ook iedereen zou reppen over een alcohol en drugs probleem van haar vriend.
Nog een paar adviezen voor de TS:
Komt het weer goed, en hij slaat je ooit nog eens.
Pannetje met kokend water, en tot nooit meer ziens.
Maar ik denk niet dat dat zal gebeuren, anders had hij je allang gebeld.
quote:Vreselijk. Ik word er helemaal naar van. Ik heb vanavond lekker gerelaxt en even lekker met vriendinnetje gegeten. Hem niet gebeld, hij mij ook niet gebeld. Hij zoekt het maar lekker uit, zoals ik al eerder schreef: als hij belt ben ik benieuwd naar zijn verhaal, en voor de rest komt er niets uit mij.
Na een paar maand samen gewoond te hebben met een jongen die het hoogste woord had als het onderwerp " mishandeling " viel. Neeeeee, dat was schandalig, afslachten die mensen en dergelijke kreten, vielen de 1e klappen..
Hij heeft me van de trap gegooid, hij heeft me gestompt geslagen geschopt en de kamer letterlijk doorgegooid !
En e2-e4: ik denk eerlijk gezegd dat hij nog wel belt. ik weet van die vriendin van hem dat hij erg geschrokken is en zich geen raad weet hoe hij nu moet reageren. Daarom schrijf ik ook: ik wacht rustig af. Ik ga hem niet bellen en t hem nog makkelijk maken ook. Ik ben op het moment erg boos, maar voor hetzelfde geld ben ik morgenochtend weer erg verdrietig en wil ik niets liever dan m bellen (dat had ik vanmorgen ook).
Het pannetje kokend water vind ik een goeie... ik zal het water vast opzetten als hij langskomt
(ik maak er een grapje van, maar ik voel me er behoorlijk klote over eerlijk gezegd)
[Dit bericht is gewijzigd door Da_QQ op 15-12-2003 22:24]
quote:Het komt inderdaad op mij ook over of hij je niet belangrijk genoeg vindt, waarom niet de vraag hoe het met je gaat? Hij heeft toch voldoende geweld gebruikt dat het wellicht zijn sporen zou hebben nagelaten.
Op maandag 15 december 2003 19:47 schreef Da_QQ het volgende:Overigens klaart de mist steeds meer op. Hij heeft nog steeds niet gebeld. Ik geloof echt dat hij geen greintje respect voor mij heeft. Maar ik wacht af tot hij contact met mij opneemt en zal hem dan eens vragen naar hoe en wat. En dan beslis ik pas hoever de deur nog openstaat.
Wat je vertrouwen betreft, nadat een akkevietje in mijn relatie had plaatsgevonden was het beetje vertrouwen dat ik nog had compleet weg, en hoe hard ik er ook voor gevochten heb het is altijd door mijn hoofd blijven spoken, het verhaal bij ons was niet duidelijk misschien had ik hem eerst geslagen maar dat alles mag geen excuus zijnmaar even een hondekooi van 25 kilo naar je vriendin te gooien, nadien was echt alles weg hoe hard ik ook heb geprobeerd. Het vertrouwen was nihill.
Ik wens je echt alle geluk en sterkte toe die je nodig hebt bij het maken van een beslissing.
quote:Nu wil ik weer niet tegen je jaren instrijken hoor..maar als hij je zoiets aandoet..dan verwacht je toch dat die godvergeten ***** zich op zijn knieen bij je meldt? Dat hij jankend bij je op de stoep staat en jou en zichzelf om vergiffenis vraagt?
Op maandag 15 december 2003 22:19 schreef Da_QQ het volgende:[..]
Vreselijk. Ik word er helemaal naar van. Ik heb vanavond lekker gerelaxt en even lekker met vriendinnetje gegeten. Hem niet gebeld, hij mij ook niet gebeld. Hij zoekt het maar lekker uit, zoals ik al eerder schreef: als hij belt ben ik benieuwd naar zijn verhaal, en voor de rest komt er niets uit mij.
Overigens Moonah: coke.En e2-e4: ik denk eerlijk gezegd dat hij nog wel belt. ik weet van die vriendin van hem dat hij erg geschrokken is en zich geen raad weet hoe hij nu moet reageren. Daarom schrijf ik ook: ik wacht rustig af. Ik ga hem niet bellen en t hem nog makkelijk maken ook. Ik ben op het moment erg boos, maar voor hetzelfde geld ben ik morgenochtend weer erg verdrietig en wil ik niets liever dan m bellen (dat had ik vanmorgen ook).
Het pannetje kokend water vind ik een goeie... ik zal het water vast opzetten als hij langskomt![]()
(ik maak er een grapje van, maar ik voel me er behoorlijk klote over eerlijk gezegd)
Ik begrijp niet zo goed waarom je dit wel prima vind..ik zou nog kwader worden...
quote:Hij zit er dus wel mee, hmmmm.
Op maandag 15 december 2003 22:19 schreef Da_QQ het volgende:[..]
En e2-e4: ik denk eerlijk gezegd dat hij nog wel belt. ik weet van die vriendin van hem dat hij erg geschrokken is en zich geen raad weet hoe hij nu moet reageren. Daarom schrijf ik ook: ik wacht rustig af. Ik ga hem niet bellen en t hem nog makkelijk maken ook. Ik ben op het moment erg boos, maar voor hetzelfde geld ben ik morgenochtend weer erg verdrietig en wil ik niets liever dan m bellen (dat had ik vanmorgen ook).
Het pannetje kokend water vind ik een goeie... ik zal het water vast opzetten als hij langskomt![]()
Ik tref ook altijd vrouwen, die mij slaan ( of met dingen gaan gooien) als ze het verbaal niet meer kunnen winnen. Ik heb ze nog nooit terug geslagen, want ik voelde er fysiek nooit wat van. Maar het voelt geestelijk wel als een belediging, en het kan je verschrikkelijk kwaad maken. Meestal hield ik ze ff vast totdat ze weer rustig waren, steevast gingen ze daarna altijd huilen. En het einde van het verhaal is dat je altijd wel weer goed moet maken ( dat is dan wel weer leuk ).
quote:Mirage toch
intriest verhaal
Ben wel benieuwd nu wat je van onderstaande reactie vindt, uit deel 1
quote:
uitgelokt !
Als het gesprek je niet bevalt, loop je toch weg ?
als iemand z'n gedrag je niet aanstaat loop je toch weg ?
HOE erg zijn gedrag ook afwijkt van het normale,...NIEMAND heeft het recht om een ander te slaan, om welke reden dan ook.
IEDEREEN heeft het recht terug te slaan als ie geslagen wordt.
Nee, hij heeft nog niet gebeld. Is inderdaad niet de stereotype reactie van de man die huilend voor de deur staat met excuses, maar ik weet het niet meer. Het maakt me steeds bozer én verdrietiger dat hij niets laat horen.
Ik kan ook geen excuses meer verzinnen voor hem. Het voelt klote. Het enige dat ik nog denk is dat hij wel een heel goede reden moet hebben waarom hij niet heeft gebeld (hij is onder een tram gekomen, zijn moeder is ernstig ziek, etc). bah. heb bittere smaak in mijn mond hiervan.
Maar als ik het zo lees wordt de beslissing alleen maar makkelijker voor je, het besef dringt door.
quote:Nee ze moet niet als eerste bellen, laat hem maar bellen. Dat is stukken moeilijker. Als 2 mensen ruzie hebben en het slachtoffer gaat dan ook nog als eerste bellen ( en vragen waarom hij dat deed)dan is dat duidelijk een teken van zwakte. Het is juist veel moeilijker voor de schuldige om als eerste te bellen.
Op dinsdag 16 december 2003 08:05 schreef SCH het volgende:
Waarom bel je hem dan niet? Wil je hem nou graag spreken of niet? Of maak je er een spelletje van? Imo ben je de sterkste als je hem gewoon belt, al klinkt het misschien het stoerst dat hij het initiatief moet nemen. Gewoon krachtdadig opbellen, zelf het voortouw nemen!!!
Ik zou nu gewoon net zolang wachten totdat hij belt, en daarna zijn verhaal aanhoren. En hetgeen je daaar hoort zou ik conclusies aan verbinden. Als hij je dan belt en zegt dat hij met je wil praten, ( of de eerste paar keer wanneer jullie elkaar weer zien)spreek dan niet bij jou of bij hem thuis af. Doe dat dan ergens in het openbaar, dat is dan weer moeilijker voor hem. Laat hem blijken dat hij jou gevoel van veiligheid dusdanig heeft aangetast dat je de eerste tijd liever in het openbaar afspreekt. En nogmaals hij heeft jou een verhaal uit te leggen over zijn gedrag en laat hem dat maar lekker in het openbaar doen.
Ik zou nu voornamelijk even aan jezelf denken en laat hem nu maar het voortouw nemen. Want als jij als eerste zou bellen dan zou ik als man direct al denken, " die kan niet zonder me, die komt wel weer terug" Dus laat hem moeite doen.
Heel veel sterkte!!
PS Ik weet dat iedereen zit te smachten op een antwoord van hem, maar voorstellen om zelf te gaan bellen vind ik dom.
quote:Die fout maak ik ook nooit meer
Op dinsdag 16 december 2003 08:41 schreef Brammetje het volgende:[..]
Nee ze moet niet als eerste bellen, laat hem maar bellen. Dat is stukken moeilijker. Als 2 mensen ruzie hebben en het slachtoffer gaat dan ook nog als eerste bellen ( en vragen waarom hij dat deed)dan is dat duidelijk een teken van zwakte. Het is juist veel moeilijker voor de schuldige om als eerste te bellen.
Ik zou nu voornamelijk even aan jezelf denken en laat hem nu maar het voortouw nemen. Want als jij als eerste zou bellen dan zou ik als man direct al denken, " die kan niet zonder me, die komt wel weer terug" Dus laat hem moeite doen.
quote:Nou zo te zien heeft ze al wel enig idee wat ze voor hem betekent, daar hoeft ze niet voor te bellen zodat hij mevrouw nogmaals op een presenteerblaadje krijgt aangeboden lijkt mij.
Op dinsdag 16 december 2003 09:05 schreef SCH het volgende:
Dus moet ze in de rol van slachtoffer blijven hangen? Niet doen, zou ik zeggen. Wees de sterkste: maak duidelijk wat jij wilt en neem daar het voortouw in. Je moet dat slachtofferschap niet gaan cultiveren dat wordt alleen maar een probleem voor jezelf. Nu lijkt het erop alsof hij nog extra gestraft moet worden, dat is helemaal niet nodig.
quote:Mee eens! Als zij zélf contact opneemt en hem confronteert met diverse zaken is zij de sterkste! Afwachten kan soms the easy way out zijn..
Op dinsdag 16 december 2003 09:05 schreef SCH het volgende:
Dus moet ze in de rol van slachtoffer blijven hangen? Niet doen, zou ik zeggen. Wees de sterkste: maak duidelijk wat jij wilt en neem daar het voortouw in.
Ik weet het niet. Eerlijk gezegd ben ik erg geneigd tot ' je zoekt het maar uit en als je wat te melden hebt, bel je maar' . SCH, normaliter zou ik het volledig met je eens zijn, maar ik vind het eigenlijk gewoon belachelijk dat hij niets meer heeft laten horen. Maar ja, voor hetzelfde geld vindt hij dat ook van mij. Moeilijk!
quote:Je moet helemaal niets.
Op dinsdag 16 december 2003 10:05 schreef Da_QQ het volgende:
Mijn moeder zegt dat er de hele avond zo'n woede heeft gehangen tussen ons dat het ook wel logisch was dat het zou escaleren. Voor alle duidelijkheid: nee, ze keurt daarmee niet goed dat hij mij gemept heeft en ik hem. Ze heeft alleen mijn hele verhaal aangehoord en ze begreep hoe we tot onze uitbarsting waren gekomen.
Zij denkt -net als die vriending van mijn vriend - dat hij zich idd geen raad weet en dat ik een ' opening' moet bieden door een sms-je te sturen ofzo. Maar wat zet je daarin? Hoi, nog eens boksen?Ik weet het niet. Eerlijk gezegd ben ik erg geneigd tot ' je zoekt het maar uit en als je wat te melden hebt, bel je maar' . SCH, normaliter zou ik het volledig met je eens zijn, maar ik vind het eigenlijk gewoon belachelijk dat hij niets meer heeft laten horen. Maar ja, voor hetzelfde geld vindt hij dat ook van mij. Moeilijk!
quote:Vind het echt van de zotte dat jij een opening zou moeten bieden. Kom op zeg, hij zat van jullie twee in ieder geval het méést fout!!!
Op dinsdag 16 december 2003 10:05 schreef Da_QQ het volgende:
Eerlijk gezegd ben ik erg geneigd tot ' je zoekt het maar uit en als je wat te melden hebt, bel je maar' . SCH, normaliter zou ik het volledig met je eens zijn, maar ik vind het eigenlijk gewoon belachelijk dat hij niets meer heeft laten horen. Maar ja, voor hetzelfde geld vindt hij dat ook van mij. Moeilijk!
En als hij het belachelijk zou vinden dat jij niets van je laat horen, zegt dat wederom meer over hem, hoor!
Als ik (sterk) in jouw schoenen zou staan, zou ik geen contact zoeken, denk ik.
Niet om, zoals SCH suggereert, in de slachtofferrol te blijven zitten, maar omdat ik vind dat hij de eerste zet moet doen en die zet niet op een presenteerblaadje door jou aangereikt hoeft te krijgen.
My god...
HIJ moet laten zien hoe dit zit, zoals iemand al eerder zei: De manier waarop ie hiermee omgaat (eigenlijk NIET omgaat) is ook typerend voor hem.
Wie zit hier nou in een slachtofferrol, zeg?
Verder vind ik dat als jij wil bellen je dat gewoon moet doen, geen spelletjes spelen, dat doe je als je 14 bent en 'verkering' hebt.
Hoe je het ook wendt of keert, deze onduidelijkheid vreet aan je, en jij bent bij machte daar iets aan te doen, dit af te sluiten voor jezelf.
Dat heeft niets te maken met de mindere zijn, maar alles met je eigen gemoedsrust.
Laat die niet van hem afhangen, neem zelf het heft in handen.
Laat hem maar zweten, geduld is een schone zaak.
quote:Helemaal mee eens. Als jij voelt dat je eraan toe bent contact te hebben, dan is dat het goede moment. En dan maakt het niet uit wie dan de eerste stap zet. het enige dat telt, is dat jij doet wat voor jou het beste voelt.
Op dinsdag 16 december 2003 10:17 schreef shmoopy het volgende:
Dat heeft niets te maken met de mindere zijn, maar alles met je eigen gemoedsrust.
Laat die niet van hem afhangen, neem zelf het heft in handen.
quote:Klopt wel, maar wat ik zo uit de post van TS lees, is dat ze er eigenlijk geen behoefte aan heeft, maar wellicht contact wil opnemen omdat hij dat misschien verwacht.
Op dinsdag 16 december 2003 10:54 schreef Moonah het volgende:[..]
Helemaal mee eens. Als jij voelt dat je eraan toe bent contact te hebben, dan is dat het goede moment. En dan maakt het niet uit wie dan de eerste stap zet. het enige dat telt, is dat jij doet wat voor jou het beste voelt.
quote:Nee, dat is verantwoordelijkheid overnemen.
Op dinsdag 16 december 2003 11:00 schreef Copycat het volgende:[..]
Klopt wel, maar wat ik zo uit de post van TS lees, is dat ze er eigenlijk geen behoefte aan heeft, maar wellicht contact wil opnemen omdat hij dat misschien verwacht.
Dát vind ik geen juiste reden.
Kan er verder niks over zeggen. Wie gaat er nou nog praten met een gast die je slaat? Je bent toch niet achterlijk??!
quote:Zou er niets mee te maken hoeven te hebben, maar of dat ook daadwerkelijk zo is, daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Op dinsdag 16 december 2003 11:05 schreef Moonah het volgende:"Wat hij verwacht" heeft niets te maken met wat zij voelt.
Maar je hebt absoluut gelijk dat ze alleen datgene moet doen wat ze zelf wilt, niet vanuit een verantwoordelijkheidsbesef, niet vanuit een verwachtingspatroon van hem en idd al zeker niet vanuit een misplaatst schuldgevoel!
*zulke vrouwen moet men ter eigen bescherming weer naar haar ouders sturen*
quote:in dit geval is dat volgens mij wat je juist niet moet doen
Op dinsdag 16 december 2003 11:12 schreef KingCold het volgende:
Oh ja, en als je gaat praten en 'alles komt weer goed', dan ga ik je dus hard uitlachen.
*zulke vrouwen moet men ter eigen bescherming weer naar haar ouders sturen*
haar moeder stuurt haar zo weer terug naar hem, volgens mij
quote:Waarom? Ik vind dat je haar dan niet serieus neemt.
Oh ja, en als je gaat praten en 'alles komt weer goed', dan ga ik je dus hard uitlachen.
quote:Heel herkenbaar, inderdaad. Bij mij heeft het maar één jaar geduurd. Maar wel elke keer mijn gezicht bont en blauw. De laatste keer moest ik gehecht worden in het ziekenhuis. De politie heeft mij toen naar mijn ouders gebracht, waar ik een tijdje moest blijven en tot rust moest komen met tranquilizers. Intussen hebben ze hem mijn huis uit gezet.
De hele kleine kans dat dit een eenmalige aanvaarding was weegt veel minder zwaar dan de keerzijde, dat het niet eenmalig is.Geloof me, als je dit keer over je heen laat lopen en er kómt een 2e keer... dan zal je ook die keren blijven.
Ik kan me zo boos maken om reacties als " sja als dit de 1e keer in 6 maand is dan zal het wel eenmalig zijn... dan zal het wel je eigen schuld zijn.... sja, JIJ maakte hem zo boos " etc...
Ik beb iemand die behoorlijk haar mannetje staat.
Ik heb altijd geroepen " na de 1e klap ben ik verdwenen en krijgt hij nog een aanklacht aan zijn broek erbij ! "Na een paar maand samen gewoond te hebben met een jongen die het hoogste woord had als het onderwerp " mishandeling " viel. Neeeeee, dat was schandalig, afslachten die mensen en dergelijke kreten, vielen de 1e klappen..
Toen hij tot bezinning was gekomen was het huilen geblazen ( van zijn kant ! ). Sorry, sorry sorry.....Mijn grootste fout... Ik heb de gok genomen dat het eenmalig was...
Die fout heeft bijna 5 jaar geduurd.5 jaar het huis doorgeslagen !
De details zal ik je besparen.Ik ben echt van mening dat de gok dat het een eenmalig iets was totaal niet het risico waard is dat het dat niet is.
Hij werkt nu alweer een paar jaar bij een tuincentrum hier in Mierlo-Hout. Kom hem dus weleens tegen. Ben heel blij dat hij er totaal niet meer uitziet. 't Is een ouwe vent geworden en ik wens hem alle rottigheid van de wereld toe.
Vraag aan TS:
Stel hij neemt contact met je op. Je kunt er 100% zeker van zijn dat hij "met hangende pootjes" z'n excuses zal aanbieden, op wat voor manier dan ook.
Is zijn verklaring voor jou dan een soort "afsluiting" van de relatie, of denk je dat je hem nog een tweede kans geeft?
Wees verstandig in je besluit!
quote:Is bij mij alweer 17 jaar geleden, ben nu bijna 12,5 jaar getrouwd met een fantastische, lieve man. Als ik eraan terug denk, denk ik: Hoe kon ik die vent steeds weer nieuwe kansen geven. Na één keer, okay, kan. Maar na de 2de, 3de 4de enz.... nee, ik was een stom rund. Iedereen zei het, maar ik dacht dat hij wel zou veranderen. Dus echt niet.
Op dinsdag 16 december 2003 12:23 schreef Da_QQ het volgende:
Mirage en Gia: jullie verhalen klinken afschuwelijk. Het doet gewoon pijn als ik het lees. Ik kan me niet voorstellen dat mijn vriend zo zou worden - maar ik denk dat geen mens dat kan bij zijn partner.
Ik wens jullie heel veel sterkte want ik kan me voorstellen dat je zoiets niet zomaar achter je laat. Ik heb slechts een paar meppen gehad en ik zit er al continu aan te denken. Voor jullie allebei - en het feit dat jullie hier je ervaringen schrijven:
Maar ik begrijp wel wat vrouwen bezield die toch bij dat soort mannen blijven. En Mirage en anderen die dit zelf hebben meegemaakt zullen dat ook begrijpen. Het is niet zo gemakkelijk als sommigen denken: Als ie slaat, gooi je hem toch gewoon buiten. Of: Ik zou dat nooit pikken!
Dat weten ze niet, dat riep ik vroeger ook! Maar pas als je het zelf meemaakt weet je wat het is. Ook die onzekerheid of je nog wel van hem kunt houden, is heel moeilijk.
Da_QQ, ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe. Ik blijf dit topic wel volgen, ben namelijk erg benieuwd naar zijn reactie.
En nogmaals, het is niet mijn bedoeling om jouw vriend te vergelijken met mijn vriend destijds. Het is alleen zo herkenbaar en dan ben je geneigd om te gaan waarschuwen. En ook drugs zijn geen excuus voor zo'n gedrag. Want dat zou dan ook betekenen dat het vaker kan gebeuren. Hij zal niet willen stoppen met die coke, denk ik.
Ik weet niet wat ik doe wanneer hij belt. Ik heb er nog niet over nagedacht - dat ligt eraan wat hij zegt en hoe het gesprek verloopt. Op dit moment voel ik er weinig voor om door te gaan, maar het is moeilijk daar op voorhand iets over te zeggen.
Die vriend had waarschijnlijk drugs gebruikt en wilde dat niet toegeven. Er meerdere keren naar vragen door TS heeft de zaak ook niet beter gemaakt. In de eerste plaats laat TS zien dat ze hem niet vertrouwt, en in de tweede plaats zet ze hem daarmee onder druk. Geen van beide zal goed geweest zijn voor het humeur van haar vriend.
TS sloeg als eerste. Logisch dat haar vriend daarop reageerde. De drugs in combinatie met alcohol zal zijn beeld van de situatie dramatischer gemaakt hebben dan die in werkelijkheid was, en zal zijn reactie daarop hebben versterkt.
Hoe nu verder...
Ik verwacht niet dat de vriend van TS contact gaat opnemen met TS. Hij heeft zich verdedigd toen hij door TS werd aangevallen. Dat hij hierin verder gegaan is dan noodzakelijk was, weet hij nu niet, en er is ook niemand die hem dat vertelt.
Ik verwacht ook niet dat TS contact gaat opnemen met haar vriend. Hij heeft haar mishandeld.
Toch is dit laatste enige manier om uit deze patstelling te raken. TS moet hem excuses aanbieden voor de slag in zijn gezicht. Niets meer, maar ook niets minder.
De vriend zal ook excuses moeten maken. Maar ik denk niet dat hij zich veel kan herinneren van hetgeen gebeurt is. Hem excuses laten maken voor dingen die hij zich niet herinnert heeft geen zin.
Veel belangrijker is dat hij van de drugs af raakt. Alleen als hij dat belooft en permanent waar maakt, dan denk ik dat deze relatie nog te redden is. In alle andere gevallen moet zij eind aan de relatie maken.
Overigens hoop ik dat TS in het vervolg wijzer is. Een dronken vent slaan is stom, ongeacht wie het doet. Het is vragen om een vechtpartij.
Hij herinnert zich dan haar klap ook niet, mag ik aannemen, of geeft coke je ook een uiterst selectief geheugen.
Wat een komplete kolder allemaal, zeg
quote:Hoe makkelijk lachen van achter je toetsenbordje...
quote:Ach, ze heeft het uitgelokt?
Op dinsdag 16 december 2003 13:03 schreef bankrupcy het volgende:
Overigens hoop ik dat TS in het vervolg wijzer is. Een dronken vent slaan is stom, ongeacht wie het doet. Het is vragen om een vechtpartij.
quote:Iemand een tik geven om hem weer met zijn voeten op aarde te brengen is geen enkel excuus voor zo'n reactie.
Op dinsdag 16 december 2003 13:03 schreef bankrupcy het volgende:
TS sloeg als eerste. Logisch dat haar vriend daarop reageerde. De drugs in combinatie met alcohol zal zijn beeld van de situatie dramatischer gemaakt hebben dan die in werkelijkheid was, en zal zijn reactie daarop hebben versterkt.Hoe nu verder...
Ik verwacht niet dat de vriend van TS contact gaat opnemen met TS. Hij heeft zich verdedigd toen hij door TS werd aangevallen. Dat hij hierin verder gegaan is dan noodzakelijk was, weet hij nu niet, en er is ook niemand die hem dat vertelt.
Ik verwacht ook niet dat TS contact gaat opnemen met haar vriend. Hij heeft haar mishandeld.
Toch is dit laatste enige manier om uit deze patstelling te raken. TS moet hem excuses aanbieden voor de slag in zijn gezicht. Niets meer, maar ook niets minder.
De vriend zal ook excuses moeten maken. Maar ik denk niet dat hij zich veel kan herinneren van hetgeen gebeurt is. Hem excuses laten maken voor dingen die hij zich niet herinnert heeft geen zin.
Bovendien is alleen excuus maken niet genoeg in mijn ogen: je loopt een groot risico dat het in een soortgelijke situatie weer fout zal gaan.
Ik heb een beetje het idee dat je de fout hier bij de TS legt en dat vind ik verkeerd. Hoezeer iemand ook zeurt, of iemand nu een tik heeft gegeven of niet, dat alles is geen excuus voor mishandeling.
quote:Niet flauw bedoelt hoor, maare, zet je oogkleppen nou eens af. Dat je uberhaupt nog van begrip spreekt zeg.
Op dinsdag 16 december 2003 12:04 schreef Da_QQ het volgende:
Ik doe voorlopig niets.Sowieso ben ik aan het werk en hij ook, maar als hij mij vanavond niet voor 20.00 uur belt, bel ik. Dan is mijn geduld en het grootste deel van mijn begrip wel een keer op.
Voor de rest blijf ik dus bij mijn besluit. Hij kan mij bellen.
quote:Dat denk ik ook.
Op dinsdag 16 december 2003 13:56 schreef Da_QQ het volgende:
Wel denk ik dat hij inderdaad drugs heeft gebruikt. Mijn vrees - die ik hier al vaker heb geuit - is dat hij zich alleen herinnert dat ik hem heb geslagen. Dat is ook wat hij mijn huisgenoot heeft verteld: 'Zij viel mij aan. Wat moet ik doen?'
quote:"Zij viel mij aan". Iemand aanvallen klinkt anders dan iemand een tik geven. Is het niet zo dat hij het zich donderdsgoed herinnert, maar een excuus zoekt voor zijn daden. die tik van jou is namelijk misschien wel een aanleiding geweest, maar kan nooit een excuus zijn.
Dat is ook wat hij mijn huisgenoot heeft verteld: 'Zij viel mij aan. Wat moet ik doen?'
Als dit zo is, weigert ie dus zijn eigen daden onder ogen te zien en probeert ie de schuld op jou te schuiven. Nogal kwalijk en een eyeopener voor jou, hoop ik.
quote:Succes ermee, Da_QQ!
Op dinsdag 16 december 2003 14:32 schreef Da_QQ het volgende:
Zoals ik al zei: hoor ik voor 20.00 uur niets van hem, dan bel ik. Hou jullie op de hoogte.
quote:Wat zij zegt! Heel veel succes!
Op dinsdag 16 december 2003 14:37 schreef Copycat het volgende:[..]
Succes ermee, Da_QQ!
quote:Ik schrijf nergens dat hij zich niets herinnert.
[...]
Bankrupcy: je redenering gaat inderdaad niet helemaal op. als hij echt niet meer weet dat hij mij zo hard heeft geslagen, had hij ' gewoon' kunnen bellen. Wel denk ik dat hij inderdaad drugs heeft gebruikt. Mijn vrees - die ik hier al vaker heb geuit - is dat hij zich alleen herinnert dat ik hem heb geslagen. Dat is ook wat hij mijn huisgenoot heeft verteld: 'Zij viel mij aan. Wat moet ik doen?'Voor de rest blijf ik dus bij mijn besluit. Hij kan mij bellen.
Als hij zich alleen herinnert dat hij geslagen is, dan vind ik dat ongeloofwaardig. Net zo ongeloofwaardig als zijn bewering dat hij geen drugs gebruikt heeft. In dat geval moet je hem heel snel dumpen.
@Moonah: Ach, ze heeft het uitgelokt?
Ja, ze heeft het uitgelokt. Je slaat geen mensen. Een man slaat een vrouw niet, en een vrouw slaat ook geen man. Je behandelt een volwassen vent niet als een klein kind. Of mag ik mijn vriendin wel slaan als ik haar hysterisch vind, om haar met de voeten op aarde te brengen? Het collectieve: de man is schuldig, want hij sloeg meer en harder, en, mannen mogen niet slaan, maar als een vrouw slaat is het gerechtvaardigd, kan ik niet hebben.
quote:En dat wordt ook niet beweerd. TS is fout geweest, dat staat buiten kijf, erkent zij zelf ook.
Op dinsdag 16 december 2003 14:57 schreef bankrupcy het volgende:
Het collectieve: de man is schuldig, want hij sloeg meer en harder, en, mannen mogen niet slaan, maar als een vrouw slaat is het gerechtvaardigd, kan ik niet hebben.
quote:Als hij haar tik met een zelfde soort tik had beantwoord, dan had ik mee kunnen gaan in je bewerking. In dit geval was zijn reactie op haar tik (hoe verkeerd die eerste tik ook moge zijn) echter buitenproportioneel.
Op dinsdag 16 december 2003 14:57 schreef bankrupcy het volgende:Ja, ze heeft het uitgelokt. Je slaat geen mensen.
Zij had niet moeten slaan, nee.
Hij had 1 klap terug kunnen geven, met de vlakke hand.
En daar had het bij moeten blijven.
Zelf heb ik een keer een vervelende knul na meerdere verbale waarschuwingen een trap tegen zijn kont gegeven met de zijkant van mijn schoen.
Hij draaide zich om en haalde loeihard uit, volle vuist in mijn gezicht..bloed all over the place..
Hij was lastig, ik had hem niet moeten trappen, maar wat hij deed stond in geen verhouding tot wat ik deed.
En hier betrof het iemand met wie ik totaal geen band had, een zo goed als vreemde.
Dit was haar vriend.
Hij is en heeft doorgeslagen en dát is helemaal fout en daar is ook het feit dat zij de eerste (en enige) tik uitdeelde GEEN ENKEL excuus voor.
[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 16-12-2003 15:17]
Over dat uitlokken zit je echt fout. Uitlokken vind ik als ik hem zou slaan onder het mom van: waag het eens om het terug te doen of ik verlaat jeJe kunt ook zeggen hij mij uitlokte door me de hele avond te zieken en uiteindelijk te negeren. Maar dat vind ik een kip-of-het-ei-vraag. Dat is niet waarom het gaat.
Ik heb hem geslagen en dat was dom en fout.
Het gaat er wel om dat hij mij meerdere klappen gaf, dat ik riep dat hij daarmee op moest houden en dat hij dat niet deed! Zoals anderen hier al schrijven, is dat niet in verhouding. En zelfs al viel ik hem - in zijn beleving - aan, dan nog had hij mij niet met zoveel geweld hoeven overmeesteren. Ik ben 1.62 en ik ben geen vechtsportchamp.
Tot slot: Mannen zijn geen kleine kinderen, maar zowel dronken mannen als vrouwen kunnen zich wel als zodanig gedragen.
quote:Ik ken vrouwen die echt niet geslagen willen worden door een andere vrouw. Gebeurd dat toch, dan heb je een groot probleem. En tevens geen behang op je gezicht meer over.
Op dinsdag 16 december 2003 15:09 schreef milagro het volgende:
1 tik in het gezicht staat in geen verhouding tot iemand tegen de grond slaan, iemand die fysiek vele malen zwakker is, want dat is een vrouw nu eenmaal.
1 van de 2 is door het lint gegaan, en was sterker.
De 1 voelt zich nu erg rot, en durft niet te bellen.
De ander, is gekrenkt in haar trots ( belt dus niet zelf), maar wil dolgraag gebeld worden.
Ze maken het zichzelf heel moeilijk op deze manier.
quote:Tsja Milagro, jij begint met fysiek geweld en vervolgens moet de man maar 'gepast' reageren.
[...]
Zelf heb ik een keer een vervelende knul na meerdere verbale waarschuwingen een trap tegen zijn kont gegeven met de zijkant van mijn schoen.
Hij draaide zich om en haalde loeihard uit, volle vuist in mijn gezicht..bloed all over the place..
[...]
Ik, als man, kan je vertellen dat als een man aangevallen wordt, dat hij dan vecht om te winnen. Hooguit stopt hij iets eerder als hij een vrouw tegenover zich heeft.
Wat jij een 'een trap tegen zijn kont gegeven met de zijkant van mijn schoen.' noemt, kan een man interpreteren als 'een trap in mijn kruis, wat op een haar na het doel miste'. Daar zou zelfs ik agressief van kunnen worden. (En mijn vriendin noemt me een watje).
In geweld zijn geen gradaties. Daarom moet je er niet aan beginnen.
Ik probeer nu het gevecht van TS te reconstrueren. Voor een persoon onder invloed van drugs en alcohol vindt ik de hoeveelheid geweld die tegen haar gebruikt is nog beperkt. De indruk die ik nu heb, is, dat hij, in benevelde gedrogeerde toestand, enkel uit zelfverdediging handelde. Maar ik heb erg weinig feitelijke informatie om op af te gaan.
quote:Gut, wat een civilisatie.
Op dinsdag 16 december 2003 15:49 schreef bankrupcy het volgende:
Ik, als man, kan je vertellen dat als een man aangevallen wordt, dat hij dan vecht om te winnen. Hooguit stopt hij iets eerder als hij een vrouw tegenover zich heeft.
quote:zo'n twee eeuwen later doen we dat anders hoor..... Al was de TS een man, zo ontzettend uit je dak gaan is nergens voor nodig
Op dinsdag 16 december 2003 15:49 schreef bankrupcy het volgende:
Ik probeer nu het gevecht van TS te reconstrueren. Voor een persoon onder invloed van drugs en alcohol vindt ik de hoeveelheid geweld die tegen haar gebruikt is nog beperkt. De indruk die ik nu heb, is, dat hij, in benevelde gedrogeerde toestand, enkel uit zelfverdediging handelde. Maar ik heb erg weinig feitelijke informatie om op af te gaan.
[Dit bericht is gewijzigd door zwaaibaai op 16-12-2003 16:17]
getver, ik word helemaal misselijk als ik het weer zo opschrijf.
quote:Lieve schat, je hoeft je echt niet te verantwoorden hier hoor.
Op dinsdag 16 december 2003 16:13 schreef Da_QQ het volgende:
Bankrupcy: het gevecht hoef je niet te reconstrueren. het ging als volgt.
quote:Heb de topics door gelezen en alles is zo'n beetje wel gezegd, daarover hoef ik ook niet nog een keer uit te weiden.
Op dinsdag 16 december 2003 16:15 schreef Moonah het volgende:[..]
Lieve schat, je hoeft je echt niet te verantwoorden hier hoor.
DA_QQ: Ik geloof idd niet dat je je hoeft te verantwoorden, ik denk dat Bankrupcy in dit topic objectief probeert over te komen, wat op zich denk ik niet fout is, alleen in zijn objectiviteit (spelling?) lijkt hij de emoties te vergeten die bij dit soort zaken gepaart gaat.
Bankrupcy probeert in ieder geval begrip te kweken waarom de situatie uit de hand liep, maar zoals hij het zelf al aangeeft: Hij heeft te weinig feitelijke informatie om dit goed te doen.
En imho moet je dat ook dan niet proberen. (Wordt te veel zwart/wit verhaal)
DA_QQ: iig veel succes met het verwerken van dit alles. Probeer ook niet te veel naar een schuldige te zoeken, maar probeer te kijken hoe je nu verder wilt gaan.
quote:Waarom wordt er toch zo vaak een mannen-vrouwen ding van gemaakt. Geweld is verkeerd, tussen vrouwen onderling (wat ook veel gebeurt), tussen mannen en vrouwen, van beide kanten enzovoorts. Dat een vrouw nu eenmaal vele malen fysiek zwakker is, vind ik ook niet echt een logische constatering. Ik keur geweld af, ongeacht de sekse.
1 tik in het gezicht staat in geen verhouding tot iemand tegen de grond slaan, iemand die fysiek vele malen zwakker is, want dat is een vrouw nu eenmaal.
quote:Hoe kan je dat nou in verhouding zien. Geweld gebruiken is geweld gebruiken, hij had jij niet moeten slaan maar jij had hem niet moeten schoppen. Geweld is vaak een schakeling - actie--->reactie. Het gaat er niet om wie de schuld heeft maar jij suggereert dat wat hij deed erger is dan wat jij deed, dat snap ik niet. Ik zie dat niet zo.
Hij draaide zich om en haalde loeihard uit, volle vuist in mijn gezicht..bloed all over the place..Hij was lastig, ik had hem niet moeten trappen, maar wat hij deed stond in geen verhouding tot wat ik deed.
quote:Ik wel.
Op dinsdag 16 december 2003 16:46 schreef SCH het volgende:[..]
Waarom wordt er toch zo vaak een mannen-vrouwen ding van gemaakt. Geweld is verkeerd, tussen vrouwen onderling (wat ook veel gebeurt), tussen mannen en vrouwen, van beide kanten enzovoorts. Dat een vrouw nu eenmaal vele malen fysiek zwakker is, vind ik ook niet echt een logische constatering. Ik keur geweld af, ongeacht de sekse.
[..]Hoe kan je dat nou in verhouding zien. Geweld gebruiken is geweld gebruiken, hij had jij niet moeten slaan maar jij had hem niet moeten schoppen. Geweld is vaak een schakeling - actie--->reactie. Het gaat er niet om wie de schuld heeft maar jij suggereert dat wat hij deed erger is dan wat jij deed, dat snap ik niet. Ik zie dat niet zo.
Een vent van 1 meter 80, die lastig is, die ik waarschuw, meerdere malen, die niet ophoudt en ik geef hem uiteindelijk een trap met de binnenkant van mijn schoen, schade voor hem nul komma nul en hij haalt vol uit met zijn vuist midden in mijn gezicht, ik ga gestrekt, k.o., neus uit zijn voegen, bloeden als een rund... sorry hoor, dat vind ik echt idioot en buiten iedere proportie...
Als hij mij een trap terug had verkocht , prima...
Maar ik ben fysiek totaal geen partij en ja dan vind ik dat je je als man, niet omdat je een man bent, maar fysiek vele vele vele malen sterker dan ik met mijn (toen) 50 kilo, niet zo gigantisch uithaalt omdat ik je een trap tegen je komt geef, nadat JIJ liep te klieren (duwen, porren, opmerkingen maken etc).
Het zal wel aan mij liggen dan, maar ik vind dat werkelijk van de pot gerukt.
Als meisje van 12 mij slaat, haal ik ook niet vol uit, ook al sloeg zij eerst
A. je slaat geen kinderen.
B. je slaat niet iemand met volle kracht die fysiek GEEN partij is.
In het geval van de TS gaat het om haar EIGEN vriend.
Hij had terug mogen slaan, maar niet IN ELKAAR slaan.
Volkomen buiten proporties.
[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 16-12-2003 16:59]
quote:Je moet niemand slaan vind ik, ook niet iemand die gelijkwaardig is. En ik vond deze opmerking niet echt geemancipeerd.
iemand die fysiek vele malen zwakker is, want dat is een vrouw nu eenmaal.
[Dit bericht is gewijzigd door SCH op 16-12-2003 17:14]
quote:Argumenten?
Op dinsdag 16 december 2003 15:54 schreef milagro het volgende:
Je bent niet goed bij je hoofd
@Zwaaibaai: Ik probeer er juist achter te komen hoe "ontzettend" hij uit zijn dak is gegaan.
@Da_QQ: Bedankt. Je schreef eerder dat hij je polsen vasthield. Wanneer was dat? (Als ik moet stoppen met hier te posten, zeg dat dan.)
@Semisane: Ik probeer inderdaad emoties en feiten te scheiden. Het hele verhaal kan je op vele manieren samenvatten, varierend van "Mijn vriend slaat mij" tot "Ze begon me opeens te slaan". Da_QQ verteld hier haar verhaal om steun en advies te krijgen. Ik kan alleen een goed advies geven als alle feiten naar boven zijn gekomen. Emoties vertroebelen een verhaal, en worden te vaak gebruikt om feiten te verdraaien, verdoezelen, negeren.
Ik ben het niet met je eens dat het daardoor een zwart/wit verhaal wordt. Mijn doel is juist de nuance te vinden. Voor alles is een reden, en ik wil die reden weten. Ik probeer mij in te leven in iemand die een beroerde dag heeft gehad, drugs en alcohol heeft gebruikt, en geslagen wordt door iemand die vertrouwd. Is zijn reactie begrijpelijk, "ontzettend", of mishandeling? En om heel eerlijk te zijn twijfel ik nu tussen begrijpelijk en ontzettend. Is hij echt gewelddadig? Had hij dit ook gedaan als hij nuchter was geweest? De vragen die ik stel zijn niet anders dan die een rechter of advocaat zal stellen. Ik ben hier de advocaat van de duivel; ook die heeft recht op zijn verhaal.
quote:Natuurlijk is dat beter.
Op dinsdag 16 december 2003 17:10 schreef SCH het volgende:
Is het niet beter helemaal van elkaar af te blijven?
Maar als een vent zit te klieren, in mijn zij te porren, dan is een trap tegen zijn derriere nu niet meteen fors geweld, of wel?
Ik lag echt buiten westen met een gekraakt neusbot op de grond.
Ik begrijp heel goed wat jij bedoelt en je hebt gelijk als je zegt dat niemand moet slaan, m/m v/v m/v gelijk
Een tik terug geven vind ik op zich terecht, maar in elkaar slaan, door blijven slaan terwijl de ander al op de grond ligt , echt willen verwonden, vind ik toch van een andere orde dan een draai om de oren, of een duw met de voet in mijn geval.
En hier hebben we het over iemand die klap na klap, trap na trap gaf en dat tegen de vrouw van wie het zegt te houden?!
quote:Nee zeker niet. Hoogstens een beetje onverstandig
Op dinsdag 16 december 2003 17:18 schreef milagro het volgende:[..]
Natuurlijk is dat beter.
Maar als een vent zit te klieren, in mijn zij te porren, dan is een trap tegen zijn derriere nu niet meteen fors geweld, of wel?
quote:Ja waanzinnig, het slaat inderdaad nergens op. Als hij haar echt op die manier heeft mishandeld is het een schurk, zeker op dat moment. Maar het probleem is wel dat mensen van wie we houden soms hele stomme, domme, criminele, agressieve dingen en toch blijven we van ze houden. Ze eenvoudig is het niet. Behalve fysiek geweld is er ook veel psychisch geweld in relaties, waar we minder over horen omdat het minder zichtbaar en minder duidelijk is maar de gevolgen zijn net zo schadelijk.
Een tik terug geven vind ik op zich terecht, maar in elkaar slaan, door blijven slaan terwijl de ander al op de grond ligt , echt willen verwonden, vind ik toch van een andere orde dan een draai om de oren, of een duw met de voet in mijn geval.En hier hebben we het over iemand die klap na klap, trap na trap gaf en dat tegen de vrouw van wie het zegt te houden?!
Het is zo verdomde lastig om een ander te adviseren - juist omdat die liefde in het spel is. En die is zo verschrikkelijk verraderlijk.
quote:dat heeft NIETS met emancipatie te maken.
Op dinsdag 16 december 2003 17:10 schreef SCH het volgende:
Is het niet beter helemaal van elkaar af te blijven?
[..]Je moet niemand slaan vind ik, ook niet iemand die gelijkwaardig is. En ik vond deze opmerking niet echt geemancipeerd.
Een bokser wordt ook het meer aangerekend door een rechter als hij zijn fysieke kracht gebruikt buiten de ring in een ruzie, laat staan als dat met een vrouw is.
Waarom is dat denk je?
Omdat de man zijn vuisten zoveel meer schade toebrengen dan de vuist van de doorsnee man.
En die kontext vind ik dat een man zeker wel terug mag slaan, maar NIET in elkaar slaan.
En dat in dat geval de man zijn gebruik van geweld meer aangerekend kan worden omdat de vrouw simpelweg geen partij is, zoals een kind dat in verhouding tot mij dat weer niet is.
quote:Eens.
Op dinsdag 16 december 2003 17:23 schreef SCH het volgende:[..]
Nee zeker niet. Hoogstens een beetje onverstandig
[..]Ja waanzinnig, het slaat inderdaad nergens op. Als hij haar echt op die manier heeft mishandeld is het een schurk, zeker op dat moment. Maar het probleem is wel dat mensen van wie we houden soms hele stomme, domme, criminele, agressieve dingen en toch blijven we van ze houden. Ze eenvoudig is het niet. Behalve fysiek geweld is er ook veel psychisch geweld in relaties, waar we minder over horen omdat het minder zichtbaar en minder duidelijk is maar de gevolgen zijn net zo schadelijk.
Het is zo verdomde lastig om een ander te adviseren - juist omdat die liefde in het spel is. En die is zo verschrikkelijk verraderlijk.
Ik kan enkel vanuit mijn ervaring en hopenlijk geleerde les) zeggen wat je vooral NIET moet doen, maar soms moet eenmens zijn neus gewoon meerder malen stoten voordat je inziet dat dit niet langer kan, die ander het niet waard is, het verdriet niet waard is.
Ik kan ook goed begrijpen dat je toch weer zwicht..hoe dom misschien ook, omdat het gewoon op dat moment nog pijnlijker is, op de een of andere manier, toe te moeten geven dat hij misschien wel eens niet (genoeg of echt) van je houdt.
quote:Wel als je heel algemeen stelt dat vrouwen fysiek minder sterk zijn dan mannen. Dat is absoluut niet zo eenduidig te stellen. Gemiddeld misschien maar er zijn genoeg vrouwen die mannen fysiek de baas zijn. Een vrouw die een man mishandelt, is net zo verkeerd en het komt ook vaker voor dan je denkt.
Op dinsdag 16 december 2003 17:23 schreef milagro het volgende:
dat heeft NIETS met emancipatie te maken.
(in de Volkskrant van 26 november stond hier een interessant verhaal over, quote: " mannen en vrouwen zijn in gelijke mate agressief. Vrouwen beginnen eerder met slaan (het gaat dus niet om zelfverdediging) en mannen veroorzaken meer verwondingen, hoewel vrouwen weer eerder naar messen en dergelijke wapens grijpen.")
Al dat gezeur,
ze maakt me gek.
ik gooide der nogmaals,
zo stijl tegen het hek.
Ze huilt en schreeuwt,
ze houd maar niet op.
woedend en razend,
sla ik der weer voor der kop.
Nu ligt ze daar,
beweegloos en stil.
ze staat nooit meer op,
was dat wat ik nu wil.
Phibian1976
2003
Zoals in je verhaal staat, raakte hij je voor je hem sloeg, niet ongewenst aan. Hierdoor stond je niet in je recht hem te slaan. Ook al deed je dit met goede bedoelingen. Dit kan door het recht opgevat worden als mishandeling, hoe gek het ook klinkt.
Als dit zo wordt opgevat, en ook door hem zo opgevat, zou er een zo erge gemoedsbeweging bij hem kunnen zijn ontstaan dat de noodzakelijke verdediging door de aanranding (jouw slaan) van zijn lijf buiten proportie is geraakt. Dit is helaas niet strafbaar, want dit valt onder noodweerexces.
Hier vallen naar mijn mening alleen het eerste slaan en de schop onder.
Omdat er tijd is tussen de volgende actie van hem, neem ik aan dat de hevige gemoedsbeweging niet meer aanwezig is. Het hard aan de polsen pakken kan onder mishandeling vallen.
Het zelfverdedigend slaan, omdat je jezelf los rukte, kan noodweer of noodweerexces opleveren. Noodweer als hij op je lag (was dit het geval?), noodweerexces als jullie stonden. Als jullie stonden kan je met het slaan naar mijn mening de subsidiariteit overtreden hebben, je had kunnen wegrennen (ik praat naar het rechterlijke mening, niet naar me normale mening). Hierdoor kun je je niet op noodweer beroepen, maar alleen op noodweerexces. Nog een keer, hoe gek het ook klinkt.
Zegt hij, denk je, dat het bij de polsen pakken nog steeds onder de hevige gemoedsbeweging valt (die jouw slag veroorzaakte!) en dus onder noodweerexces, sta je nog steeds sterk. Noodweer tegen noodweerexces is mogelijk en niet strafbaar. Noodweerexces tegen noodweerexces is ook mogelijk en niet strafbaar.
De slagen die hij jou gaf nadat jij hem had geslagen uit verdediging kunnen strafbaar zijn. Dit is echter alleen het geval als jouw slagen noodweer zijn (zie hierboven). Noodweer neemt namelijk de wederrechtelijkheid van jouw aanranding weg. Als dit het geval is kan hij zich alleen nog beroepen op noodweer. Wat moeilijk wordt omdat hij weg KON lopen, en er dus niet aan de subsidiariteit is voldaan. Beroept hij zich of wordt bepaald dat er sprake is van noodweerexces is hij toch strafbaar.
Als iemand niet snapt zeg het en dan probeer ik het uit te leggen
Btw heb me aangemeld omdat ik hier op wilde reageren, zelf denk ik dat je elke vent moet verlaten die je slaat
quote:Dat is ook zo in de meeste gevallen, dat mannen sterker zijn.
Op dinsdag 16 december 2003 17:32 schreef SCH het volgende:[..]
Wel als je heel algemeen stelt dat vrouwen fysiek minder sterk zijn dan mannen. Dat is absoluut niet zo eenduidig te stellen. Gemiddeld misschien maar er zijn genoeg vrouwen die mannen fysiek de baas zijn. Een vrouw die een man mishandelt, is net zo verkeerd en het komt ook vaker voor dan je denkt.
(in de Volkskrant van 26 november stond hier een interessant verhaal over, quote: " mannen en vrouwen zijn in gelijke mate agressief. Vrouwen beginnen eerder met slaan (het gaat dus niet om zelfverdediging) en mannen veroorzaken meer verwondingen, hoewel vrouwen weer eerder naar messen en dergelijke wapens grijpen.")
Ik zeg simpelweg dat je je gelijke moet weten tegenover je..
Als een hoogbejaarde je een draai om de oren verkoopt haal je als jonge vent toch ook niet met al je kracht uit?
quote:Hij sloeg je daarna toch zonder aanleiding? Jij sloeg hem daarna toch niet meer?
Op dinsdag 16 december 2003 16:13 schreef Da_QQ het volgende:
Bankrupcy: het gevecht hoef je niet te reconstrueren. het ging als volgt.
hij lag op de bank, ik gaf hem een mep. Hij sprong op en sloeg mij drie keer. ik ging tegen de grond. hij trapte me in mijn buik en mijn zij. niet zo hard, want ik heb daar verder geen last van gehad. maar hij deed het wel.
daarna stond ik op om de hond naar haar mand in de slaapkamer te brengen. toen ik daarmee bezig was, stond hij achter mij. ik draaide me om. we kregen opnieuw ruzie. hij sloeg mij, ik viel op bed, hij sloeg nog eens en ik trapte hem van mij af om mezelf te verdedigen. daarop trapte hij tegen de zijkant van mijn knie. daarna is hij naar mijn huisgenoot gegaan. die raadde hem aan naar huis te gaan, wat hij heeft gedaan.getver, ik word helemaal misselijk als ik het weer zo opschrijf.
Dat is gewoon niet normaal. En het feit dat hij de 2e keer zonder aanleiding (jij gaf hem geen tweede klap) jou sloeg, zegt ook erg veel. Namelijk dat hij ertoe in staat is. En dat is genoeg reden om de relatie te verbreken.
quote:Is dat zo? Een rechter en ook advocaten (vooral advocaten) houden altijd rekening met emoties, waarom? Simpel je kan emoties en feiten wel scheiden, maar ervaring leert dat emoties en feiten vaak met elkaar verwoven zijn. Je kan niet zomaar de emoties in een situatie opzij schuiven als ware die niet belangrijk zijn.
Op dinsdag 16 december 2003 17:10 schreef bankrupcy het volgende:[..]
@Semisane: Ik probeer inderdaad emoties en feiten te scheiden. Het hele verhaal kan je op vele manieren samenvatten, varierend van "Mijn vriend slaat mij" tot "Ze begon me opeens te slaan". Da_QQ verteld hier haar verhaal om steun en advies te krijgen. Ik kan alleen een goed advies geven als alle feiten naar boven zijn gekomen. Emoties vertroebelen een verhaal, en worden te vaak gebruikt om feiten te verdraaien, verdoezelen, negeren.Ik ben het niet met je eens dat het daardoor een zwart/wit verhaal wordt. Mijn doel is juist de nuance te vinden. Voor alles is een reden, en ik wil die reden weten. Ik probeer mij in te leven in iemand die een beroerde dag heeft gehad, drugs en alcohol heeft gebruikt, en geslagen wordt door iemand die vertrouwd. Is zijn reactie begrijpelijk, "ontzettend", of mishandeling? En om heel eerlijk te zijn twijfel ik nu tussen begrijpelijk en ontzettend. Is hij echt gewelddadig? Had hij dit ook gedaan als hij nuchter was geweest? De vragen die ik stel zijn niet anders dan die een rechter of advocaat zal stellen. Ik ben hier de advocaat van de duivel; ook die heeft recht op zijn verhaal.
Sterker nog jij zelf houd er rekening mee. Je hebt het over iemand die een zware dag heeft gehad, drugs/drank tot zich heeft genomen waardoor zijn perceptie anders is. Dit zijn allemaal dingen waar emoties in voor komen/zelf overheersen.
Het is dus helemaal niet mogelijk om genuanceerd over te komen als je emoties buitenbeschouwing laat. Doe je dit wel wordt het wel degelijk een zwart/wit verhaal.
Daarbij is, denk ik, de schuld vraag over wie wat heeft gedaan veel minder belangrijk voor DA_QQ maar is het eerder van belang dat zij zich richt op hoe ze nu verder moet.
Haar verwijten dat zij is begonnen is onzinnig, want dit heeft zij allang erkent. En het erkennen van iets is de eerste stap naar het leren van iets. Ik hoop maar dat AD_QQ met haar huidige kennis een juiste keuze voor haar kan maken. Dit lijkt me eigenlijk essencieel.
Als ze daarbij leert dat een vervelende situatie loslaten wellicht beter kan zijn, dan er blijven op in gaan....dan is dat heel mooi.
Maar goed dat is op dit moment veel minder belangrijk. Ze is nu zeer ge-emotioneerd en dat is logisch, zoiets moet verwerkt worden
Ik ben het met je eens dat er genuanceerd gereageerd moet worden en zover ik dit kan zien, wordt dit redelijk gedaan. En natuurlijk wordt de man ik kwestie zo nu en dan flink veroordeeld, maar het is moeilijk om dit niet te doen voor de meesten, want we hebben namelijk zijn kant van het verhaal niet gehoord....en dat krijgen we wellicht niet eens te horen....dus tja...moeilijke kwestie...
Maar zoals ik eerder zei, voor AD_QQ is het meest belangrijk dat ze nu alles op een rijtje krijgt en de juiste beslissing neemt hoe nu verder te gaan.
Oh ps. Drug en drank mogen nooit een excuus zijn voor mishandeling. En is dit wel de rede, dan moet degene die zo wordt beinvloed door drug/drank in therapie en nooit meer die substanties aanraken...kwestie van een risico uitsluiten.
quote:Jij gaat er dus vanuit dat slaan gerechtvaardigd is. Ik vind dat je dat niet moet doen, ook niet tegenover een gelijke. Een vrouw zou een man dan wel mogen slaan? Het is een beetje het slachtofferdenken van vrouwen wat me tegen staat. Wat dat betreft heeft die rechtenstudente het goed verwoord: juridisch staat TS niet in haar recht. Moreel misschien wel, maar je moet gewoon niet de eerste tik uitdelen.
Op dinsdag 16 december 2003 17:54 schreef milagro het volgende:Ik zeg simpelweg dat je je gelijke moet weten tegenover je..
Als een hoogbejaarde je een draai om de oren verkoopt haal je als jonge vent toch ook niet met al je kracht uit?
quote:Dat probeerde ik met mijn gedichie te vertellen, maar niemand die er wat van zegt
Op dinsdag 16 december 2003 19:20 schreef SCH het volgende:[..]
Jij gaat er dus vanuit dat slaan gerechtvaardigd is. Ik vind dat je dat niet moet doen, ook niet tegenover een gelijke. Een vrouw zou een man dan wel mogen slaan? Het is een beetje het slachtofferdenken van vrouwen wat me tegen staat. Wat dat betreft heeft die rechtenstudente het goed verwoord: juridisch staat TS niet in haar recht. Moreel misschien wel, maar je moet gewoon niet de eerste tik uitdelen.
quote:nee daar ga ik niet van uit, dat heb ik dus al gezegd, meerdere malen
Op dinsdag 16 december 2003 19:20 schreef SCH het volgende:[..]
Jij gaat er dus vanuit dat slaan gerechtvaardigd is. Ik vind dat je dat niet moet doen, ook niet tegenover een gelijke. Een vrouw zou een man dan wel mogen slaan? Het is een beetje het slachtofferdenken van vrouwen wat me tegen staat. Wat dat betreft heeft die rechtenstudente het goed verwoord: juridisch staat TS niet in haar recht. Moreel misschien wel, maar je moet gewoon niet de eerste tik uitdelen.
Natuurlijk, er moet sowieso niet geslagen worden, dus ook die eerste klap hoort er niet te zijn.
Maar stel, als een ruzie zo uit de hand zou lopen dat ik mijn vriend een klap in zijn gezicht geef (wat ik ab-so-luut niet mag doen!!) en hij slaat mij terug, met gelijke munt, dus ook een klap teruggeeft, dan hoor je mij niet.
Het gevolg voor mij is schrik, en een roodgloeiende wang en dan zeg ik : Eigen schuld, dikke bult, Milagro, jij hoort je handen thuis te houden.
Maar gebruikt hij zijn vuist en parkeert die met al zijn kracht in mijn gezicht, dan kan hij op zijn vingers natellen dat hij me compleet in poeier slaat, laat staan als hij daarna door blijft slaan en ook nog eens trapt.
En dan zeg ik, hij gaat veels te ver, veel verder dan nodig is om mij op mijn plek te zetten.
En nogmaals de eerste klap hoort er niet te zijn.
Maar dat betekent niet, dat de TS de verregaande klappen en trappen uitgelokt heeft.
De eerste klap kon hij ms nog rechtvaardigen, de 2e niet, de 3e niet etc etc.
En verder: heeft hij nog niet gebeld. En ik ook niet - sorry, ik heb er ook even de energie niet voor. Dus niet uit angst/ onzekerheid/ slachtofferrol/ spelletje spelen: ik ben gewoon doodmoe en als ik nu met m ga praten, levert dat geheel niets op.
in ieder geval weer bedankt voor al jullie posts. helpt echt super!
quote:Sorry
Op dinsdag 16 december 2003 20:53 schreef Da_QQ het volgende:
sorry
Wat betreft de opmerkingen over hoe sterk mannen en vrouwen zijn: De gemiddelde man van 70 is nog sterker dan de gemiddelde vrouw van 25! Bij gelijke leeftijd geldt geloof ik dat een man anderhalf keer zo sterk is als een vrouw. Dus: mannen zijn sterker dan vrouwen. Punt. En geen gezeur over emancipatie, kom op zeg.
Sterkte met alles, blijf hier goed over nadenken. Hoe langer geleden, des te minder erg het misschien voelt. Bepaal daarom nu voor jezelf wat er is gebeurd, probeer het een beetje objectief te bekijken, alsof het niet over jullie gaat. Jij bent belangrijker dan deze relatie!
quote:Heel verstandig, alleen maar contact maken als je je sterk voelt (geestelijk dan)
Op dinsdag 16 december 2003 20:53 schreef Da_QQ het volgende:
En verder: heeft hij nog niet gebeld. En ik ook niet - sorry, ik heb er ook even de energie niet voor. Dus niet uit angst/ onzekerheid/ slachtofferrol/ spelletje spelen: ik ben gewoon doodmoe en als ik nu met m ga praten, levert dat geheel niets op.
in ieder geval weer bedankt voor al jullie posts. helpt echt super!
quote:Helemaal met je eens, behalve dan dat ik de eerste klap ook niet gerechtvaardigd vond. Ook als je geslagen wordt, kun je je zelf beheersen. En van zelfverdediging was geen sprake lijkt me.
Op dinsdag 16 december 2003 20:15 schreef milagro het volgende:
En nogmaals de eerste klap hoort er niet te zijn.
Maar dat betekent niet, dat de TS de verregaande klappen en trappen uitgelokt heeft.
De eerste klap kon hij ms nog rechtvaardigen, de 2e niet, de 3e niet etc etc.
quote:Je hebt het over gemiddeldes, dat zegt toch genoeg? Je kunt er dus geen algemeenheden op los laten. Lees maar eens wat artikelen over mannenmishandeling door vrouwen.
Op woensdag 17 december 2003 01:41 schreef loveli het volgende:
Wat betreft de opmerkingen over hoe sterk mannen en vrouwen zijn: De gemiddelde man van 70 is nog sterker dan de gemiddelde vrouw van 25! Bij gelijke leeftijd geldt geloof ik dat een man anderhalf keer zo sterk is als een vrouw. Dus: mannen zijn sterker dan vrouwen. Punt. En geen gezeur over emancipatie, kom op zeg.
Of valt er inmiddels al echt wat te melden?
quote:Och gosh, weet jij het beter?
Op woensdag 17 december 2003 08:35 schreef Lemmeb het volgende:
Volgens mij heeft TS last van een typisch Hollands kwaaltje: een gebrek aan daadkracht.
Of valt er inmiddels al echt wat te melden?
quote:Ja.
Op woensdag 17 december 2003 09:25 schreef Moonah het volgende:
Och gosh, weet jij het beter?
Ik denk ook dat dit niet meer goed komt. Er is geen respect meer voor elkaar. En zolang hij drugs gebruikt zou je zeker niet een relatie met hem moeten hebben.
Je weet heel goed voor jezelf op te komen (respect daarvoor). Maar leer alsjeblieft ook wat diplomatieker te zijn, ook al gedraagt je vent zich als een klootzak. Laat hem eerst zijn roes/trip uitslapen, en scheld hem de volgende ochtend uit.
quote:Mag ik je er misschien even op wijzen dat het inmiddels bijna 5 dagen geleden is dat eea heeft plaatsgevonden en je, ondanks (of misschien wel dankzij) al het slappe geouwehoer, nog geen ene klap verder bent gekomen? En je dus nog steeds niet weet waar je aantoe bent of wat je zelf wilt?
Op woensdag 17 december 2003 09:29 schreef Da_QQ het volgende:
Vind je opmerking flauw, ondoordacht en beetje kort door de bocht.
quote:Kom op zeg. Heb jij totaal geen inlevingsvermogen?
Op woensdag 17 december 2003 09:54 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Mag ik je er misschien even op wijzen dat het inmiddels bijna 5 dagen geleden is dat eea heeft plaatsgevonden en je, ondanks (of misschien wel dankzij) al het slappe geouwehoer, nog geen ene klap verder bent gekomen? En je dus nog steeds niet weet waar je aantoe bent of wat je zelf wilt?
Zou wat moois zijn, zeg.
quote:Die discussie hebben we in het vorige topic al tot in den treure gevoerd. Zo'n verhaal over hoofd- en bijzaken enzo.
Op woensdag 17 december 2003 10:09 schreef Moonah het volgende:
Kom op zeg. Heb jij totaal geen inlevingsvermogen?
Dit soort zaken kun je niet puur rationeel benaderen. Hier spelen heel veel tegenstrijdige gevoelens mee.
quote:Dubbel.
Op maandag 15 december 2003 23:09 schreef milagro het volgende:[..]
Ben wel benieuwd nu wat je van onderstaande reactie vindt, uit deel 1
[.quote:
--------------------------------------------------------------------------------
uitgelokt !
Als het gesprek je niet bevalt, loop je toch weg ?
als iemand z'n gedrag je niet aanstaat loop je toch weg ?
HOE erg zijn gedrag ook afwijkt van het normale,...
NIEMAND heeft het recht om een ander te slaan, om welke reden dan ook.IEDEREEN heeft het recht terug te slaan als ie geslagen wordt.
--------------------------------------------------------------------------------.]
Nee, ze heeft een grote fout gemaakt om te slaan ( of hij haar nu had laten begaan of niet ).
Einde verhaal haar kant.
HIJ had nooit zo mogen reageren als hij deed.
Precies hetzelfde als het kind in Rotterdam dat een sneeuwbal tegen een auto gooit en neergeschoten wordt.
Het kind had een héle goede berisping verdient en een straf opgelegd door zijn ouders, want het ís niet netjes en gevaarlijk...
Maar om dan maar te zeggen dat de chauffeur het recht had om het kind dood te schieten...
" sjah.. als manzijnde reageer je meteen en vecht je tot je wint... de dood... !! "
En JA als je het risico neemt door te blijven omdat je denkt dat het eenmalig is, dan verleg je onbewust een grens.
Ik garandeer je, je blijft de keren daarop ook.
En JA he zal uitlopen in een zaak van op tijd je hersens bij elkaar krijgen en weggaan of je kómt op de intensive care.
Ik praat er bijna nooit over ( zeker niet op fok ), maar als ik iemand kan wakker schudden.. dan direct !
Het stomme bij mij is dat ik hem zelfs niet haatte.
Hij kon helemaal uit zijn dak gaan om hele kleine dingen.
Hij heeft vaker dan eens beloofd hulp te zoeken.
Ik wilde dat hij een cursus VERBALE communicatie zou volgen en een cursus omgaan met boosheid.
Hij heeft mij met deze belofte meer dan eens terug laten komen op mijn besluit mijn spullen te pakken ( of wanneer hij me op straat klem reed als ik met mijn rugzakje naar dichtbijzijnde bushokje liep ).
Huilen... huilen dat hij kon... en ja hoorm hij wasd ook echt verdrietig.
Maar niet om wat hij mij aan had gedaan.. maar omdat het erop ging lijken dat hij niet kreeg wat hij wilde..eiste !
Zijn ego was gekrenkt. En hoe moest hij het alleen redden ?
Hij wist nog niet hoe een wasmachine aan moest.
DAT waren zijn verdriet redenen.
En ja hoor.. IK voelde mij verantwoordelijk.
Toen hij een opleiding deed kon ik niet weg omdat hij anders zou zakken.
Een andere keer zouden we de zaterdag erop een bruiloft hebben van een wederzijdse vriend.
Of hij was bijna jarig..of het werd kerst..............
................
Op een gegeven moment hadden we een kindje.
Iedere keer als hij uit zijn dak ging probeerde ik te zorgen om in een andere kamer te komen ( kruipen, rennend hoe dan ook ! ). Ik probeerde uit alle macht te voorkomen dat ons kindje erbij zou zijn.
Op een dag is dit niet gelukt.
Ik lag in de woonkamer op de grond en hij zat bovenop mij op mij in te slaan.
Ik heb nog nooit een kind van 2 zo hard horen gillen !!!!
De mensen die juist veilige basis moesten zijn maakten hem BANG !
Dat is het ergste wat je een kind aan kan doen.
Vanaf die dag werkten de excuses helemaal niet meer en drukte ik mijn verantwoordelijkheidsgevoel tov hem opzij.
Ik had een veel grotere verantwoordelijkheid.. mijn prinsje !
quote:Mag ik u er op wijzen dat, wanneer u een gebrek aan inlevingsvermogen heeft, niet perse hoeft te reageren? Ik vind, behalve dat je een arrogante ik-weet-het-beter houding hebt, je de hoofd- en bijzaken nu zeker weten door elkaar gaat halen. Bij het verhaal van Da_QQ komt er juist erg veel emotie bij kijken. Ze heeft zich bedreigd gevoeld, angstig wel mischien.
Op woensdag 17 december 2003 10:11 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Die discussie hebben we in het vorige topic al tot in den treure gevoerd. Zo'n verhaal over hoofd- en bijzaken enzo.
En als je je dat niet kan voorstellen, getuigt het niet van een enorme sociale vaardigheid.
quote:Ik kan me dat heel goed voorstellen en die gevoelens zijn ook precies de hoofdzaak. Ze had van meet af aan naar haar meest primaire gevoelens (angst) moeten luisteren.
Op woensdag 17 december 2003 10:57 schreef zwaaibaai het volgende:
Bij het verhaal van Da_QQ komt er juist erg veel emotie bij kijken. Ze heeft zich bedreigd gevoeld, angstig wel mischien.En als je je dat niet kan voorstellen, getuigt het niet van een enorme sociale vaardigheid.
[Dit bericht is gewijzigd door Lemmeb op 17-12-2003 11:05]
quote:Je slaat de spijker op zijn kop !
Op woensdag 17 december 2003 10:57 schreef zwaaibaai het volgende:[..]
Mag ik u er op wijzen dat, wanneer u een gebrek aan inlevingsvermogen heeft, niet perse hoeft te reageren? Ik vind, behalve dat je een arrogante ik-weet-het-beter houding hebt, je de hoofd- en bijzaken nu zeker weten door elkaar gaat halen. Bij het verhaal van Da_QQ komt er juist erg veel emotie bij kijken. Ze heeft zich bedreigd gevoeld, angstig wel mischien.
En als je je dat niet kan voorstellen, getuigt het niet van een enorme sociale vaardigheid.
Het gaat niet zozeer om die blauwe plek of uit de kom gerukte arm..
Het gaat erom dat iemand waarbij jij je veilig waande ervoor gezorgd heeft dat je je niet veilig voelde ( en dat nog wel in je eigen huis ).
De emoties brengen meer schade toe dan de handeling zelf.
Een blauwe plek trekt wel weer weg.
quote:En dat vind je een verbetering? Je hebt alle recht om boos te zijn en daar bepaalde consequenties uit te trekken.
Op woensdag 17 december 2003 10:35 schreef Da_QQ het volgende:
Lemmeb: ik denk dat ik een heel stuk verder ben gekomen in 5 dagen. Zaterdag was ik echt in shock - ik wist eigenlijk niet wat me was overkomen. Door al het praten hier ben ik ten eerste rustiger geworden en sta ik ook open voo nuances en ben ik niet meer alleen maar boos - zie ook de zaak in de context.
quote:Mijn God, meen je dat serieus
(anders had ik m zaterdag gebeld en mijn excuses aangeboden)
quote:
Op woensdag 17 december 2003 11:13 schreef Lemmeb het volgende:
Mijn God, meen je dat serieus??? Die gast heeft jou waarschijnlijk harder nodig dan jij hem, hij verkloot het, en jij wil je excuses aanbieden
![]()
![]()
.
zeur nou niet zo, ze heeft zich toch bedacht?
quote:Hè Lemmeb ga eens de dingen even goed lezen?
Op woensdag 17 december 2003 11:13 schreef Lemmeb het volgende:[..]
En dat vind je een verbetering? Je hebt alle recht om boos te zijn en daar bepaalde consequenties uit te trekken.
[..]Mijn God, meen je dat serieus
??? Die gast heeft jou waarschijnlijk harder nodig dan jij hem, hij verkloot het, en jij wil je excuses aanbieden
![]()
![]()
.
Ze zegt niet dat ze hem haar excusses _wilt_ aanbieden, maar dat ze dat _had_ gedaan _als_ ze de steun en _medeleven_ niet had gehad op dit forum _afgelopen_ zaterdag.
Maar goed lezen, en dan vooral begrijpend lezen, is een vak.
-edit- En daarbij snap ik even niet waarom zij haar verantwoording aan _jou_ moet afleggen....wie denk jij precies wel niet te zijn?
quote:Zeg sufferd ik heb goed gelezen, en ik weet dat ze dat nu niet meer gaat doen (tenminste, dat zegt ze). Maar de gedachte alleen vind ik al erg genoeg.
Op woensdag 17 december 2003 11:21 schreef Semisane het volgende:
Hè Lemmeb ga eens de dingen even goed lezen?Ze zegt niet dat ze hem haar excusses _wilt_ aanbieden, maar dat ze dat _had_ gedaan _als_ ze de steun en _medeleven_ niet had gehad op dit forum _afgelopen_ zaterdag.
Maar goed lezen, en dan vooral begrijpend lezen, is een vak.
-edit- En daarbij snap ik even niet waarom zij haar verantwoording aan _jou_ moet afleggen....wie denk jij precies wel niet te zijn?
En nee, ze hoeft aan mij geen verantwoording af te leggen (heb ik dat ergens gezegd?), alleen aan zichzelf. Maar ik vind gewoon dat ze wat beter voor d'rzelf op moet komen .
[Dit bericht is gewijzigd door Lemmeb op 17-12-2003 11:28]
quote:Hmmm...en ik jou serieus willen nemen....na ja...laat maar.
Op woensdag 17 december 2003 11:27 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Zeg sufferd
quote:Hier werd ik helemaal koud van, Mirage...
Op woensdag 17 december 2003 10:45 schreef Mirage het volgende:
Ik probeerde uit alle macht te voorkomen dat ons kindje erbij zou zijn.
Op een dag is dit niet gelukt.
Ik lag in de woonkamer op de grond en hij zat bovenop mij op mij in te slaan.
Ik heb nog nooit een kind van 2 zo hard horen gillen !!!!De mensen die juist veilige basis moesten zijn maakten hem BANG !
Dat is het ergste wat je een kind aan kan doen.
Ik vind het ongelooflijk dapper dat je uiteindelijk zo'n goede beslissing hebt genomen, ik weet vreselijk hoe moeilijk het kan zijn.
Ik hoop echt dat je de juiste keuze maakt en ik hoop ook, msschien niet mijn plaats om er wat van te zeggen, dat je in je moeder meer steun vindt dan je tot nu toe hebt gehad.
Geen moment had zij consideratie voor zijn handelen mogen hebben, ook maar niet de lichtste, niemand en vooral zij niet, mag je ook maar de geringste twijfel geven dat het ms ook wel een beetje aan jou lag, of dat er voor hem verzachtende omstandigheden waren.
En dat laatste heeft ze toch een beetje gedaan.
En dat had m.i. niet zo moeten zijn.
Ze moet achter jou staan, helemaal, voor 200%.
quote:het is PAS vijf dagen geleden, Lemmeb, niet AL vijf dagen.
Op woensdag 17 december 2003 11:27 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Zeg sufferd ik heb goed gelezen, en ik weet dat ze dat nu niet meer gaat doen (tenminste, dat zegt ze). Maar de gedachte alleen vind ik al erg genoeg.
En nee, ze hoeft aan mij geen verantwoording af te leggen (heb ik dat ergens gezegd?), alleen aan zichzelf. Maar ik vind gewoon dat ze wat beter voor d'rzelf op moet komen
.
vooralsnog heeft ze dat niet gedaan, ondanks twijfels over schuld en vergeving.
quote:Inderdaad
Op woensdag 17 december 2003 12:05 schreef milagro het volgende:
Zelfs al zou ze besluiten met hem te gaan praten en al zou ze dan besluiten het nog eens te proberen, het blijft haar keuze en ik denk dat je er dan juist eens te meer voor haar moet zijn, zodat ze weet dat, mocht het onverhoopt weer gebeuren en/of zij alsnog van gedachten veranderen, ze zich niet hoeft te schamen, zo erg dat ze er niet eens meer er over durft te beginnen.
En dat ze weet, heel goed weet, dat het nooit maar dan ook nooit aan haar ligt, als de ander zich op die wijze laat gaan.
quote:Alhoewel ik ook wel kan indenken dat die moeder ook niet echt bekend is met dit soort gebeurtenissen en zelf ook niet al te helder denkt
Ik hoop echt dat je de juiste keuze maakt en ik hoop ook, msschien niet mijn plaats om er wat van te zeggen, dat je in je moeder meer steun vindt dan je tot nu toe hebt gehad.
Geen moment had zij consideratie voor zijn handelen mogen hebben, ook maar niet de lichtste, niemand en vooral zij niet, mag je ook maar de geringste twijfel geven dat het ms ook wel een beetje aan jou lag, of dat er voor hem verzachtende omstandigheden waren.
En dat laatste heeft ze toch een beetje gedaan.
En dat had m.i. niet zo moeten zijn.
Ze moet achter jou staan, helemaal, voor 200%.
Ze kan steunende en begrijpende reacties verwachten maar ook reacties van mensen die kritiek op haar hebben. Dat is toch vrij? Ik vind het een beetje manipulatief om het zieligheidsgehalte in de strijd te gooien, dat doet TS niet zelf, dat deed Zwaaibaai, dat lijkt me niet fair.
quote:Een moeder moet, vind ik, alle verdedigingsregisters open gooien, alle alarmbellen moeten gaan rinkelen, haar kind is mishandeld.
Op woensdag 17 december 2003 12:18 schreef Mordreth het volgende:[..]
Inderdaad
Een forum is ook alleen maar bedoeld om meningen van anderen aan te horen en wat je er dan mee doet moet diegene helemaal zelf weten.
Ik denk dat ze dat zelf ook wel weet
[..]Alhoewel ik ook wel kan indenken dat die moeder ook niet echt bekend is met dit soort gebeurtenissen en zelf ook niet al te helder denkt
Of ze er zelf ervaring mee heeft, doet er totaal niet toe.
Dat heb ik ook niet met zoveel dingen, maar als je aan mijn kind komt, dan haal ik uit, verbaal en indien nodig fysiek.
quote:Ik krijg de rillingen als ik dit lees. Heel klein ( en vooral vrijblijvend) vraagje: Zie,hoor, ruik of spreek je hem nog wel eens?
Op woensdag 17 december 2003 10:45 schreef Mirage het volgende:
Op een gegeven moment hadden we een kindje......
quote:Natuurlijk moet een moeder voor haar kind opkomen, zeker als het in gevaar is. Maar een moeder moet ook altijd ten alle tijde haar verstand erbij houden, de werkelijkheid onder ogen zien en proberen in te schatten wat er werkelijk aan de hand is. Je hoeft niet altijd kritiekloos voor je kind te kiezen, ook je kind kan fouten maken of in situaties terecht komen waar het zelf schuld aan heeft. Bovendien maakt het nog wel wat uit of je kind 7 is of 17 of in dit geval al volwassen.
Op woensdag 17 december 2003 12:24 schreef milagro het volgende:[..]
Een moeder moet, vind ik, alle verdedigingsregisters open gooien, alle alarmbellen moeten gaan rinkelen, haar kind is mishandeld.
Dit was geen gewone ruzie waar "bekijk het ook eens van zijn kant, lieverd" reacties op zijn plaats zijn!Of ze er zelf ervaring mee heeft, doet er totaal niet toe.
Dat heb ik ook niet met zoveel dingen, maar als je aan mijn kind komt, dan haal ik uit, verbaal en indien nodig fysiek.
quote:Ik "snauw" lemmeb niet af omdat hij kritisch is, maar omdat hij niet goed leest, dat hij daarna beweerd dat hij dat wel deed...tja.
Op woensdag 17 december 2003 12:22 schreef SCH het volgende:
Waarom wordt Lemmeb zo afgesnauwd? Hij mag toch zijn mening hebben. De TS besluit zelf haar verhaal hier te plaatsen, niemand heeft haar daartoe gedwongen.Ze kan steunende en begrijpende reacties verwachten maar ook reacties van mensen die kritiek op haar hebben. Dat is toch vrij? Ik vind het een beetje manipulatief om het zieligheidsgehalte in de strijd te gooien, dat doet TS niet zelf, dat deed Zwaaibaai, dat lijkt me niet fair.
Waarom worden er nog dit soort dingen ter discussie gezet.
Het feit dat we er nog over moeten discussieren is eigenlijk al een vorm van mishandeling zelf. Ieder mag zijn mening hebben akkoord. Maar het constant dezelfde die de mening hebben, vervolgens nog een en een verbetering van de vorige en die ook meteen weer verantwoorden uitelkaar trekken en er nog dieper op ingaan.
Not done
Kappen nou.....
PS mijn gedichie was wel goed, niet dan?
quote:Tuurlijk kan je kind fouten maken. Maar ondanks het feit dat een fout van TS de aanleiding is geweest tot de mishandeling, is het er geen excuus voor. Zij heeft ongeacht die tik de er op volgende reactie niet verdiend.
Op woensdag 17 december 2003 12:33 schreef SCH het volgende:[..]
Natuurlijk moet een moeder voor haar kind opkomen, zeker als het in gevaar is. Maar een moeder moet ook altijd ten alle tijde haar verstand erbij houden, de werkelijkheid onder ogen zien en proberen in te schatten wat er werkelijk aan de hand is. Je hoeft niet altijd kritiekloos voor je kind te kiezen, ook je kind kan fouten maken of in situaties terecht komen waar het zelf schuld aan heeft. Bovendien maakt het nog wel wat uit of je kind 7 is of 17 of in dit geval al volwassen.
quote:(Niet als aanval bedoeld SCH, bankrupcy is een ander verhaal)
Op woensdag 17 december 2003 12:33 schreef SCH het volgende:
Natuurlijk moet een moeder voor haar kind opkomen, zeker als het in gevaar is. Maar een moeder moet ook altijd ten alle tijde haar verstand erbij houden, de werkelijkheid onder ogen zien en proberen in te schatten wat er werkelijk aan de hand is.
En dat geldt allemaal ineens niet meer voor vaders? Of er spreken in dit topic een hele hoop mensen zonder na te denken, of er zit iets vreselijk scheef in de samenleving... (zal het laatste wel weer zijn).
Hoe kunnen al die mannen hier in godsnaam de vrouw aanspreken op het fout om gaan met een situatie die ronduit escaleert door de man? Ik zou haast gaan geloven dat de mannenwereld weer terugkeerd (bad news guys, wake up!)
Helemaal posts van de "echte man" bankrupcy die het gaat proberen goed te praten dat een man een vlakke hand-klap beantwoord met tegen de grond slaan en naschoppen. Please! Doe toch eens even normaal man. Zogenaamd kan je dat verwachten omdat de man het gevecht wil winnen (?). Hoe vaak heb je gevochten dan dat je het ziet als een gevecht als je de eerste klap van de platte hand aangrijpt om een freefight te starten?
Als dat is wat het betekend om een man te zijn, so be it. Dan trek ik me wel even terug in het hoekje "ongeslachtelijk". Een ieder die denkt dat het normaal is om een vrouw in elkaar te trappen na een onenigheid of tikje zou operatief ongeslachtelijk gemaakt moeten worden.
Pleuris zeg, ik wordt wel mooi vergeleken met jullie omdat ik toevallig een man ben...
quote:Als je kind in elkaar gemept is, dan neem je het voor haar op, klaar.
Op woensdag 17 december 2003 12:33 schreef SCH het volgende:[..]
Natuurlijk moet een moeder voor haar kind opkomen, zeker als het in gevaar is. Maar een moeder moet ook altijd ten alle tijde haar verstand erbij houden, de werkelijkheid onder ogen zien en proberen in te schatten wat er werkelijk aan de hand is. Je hoeft niet altijd kritiekloos voor je kind te kiezen, ook je kind kan fouten maken of in situaties terecht komen waar het zelf schuld aan heeft. Bovendien maakt het nog wel wat uit of je kind 7 is of 17 of in dit geval al volwassen.
Of je kind nu 17 of 27 is.
Als ik met een blauw oog en gekneusde ribben bij mijn moeder of vader aanbel, dan hoef ik helemaal niets te zeggen dan antwoord geven op de vraag "wie was het" en weg zijn ze, verhaal halen (verbaal dan dus, hè).
En ik ben 41 en mijn vader 75, en moeder 67.
quote:tja wat?
Op woensdag 17 december 2003 12:37 schreef Semisane het volgende:
Ik "snauw" lemmeb niet af omdat hij kritisch is, maar omdat hij niet goed leest, dat hij daarna beweerd dat hij dat wel deed...tja.
quote:Ik zie hem regelmatig.
Op woensdag 17 december 2003 12:26 schreef zwaaibaai het volgende:[..]
Ik krijg de rillingen als ik dit lees. Heel klein ( en vooral vrijblijvend) vraagje: Zie,hoor, ruik of spreek je hem nog wel eens?
Mijn ex is degene die er als een miezerig mannetje bijstaat.
Ík ben degene met het hoofd omhoog en de schouders naar achteren.
Echt klein heeft hij mij nooit gekregen.
Ik was mij heel bewust van wat ik deed en kijk er heel nuchter naar.
Sommige momenten wilde hij bijvoorbeeld dat ik hardop herhaalde dat ik een trut/ kreng ben.
Dat weigerde ik pertinent, ondanks dat ik wist wat er komen ging als ik hem nog bozer maakte ( door te weigeren ).
Een dergelijke zin herhalen zou veel meer van mijn ikzijn kapot maken dan de klappen die ervoor in de plaats zouden komen.
Ik kóós dus sommige er momenten zelf voor dat hij geweldadig werd.
( hij blijft er net zo een klootzak door hoor, daar niet van )
quote:Dat vind ik dus doodeng. Dat gedrag is net zo gevaarlijk. Als jij met een blauw oog komt, en je bent mijn kind, wil ik weten wat er is gebeurd voordat ik verhaal ga halen. Dat moet jij ook willen.
Op woensdag 17 december 2003 12:53 schreef milagro het volgende:[..]
Als je kind in elkaar gemept is, dan neem je het voor haar op, klaar.
En dan ga je GEEN verzachtende omstandigheden zoeken voor de mepper, kom nou toch zeg.Of je kind nu 17 of 27 is.
Als ik met een blauw oog en gekneusde ribben bij mijn moeder of vader aanbel, dan hoef ik helemaal niets te zeggen dan antwoord geven op de vraag "wie was het" en weg zijn ze, verhaal halen (verbaal dan dus, hè).
En ik ben 41 en mijn vader 75, en moeder 67.
Je bent een beetje verblind door je liefde voor je kinderen. Ik heb te veel van dat soort moeders meegemaakt, op scholen en andere plekken, die er altijd van uit gaan dat hun kind geen blaam treft. Waarom rucksichtlos je kind geloven? Wat is dat nou voor raars. Daar maak je nog meer brokken mee.
Kinderen zijn niet heilig hoor
quote:Tuurlijk niet,
Op woensdag 17 december 2003 13:26 schreef SCH het volgende:[..]
Dat vind ik dus doodeng. Dat gedrag is net zo gevaarlijk. Als jij met een blauw oog komt, en je bent mijn kind, wil ik weten wat er is gebeurd voordat ik verhaal ga halen. Dat moet jij ook willen.
Je bent een beetje verblind door je liefde voor je kinderen. Ik heb te veel van dat soort moeders meegemaakt, op scholen en andere plekken, die er altijd van uit gaan dat hun kind geen blaam treft. Waarom rucksichtlos je kind geloven? Wat is dat nou voor raars. Daar maak je nog meer brokken mee.
Ook maakt haar moeder op deze manier de drempel groter om nogmaals bij haar te komen als dingen echt uit de hand lopen ( in geval dat ze wel zou blijven ).
quote:Dat ben ik met je eens. Misschien is de moeder ook niet de geschikte figuur om in situaties als dezen troost te zoeken en te vinden.
Op woensdag 17 december 2003 13:29 schreef Mirage het volgende:
Ook maakt haar moeder op deze manier de drempel groter om nogmaals bij haar te komen als dingen echt uit de hand lopen ( in geval dat ze wel zou blijven ).
quote:Ik vind een moeder de persoon bij uitstek om naar toe te gaan als je zoiets gebeurt, eerlijk gezegd.
Op woensdag 17 december 2003 13:34 schreef SCH het volgende:[..]
Dat ben ik met je eens. Misschien is de moeder ook niet de geschikte figuur om in situaties als dezen troost te zoeken en te vinden.
Mijn moeder bespreekt ook de dingen die ik fout heb gedaan in zo'n geval, maar is het met me eens dat geen enkel gedrag zo'n reactie verdient. Er is geen excuus voor mishandeling.
quote:Ik ben helemaal niet verblind, SCH, trek nu eens niet meteen van zulke idiote conclusies, want je ken mij niet en je leest wat jij wilt lezen wederom.
Op woensdag 17 december 2003 13:26 schreef SCH het volgende:[..]
Dat vind ik dus doodeng. Dat gedrag is net zo gevaarlijk. Als jij met een blauw oog komt, en je bent mijn kind, wil ik weten wat er is gebeurd voordat ik verhaal ga halen. Dat moet jij ook willen.
En als ik zeg verhaal halen dan bedoel ik verhaal halen, letterlijk, dus die persoon zijn VERHAAL laten doen en er niet op los timmeren meteen zoals jij weer schijnt te denken, maar niemand, niemand slaat mijn kind en dát zal ik zeker even duidelijk maken, VERBAAL
En dat doen mijn ouders bij mij ook.
Wat de moeder van de TS doet is meteen met verzachtende omstandigheden aankomen, die alvast invullen, er van uit gaande dat die er wel moeten zijn "want zo ken ik hem niet"
Enige (verkapt)" agressieve " gedragingen gevonden ?
Bij mijn ex zat het gewoon altijd al in hem.
Toen hij nog bij zijn moeder woonde gooide hij schoenen en stoelen tegen de kamerdeur als teken dat ze haar bezoek stil moest houden. ( Dit was dan na 15.00 ´s middags na een avondje stappen ! )
quote:Ik ben het met SCH eens, milagro, ouders moeten niet als een idioot iedere keer als hun kind dat verlangt of als er eens wat gebeurd is zich met andere kinderen of hun ouders bemoeien. Krijg je papkindjes van.
Op woensdag 17 december 2003 13:45 schreef milagro het volgende:[..]
Ik ben helemaal niet verblind, SCH, trek nu eens niet meteen van zulke idiote conclusies, want je ken mij niet en je leest wat jij wilt lezen wederom.
En als ik zeg verhaal halen dan bedoel ik verhaal halen, letterlijk, dus die persoon zijn VERHAAL laten doen en er niet op los timmeren meteen zoals jij weer schijnt te denken, maar niemand, niemand slaat mijn kind en dát zal ik zeker even duidelijk maken, VERBAAL
En dat doen mijn ouders bij mij ook.
Wat de moeder van de TS doet is meteen met verzachtende omstandigheden aankomen, die alvast invullen, er van uit gaande dat die er wel moeten zijn "want zo ken ik hem niet"
quote:Ik krijg de indruk dat je ditmaal het topic ( en dus de posts van milagro) niet goed hebt gelezen.
Op woensdag 17 december 2003 13:49 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Ik ben het met SCH eens, milagro, ouders moeten niet als een idioot iedere keer als hun kind dat verlangt of als er eens wat gebeurd is zich met andere kinderen of hun ouders bemoeien. Krijg je papkindjes van.
quote:Dag Ryan
Ik ben het met SCH eens, milagro, ouders moeten niet als een idioot iedere keer als hun kind dat verlangt of als er eens wat gebeurd is zich met andere kinderen of hun ouders bemoeien. Krijg je papkindjes van.
Ik heb het over mishandeling nu, niet over de zin doordrijven.
Als ik met een gekneusde ribben voor de deur sta, dan gaat mijn vader onmiddelijk verhaal halen bij de man die dat op zijn geweten heeft.
Geen een ruzie rechtvaardigt dat een vent zich zo laat gaan.
En aangezien mijn eventuele pogingen tot zelfverdediging nihil zijn, al;s een vent losgaat en flink begint te meppen, zal , ook al ben ik de verbale ruzie begonnen, mijn vader altijd mijn kant kiezen, en NOOIT zeggen "maar ms was hij een beetje moe, of overwerkt en ms heb jij hem wel uitgelokt door aan zijn kop te zeuren".
quote:Ik heb het gelezen en sta er nog steeds achter. Het ergste wat een moeder kan doen is een papkindje voortbrengen en dat krijg je van die (hysterische) moeders die vinden dat hun eigen kroost engeltjes zijn. Papkindjes worden nl. papvolwassenen!
Op woensdag 17 december 2003 13:49 schreef Mirage het volgende:[..]
Ik krijg de indruk dat je ditmaal het topic ( en dus de posts van milagro) niet goed hebt gelezen.
[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 17-12-2003 13:56]
Als in bovenstaand voorbeeld van milagro Milagro de schuldige was van de ruzie. Dan had haar man haar de deur uit moeten zetten !
Niet haar ribben kneuzen.
Het gaat hier om de geweldpleger en die is ALTIJD fout.
quote:Je bent gelijk gedaald tot het rijk der onnozelen in mijn ogen.
Op woensdag 17 december 2003 13:54 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Ik heb het gelezen en sta er nog steeds achter. Het ergste wat een moeder kan doen is een papkindje voortbrengen en dat krijg je van die (hysterische) moeders vinden dat hun eigen kroost engeltjes zijn. Papkindjes worden nl. papvolwassenen!
Geweld is NOOIT goed en voor een ieder die met geweld tegemoet getreden wordt moet je opkomen.
Geweld is altijd fout !
quote:Jij hebt het over echtelijke ruzies met geweldpleging, is wat anders dan SCH bedoelde. Lijkt me idd duidelijk dat geweldpleger of -plegers dan altijd fout is of zijn.
Op woensdag 17 december 2003 13:55 schreef Mirage het volgende:
Precies, want er IS geen excuss om zo uit je dak te gaan.Als in bovenstaand voorbeeld van milagro Milagro de schuldige was van de ruzie. Dan had haar man haar de deur uit moeten zetten !
Niet haar ribben kneuzen.
Het gaat hier om de geweldpleger en die is ALTIJD fout.
quote:Ryan komt weer eens stangen.
Op woensdag 17 december 2003 13:49 schreef Mirage het volgende:[..]
Ik krijg de indruk dat je ditmaal het topic ( en dus de posts van milagro) niet goed hebt gelezen.
Ik kies in normale gevallen niet a priori de kant van mijn kinderen, als zij fout zitten, krijgen ze de zeker te horen, of dat nu een ruzie met een vriendje is, of de leraar op school.
Maar ik ken mijn kinderen goed genoeg om te weten dat zij nooit de eerste klap uitdelen.
Beten ze maar wat meer van zich af, denk ik wel eens
Zelfs de juffen op school hebben mij dat vertelt, dat ze nog al eens over zich heen laten lopen en ze zichbest wel wat meer mogen laten gelden.
(Aardje naar hun moeder, ik was als kind net zo, als jonge vrouw in 1 relatie ook en dat overkomt mij niet weer.)
Als zij klappen ontvangen van een ander dan slaan ze niet terug, en lopen weg en dat weten de etters hier buiten..maar goed dat is een ander verhaal.
quote:Wat je hiervan krijgt is dat ze de volgende keer niets meer durft te zeggen.
Op woensdag 17 december 2003 13:54 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Ik heb het gelezen en sta er nog steeds achter. Het ergste wat een moeder kan doen is een papkindje voortbrengen en dat krijg je van die (hysterische) moeders die vinden dat hun eigen kroost engeltjes zijn. Papkindjes worden nl. papvolwassenen!
Paps/mams " oooooh hoe komt het toch dat we hier niets vanaf wisten ..oooooooh ".
quote:Zou je zo vriendelijk willen zijn niet persoonlijk te worden...
Op woensdag 17 december 2003 12:52 schreef Alien-Intruder het volgende:[...]
Helemaal posts van de "echte man" bankrupcy
[...]
quote:Jup.
Op woensdag 17 december 2003 13:59 schreef milagro het volgende:[..]
Ryan komt weer eens stangen.
Ik kies in normale gevallen niet a priori de kant van mijn kinderen, als zij fout zitten, krijgen ze de zeker te horen, of dat nu een ruzie met een vriendje is, of de leraar op school.
Maar ik ken mijn kinderen goed genoeg om te weten dat zij nooit de eerste klap uitdelen.
Beten ze maar wat meer van zich af, denk ik wel eens
Zelfs de juffen op school hebben mij dat vertelt, dat ze nog al eens over zich heen laten lopen en ze zichbest wel wat meer mogen laten gelden.
(Aardje naar hun moeder, ik was als kind net zo, als jonge vrouw in 1 relatie ook en dat overkomt mij niet weer.)Als zij klappen ontvangen van een ander dan slaan ze niet terug, en lopen weg en dat weten de etters hier buiten..maar goed dat is een ander verhaal.
Als Brian op het schoolplein geschopt/ geslagen oid wordt ( op een manier die je niet kan of mag negeren ) dan roep iik ook altijd " HO ! ".
Als je boos bent en Brian iets heeft gedaan wat jij niet leuk vind, dan zég je dat tegen hem.
En Brian.. " Jij gedraagt je ook netjes ! ".
Als Brian de etter was, dan krijgt hij dat ook zeker te horen als we thuis zijn.
quote:Lees eens waar dit topic over gaat!
Op woensdag 17 december 2003 13:58 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Jij hebt het over echtelijke ruzies met geweldpleging, is wat anders dan SCH bedoelde. Lijkt me idd duidelijk dat geweldpleger of -plegers dan altijd fout is of zijn.
En ik zei dus dat als ik mishandeld zou worden door mijn partner, dat MIJN ouders verhaal zouden gaan halen.
En dat heeft niets met toegeven te maken of je kinderen als heilig en per definitie onschuldig beschouwen.
quote:Kinderen zijn wrede wezens die af en toe in hun bestaan te maken krijgen met geweld, hetzij verbaal of non-verbaal. Dat leert die kinderen om te gaan met de wereld en het oplossen van hun eigen problemen. Dit natuurlijk wel in het redelijke. Als je zoon of dochter door tien andere kinderen in mekaar gemept wordt dan blijf je er niet plezant bijstaan evengoed als de ouders van de daders niet. We spreken hier over kleine alledaagse conflicten met een minimum aan geweld. Het zou m.i. verkeerd zijn om iedere keer als je kind hierover klaagt de schoenen aan te trekken en verhaal te halen bij de ouders van de plegers. Hierdoor leert het kind niet zelfstandig om te gaan met conflicten in de boze buitenwereld.
Op woensdag 17 december 2003 13:56 schreef Mirage het volgende:[..]
Je bent gelijk gedaald tot het rijk der onnozelen in mijn ogen.
Geweld is NOOIT goed en voor een ieder die met geweld tegemoet getreden wordt moet je opkomen.
Geweld is altijd fout !
quote:Je weet toch niet wat je kind zelf heeft uitgespookt? Is het niet wat voorbarig om dit zo te stellen?
Op woensdag 17 december 2003 13:45 schreef milagro het volgende:
maar niemand, niemand slaat mijn kind en dát zal ik zeker even duidelijk maken, VERBAAL
quote:Het gaat hier over een jongedame ( die notabene op zichzelf woont ! ) die door haar vriendje mishandeld is en haar moeder probeerd het handelen van vriendje goed te praten.
Op woensdag 17 december 2003 14:02 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Kinderen zijn wrede wezens die af en toe in hun bestaan te maken krijgen met geweld, hetzij verbaal of non-verbaal. Dat leert die kinderen om te gaan met de wereld en het oplossen van hun eigen problemen. Dit natuurlijk wel in het redelijke. Als je zoon of dochter door tien andere kinderen in mekaar gemept wordt dan blijf je er niet plezant bijstaan evengoed als de ouders van de daders niet. We spreken hier over kleine alledaagse conflicten met een minimum aan geweld. Het zou m.i. verkeerd zijn om iedere keer als je kind hierover klaagt de schoenen aan te trekken en verhaal te halen bij de ouders van de plegers. Hierdoor leert het kind niet zelfstandig om te gaan met conflicten in de boze buitenwereld.
Ik geloof nog steeds dat jij dus niet gelezen hebt waar dit topic over gaat.
quote:Dat is nu precies het punt, daar geloof ik helemaal niks van. Met alle respect maar dat zeggen vrijwel alle ouders over hun kinderen.
Op woensdag 17 december 2003 13:59 schreef milagro het volgende:
En je hoort het altijd zeggen over mensen die iets ergs hebben gedaan: hij was altijd zo rustig, zo'n lief mens.
Het is beter er vanuit te gaan dat iedereen in staat is tot gewelddadigheden, dat is namelijk een stuk realistischer.
quote:Er is NIETS wat iemand kan doen wardoor het verdient mishandeld te worden.
Op woensdag 17 december 2003 14:02 schreef SCH het volgende:[..]
Je weet toch niet wat je kind zelf heeft uitgespookt? Is het niet wat voorbarig om dit zo te stellen?
Als iemand je zo het bloed onder je nagels vandaan haalt, dan ga je weg en mijd je diegene voortaan. ( die is dan jouw gezelschap niet waard .)
quote:Ik persoonlijk vind " als er eens wat gebeurd is je als een idioot geedragen" wel even wat anders dan opkomen voor je kind in zake van excessief fysiek geweld. Deze vrouw stuurde haar dochter zelfs terug naar de jongen die haar dochter in een dronken bui tegen de grond heeft geslagen en in haar maag heeft geschopt. Dat vind ik raar gedrag van een moeder.
quote:Als jouw dochter van 16 voor je staat met gekneusde ribben en een blauw oog bezorgd door haar vriendje, dan zeg jij "tja de wereld is hard"
Op woensdag 17 december 2003 14:02 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Kinderen zijn wrede wezens die af en toe in hun bestaan te maken krijgen met geweld, hetzij verbaal of non-verbaal. Dat leert die kinderen om te gaan met de wereld en het oplossen van hun eigen problemen. Dit natuurlijk wel in het redelijke. Als je zoon of dochter door tien andere kinderen in mekaar gemept wordt dan blijf je er niet plezant bijstaan evengoed als de ouders van de daders niet. We spreken hier over kleine alledaagse conflicten met een minimum aan geweld. Het zou m.i. verkeerd zijn om iedere keer als je kind hierover klaagt de schoenen aan te trekken en verhaal te halen bij de ouders van de plegers. Hierdoor leert het kind niet zelfstandig om te gaan met conflicten in de boze buitenwereld.
Lees nu eens waar dit topic over gaat, het gaat niet over een vechtpartijtje op het voetbalveld!!!!
Ik heb het over grove mishandeling van een in dit geval volwassen kind waar de moeder begint met "ms had hij zijn dag niet, want ik kan me niet voorstellen dat hij dit zonder aanleiding zou doen" en dat terwijl haar dochter angsten uit stond en compleet in de war was.
DAAR moet haar prioriteit liggen , niet bij die vriend zijn gemoedstoestand.
quote:En dat is dus helemaal niet waar.
Op woensdag 17 december 2003 14:05 schreef SCH het volgende:[..]
En je hoort het altijd zeggen over mensen die iets ergs hebben gedaan: hij was altijd zo rustig, zo'n lief mens.
Meestal was er al wel een karaktereigenschap die erop wees.
Zoals mijn ex die gooide schoenen tegen de muur als hem iets niet zinde. Hij brak een stoel etc..
En toen het verhaal naar boven kwam dat hij mij had geslagen zei ze " oooooh, maar hij heeft nog nooit iemand kwaad gedaan ".
Die schoen is misschien geen persoon, maar het gaat hier wel om dezelfde eigenschap... het niet kunnen beheersen van emoties wanneer je je zin niet krijgt !
quote:Statistisch komen het soort kinderen waar je nu over spreekt weinig voor. Komen die voor dan is een andere aanpak noodzakelijk. En wel preventief, dus die ouders en onderwijzers hadden dat allang door moeten hebben. Waar ik het over heb is het doorsnee kind en die is niet gebaat bij de aanpak die jij voor ogen staat, wellicht uit een ideaal soort opvatting over hoe de maatschappij eruit zou moeten zien (nl. geweldloos in alle opzichten), maar er helaas niet uitziet. Mijn ouders bemoeide zich nooit met de conflicten die ik als kind had en achteraf ben ik hen daar dankbaar voor. Zodoende kan ik ook een beetje meekomen in de soms felle discussies met milagro e.d. zonder om mijn mamsie te roepen...
Op woensdag 17 december 2003 13:59 schreef Mirage het volgende:[..]
Wat je hiervan krijgt is dat ze de volgende keer niets meer durft te zeggen.
En op een dag wordt mams/ paps gebeld door de IC.. " uw dochter is opgenomen met diverse inwendige bloedingen. Ze is mishandeld door haar man en aan haar lichaam te zien is dit niet de 1e keer ".Paps/mams " oooooh hoe komt het toch dat we hier niets vanaf wisten ..oooooooh ".
![]()
![]()
quote:Nogmaals, het gaat hier niet over basisschool meisjes/ jongens.. het gaat hier over een dame die al op zichzelf woont.. een relatie heeft etc...
Op woensdag 17 december 2003 14:08 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Statistisch komen het soort kinderen waar je nu over spreekt weinig voor. Komen die voor dan is een andere aanpak noodzakelijk. En wel preventief, dus die ouders en onderwijzers hadden dat allang door moeten hebben. Waar ik het over heb is het doorsnee kind en die is niet gebaat bij de aanpak die jij voor ogen staat, wellicht uit een ideaal soort opvatting over hoe de maatschappij eruit zou moeten zien (nl. geweldloos in alle opzichten), maar er helaas niet uitziet. Mijn ouders bemoeide zich nooit met de conflicten die ik als kind had en achteraf ben ik hen daar dankbaar voor. Zodoende kan ik ook een beetje meekomen in de soms felle discussies met milagro e.d. zonder om mijn mamsie te roepen...
quote:Ik hoop dat door mij opvoeding mijn dochter van 16 nooit in een dergelijk pakket verzeild raakt. Ik ben nl. daarnaast ook een voorstander van gelijkwaardigheid tussen de seksen. Een waarde die zich heeft overgeplant op mijn dochter, die hierdoor al van tevoren weet met wat voor mannen ze moet aanpappen. En nogmaals dit kan alleen ook doordat ze in allerlei omstandigheden zelfstandig juiste keuzes kan maken of conflicten kan voorkomen c.q. oplossen...
Op woensdag 17 december 2003 14:08 schreef milagro het volgende:[..]
Als jouw dochter van 16 voor je staat met gekneusde ribben en een blauw oog bezorgd door haar vriendje, dan zeg jij "tja de wereld is hard"
Lees nu eens waar dit topic over gaat, het gaat niet over een vechtpartijtje op het voetbalveld!!!!
Ik heb het over grove mishandeling van een in dit geval volwassen kind waar de moeder begint met "ms had hij zijn dag niet, want ik kan me niet voorstellen dat hij dit zonder aanleiding zou doen" en dat terwijl haar dochter angsten uit stond en compleet in de war was.
DAAR moet haar prioriteit liggen , niet bij die vriend zijn gemoedstoestand.
quote:Dat is wel een hele gekleurde versie van het verhaal. Volgens mij probeerde de moeder enige nuances te leggen in het verhaal. En de vraag in deze discussie is of je uberhaupt nuanceringen aan mag brengen in zo'n geval? Persoonlijk vind ik dat je daar naar het slachtoffer toe zeer terughoudend moet zijn, die verdient alle begrip en steun. In een later, goed getimed tijdstip, kan je nog wel eens de andere kant laten zien, misschien.
Op woensdag 17 december 2003 14:04 schreef Mirage het volgende:[..]
Het gaat hier over een jongedame ( die notabene op zichzelf woont ! ) die door haar vriendje mishandeld is en haar moeder probeerd het handelen van vriendje goed te praten.
quote:Het heeft NIETS met opvoeding te maken of ze wel of niet een agressieve idioot aan de haak slaat.
Op woensdag 17 december 2003 14:11 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Ik hoop dat door mij opvoeding mijn dochter van 16 nooit in een dergelijk pakket verzeild raakt. Ik ben nl. daarnaast ook een voorstander van gelijkwaardigheid tussen de seksen. Een waarde die zich heeft overgeplant op mijn dochter, die hierdoor al van tevoren weet met wat voor mannen ze moet aanpappen. En nogmaals dit kan alleen ook doordat ze in allerlei omstandigheden zelfstandig juiste keuzes kan maken of conflicten kan voorkomen c.q. oplossen...
Het heeft ALLES met opvoeding te maken hoe je dchter op een dergelijke zak zal reageren.
En zoals jij hier praat zal zij het heel moeilijk krijgen.
quote:Ik heb het over een kind van 10, en ik krijg genoeg feedback van school, van ouders, en van mijn kind zelf.
Op woensdag 17 december 2003 14:05 schreef SCH het volgende:[..]
Dat is nu precies het punt, daar geloof ik helemaal niks van. Met alle respect maar dat zeggen vrijwel alle ouders over hun kinderen.
Het is beter er vanuit te gaan dat iedereen in staat is tot gewelddadigheden, dat is namelijk een stuk realistischer.
Mijn kind durft amper buiten te spelen en dat komt NIET omdat ik altijd ingegrepen heb, bij vechtpartijtjes of ruzietjes op het voetbalveld, juist niet!
Ik zeg wel "dan ,moet je dit of dan kun je dat zeggen tegen hem, de volgende keer",maar in die gevallen ga ik dus geen verhaal halen, ik zou het dan alleen maar erger maken, hem voor schut zetten.
Zijn karakter is gewoon vooralsnog niet zo, helaas, dat hij van zich afbijt als hij te maken heeft met kutjochies uit de buurt.
Maar zou een volwassen vent van 18 mijn zoontje van 10 klappen verkopen dat ga ik dus WEL verhaal halen.
Dat lijkt me vrij normaal en heel gezond.
quote:De oorzaak van waarom dit gebeurt is enerzijds te achterhalen op het gebrek aan assertiviteit bij de vrouw in keuze. Zij laat zich ook mishandelen. Door een ander soort gedrag, waarvoor de basis in jeugd en opvoeding worden gelegd door de ouders, zal dit 9 van de 10 keer niet voorkomen. Daarnaast moet ook de school een dusdanige basis bieden dat jongevrouwen niet in dit soort situaties verzeild raken.
Op woensdag 17 december 2003 14:10 schreef Mirage het volgende:[..]
Nogmaals, het gaat hier niet over basisschool meisjes/ jongens.. het gaat hier over een dame die al op zichzelf woont.. een relatie heeft etc...
quote:Het heeft alles maar dan ook alles met opvoeding te maken. Van zowel het slachtoffer als de dader.
Op woensdag 17 december 2003 14:13 schreef Mirage het volgende:[..]
Het heeft NIETS met opvoeding te maken of ze wel of niet een agressieve idioot aan de haak slaat.
De eerste maanden merk je meestal NIETS.Het heeft ALLES met opvoeding te maken hoe je dchter op een dergelijke zak zal reageren.
En zoals jij hier praat zal zij het heel moeilijk krijgen.
Ikzelf heb ervaren dat kinderen als jouw zoontje meedoen bepaalde cursussen die vaak bij een theatergroep worden gegeven baat hebben.
Dit zijn o.a. rollenspelen waarbij geprobeerd wordt om de houding, uitstraling en mondigheid van het kind te verbeteren.
quote:ga eens met SCH praten want die vertelt net dat je NOOIT kunt garanderen dat jouw oh zo fantastische opvoeding het gewenste resultaat geeft.
Op woensdag 17 december 2003 14:11 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Ik hoop dat door mij opvoeding mijn dochter van 16 nooit in een dergelijk pakket verzeild raakt. Ik ben nl. daarnaast ook een voorstander van gelijkwaardigheid tussen de seksen. Een waarde die zich heeft overgeplant op mijn dochter, die hierdoor al van tevoren weet met wat voor mannen ze moet aanpappen. En nogmaals dit kan alleen ook doordat ze in allerlei omstandigheden zelfstandig juiste keuzes kan maken of conflicten kan voorkomen c.q. oplossen...
en daar heeft hij gelijk in.
dus jij kunt je kind van alles bijbrengen wat betreft normen en waarden en sekse gelijkheid en weet ik wat, je hebt ook nog te maken met haar karakter, en externe factoren waar jij totaal geen invloed op uit kan oefenen.
Dus ook die vrouw die altijd de mond vol had met "ik laat me niet op de kop zitten, ikz al nooit toestaan dat een vent etc etc" kan in een bepaalde situatie geheel tegen haar karakter en gedrag tot dan toe in handelen.
quote:Hij is wel mondig, hoor.
Op woensdag 17 december 2003 14:18 schreef Mirage het volgende:
offtopic voor milagro:Ikzelf heb ervaren dat kinderen als jouw zoontje meedoen bepaalde cursussen die vaak bij een theatergroep worden gegeven baat hebben.
Dit zijn o.a. rollenspelen waarbij geprobeerd wordt om de houding, uitstraling en mondigheid van het kind te verbeteren.
Ik heb hem altijd geleerd dat je niet moet slaan.
Ik sla mijn kinderen nooit, en wil ook niet dat zij elkaar slaan of anderen.
En dat heb ik er blijkbaar goed ingeprent.
Er is een groep kinderen in de buurt, wiens mondigheid zich voornamelijk uit in fysiek geweld en die situtaties slaat hij dan niet terug.
En soms denk ik wel eens, deed hij dat maar wel...
quote:Tuurlijk niet, neem mijn ex.
Op woensdag 17 december 2003 14:17 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Het heeft alles maar dan ook alles met opvoeding te maken. Van zowel het slachtoffer als de dader.
Hij vind dat man en vrouw gelijk zijn en gedraagt zich hiernaar, hij is vrij rustig in zijn alledaagse doen en laten, hij verkondigd helemaal anti geweld te zijn ( en daar gedraagt hij zich ook naar ).
Behalve binnenshuis !
En dit trekje kwam er pas na een hele tijd uit.
Je ontdekt het pas wanneer je een gezamelijke huishouding voert.
Het is zo een onnozele houding om te denken dat je mensen 100% in kunt schatten.
En nog onnozeler om te denken dat je dochter alles meeneemt wat je haar probeert te onderwijzen.
In de puberteit en vroege volwassen leeftijd telt verliefdheid zwaarder voor een meisje !
Geweld komt ook in alle lagen van de bevolking voor.
Het kan een putjesschepper zijn die thuis de macht wil hebben omdat hij het op zijn werk niet heeft.
Het kan een persoon met topfunctie zijn, die thuis ook verwacht dat mensen doen wat HIJ wil.
etc etc.
quote:Oh jij herkent een mishandelaar op 10 meter afstand
Op woensdag 17 december 2003 14:17 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Het heeft alles maar dan ook alles met opvoeding te maken. Van zowel het slachtoffer als de dader.
Hoe je ermee om gaat, als de klappen vallen, dát heeft met opvoeding en karakter, zelfbeeld te maken en de steun die je achter je weet, de steun van familie en vrienden
quote:Geweld kun je niet voorkomen, dat zei ik ook al. Geweld in huiselijke kring in belangrijke mate wel imo. En daarom is juist emancipatie zo belangrijk. Ook in het onderwijs. Als je ziet hoe VMBO-meisjes over het algemeen zeer traditioneel in mekaar zitten (ondanks dat ze wel allemaal voor een baan worden opgeleid), dan concludeer ik dat het daaraan op dat soort schooltypen nog behoorlijk schort. Voor de rest moet iedere een beetje geëmancipeerde vrouw (dus ook weer opvoeding en school) het onderhand toch wel doorhebben dat als een bepaalde man geweldadig is, dat ze daar niet bij moet blijven zitten, omdat het vaak van kwaad tot erger gaat...
Op woensdag 17 december 2003 14:19 schreef milagro het volgende:[..]
ga eens met SCH praten want die vertelt net dat je NOOIT kunt garanderen dat jouw oh zo fantastische opvoeding het gewenste resultaat geeft.
en daar heeft hij gelijk in.
dus jij kunt je kind van alles bijbrengen wat betreft normen en waarden en sekse gelijkheid en weet ik wat, je hebt ook nog te maken met haar karakter, en externe factoren waar jij totaal geen invloed op uit kan oefenen.
Dus ook die vrouw die altijd de mond vol had met "ik laat me niet op de kop zitten, ikz al nooit toestaan dat een vent etc etc" kan in een bepaalde situatie geheel tegen haar karakter en gedrag tot dan toe in handelen.
Ik woonde al jaren alleen.
Hij is degene die bij mamsje uit huis kwam.
quote:En daarom moeten er ook verstandige mensen (ouders, naaste omgeving, maatschappij leer op school) zijn die haar verder leren te denken dan die verliefdheden en zo misschien niet in handen valt van een player. Ik bedoel als ik hier een topic open over de "ziekte van het flieft zijn" en alle geweldaden opsom die daarmee te maken hebben dan word ik door de goegemeente voor gek verklaard, maar het is wel waar wat ik in dat topic destijds zei. Dat valt onder opvoeding en school. Je kan daar niet 100% van het daadwerkelijke geweld mee afvangen, maar voruwen wel op het hart drukken dat mocht zoiets gebeuren ze hulp vraagt. Tegen alle gevoelens die ze misschien nog voor die man heeft in.
Op woensdag 17 december 2003 14:23 schreef Mirage het volgende:[..]
Tuurlijk niet, neem mijn ex.
Hij vind dat man en vrouw gelijk zijn en gedraagt zich hiernaar, hij is vrij rustig in zijn alledaagse doen en laten, hij verkondigd helemaal anti geweld te zijn ( en daar gedraagt hij zich ook naar ).
Behalve binnenshuis !
En dit trekje kwam er pas na een hele tijd uit.
Je ontdekt het pas wanneer je een gezamelijke huishouding voert.Het is zo een onnozele houding om te denken dat je mensen 100% in kunt schatten.
En nog onnozeler om te denken dat je dochter alles meeneemt wat je haar probeert te onderwijzen.
In de puberteit en vroege volwassen leeftijd telt verliefdheid zwaarder voor een meisje !Geweld komt ook in alle lagen van de bevolking voor.
Het kan een putjesschepper zijn die thuis de macht wil hebben omdat hij het op zijn werk niet heeft.
Het kan een persoon met topfunctie zijn, die thuis ook verwacht dat mensen doen wat HIJ wil.etc etc.
quote:BLIJVEN zitten , nu zeg je het zelf.
Op woensdag 17 december 2003 14:25 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Geweld kun je niet voorkomen, dat zei ik ook al. Geweld in huiselijke kring in belangrijke mate wel imo. En daarom is juist emancipatie zo belangrijk. Ook in het onderwijs. Als je ziet hoe VMBO-meisjes over het algemeen zeer traditioneel in mekaar zitten (ondanks dat ze wel allemaal voor een baan worden opgeleid), dan concludeer ik dat het daaraan op dat soort schooltypen nog behoorlijk schort. Voor de rest moet iedere een beetje geëmancipeerde vrouw (dus ook weer opvoeding en school) het onderhand toch wel doorhebben dat als een bepaalde man geweldadig is, dat ze daar niet bij moet blijven zitten, omdat het vaak van kwaad tot erger gaat...
Dat het je overkomt heeft NIETS met opvoeding te maken, dat je het voortlaat duren heeft met ZELFBEELD te maken, en dat kán door opvoeding komen maar ook door andere factoren.
Als ouder doe je je best, maar niet alleen de opvoeding is van invloed hoe je kind zich ontwikkelt.
quote:En jij stapte niet op nadat de eerste klappen waren gevallen?
Op woensdag 17 december 2003 14:26 schreef Mirage het volgende:
Daar komt nog eens bij dat ik een heel mondige vrouw ben die zich nooit op haar kop heeft laten zitten.
HBO niveau, goede manieren en een pittige houding.
Totaal niet het type dat je zou verwachten als
" slachtoffer ".Ik woonde al jaren alleen.
Hij is degene die bij mamsje uit huis kwam.
quote:Tegenwoordig heeft dat wel met je backround te maken. Wife beating is een ziekte, dat moet iedere vrouw weten. Iedere vrouw en man moet dat bij maatschappijleer hebben gehad, inclusief alle psychologische effecten en alle twijfel en alle (loze) beloftes van de man van dien.
Op woensdag 17 december 2003 14:31 schreef milagro het volgende:[..]
BLIJVEN zitten , nu zeg je het zelf.
Maar dat de keuze op die man gevallen is, daar kun je niets aan doen.
Wolf in schaapskleren of de man verandert gedurende de relatie door drank of drugs.Dat het je overkomt heeft NIETS met opvoeding te maken, dat je het voortlaat duren heeft met ZELFBEELD te maken, en dat kán door opvoeding komen maar ook door andere factoren.
Als ouder doe je je best, maar niet alleen de opvoeding is van invloed hoe je kind zich ontwikkelt.
quote:Als het aan de moeder van het meisje ligt doet ze het ook niet, omdat er verzachtende omstandigheden zijn !
Op woensdag 17 december 2003 14:33 schreef Ryan3 het volgende:[..]
En jij stapte niet op nadat de eerste klappen waren gevallen?
En waar ik dus voor waarschuw is dat je niet zo stom moet zijn als slachtoffer en als OUDER ( waaronder jij dus ).
Als je namelijk 1x blijft, dan blijf je de 10 keer erna ook.
De reden waarom ik bleef ga ik je niet eens vertellen.
Ik ben niet degene die terecht staat.
Jij hebt een gevaarlijke houding.
Als je thuis bent zoals je hier praat kan ik je nu al op een briefje meegeven dat als je dochter bij zo een figuur terecht komt ze het heel zwaar krijgt.
Je bent nog in staat haar het gevoel te geven dat ZIJ degene is die verkeerd heeft gehandeld.
Gewoon al doordat zij zich zogenaamd heeft LATEN mishandelen.
Je bent echt naief en dom. Zo een " ik weet het allemaal beter houding " terwijl je geen enkele ervaring en psychologisch inzicht ( in vrouwen en mannen !) hebt.
quote:Luister, als je kijkt naar de cijfers zijn er erg veel slimme, hoogopgeleide vrouwen die ook bij zo'n man blijven. De reden daarachetr is vaak een ongezond perfectionisme ("het is mijn fout als mijn relatie niet goed is, ik moet zorgen dat we wel gelukkig worden") of een laag zelfbeeld ("Ik verdien wat ik krijg")
Op woensdag 17 december 2003 14:37 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Tegenwoordig heeft dat wel met je backround te maken. Wife beating is een ziekte, dat moet iedere vrouw weten. Iedere vrouw en man moet dat bij maatschappijleer hebben gehad, inclusief alle psychologische effecten en alle twijfel en alle (loze) beloftes van de man van dien.
Ik ben blij dat ik kan zeggen dat ik na de 2e keer in 3 jaar de deur ben uit gelopen en nooit meer ben teruggekomen. Maar mijn zusje heeft wel een jaar lang in die situatie gezeten, hoogopgeleid en goed gebekt als ze is.
quote:En iedereen die 6 is weet dat roken ongezond is.
Tegenwoordig heeft dat wel met je backround te maken. Wife beating is een ziekte, dat moet iedere vrouw weten. Iedere vrouw en man moet dat bij maatschappijleer hebben gehad, inclusief alle psychologische effecten en alle twijfel en alle (loze) beloftes van de man van dien.
quote:Dat leer je dus niet op school, hè.
En zoals ik al zei je kunt een wife beater niet herkennen, het staat niet op zijn voorhoofd , hij draagt niet het t-shirt.
Zelfs binnen de relatie kan zoiets zich pas na een aantal maanden of jaren openbaren, de man heeft zich al die tijd in weten te houden, jij was tot dan toe volgzaam genoeg naar meneers zin, of er zijn externe factoren debet aan.
Hoe je er mee omgaat dan, daar heb je te maken met zelfbeeld en ms opvoeding.
En vergeet niet dat zoiets vaak begint met psychologisch geweld, en dat dan heel sluimerend, subtiel.
Ook de meest zelfverzekerde persoon kan , onder de "juiste omstandigheden" (stress, verdriet, zwakke gezondheid of noem maar op) compleet gaan twijfelen aan zich zelf als de ander maa rop je in blijft praten en zijn trukkendoos opentrekt en de schuld bij zichzelf gaan zoeken, denken dat het aan hem (want er zijn ook mannen die onderdrukt worden door partners) of haar ligt.
quote:De moeder van de TS raadt haar dat af, gaat een verklaring zoeken voor het gedrag van die vriend.
Op woensdag 17 december 2003 14:33 schreef Ryan3 het volgende:[..]
En jij stapte niet op nadat de eerste klappen waren gevallen?
Zij geeft door haar reactie naar haar dochter toe feiteliijk een signaal dat er omstandigheden zijn waar bij dit gedrag van haar vriend te vergeven zijn en zij dat niet zo op haar strepen moet staan, maar hem een opening moet bieden!!!!!
quote:Ja en jij kunt niet discussiëren of alleen met mensen die je mening ddelen, want anders ga je allerlei zeer onheuse dingen bij mekaar fantaseren over iemand, die eigenlijk gewoonweg een (lage) belediging zijn. Maar dit terzijde.
Op woensdag 17 december 2003 14:41 schreef Mirage het volgende:[..]
Als het aan de moeder van het meisje ligt doet ze het ook niet, omdat er verzachtende omstandigheden zijn !
En JIJ zit hier haar moeder te verdedigen.
En waar ik dus voor waarschuw is dat je niet zo stom moet zijn als slachtoffer en als OUDER ( waaronder jij dus ).Als je namelijk 1x blijft, dan blijf je de 10 keer erna ook.
De reden waarom ik bleef ga ik je niet eens vertellen.
Ik ben niet degene die terecht staat.Jij hebt een gevaarlijke houding.
Als je thuis bent zoals je hier praat kan ik je nu al op een briefje meegeven dat als je dochter bij zo een figuur terecht komt ze het heel zwaar krijgt.Je bent nog in staat haar het gevoel te geven dat ZIJ degene is die verkeerd heeft gehandeld.
Gewoon al doordat zij zich zogenaamd heeft LATEN mishandelen.Je bent echt naief en dom. Zo een " ik weet het allemaal beter houding " terwijl je geen enkele ervaring en psychologisch inzicht ( in vrouwen en mannen !) hebt.
Het gaat erom om de positie van de vrouw te versterken zodat dit soort dingen niet voorkomt of, als ze voorkomen, dat ze niet nog eens voorkomen. Net als bij die kwestie van allochtone vrouwen, zal de belangrijkste stap gedaan moeten worden door vrouwen zelf. Daarnaast is de steeds betere wettelijke bescherming voor de vrouw in geval van wife beating eveneens een goed instrument om daders aan te pakken. Let wel: daarbij moet therapie natuurlijk verplicht zijn. Voordat het zover komt moet de vrouw echter zo verstandig zijn om hulp te vragen en dus zul je je met opvoeding en scholing/voorlichting steeds moeten blijven richten op vrouwen.
quote:En waar zeg ik NB iets dergelijks?
Op woensdag 17 december 2003 14:52 schreef milagro het volgende:[..]
De moeder van de TS raadt haar dat af, gaat een verklaring zoeken voor het gedrag van die vriend.
Dat de TS dat zelf doet is al erg genoeg, maar dat haar moeder dat doet is funest!Zij geeft door haar reactie naar haar dochter toe feiteliijk een signaal dat er omstandigheden zijn waar bij dit gedrag van haar vriend te vergeven zijn en zij dat niet zo op haar strepen moet staan, maar hem een opening moet bieden!!!!!
Ik heb je er meerdere malen op gewezen dat ik de indruk heb dat jij niet weet waar je precies op reageerd.
Ik kan uitstekend communiceren met mensen die een andere mening toegedaan zijn dan ikzelf.
Dat is zelfs één van mijn dagelijkse bezigheden.
Jij reageerd echter heel dubbel op hetzelfde onderwerp.
Eerst zeg je dat het goed is dat de moeder het meisje terug stuurt en het handelen van vriend verzacht.
Vervolgens vraag je met een groot vraagteken of ik niet na de 1e klap ben weggegaan.
Dat is wel een heel vreemde wending die je geeft aan hetgeen je juist zit te verdedigen.
Vervolgens blijf jij bij hoog en laag beweren dat het met opvoeding en scholing te maken heeft.
ONZIN als je naar de cijfers en ervaringen ! kijkt.
Desondanks blijf jij op een wijze praten alsof het mede de schuld van het slachtoffer is als zij zich ( met een door jou zo mooi verwoord woord) LAAT mishandelen...
quote:Daar ging de discussie over toen jij insprong.
Op woensdag 17 december 2003 14:56 schreef Ryan3 het volgende:[..]
En waar zeg ik NB iets dergelijks?
quote:
Op woensdag 17 december 2003 13:49 schreef Ryan3 het volgende:
quote:Zit wél een tegenstrijdigheid in, Ryan, vind je niet?
Op woensdag 17 december 2003 14:55 schreef Ryan3 het volgende:
...knip...Voordat het zover komt moet de vrouw echter zo verstandig zijn om hulp te vragen en dus zul je je met opvoeding en scholing/voorlichting steeds moeten blijven richten op vrouwen.
quote:Dat herken ik enorm. Blijft lastig en een groot dilemma. Hoe wordt iemand weerbaar zonder in gedrag te vervallen dat je zelf niet goed vindt.
Op woensdag 17 december 2003 14:21 schreef milagro het volgende:[..]
Hij is wel mondig, hoor.
Maar zodra er klappen vallen, dan valt-ie stil.Ik heb hem altijd geleerd dat je niet moet slaan.
Ik sla mijn kinderen nooit, en wil ook niet dat zij elkaar slaan of anderen.En dat heb ik er blijkbaar goed ingeprent.
Er is een groep kinderen in de buurt, wiens mondigheid zich voornamelijk uit in fysiek geweld en die situtaties slaat hij dan niet terug.En soms denk ik wel eens, deed hij dat maar wel...
quote:Door de toon van je posts krijg ik de indruk dat je de schuld bij de vrouw legt in het geval van Wifebeating. Ik denk persoonlijk dat de vrouw de man wel in de gelegenheid stelt om zo'n situatie te creeren, maar uiteindleijk heeft de man wel zelf de keus om wel of niet te slaan. Dat blijft zijn verantwoordelijkheid.
Op woensdag 17 december 2003 14:55 schreef Ryan3 het volgende:Het gaat erom om de positie van de vrouw te versterken zodat dit soort dingen niet voorkomt of, als ze voorkomen, dat ze niet nog eens voorkomen. Net als bij die kwestie van allochtone vrouwen, zal de belangrijkste stap gedaan moeten worden door vrouwen zelf. Daarnaast is de steeds betere wettelijke bescherming voor de vrouw in geval van wife beating eveneens een goed instrument om daders aan te pakken. Let wel: daarbij moet therapie natuurlijk verplicht zijn. Voordat het zover komt moet de vrouw echter zo verstandig zijn om hulp te vragen en dus zul je je met opvoeding en scholing/voorlichting steeds moeten blijven richten op vrouwen.
Anders krijg je al snel een situatie als: " Ik sla je omdat je het toe laat" " Ik verkracht je omdat je me uitlokt door een kort rokje te dragen"
quote:Ik vind dat wat kort door de bocht. Volgens mij probeert die moeder haar te helpen. Voor jou is er volgens mij maar 1 oplossing: die man heeft het gedaan en zij moet bij hem weg. Die moeder biedt een opening. Ik vind niet dat zij haar dochter daarmee afvalt, zou kunnen maar ik weet niet of er een goede manier van reageren is eigenlijk.
Op woensdag 17 december 2003 14:52 schreef milagro het volgende:[..]
De moeder van de TS raadt haar dat af, gaat een verklaring zoeken voor het gedrag van die vriend.
Dat de TS dat zelf doet is al erg genoeg, maar dat haar moeder dat doet is funest!Zij geeft door haar reactie naar haar dochter toe feiteliijk een signaal dat er omstandigheden zijn waar bij dit gedrag van haar vriend te vergeven zijn en zij dat niet zo op haar strepen moet staan, maar hem een opening moet bieden!!!!!
Ik heb nooit helemaal begrepen waarom mensen (vrouwen, maar ook mannen) zo stom zijn om in een relatie te blijven hangen waarin sprake is van geestelijke en/of lichamelijke mishandeling. Bij mij gaat mijn persoonlijke integriteit altijd voor, dat wil zeggen, dat waar het mij persoonlijk aangaat, ik (en ik alleen) de touwtjes in handen heb, daarmee impliciet ook alle verantwoordelijkheid voor mezelf op me nemend. Ik stel de grens en als iemand daar overheen gaat is het .
Het zou niet eens in m'n hoofd opkomen om in een dergelijke situatie, zoals TS beschrijft, op te bellen en mijn excuses aan te bieden. Wel zou ik snel bellen, maar dan om diegene eens even goed de waarheid te zeggen en in het ergste geval de relatie te verbreken. Zover als TS, 'wel bellen', 'niet bellen', morgen bellen' en vooral 'wanneer belt hij nu eens?', zou ik het nooit laten komen.
En dit wat milagro zegt is zooo waar:
quote:
Op woensdag 17 december 2003 14:47 schreef milagro het volgende:
En vergeet niet dat zoiets vaak begint met psychologisch geweld, en dat dan heel sluimerend, subtiel.
Ook de meest zelfverzekerde persoon kan , onder de "juiste omstandigheden" (stress, verdriet, zwakke gezondheid of noem maar op) compleet gaan twijfelen aan zich zelf als de ander maa rop je in blijft praten en zijn trukkendoos opentrekt en de schuld bij zichzelf gaan zoeken, denken dat het aan hem (want er zijn ook mannen die onderdrukt worden door partners) of haar ligt.
quote:Amen
Op woensdag 17 december 2003 15:12 schreef Lemmeb het volgende:
Hoe je het ook wendt of keert, het is wel een erg interessant topic.
Ik heb nooit helemaal begrepen waarom mensen (vrouwen, maar ook mannen) zo stom zijn om in een relatie te blijven hangen waarin sprake is van geestelijke en/of lichamelijke mishandeling. Bij mij gaat mijn persoonlijke integriteit altijd voor, dat wil zeggen, dat waar het mij persoonlijk aangaat, ik (en ik alleen) de touwtjes in handen heb, daarmee impliciet ook alle verantwoordelijkheid voor mezelf op me nemend. Ik stel de grens en als iemand daar overheen gaat is het
.
Het zou niet eens in m'n hoofd opkomen om in een dergelijke situatie, zoals TS beschrijft, op te bellen en mijn excuses aan te bieden. Wel zou ik snel bellen, maar dan om diegene eens even goed de waarheid te zeggen en in het ergste geval de relatie te verbreken. Zover als TS, 'wel bellen', 'niet bellen', morgen bellen' en vooral 'wanneer belt hij nu eens?', zou ik het nooit laten komen.
quote:Jijfantaseert allerlei beschuldigingen bij mekaar aan mijn adres, omdat ik je mening niet deel, blijkbaar...
Op woensdag 17 december 2003 15:03 schreef Mirage het volgende:
Fantaseren ?
Ik herhaal letterlijk wat er in dit topic staat.
quote:Ik reageerde op een deelvraag. Die over kinderen.
Ik heb je er meerdere malen op gewezen dat ik de indruk heb dat jij niet weet waar je precies op reageerd.
quote:Da's dan lekker. Ik word en passant even ingewreven met allerlei op niets slaande, persoonlijke insinuaties en makkelijke beschuldigingen om je eigen gelijk kracht bij te zetten en jij noemt dat "uitstekend communiceren". Ik ben bang om te vragen waar jij je dagelijkse bezigheden uitvoert.
Ik kan uitstekend communiceren met mensen die een andere mening toegedaan zijn dan ikzelf.
Dat is zelfs één van mijn dagelijkse bezigheden.
quote:Ik reageerde eerst op een deelvraag en daar sta ik nog steeds achter. Ik concludeer trouwens dat ik wel een mogelijk wijze van aanpak heb voor het probleem van wife beating en jij niet. Jouw oplossing is wat ik tot nu toe distilleer oog om oog of zo of iig niet duidelijk. Bij mij gaat die uit van een bepaalde opvoeding en scholing/voorlichting. Emancipatie dus en proberen verder te kijken dan al die roze wolkjes waarop men zich vaak verschuilt.
Jij reageerd echter heel dubbel op hetzelfde onderwerp.
Eerst zeg je dat het goed is dat de moeder het meisje terug stuurt en het handelen van vriend verzacht.
Vervolgens vraag je met een groot vraagteken of ik niet na de 1e klap ben weggegaan.
Dat is wel een heel vreemde wending die je geeft aan hetgeen je juist zit te verdedigen.
quote:En dat doe ik nog steeds.
Vervolgens blijf jij bij hoog en laag beweren dat het met opvoeding en scholing te maken heeft.
quote:Ja, heb ik al eens een topic over geopend. Was niet veel respons op. Wat je zou kunnen concluderen is dat vrouwen nog niet heel erg geëmancipeerd zijn. Maar ook dat wettelijke bescherming en de registratie verbeterd zijn...
ONZIN als je naar de cijfers en ervaringen ! kijkt.
quote:Aperte onzin (dat is dus de fantasie), ik zeg dat de oplossing (dus niet de schuld) van dit probleem vooral ook aan vrouwen zelf is, want zij moeten voorkomen met zo'n vent samen te gaan wonen of als er wat gebeurt er een einde aan maken (aan de relatie bedoel ik), hulp vragen en de hulpverleningsketen in werking zetten. E.e.a. zou kunnen worden gefaciliteerd door: opvoeding, scholing/voorlichting...
Desondanks blijf jij op een wijze praten alsof het mede de schuld van het slachtoffer is als zij zich ( met een door jou zo mooi verwoord woord) LAAT mishandelen...
quote:Fijn dat jij blijkbaar zo stevig in elkaar zit en nu al weet hoe je in welke situatie dan ook gaat handelen. Ik kan me er heel veel bij voorstellen. Het is altijd gemakkelijk lullen vanaf de zijlijn. Ik weet niet hoe oud je bent en wat je ervaring met liefde en relaties is maar het ligt echt niet zo eenvoudig.
Ik heb nooit helemaal begrepen waarom mensen (vrouwen, maar ook mannen) zo stom zijn om in een relatie te blijven hangen waarin sprake is van geestelijke en/of lichamelijke mishandeling. Bij mij gaat mijn persoonlijke integriteit altijd voor, dat wil zeggen, dat waar het mij persoonlijk aangaat, ik (en ik alleen) de touwtjes in handen heb, daarmee impliciet ook alle verantwoordelijkheid voor mezelf op me nemend. Ik stel de grens en als iemand daar overheen gaat is het
.
quote:Tjonge jonge je maakt er echt een travesty van hè.
Op woensdag 17 december 2003 15:11 schreef Ripley het volgende:[..]
Door de toon van je posts krijg ik de indruk dat je de schuld bij de vrouw legt in het geval van Wifebeating. Ik denk persoonlijk dat de vrouw de man wel in de gelegenheid stelt om zo'n situatie te creeren, maar uiteindleijk heeft de man wel zelf de keus om wel of niet te slaan. Dat blijft zijn verantwoordelijkheid.
Anders krijg je al snel een situatie als: " Ik sla je omdat je het toe laat" " Ik verkracht je omdat je me uitlokt door een kort rokje te dragen"
Niet de schuld, maar goeddeels de oplossing!!!!!!!!, ligt bij vrouwen...
quote:Dat is makkelijk spreken als je nog nooit in die situatie hebt gezeten. Ik denk zo ongeveer elke vrouw of man dit van te voren zegt en toch komen er veel in een gewelddadige relatie terecht.
.
quote:Weet je waar de échte oplossing zou liggen??
Op woensdag 17 december 2003 15:14 schreef Ryan3 het volgende:
ik zeg dat de oplossing (dus niet de schuld) van dit probleem vooral ook aan vrouwen zelf is, want zij moeten voorkomen met zo'n vent samen te gaan wonen of als er wat gebeurt er een einde aan maken (aan de relatie bedoel ik), hulp vragen en de hulpverleningsketen in werking zetten. E.e.a. zou kunnen worden gefaciliteerd door: opvoeding, scholing/voorlichting...
Juist, bij een andere opvoeding van mannen die zoiets doen. daar hoor ik je niet over.
Jij maakt de vrouwen verantwoordelijk.
quote:Het grootste deels van de oplossing ligt bij de mannen natuurlijk. Ik ben niet bij de man gebleven die me mishandelt heeft, maar hij heeft het toch maar even gedaan. De oplossing in dit geval had er in gelegen als hij gewoon geleerd had om met zijn emoties om te gaan en ze uit te spreken in plaats van ze te uiten met geweld.
Op woensdag 17 december 2003 15:16 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Tjonge jonge je maakt er echt een travesty van hè.
Niet de schuld, maar goeddeels de oplossing!!!!!!!!, ligt bij vrouwen...
quote:Yak - waarom steeds dat onderscheid maken. Vrouwen zijn net zo agressief. Heb het gewoon over mannen en vrouwen, okay?
Op woensdag 17 december 2003 15:19 schreef Moonah het volgende:[..]
Weet je waar de échte oplossing zou liggen??
Juist, bij een andere opvoeding van mannen die zoiets doen. daar hoor ik je niet over.
quote:Ik heb wel in zo'n situatie gezeten en ik denk precis zoals de meneer waar jij op reageert.
Op woensdag 17 december 2003 15:16 schreef SCH het volgende:[..]
Fijn dat jij blijkbaar zo stevig in elkaar zit en nu al weet hoe je in welke situatie dan ook gaat handelen. Ik kan me er heel veel bij voorstellen. Het is altijd gemakkelijk lullen vanaf de zijlijn. Ik weet niet hoe oud je bent en wat je ervaring met liefde en relaties is maar het ligt echt niet zo eenvoudig.
Sterk zijn is geen gave hoor, gewoon een keuze
en IEDEREEN heeft die keuze.
mijn moeder neemt het overigens niet 'voor hem op', zij probeerde zich alleen voor te stellen hoe de situatie zo kon escaleren...
quote:Terechte opmerking. Het schijnt zo te zijn dat het aantal gewelddadige relaties waarbij de vrouw de dader is ook steeds groter wordt en die situatie is natuurlijk net zo goed een kwalijke zaak.
Op woensdag 17 december 2003 15:21 schreef SCH het volgende:[..]
Yak - waarom steeds dat onderscheid maken. Vrouwen zijn net zo agressief. Heb het gewoon over mannen en vrouwen, okay?
[Dit bericht is gewijzigd door Ripley op 17-12-2003 15:25]
toegegeven: Opvoeding en houding van het slachtoffer kan inderdaad mee spelen. Ik heb een tijd proffesioneel kinderen begeleid die uit gebroken, mishandelde en terroriserende gezinnen komen. Maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat daar dus de oorzaak ligt.
Als of de dader niks te verwijten valt!! Hou nou ff op zeg! Het moet toch op een of andere manier in je bolle hersenen op komen om iemand te mishandelen! Heeft dat ook met het slachtoffer te maken dan? Hebben die er om gevraagd?
En ryan: eerst lezen, dan loeien aub! Je hebt geen idee waarover het gaat.
quote:Als moeder zit ik me natuurlijk af te vragen hoe ik zou reageren in zo'n situatie. Ik ben gelukkig nooit in de situatie geweest hoor maar ik denk dat ik furieus zou reageren en als ik de "vriend" in kwestie redelijk zou kunnen zou ik hem ws toch vriendelijk verzoeken om hier bij mij thuis eens over te komen praten.
Op woensdag 17 december 2003 15:22 schreef Da_QQ het volgende:
ehm ja... ik heb m ge-smst maar nog geen antwoord gehad.mijn moeder neemt het overigens niet 'voor hem op', zij probeerde zich alleen voor te stellen hoe de situatie zo kon escaleren...
quote:Dat ook natuurlijk (spreekt van zelf), maar het belangrijkste, dat zie je ook bij vormen van kleine criminaliteit en verkrachtingen, waarbij vrouwen op zelfverdedigingscursussen gaan, is de vrouwen sterker maken. Daar hoor ik jullie niet over nl. Eeen beetje meid is op haar toekomst voorbereid, ook wat dit betreft.
Op woensdag 17 december 2003 15:19 schreef Moonah het volgende:[..]
Weet je waar de échte oplossing zou liggen??
Verder is het mijn standpunt dat je geweldadigheid en allerlei andere neigingen bij mannen niet goed kunt wegnemen of voorkomen vanwege hun andere biologische make-up. Ook criminaliteit (95% door mannen in de leeftijd tussen 15 en 35) zal je nooit kunnen out wipen. Nogmaals al dit soort zaken is nooit met wortel en tak uit te roeien.
quote:In dit topic gaat het vnl over mannen die vrouwen mishandelen. Ik weet dat het omgekeerde ook voorkomt, maar ik weet niet of daar dezelfde oorzaken aan ten grondslag liggen.
Op woensdag 17 december 2003 15:21 schreef SCH het volgende:[..]
Yak - waarom steeds dat onderscheid maken. Vrouwen zijn net zo agressief. Heb het gewoon over mannen en vrouwen, okay?
En vrouwen zijn net zo agressief? Da's niet erg genuanceerd. Er zullen vast vrouwen zijn die net zo agressief zijn als sommige mannen.
quote:
Op woensdag 17 december 2003 15:25 schreef Moonah het volgende:[..]
In dit topic gaat het vnl over mannen die vrouwen mishandelen. Ik weet dat het omgekeerde ook voorkomt, maar ik weet niet of daar dezelfde oorzaken aan ten grondslag liggen.
En vrouwen zijn net zo agressief? Da's niet erg genuanceerd. Er zullen vast vrouwen zijn die net zo agressief zijn als sommige mannen.
quote:Natuurlijk is het niet helemaal uit te roeien, maar om het dan maar gelijk af te doen als "mannen zijn nu eenmaal aggresief, dus leer er maar mee leven" vind ik nogal makkelijk.
Op woensdag 17 december 2003 15:25 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Dat ook natuurlijk (spreekt van zelf), maar het belangrijkste, dat zie je ook bij vormen van kleine criminaliteit en verkrachtingen, waarbij vrouwen op zelfverdedigingscursussen gaan, is de vrouwen sterker maken. Daar hoor ik jullie niet over nl. Eeen beetje meid is op haar toekomst voorbereid, ook wat dit betreft.
Verder is het mijn standpunt dat je geweldadigheid en allerlei andere neigingen bij mannen niet goed kunt wegnemen of voorkomen vanwege hun andere biologische make-up. Ook criminaliteit (95% door mannen in de leeftijd tussen 15 en 35) zal je nooit kunnen out wipen. Nogmaals al dit soort zaken is nooit met wortel en tak uit te roeien.
En die geweldsituaties binnen een relatie hebben geen fuck te maken met zelfverdedigingscursussen, maar veel meer met de psychologie die in zo'n relatie speelt. Dat los je met zo'n cursus niet op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |