de brief is geschreven door Frau M. Koch aan Feldwebel Sepp Gritznes die diende in de 2. Schuler Kompagnie aan het nog steeds bestaande Fliegerhorst Zeltweg.
De brief is geschreven in het sutterlin font, een schrijfstijl die tussen de eerste wereldoorlog en het midden van de tweede wereldoorlog onderwezen werd op duitse scholen. de brief is daardoor moeilijk leesbaar maar ik ben zeer benieuwd naar de inhoud. Een bevriende amerikaanse verzamelaar beheerst het sutterlin en hij gaat de brief voor mij vertalen.
Ik zal de inhoud hier met jullie delen, totdat de vertaling af is kan ik jullie alleen maar de originele brief laten zien.
Envelop
plaatje is opklikbaar
pagina 1
plaatje is opklikbaar
pagina 2
plaatje is opklikbaar
pagina 3
plaatje is opklikbaar
pagina 4
plaatje is opklikbaar
pagina 5
plaatje is opklikbaar
pagina 6
plaatje is opklikbaar
Deze brief kan ons een intressant kijkje bieden in het leven van een duitse vrouw en een Feldwebel bij de Luftwaffe in 1941, ik kan niet wachten op de vertaling
wel leuk dat je dat hebt
ben benieuwd wat er allemaal in staat
-edit-
wel mooi dat de TS zulke stuff krijgt...ik vind WO2 persoonlijk erg interessant, met name de oorlog hier in Europa.
Vooral die Discovery Channel docu's zijn erg interessant...de oostfront docu's vind ik minder..
[Dit bericht is gewijzigd door Famas op 13-12-2003 23:18]
quote:Inderdaad, het is dan, zoals ik in de openingspost zei geschreven in het sutterlin
Op zaterdag 13 december 2003 23:16 schreef TrenTs het volgende:
Ziet er mooi uit maar echt slecht te lezen.
quote:aan een vertaling word gewerkt
Suetterlin script: a script, created by the Berlin graphic artist L. Sütterlin (1865-1917), which was taught from 1915 to 1941 in German schools
quote:Wat is er speciaal aan dat schrift eigenlijk? Andere grammatica?
Op zaterdag 13 december 2003 23:18 schreef _The_General_ het volgende:[..]
Inderdaad, het is dan, zoals ik in de openingspost zei geschreven in het sutterlin
[..]aan een vertaling word gewerkt
Hoe ben je in het bezit gekomen eigenlijk? Hobby?
quote:Laat maar ik snap het al, de manier van schrijven zèlf.
Op zaterdag 13 december 2003 23:19 schreef TrenTs het volgende:[..]
Wat is er speciaal aan dat schrift eigenlijk? Andere grammatica?
quote:Inderdaad
Op zaterdag 13 december 2003 23:21 schreef TrenTs het volgende:[..]
Laat maar ik snap het al, de manier van schrijven zèlf.
quote:http://www.peter-doerling.de/Englisch/Sutterlin.htm
Op zaterdag 13 december 2003 23:19 schreef TrenTs het volgende:[..]
Wat is er speciaal aan dat schrift eigenlijk? Andere grammatica?
quote:Met die site ben ik al enkele dagen aan het oefenen, maar ik ben nog niet echt ver gekomen!
Op zaterdag 13 december 2003 23:26 schreef just me het volgende:[..]
http://www.peter-doerling.de/Englisch/Sutterlin.htm
quote:dat kan ik me voorstellen!! wel interessant overigens
Op zaterdag 13 december 2003 23:27 schreef _The_General_ het volgende:
Met die site ben ik al enkele dagen aan het oefenen, maar ik ben nog niet echt ver gekomen!
quote:Inderdaad, het enigste dat ik tot nu toe heb is:
Op zaterdag 13 december 2003 23:29 schreef TrenTs het volgende:
Moet erg leuk zijn om dat te beheersen.
Lieber Sepp,
By the end of the 18th century the "modern" form of the script was established and standardized. This style was taught in schools throughout German speaking areas until the 1940's.
Bron
Welk schrift gebruikten ze vóór 1915? Hoe zag dat er uit?
En uh, wat kwam er na 1941?
[Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 14-12-2003 12:22]
bij meer speciale eenheden, zoals ss eenheden, panzer eenheden of brieven van hoge officieren en ridderkreuz winnaars kunnen die prijzen explosief stijgen tot enkele duizende euro's
quote:en waarom zou je die dingen eigenlijk willen kopen, ik bedoel wat doe je er in godsnaam mee... ?
Op dinsdag 16 december 2003 01:14 schreef _The_General_ het volgende:
In dit geval is het een euro per brief, het gaat namelijk om gewone wehrmacht brieven.bij meer speciale eenheden, zoals ss eenheden, panzer eenheden of brieven van hoge officieren en ridderkreuz winnaars kunnen die prijzen explosief stijgen tot enkele duizende euro's
quote:bestuderen, verzamelen, handelen
Op dinsdag 16 december 2003 01:16 schreef dutchmage het volgende:[..]
en waarom zou je die dingen eigenlijk willen kopen, ik bedoel wat doe je er in godsnaam mee... ?
quote:Nee, eigenlijk wegens tijdgebrek, op rommelmarkten is vaak veel spul te vinden maar er komt steeds meer namaak tussen
Op dinsdag 16 december 2003 01:21 schreef Spyder het volgende:
Ga je ook wel eens naar rommelmarkten in Belgie? Ik zie daar regelmatig WO2 spul liggen.
quote:ik ook niet!! ik denk niet dat ik nog kan slapen voordat ik de vertaling weet
Op zaterdag 13 december 2003 23:02 schreef _The_General_ het volgende:
ik kan niet wachten op de vertaling
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |