abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 10 december 2003 @ 21:06:03 #1
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_15313367
In Frankrijk wordt morgen gestemd door een adviesgroep over een aanbeveling t.a.v. een verbod op hoofddoekjes in openbare gelegenheden zoals scholen en rechtbanken.

Is het goed om deze wet door te zetten en zou dat ook in Nederland moeten?

Hou de discussie a.u.b. ontopic en laat u niet verleiden door zuigende one-liners.

Zie ook: Emancipatie moslima's: ni putes, ni sousmises, 2.
en Emancipatie moslimvrouwen: ni putes, ni sousmises.

Zie ook nog: Netwerk

en NOVA

[Dit bericht is gewijzigd door Aaahikwordgek op 10-12-2003 21:11]

Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_15313432
Je kan lijkt mij zoiezo alleen hoofddoekjes verbieden, dat zou dan alle regilgieuze uitingen moeten zijn imo. Dat lijkt me nogal een inperking v de vrijheid v meningsuiting....

Ook in scholen, geen religieuse uitingen, want dat zou leraren kunnen beinvloeden, maar dat doen andre (sub)culturele uitingen ook, die dus ook zouden moeten worden verboden...

Al met al, het lijkt me niks

pi_15313615
quote:
Op woensdag 10 december 2003 21:06 schreef Aaahikwordgek het volgende:
In Frankrijk wordt morgen gestemd door een adviesgroep over een aanbeveling t.a.v. een verbod op hoofddoekjes in openbare gelegenheden zoals scholen en rechtbanken.

Is het goed om deze wet door te zetten en zou dat ook in Nederland moeten?

Ja.. dat lijkt mij erg goed, zijn wij ook eindelijk van dat moslimgezuig af, en kunnen de extremisten die meisjes niet meer misbruiken voor hun feitelijke bedoelingen.
pi_15313757
ik ben tegen een verbod op scholen, mitsdan ook op de islamitische school de hoofddoek (voor leerkrachtes) niet langer verplicht wordt gesteld.

gelijke monikken, gelijke kappen..

in bepaalde beroepen (advocate, officier van justitie, politie bijv.) vind ik het verbod wel op zijn plaats

jammer dat de ni pute, ni soumise discussie hier niet helemaal op aan sluit

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_15313930
Wanneer het over politieagenten, rechters etcetc. gaat lijkt het me simpel: Verbieden, want deze mensen moet neutraliteit uitstralen.
Leraren zouden IMO geen hoofddoek mogen dragen, zeker niet op openbare scholen. Op islamitische scholen of christelijke is dat een ander verhaal.
Een verbod voor leerlingen is denk ik niet haalbaar.
Alhoewel het daar denk ik ook mee eens zou zijn:)
  † In Memoriam † woensdag 10 december 2003 @ 21:26:05 #6
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_15313954
In de uitzending van netwerk vond ik het werkelijk stuitend dat een meisje van een andere moslima niet haar echte eigen mening mocht geven. Ze kreeg het advies om te zeggen dat ze er niet over nadacht en dat ze in Frankrijk woont. Duidelijk iets te verbergen.

Van de andere kant vond ik het verhaal van de moslima die iedere ochtend de keus voor een volle klas kreeg ook wel shocking: doek af of de klas uit. Dat moet erg vernederend zijn. Het lijkt een patstelling. Van de ene kant goed als religieuze factoren wegblijven in een openbare gelegenheid en van de andere kant word je in een hoek gedreven en zal het juist tot verzet en verzuiling leiden.

Er was ook een geemancipeerd geluid te horen van een (ex)moslima. Zij vertelde dat veel vrouwen in het land van herkomst juist strijden tegen het dragen van een hoofddoek. Dat verzetswerk (want er vallen doden bij) wordt niet genoeg gewaardeerd door moslima's in democratische landen als Frankrijk en ook NL.

Verder weer de niet verifieerbare verhalen dat moslima's het voor God (de francaise zei Dieu en niet Allah) doen omdat hij dat gevraagd heeft.

† In Memoriam † woensdag 10 december 2003 @ 21:29:35 #7
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_15314065
quote:
Op woensdag 10 december 2003 21:19 schreef milagro het volgende:
jammer dat de ni pute, ni soumise discussie hier niet helemaal op aan sluit
Een link is gelegd, bovendien kwamen in de netwerk-reportage wederom alleen moslima aan het woord. Opvallend eigenlijk, nu ik er zo over nadenk.
pi_15314087
quote:
Op woensdag 10 december 2003 21:25 schreef Ierepier het volgende:
Wanneer het over politieagenten, rechters etcetc. gaat lijkt het me simpel: Verbieden, want deze mensen moet neutraliteit uitstralen.
Leraren zouden IMO geen hoofddoek mogen dragen, zeker niet op openbare scholen. Op islamitische scholen of christelijke is dat een ander verhaal.
Een verbod voor leerlingen is denk ik niet haalbaar.
Alhoewel het daar denk ik ook mee eens zou zijn:)
Waarom zouden leraren geen hoofddoeken MOGEN dragen op de ene school maar wel MOETEN dragen op de andere?

Dat vind ik vreemd.

woensdag 10 december 2003 @ 21:31:37 #9
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_15314133
Ik hoop dat die wet er door komt, en dat NL en andere Europese landen zullen volgen. .
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_15314442
quote:
Op woensdag 10 december 2003 21:30 schreef milagro het volgende:

[..]

Waarom zouden leraren geen hoofddoeken MOGEN dragen op de ene school maar wel MOETEN dragen op de andere?

Dat vind ik vreemd.

Openbare scholen zijn zoals het woord het misschien al zegt: openbaar
Een toevluchtsoord voor de seculiere leerlingen die niks opgedringen wil krijgen.
Christelijke en islamitische scholen zijn opgericht zodat mensen uiting kunnen geven van hun geloof, ook onder schooltijd.
Dus daar vind ik dat leraren ook uiting MOGEN geven aan hun geloof.
Is het raar om leraressen op christelijke scholen wel het recht te geven om een hoofddoek te dragen, en leraren op openbare scholen niet?
Wellicht, maar het zou discriminatoir zijn om het op islamitsche scholen wel toe te staan, en op christelijke scholen niet(beide "speciaal" onderwijs).
Het is dan ook niet voor niets een moeilijke discussie met allemaal haken en ogen.
pi_15314671
Verbod op scholen onzin, als het om rechtbanken enzo gaat vind ik het wel terecht .
pi_15314720
quote:
Op woensdag 10 december 2003 21:40 schreef Ierepier het volgende:

[..]

Openbare scholen zijn zoals het woord het misschien al zegt: openbaar
Een toevluchtsoord voor de seculiere leerlingen die niks opgedringen wil krijgen.
Christelijke en islamitische scholen zijn opgericht zodat mensen uiting kunnen geven van hun geloof, ook onder schooltijd.
Is het raar om leraressen op christelijke scholen wel het recht te geven om een hoofddoek te dragen, en leraren op openbare scholen niet?
Wellicht, maar het zou discriminatoir zijn om het op islamitsche scholen wel toe te staan, en op christelijke scholen niet(beide "speciaal" onderwijs).
Het is dan ook niet voor niets een moeilijke discussie met allemaal haken en ogen.

Is het raar om het verbod op een hoofddoek als discrimatie te zien en het gebod om een hoofddoek niet?

Ik vind van wel.

Als je de hoofddoek toelaat op ALLE scholen, dus ook katholieke (waar toch veel moslims ook hun kinderen naar toe sturen), dan moet je ook toelaten dat leraressen er voor kiezen de hoofddoek NIET te dragen op Islamitische scholen.

Doe je dat niet, dan ben je A. niet consequent en B impliceer je dat een moslima zonder hoofddoek, geen moslima is én verplicht je ouders, die hun kind graag naar Islamitisch onderwijs aanbieden, hun kind een hoofddoek te laten dragen terwijl ze dat van huis uit niet hoeft en doet.

† In Memoriam † woensdag 10 december 2003 @ 21:48:34 #13
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_15314726
quote:
Op woensdag 10 december 2003 21:40 schreef Ierepier het volgende:

Dat is wel raar ja, op christelijke scholen worden toch geen hoofddoeken gedragen door de leraressen, die komen nl. al niet door de sollicitatieprocedure?

Zo'n school heeft dan geen openbare status en zal wat mij betreft ook met eigen geld voorzieningen moeten treffen. Dit voornamelijk om praktisch redenen (werd ook in docu bij netwerk gezegd). Er zijn onmogelijk zoveel uitzonderingen per individu te maken.

pi_15314746
quote:
Op woensdag 10 december 2003 21:47 schreef schatje het volgende:
Verbod op scholen onzin, als het om rechtbanken enzo gaat vind ik het wel terecht .
Denk je?
Kinderen zijn heel kneedbaar en zouden zo beinvloed worden door een leraar of lerares om zich t ebekeren tot een bepaald geloof.
Daar lijkt me de school niet de juiste plaats voor!
pi_15314879
quote:
Op woensdag 10 december 2003 21:48 schreef milagro het volgende:

[..]

Is het raar om het verbod op een hoofddoek als discrimatie te zien en het gebod om een hoofddoek niet?

Ik vind van wel.

Als je de hoofddoek toelaat op ALLE scholen, dus ook katholieke (waar toch veel moslims ook hun kinderen naar toe sturen), dan moet je ook toelaten dat leraressen er voor kiezen de hoofddoek NIET te dragen op Islamitische scholen.

Doe je dat niet, dan ben je A. niet consequent en B impliceer je dat een moslima zonder hoofddoek, geen moslima is én verplicht je ouders, die hun kind graag naar Islamitisch onderwijs aanbieden, hun kind een hoofddoek te laten dragen terwijl ze dat van huis uit niet hoeft en doet.

Al komt je post op mij een beetje warrig over, ben ik het natuurlijk met je eens dat het verplicht moeten dragen van een hoofddoek op een islamitische school niet mijn goedkeuring heeft.

Of dit juridisch haalbaar is, is een tweede aangezien schoolbesturen veel macht hebben. Maar laten we het hier vooral hebben over hoe wij denken dat het moet

pi_15315000
quote:
Op woensdag 10 december 2003 21:49 schreef Ierepier het volgende:

[..]

Denk je?
Kinderen zijn heel kneedbaar en zouden zo beinvloed worden door een leraar of lerares om zich t ebekeren tot een bepaald geloof.

Oké, op een openbare school kan ik het me ook wel voorstellen .

Maar leerlingen moeten gewoon vrij kunnen zijn om een hoofddoekje/keppeltje/kruisje te dragen .

† In Memoriam † woensdag 10 december 2003 @ 21:55:52 #17
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_15315003
quote:

[..]

Denk je?

Precies! Over openbare gelegenheden als rechtbanken kan iedereen het wel eens zijn, niemand wil veroordeeld worden door iemand met een bepaald ander geloof (of geen geloof).

Op scholen is het heel belangrijk om kinderen zelf een keuze te laten maken, voor zover dat mogelijk is. Van thuis uit worden kinderen nl. al met religie opgevoed. Het probleem doet zich voornamelijk voor bij moslima, omdat die zich schijnbaar zeer streng aan vereisten moeten houden terwijl de moslimjongens alles aan kunnen wat ze willen (over onrechtvaardig en non-compliance aan grondwet (gelijkheid van seksen) gesproken...).

pi_15315361
quote:
Op woensdag 10 december 2003 21:52 schreef Ierepier het volgende:

[..]

Al komt je post op mij een beetje warrig over, ben ik het natuurlijk met je eens dat het verplicht moeten dragen van een hoofddoek op een islamitische school niet mijn goedkeuring heeft.

Of dit juridisch haalbaar is, is een tweede aangezien schoolbesturen veel macht hebben. Maar laten we het hier vooral hebben over hoe wij denken dat het moet

Geen verbod en geen gebod.

Zodra we leraressen en leerlinges tolereren mét hoofddoek, zal de Islamitische school leraressen en leerlinges moeten tolereren zonder.

Als de moslima vrij is haar geloof te belijden én haar beroep op een niet Islamitische school uit te oefenen omdat het een niet per definitie botst met het ander, dan geldt dat ook voor de niet moslim lerares op de Islamitische school

En doen we dat niet, dan :

Daar waar het Islamitisch bestuur zegt "dan zoek je maar een andere school , als je weigert een hoofddoek te dragen"
kan de katholieke, protestantse of openbare school hetzelfde doen "dan zoek je maar een andere school, als je weigert de hoofddoek af te doen"

[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 10-12-2003 22:06]

woensdag 10 december 2003 @ 22:04:58 #19
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_15315412
quote:
Op woensdag 10 december 2003 21:55 schreef schatje het volgende:
Maar leerlingen moeten gewoon vrij kunnen zijn om een hoofddoekje/keppeltje/kruisje te dragen .
En vergeet een hakenkruis niet (er is niemand die mag bepalen wat wel of geen "godsdienst" is. Dat wordt immers gemakshalve vergeten. Er zijn immers ook mensen die walgen van een hoofddoekje, keppeltje of gristen-kruisje)
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  † In Memoriam † woensdag 10 december 2003 @ 22:07:07 #20
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_15315493
quote:
Op woensdag 10 december 2003 22:04 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

En vergeet een hakenkruis niet (er is niemand die mag bepalen wat wel of geen "godsdienst" is. Dat wordt immers gemakshalve vergeten. Er zijn immers ook mensen die walgen van een hoofddoekje, keppeltje of gristen-kruisje)

Het hakenkruis werd misbruikt door de nazi's en was onderdeel van een beleid (ideologie vind ik teveel eer) dat zeer fout bleek te zijn. Iedere asociatie daarmee is verwerpelijk.
pi_15315707
quote:

[..]

Hakenkruis is zo ongeveer het symbool van de jodenhaat.
Ik studeer geen rechten gelukkig, maar volgens mij is het dragen van een hakenkruis ook verboden...
pi_15315751
quote:

[..]

Denk je?

als iemand een hoofddoek draagt, wilt dta toch helemala niet betekenen dat ze iemand anders willen bekeren tot een ander geloof? Mn ouders hebben me ook katholiek opgevoed, daar is toch ook niks mis mee? later kan je altijd van geloof veranderen als je dat wilt. Als je er meer van snapt.
pi_15315798
quote:

[..]

Als iemand met hakenkruis wilt lopen moet hij dat doen, alleen is dat niet zo slim (licht eraan waar je woont natuurlijk)
  woensdag 10 december 2003 @ 22:15:51 #24
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_15315844
quote:
Op woensdag 10 december 2003 22:14 schreef denise-d het volgende:

[..]

Als iemand met hakenkruis wilt lopen moet hij dat doen, alleen is dat niet zo slim (licht eraan waar je woont natuurlijk)

Als iemand met hoofddoek wilt lopen moet hij dat doen, alleen is dat niet zo slim (licht eraan waar je woont natuurlijk)
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  woensdag 10 december 2003 @ 22:17:02 #25
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_15315894
quote:
Op woensdag 10 december 2003 22:13 schreef denise-d het volgende:

later kan je altijd van geloof veranderen als je dat wilt. Als je er meer van snapt.

Dat is absoluut verboden in de islam, en wordt niet zelden bestraft met complete uitstoting, fysiek geweld, ontvoeringen en zelfs tot aan moord aan toe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')